Rabu, 1 Februari 2012

11 di bau sarawak - Google Blog Search

11 di bau sarawak - Google Blog Search


Kebakaran <b>di</b> S&#39;wak amat kritikal, kerugian dan kematian meningkat <b>...</b>

Posted: 20 Jan 2012 04:30 PM PST

Posted on January 21, 2012, Saturday

KUCHING: Kebakaran yang berlaku di Sarawak pada tahun lalu amat kritikal kerana kerugian yang direkodkan agak besar selain peningkatan bilangan kematian.

Pengarah Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia Negeri Sarawak, Nor Hisham Mohammad berkata, sebanyak 1,478 kes kebakaran dicatatkan tahun lepas iaitu peningkatan 49 peratus berbanding tahun sebelumnya dengan 988 kes.

Menurutnya, kebakaran belukar merupakan penyumbang besar bilangan kebakaran yang dicatatkan sepanjang tahun 2009 hingga tahun lalu iaitu 1,492 kes (36.5 peratus) manakala kebakaran bangunan menduduki tempat kedua dengan 1,007 kes (24.6 peratus).

"Jumlah keseluruhan kerugian akibat kebakaran adalah sebanyak RM78 juta pada tahun 2009 berkurangan kepada RM67 juta (2010) dan meningkat pada tahun lalu dengan RM80 juta.

"Manakala harta yang diselamatkan berkurangan bermula 2009 hingga tahun lalu. Faktor bilangan kebakaran bertambah memainkan peranan dalam pertambahan jumlah kerugian," katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang media selepas Majlis Perhimpunan Tahunan 2012 Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia Negeri Sarawak di sini, semalam.

Majlis tersebut menyaksikan tiga acara diadakan merangkumi penyampaian sijil perkhidmatan 30 tahun JBPM, Sijil Penghargaan YS Pengarah Operasi Mencari dan Menyelamat Mangsa di Gunung Tibai, Bau dan penyampaian sijil penghargaan serta sumbangan kepada waris Allahyarham Sulaiman Abdullah @ Herman Sihas.

Nor Hisham mendedahkan, elektrik merupakan penyumbang utama berlakunya kebakaran dengan 214 kes tahun lalu, 137 kes (2010) dan 132 kes (2009).

Selain itu, katanya, bilangan kematian akibat kebakaran turut meningkat pada tahun lalu dengan 11 kes berbanding lima kes (2010) dan enam kes (2009) manakala kecederaan turut mencatat pertambahan dengan 10 kes dilaporkan tahun lalu.

Dalam pada itu, Hisham berkata, pihaknya merancang untuk menyusun semula kekuatan di Balai Bomba dan Penyelamat Limbang, Mukah, Sarikei dan Bau.

"Kita akan kemukakan kepada ibu pejabat untuk menambah kekuatan di Limbang, Sarikei dan Mukah manakala di Bau akan dikurangkan," jelas Norhisham.

Tambahnya, Pasukan Bomba Sukarela juga akan ditambah kepada 30 pasukan berbanding 24 pasukan yang ada sekarang.

"Setakat ini, penduduk Belaga sudah bersetuju untuk menubuhkan Pasukan Bomba Sukarela di kawasan mereka," ujarnya.

Full content generated by Get Full RSS.

Seribu Kenangan - Dunia Kami

Posted: 05 Jan 2012 03:13 AM PST

Assalamualaikum semua..

Hari ini bermula sesi persekolahan di majoriti negeri di Malaysia. Kalau waktu macam ni, saya teringat zaman saya dahulu. Dahulu pada tahun 1986, saya masuk sekolah tadika Cina di kampung saya di Bau, Sarawak. Ketika itu, arwah atuk saya iaitu Hamdan Bin Taba sering menghantar saya ke sekolah tadika tersebut. Siap bawa bekal lagi dari rumah tiap-tiap pagi dengan menunggang basikal tuanya. Di situ juga saya mampu menguasai bahasa Mandarin kerana saya seorang sahaja pelajar Melayu disana. Tetapi yang paling saya tidak boleh lupakan ialah pada hari pertama bersekolah tadika, saya menangis dan menyorok di bawah meja. Hampir seminggu juga saya menangis, terpaksalah arwah atuk dan juga ibu bapa saya bergilir-gilir melihat disekolah ketika itu. hehehehe

Setelah setahun di sekolah tadika, saya melanjutkan pelajaran di Sekolah Rendah Kerajaan Bau di darjah satu. Sekolah Rendah Kerajaan Bau ni betul-betul berdepan dengan Tasik Biru, Bau.

sekadar gambar hiasan

Saya bersekolah di Sekolah Rendah Kerajaan Bau dari darjah satu 1987 sehinggalah darjah 3. Ketika berada di sekolah rendah inilah banyak juga kenangan yang tidak dapat saya lupakan. Antara kenangan tersebut sudah tentu sewaktu minggu pertama, Antara yang masih lagi dalam ingatkan ingat saya menjadi pelakon tambahan dalam sebuah filem iaitu  Farewell to the King. Pengambaran di lakukan di sebuah kem askar di Bau, tapi saya lupa nama kem askar tersebut. Dari sekolah saya tersebut, agak ramai jugak murid-murid yang dipanggil menjadi pelakon tambahan. Ada satu babak, ada kelihatan saya bermain sepak raga dan upah yang saya dapat untuk sehari pengambaran ialah RM10.00. Makan dan minum serta pengangkutan disedia. hehehhehe…

Darjah 4 saya telah berpindah ke Batu Kawa di Kuching. Saya tinggal di Batallion 17 PPH Batu Kawa, almaklumlah anak polis. Tiap-tiap pagi, naik trak sekolah atau ada yang panggil feri sekolah. Sekolah rendah kedua saya ialah Sekolah Rendah Kerajaan Stapok. Disini saya telah dilantik menjadi pengawas sekolah dan membaca ikrar tiap-tiap Isnin. heheheeh.. Selain daripada itu, saya juga mewakili sekolah dalam sukan lontar peluru. Selepas sahaja sekolah rendah, saya meneruskan pelajaran menengah saya di MRSM PDRM Kulim, Kedah pada tahun 1993.

Kalau dikenangkan cerita zaman kanak-kanak memang sukar nak dilupakan dan saya ingat sehingga ke akhir hayat. InsyaAllah, saya ingin kembali ke kampung halaman saya dan melawati tempat-tempat yang banyak menyimpan kenangan dahulu. InsyaAllah.. :D

DuniaKami.com tidak bertanggungjawab diatas sebarang masalah, kehilangan atau kerugian didalam penggunaan segala informasi dari DuniaKami.com. Segala informasi di dalam DuniaKami.com adalah bersifat peribadi kecuali dinyatakan sumber asal informasi tersebut. Jika anda perlukan tips cari jodoh serta bagaimana nak kaya cepat, jumpalah pakar yang sesuai. Jika demam, pergi klinik. :)

Cik Abang

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Related posts:

  1. Kenangan lalu
  2. Selamat kembali ke sekolah
  3. Tak susah untuk susah, tak senang untuk senang.
  4. Laptop perlahan dah jumpa penawarnya
Full content generated by Get Full RSS.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads