Isnin, 15 Ogos 2011

11 di lawas sarawak - Google Blog Search

11 di lawas sarawak - Google Blog Search


BLOG SARAWAK: 11 <b>di lawas sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 11 Jul 2011 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG SARAWAK: 11 <b>di lawas sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 11 Jun 2011 12:00 AM PDT

Post image for Bukit Sari Benteng  Kuat PBB di Zon Utara Sarawak

Bagaimanakah nasib kerusi PBB  di utara pada pilihan raya kali ini?  Adakah sentimen pengundi bandaran Cina kini mula menjangkiti pengundi kawasan bumiputera  zon utara  Sudah adakah perubahan cara berfikir pengundi golongan tersebut?

Berdasarkan pengamatan penulis, kerusi Bukit Sari milik Datuk Amar Awang Tengah Ali Hasan  adalah kerusi yang paling kukuh setakat ini. Malah menurut sumber PKR di Kuala Lumpur, mereka mengakui kawasan Datuk Amar Awang Tengah sukar ditembusi.  Janganlah cuba berkempen sebagaimana berkempen di Padungan, Pending, Kota Sentosa,  atau Batu Lintang.

Jangan pula terkejut  apabila ceramah politik pembangkang cuma mendapat respons yang paling sedikit berbanding di tempat lain. Menurut beberapa penduduk di kawasan DUN Bukit Sari Datuk Amar Awang Tengah sentiasa turun dan menjaga kawasan. Kita dapat mengukur kesetiaan penduduk kawasan kepada Tengah apabila sebaiknya sahaja beliau tiba di Lawas, ramai akar umbi sudah berbaris menunggu kedatangan beliau untuk  berjumpa dan bermesra dengannya.

Cerita kemurahan hati Datuk Amar Tengah pula sudah merebak ke kawasan-kawasan DUN lain. Difahamkan rumah beliau di Jalan Tabuan, Kuching sentiasa didatangi oleh penduduk di sekitar Kuching hingga ke Serian khususnya pada hari Jumaat tanpa putus-putus.  Malah dari satu tahap kelihatan  rumah Awang Tengah tempat penyelesaian atau tapak aduan rakyat.

Personaliti lulusan psikologi dan sains politik dari Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) yang berumur 56 tahun ini cukup mesra dan rapat dengan akar umbi menjadikannya amat popular kalangan rakyat akar umbi. Naib Presiden Kanan PBB ini juga mempunyai hubungan baik dengan komponen BN lain. Tidak hairan nama Tengah turut disebut-sebut sebagai antara calon Ketua Menteri Sarawak. Sekiranya berlaku, ia merupakan satu pengiktirafan kepada masyarakat di utara Sarawak terhadap kepimpinannya  yang berjaya menghasilkan undi popular pada pilihan raya lepas.

Lawas kini bukan  kawasan kecil yang kita kenali 10 tahun yang lalu. Kini Lawas sudah berubah wajah. Tak pernah terfikir oleh penduduk di sana, Lawas akan memiliki sebuah hotel yang terkenal di seluruh Malaysia. Kini Lawas adalah satu-satunya tempat Hotel Seri Malaysia  di Sarawak bertaraf tiga bintang yang menjadi tanda aras pembangunan di Lawas.

Yang terkini Hopsital Lawas yang bernilai  RM80 juta akan dibina apabila baru diumumkan baru-baru ini.  Pembinaan lapangan terbang baru  di Lawas juga dijangka akan dibuat dalam beberapa tahun ini. Selain itu Lawas Shopping Mall, Pusat Budaya Lun Bawang, Rumah Awam Lawas, Sundar dan Trusan, pembinaan 300 buh unit rumah kos rendah dan pembinaan empangan hidro Lawas berkapasiti 600mw. Ternyata banyak pembangunan sudah dilaksanakan kecuali sebahagian kecil kemudahan infrastruktur. Bagaimanapun yang belum dilaksanakan sudah dimasukkan dalam idang Keberhasilan Utama Negara (NKRA).

Pada pilihan raya 2006, Awang Tengah  memperoleh undi sebanyak 5,596 undi. PKR  yang diwakili Mohamad Ibrahim hanya mendapat 98 undi  manakala Japar Suyut dari Bebas mendapat 321 undi.  Dengan kata lain, Tengah mendapat 5,275 undi majoriti.

Apakah kali ini Tengah mendapat tentangan hebat? Kalau dahulu, PKR yang cuma mendapat 98 undi. Kini PKR mengatur strategik politik mereka. PKR berharap dengan mengambil dan meletakkan Japar Suyut sebagai calon PKR mereka pasti akan meraih undi yang lebih banyak berbanding dengan pencapaian PKR pada pilihan raya lepas. Adakah strategi ini akan berjaya dengan mengambil kira sentimen politik semasa di Bukit Sari? Pastinya, seramai 9,983 pengundi di Bukit Sari lebih bijak menentukan pilihan mereka nanti.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

BLOG SARAWAK: 11 <b>di lawas sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 12 Apr 2011 12:00 AM PDT

Post image for Bukit Sari Benteng  Kuat PBB di Zon Utara Sarawak

Bagaimanakah nasib kerusi PBB  di utara pada pilihan raya kali ini?  Adakah sentimen pengundi bandaran Cina kini mula menjangkiti pengundi kawasan bumiputera  zon utara  Sudah adakah perubahan cara berfikir pengundi golongan tersebut?

Berdasarkan pengamatan penulis, kerusi Bukit Sari milik Datuk Amar Awang Tengah Ali Hasan  adalah kerusi yang paling kukuh setakat ini. Malah menurut sumber PKR di Kuala Lumpur, mereka mengakui kawasan Datuk Amar Awang Tengah sukar ditembusi.  Janganlah cuba berkempen sebagaimana berkempen di Padungan, Pending, Kota Sentosa,  atau Batu Lintang.

Jangan pula terkejut  apabila ceramah politik pembangkang cuma mendapat respons yang paling sedikit berbanding di tempat lain. Menurut beberapa penduduk di kawasan DUN Bukit Sari Datuk Amar Awang Tengah sentiasa turun dan menjaga kawasan. Kita dapat mengukur kesetiaan penduduk kawasan kepada Tengah apabila sebaiknya sahaja beliau tiba di Lawas, ramai akar umbi sudah berbaris menunggu kedatangan beliau untuk  berjumpa dan bermesra dengannya.

Cerita kemurahan hati Datuk Amar Tengah pula sudah merebak ke kawasan-kawasan DUN lain. Difahamkan rumah beliau di Jalan Tabuan, Kuching sentiasa didatangi oleh penduduk di sekitar Kuching hingga ke Serian khususnya pada hari Jumaat tanpa putus-putus.  Malah dari satu tahap kelihatan  rumah Awang Tengah tempat penyelesaian atau tapak aduan rakyat.

Personaliti lulusan psikologi dan sains politik dari Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) yang berumur 56 tahun ini cukup mesra dan rapat dengan akar umbi menjadikannya amat popular kalangan rakyat akar umbi. Naib Presiden Kanan PBB ini juga mempunyai hubungan baik dengan komponen BN lain. Tidak hairan nama Tengah turut disebut-sebut sebagai antara calon Ketua Menteri Sarawak. Sekiranya berlaku, ia merupakan satu pengiktirafan kepada masyarakat di utara Sarawak terhadap kepimpinannya  yang berjaya menghasilkan undi popular pada pilihan raya lepas.

Lawas kini bukan  kawasan kecil yang kita kenali 10 tahun yang lalu. Kini Lawas sudah berubah wajah. Tak pernah terfikir oleh penduduk di sana, Lawas akan memiliki sebuah hotel yang terkenal di seluruh Malaysia. Kini Lawas adalah satu-satunya tempat Hotel Seri Malaysia  di Sarawak bertaraf tiga bintang yang menjadi tanda aras pembangunan di Lawas.

Yang terkini Hopsital Lawas yang bernilai  RM80 juta akan dibina apabila baru diumumkan baru-baru ini.  Pembinaan lapangan terbang baru  di Lawas juga dijangka akan dibuat dalam beberapa tahun ini. Selain itu Lawas Shopping Mall, Pusat Budaya Lun Bawang, Rumah Awam Lawas, Sundar dan Trusan, pembinaan 300 buh unit rumah kos rendah dan pembinaan empangan hidro Lawas berkapasiti 600mw. Ternyata banyak pembangunan sudah dilaksanakan kecuali sebahagian kecil kemudahan infrastruktur. Bagaimanapun yang belum dilaksanakan sudah dimasukkan dalam idang Keberhasilan Utama Negara (NKRA).

Pada pilihan raya 2006, Awang Tengah  memperoleh undi sebanyak 5,596 undi. PKR  yang diwakili Mohamad Ibrahim hanya mendapat 98 undi  manakala Japar Suyut dari Bebas mendapat 321 undi.  Dengan kata lain, Tengah mendapat 5,275 undi majoriti.

Apakah kali ini Tengah mendapat tentangan hebat? Kalau dahulu, PKR yang cuma mendapat 98 undi. Kini PKR mengatur strategik politik mereka. PKR berharap dengan mengambil dan meletakkan Japar Suyut sebagai calon PKR mereka pasti akan meraih undi yang lebih banyak berbanding dengan pencapaian PKR pada pilihan raya lepas. Adakah strategi ini akan berjaya dengan mengambil kira sentimen politik semasa di Bukit Sari? Pastinya, seramai 9,983 pengundi di Bukit Sari lebih bijak menentukan pilihan mereka nanti.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

BLOG SARAWAK: 11 <b>di lawas sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 02 Jun 2011 11:12 PM PDT

URL Sumber Asal :-

Boeing Ada <b>Di</b> Limbang Atau <b>Lawas</b>? « <b>Di</b> Halaman Limbang….

Posted: 30 May 2011 07:26 AM PDT

NAK ke Limbang memerlukan kita menggunakan ATR atau Fokker untuk jalan udara melalui Miri, untuk jalan darat kita kena melintasi negara Brunei dulu dan nak gunakan jalan laut kena pula melalui Labuan. Limbang ni satu wilayah yang payah untuk kita kunjungi jika tak ada apa-apa yang penting untuk ke situ. Jika nak datang sahaja tanpa tujuan pasti orang tak akan datang ke Limbang.

Mereka-mereka yang datang ke Limbang mungkin kerana ada kepentingan seperti urusan rasmi kerja, nak melawat saudara mara dan mungkin ada hal-hal yang berkaitan dengan Limbang. Jarang orang yang datang ke Limbang semata-mata untuk datang sahaja dan pasti ada tujuan yang nak ke situ.

Tapi, mengapa pihak penerbangan MAS ataupun Airasia tidak menggunakan laluan Limbang untuk destinasi ke Kuala Lumpur ke, Kuching ke, Kota Kinabalu ke ataupun mana-mana destinasi di wilayah Sarawak misalnya. Yang aku tahu sejak dulu-dulu lagi hanyalah Miri, Lawas dan Kota Kinabalu(itupun sekali seminggu dan sekarang tiada lagi) sahaja destinasi yang melalui Limbang.

Adakah di Limbang ni tak ada apa-apa yang nak dilihat, ditengok, dilawati sehinggakan terpaksa pihak MAS menggunakan Miri sebagai tempat perrsinggahan sementara menunggu kapal terbang untuk ke Limbang. Mengapa tak ada kapal terbang yang terus dari destinasi yang lain ke Limbang? Adakah juga kerana lapangan terbang yang dibina hanya untuk setakat ATR atau Fokker sahaja? Mengapa tak dibina landasan yang boleh juga digunakan untuk kapal terbang seperti Boieng ke? Tak perlulah aku nak pergi ke Miri atau Brunei atau Labuan ataupun Kota Kinabalu untuk pergi ke wilayah lain di Malaysia ni. Ataupun suatu masa nanti aku terpaksa menggunakan kapal terbang jenis Boeing di Lawas? Ia tak mustahil boleh berlaku, memandangkan sekarang kerajaan dah berura-ura nak bina lapangan terbang baru di Lawas, khas untuk bahagian utara Sarawak dan wilayah yang bersempadan dengan Sarawak iaitu sekitar Beufort, Sabah.

Jikalah Lawas mempunyai landasan yang sesuai untuk Boeing, pasti pembangunan di Lawas semakin rancak lagi, dengan adanya Hotel Seri Malaysia yang sudah untuk mempastikan bahawa yang Lawas suatu hari nanti akan membangun seiring dengan wilayah-wilayah yang lain sedang  dan telah membangun.

Ini hanyalah gambaran aku sahaja tapi ia boleh untuk direalisasikan dengan kesungguhan orang di situ dan pemimpin yang betul-betul seorang pemimpin bagi wilayah itu sendiri.

Dan mungkin tahai nanti akan terbang ke sana dan ke sini bila perkara ini berlaku atau mungkin tahai akan dilupakan dan diganti dengan "tahai-tahai moden" dari luar sana yang lebih enak lagi bagi generasi yang baru ini. Yang pasti ramai orang yang bukan orang Lawas akan datang ke situ bukan lagi atas urusan rasmi dan melawat saudara mara seperti di Limbang dulu-dulu tapi atas urusan mencari kekayaan. Mungkin aku dan kita di Limbang dan Lawas tidak turut serta mencari urusan kekayaan juga tapi sekadar mengatakan Limbang atau Lawas sudah ada pembangunan dan sudah membesar, syukurlah…

This entry was posted on May 30, 2011. It was filed under Catatan Musafir and was tagged with .

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Majlis Tilawah Al-Quran Peringkat Negeri <b>Sarawak</b> 1432H <b>...</b> - Blogspot

Posted: 13 May 2011 10:15 PM PDT

Salam Hormat dan Salam 1Malaysia semua.......

Setelah sekian batahnya udah nda batutu ah blog ani tiba2 takanang kan bacaita. Bulan 3 lapas, kumpulan kami (AMANI) kana nobat akan jadi juara Nasyid Peringkat Bahagian Limbang yang mana majlis ani diadakan di Perkarangan Masjid Dato Pengiran Haji Metussin, Kpg. Dato, Kuala Lawas. Majlis ani diadakan 2 hai, dai 10 sampai 11 Mac 2011. Kumpulan Nasyid disertai oleh 4 kumpulan Moden dan 1 kumpulan Tradisi. Kalau kan tahu, aku ni 2 hai sabalum ptandingan bahau tah dilagau masuk dalam kumpulan ani dan bahau jua dapat nama kumpulan. Ahenya nama Amani dipilih. Manjalang haie patandingan, biasalah, gaga tatap ada. haha.. Alhamdulillah ajiki kumpulan Amani ada di sana, kumpulan Amani dinobat akan Juara Bahagian.

12 Mei alum batah ani, kumpulan Amani dibagi sekali lagi peluang untuk mampasambahakan nasyid kumpulan Amani pada malam panutupan Majlis Tilawah Al-Quran Peringkat Negeri Sarawak (09-12 Mei 2011) di Dataran Amphiteater Lawas (sabalah Hotel Seri Malaysia Lawas). Taim riasal patangnya atu hujan tuun kia labat jua la, ingatkan batah, upanya nda jualah. taduh tah jua bainut. hehe.. Jadinya, poogem atu stat jam 8 satangah la camatu. Mun kamu kan tahu, Tuhan nganyatahu asa batis kami kan sajam nunggu TYT datang die2 ah pantas malam atu bajual muha (hantap jua, haha).. sangal yoo... ahenya dalam 8.30 tu datang tah jua TYT. Abis jua daita badia batah atu.

TYT disambut dgn selawat ka atas Nabi dan ditauskan dgn pancaragam pulis lagu Negeri Sarawak. Salasai saja lagu naagi atu, kumpulan Marhaban lagi dan satausnya kumpulan Amani. Mjlis disambung dgn ulasan katua hakim dan segala2 ucapan ulih uang basa2. Johan Qari dan Qariah bilang uwang dai Kuching utk Qari dan MUkah utk Qariah. Tahniah dan Syabas.... Majlis tamat dalam kul 11 lalu miatu.. So kapada yang inda hampit datang saiatu, dai ai 1, 9 haibulan sampai 12  setu, andang ugilah, bila lagi masa kitani kan manyukung industri Islamic kitani di Lawas ani khasnya, di Sarawak ani amnya.

Kapada yang talibat dalam poogam ani samada sacaa langsung atau nda langsung syabas kaana talah manjayakan poogam Islam yang mulia ani...
Salam Ukhuwah dan Salam perpaduan....

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

Tiada ulasan:

Catat Komen

ads