Jumaat, 20 April 2012

11 di padawan sarawak - Google Blog Search

11 di padawan sarawak - Google Blog Search


Lo, Wilfred disenarai calon Stampin : my <b>Sarawak</b> – News coverage <b>...</b>

Posted: 19 Apr 2012 05:50 PM PDT

SUPP Kota Sentosa senarai mereka sebagai calon berpotensi menang PRU13

KUCHING: Parti Rakyat Bersatu Sarawak (SUPP) Cawangan Kota Sentosa menyenaraikan dua calon berpotensi menang untuk bertanding di kerusi Parlimen Stampin menjelang Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU13).

Seperti yang telah diramalkan, Pengerusi Majlis Perbandaran Padawan (MPP) Lo Khere Chiang merupakan antara calon yang dise-naraikan selain Setiausaha Agung Pemuda SUPP yang juga peguam Wilfred Yap.

Lo yang percaya beliau adalah salah seorang daripada calon yang disenaraikan bagi SUPP Cawangan Kota Sentosa berkata, mesyuarat telah diadakan pada bulan lepas dan turut menyenaraikan pengerusinya Datuk Alfred Yap sebagai calon berpotensi menang.

Bagaimanapun Alfred Yap yang tewas kepada calon DAP pada pilihan raya negeri April 2011 lepas menolak untuk disenaraikan sebagai calon bagi menggantikan penyandangnya Datuk Yong Khoon Seng yang juga Timbalan Menteri Kerja Raya.

"Saya percaya, saya adalah salah seorang daripada nama yang telah dihantar bagi SUPP Cawangan Kota Sentosa selain Wilfred Yap dan Datuk Alfred Yap yang menolak untuk dicalonkan," katanya.

Beliau berkata demikian ketika ditanya pada sidang media selepas pemeriksaan ke atas premis makanan dan minuman di Matang Jaya dan Pusat Komersial Taman Lee Ling di sini semalam.

Dalam pada itu Kaunselor Anthony Ramanair meramalkan PRU13 akan menyaksikan pertandingan empat penjuru antara calon BN, DAP, PKR dan kemung-kinan calon bebas di Parlimen Stampin.

Katanya, pertandingan kali ini turut dilihat antara yang paling mencabar bukan sahaja di Parlimen Stampin malah di hampir semua kawasan yang bertanding.

"Saya telah mengikuti perkembangan pilihan raya bertahun-tahun lamanya dan saya menjangkakan pilihan raya kali ini adalah antara yang paling mencabar yang akan dilalui oleh semua pihak," katanya.

Category: Berita Tempatan, Sarawak

Sebanaku <b>Sarawak</b>: Samarahan PBB boss YB Karim shortlists 3 <b>...</b>

Posted: 19 Apr 2012 04:04 AM PDT




Pemimpin PBB paling senior di Kota Samarahan iaitu Menteri Muda Perumahan dan Belia YB Abdul Karim Bin Rahman Hamzah telah menyatakan bahawa 3 nama telah dipilih untuk pencalonan PBB/BN untuk kerusi parlimen Kota Samarahan.  Beliau menyatakan bahawa seorang adalah dari tempatan.  Kemungkinan besar seorang tempatan itu adalah pemimpin PBB paling senior di kota samarahan selepas dirinya dan YB Muara Tuang iaitu timbalan ketua PBB cawangan Muara Tuang Hamzah Bin Ibrahim. Kalau ikut seniority dalam parti PBB di kawasan samarahan beliaulah orangnya.  Seorang lagi adalah luar PBB iaitu pegawai daerah Asajaya Rubiah Binti Haji Wang.

Kalau kata YB Karim seorang dari 3 nama adalah tempatan maka 2 lagi nama adalah orang luar.  Sememangnya calon 'favourite' dan yang didesak oleh akar umbi adalah 'billionaire' Dato Sri Abu Bekir Taib. Beliau dikehendaki oleh akar umbi kerana boleh memberi kesinambungan selepas adiknya Dato Sri Sulaiman Taib.  Kemungkinan besar seorang lagi calon 'luar' adalah sepupu Dato Sri Abu Bekir iaitu Dato Ahmad Bin Dato Seri Ibrahim.  Beliau telah 'berjalan' di samarahan untuk beberapa bulan.  Malah beliau telah mengadakan majilis 'tepung tawar' di asajaya dalam samarahan.

Pengakhirnya YB Karim telah melepaskan 'rahsia' apabila beliau telah menyatakan kepada pemberita bahawa
"I think a local will be picked'.  


Posted on April 17, 2012, Tuesday
ASAJAYA: Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB) has shortlisted three individuals as Barisan Nasional (BN) candidate for the Kota Samarahan parliamentary seat in the 13th general election which is just around the corner.
PBB supreme council member Abdul Karim Rahman Hamzah said one of them was a local.
He said their names would be given to the top leaders of BN for them to evaluate and choose.
"For Kota Samarahan parliamentary seat, three names including one woman, has been shortlisted and I don't think there will be any problem if one of them is chosen because I believe the other two will continue to support the chosen one," said Karim when met after the 1Malaysia netbook presentation ceremony here yesterday.
He said this when asked if any local-born from the area made the list. The incumbent MP for Kota Samarahan Dato Sri Sulaiman Abdul Rahman Taib recently announced his desire not to seek re-election.
Although refusing to reveal their names, Karim, who is also Asajaya assemblyman, felt that the local-born would be picked for the seat.
"I think a local will be picked…that is what I think."
Currently, rumours have it that the local female is Asajaya district officer Rubiah Wang.
Meanwhile, Karim who is also Assistant Housing Minister, said BN would not face any difficulty in retaining the Kota Samarahan seat which is considered a 'white area' though some people had been seen making their rounds there.
"Many people from both the opposition parties and BN including aspiring independents will come to introduce themselves to the villagers," he said.
Overall, he said the coming election would be a tense one, though not in Sarawak, because based on the last election, BN won with a big majority.
He did not deny, however, that BN might face problems if internal conflicts besieging some of its component parties were not resolved.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads