Rabu, 29 Februari 2012

di negeri sarawak - Google Blog Search

di negeri sarawak - Google Blog Search


Gunung Santubung, Gunung Sijinjang Penjaga Gunung <b>Negeri</b> <b>...</b>

Posted: 20 Feb 2012 02:49 PM PST

MUNGKIN terdapat juga sahabat-sahabat kita yang di semenanjung belum singgah lagi di Sarawak atau datang ke Sarawak. Kalau yang datangpun ke sini mungkin atas urusan kerja ataupun rasmi dan ada juga yang datang ke sini kerana ingin berehat. Aku tak pasti mereka-mereka yang belum sampai lagi ke Sarawak ini bagaimana gambaran dan kedudukan suasana Sarawak ini mata fikiran mereka.
Dengan adanya penerbangan tambang murah AirAsia mungkin sedikit sebanyak boleh untuk membawa mereka-mereka untuk datang ke Sarawak ini dan bagi yang mampu ia umpama naik bas sahaja untuk datang ke Sarawak ini.
Di Sarawak tak seperti negeri-negeri yang terdapat di semenanjung yang majoritinya orang Melayu, Cina dan India. Di sini terdapat pelbagai kaum dan etnik yang berbeza-beza, kaum yang terbesar Dayak atau Iban, diikuti dengan Melayu, Cina, Melanau dan diikuti dengan pecahan etnik seperti Bidayuh, Penan, Lun Bawang, Bisaya, Merik, Bisaya, Kedayan dan banyak lagi.

Dari sudut budaya, kehidupan, bahasa, agama dan pemikiran amat berbeza dengan sahabat kita di semenanjung. Kadang kala perbezaan yang ada bukan disebabkan "kemodenan" tapi pemeliharaan ke atas nilai masyarakat itu sendiri untuk tidak terkeluar dari batas-batas kebiasaan. Ini hanyalah pendapat aku.

Selagi sahabat kita yang berada di semenanjung tidak merapati jurang yang ada, pasti sukar untuk mengenali masyarakat di Sarawak secara dekat dan mesra kerana perbezaan yang ada itu membataskan komunikasi antara mereka.

Tapi, sejak akhir-akhir ini masyarakat Sarawak terutamanya golongan baru ataupun muda yang belajar dan hidup di semenanjung atau di luar Sarawak sering memberitahu kelambatan, ketinggalan ataupun kemunduran yang masih dikecapi masyarakat Sarawak dari pelbagai sudut berbanding tempat lain. Mungkin yang biasa aku dengar tentang "kemodenan" yang mana Sarawak atau lebih hampirnya masyarakat yang mendiami bumi Sarawak ini masih mengekalkan "kesarawakan"nya. Bagi aku ia sesuatu yang hebat kerana kekebalan nilai-nilai tersebut masih terpelihara.

Tak semestinya kemodenan yang dikecapi harus mengenepikan nilai-nilai tempatan untuk mewajibkan ia digelar sebagai moden dan diikhtiraf oleh orang moden.

Namun, suatu hari nanti kekebalan yang ada pada masyarakat Sarawak akan terhakis juga dengan berkurangannya generasi lama dan diganti dengan genarasi baru yang membawa nilai-nilai baru. Kita tunggu selagi Allah masih kekalkan kita di bumi yang fana ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads