Jumaat, 15 November 2013

11 di daro sarawak - Google Blog Search

11 di daro sarawak - Google Blog Search


Malaysia Hospitality: Matu, <b>Daro</b>, <b>Sarawak</b>

Posted: 24 Sep 2013 06:55 PM PDT

Mengikut laman web rasmi Majlis Daerah Matu-Daro http://www.matu-darodc.sarawak.gov.my/main.html, luas kawasan bidang kuasa Majlis Daerah Matu-Daro adalah lebih kurang 3,253.54 km/segi semenjak ianya mula ditubuh dan sebelum berkembang yang merangkumi 3 buah daerah iaitu Daerah Matu, Daerah Daro serta Daerah Belawai dan terdapat 64 buah kampung. Sistem pengurusan yang digunakan untuk menyelaraskan seluruh kampung ini dikenali sebagai WARD semenjak ianya mula ditubuhkan. Bagi majlis ini terdapat 13 buah ward diperkenalkan untuk membahagikan kampung-kampung dan setiap ward pula akan diketuai oleh ahli-ahli majlis yang dilantik.


Pada bulan Oktober 1991, pihak Majlis Luar Bandar Sibu telah menyerah Daerah Kecil Igan kepada pihak Majlis ini, maka dengan sendirinya bidang kuasa majlis berkembang termasuk jumlah kampung dan ward. Jumlah kampung dan ward yang terdapat dalam bidang kuasa adalah 53 buah kampung dan 14 buah ward.


Daerah Matu adalah pusat pentadbiran utamanya di mana pejabatnya terletak di bandar Matu. Daerah Daro dan Daerah Kecil Igan adalah cawangan-cawangannya yang masing-masing pejabatnya terletak di bandar Daro dan Kampung Igan itu sendiri.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads