Ahad, 7 Oktober 2012

11 di mukah sarawak - Google Blog Search

11 di mukah sarawak - Google Blog Search


-Saifswiftlets-Bird&#39;s Nest-Toko Walet-: Rumah Walet Mukan <b>Sarawak</b> <b>...</b>

Posted: 03 Oct 2012 02:31 AM PDT

Sekilas tentang sebuah rumah walet di Mukah Sarawak.. Kebanyakan rumah walet kos sederhana di Sabah dan Sarawak dibina sebegini..Jom zomMM..
Di Mukah Sarawak ada Bh yang berjaya dan ada juga yang sebaliknya.. ini adalah lumrah yang biasa dilihat juga disemenanjung Malaysia. Kesesuaian suhu yang bagus dan benar juga bergantung kepada material asas yang digunakan. namun penambahbaikan harus ditambah jika ketepatan suhu dan kelembapan masih belum mencukupi.

Jika bh dikelilingi dengan pokok-pokok yang hampir ketinggiannya dengan bumbung Bh seeloknya laluan Pintu Masuk atau LBM diletakkan dengan tepat. seperti membinanya dengan design open roof.

Keadaan dalaman juga perlu diambilkira. susunatur tweeter dan pengalak harus benar dan jangan sampai ia menjadi kabur dan songsang..alunan suara yang dimainkan akan lebih senang memberikan keselesaan kepada sang walet.. suara hanya memacu walet masuk ke bh sebaliknya susunatur tweeter yang benar akan membantu ia bersarang dan membiak.

Ketinggian antara lantai juga akan mempengaruhi suhu di sekitarnya.

sesekat juga boleh mengurangkan keadaan cerah dalam bh..jika bh kecil maka xperlulah kita membinanya kerana ia akan mengurangkan keselesaan walet

mungkin sarang palsu akan membantu walet mula bersarang..namun jika walet pon tiada menginap macam mana ia mahu bersarang..

lokasi voids perlu tepat..

Keadaan pandangan belakang rumah walet tersebut..
sebolehnya..jangan menyimpan timbunan kayu dan benda-benda usang kerana ia boleh mengundang sang pemangsa walet.

pandangan sisi... kos mungkin sekitar 20-30k.. berusahalah..sesungguyNya Allah Maha Mengetahui.."
JIka Bh anda bermasalah.. hubungi kami:

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads