Selasa, 26 Jun 2012

11 di kuching sarawak - Google Blog Search

11 di kuching sarawak - Google Blog Search


PEMERHATI DOMESTIK PRU <b>DI KUCHING SARAWAK</b> <b>...</b>

Posted: 26 Jun 2012 03:10 PM PDT

Empat Pertubuhan Bukan Kerajaan (NGO) tempatan di Kuching sudah dikenal pasti akan dilantik sebagai "pemerhati domestik" oleh Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) sepanjang tempoh Pilihan Raya ke-13 (PRU).
Mendedahkan perkara itu, Pengerusi SPR Timbalan Datuk Wira Haji Wan Ahmad Wan Omar berkata mendedahkan bahawa mereka adalah; Persatuan Melayu Sarawak, Persatuan Orang Ulu, Persatuan Belia Islam Sarawak (PEMBINA) dan Persatuan Belia Sarawak.
"NGO-NGO tersebut ini adalah antara pertubuhan-pertubuhan yang telah dikenal pasti oleh SPR kerana mereka tidak meihak kepada mana-mana parti politik dan sekira mereka menerima pelantikan kami sebagai pemerhati domestik, SPR akan menyediakan mereka dengan dokumen pengenalan (ID) dan baju rasmi SPR."
Katanya, dengan ID dan baju rasmi SPR, NGO ini boleh bergerak secara bebas dan memantau semasa penamaan calon, kempen, pusat pengundian undi, pengiraan undi di Kuching dan di samping itu, yang polis dan pegawai SPR akan mengenal pasti mereka (pemerhati domestik) dengan mudah.
Beliau mendedahkan bahawa terdapat satu senarai panjang NGO yang berminat untuk menjadi pemerhati dalam PRU yang akan dating walau bagaimanapun, disebabkan mereka didapati mempunyai politik yang secara langsung atau tidak langsung bersangku-paut dengan parti-parti politik, SPR menolak permohonan mereka.
"Bagi setiap kawasan Parlimen, hanya 10 pemerhati yang dibenarka n dan oleh itu, NGO ini terpaksa membahagikan pasukan ke kawasan pilihan raya Parlimen masing-masing, 'katanya sambil menambah walaupun mereka dari pelbagai NGO, mereka akan, bekerja sebagai satu pasukan.
Wan Ahmad berkata bahawa disamping pemerhati domestik, beberapa pemerhati asing yang terdiri daripada NGO dari negara jiran yang juga dijemput dalam tempoh PRU.
"Peranan utama pemerhati ini adalah untuk memerhati sepanjang proses seluruh PRU untuk memastikan ketelusan itu supaya semua parti yang bertanding dalam Pilihanraya yang akan berpuas hati dengan keputusan PRU itu kelak," katanya.

-UnReportedNews™®



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads