Khamis, 4 Ogos 2011

di negeri sarawak - Google Blog Search

di negeri sarawak - Google Blog Search


BLOG SARAWAK: <b>di negeri sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 23 Jun 2011 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG SARAWAK: <b>di negeri sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 23 Jun 2011 01:47 AM PDT

URL Sumber Asal :-

ustazcyber online: Terdapat 27902 Isi Rumah Miskin Tegar <b>Di negeri</b> <b>...</b>

Posted: 22 Jun 2011 11:43 PM PDT

KUCHING, 23 Jun (Bernama) -- Sejumlah 27,902 Ketua Isi Rumah (KIR) atau 49.8 peratus daripada 55,975 yang didaftarkan di dalam sistem e-Kasih tergolong di bawah kategori kumpulan miskin tegar di negeri ini, kata Timbalan Ketua Menteri Sarawak Tan Sri Alfred Jabu.

Beliau berkata seramai 55,975 KIR berpendapatan rendah telah didaftarkan di dalam sistem e-Kasih yang termasuk kumpulan mudah miskin membabitkan 23,235 KIR dan keluarga miskin (4,838 KIR), sehingga 11 Jun ini.

KIR mempunyai pendapatan sebanyak RM520 sebulan tergolong di bawah kategori miskin tegar manakala RM830 sebulan dikategorikan miskin, katanya ketika menjawab soalan Violet Yong (DAP-Pending) pada persidangan Dewan Undangan Negeri di sini Khamis.

"Daripada 27,902 KIR yang tergolong di bawah miskin tegar, sebanyak 13,349 KIR merupakan Iban, 5,601 (Melayu), 2,925 (Orang Ulu), 2,757 (Bidayuh), 1,974 (Melanau) yang merupakan Bumiputera di negeri ini manakala 647 (Cina) dan 622 KIR lain-lain," katanya

Untuk memastikan keberkesanan sistem e-Kasih, Jabu berkata Jawatankuasa Focus Group Pembasmian Kemiskinan Peringkat Daerah akan bertindak untuk melakukan penyisihan awal kepada senarai permohonan bagi memastikan hanya pemohon yang layak sahaja dibuat pengesahan.

"Ini dapat memastikan proses penyelarasan bancian di peringkat lapangan dapat dipercepatkan," katanya.

Jabu berkata data e-Kasih akan dikemas kini dengan kemasukan data daripada semua agensi pemberi bantuan dan golongan yang masih belum didaftarkan (di luar e-Kasih) untuk memastikan data dan maklumat golongan berpendapatan rendah dicakupi dan komprehensif.

"Sistem ini masih dalam fasa pembangunan dan pelaksanaan dan dijangka siap pada tahun 2012," katanya.

Menjawab soalan Dr Abdul Rahman Junaidi (BN-Pantai Damai), Jabu berkata seramai 18,876 penerima bantuan Program Bantuan Rumah (PBR), termasuk projek bina baru sebanyak 10,847 dan baik pulih rumah sebanyak 8,029, di Sarawak.

Beliau berkata sebanyak 1,877 KIR telah menerima bantuan daripada Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah.

"Mulai penghujung tahun lepas, bantuan peningkatan pendapatan tertumpu kepada program 1Azam di bawah Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat. Setakat bulan Mei tahun ini, kerajaan negeri telah melaksanakan 3,426 projek 1AZAM melalui pelbagai agensi pelaksana," katanya.

-- BERNAMA

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Kepada mereka yang tidak mengundi Pakatan Rakyat <b>di</b> - Roket Kini

Posted: 21 Jun 2011 01:21 AM PDT

Komentar Roketkini

20 JUN – Padah bila mengundi Barisan Nasional dalam pilihan raya negeri Sarawak baru-baru ini telah pun terserlah jelas.
Mangsanya adalah rakyat Malaysia di Sarawak yang sentiasa disembunyikan maklumat dan fakta oleh kerajaan negeri BN.

Sidang Dewan Undangan Negeri Sarawak yang pertama selepas PRN pada 16 April lalu bermula hari ini. Namun, belum pun sidang diadakan, kerajaan negeri BN telah pun menolak soalan-soalan dari wakil rakyat Pakatan.

Dua soalan daripada Ahli Dewan Undangan Negeri Kota Sentosa Chong Chieng Jen telah ditolak oleh Speaker DUN Sarawak
Datuk Awang Asfia Awang Nasar; ia menyentuh tentang pembabitan Ketua Menteri Tan Sri Abdul Taib Mahmud dan keluarganya dalam perniagaan serta tentang empangan Bakun.

Soalan Chong meminta Taib menyatakan:

• Dalam 15 tahun lalu, senarai tanah yang diberikan kepada syarikat-syarikat yang pemegang sahamnya terdiri daripada anak-anak serta adik beradik lelaki dan perempuan ketua menteri dan keluasan tanah terbabit;

• Premium yang dikenakan oleh kerajaan negeri untuk pemberian tanah itu kepada syarikat-syarikat berkenaan;

• Adakah tanah ini diberikan kepada syarikat-syarikat berkenaan melalui tender terbuka? Jika tidak, apakah sebab-sebab untuk memberi tanah tersebut kepada syarikat-syarikat terbabit?

• Memandangkan Syarikat SESCO Berhad telah memeterai perjanjian dengan Sarawak Hidro Sdn Bhd untuk membeli kuasa elektrik yang dijana oleh Empangan Bakun pada harga 6.25 sen / kWj, sama ada kerajaan mempunyai sebarang rancangan untuk mengurangkan tarif elektrik domestik, komersil dan perindustrian SESCO untuk pengguna tempatan, ahli perniagaan dan industri?

• Siapa yang akan mendapat faedah daripada kadar murah elektrik yang dijana oleh Empangan Bakun?

Soalan-soalan itu adalah wajar untuk kepentingan rakyat dan tidak melanggar peraturan Perintah Tetap 20 (1) (a), (c) atau (l) DUN Sarawak.

Chong yang juga Ahli Parlimen DAP Bandar Kuching kesal dengan tindakan speaker DUN yang tidak memberi peluang kepada rakyat di negeri Sarawak mendapat penjelasan daripada kerajaan negeri.

Selain Chong, Adun Batu Lintang See Chee How dari PKR juga ditolak oleh Speaker DUN Sarawak. Beliau bertanya Menteri Perancangan dan Pengurusan Sumber mengenai:

• Nisbah simpanan hutan dengan jumlah keluasan tanah di Sarawak;
• Sebab dan alasan meluluskan sembilan konsesi balak atau lesen pembalakan untuk beroperasi di kawasan hutam simpan menjelang PRN Sarawak baru-baru ini, termasuk di hutan simpan kawasan tadahan air Batang Ai.

Dalam PRN Sarawak lalu, BN menang majoriti dua pertiga walau pun kehilangan banyak kerusi kepada Pakatan. Daripada keseluruhan kerusi DUN, BN mempunyai 55 kerusi manakala DAP 12, PKR 3 dan bebas 1.

Malah, kerana amalan tidak adil serta politik kotor BN di Sarawak telah menyebabkan rakyat prihatin melancarkan perhimpunan Bersih 2.0 bagi memastikan proses pilihan raya adil dan bersih dilaksanakan dalam pilihan raya umum akan datang.

Jika dibiarkan BN bermaharajalela, yang tetap menjadi mangsa adalah rakyat. Keadilan, demokrasi dan hak asasi bukan milik mana-mana parti politik. Ia adalah milik mutlak rakyat. – Roketkini.com

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

Bakun: Terpulang kepada kerajaan <b>negeri</b> mahu naik <b>...</b> - My <b>Sarawak</b>

Posted: 10 Jul 2011 04:45 PM PDT

Posted on 11 July 2011.

PETER CHIN

MIRI: Kementerian Tenaga, Teknologi Hijau dan Air tidak mempunyai kuasa ke atas tarif elektrik di negeri Sarawak walaupun selepas projek Empangan Hidroelektrik Bakun (Empangan Bakun) siap sepenuhnya kelak.

Menterinya, Datuk Seri Peter Chin Fah Kui berkata soal kenaikan tarif elektrik di Sarawak adalah di bawah kerajaan negeri dan ia terpulang kepada mereka (kerajaan negeri Sarawak) dan pihaknya tidak akan campur tangan atau memberi sebarang komen berhubung perkara tersebut.

"Saya tidak mahu membuat sebarang spekulasi kerana tarif itu bukan di bawah bidang kuasa kementerian. Setakat ini, kementerian sudah menaikkan tarif di Wilayah Persekutuan Labuan dan Sabah," katanya.

Beliau berkata demikian kepada media selepas sesi bertemu rakyat di ibu pejabat Parti Rakyat Bersatu Sarawak (SUPP) di sini semalam.

Mengenai Empangan Bakun pula katanya, apabila siap sepenuhnya kelak ia akan memanfaatkan pelbagai industri khususnya di kawasan Koridor Tenaga Boleh Diperbaharui Sarawak (SCORE).

"Empangan itu bukan sahaja membekalkan sumber tenaga yang banyak malah lebih murah berbanding apa yang perlu dibayar oleh industri di Semenanjung Malaysia. Ini sudah pasti akan menguntungkan sektor industri di Sarawak," katanya.

Terdahulu Chin dalam sidang media menambah, kementerian dalam usaha  meningkatkan kecekapan penggunaan tenaga di kalangan rakyat termasuk menggunakan peralatan elektrik yang cekap tenaga.

Ujarnya, baru-baru ini kementerian telah meluluskan peruntukan sebanyak RM50 juta untuk merangsang amalan cekap tenaga di bawah program Pencapaian Mapan Melalui Tenaga Cekap (SAVE) untuk meningkatkan kecekapan penggunaan tenaga.

"Rakyat Malaysia menggunakan purata 34 peratus lebih banyak tenaga berbanding rakyat di negara-negara lain di Asia. Justeru kita harap SAVE ini dapat meningkatkan penggunaan tenaga secara cekap," tambah beliau lagi.

"Melalui penggunaan tenaga yang cekap, kita tak perlu berbelanja besar untuk membina loji tenaga yang baharu setiap dua tahun," ujar beliau.

Dalam perkembangan lain, Chin memberitahu kementerian akan mengadakan jerayawara di enam kawasan di seluruh negara merangkumi Semenanjung Malaysia, Sabah dan Sarawak untuk menyebarkan maklumat dan pendidikan kepada pengguna mengenai rebat program SAVE yang mengutamakan alam sekitar.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

BLOG SARAWAK: <b>di negeri sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 29 Jul 2011 01:28 AM PDT

URL Sumber Asal :-

Jadual Waktu Berbuka dan Imsak bagi <b>Negeri Sarawak</b> 1432H/2011 <b>...</b>

Posted: 28 Jul 2011 12:14 PM PDT

Berikut adalah jadual waktu berbuka puasa dan imsak bagi kawasan-kawasan di negeri Sarawak untuk tahun 1432H/2011. Anda boleh melihat secara terus atau muat turun (download) melalui pautan yang disediakan.

Waktu Berbuka dan Imsak bagi kawasan di negeri Sarawak

Sarawak

Berikut adalah senarai kawasan yang berada dalam zon-zon waktu di negeri Sarawak:

Zon 1 – Limbang, Sundar, Trusan dan Lawas

Zon 2 – Niah, Bekenu, Miri, Sibuti dan Marudi

Zon 3 – Tatau, Suai, Belaga, Pandan, Sebauh dan Bintulu

Zon 4 – Igan, Oya, Balingian, Mukah, Dalat, Sibu, Kanowit, Kapit dan Song

Zon 5 – Belawai, Matu, Daro, Sarikei, Julau, Bintangor dan Rajang

Zon 6 – Kabong, Lingga, Sri Aman, Engkelili, Lubok Antu, Betong, Spaoh, Pusa, Saratok, Roban dan Debak

Zon 7 – Samarahan, Simunjan, Serian, Sebuyau dan Meludam

Zon 8 – Kuching, Lundu, Bau dan Sematan

Sila download salinan jadual waktu berbuka dan imsak negeri Sarawak melalui paparan Sribd di atas.

Sumber: e-Solat JAKIM

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads