Khamis, 21 April 2011

Edisi Semasa

Edisi Semasa


Berita Harian: MukaDepan

Posted: 21 Apr 2011 09:13 AM PDT

Berita Harian: MukaDepan


Pinjaman mudah rakyat miskin labur unit amanah

Posted: 20 Apr 2011 03:00 PM PDT

MukaDepan

NAJIB melihat hasil lukisan  Lee Lai Peng dan  Boon Yik Chong (kiri) yang memenangi pertandingan mewarna PNB, selepas merasmikan Minggu Saham Amanah Malaysia 2011, di Stadium Indera Mulia, Ipoh, semalam.

NAJIB melihat hasil lukisan Lee Lai Peng dan Boon Yik Chong (kiri) yang memenangi pertandingan mewarna PNB, selepas merasmikan Minggu Saham Amanah Malaysia 2011, di Stadium Indera Mulia, Ipoh, semalam.

IPOH: Kerajaan akan memperkenalkan skim baru yang membolehkan semua rakyat berpendapatan rendah membuat pinjaman mudah bagi melabur dalam dana Amanah Saham 1Malaysia sebagai antara satu langkah menabung untuk jaminan masa depan.

Skim itu yang akan dilancarkan dalam tempoh terdekat tidak akan membebankan rakyat kerana pinjaman diberikan untuk membuat pelaburan rendah dengan pembayaran balik menerusi dividen yang diisytiharkan oleh Permodalan Nasional Berhad (PNB) setiap tahun.

Perdana Menteri ketika mengumumkannya semalam berkata, perincian skim itu sedang dipertimbangkan oleh Suruhanjaya Sekuriti serta Kementerian Kewangan dan maklumat lanjut akan dimaklumkan kemudian. "Ini akan memperluaskan penyertaan rakyat, terutama golongan berpendapatan rendah," katanya pada sidang media selepas merasmikan Minggu Saham Amanah Malaysia 2011 (MSAM 2011), di Stadium Indera Mulia di sini, semalam.

Hadir sama Menteri Besar, Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir; Pengerusi PNB, Tun Ahmad Sarji Abdul Hamid; Ketua Eksekutif Kumpulan PNB, Tan Sri Hamad Kama Piah Che Othman; Speaker Dewan Undangan Negeri Perak, Datuk R Ganesan dan Setiausaha Kerajaan Negeri, Datuk Seri Dr Abdul Rahman Hashim.

Dalam ucapannya, Najib berkata, tarikh 20 April semalam menandakan genap 30 tahun usia skim amanah saham pertama diperkenalkan PNB, iaitu Amanah Saham Nasional (ASN) yang ketika itu dirangka khusus untuk menggembleng dana Bumiputera secara teratur dan meningkatkan kedudukan ekonomi mereka.

Beliau berkata, kejayaan PNB bukan setakat menubuhkan pelbagai dana unit amanah, malah mendidik rakyat, terutama Bumiputera mengenai kebaikan melabur serta melakukan transformasi minda sehingga masyarakat celik pelaburan dan mengetahui skim amanah mana yang lebih menguntungkan.
Malah, menerusi pengumpulan dana yang besar itu membolehkan beberapa syarikat gergasi yang namanya sering dikaitkan dengan penjajah British sejak sekian lama seperti Sime Darby, Guthrie dan Island & Peninsular, berjaya menjadi syarikat milik Malaysia.

"Apa yang lebih penting ialah kita mampu menguruskan syarikat bermodal besar dengan baik serta berjaya menarik pelabur dan menawarkan kadar dividen yang menarik," katanya.

Beliau berkata, walaupun tujuan asal PNB untuk membantu Bumiputera supaya jurang perbezaan pendapatan dapat dirapatkan dan perpaduan antara kaum dipertingkatkan, atas semangat toleransi dan mengeratkan integrasi kaum, bukan Bumiputera diberi peluang menyertai skim amanah diperkenalkan agensi berkenaan.

Najib berkata, menerusi Model Baru Ekonomi yang diperkenalkan sekarang pula, kerajaan memperkenalkan pelbagai program transformasi bertujuan meningkatkan kualiti hidup rakyat dan ekonomi secara keseluruhan serta menjadi ekonomi berpendapatan tinggi pada 2020.

Beliau berkata, prospek berkenaan akan menarik lebih ramai rakyat untuk melabur dalam dana amanah yang memungkinkan Malaysia bakal menjadi negara pelabur skim dana amanah terbesar dunia satu hari nanti.

"Justeru, saya menasihatkan orang ramai, terutama pelabur kecil jangan memikirkan keuntungan cepat semata-mata, tetapi paling penting ialah melabur dalam skim yang berisiko rendah serta tidak mudah tertipu dengan pelbagai bentuk skim cepat kaya," katanya.

Najib mengingatkan rakyat tidak mudah terpedaya dengan tawaran skim saham tanpa lesen yang kelihatan menarik tetapi mengundang padah kepada mereka yang menyertainya.

Komen Anda

Terima kasih diatas penyertaan anda. Berita Harian berhak untuk tidak memaparkan sebarang komen yang menyentuh isu-isu sensitif dan yang berbentuk iklan komersil. Alamat IP anda akan direkodkan dan mungkin digunakan untuk menghalang penghantaran komen seterusnya jika melanggar peraturan yang ditetapkan.

Senarai komen

hasbullah husain

satu permohonan yang tak betul kalau dividen dah di ambik buat bayaran pimjaman apa yang tinggal pimjaman ni cuma gimik politik bagi orng yang tak pandai ekonomi

Nor Ashikin Abdullah

Secara amnya, meningkatkan taraf hidup golongan miskin adalah bagus namum menggalakkan rakyat membuat pinjaman untuk pelaburan bukanlah langkah yang bijak. Kerajaan sepatutnya menaikkan insentif tabungan atau caruman yang dibuat oleh orang ramai melalui KWSP yang baru dimulakan awal tahun ini. Mengheret orang ramai terutama yang miskin dan berpendapatan rendah untuk meminjam bukanlah satu sikap yang baik untuk disemai atau diamalkan walaupun matlamatnya adalah untuk menaikkan taraf hidup rakyat.

Yatie Shariff

Salam.. 1 malaysia buat Datuk Seri serta semua warganegara...
Rata2.. golongan yg terawal 5thn terhadap PNB melalui simpanan ASN.. adalah golongan yg percaya akan kebolehan Pemimpin Barisan Nasional semasa Tun Mahathir sebagai PM.. Golongan ini juga menggerakkan perkembanagan pembanggunan PN.. Kita harus besyukur akan kepercayaan golongan ini menggerakkan pembanggunan negara,, sehingga banyak banggunan2 tersergam d milikki oloh kerajaan BN sekarang ini.. TAPI??? kini mereke2 ini ada yg telah mencapai usia Emas.. Apa pula sumbangan kerajaan terhadap mereka...
CADANGAN>> Memberikan bonus khas kpd mereka agar pada usia2 ygsebegini mereka boleh melancong & mengerjalan Haji & Umrah.. klu dulu bolih beri 60%.. mengapa tidak sekarang.... Ini lah masanya utk kerajaan membuktikan mereka benar2 ingin menaikkan ekonomi kaum bumiputra... Semoga Kerajaan fikir2kan perkara ini.. demi kesejahteraan bangda & negara....

lina

Berita baik .... bagi kami yang berpendapatan rendah

sri siantan

Syukur agar ianya menjadi realiti dan sifar rakyat miskit tegar serta mudah miskin menjelang 2020. Harap wujud skim untuk penjawat awam, belia, warga emas dan seluruh rakyat.


Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Sepadan Anwar

Posted: 20 Apr 2011 02:59 PM PDT

[unable to retrieve full-text content]KUALA LUMPUR: Sebuah agensi penyiaran terkemuka Korea Selatan yang menganalisis rakaman video seks seorang lelaki didakwa mirip Datuk Seri Anwar Ibrahim dengan wanita dipercayai warga asing, mendapati pelaku dalam rakaman itu sepadan dengan Ketua Pembangkang berkenaan berdasarkan perincian saiz tubuh beliau dalam rekod polis.

Harian Metro: Mutakhir

Posted: 21 Apr 2011 08:03 AM PDT

Harian Metro: Mutakhir


SPR Sarawak pertahankan tindakan pegawainya

Posted: 21 Apr 2011 06:24 AM PDT

KUCHING: Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) Negeri Sarawak mempertahankan keputusan dan tindakan pegawai pengurus bagi kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) kawasan Senadin yang enggan mengira semula undi di pusat penjumlahan pada 16 April lalu.

Pengarah SPR Sarawak, Datuk Takun Sunggah, berkata keputusan Pegawai Pengurus Chai Ko Het menolak pengiraan semula undi merupakan satu keputusan dan tindakan yang betul dan tepat berdasarkan undang-undang pilihan raya khususnya subperaturan 23A (1), subperaturan 25 (13) dan subperaturan 25D (5A), Peraturan-peraturan Pilihan raya (Perjalanan Pilihan Raya) 1981.


"Mana-mana orang yang tidak berpuas hati dengan keputusan pegawai pengurus N65 Senadin itu, bolehlah memfailkan petisyen pilihan raya di mahkamah tinggi dalam tempoh 21 hari dari tarikh keputusan pilihan raya itu disiarkan di dalam warta," katanya dalam satu kenyataan di sini hari ini. - Bernama

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Lari dari rumah urut

Posted: 21 Apr 2011 05:03 AM PDT

KUCHING: Lapan tukang urut warga China dipercayai mangsa pemerdagangan manusia melepaskan diri dari sebuah pusat urut dan rawatan refleksologi di Jalan Tun Jugah di sini, semalam.

Wanita berusia 30 hingga 40 tahun itu berjaya menyelamatkan diri dengan bantuan seorang rakyat tempatan sebelum membuat laporan di Ibu Pejabat Polis Daerah Kuching.


Mereka yang bekerja di pusat itu turut mendakwa diugut dan dibelasah tanpa sebab oleh adik lelaki kepada isteri majikan mereka yang juga seorang warga China. Bernama difahamkan mereka telah terpedaya dengan tawaran lumayan yang dijanjikan majikan mereka untuk memasuki negeri ini dan bekerja di pusat tersebut.

Mereka merasa kecewa dan tertipu apabila gaji lumayan yang dijanjikan kepada mereka telah dipotong untuk pelbagai bayaran lain.


Di samping itu, mereka juga mendakwa bahawa dipaksa memberikan perkhidmatan tidak bermoral termasuk layanan seks kepada pelanggan. Ketua Polis Daerah Kuching, ACP Mun Kock Keong, berkata kesemua lapan wanita tersebut telah menjalani pemeriksaan kesihatan di Hospital Umum Sarawak.


"Seorang lelaki dan wanita telah dipanggil untuk memberi keterangan bagi membantu siasatan kes ini," katanya kepada Bernama.

Mun berkata, kes itu disiasat mengikut Seksyen 13 Akta Anti Pemerdagangan Orang 2007.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Kosmo Online

Posted: 21 Apr 2011 07:10 AM PDT

Kosmo Online


Polis tahan 12 wanita warga asing dipercayai GRO

Posted:

Polis tahan 12 wanita warga asing dipercayai GRO

Polis tahan 12 wanita warga asing dipercayai GRO

21/04/2011 6:49pm

GEORGETOWN - Polis menahan 12 wanita warga asing yang dipercayai bekerja sebagai Pelayan Pelanggan (GRO), selepas menyerbu sebuah pusat hiburan dalam sebuah hotel mewah berdekatan Persiaran Gurney di sini awal pagi ini.

Pegawai Turus Bahagian Kongsi Gelap, Judi dan Maksiat (D7) Ibu Pejabat Polis Pulau Pinang ASP Mohd. Sayuti Harun yang mengetuai serbuan dalam Ops Noda pada kira-kira pukul 1 pagi itu berkata, yang ditahan terdiri daripada 11 wanita warga Vietnam dan seorang warga China.

Beliau berkata, kesemua GRO yang dipercayai menyalahguna pas lawatan sosial untuk bekerja di pusat hiburan itu bertempiaran lari sebaik menyedari kehadiran polis dan siasatan awal mendapati pusat hiburan itu turut diawasi oleh tonto. - Bernama

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Kes kemalangan maut motosikal menurun

Posted:

Kes kemalangan maut motosikal menurun

Kes kemalangan maut motosikal menurun

21/04/2011 5:25pm

KUALA LUMPUR - Kes kemalangan maut membabitkan pembonceng dan penunggang motosikal menurun 31 kes tahun lepas berbanding tahun sebelumnya, kata Pengarah Jabatan Keselamatan Jalan Raya (JKJR) Datuk Suret Singh.

Katanya, kes kemalangan maut membabitkan golongan itu tahun lepas ialah 4,036 berbanding 4,067 pada 2009.

"Penurunan itu adalah hasil kempen kesedaran keselamatan jalan raya yang giat dijalankan," katanya kepada pemberita selepas menghadiri kempen advokasi keselamatan jalan raya dan program ke arah 100,000 pemasangan tali keledar belakang anjuran JKJR dan Perodua di Plaza Tol Sungai Besi, di sini, hari ini. - Bernama

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Polis buru dua lelaki lari dari mahkamah

Posted:

Polis buru dua lelaki lari dari mahkamah

Polis buru dua lelaki lari dari mahkamah

21/04/2011 4:37pm

TEMERLOH - Polis percaya dua lelaki yang meloloskan diri dari Mahkamah Temerloh semalam masih berada di dalam daerah itu.

Ketua Polis Daerah Temerloh, ACP Mohd Noor Mansur berkata, pihaknya kini giat mengesan dua lelaki berusia antara 35 dan 40 tahun terbabit termasuk melakukan sekatan di pintu masuk dan keluar daerah itu.

"Kesemua jalan keluar masuk bersempadan dengan daerah Temerloh dipantau dengan rapi bagi memberkas suspek," katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Dalam kejadian kira-kira 8.30 pagi semalam, dua lelaki terbabit yang ditahan kerana disyaki terlibat dengan kes kecurian baja dua minggu lepas meloloskan diri melalui pintu belakang mahkamah ketika dibawa bagi mendapatkan perintah reman. - Bernama

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Utusan Online - Selatan

Posted: 21 Apr 2011 03:35 AM PDT

Utusan Online - Selatan


MDJL kompaun 102 premis

Posted:

MDJL kompaun 102 premis

MDJL kompaun 102 premis

Oleh SAJIDA ASARULAH KHAN
utusanN9@utusan.com.my


Anggota penguat kuasa Majlis Daerah Jempol memeriksa sebahagian pengusaha premis perniagaan yang melakukan pelbagai kesalahan dalam operasi yang dijalankan di sekitar Bandar Jempol, baru-baru ini.


JEMPOL 20 April - Sebanyak 63 kompaun dan 12 notis dikeluarkan terhadap 102 premis atas pelbagai kesalahan dalam operasi yang dijalankan oleh penguat kuasa Majlis Daerah Jempol (MDJL) baru-baru ini.

Penolong Pegawai Penguatkuasanya, Shamsul Kamarudin berkata, operasi berkenaan dijalankan di sekitar bandar Bahau, Bandar Seri Jempol, Batu Kikir serta beberapa lokasi tumpuan orang ramai.

''Operasi itu diadakan untuk menyedarkan dan mengingatkan peniaga tentang kepentingan mematuhi arahan yang ditetapkan. Walaupun pelbagai arahan dikeluarkan namun masih terdapat peniaga yang ingkar pada undang-undang tersebut.

''Antara kesalahan yang dilakukan meliputi pemasangan kain rentang secara haram, penjaja-penjaja tanpa lesen, halangan tempat letak kereta seperti meletakkan meja dan kerusi serta meletakkan barang jualan di kaki lima," katanya ketika ditemui di sini baru-baru ini.

Tambah Shamsul, dalam operasi yang dilancarkan itu, pihaknya turut mendapati segelintir peniaga bertindak meletakan barang jualan di kaki lima premis perniagaan mereka.

Katanya, operasi tersebut turut memeriksa kebersihan premis, lesen, pembinaan tambahan dan tong sampah.

''Berdasarkan kepada pemeriksaan yang dilakukan, kita turut mendapati pemilik premis

perniagaan yang gagal menyediakan tong sampah bersesuaian sehingga menyebabkan sampah bertaburan.

''Malah, ada yang pemilik premis yang mengambil jalan mudah dengan menjadikan tong cat dan baldi sebagai tong sampah," katanya.

Sehubungan itu kata Shamsul, operasi berkenaan akan diadakan secara berterusan dan bukan untuk memberikan beban kepada pemilik premis supaya mematuhi undang-undang yang ditetapkan.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Jambatan di Site A Lukut uzur ditutup mulai 14 Mac

Posted:

Jambatan di Site A Lukut uzur ditutup mulai 14 Mac

Jambatan di Site A Lukut uzur ditutup mulai 14 Mac


Ismail Lasim (tengah) bersama Roslan Md. Taha (kanan) melawat jambatan yang rosak di Site A, Lukut, semalam. - utusan/Shahjehan Maamin


TELUK KEMANG 20 April - Jabatan Kerja Raya (JKR) negeri mengambil tindakan menutup jambatan di Site A, Lukut dekat sini berikutan keadaan yang bahaya dan kritikal kepada semua jenis kenderaan.

Pengerusi Jawatankuasa Bertindak Infrastruktur, Air, Tenaga dan Telekomunikasi negeri, Datuk Ismail Lasim berkata, jambatan itu ditutup kepada semua kenderaan mulai 14 Mac lalu.

''Kita dapati jambatan di situ dilalui kenderaan berat termasuk lori tangki minyak daripada syarikat petroleum berdekatan dan lainnya yang berurusan antara Port Dickson ke Pelabuhan Klang," katanya di Lukut dekat sini hari ini.

Tambah Ismail, jambatan yang dibina pada tahun 1950 itu kini mengalami pengaratan yang kritikal ke atas kebanyakan rasuknya yang telah diperbuat daripada besi keluli.

''Lagipun permukaan jambatan itu telah mengalami mendapan kerana 'plate' besi keluli di bawahnya turut berkarat berikutan kedudukan hampir dengan laut dan air sungai yang pasang surut dua kali sehari," katanya.

Katanya lagi, kerja kecemasan menyiapkan jalan sementara sedang dilakukan sebelum jambatan 'balley' dipasang dalam masa terdekat oleh syarikat konsesi yang dilantik JKR negeri.

''Jambatan ini akan dibuka semua apabila jambatan 'balley' ini siap dalam tempoh dua minggu lagi," katanya.

Kata Ismail, jambatan baru akan dibina selepas peruntukan diluluskan kerajaan persekutuan dan ia memang menjadi keutamaan kerajaan negeri dalam Rancangan Malaysia Ke-10 (RMK-10).

Mengenai Jalan Kuala Sawah-Rantau di Batu 8 dekat Seremban yang kerap berlaku kemalangan, Ismail memberitahu, buat masa ini laluan itu telah dilengkapi dengan papan tanda dan lampu amaran.

''Kawasan ini juga telah disenaraikan dalam program keselamatan jalan negeri di mana JKR daerah Seremban akan memasang penghadang jalan bagi mengawal kenderaan yang terbabas," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Negeri Sembilan tidak bankrap

Posted:

Negeri Sembilan tidak bankrap

Negeri Sembilan tidak bankrap

Oleh AINOL AMRIZ ISMAIL
pengarang@utusan.com.my


Seorang pemimpin masyarakat mengajukan soalan kepada Mohamad Hasan dalam sesi soal jawab bersama pemimpin pada program bersama pemimpin masyarakat di Dewan Dato' Bahaman Shamsudin, Kuala Pilah, semalam.


KUALA PILAH 20 April - Kerajaan negeri tidak pernah bankrap serta berhadapan kesulitan membayar gaji kakitangannya seperti mana yang didakwa pemimpin pembangkang.

Sebaliknya Menteri Besar, Datuk Seri Mohamad Hasan berkata, rezab kerajaan negeri ketika ini hampir RM500 juta, malahan pengurusan kewangan kerajaan negeri mencatatkan lebihan sebanyak RM74 juta pada 2009 dan RM61 juta pada tahun lalu.

''Kerajaan negeri mempunyai kedudukan kewangan yang mantap," katanya kepada pemberita selepas program bersama pemimpin masyarakat di Dewan Dato' Bahaman Shamsudin, dekat sini hari ini.

Katanya, laporan Ketua Audit Negara juga menunjukkan kecekapan pengurusan kewangan kerajaan negeri apabila Pejabat Kewangan negeri mendapat penarafan empat bintang.

''Saya juga ingin menjelaskan hutang RM2.1 bilion kepada Kerajaan Persekutuan, yang mana RM1.8 bilion berkaitan air itu juga dapat diselesaikan dengan baik," katanya.

Tegas Mohamad, hutang RM1.8 bilion itu dilupuskan melalui perjanjian pengambilalihan aset air oleh Suruhanjaya Perkhidmatan Air Negara (SPAN) selepas semua kerja pembinaan Empangan Triang serta loji rawatan air Ngoi-Ngoi dapat diselesaikan awal tahun 2013.

''Kerajaan negeri setuju pinda Enakmen Air Negeri Sembilan 1929 dengan syarat kerajaan persekutuan setuju melupuskan hutang RM1.8 bilion itu. Persetujuan ini dicapai dan kita tandatangan perjanjian itu pada 2008.

''Ketika ini, ia belum dilaksanakan kerana kerja pembinaan Empangan Triang dan loji yang menelan kos RM850 juta itu masih dibuat. Kita tidak berkeupayaan menguruskan aset air ini tanpa bantuan kerajaan Persekutuan," katanya.

Menurutnya, untuk menukar semua paip lama di negeri ini juga menelan kos RM800 juta dan ia juga diluar kemampuan kerajaan negeri.

''Baki RM250 juta hutang lagi kepada kerajaan Persekutuan dibuat dalam menyelesaikan pakej penduduk Felda Sendayan, di mana ia dipinjam melalui Kumpulan Wang Amanah Pencen (KWAP).

''Ini juga kita akan jelaskan semua pinjaman tersebut pada akhir tahun ini. Dengan pengurangan ini, ia akan menjadikan negeri ini yang paling sedikit berhutang dengan kerajaan Persekutuan," katanya.

Mohamad juga memberitahu, baki sekitar RM50 juta ke RM60 juta lagi merupakan pinjaman jangkamasa panjang untuk tempoh 25 tahun, di mana membabitkan kos pembinaan rumah rakyat seluruh negeri ini.

''Terdapat lebih 120 projek keseluruhannya, di mana ketika itu kerajaan negeri sediakan tapak perumahan dan kos pembinaannya ditanggung kerajaan persekutuan. Sebab itulah, mana yang telah selesai bayaran kos rumah itu, kita segera berikan geran hak milik mereka," jelasnya.

Jadi, Mohamad menegaskan, tohmahan yang dibuat pembangkang hanya untuk memburukkan kerajaan negeri yang terbukti berjaya menguruskan kewangan dengan baik, sekali gus dapat mensejahterakan rakyat, terutamanya dalam soal keperluan air bersih ini dan kemudahan tempat tinggal ini.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Utusan Online - Utara

Posted: 21 Apr 2011 03:33 AM PDT

Utusan Online - Utara


Kayuh gerek cetus fenomena baru

Posted:

Kayuh gerek cetus fenomena baru

Kayuh gerek cetus fenomena baru

Oleh AZMAN MD. NOOR
utusankedah@utusan.com.my


peserta jelajah Kayuhan Cinta Negara ketika melalui kawasan sawah di Sungai Petani, baru-baru ini.


SUNGAI PETANI 20 April - Jom Kayuh Gerek!

Itu antara kata-kata dalam perbualan penduduk beberapa kawasan di negeri ini terutama Pendang, Sik dan Kuala Muda minggu lalu apabila seramai 200 peserta siri Jelajah Kayuhan Cinta Negara (KCN) 2011 berada di kawasan utara.

Bagi yang tidak mengetahui, gerek yang dalam loghat Kedah bermaksud basikal.

Kayuhan para peserta yang bermula di Pendang mencetuskan fenomena baru selain menyemarakkan lagi minat di kalangan masyarakat untuk berbasikal dalam kehidupan harian.

Bagi para peserta, program itu memberi pengalaman baru dan bermakna bukan sahaja untuk kesihatan badan dan mental malahan menyampaikan mesej tentang cara hidup sihat serta kepentingan menjaga alam sekitar.

Dari Pendang, peserta singgah di Felda Lubuk Merbau dan seterusnya ke Kampung Kura serta Tangga Batu untuk melihat kehidupan masyarakat setempat dari dekat lalu berhala ke Sik untuk menghirup udara nyaman di Ladang Anggur di Sik.

Bagi Associated Cyclosportif Trekkers (ACT) selaku penganjur yang menggerakkan jelajah berbasikal itu, usaha menyebarkan kefahaman dan kepekaan tentang cara hidup sihat dan kepentingan menjaga alam sekitar ini perlu disahut oleh semua lapisan masyarakat.

Secara tidak langsung, kata Penasihat ACT, Ahmad Ruzizan Maphilindo Mohd. Isa, aktiviti jelajah berbasikal itu membolehkan peserta mendalami sepuasnya potensi negara dengan menanam semangat cintakan negara di kalangan peserta.

Selain itu menurutnya, ia menyemai semangat cintakan perpaduan, perdamaian sesama manusia dan meningkatkan lagi jati diri para peserta.

"Itulah yang menjadi matlamat kami di ACT untuk menjadikan kita semua warga negara yang cintakan tanah air dan mengerat hubungan perpaduan," katanya.

Peserta siri Jelajah KCN sejauh 108 kilometer itu adalah daripada pelbagai latar belakang kerjaya termasuk suri rumah, belia, doktor, peguam dan sebagainya.

Katanya, ia dianjurkan dengan kerjasama Kementerian Belia dan Sukan, polis dan badan bukan kerajaan (NGO) dengan matlamat mencetuskan fenomena baru terhadap minat berbasikal di kalangan generasi muda dan menghindar aktiviti tidak sihat.

Tambah Ahmad Ruzizan, ACT menyampaikan mesej kesihatan manakala ahli-ahlinya adalah seratus peratus tidak merokok selain melibatkan diri dalam aktiviti pemuliharaan alam sekitar.

Beliau berkata, program itu juga mahu mempopularkan semula basikal sebagai kaedah pengangkutan pilihan masyarakat kerana ia bukan sahaja menjimatkan belanja harian malahan membantu menjaga alam sekitar.

Menurutnya, lokasi untuk dilalui oleh KCN 2011 amat sesuai untuk membolehkan peserta merasai sendiri kehidupan masyarakat kampung yang hidup rukun damai.

"Bagi peserta, konsep kayuhan ini memerlukan mereka berdisiplin, berani, jujur, berhemah, cerdas, bertolak ansur dan menjunjung tinggi persaudaraan dan semangat setiakawan," jelasnya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Peserta puas hati dapat berbakti sambil mengayuh

Posted:

Peserta puas hati dapat berbakti sambil mengayuh

Peserta puas hati dapat berbakti sambil mengayuh


SEBAHAGIAN peserta jelajah Kayuhan Cinta Negara bergambar kenangan bersama kanak-kanak di Sungai Petani, baru-baru ini.


SUNGAI PETANI 20 April - Peserta-peserta Kayuhan Cinta Negara (KCN) 2011 berasa puas hati kerana dapat berbakti kepada masyarakat dengan menyampaikan mesej kesihatan dan penjagaan alam sekitar di setiap lokasi yang disinggahi.

Sambil menyifatkan ia sebagai pengalaman berharga, mereka berkata, aktiviti berkenaan juga berjaya menanamkan minat orang ramai terhadap berbasikal yang menyihatkan mental dan fizikal.

Seorang peserta, Ali Imran Mohd. Nordin, 29, berkata, pengalaman yang paling berharga ialah dapat mengenal sikap sebenar rakyat berbilang kaum negara ini yang hidup harmoni.

Menurutnya, kayuhan itu bukan sahaja mendedahkan kaedah menjaga kesihatan diri tetapi juga meningkatkan kesedaran menjaga alam sekitar sebagai aset berharga dimiliki Malaysia yang perlu dipelihara.

"Kayuhan ini sungguh bermakna kerana dapat melihat kekayaan dan potensi alam sekitar dan keharmonian penduduk di lokasi-lokasi yang disinggahi," katanya kepada Utusan Malaysia di sini baru-baru ini.

Peserta dari Cyberjaya, Norizan Farhana Fuzi, 24, turut berpendapat penyertaannya memberi pengalaman baru dalam usaha mendekati masyarakat pelbagai kaum bahasa dan agama.

Katanya, berkayuh bukan sahaja menjana pemikiran menjadi lebih sihat malah setiap lokasi yang disinggahi memberi peluang baru untuk mendekati masyarakat sekali gus membuktikan keramahan penduduk negara ini.

"Saya dapat mempelajari banyak pengalaman terutama dari segi bahasa penduduk yang berbeza," ujarnya.

Bagi Nornadia Ahmad Sulihi, 28, yang berasal dari Putrajaya, keramahan penduduk di kawasan pedalaman menaikkan semangatnya untuk menamatkan kayuhan sejauh 108 kilometer di utara Semenanjung ini.

"Selain itu, saya sangat teruja apabila melihat masih ada lagi nilai alam yang belum terusik dan setiap kali melihatnya akan hilang keletihan," katanya.

Ibu kepada lima orang anak, Siti Turiah Semerin, 46, pula berkata, dia menarik nafas lega apabila berjaya menamatkan perjalanan tersebut kerana sepanjang mengikuti jelajah itu banyak kenangan manis diukirnya.

"Sudah tentu sepanjang perjalanan ini tidak dapat digambarkan dengan kata-kata bahawa bumi Malaysia cukup istimewa," katanya yang berasal dari Shah Alam.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Rayu bantu biaya rawatan anak

Posted:

Rayu bantu biaya rawatan anak

Rayu bantu biaya rawatan anak

SUNGAI SIPUT 20 April - Seorang pelajar tingkatan empat terpaksa berulang alik ke Hospital Sungai Siput hampir setiap hari sejak lebih sebulan lalu untuk mencuci darahnya setelah menderita akibat apendiksnya pecah.

Sebelum ini, Amirul Isyraf Razali, 16, pernah koma dua kali kerana mengalami penyakit yang sama.

Pelajar Sekolah Menengah LKTP Lasah itu berkata, ekoran itu, pihak hospital terpaksa membuat pembedahan di bahagian perutnya.

''Saya terpaksa menangguhkan persekolahan hampir satu setengah bulan kerana terpaksa berulang alik ke Hospital Sungai Siput kira-kira 15 kilometer dari rumah untuk proses mencuci darah bagi mengelak jangkitan kuman.

''Saya tidak tahu berapa lama lagi perlu menjalani proses mencuci darah ini.

''Kini saya hanya tidur sepanjang hari di rumah dan saya sedih kawan-kawan telah pun memulakan persekolahan mereka dan saya tidak tahu bila proses pencucian darah ini akan habis,'' katanya.

Dia berkata demikian ketika ditemui semasa lawatan Pengerusi Biro Kebajikan dan Kemiskinan Parlimen Sungai Siput, Meor Mah Dahari Kulop Baharom di rumahnya di Kampung Makmor kira-kira 10 kilometer dari sini semalam.

Amirul Isyraf berkata, dia bimbang sekiranya proses pencucian darah ini terpaksa dilakukan di Hospital Raja Permaisuri Bainun yang jaraknya 50 kilometer dari rumah kerana ia memerlukan perbelanjaan harian yang lebih besar.

Dengan keadaan yang dihadapinya setiap hari katanya, bapanya memerlukan antara RM60 hingga RM80 sehari untuk membawanya ke hospital untuk mencuci darah.

Tambahnya, itu pun belum lagi untuk perbelanjaan membeli lampin pakai buang dan peralatan lain.

''Saya rasa bapa saya tidak mampu lagi membiayai saya untuk pergi ulang-alik ke hospital kerana kehidupan kami sekeluarga yang susah," katanya.

Sementara itu, ayahnya, Razali Che Af @ Omar yang berniaga menjual lemang di pekan Sungai Siput merayu orang ramai membantunya membiayai rawatan anaknya kerana segala wang simpanannya habis digunakan untuk tujuan rawatan tersebut.

Katanya, dia juga sudah lebih sebulan tidak berniaga kerana menguruskan anaknya itu.

Razali memberitahu, dia pernah merayu bantuan daripada Tabung Persatuan Ibu Bapa Sekolah Menengah Felda Lasah dan insurans pelajar namun semuanya tiada jawapan.

''Saya merayu kepada orang ramai untuk menghulur bantuan bagi membiayai rawatan anak saya ini kerana saya kini sudah tidak berkemampuan lagi," katanya.

Razali dan anaknya menetap di No 71, Kampong Makmur, Sungai Siput Utara, Perak dan boleh dihubungi di talian 019 5627238.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Berita Harian: Mutakhir

Posted: 21 Apr 2011 03:13 AM PDT

Berita Harian: Mutakhir


Rosmah puji langkah berani Melaka tubuh Seolah Harapan

Posted: 21 Apr 2011 03:01 AM PDT

Mutakhir

MELAKA: Isteri Perdana Menteri, Datin Seri Rosmah Mansor, hari ini memuji usaha kerajaan Melaka menubuhkan Sekolah Harapan yang disifatkannya sebagai pendekatan berani.

Beliau berkata, walaupun mendapat bantahan, penubuhan sekolah itu yang dicetuskan Ketua Menteri Menteri Melaka, Datuk Seri Mohd Ali Rustam, membuktikan keikhlasan kerajaan negeri membantu remaja yang menghadapi masalah.

"Walaupun kami teruk kena hentam, apa yang mustahaknya, kami ikhlas dan sedia menolong remaja belasan tahun ini yang telah terlanjur dan tersalah langkah," katanya. Berucap ketika melawat Pusat Intervensi Autisme dan merasmikan Kelas Vokasional di pusat itu di sini, Rosmah berkata beliau pernah melawat sekolah seperti Sekolah Harapan di Brussels, Belgium pada Oktober lalu.

Dikenali "Centrum voor Ingrale Gezinszorg" (CIG), pusat itu menempatkan ibu muda yang dihantar oleh mahkamah juvana dan juga ibu bapa.

Rosmah yang dalam lawatan sehari ke sini sebelum itu merasmikan sekolah tersebut yang terletak di Jasin. Sejak beroperasi pada September lalu, Sekolah Harapan telah memberi penempatan kepada 49 remaja hamil.

Mengenai pusat Intervensi Autisme yang di bawah naungan Pertubuhan Autisme Kebangsaan Malaysia (Nasom), Rosmah mencadangkan agar kenak-kanak di pusat tersebut didedahkan dengan pembelajaran dalam bidang muzik.
"Kanak-kanak autisme ini mempunyai bakat dalam bidang muzik, oleh itu dedahkan mereka dengan naluri muzik ini," katanya yang turut mengunjurkan supaya lebih banyak penyelidikan dilakukan mengenai autisme.

Pusat Intervensi Autisme Melaka itu yang diasaskan pada Mac 2000 bermula dengan dua guru dan lima murid kini mempunyai 32 orang murid dengan tujuh guru.

Rosmah yang juga Yang Dipertua Badan Amal Kebajikan Tenaga Isteri-isteri Menteri dan Timbalan Menteri (BAKTI) turut menyampaikan cek sumbangan berjumlah RM20,000. - BERNAMA


Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Muhyiddin jemput syarikat China terokai pelaburan dalam 131 projek EPP

Posted: 21 Apr 2011 02:50 AM PDT

Mutakhir

SHANGHAI: Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin hari ini menjemput syarikat China untuk menerokai peluang pelaburan di dalam 131 projek permulaaan (EPP) yang dikenal pasti bernilai AS$138 juta (RM416 juta) di Malaysia.

Katanya, EPP itu dijangka dilaksanakan dalam tempoh sembilan tahun akan datang yang bermatlamat menerajui Malaysia menjadi negara maju dan berpendapatan tinggi menjelang 2020.

"Saya percaya, antara projek EPP itu, banyak projek yang boleh dilaksanakan oleh syarikat China secara usahasama dengan syarikat Malaysia. Antaranya ialah perkhidmatan perniagaan, pendidikan, penjagaan kesihatan, elektrik dan elektronik, teknologi hijau, teknologi diperbaharui dan teknologi maklumat dan komunikasi (ICT)," katanya semasa berucap pada mesyuarat meja bulat dengan ketua industri China di sini, hari ini. Malaysia mengalu-alukan pelaburan China di dalam sektor pengeluaran dan perkhidmatan, khususnya di dalam aktiviti teknologi tinggi, bernilai tambah dan berasaskan pengetahuan, katanya. Muhyiddin sedang melakukan lawatan rasmi seminggu ke China.

Beliau juga mengetengahkan mengenai persekitaran struktur dan infrastruktur perniagaan industri yang rancak dan maju di Malaysia yang akan terus ditambah baik bagi memastikan Malaysia kekal satu lokasi kompetitif bagi para pelabur asing.

"Sebagai respons terhadap peningkatan minat pelabur China, Perbadanan Pembangunan Pelaburan Malaysia (MIDA) kini sedang berunding secara aktif dengan syarikat China yang berminat di dalam sektor logam, kimia, pengangkutan, elektronik dan elektrik, automotif dan makanan," katanya.

Beliau memberitahu ketua syarikat China bahawa beliau akan menunggu pertemuan dengan Perdana Menteri China, Wen Jiabao, yang akan melawat Malaysia pada 27 dan 28 April dan akan mengetengahkan perbincangan pada perundingan meja bulat itu.
Perdagangan dua hala antara Malaysia dan China dicatatkan meningkat 21.7 peratus daripada AS$36 bilion (RM108 bilion) pada 2009 kepada AS$46 bilion (RM138 bilion) pada 2010.

China terus kekal rakan perdagangan terbesar Malaysia manakala Malaysia adalah rakan perdagangan kelapan terbesar China.

Terdapat lebih 120 syarikat berkepentingan China beroperasi di Malaysia dengan pelaburan modal lebih AS$250 juta (RM754 juta). - BERNAMA


Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Harian Metro: Setempat

Posted: 21 Apr 2011 03:04 AM PDT

Harian Metro: Setempat


‘Kami sudah melarang’

Posted: 20 Apr 2011 11:17 AM PDT

JOHOR BAHRU: "Pada awalnya, kami menyangka Zaidi bergurau dan bersembunyi di dalam air, tetapi mula bimbang selepas dia tidak timbul," kata Mohd Khairul Ashraf Hasni, 11, rakan kepada Mohd Zaidi Sariffudin, 12, ditemui lemas dalam kolam takungan air berhampiran Bakar Batu di sini, jam 9.22 malam, kelmarin.

Difahamkan, anak pemandu lori berkenaan yang bersekolah di Sekolah Rendah Kampung Bakar Batu di sini itu bermain di kolam berkenaan bersama dua rakannya, Khairul dan Mohd Ihsan Zulkifli, 13, pada jam 4 petang kelmarin.


Operasi mencari mayat mangsa itu dijalankan anggota unit selam skuba Balai Bomba dan Penyelamat Larkin.

Menceritakan detik mencemaskan itu, Khairul berkata, kejadian berlaku dalam tempoh kurang sejam ketika dia dan rakannya bermain sambil mandi di kolam berkenaan. Menurutnya, mereka tidak menyangka keseronokan bermain di kolam yang terletak kira-kira satu kilometer dari rumah mereka mengundang padah.


"Ketika itu, saya dan Zaidi bermain sementara Ihsan naik ke atas dan menunggu kami. Sebaik Zaidi hilang di dalam kolam berkenaan, kami terus berlari ke arah jalan raya meminta bantuan malangnya tiada sesiapa di situ.


"Kami tidak sangka kegembiraan mandi di kolam takungan berakhir tragedi," katanya ketika ditemui dan masih trauma dengan kejadian berkenaan, malam kelmarin.

Sementara itu, kakak mangsa, Nor Amira, 19, berkata, keluarganya terkejut menerima panggilan daripada pihak berkuasa memaklumkan kejadian berkenaan.


Menurutnya, keluarganya pernah melarang anak ketiga daripada enam beradik itu bermain di kolam takungan air berkenaan sebelum ini.

"Pada hari kejadian, adik sulung lelaki turut menasihat dan melarangnya keluar rumah yang terletak di Blok S, Flat Taman Sri Stulang, tetapi adik (Zaidi) berdegil.


"Zaidi langsung tidak menunjukkan sebarang perubahan apatah lagi dia sememangnya seorang yang periang dan suka bersiar-siar bersama rakan-rakan.


"Dia seperti biasa, tiada sebarang kelakuan ganjil yang dibuatnya," katanya.


Amira berkata, bapanya, Sariffudin Othman, 42 dan ibu, Maznah Md Said, 40, masih bersedih dan terkejut.


"Selepas ini kami semua pasti akan merindui sikapnya yang periang dan gemar menyakat ahli keluarga," katanya.


Jenazah Mohd Zaidi dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Kampung Dagang, Kebun Teh di sini, pagi semalam.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tak serik 7 kali diserbu

Posted: 20 Apr 2011 11:14 AM PDT

CHERAS: Walaupun sudah tujuh kali diserbu pihak berkuasa, pemilik sebuah premis menjual cakera padat (CD) dan cakera video digital (DVD) haram bersikap 'kebal' serta masih menjalankan perniagaan.

Bagaimanapun, premis terbabit di Bandar Sri Permaisuri, di sini, diserbu buat kali kelapan oleh Bahagian Kawalan Penapisan Filem dan Penguatkuasaan, Kementerian Dalam Negeri (KDN) Kuala Lumpur, petang kelmarin.


Serbuan dilakukan kira-kira jam 5 petang itu menemui lebih 1,800 CD dan DVD belum diluluskan Lembaga Penapisan Filem Negara (LPF).

Ketua Bahagian Kawalan Penapisan Filem dan Penguatkuasaan KDN Kuala Lumpur, Nor Aziah Abdullah, berkata ketika serbuan, seorang lelaki dipercayai penjaga premis terbabit memasukkan CD dan DVD ke dalam bungkusan untuk dijual.


"Selepas intipan dilakukan, kami menyerbu premis itu. Lelaki terbabit yang terkejut gagal meloloskan diri.


"Hasil pemeriksaan, kami mendapati pemilik premis itu mengubah tempat simpanan CD dan DVD pelbagai tajuk termasuk lucah di bawah kaunter jualan," katanya.

Difahamkan, premis terbabit dikesan tidak mempamerkan papan tanda perniagaan.


Nor Aziah berkata, lelaki berusia 25 tahun dan warga tempatan itu ditahan bagi membantu siasatan.

"Walaupun sudah tujuh kali diserbu, pemilik premis itu tidak serik dengan terus menjalankan perniagaan terlarang itu," katanya.


Menurutnya, kes disiasat mengikut Seksyen 6(1)(a) Akta Penapisan Filem 2002.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Utusan Online - Muka Hadapan

Posted: 21 Apr 2011 01:33 AM PDT

Utusan Online - Muka Hadapan


Beng Hock risau disiasat

Posted:

Beng Hock risau disiasat

Beng Hock risau disiasat

Oleh NOOR AZMAH IBRAHIM
pengarang@utusan.com.my

KUALA LUMPUR 20 April - Seorang kontraktor, Lee Wye Wing didakwa memperoleh kebanyakan projek kecil bagi kawasan Dewan Undangan (DUN) Negeri Seri Kembangan dan Kampung Tunku yang sepatutnya diberi kepada kontraktor bumiputera dengan bantuan anak saudaranya, Lee Khee Heong.

Peguam yang mewakili Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Datuk Seri Dr. Muhammad Shafee Abdullah turut mendakwa saksi itu mempergunakan nama-nama syarikat kontraktor bumiputera bagi memperoleh projek tersebut sedangkan keuntungan diperoleh syarikatnya.

Sementara Teoh Beng Hock pula turut memainkan peranan sebagai orang tengah dalam menentukan sebut harga bagi projek-projek yang diluluskan untuk disampaikan kepada ketuanya, ADUN Seri Kembangan, Ean Yong Hian Wah.

''Faktor-faktor bahawa Khee Heong kenal pihak atasan DAP, orang yang sama dapat kontrak, kontraktor sebenar hanya mendapat bahagian yang sedikit dan sebahagian wang disalurkan kepada DAP cukup untuk menyebabkan Beng Hock risau akan disiasat dan menjadi saksi,'' kata Muhammad Shafee pada prosiding Suruhanjaya Siasatan Kematian Beng Hock di sini, hari ini.

Wye Wing yang dihalang oleh pengerusi suruhanjaya, Tan Sri James Foong Cheng Yuen daripada membuat tanggapan bahawa Beng Hock terjun dari tingkat 14, Plaza Masalam disebabkan faktor tersebut bagaimanapun mengaku kebanyakan daripada projek kecil diberikan kepada syarikatnya dengan menggunakan nama syarikat bumiputera.

Beliau turut mengaku dia dan Khee Heong yang juga bekas setiausaha politik pada pemimpin DAP adalah merupakan penyelaras projek memainkan peranan penting dalam mendapatkan projek tersebut manakala peranan isterinya hanya menandatangani cek.

''Semua kontrak diperoleh melalui kontraktor kelas F iaitu syarikat-syarikat bumiputera tetapi kerja-kerja dilakukan oleh syarikat saya. Saya tiada pilihan kerana projek kecil memerlukan kontraktor kelas F yang hanya terbuka untuk bumiputera sahaja.

''Syarikat-syarikat bumiputera turut mendapat bantuan pendahuluan daripada DAP tetapi mereka tidak tahu mengenai projek yang dijalankan kerana saya yang mengawal akaun syarikat,'' jelasnya.

Syarikat bumiputera tersebut adalah MKMN Enterprise, MA Bina Melur Enterprise, Fizami Constructions dan Aris Enterprise yang mana sebut harga mereka yang disediakan oleh Wye Wing dijumpai dalam komputer riba Beng Hock.

Berhubung senarai sebut harga tersebut, Wye Wing memberitahu, beliau menghantar kesemua draf tersebut melalui e-mel untuk disemak oleh Beng Hock dan berbincang mengenai harga kerana tahu projek tersebut akan diperoleh syarikatnya.

Dalam keterangan hari ini, Wye Wing yang mengaku dua syarikat WSK dan Hon Chai menyalurkan setengah daripada bayaran projek kepada DAP bagaimanapun menafikan syarikat-syarikat itu milik parti politik tersebut.

Sementara itu, Cheng Yuen turut memaklumkan suruhanjaya yang sepatutnya berakhir 25 April ini dilanjutkan selama dua bulan lagi sehingga 25 Jun depan bagi meneruskan siasatan.

Katanya, perkara tersebut dimaklumkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak melalui sepucuk surat kepada suruhanjaya selepas mendapat perkenan Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin.

Turut memberi keterangan dalam prosiding hari ini ialah Ketua Bahagian Siasatan Jenayah Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Selangor, Deputi Supritendan (DSP) Kamaruddin Ismail berhubung laporan polis oleh suspek-suspek terhadap SPRM.

Prosiding suruhanjaya yang diadakan di Mahkamah Tinggi Sivil Baharu (NCvC) di Kompleks Mahkamah di sini akan bersambung esok.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

AS1M: Skim pinjaman mudah

Posted:

AS1M: Skim pinjaman mudah

AS1M: Skim pinjaman mudah

Oleh AINUL ASNIERA AHSAN
utusanperak@utusan.com.my


NAJIB Tun Razak meletakkan labu sayong sebagai gimik perasmian sambil diperhatikan Zambry Abd. Kadir (kanan), Ahmad Sarji Abdul Hamid (dua dari kiri) dan Hamad Kama Piah Che Othman ketika majlis perasmian Minggu Saham Amanah Malaysia 2011 di Ipoh, semalam.


IPOH 20 April – Kerajaan akan memperkenalkan skim pinjaman mudah bagi membolehkan golongan berpendapatan rendah melabur di dalam Amanah Saham 1Malaysia (AS1M).

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, skim pinjaman itu dilaksanakan bertujuan untuk meluaskan penyertaan golongan pendapatan rendah dalam unit amanah saham keluaran Permodalan Nasional Bhd. (PNB).

Katanya, penyertaan golongan itu dalam pelaburan unit amanah mampu menjamin masa depan mereka.

Beliau tidak menolak kemungkinan memperkenalkan satu bentuk pinjaman kepada golongan itu dan pembayaran balik dibuat melalui pengagihan pendapatan yang diterima pada setiap tahun.

''Perincian skim ini sedang dipertimbangkan oleh Kementerian Kewangan dan Suruhanjaya Sekuriti. Pengumuman lengkap bakal diumumkan dalam jangka terdekat," katanya pada sidang akhbar selepas merasmikan Minggu Saham Amanah Malaysia 2011 di Kompleks Sukan Majlis Bandaraya Ipoh di sini hari ini.

Turut hadir pada perasmian MSAM 2011 ialah Menteri Besar Perak, Datuk Seri Zambry Abd. Kadir, Pengerusi PNB, Tun Ahmad Sarji Abdul Hamid, Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan PNB, Tan Sri Hamad Kama Piah Che Othman. AS1M dilancarkan oleh Najib pada 2009 dengan saiz dana sebanyak 10 bilion unit dengan lima bilion bagi pelabur bumiputera, tiga bilion untuk pelabur Cina, India 1.5 bilion unit dan lain-lain kaum 500 juta unit. Setakat ini, peruntukan bagi kaum Cina telah habis dijual.

Terdahulu, Najib dalam ucapannya menyatakan penghargaan kepada PNB kerana berjaya melakukan transformasi terhadap minda rakyat Malaysia tentang dunia pelaburan sehingga ramai menerima unit amanah sebagai satu instrumen tabungan dan pelaburan utama mereka.

Ini dibuktikan apabila sejumlah 127 bilion unit amanahnya dilanggan oleh 10.4 juta pemegang saham, katanya.

''Dengan dana yang terkumpul itu, PNB berjaya menguasai syarikat-syarikat milik penjajah. Meskipun nama-nama syarikat itu dikekalkan seperti Sime Darby dan I&P Bhd., yang lebih penting ia milik rakyat Malaysia," tambah beliau.

Jelas Najib, kejayaan itu menunjukkan PNB mampu menguruskan syarikat-syarikat dengan lebih baik sehingga mencatat keuntungan besar dan kemudian diagihkan kepada pelaburnya dalam bentuk dividen.

Beliau yakin Program Transformasi Ekonomi mampu memberi prospek positif kepada syarikat-syarikat pelaburan PNB untuk berkembang dengan lebih baik.

''Prospek positif itu akan meningkatkan keyakinan rakyat untuk terus melabur dan tidak mustahil Malaysia mampu muncul sebagai pelabur terbesar di dunia," ujarnya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Pengajian Melayu semakin meluas

Posted:

Pengajian Melayu semakin meluas

Pengajian Melayu semakin meluas

Oleh Nizam Hamid


MUHYIDDIN Yassin dan isteri, Puan Sri Noorainee Abdul Rahman bergambar bersama para pelajar dan kakitangan Kedutaan Malaysia di China pada majlis makam malam di China World Hotel, Beijing, semalam. – BERNAMA


BEIJING 20 April – Tan Sri Muhyiddin Yassin yakin jalinan persefahaman dan persahabatan antara rakyat Malaysia dan China akan dapat diperkukuhkan lagi dengan meluasnya program Pengajian Melayu di institusi pengajian tinggi (IPT) di negara ini.

Menurut Timbalan Perdana Menteri, sebanyak enam buah universiti di negara ini telah menawarkan program pengajian Bahasa Melayu iaitu Universiti Komunikasi China, Universiti Peking, Universiti Pengajian Asing Guandong, Universiti Bangsa-Bangsa Guangxi, Universiti Bangsa-Bangsa Yunnan dan Universiti Pengajian Asing Beijing.

"Saya dimaklumkan antara 49 jurusan yang ditawarkan di Universiti Pengajian Asing Beijing (BFSU), Bahasa Melayu merupakan salah satu jurusan yang amat popular," katanya berucap semasa melawat universiti tersebut di sini hari ini.

Malah katanya, pelajar yang mengikuti jurusan itu telah dapat menguasai bahasa Melayu dengan amat baik sekali dan ia terbukti apabila dua pelajarnya menjadi johan dan naib johan pada Pertandingan Pidato Antarabangsa Bahasa Melayu Piala Perdana Menteri pada tahun lalu dan 2008.

Menurut beliau, iltizam dan penglibatan kerajaan Malaysia dan China dalam mengembangkan bahasa dan persuratan Melayu di negara ini telah ditingkatkan lagi dengan penubuhan Kursi Pengajian Melayu Malaysia-China di BFSU pada 2008.

"Dengan wujudnya Kursi Pengajian Melayu di universiti ini, saya yakin usaha pemantapan program ilmiah dalam bidang pengajian Melayu, baik dalam penawaran kursus yang lebih luas, penyelidikan, penerbitan dan pengembangan kebahasaan dapat dilaksanakan dengan lebih baik lagi," ujarnya.

Timbalan Perdana Menteri turut melahirkan penghargaan terhadap BFSU kerana memberikan tumpuan istimewa dalam program Pengajian Melayu sehingga universiti ini menjadi pusat pengembangan bahasa dan persuratan Melayu yang terunggul di China.

Tambahnya, BFSU juga aktif dalam menghantar tenaga pengajar bahasa Mandarin ke universiti di Malaysia dalam meningkatkan penguasaan bahasa itu di kalangan mahasiswa.

Katanya, BFSU telah memulakan program bahasa Melayu sejak 1961 lagi dan mewujudkan Pusat Pengajaran Bahasa Melayu pada 1997 dan Pusat Pengajian Melayu China pada 2005.

Dalam pada itu Muhyiddin berkata, walaupun bahasa Melayu merupakan bahasa kebangsaan dan menjadi bahasa pengantar dalam sistem pendidikan kebangsaan, kerajaan tetap memberi pengiktirafan terhadap bahasa Mandarin.

Malah katanya, kerajaan juga mengambil langkah memantapkan pengajaran bahasa Mandarin di sekolah dan IPT termasuk menghantar pelajar ke BFSU bagi mengikuti pengajian bahasa Mandarin dengan harapan mereka pulang untuk mengajar bahasa tersebut.

"Setakat ini terdapat seramai 119 pelajar Malaysia di bawah tajaan Kementerian Pelajaran dan Mara di BFSU sejak 2007," ujarnya.

Kunjungan ke BFSU diadakan sempena lawatan kerja seminggu Timbalan Perdana Menteri ke negara ini dan turut serta ialah Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Datuk Chor Chee Heung; Presiden MCA, Datuk Seri Dr. Chua Soi Lek; Ahli Parlimen Kulim-Bandar Baharu, Zulkifli Noordin, Ahli Parlimen Pulai; Datuk Nurjazlan Mohamed dan Ahli Parlimen Lawas; Datuk Henry Sum Agong. – Utusan

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Utusan Online - Timur

Posted: 21 Apr 2011 01:32 AM PDT

Utusan Online - Timur


Nipah cruise di Seberang Takir

Posted:

Nipah cruise di Seberang Takir

Nipah cruise di Seberang Takir

Oleh FAUZI MOHD
utusanterengganu@utusan.com.my


Pembinaan jeti memudahkan pengunjung menyusuri sungai di Seberang Takir. – utusan/AZLAN BAHRUM


KUALA TERENGGANU 20 April – Seberang Takir lebih dikenali sebagai kawasan penempatan nelayan, keropok lekor dan juga tanah kelahiran penyair ternama Terengganu, Allahyarham J.M Aziz.

Ia dipisahkan dengan pusat bandar raya oleh Sungai Terengganu namun, penduduknya dihubungkan dengan jambatan dan juga bot penambang.

Rimbunan pohon-pohon nipah meliar melatari tebing, mencorakkan alam semula jadinya dan tumbuhan itu lazimnya mampu menyumbang ke arah kegiatan sosio ekonomi tradisional.

Tumbuhan itu boleh digunakan untuk menghasilkan atap nipah, tikar, nira dan rokok daun dan ia menjadi habitat semula jadi pelbagai spesies hidupan lain seperti ikan, ketam, biawak, tuntung dan kera.

Tentunya, Seberang Takir boleh dieksploit sebagai salah satu daya tarikan pelancong dan sehubungan itu, bagi memangkin potensinya dan menarik penglibatan masyarakat setempat, usaha yang lebih meyakinkan diambil.

Sebuah taman rekreasi dan jeti Tebing Tinggi diwujudkan untuk kemudahan dan keselesaan yang sudah siap dibina oleh Jabatan Kerja Raya (JKR) dengan kos RM290,000.

Perasmian kedua-dua kemudahan itu disempurnakan oleh Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Seberang Takir, Ahmad Razif Abdul Rahman, kelmarin.

Ahmad Razif berkata, beliau mengambil inisiatif untuk membangunkan satu produk pelancongan yang dilihat 'mundur' tetapi sebenarnya cukup berpotensi termasuk bagi kegiatan menyusuri kawasan hutan nipah dengan bot pengusaha setempat.

"Langkah memperkenalkan keunikan hutan nipah serta pendedahan terhadap kepentingannya bertujuan memperkenalkan pilihan destinasi berbeza bagi mereka yang suka aktiviti rekreasi dan lasak.

"Dengan memasukkan aktiviti 'nipah cruise', ia mampu memberi pulangan kepada masyarakat setempat melalui perjalanan sejauh lebih satu kilometer," katanya.

Taman dan jeti yang dibangunkan telah menukarkan kawasan yang dahulunya dikatakan tempat terpencil kepada lokasi pelancongan dan riadah.

Taman di pinggir jeti itu turut dilengkapi dengan jeti, parkir, gerai dan kawasan lapang yang sesuai untuk pelbagai aktiviti masyarakat setempat.

Dalam pada itu, beliau yang juga Pengerusi Jawatankuasa Pelajaran, Pengajian Tinggi, Sains, Teknologi dan Sumber Manusia negeri mempelawa agensi pelancongan, pengusaha penginapan dan inap desa menjadikan lokasi itu sebagai produk baru untuk dikunjungi.

Katanya, pelbagai produk pelancongan boleh diterokai di sepanjang laluan teduhan nipah itu seperti demonstrasi dan penjualan produk berasaskan nipah di samping makanan hasil laut.

Ia bagi memberi peluang kepada pengunjung melihat aktiviti harian masyarakat terdahulu seperti menganyam atap daun nipah, membuat manisan dari air nira serta memproses daun rokok.

Tambah Ahmad Razif, kerajaan negeri turut menambah peruntukan sebanyak RM700,000 lagi bagi membina dua buah restoren terapung berhampiran taman berkenaan sedikit masa lagi.

Apabila siap kelak katanya, pengunjung diberi pilihan untuk menikmati makanan laut seperti sotong, udang dan ikan bakar di atas bot sambil menyusuri sungai itu.

Di samping itu, pihak Jabatan Pengaliran dan Saliran negeri turut memperuntukkan RM100,000 bagi membina laluan pejalan kaki yang lebih selesa dan selamat untuk kanak-kanak.

"Masyarakat setempat perlu menghargai keindahan alam semula jadi yang masih belum tercemar dan inilah cara terbaik untuk kita lakukan agar ia mampu menjadi tatapan generasi akan datang.

"Begitu juga dengan aktiviti ternakan ketam nipah turut boleh dikomersialkan menjadi tarikan pelancongan serta pakej memancing, berkayak dan mendayung sampan tradisional," ujarnya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Petani terima RM200 seorang

Posted:

Petani terima RM200 seorang

Petani terima RM200 seorang

Oleh HAPIZAH AZIZ
utusankelantan@utusan.com.my

Che Ali Idris (kanan) berbincang dengan petani mengenai cili yang ditanam di Kangkong, Pasir Mas, Kelantan, kelmarin.


PASIR MAS 20 April - Seramai 28 peserta e-Kasih Program Tanaman Cili Fertigasi yang dikendalikan oleh Pertubuhan Peladang Kawasan (PPK) Kangkong di sini akan menerima insentif tanaman sebanyak RM200 seorang berikutan kejayaan projek tersebut.

Pengurus Besar PPK, Che Ali Idris berkata, pemberian insentif itu dibuat di bawah Projek Skim Pembangunan Kesejahteraan Rakyat bertujuan membantu kos sara hidup harian peserta.

Beliau berkata, sebelum ini peserta terbabit telah menyertai projek tanaman tembikai rock melon sebelum dilibatkan dalam tanaman ciri fertigasi bermula Oktober lalu.

"Cili yang ditanam itu terdiri daripada dua jenis iaitu Cili Kulai dan Cili Solok yang boleh mencapai harga RM4 sekilogram," katanya di sini, semalam.

Menurut Che Idris, projek tanaman cili itu kini mampu memberikan pulangan sebanyak RM30,000 dengan 20 peratus daripadanya akan dimasukkan ke dalam tabung kas untuk kos projek.

"Selebihnya adalah untuk kos mengurus dan pemberian insentif kepada para peserta," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

TH serah zakat RM2.9 juta

Posted:

TH serah zakat RM2.9 juta

TH serah zakat RM2.9 juta


Mohd. Hisham Harun (kiri) menyerahkan zakat milik MAIDAM Terengganu kepada Raja Tengku Mustafa Kamel Sultan Mahmud (tiga dari kiri) yang turut dihadiri Ahmad Said di Kuala Terengganu, semalam.


KUALA TERENGGANU 20 April - Tabung Haji (TH) menyerahkan zakat perniagaan berjumlah RM2.931 juta kepada Majlis Agama Islam dan Adat Melayu (MAIDAM) Terengganu.

Sumbangan zakat itu menyaksikan peningkatan sebanyak RM153,665 berbanding RM2.778 juta pada tahun lalu.

Cek disampaikan oleh Pengurus Besar Kanan Kewangan Korporat & Perkhidmatan TH, Mohd. Hisham Harun kepada Tengku Sri Bendahara Raja, Raja Tengku Mustafa Kamel Sultan Mahmud bagi pihak MAIDAM di Istana Tetamu di sini, hari ini.

Anak syarikat TH iaitu TH Travel & Services turut menyerahkan sumbangan zakat perniagaan berjumlah RM150,000 kepada MAIDAM yang disampaikan oleh Pengurus Wilayah Timurnya, Ahmad Zawawee Mohd. Noor.

Turut hadir, Menteri Besar, Datuk Seri Ahmad Said dan Ketua Pegawai Eksekutif MAIDAM, Wan Harujan Sulaiman.

Mohd. Hisham dalam sidang akhbar selepas itu berkata, sumbangan zakat perniagaan tahun ini adalah hasil kutipan daripada 428,852 pendeposit di negeri ini bagi tahun 2010.

Beliau juga memberitahu, TH sedang mengkaji untuk menyediakan perkhidmatan bagi kemudahan para jemaah haji di tiga negeri pantai timur sejurus Kompleks TH Wilayah Timur di Kuala Nerus siap pada Julai 2012.

Jelasnya, buat masa ini, pembinaan projek yang menelan belanja RM70.3 juta itu kini baru lima peratus siap.

''Apabila siap kelak, ia turut menempatkan 182 bilik, bilik persidangan untuk kapasiti 1,000 orang selain hotel dan kolam renang," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Harian Metro: BeritaUtama

Posted: 21 Apr 2011 01:23 AM PDT

Harian Metro: BeritaUtama


Tikam mati jiran sebar aksi seks

Posted: 20 Apr 2011 12:54 PM PDT

[unable to retrieve full-text content]SANDAKAN: Tindakan seorang lelaki merakam aksi hubungan seks jirannya dengan telefon bimbit dan menunjukkannya kepada anak pasangan terbabit serta jiran membawa padah apabila dia ditikam lapan kali hingga menemui ajal oleh tetangganya itu.

Belasah mentua

Posted: 20 Apr 2011 12:50 PM PDT

[unable to retrieve full-text content]KUALA LUMPUR: Menantu durjana. Itulah ungkapan layak diberikan kepada seorang lelaki berusia 29 tahun apabila sanggup menampar, menendang dan memijak kepala ibu mentuanya di rumah mereka di Desa Rejang, Setapak gara-gara mangsa bersetuju menerima sofa yang mahu diberikan adik iparnya, semalam.

The Malaysian Insider :: Bahasa

Posted: 21 Apr 2011 01:04 AM PDT

The Malaysian Insider :: Bahasa


Kamus Dewan: MIC gesa Kementerian Pelajaran, DBP jaga sensitiviti kaum

Posted: 21 Apr 2011 12:26 AM PDT

PUTRAJAYA, 21 April — MIC turut turun gelanggang debat mengenai isu Kamus Dewan dengan menggesa Kementerian Pelajaran dan Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) agar mengambil kira sensitiviti kaum dalam menerbitkan buku panduan bahasa itu.

Timbalan presidennya Datuk Dr S. Subramaniam berkata kerajaan perlu mempertimbangkan sensitiviti kaum dalam setiap dasarnya sepanjang masa.

"Saya merasakan ini satu isu yang sukar. Kita perlu melihatnya dari perspektif komuniti (India) dan (juga) perspektif Kementerian Pelajaran dan cuba untuk menyelesaikan sebab dalam konteks rakyat Malaysia, sensitiviti kaum akan sentiasa wujud.

"Ia sesuatu yang perlu diambil pertimbangan dalam mana-mana polisi yang lazimnya kita lakukan dan dalam mana-mana sistem pembentukan negara ini," katanya lagi.

Katanya, kerajaan mesti mempertimbangkan sensitiviti kaum yang berlainan dalam pendekatannya.

Beliau yang juga Menteri Sumber Manusia berkata kerajaan perlu melihat aspek ini agar Kementerian Pelajaran dan DBP akan melihat isu secara lebih holistik, bukannya dari segi bahasa malah "dari segi sensitiviti pelbagai kaum."

Sabtu lalu, Kumpulan Sasterawan Kavyan (Kavyan), pertubuhan mewakili penulis kaum India, mendakwa Kementerian Pelajaran menafikan hak bukan Melayu terhadap Bahasa Malaysia ekoran kenyataannya bahawa Kamus Dewan, terbitan DBP hanya milik orang Melayu dan tidak boleh dipersoalkan oleh kaum lain.

Presidennya Uthaya Sankar SB berkata, jawapan Kementerian Pelajaran berhubung isu semasa — dakwaan yang Kamus Dewan mempunyai banyak kata-kata menyinggung perasaan kaum India — ternyata cuba menafikan kedudukan Bahasa Malaysia sebagai bahasa milik seluruh bangsa Malaysia.

Sebaliknya (Kementerian Pelajaran) memaksa orang lain melihat serta menganggap Bahasa Malaysia (bahasa Melayu) sebagai milik kaum tertentu sahaja.

DBP terletak di bawah penyeliaan Kementerian Pelajaran.

"Jawapan dan pendirian seperti ini yang mewakili kerajaan Malaysia pasti menggagalkan usaha murni mengangkat martabat dan maruah Bahasa Malaysia, serta usaha membina Bangsa Malaysia," kata beliau dalam kenyataan dikeluarkan hari ini.

Kamus Dewan semasa adalah edisi keempat, dipasarkan sejak 2005. Edisi pertama keluar pada 1970.

Isu terbaru ini muncul ketika kontroversi novel Interlok masih berlarutan meskipun Kementerian Pelajaran menegaksan ia sudah ditutup.

Bagaimanapun pertubuhan-pertubuhan penulis Melayu seperti Gapena dan Pena mempertahankan Kementerian Pelajaran dan DBP.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Menteri: Majikan wajib masuk gaji pembatu rumah dalam akaun bank

Posted: 20 Apr 2011 11:49 PM PDT

Seorang pekerja Indonesia menunggu penerbangannya di lapangan terbang Soekarno-Hatta di Jakarta. — Foto Reuters

PUTRAJAYA, 21 April — Kerajaan akan mewajibkan majikan supaya membayar gaji pembantu rumah mereka melalui akaun bank dan bukan lagi secara tunai.

Menteri Sumber Manusia Datuk Dr S. Subramaniam berkata langkah baru itu akan diperkenalkan mulai Jun ini bagi menjamin dan melindungi kepentingan majikan dan pembantu rumah.

"Dengan ini kita harap dapat mencari penyelesaian bagi kes pembantu rumah yang melarikan diri daripada majikan dan juga kes majikan yang tidak membayar gaji yang ditetapkan atau tidak membayar gaji kepada pembantu rumah," kata beliau dipetik Bernama Online.

Mengenai kenyataan bahawa Kedutaan Indonesia di Kuala Lumpur menerima kira-kira 1,000 kes layanan buruk majikan terhadap pekerja Indonesia setiap tahun dengan 60 peratus membabitkan pembantu rumah, Dr Subramaniam berkata, hanya 60 kes seumpama itu yang dilaporkan di balai polis setahun.

"Mungkin mereka (pekerja Indonesia) melaporkan di kedutaan itu. Tetapi laporan polis menunjukkan hanya 60 kes.

"Saya perlu jelaskan bahawa 99 peratus majikan begitu bertanggungjawab dalam menjaga kebajikan pembantu rumah.

"Hanya 0.5 peratus sahaja yang dikategorikan sebagai tidak bertanggungjawab," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Kosmo Online - Rencana Utama

Posted: 20 Apr 2011 11:31 PM PDT

Kosmo Online - Rencana Utama


Bukan sekadar memungut wang

Posted:

Bukan sekadar memungut wang

Bukan sekadar memungut wang

Oleh NIZHA PERIASWAMY
nizha.periaswamy@kosmo.com.my



JIKA anda sebahagian daripada 21 juta pemilik kenderaan berdaftar di Malaysia, secara tidak langsung anda merupakan penyumbang terbesar pendapatan tol negara. Mengikut satu statistik pada tahun 2008, syarikat Projek Lebuhraya Utara-Selatan (PLUS Expressways Berhad) sahaja menerima pendapatan berjumlah RM2.2 bilion.

Namun, adakah anda sedar dalam kemewahan yang dipaparkan dari segi angka pendapatan dan jumlah pengguna lebuh raya, pengendalian sistem pengangkutan itu melibatkan pelbagai aspek yang rumit.

Dari aspek penjaga tol hingga membetulkan kerosakan jalan berlopak, semuanya menjadi tanggungjawab sesebuah syarikat pengurusan lebuh raya.

"Mungkin ramai yang lihat tugas kami sebagai sesuatu yang mudah. Kerja kami menjangkaui tugas sekadar mengutip wang sahaja. Malah, kami juga menjadi duta syarikat yang berdepan dengan hampir 300 hingga 400 orang pembayar tol setiap jam!" kata jurutol PLUS, Mohd. Israq Rahman, 28.

Jurutol bertugas lapan jam pada satu-satu syif, tidak termasuk kerja masa tambahan.

Dia yang ditemui di ibu pejabat Persada PLUS di Lebuh Raya Bertingkat Subang, Selangor baru-baru ini juga menyatakan, sungguhpun di sebalik pelbagai ragam dan sikap pembayar, pengalaman kerja itu sebagai sesuatu yang tetap mengujakan.


SALAM, senyum dan sabar menjadi kempen 3S yang dipegang pekerja PLUS.


"Oleh kerana terlibat dalam industri perkhidmatan dan sebagai orang yang selalu berhadapan dengan pelanggan, ia memberikan saya lebih banyak pendedahan. Saya dapat mengembangkan kemahiran perkhidmatan pelanggan dan cara berdepan dengan pelbagai respons yang disampaikan mereka," katanya yang mengakui mereka dilatih dengan motto, customer always right.

Selain kemahiran perkhidmatan pelanggan, Israq juga memberitahu, dirinya selaku jurutol, diberi tanggungjawab oleh syarikat untuk menyimpan sejumlah besar wang kutipan tol.

"Itu satu lagi amanah besar kami di sini. Tetapi jika ditugaskan di bahagian entry iaitu bahagian pemberian tiket, kami tidak perlu menyimpan wang kutipan tol," jelas Israq.

Sebagai jurutol, Israq memberitahu, mereka dididik dengan pelbagai kemahiran yang mengutamakan kesabaran, etika dan amanah.

Tetapi selain itu, penjaga tol juga memerlukan satu lagi kelebihan yang dilihat amat membantu pembayar tol, iaitu pemahaman tentang jalan.

"Mereka kerap kali bertanya mengenai arah tuju sesuatu jalan, memastikan jalan yang mereka gunakan dan bertanya arah ke sesuatu kawasan. Berada di kaunter tol, kita tidak wajar berkata 'tidak tahu' atau 'tidak pasti'.


JURUTOL dilatih bersabar dalam berdepan dengan apa jua ragam pengguna di lebuh raya.


"Kami mempunyai tanggungjawab untuk memberikan arah tuju yang betul secara berhemah," kata-kata Israq jelas menunjukkan kematangannya di PLUS sejak enam tahun lalu.

Banyak bersabar

Bagi jurutol wanita, Nur Aqilah Shahrudin pula, dia menggangap pekerjaan itu amat sesuai bagi kaum Hawa kerana ia banyak memerlukan kesabaran.

"Kita berdepan dengan pelbagai ragam pembayar. Tetapi oleh kerana dilatih melalui Kempen 3S - Salam, Senyum dan Sabar, saya rasa ia bersesuaian dengan wanita," katanya yang turut ditanya tentang masalah gangguan seksual.

Jelas Aqilah yang baru berusia 22 tahun, gangguan seksual memang ada tetapi bukan pada tahap yang membimbangkan.

"Memang ada, sekadar minta keluar bersama, minta nombor telefon atau cuba bersembang sikit. Ada juga yang cuba pegang-pegang tangan pada syif malam. Saya pernah melihat pembayar lelaki yang memandu tanpa baju atau dalam keadaan mabuk.

"Bagaimanapun kita di Malaysia mempunyai pembayar yang berhemah dan tahu adab. Jadi apabila bercakap mengenai masalah gangguan seksual, memanglah kurang dan tidak melampaui batas," katanya.

Walaupun sudah lama bekerja sebagai jurutol, Wan Azura Ngah Saidi, 35, yang bertugas di Plaza Tol Rawang, tidak pernah melihat pekerjaan itu sebagai satu pekerjaan yang membebankan. Dengan pengalaman 16 tahun, iaitu sejak tahun 1994 bersama PLUS, wanita itu percaya pekerjaannya selamat daripada gangguan, terjamin dan menyeronokkan.


AMANAH menjaga wang yang dipungut adalah antara tanggungjawab yang dipikul jurutol.


"Oleh kerana syarikat menjaga kebajikan kami dari segi faedah perubatan dan gaji yang baik, saya berasa ia terjamin untuk keluarga saya. Selain itu, dengan jumlah rakan-rakan yang ramai di sini, saya rasa pekerjaan di sini menyeronokkan. Malahan, pekerjaan ini juga mendekatkan saya dengan orang ramai sehingga ada pembayar tol yang menjadi kawan," katanya yang mengenal beberapa orang pembayar tol yang lazim menggunakan Plaza Tol Rawang.

Sambut Aidilfitri

Ketiga-tiga jurutol yang ditemuramah turut berkongsi satu lagi pengalaman manis saat menyambut Hari Raya Aidilfitri di kaunter tol. Bagi mereka, halangan balik kampung atas urusan kerja di plaza tol semasa cuti umum itu sama sekali tidak mematahkan semangat mereka terus setia di Plaza Tol.

"Tiada kekecewaan kerana di sini (pejabat PLUS) kami masih menyambut Hari Raya bersama keluarga PLUS. Kami masak di sini dan menyambut bersama-sama dalam suasana yang cukup meriah," kata Azura yang tidak melihat pengalaman itu sebagai sesuatu yang pahit.

"Saya akan meminta isteri bersama anak balik kampung. Kami hanya diberi cuti raya setiap tiga tahun sekali. Jadi dalam tempoh enam tahun ini, saya hanya balik kampung pada Hari Raya sebanyak dua kali sahaja," kata Israq dari Ipoh.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Jejak tuhan melalui tatu

Posted:

Jejak tuhan melalui tatu

Jejak tuhan melalui tatu


INDIA kini cuba meningkatkan kualiti perkhidmatan mencacah tatu di negara itu untuk membolehkan ia menjadi salah satu tarikan pelancong.


LELAKI botak yang mengenakan baju T tanpa lengan, berseluar pendek, bersepatu serta memakai anting-anting emas dan dahinya dililit dengan kain berwarna merah nampak tenang di Konvensyen Tatu India yang diadakan baru-baru ini.

Konvensyen yang berlangsung di Mumbai itu adalah julung-julung kali diadakan setelah lebih seabad ditinggalkan. Bertitik-tolak daripada itu, Girish Giridhara selaku penganjur berharap seni tatu itu dapat meraih perhatian dan menimbulkan minat dalam kalangan generasi muda kini.

Lengan Girish sendiri dipenuhi dengan tatu yang bersimbolkan tuhan, semangat dewa dewi termasuk dengan tulisan mantra-mantra suci. Bentuk tatu kerohanian itu bukan mudah untuk dicorakkan, kata Girish kepada AFP.

"Seni tatu di India bukanlah satu trend semasa dalam kalangan selebriti atau pun jaguh-jaguh kriket di negara ini," kata lelaki itu sambil menambah proses mencacah corak atau gambar yang dilukis pada kulit badan telah lama dipisahkan daripada tradisi suku kaum di India.

Beliau menambah, masyarakat moden kini dilihat cenderung melukis corak tatu dengan menggunakan henna atau inai yang bersifat sementara. Upacara itu di India dinamakan mehndi.

Girish yang juga merupakan seorang sami memberitahu, seni tatu telah didokumentasikan dalam kitab suci Veda seperti yang termaktub dalam epik Hindu, The Mahabarahata. Dewa Krishna ujarnya, pernah mencacah tatu kepada pasangannya.

"Ia (seni tatu) telah lama berkembang, tiba-tiba menghilang atas sebab-sebab tertentu dan kini muncul kembali," kata Girish yang menguruskan Studio Tatu Brahma di Bangalore.

Sebuah rancangan TV realiti yang berpangkalan di Los Angeles iaitu LA Ink, sesungguhnya telah mempopularkan kembali seni tatu.

Rancangan itu antara lain memaparkan kisah artis dan pelanggan-pelanggan mereka yang bertatu. Kata Girish, pendekatan stesen TV itu telah sedikit sebanyak membantu mengubah pemikiran masyarakat moden tentang tatu di India.

"Kira-kira lima tahun lalu, orang ramai tak mahu membuat tatu. Dulu mereka memikirkan perbuatan itu hanya dilakukan oleh golongan kelas rendah.

"Bagaimanapun kini, minda masyarakat semakin terbuka dan ini merupakan satu petunjuk yang baik," katanya lagi.

Seiring dengan zaman, reka bentuk dan corak tatu turut mengalami revolusi. Seni tatu negara Barat termasuk Jepun yang sebelum ini popular telah mempengaruhi rekaan tatu di India yang terkenal sebagai sebuah negara yang kaya dengan warisan, agama, artistik dan identiti.

Cara dan gaya Girish mencacah tatu juga tidak dilakukan secara konvensional. Dia berasal dari sebuah keluarga pendeta dan belajar di kuil sejak berumur lapan tahun hingga 15 tahun.

Lelaki itu mula jatuh cinta pada seni lukis corak atau gambar pada tubuh badan ketika berusia lapan tahun. Ketika itu, dia menghadiri upacara ritual untuk memberitahu para lelaki terhadap tanggungjawab mereka setelah menjadi lelaki dewasa.

"Pada mulanya, ada banyak halangan daripada keluarga untuk saya menjadi seorang pencacah tatu.


RANCANGAN LA Ink dikatakan telah membantu mempopularkan kembali seni tatu di India.


"Tetapi kami bertanya kepada individu bijak pandai dan mereka memberitahu bahawa kerja-kerja mencacah tatu boleh dijadikan sebagai satu pekerjaan seorang pendeta atau sami sekiranya ia melibatkan bimbingan rohani dan menggunakan ubat.

"Jadi, saya teruskan hasrat saya itu," beritahu Girish.

Meskipun dia tidak mengamalkan konsep memakai pakaian sami yang berwarna kuning, Girish masih mempraktikkan unsur ketuhanan pada seni tatu yang dilakukannya.

Tatu, katanya, haruslah dilakukan melalui keikhlasan jiwa. Tatu juga mempunyai perkaitan dengan alam kematian dan mempunyai hubungan rapat dengan kepercayaan kelahiran semula dalam kalangan penganut Hindu.

Keselamatan mencacah tatu

Sebagai pencacah tatu, Girish menyasarkan untuk mencacah tatu ke atas 10,000 orang. Dia juga berhasrat untuk melukis suku kata suci Hindu iaitu om pada tubuh badan mereka. Om adalah mantra yang paling unggul bagi penganut agama itu.

"Ramai orang tidak mampu menjadi pencacah tatu yang profesional. Itu sebab saya melakukannya. Kini saya sudah ada kira-kira 1,000 pelanggan," katanya.

Dalam melakukan kerja-kerja itu, Girish mengambil kesempatan untuk memberitahu orang ramai tentang bahaya mendapatkan khidmat pencacah tatu yang murah. Biasanya orang sebegini menggunakan material yang tidak bersih. Lebih teruk, mereka tidak terlatih.

"Ia sangat berbahaya, mereka boleh menularkan penyakit kulit, HIV dan hepatitis. Proses untuk membuatnya memerlukan pengetahuan," pesan lelaki ini.

Konvensyen yang diadakan itu juga antara lain mahu meningkatkan kesedaran tentang cara mendapatkan khidmat pencacah tatu yang selamat.

Selain itu, penganjur juga mahu menyebarkan maklumat kepada dunia tentang kehebatan India yang mempunyai profil seniman negara yang paling berbakat.

Pengelola bersama konvensyen itu, Shibhanii Shah, 25, memberitahu , terdapat lebih kurang 10,000 pencacah tatu di India.

Namun, kata beliau yang juga seorang jurufoto : "Sayangnya, kami tidak mempunyai peraturan jelas tentang kebersihan melakukan proses itu dan ia cukup mengecewakan.

"India perlu ada semua itu, kita mahu menjadi medan dan lokasi terbaik untuk pelancong datang untuk membuat tatu. - AFP

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Utusan Online - Jenayah

Posted: 20 Apr 2011 11:15 PM PDT

Utusan Online - Jenayah


Ibu syak anak mati didera

Posted:

Ibu syak anak mati didera

Ibu syak anak mati didera


R. Rajeswari (duduk, tengah) ditenangkan oleh ahli keluarganya di Unit Forensik, Hospital Sultan Abdul Halim, Sungai Petani, Kedah, semalam.


SUNGAI PETANI 20 April - Seorang wanita membuat laporan polis selepas mendakwa anak lelakinya yang baru berusia setahun enam bulan mati dipercayai akibat didera oleh isteri pertama suaminya.

R. Rajeswari, 22, membuat laporan itu di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kuala Muda, di sini malam tadi.

Menurut wanita itu, anaknya, Lim Teik Kheng meninggal dunia di sebuah hospital swasta selepas dikatakan terjatuh dari katil di rumah suaminya di Taman Angsanasari.

Dakwanya, Teik Kheng dikatakan terjatuh dari katil dua tingkat kira-kira pukul 11 pagi semalam tetapi dihantar ke hospital untuk mendapatkan rawatan hanya lima jam kemudian.

"Anak saya dibawa tinggal bersama keluarga suami kerana mereka tidak mempunyai anak lelaki.

"Namun saya terkejut apabila dihubungi keluarga suami, anak saya meninggal dunia kerana sesak nafas selepas terjatuh katil kira-kira pukul 7 petang semalam," katanya ketika ditemui pemberita di Unit Forensik, Hospital Sultan Abdul Halim (HSAH), di sini hari ini.

Katanya, dia bagaimanapun mengesyaki sesuatu apabila melihat keadaan mayat Teik Kheng yang mempunyai kesan kecederaan.

"Ketika menguruskan mayat, saya ternampak kesan kecederaan di badannya seperti didera. Saya syak ada sesuatu tidak kena," katanya.

Rajeswari memberitahu, kali terakhir dia berjumpa dengan anaknya kira-kira enam bulan lalu dan mendapati dia dalam keadaan sihat.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Kuala Muda, Asisten Komisioner Hashim Ali ketika dihubungi mengesahkan pihaknya menerima laporan tersebut.

Katanya, pihaknya sedang menunggu laporan lengkap bedah siasat sebelum dapat mengambil sebarang tindakan.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Polis perlu masa siasat pendedahan RPK

Posted:

Polis perlu masa siasat pendedahan RPK

Polis perlu masa siasat pendedahan RPK

KUALA LUMPUR 20 April – Polis memerlukan masa untuk melengkapkan siasatan terhadap pendedahan Raja Petra Kamaruddin (RPK) yang mendakwa beliau didesak oleh beberapa individu supaya membuat akuan bersumpah mengaitkan Perdana Menteri dan isteri dalam kes pembunuhan wanita Mongolia, Altantuya Shaariibuu.

Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah, Ibu Pejabat Polis Bukit Aman, Datuk Seri Mohd. Bakri Mohd. Zinin berkata, setakat ini, beberapa individu telah dipanggil untuk memberi keterangan bagi melengkapkan siasatan kes tersebut.

"Kita sudah mengambil keterangan daripada beberapa individu sebaik sahaja beliau (RPK) membuat pendedahan pada minggu lalu," katanya ketika dihubungi, di sini hari ini.

Mohd. Bakri bagaimanapun enggan mendedahkan nama individu yang memberi keterangan termasuk kemungkinan perlu atau sudah memanggil pegawai perisikan tentera, Kolonel Azmi Zainal Abidin.

Katanya, semua keterangan diberi oleh individu terbabit masih disiasat dan polis memerlukan masa untuk melengkapkan siasatan kes berkenaan.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Utusan Online - Politik

Posted: 20 Apr 2011 11:02 PM PDT

Utusan Online - Politik


Pas ditolak sepenuhnya di Sarawak – Adenan

Posted:

Pas ditolak sepenuhnya di Sarawak – Adenan

Pas ditolak sepenuhnya di Sarawak – Adenan

KUCHING 20 April - Kekalahan semua calon Pas pada Pilihan Raya Negeri Sarawak Ke-10, Sabtu lalu, membuktikan parti itu bukan sahaja gagal mendapat sokongan malah ditolak sepenuhnya oleh rakyat negeri ini.

Ahli Dewan Undangan Negeri (DUN) Tanjung Datu, Tan Sri Adenan Satem berkata, kegagalan itu pastinya menjadi satu pengajaran kepada Pas bahawa rakyat khususnya bumiputera masih mempunyai keyakinan tinggi terhadap kerajaan BN.

"Saya melahirkan keyakinan bahawa pengundi di kawasan Parlimen Santubong yang merangkumi DUN Tanjung Datu, Pantai Damai dan Demak Laut akan menolak parti pembangkang, sekali gus terus memberi sokongan kepada kerajaan BN pada pilihan raya akan datang.

"Ini kerana kerajaan BN mampu membawa perubahan dan pembangunan untuk kesejahteraan negeri dan seluruh rakyat Sarawak," katanya pada majlis Jamuan Makan Malam meraikan kemenangannya di Kelab Golf Sarawak, di sini malam tadi.

Adenan mempertahankan DUN Tanjung Datu selepas menewaskan calon Pas, Nani Shaari dan calon bebas, Gilbert Asson Kulon dengan majoriti 3,216 undi.

Selain Tanjung Datu, Pas turut meletakkan calonnya di Sebuyau, Beting Maro, Muara Tuang dan Sadong Jaya.

Sementara itu, Adenan berkata, rakyat negeri ini tidak mudah terpedaya dengan dakyah pembangkang untuk melakukan perubahan kerana ia akan membawa padah seperti dialami rakyat di negeri yang ditadbir mereka selepas pilihan raya umum lalu.

Dalam pada itu, beliau menyifatkan kejayaannya mempertahankan DUN Tanjung Datu adalah kemenangan buat semua pengundi di kawasan itu.

Katanya, kemenangan dua penggal berturut-turut di kerusi berkenaan akan menguatkan lagi azam serta semangatnya untuk berkhidmat kepada semua rakyat tanpa mengira bangsa, agama serta kaum.

"Terima kasih kepada pengundi yang membuat pilihan. Saya amat menghargai penglibatan semua pihak yang membantu kita memenangi pilihan raya ini," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Malaysiakini :: Berita

Posted: 20 Apr 2011 07:35 PM PDT

Malaysiakini :: Berita


Pelajar sekolah di Shah Alam bertumbuk

Posted: 20 Apr 2011 04:25 PM PDT

Polis mengambil keterangan daripada 23 pelajar lelaki sebuah sekolah menengah di Seksyen 25 di Shah Alam semalam selepas terbabit dalam satu pergaduhan.

Ketua Polis Daerah Shah Alam ACP Zahedi Ayob berkata pergaduhan antara pelajar Tingkatan Empat dan Lima itu dapat dileraikan oleh guru sebelum pelajar terbabit dikumpulkan dalam bilik kaunseling sementara menunggu ketibaan polis.

Bagaimanapun pelajar terbabit dibenarkan pulang selepas polis mengambil keterangan daripada mereka di Balai Polis Seksyen 15 untuk menyiasat punca sebenar kejadian, katanya kepada pemberita selepas menghadiri Majlis Anugerah Sukan Polis Diraja Malaysia (PDRM) Kontinjen Selangor 2010 di Ibu Pejabat Polis Kontinjen Selangor, di Shah Alam, semalam.

Katanya polis akan berbincang dengan pengurusan sekolah berkenaan bagi mengadakan sesi kaunseling terhadap pelajar-pelajar itu.

- Bernama

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Kementerian: Lesen Lynas hanya untuk bina kilang

Posted: 20 Apr 2011 06:00 AM PDT

Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi, menerusi Lembaga Pelesenan Tenaga Atom (LPTA), telah mengeluarkan lesen penempatan tapak dan pembinaan, kepada Lynas (M) Sdn Bhd (Lynas) hanya untuk tujuan mendirikan kilang di Gebeng, Pahang

Lesen penempatan tapak dan pembinaan itu bagi tempoh sah bermula 19 September 2009 hingga 18 September 2011

"Lesen tersebut dikeluarkan memandangkan aktiviti yang dijalankan oleh syarikat Lynas adalah selamat dan tidak membahayakan orang awam, pekerja dan alam sekitar," kata timbalan menterinya, Datuk Fadillah Yusof.

"Seterusnya penilaian lebih ketat akan dijalankan bagi pengeluaran lesen pengendalian untuk memastikan sisa yang dihasilkan kelak akan diuruskan dengan baik dan selamat, di samping memenuhi kriteria asal kertas cadangan yang telah dikemukakan.

"Lesen pengeluaran penuh pula tidak akan dikeluarkan jika pihak Lynas tidak memenuhi kriteria yang ditetapkan," katanya ketika menjawab soalan Senator Mohammed Najeeb Abdullah di Dewan Negara hari ini.

Mohammed Najeeb ingin tahu sekiranya kementerian berkenaan berhasrat menarik balik kelulusan yang telah diberikan kepada Lynasuntuk membina kilang 'rare earth' di Gebeng, Pahang.

Sehubungan itu, katanya, aktiviti yang dijalankan kilang pemprosesan nadir bumi adalah selamat dan tidak membahayakan manusia kerana tahap keradioaktifannya adalah jauh lebih rendah daripada loji janakuasa nuklear, kata Timbalan Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi Datuk Fadillah Yusof.

Katanya, loji janakuasa nuklear bertujuan menghasilkan kuasa elektrik dari bahan nuklear, sementara kilang pemprosesan nadir bumi bertujuan menghasilkan bahan logam jarang ditemui daripada sumber galian yang turut mengandungi bahan galian radioaktif semula jadi.

"Oleh itu, tahap keradioaktifan hasil sampingan dari kilang pemprosesan nadir bumi adalah jauh lebih rendah dan lebih kecil dari segi kuantiti serta keradioaktifannya, berbanding dengan hasil sampingan dari loji-loji janakuasa nuklear," katanya menjawab soalan Senator Mohammed Najeeb Abdullah di Dewan Negara hari ini.

Fadillah berkata kementerian itu menerusi Lembaga Pelesenan Tenaga Atom (LPTA) telah mengeluarkan lesen penempatan tapak dan pembinaan bagi tempoh sah bermula 19 September 2009 hingga 18 September 2011 kepada Lynas hanya untuk tujuan mendirikan kilang.

"Lesen tersebut dikeluarkan memandangkan aktiviti yang dijalankan oleh syarikat Lynas adalah selamat dan tidak membahayakan orang awam, pekerja dan alam sekitar.

"Seterusnya penilaian lebih ketat akan dijalankan bagi pengeluaran lesen pengendalian untuk memastikan sisa yang dihasilkan kelak akan diuruskan dengan baik dan selamat, di samping memenuhi kriteria asal kertas cadangan yang telah dikemukakan.

"Lesen pengeluaran penuh pula tidak akan dikeluarkan jika pihak Lynas tidak memenuhi kriteria yang ditetapkan," katanya.

Beliau berkata dengan proses nadir bumi, logam yang jarang ditemui dan amat diperlukan dalam bidang berteknologi tinggi itu mampu menyumbang kepada pembangunan ekonomi negara, selain membolehkan bahan galian radioaktif semulajadi dipekatkan supaya lebih mudah diurus serta diasingkan daripada persekitaran alam untuk kesejahteraan manusia.

"Bahan logam yang dihasilkan melalui proses itu juga dianggap sebagai bahan strategik, terutama oleh negara-negara maju kerana ia sangat penting dalam penghasilan sistem teknologi tinggi," katanya.

Fadillah berkata kerajaan melalui Perbadanan Kuasa Nuklear Malaysia (MNPC) masih mengkaji keperluan tenaga nuklear sebagai salah satu pilihan tenaga elektrik khususnya di Semenanjung Malaysia.

"Setelah kajian dibuat secara keseluruhan dari segi saintifik, teknologi dan sosio ekonomi, maka ia akan dibawa ke Kabinet. Sekarang ini lebih kepada di peringkat kajian dan bukannya di peringkat membuat keputusan kerana dunia luar turut memberi perhatian dan melakukan kajian terhadap nuklear," katanya.

- Bernama

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Utusan Online - Mahkamah

Posted: 20 Apr 2011 07:17 PM PDT

Utusan Online - Mahkamah


Lagi didakwa pecah amanah lebih RM14 juta

Posted:

Lagi didakwa pecah amanah lebih RM14 juta

Lagi didakwa pecah amanah lebih RM14 juta

PULAU PINANG 20 April - Selepas didakwa melakukan pecah amanah RM1.57 juta dan dituduh terlibat dalam aktiviti pengubahan wang haram hampir RM200,000, seorang bekas Ketua Pusat Khidmat Pelanggan, Bank Muamalat Bhd., hari ini didakwa sekali lagi di Mahkamah Sesyen di sini.

Tertuduh, Aishah Mohamed Rose, 50, yang sebelum ini bertugas di cawangan Universiti Sains Malaysia (USM) didakwa atas lima pertuduhan pecah amanah harta milik bank tersebut berjumlah RM14,205,336.51.

Turut didakwa suaminya, Johari Ahmad, 54, yang merupakan seorang peguam bersama seorang Pegawai Logistik Motorola Technology Sdn. Bhd., Azman Abdul Aziz, 49, atas tuduhan bersubahat dengan Aishah melakukan pecah amanah.

Mereka bertiga mengaku tidak bersalah di hadapan Hakim Sitarun Nisa Abdul Aziz.

Raut wajah pasangan itu yang diwakili peguam Jagdeep Singh Deo nampak bersahaja sementara Azman kelihatan sugul dan gelisah.

Mengikut pertuduhan pertama, Aishah didakwa melakukan pecah amanah wang RM3,363,936.94.

Dia dari Lintang Sungai Ara Dua, Bayan Lepas di sini didakwa melakukan empat lagi tuduhan serupa melibatkan wang RM3,679,939.54; RM2,889,878.99; RM2,490,758.40 dan RM1,780,852.64.

Kesemua perbuatan itu didakwa dilakukan antara 27 Januari 2005 dan 16 Julai 2009, di bangunan USM, Jalan Minden di sini.

Timbalan Pendakwa Raya S. Devanandan mengemukakan pertuduhan mengikut Seksyen 409 Kanun Keseksaan.

Sementara Johari dan Azman yang berasal dari Bukit Mertajam dekat sini pula didakwa telah bersubahat dengan Aishah melakukan pecah amanah RM14,205,336.51 pada masa, tarikh dan tempat yang sama.

Mereka berdua didakwa mengikut Seksyen 409 dibaca bersama Seksyen 109 kanun yang sama yang memperuntukkan hukuman penjara maksimum 20 tahun dan sebatan serta denda, jika sabit kesalahan.

Hakim Sitarun Nisa membenarkan setiap tertuduh diikat jamin RM300,000 dan memerintahkan dokumen perjalanan masing-masing kepada mahkamah.

Sementara itu, di mahkamah sama Azman yang mohon dibicarakan atas 10 pertuduhan lain melibatkan aktiviti penggubahan wang haram berjumlah RM988,464.38 dengan cara memindahkan 10 keping cek milik Citibank yang merupakan hasil daripada aktiviti haram.

Perbuatan itu didakwa dilakukan antara 17 April dan 14 Julai 2009 di Motorola Technology Sdn. Bhd., Plot 2, Bayan Lepas, Technoplex Industrial Park di sini.

Timbalan Pendakwa Raya Pang Chuin Keat mengemukakan pertuduhan mengikut Seksyen 4(1) Akta Pencegahan Penggubahan Wang Haram dan Pencegahan Pembiayaan Keganasan 2001 yang memperuntukkan hukuman penjara sehingga lima tahun dan denda maksimum RM5 juta.

Sitarun Nisa membenarkan Azman diikat jamin RM70,000 dengan seorang penjamin.

Kesemua kes terhadap ketiga-tiga tertuduh akan disebut semula pada 23 Mei depan.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Peluru diguna tidak sepadan

Posted:

Peluru diguna tidak sepadan

Peluru diguna tidak sepadan

Oleh RAHANA MOHD DAHARI
utusankelantan@utusan.com

TUMPAT 20 April - Mahkamah Koroner di sini hari ini diberitahu, peluru yang digunakan untuk menembak pengawal Istana Kelantan, Ramli Mohamad, tidak sepadan dengan senjata api milik Tengku Muhammad Fakhry Petra yang dirampas di Istana Mahkota, Kubang Kerian.

Asisten Supritendan Kamarulnizam Alias, 40, dari Jabatan Siasatan Jenayah, Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) negeri berkata, peluru yang digunakan dalam kejadian tembak di Palekbang, Tumpat pada pagi, 1 Mei tahun lalu itu bersaiz .32.

Sedangkan senjata api yang dirampas merupakan selaras senapang patah dan sepucuk pistol automatik jenis Glock. 33, jelas saksi itu.

"Oleh kerana anak peluru yang digunakan dalam kejadian tersebut tidak sama seperti yang dirampas dari Istana Mahkota, Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Negeri, Asisten Komisioner Mazlan Lazim (kini Timbalan Ketua Polis Kelantan) arah menyerahkan semula barang-barang tersebut kepada pemiliknya iaitu, Tengku Muhammad Fakhry Petra,'' katanya.

Beliau memberitahu demikian ketika memberi keterangan dalam prosiding inkues bagi menyiasat kematian Ramli, 50, yang ditembak semasa dalam perjalanan pulang ke rumah selepas bertugas di Istana Negeri, Kubang Kerian pada 1 Mei tahun lalu.

Inkues itu didengar di hadapan Koroner Raja Norshuzianna Shakila Raja Mamat yang dibantu oleh Timbalan Pendakwa Raya Wan Abdul Razak Wan Hussein.

Terdahulu saksi terakhir itu berkata, pada pukul 12.15 malam, 5 Mei 2010 beliau menerima tujuh barang daripada Supritendan Zainol Samah untuk disiasat.

"Ia selaras senapang patah (shot gun) jenis benneli, 10 butir peluru senapang patah, seutas tali silang senapang patah berwarna hitam, sepucuk pistol automatik Glock, 41 butir peluru winchester, dua kelopak peluru dan satu lesen senjata api atas nama Tengku Muhammad Fakhry.

"Kesemua barang itu diambil dari Istana Mahkota di Kubang Kerian hasil operasi yang dijalankan dan ia dimiliki oleh Tengku Muhammad Fakhry dan saya simpan dalam kabinet untuk siasatan," jelasnya.

Inkues bagi menyiasat kematian Ramli yang bermula 10 Januari lalu berakhir hari ini selepas lapan kali bersidang setelah 38 saksi memberikan keterangan.

Mahkamah akan memberi keputusan inkues pada 2 Mei depan.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Utusan Online - Pahang

Posted: 20 Apr 2011 07:17 PM PDT

Utusan Online - Pahang


Tingkat promosi tarik pelancong

Posted:

Tingkat promosi tarik pelancong

Tingkat promosi tarik pelancong

Oleh MOHD. FAIRUZ YUSOF
utusanpahang@utusan.com.my


Pelbagai barangan anyaman dijual di Cherating Tourism Mart, Kampung Cherating Lama, Kuantan.


KUANTAN 20 April - Promosi Kampung Cherating Lama di sini yang terkenal sebagai salah satu produk pelancongan di Pahang akan ditingkatkan bagi menarik lebih ramai pelancong tempatan dan asing berkunjung ke kampung itu.

Pengarah Tourism Pahang, Amran Abd. Rahman (gambar) berkata, sebelum ini, kampung tersebut terkenal dengan pelbagai produk pelancongan tetapi mengalami penurunan sejak 10 tahun lalu.

Katanya, menyedari perkara itu, pihaknya mengambil inisiatif memperkenalkan program tersebut bagi menarik pelancong datang ke kampung itu selain kawasan sekitarnya.

"Di kampung ini terdapat beberapa lokasi pelancongan menarik selain hasil kreativiti penduduk tempatan dalam menghasilkan cenderamata untuk pelancong.

"Justeru, Tourism Pahang bersama agensi awam dan swasta bekerjasama dalam memberikan imej baru kampung ini untuk menarik pelancong datang ke sini," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Cherating Tourism Mart di sini baru-baru ini.

Antara pihak yang terlibat ialah Majlis Perbandaran Kuantan (MPK), Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (FAMA) Pahang, Pertubuhan Peladang Kawasan (PPK) Pahang, Ka Ki Lan Enterprise, Rock & Flowers Sdn. Bhd. dan Jawatankuasa Kemajuan Keselamatan Kampung Cherating Lama.

Program itu diadakan setiap hujung bulan selama tiga hari diadakan di Pusat Penerangan Pelancongan (TIC) kampung itu.

Pelbagai aktiviti dianjurkan seperti pameran dan jualan produk makanan, buah-buahan, demonstrasi masakan, kraf tangan, pertandingan permainan tradisional serta persembahan kebudayaan.

Amran berkata, penglibatan agensi kerajaan dan swasta membuktikan kesungguhan semua pihak dalam membangunkan semula kampung tersebut sebagai destinasi menarik di negeri ini.

Menurutnya, di sekitar kampung tersebut terdapat beberapa lokasi menarik yang boleh dikunjungi pelancong seperti Pantai Cherating dan Bukit Pelindung.

Tambahnya, langkah tersebut secara tidak langsung menjana pendapatan penduduk tempatan selain mempromosikan negeri ini kepada pengunjung domestik dan luar negara.

Katanya, Tourism Pahang akan memperhebatkan promosi program itu bukan sahaja di negeri ini tetapi juga di seluruh negara.

Tambahnya, pelbagai cara akan dipromosikan sama ada di media cetak dan elektronik bagi memaklumkan kepada masyarakat tentang program tersebut.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Peluang peniaga tingkat pendapatan

Posted:

Peluang peniaga tingkat pendapatan

Peluang peniaga tingkat pendapatan


Pengunjung melihat demonstrasi masakan cef dari Hotel Swiss Garden Kuantan di Cherating Tourism Mart, Kampung Cherating Lama, Kuantan, Pahang, baru-baru ini.


KUANTAN 20 April - Langkah Tourism Pahang menganjurkan program Cherating Tourism Mart di Kampung Cherating Lama di sini akan mengembalikan kegemilangan kampung tersebut sebelum ini.

Penganjur jualan program tersebut, Mohd. Rokman Mustapa (gambar) berkata, penganjuran itu akan membantu menambah pendapatan penduduk dalam menjual pelbagai produk makanan dan kraf tangan kepada pelancong tempatan dan asing.

Menurutnya, sambutan kalangan peniaga yang ingin menyertai program tersebut amat menggalakkan tetapi pihaknya terpaksa mengambil jumlah tertentu kerana ruang niaganya adalah terhad.

"Program itu membolehkan pelancongan mengunjungi lokasi menarik selain pantai yang bersih dan boleh dikunjungi oleh pelancong dalam mencari kelainan ketika bercuti di sini," katanya kepada Utusan Malaysia di sini baru-baru ini.

Rokman berkata, kebanyakan peniaga dan peserta yang menyertai program itu adalah orang tempatan selain memberi peluang pelancong mengenali lebih lanjut tentang kampung itu.

Tambahnya, pemilihan Pusat Penerangan Pelancongan (TIC) di kampung itu bagi tujuan program tersebut amat bersesuaian kerana ia dekat dengan beberapa lokasi menarik di situ.

Dalam pada itu, katanya, terdapat beberapa chalet, inap desa serta pusat rekreasi di kampung ini boleh digunakan kepada pengunjung yang pertama kali datang ke situ.

"Mereka tidak perlu bimbang untuk datang ke sini kerana segala kemudahan disediakan dan semestinya memberi kepuasan kepada pengunjung ketika bercuti," katanya.

Dia berharap supaya program itu dapat diteruskan pada masa depan bagi mengembalikan kegemilangan Cherating yang terkenal suatu ketika dahulu.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

MRSM Bentong masih ditutup

Posted:

MRSM Bentong masih ditutup

MRSM Bentong masih ditutup

Oleh ALI MAHMOOD
utusanpahang@utusan.com.my

BENTONG 20 April - Institut Kerja Raya Malaysia (Ikram) sedang menjalankan kajian untuk memastikan sama ada bangunan Maktab Rendah Sains Mara (MRSM) di sini selamat digunakan atau sebaliknya.

Menteri Besar, Datuk Seri Adnan Yaakob berkata, setakat ini bangunan MRSM itu tidak selamat kerana terdapat aliran air berhampiran tapak bangunan tersebut yang boleh menyebabkan tanah di kawasan itu runtuh bila-bila masa.

Katanya, sebahagian daripada bangunan sekolah itu didapati selamat dan boleh digunakan tetapi kerajaan mengambil keputusan menutupnya kerana tidak mahu pelajar dan guru terdedah kepada bahaya.

''Kerajaan cuba menyelamatkan bangunan tersebut dan sedang menjalankan kajian menyeluruh bagi memastikan kawasan itu selamat termasuk proses membaik pulih runtuhan cerun serta tembok berhampiran sekolah tersebut yang berlaku pada 6 Disember 2009.

''Kerja-kerja membaik pulih tembok itu akan dijalankan secara berperingkat tetapi berdasarkan kajian, sememangnya wujud kelemahan dalam proses pembinaan termasuk rekabentuk tembok," katanya kepada Utusan Malaysia di sini semalam.

Dalam kejadian 6 Disember 2009, runtuhan cerun di lereng bukit di kawasan itu menyebabkan tangki septik dan padang hoki sekolah itu tertimbus dengan tanah.

Runtuhan sepanjang 50 meter, berketinggian 30 meter dan kedalaman 20 meter itu bagaimanapun tidak mengakibatkan kemalangan jiwa memandangkan ia berlaku pada cuti persekolahan.

Menurut Adnan, masalah runtuhan yang berlaku kira-kira 400 meter dari kediaman guru di Blok A dan B di sekolah itu adalah di luar kawalan kerana ia berpunca dari air bawah tanah yang tinggi dan reka bentuk tembok penahan itu sendiri.

Menurut beliau, berdasarkan spesifikasi sebenar, kadar kecerunan yang selamat mesti berada dalam paras piawaian 1.4 ke atas.

Bagaimanapun katanya, berdasarkan siasatan yang dilakukan oleh Ikram mendapati spesifikasi cerun di MRSM Bentong hanya 1.2 dan ia kurang selamat.

Adnan berkata, walaupun hanya terdapat sebahagian kawasan yang terlibat dalam runtuhan itu tetapi semua pelajar dan guru telah dipindahkan ke MRSM, Pekan pada tahun lalu sebagai langkah keselamatan bagi mengelakkan kejadian tidak diingini.

"Jika hendak minta pelajar dan guru terus menggunakan bangunan dan kemudahan yang terdapat di situ sebenarnya tiada masalah tetapi bimbang kerana ada kawasan selamat dan ada kawasan tidak selamat," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Utusan Online - Rencana

Posted: 20 Apr 2011 03:05 PM PDT

Utusan Online - Rencana


Wajarkah Hadi disalahkan?

Posted:

Wajarkah Hadi disalahkan?

Wajarkah Hadi disalahkan?

Oleh ZULKIFLEE BAKAR
pengarang@utusan.com.my


Abdul Hadi Awang, Lim Kit Siang, Nik Abdul Aziz Nik Mat dan Wan Azizah Wan Ismail serta pemimpin pembangkang lain sewaktu program solat hajat dan pidato khas menangkis fitnah jahat anjuran parti pembangkang di Stadium Malawati, Shah Alam pada 29 Mac lalu.


BERIKUTAN kekalahan demi kekalahan yang dialami oleh Pas dalam beberapa pilihan raya kebelakangan ini, kedudukan Datuk Seri Abdul Hadi Awang sebagai Presiden parti itu mula menjadi perbincangan.

Ada penganalisis politik menganggap Abdul Hadi kini adalah liabiliti kepada Pas manakala di dalam Pas sendiri ada bahagian yang mencadangkan agar beliau sekadar menjadi Timbalan Mursyidul Am Pas sahaja.

Pelbagai faktor mereka keluarkan bagi mengukuhkan hujah bahawa Abdul Hadi yang mengambil alih tampuk kepimpinan daripada Allahyarham Datuk Fadzil Noor perlu berundur.

Abdul Hadi pada tafsiran mereka sudah tidak layak lagi menjadi orang nombor satu dalam Pas berikutan prestasi buruk parti itu sekarang.

Begitulah tekanan yang diberikan ke atas bekas Menteri Besar Terengganu tersebut apabila Pas tewas di lima kawasan yang ditandinginya pada Pilihan Raya Negeri Sarawak baru-baru ini.

Malahan Abdul Hadi juga dipersalahkan dalam beberapa isu melibatkan Pas dan pihak pembangkang termasuklah kegagalan mereka memenuhi impian 16 September 2008 iaitu perancangan Datuk Seri Anwar Ibrahim menubuhkan kerajaan melalui pintu belakang.

Mungkin sebagai Presiden, Abdul Hadi perlu mengambil tanggungjawab terhadap apa juga yang berlaku dalam parti berkenaan, tetapi senario di dalam Pas sejak parti itu menjalinkan hubungan dengan Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan DAP juga harus diambil kira.

Pas tidak akan berada pada kedudukan sekarang jika mereka tidak menjalinkan kerjasama berkenaan yang dilihat tidak mendatangkan apa-apa keuntungan kepada parti tersebut.

Ia kerana bukan sahaja orang luar malahan ahli-ahli Pas sendiri sebahagian besarnya berpendapat parti itu lebih banyak rugi daripada untung.

Pas dipergunakan habis-habisan untuk membantu DAP dan PKR mencapai kejayaan termasuk di Sarawak tetapi mereka sendiri tewas. Kesudahannya yang menikmati keuntungan politik ialah PKR dan DAP, manakala Pas pula terus meratapi kekalahan demi kekalahan.

Semua itu terjadi kerana Pas kini dianggap parti paling tidak konsisten dalam perjuangannya dan dilihat lebih mengutamakan kepentingan politik.

Tetapi adakah Abdul Hadi seorang sahaja harus dipersalahkan? Bagaimana pula dengan pemimpin-pemimpin yang dilihat begitu konsisten mempertahankan kerjasama dengan kedua-dua parti berkenaan.

Jangan kita lupa Abdul Hadi merupakan orang yang paling teruk dihentam oleh pemimpin-pemimpin Pas apabila beliau mencadangkan penubuhan kerajaan perpaduan dengan UMNO.

Berikutan itu, walaupun cadangan berkenaan demi kepentingan orang Melayu dan umat Islam tetapi ia terpaksa dilupakan kerana penentangan yang diterima. Begitu juga apabila Abdul Hadi menasihatkan pembangkang supaya tidak begitu berangan-angan dalam mencapai impian 16 September.

Ketika itu Abdul Hadi memahami bahawa tindakan menubuhkan kerajaan daripada pintu belakang melalui perbuatan Ahli Parlimen melompat parti adalah tidak betul dan perlu dihalang.

Tetapi pendirian Presiden Pas tersebut telah menimbulkan perasaan tidak puas hati di kalangan pemimpin tertentu dalam parti itu terutamanya mereka yang termimpi-mimpikan jawatan Kabinet yang dijanjikan oleh Anwar.

Senario ini menunjukkan betapa hebatnya tekanan dalaman yang dihadapi oleh Abdul Hadi dalam menyatakan pendiriannya sebagai Presiden.

Justeru adalah tidak wajar jika apabila sesuatu yang buruk melanda Pas, beliau seorang sahaja hendak dipersalahkan.

Kita perlu faham Pas kini tidak seperti dulu, parti itu sudah banyak diresapi dengan budaya dan corak politik luar berikutan kerjasama dengan PKR dan DAP.

Terdapat pemimpin-pemimpin tertentu di dalam Pas dilihat lebih menghormati dan menyanjungi Anwar berbanding Abdul Hadi.

Malahan ada antara mereka sudah terpengaruh dengan politik jalanan dan kebencian yang diterapkan oleh PKR.

Pemimpin-pemimpin tersebut sudah tidak lihat lagi asas perjuangan Pas sebaliknya lebih melihat bagaimana hendak berkuasa melalui kerjasama dengan PKR, sebab itulah Pas semakin mengorbankan perjuangan Islamnya.

Kesilapan Abdul Hadi dalam memimpin Pas hanyalah satu iaitu beliau dilihat tidak tegas untuk mempertahankan pendirian atau keputusannya.

Berikutan itu ia memberikan kesempatan kepada kelompok-kelompok tertentu di dalam parti berkenaan untuk melaksanakan agenda politik mereka yang berteraskan kepada berkongsi mimpi bersama Anwar, PKR dan DAP ke Putrajaya.

Angan-angan tersebut telah merosakkan Pas dari dalam dan di luar pula, Pas semakin dipandang serong serta dilihat hanya mengutamakan kuasa politik semata-mata.

Oleh itu apabila pihak yang mengatakan bahawa Abdul Hadi adalah liabiliti Pas, ia satu hujah yang boleh dipersoalkan kerana di dalam Pas bukan hanya beliau sahaja harus dilihat liabiliti.

Bagaimana pula dengan Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat yang dilihat sering sahaja mengeluarkan kenyataan kontroversi sehingga bukan sahaja mengelirukan ahli Pas tetapi juga umat Islam.

Kenapa Nik Abdul Aziz tidak mahu dianggap liabiliti? Apakah kerana beliau sering sahaja membuat kenyataan yang dilihat begitu membela apa juga tindakan pemimpin pembangkang lain?

Begitu juga dengan pemimpin-pemimpin Pas yang sudah dikaburi mata mereka dengan mainan politik Anwar.

Pemimpin-pemimpin inilah sepatutnya dianggap liabiliti kerana menjadi pembela membuta tuli dan menganggap apa sahaja pembangkang lakukan betul sehingga menjejaskan imej mereka di mata rakyat.

Turut boleh dianggap liabiliti kepada Pas ialah pemimpin-pemimpin parti itu yang akan memaki hamun UMNO dan kerajaan sesuka hati apabila berceramah. Perbuatan mereka mencemarkan imej Pas yang dilihat sebuah parti Islam.

Apa pun terserahlah kepada ahli-ahli Pas untuk menilai segala tafsiran dan pandangan pihak tertentu kepada Abdul Hadi.

Tetapi apa yang penting mereka sendiri perlu memikirkan wajarkah Abdul Hadi seorang sahaja yang harus dipersalahkan berikutan kedudukan Pas sekarang.

Mereka tidak harus terpedaya dengan 'mainan politik' secara halus yang mula bergerak menjelang pemilihan parti pada Jun ini.

Di dalam Pas, masih ramai yang bercita-cita tinggi. Tidak kira daripada golongan ulama mahupun profesional, politik tetap politik, selagi bernama orang politik maka setiap tindak tanduk mereka pasti berteraskan naluri serta pemikiran politik.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Pengguna sungai Sarawak dalam bahaya!

Posted:

Pengguna sungai Sarawak dalam bahaya!

Pengguna sungai Sarawak dalam bahaya!

Oleh ZULKIFLI JALIL
pengarang@utusan.com.my


BEBERAPA pekerja yang mencari rezeki di pekan Kanowit menaiki bot ekspres untuk kembali ke kampung masing-masing di pedalaman untuk mengundi pada Pilihan Raya Negeri Sarawak Ke-10 baru-baru ini. - UTUSAN/mohd. zaki amiruddin


DI PESISIR Sungai Baram, Sarawak pada Rabu minggu lepas, pencari-pencari rezeki anak tempatan begitu sibuk meneruskan kehidupan harian di sebuah pekan yang dinamakan Marudi.

Marudi, yang dibuka pada 1880-an dihubungkan dengan jalan tanah merah berlumpur laluan balak memakan masa satu setengah jam dari bandar raya Miri. Jalan perhubungan lain pula menerusi bot ekspres tiga jam perjalanan. Marudi tampak ketara berubah dengan kepesatan pembangunannya.

Di situ terdapat tujuh bank komersial dan premis-premis perniagaan Foochow yang berkembang maju. Pengumuman peruntukan RM60 juta pembinaan jalan raya bertar menghubungkan Marudi-Miri keesokannya pada 14 April itu mencetuskan suasana gegak-gempita pekikan gembira penduduknya. Tambah menarik lagi pengumuman itu didahului pelancaran bot kesihatan 1Malaysia yang membawa doktor-doktor memberi khidmat perubatan buat penduduk tebing sungai.

Penduduk Marudi, sama seperti pekan-pekan kecil Tatau di Bintulu dan Kanowit, Sibu masih bergantung kepada pengangkutan sungai untuk urusan seharian. Bot-bot eskpres dan perahu pancung digunakan untuk membawa anak-anak mendapat pemeriksaan dan rawatan di klinik kesihatan.

Pengalaman penulis dan dua rakan, wartawan Sopi Samaile dan jurugambar Mohd. Zaki Amiruddin menyusuri Sungai Baram Khamis lepas cukup menginsafkan kami akan kesempitan yang dilalui penduduk kawasan pedalaman. Dengan pengangkutan air yang masih daif, tidak hairanlah risiko yang tinggi termasuk kehilangan nyawa atau istilah yang tepat 'mati katak' tidak mampu dielakkan.

Terdapat sekurang-kurangnya 20,000 penduduk Orang Ulu terdiri daripada kaum Kayan, Kenyah, Kelabit, Saban dan Penan dari ratusan rumah panjang dan kampung menetap di sepanjang Sungai Baram.

Kerana ingin menyelami kehidupan penduduk pesisir sungai itulah maka kami bertiga menyusuri Sungai Baram dari pekan Marudi. Berlepas pada pukul 12 tengah hari, kami bertiga disertai kira-kira 20 yang lain menuju ke beberapa destinasi pesisir termasuk Miri.

Setelah lima minit di dalam bot ekspres berlantaikan kayu dan berdindingkan papan itulah kami baru tersedar tidak dibekalkan dengan jaket keselamatan. Semua penumpang lain termasuk tiga ibu mengendong anak kecil mereka bagaimanapun tidak terbayang kerisauan di wajah masing-masing. Itu kebiasaan bagi mereka. Tetapi tidak bagi kami.

Setelah sejam meninggalkan jeti dengan hujan lebat mencurah-curah membingitkan bumbung bot, tiba-tiba enjin bot terhenti. Bot ekspres berkayu itu tersadai di tengah-tengah sungai dalam arus deras. Titik hujan menerobos lubang-lubang kecil di tempat duduk penumpang.

Beberapa minit kemudian, jurumudi bot cuba membuat panggilan menerusi telefon bimbit untuk mendapatkan bantuan. Malang sekali tidak ada liputan di Sungai Baram. Setengah jam kemudian muncul sebuah kapal tunda balak. Permintaan supaya bot eskpres kami ditolak ke tebing tidak dilayan langsung. Tetapi mujurlah 10 minit yang berlalu, sebuah bot nelayan memenuhi permintaan itu.

Dengan 'kepakaran' mengesan gelombang liputan telefon dari atas bumbung bot, akhirnya sebuah bot ekspres tiba mengeluarkan kami berserta penumpang lain untuk meneruskan perjalanan.

Kemalangan melibatkan bot ekspres dan perahu pancung di Sarawak bukan asing. Dalam insiden pada 7 September 2008, dua bot yang dinaiki sembilan orang karam di Sungai Bidut, Batang Rajang. Insiden itu mengorbankan tiga orang termasuk seorang kanak-kanak perempuan berusia lima tahun, Tucu Eddy.

Tahun lepas pada 18 Oktober, 16 orang maut selepas sebuah bot ekspres merempuh kapal tunda sebelum terbalik dalam kejadian di hulu Sungai Anap, Tatau dekat Bintulu. Bagaimanapun tujuh lagi penumpang terselamat setelah berjaya keluar daripada bot yang sedang karam. Turut terkorban seorang kanak-kanak berusia lima tahun.

Pengalaman penulis dan dua rakan sesuatu yang tidak dapat dibeli. Tahap keselamatan penduduk yang bergantung hidup kepada bot-bot ekspres dan perahu pancung di Sungai Baram ibarat nyawa di hujung tanduk. Tidak ada jaket keselamatan dengan keadaan bot yang daif.

Kerajaan Negeri Sarawak yang diberi mandat baru memerintah harus berbuat sesuatu. Bertegaslah.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Kosmo Online - Negara

Posted: 20 Apr 2011 01:26 PM PDT

Kosmo Online - Negara


Sasaran sejuta belia berhimpun

Posted:

Sasaran sejuta belia berhimpun

Sasaran sejuta belia berhimpun

Oleh NAN HIDAYAT NAN AZMIE
hidayat.azmie@kosmo.com.my


AHMAD SHABERY CHEEK bergambar (paling kiri) bersama penaja Segmen Malaysia Cergas Hari Belia Negara 2011 di Putrajaya semalam. Turut kelihatan Pengarang Kosmo!, Baharom Mahusin (paling kanan).


PUTRAJAYA – Menteri Belia dan Sukan, Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek menegaskan, satu pendekatan baru perlu diperkenalkan menerusi pelbagai program dan aktiviti yang bersifat kontemporari bagi meraikan golongan belia sempena Hari Belia Negara yang akan disambut pada hujung Mei depan.

Sambil menyifatkan projek untuk menghimpunkan sejuta belia di Putrajaya selama tiga hari dari 27 hingga 29 Mei nanti akan dapat direalisasikan, beliau berkata, cara sambutan tersebut dirancang akan menjadi tanda aras baru kepada dasar kerajaan dalam menghargai belia di negara ini.

Kerajaan, katanya, mahu belia dari seluruh negara berkumpul di Putrajaya untuk melakukan segala aktiviti membina yang mereka sukai di kota yang menjadi pusat pentadbiran negara itu.

"Putrajaya dibina sebagai bandar orang penting di negara ini, tapi pada 27 hingga 29 Mei ini datanglah (belia) ke sini. Buatlah apa sahaja yang anda suka. Kalau nak terjun bangunan di Putrajaya pun terjunlah... tapi pakai payung terjun," katanya secara berseloroh ketika berucap melancarkan Segmen Malaysia Cergas sempena Hari Belia Nergara 2011 di Menara Kementerian Belia dan Sukan (KBS) di sini semalam.

Ikuti berita selanjutnya di Kosmo! hari ini.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

UUM kemuka rayuan

Posted:

UUM kemuka rayuan

UUM kemuka rayuan

Oleh AHMAD SYAHIR KASSIM
syahir.kassim@kosmo.com.my

ALOR SETAR – Universiti Utara Malaysia (UUM) menghantar surat rayuan kepada Menteri Besar, Datuk Seri Azizan Abdul Razak semalam agar melanjutkan tempoh rebat cukai tanah sebanyak RM1.7 juta setahun seperti yang diluluskan oleh kerajaan negeri pada tahun 2006.

Naib Canselornya, Prof. Datuk Dr. Mohamed Mustafa Ishak berkata, UUM selama ini dikenakan cukai tanah berjumlah RM1.8 juta setahun sebelum ia dikurangkan kepada RM100,000 sehingga 2008.

Ikuti berita selanjutnya di Kosmo! hari ini.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tidak guna wang awam – PM

Posted:

Tidak guna wang awam – PM

Tidak guna wang awam – PM

KUALA LUMPUR – Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak menjelaskan bahawa projek e-mel 1Malaysia yang diumumkan kelmarin merupakan inisiatif sukarela sektor swasta dan tidak membabitkan wang awam.

"Sebelum saya tidur, biar saya jelaskan bahawa e-mel 1Malaysia adalah projek sektor swasta. Ia tidak membabitkan wang awam dan keseluruhannya adalah sukarela," kata Najib dalam Twitternya semalam.

Ikuti berita selanjutnya di Kosmo! hari ini.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Utusan Online - Kota

Posted: 20 Apr 2011 11:27 AM PDT

Utusan Online - Kota


Kemudahan sukan terbiar

Posted:

Kemudahan sukan terbiar

Kemudahan sukan terbiar

Oleh RASMI ABDULLAH
kota@utusangroup.com.my


KEADAAN gelanggang sepak takraw berhampiran Stadium Jugra di Banting yang terbiar sejak beberapa tahun lalu. - utusan/Rasmi Abdullah


KUALA LANGAT 19 April - Masyarakat sering menuding jari dan meletakkan kesalahan ke atas golongan belia dan remaja apabila mereka terlibat dalam gejala sosial.

Namun, masyarakat kadangkala lupa bahawa golongan itu memerlukan perhatian termasuk kemudahan riadah untuk mengelak daripada terjebak dalam gejala tidak sihat.

Apabila ada kemudahan riadah, usaha untuk menarik golongan itu melakukan aktiviti sihat dilihat lebih mudah dan begitulah sebaliknya.

Apa yang berlaku pada gelanggang sepak takraw berhampiran Stadium Jugra di Banting di sini adalah contoh pembaziran kemudahan riadah, sekali gus membawa kepada kerugian kepada belia di kawasan itu.

Sangat mengecewakan apabila pihak berkuasa dilihat membiarkan sahaja gelanggang sepak takraw itu terbiar sejak beberapa tahun lalu sehingga sudah kelihatan usang.

Tinjauan Utusan Malaysia baru-baru ini mendapati gelanggang itu kini dipenuhi dengan daun-daun kering manakala pagarnya sudah rosak dan ada yang hampir menyembah bumi.

Tinjauan juga mendapati, gelanggang itu sebenarnya masih boleh digunakan jika dibersihkan semula dan infrastrukturnya diperbaiki serta tidak memerlukan kos yang tinggi untuk tujuan itu.

Seorang belia, Mohd. Bakri Saiful, 25, berkata, dia kesal melihat keadaan gelanggang itu yang tidak terurus sejak beberapa tahun lalu.

Menurutnya, pihak berwajib sepatutnya peka dengan masalah itu dan segera membaik pulih gelanggang tersebut supaya boleh dimanfaatkan oleh penduduk sekitar.

"Daerah ini tidak banyak gelanggang seperti ini, jadi sepatutnya gelanggang sedia ada diuruskan dengan betul dan sentiasa diselenggara supaya boleh digunakan pada bila-bila masa," katanya.

Seorang lagi belia, Norisyam Mohammad, 21, berkata, daerah Kuala Langat cukup terkenal kerana berjaya melahirkan jaguh sukan badminton bertaraf dunia melibatkan anak-anak Allahyarham Datuk Sidek Abdullah Kamar.

"Jadi, tidak mustahil daerah ini juga akan dapat melahirkan pemain-pemain dalam sukan lain termasuk sepak takraw negara sekiranya kemudahan untuk mereka berlatih dapat disediakan.

"Kalau gelanggang ini sudah dibaik pulih, banyak aktiviti riadah dan sukan boleh dianjurkan, sekali gus dalam mengelakkan belia daripada hanya melepak dan kemungkinan terjebak dalam gejala tidak sihat," katanya.

Amirrullah Abdullah, 22, pula berpendapat, sukan sepak takraw memang diminati oleh golongan belia dan mudah dimainkan tetapi tidak banyak kemudahan disediakan manakala gelanggang sedia ada tidak dijaga dengan baik.

"Saya dan rakan-rakan tidak sabar menanti gelanggang itu dibaik pulih tetapi buat masa ini kami terpaksa mencari sukan lain untuk bermain setiap petang," katanya.

Dia berharap, selain pihak berkuasa tempatan, wakil rakyat kawasan itu lebih peka kepada masalah rakyat seperti itu dan berusaha memperbaiki kemudahan awam yang rosak dengan segera.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Berita Harian: MukaDepan

Posted: 20 Apr 2011 09:37 AM PDT

Berita Harian: MukaDepan


23 inisiatif

Posted: 19 Apr 2011 12:11 PM PDT

MukaDepan

Projek tumpu inovasi jana kekayaan baru, kesejahteraan rakyat: Najib

PUTRAJAYA: Datuk Seri Najib Razak mengumumkan 23 inisiatif untuk menjana kekayaan baru dan kesejahteraan rakyat melalui inovasi yang beliau sifatkan sebagai Pelancaran Inovasi yang bertepatan dengan visi menjadikan negara sebagai Malaysia Inovatif.

Inisiatif berkenaan meliputi lima projek pewujudan kekayaan dengan mencungkil khazanah negara, lapan projek universiti awam daripada Pencarian Harta Intelek serta 10 projek inovasi ekosistem, selaras matlamat kerajaan untuk menggunakan inovasi sebagai asas membina Malaysia pada 2020 dan selepasnya. Perdana Menteri berkata, lima projek pewujudan kekayaan itu ialah pengubah permainan dalam industri berkaitan seperti memanfaatkan bahan buangan untuk menjana kekayaan, penjanaan tenaga daripada setiap sumber, pengurusan tenaga untuk masa depan dan merevolusi landskap pembayaran bagi perniagaan kecil.

Katanya, walaupun negara hanya terbabit sedikit saja dalam sektor yang nilai pasaran global semasanya dianggarkan RM1.46 trilion, ia akan menguntungkan negara.

"Projek ini berjaya menarik minat pelanggan antarabangsa dan hasilnya akan dapat kita lihat dalam masa setahun dari sekarang. Kesan limpahannya sangat jauh dan akan mempertingkat kemahiran teknikal dan perniagaan seluruh rangkaian bekalan," katanya ketika menyampaikan taklimat media Inisiatif Penjanaan Kekayaan Baru dan Pembangunan Ekosistem Negara Unit Inovasi Khas (UNIK) di sini, semalam. Pada majlis itu, Najib turut menyaksikan pemeteraian memorandum persefahaman (MoU) antara rakan usaha sama dan UNIK.

Mengenai projek universiti awam, Najib berkata, 113 daripada lebih 1,000 projek dalam fasa satu Pencarian Harta Intelek sudah diteliti dan disenarai pendek kerana berpotensi tinggi untuk dikomersilkan.
Bagaimanapun, lapan projek itu hanya sebahagian kecil daripada jumlah sebenar dan anggaran keseluruhan saiz pasaran global ialah RM316 bilion.

"Negara harus menembusi pasaran global bagi menawan sebahagian daripada nilai pasaran berkenaan. Projek itu sudah sedia untuk dibawa ke dunia komersial dan hasilnya akan dapat dilihat sebelum suku kedua 2012," katanya.

Bagi 10 projek inovasi ekosistem pula, Perdana Menteri berkata, ia akan mencipta persekitaran untuk inovasi berkembang maju dan berjaya, terutama dalam sektor pendidikan, pengajian tinggi, industri serta keusahawanan.

Najib yang menegaskan kesejahteraan masyarakat juga amat penting seiring penciptaan kekayaan, berkata inisiatif itu akan membawa kepada kemampanan inovasi melalui kerjasama antara golongan akademik, sektor swasta dan kerajaan serta pemain industri tempatan dan asing.

Beliau berkata, inovasi ialah mengenai mencipta nilai baru melalui perubahan yang boleh menjana pendapatan rakyat dan kualiti hidup lebih baik kerana ekonomi berkait dengan kesejahteraan masyarakat.

"Kata kuncinya ialah berubah. Jika kita tidak berubah, kita tidak boleh merentasi gelombang pembaharuan dan ketinggalan, sedangkan dunia kian maju. Sehingga abad ke-20, perubahan yang kita nampak ialah pada sempadan negara mengikut peperangan. Namun kini, kita melihat perubahan sempadan ekonomi. Negara yang berada dalam zon selesa sudah dipinggirkan dan dipotong oleh negara kompetitif dan inovatif.

"Jika sebelum ini, cabaran kita ialah sikap tidak apa, sekarang pula mentaliti lebih kurang. Kita kena teliti dengan semua yang dilakukan. Lebih kurang tidak boleh dipakai. Kita perlu berubah supaya kita boleh keluar dari zon selesa," katanya.

Dalam konteks ini, Najib berkata, transformasi minda amat penting kerana untuk menjadi negara inovatif, perubahan mental diperlukan dalam kerajaan, industri dan sektor pendidikan bagi membentuk sikap generasi masa depan.

Di negara maju, katanya, inovasi sudah diterima pakai sebagai mekanisme kemampanan penciptaan kekayaan di mana kemampanan adalah matlamat kedua Model Ekonomi Baru (MEB).

"Untuk Malaysia menjadi negara maju, usaha penciptaan kekayaan perlu menjadi mampan melalui inovasi," katanya sambil meminta media membantu beliau untuk membuatkan rakyat nampak visi Malaysia Inovatif.

Komen Anda

Terima kasih diatas penyertaan anda. Berita Harian berhak untuk tidak memaparkan sebarang komen yang menyentuh isu-isu sensitif dan yang berbentuk iklan komersil. Alamat IP anda akan direkodkan dan mungkin digunakan untuk menghalang penghantaran komen seterusnya jika melanggar peraturan yang ditetapkan.

Senarai komen

asha maria

rakyat perlu buka minda dan bergerak pantas sejajar dengan kemajuan yang bakal dicipta

sri siantan

Rakyat terutamanya orang melayu / bumiputra perlu mengubah minda agar tidak terus bergantung kerajan dengan mengharapkan subsidi atau bantuan kerajaan. Melepaskan diri daripada belengu subsidi juga memerlukan inovasi.

mohamad

Setiap kekayaan negara haruslah diutamakan manfaatnya kepada rakyat dalam bentukyang boleh diterima oleh setiap lapisan masyarakat. Utamakan agama Islam dan bumiputera melayu. Kurangan pembangunan yang menguntungkan sesetengah pihak sahaja dan menjadikan melayu sebagai pemerhati dengan angan2 mat jeninnya.

Ali Biju

Saya bersetuju dengan apa yang telah dicadangkan oleh PM kita iaitu "BERUBAH" bagi menjayakan 23 inisiatif Projek tumpu inovasi jana kekayaan baru, kesejahteraan rakyat.... Walaubagaimanapun, saya masih menunggu perubahan yang akan dilaksanakan si Sarawak berdasarkan janji telah dijanjikan semasa Pilihanraya Dewan Undangan Negeri Sarawak ke10 yang mana salah satu daripadanya ialah merubah keadaan penduduk di kawasan Kapit. Kapit sehingga hari ini setelah berapa puluh tahun Malaysia merdeka masih tidak dapt dihubungi dengan jalan darat..... Bukan itu sahaja, malah siaran daripada TV3 pun kawasan Kapit tidak dapat hendak tonto...tetapi terima kasih kepada Astro yang membolehkan penduduk di kawasan Kapit dapat menonton program daripada syarikat tersebut... Kami tahu yang keadaan geografi di Sarawak yang tidak rata membuatkan proses penambahbaikan keadaan penduduk di sesuatu kawasan di sini mengambil masa kerana ia nya dibuat berperingkat - peringkat.... Saya memohon kepada Datuk Seri selalu selalu lah datang dan menjengguk kami di Sarawak... Untuk makluman semua, kekalahan SUPP pada Pilihanraya Dewan Undangan Negeri Sarawak ke10 kali ini menunjukan bahawa pengundi cina di kawasan bandar tidak percaya kepada individu yang mewakili mereka bukan kepada kepimpinan Barisan Nasional.... Sekali lagi saya memohon untuk pihak tuan mempertimbangkan apa yang telah disebut terlebih dahulu kerana tidak lama lagi kita akan menghadapi Pilihanraya yang lebih besar iaitu kerusi Parlimen... Terima kasih...

yusuf ayub

errmm biasalah pembankang...smua yg baik kerajaan buat dorang kata x btul....tp tiap2 bulan YB2 pembangkang sapu gak duit elaun2 Yb yg dibagi....tp kojer habuk pun tadak....hanya makan elaun buta...

Mohd. Nor Bohanb

Walaupun beribu-ribu perubahan yang baik kita buat untuk menjadi sebuah negara maju pada masa hadapan kepentingan rakyat harus diutamakan. Namun ada segelintir manusia yang tidak tahu menilai apa erti perubahan itu yang sebenarnya. Mereka mencanangkan perubahan itu hanya untuk kepentingan peribadi pemimpin tertentu sahaja. Tahniah PM yang punya kredibiliti yang sedemikian rupa dan perancangan yang jitu. Semangat Malaysia Boleh dan 1 Malaysia Rakyat Didahulukan dan Pencapaian Diutamakan. Kepada pencarut, pembakangan harus ada asasnya. Yang baik harus diterima dan yang salah harus dibetulkan agar lebih sempurna. Jangan jadi ayam jantan, Kokok berjela-jela tetapi ekor menyapu tahi. Tq.


Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads