Jumaat, 15 Mac 2013

11 di padawan sarawak - Google Blog Search

11 di padawan sarawak - Google Blog Search


HFMD <b>di</b> S&#39;wak membimbangkan, kitarannya kini lebih awal <b>...</b>

Posted: 07 Mar 2013 03:26 PM PST

Posted on March 8, 2013, Friday

KUCHING: Penyakit tangan, kaki dan mulut (HFMD) kini menjadi kebimbangan di negeri ini kerana wabak kali ini adalah lebih awal daripada kitarannya iaitu setiap dua tahun.

Menurut Menteri Muda Kesihatan Awam Dr Jerip Susil, wabak terakhir ialah pada 2011 dan menjangkau sehingga 2012 tetapi kini ia sudah mencapai tahap membimbangkan.

"Kawasan panas ialah di Sarikei, Sibu dan Miri dengan di Sibu dan Miri adalah me-ningkat sekarang. Saya setakat ini belum mendapat angka terbaharu tetapi ia memang meningkat," katanya kepada pemberita semalam.

Beliau ditemui selepas menyempurnakan penyerahan baucar Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) kepada 679 penerima di daerah Padawan, di Pejabat Daerah Kecil Padawan, dekat sini.

Bagi Kuching, Dr Jerip berkata ia ada merekodkan kes tetapi belum mencapai tahap wabak lagi.

"Angkanya belum mencapai 317 kes berbanding Sibu dan Miri di mana ia sudah mencapai tahap wabak kerana melebihi 317 kes," katanya.

Justeru, ADUN Bengoh itu menjelaskan pemantauan sedang dilakukan sekarang iaitu melibatkan semua tadika.

"Pasukan pengawasan kami akan ke semua tadika swasta dan tadika di sekolah," kata-nya.

Menjelaskan puncanya, Dr Jerip berkata ia kemungkinan disebabkan kekerapan perjalanan terutama semasa perayaan serta musim hujan dan buah-buahan.

Sehubungan itu, beliau menasihati ibu bapa khususnya anak mereka yang dijangkiti HFMD agar tidak membe-narkan mereka keluar rumah sekurang-kurangnya selama seminggu.

Tambah beliau, tadika juga perlu ditutup selama seminggu jika mereka mempunyai kes HFMD atau terdapat simptom penyakit bagi melindungi pelajar lain.

"Saya mahu orang ramai tahu bahawa kita mempu-nyai potensi wabak di seluruh Sarawak.

"Semua orang perlu sedar tentang situasi ini agar ia tidak menjadi membimbangkan.

"Apabila ini berlaku, semua orang mesti memberi perhatian dengan penjaga keber-sihan sendiri," katanya.

To enable your comment to be published, please refrain from vulgar language, insidious, seditious or slanderous remarks. This includes vulgar user names.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads