ads

Isnin, 9 Julai 2012

11 di betong sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di betong sarawak - Google Blog Search


Indet Pawang Buaya <b>Sarawak</b> ~ namaberita [dot] com

Posted: 08 Jul 2012 11:22 AM PDT

KEHANGATAN kisah manusia menjadi santapan buaya atau serangan haiwan reptilia yang terkenal dengan jolokan sang bedal ini sering menjadi paparan media.
INDET menunjukkan tiga mata kail ketika keluar memburu buaya di Sungai Sebelak, Betong, Sarawak baru-baru ini sambil diperhatikan isterinya.
PENGHUNI rumah panjang menjulang Bujang Seblak, buaya yang dipercayai menyebabkan kematian Siah.

INDET (tengah) bersama rakannya ketika menangkap buaya di Miri, Sarawak.
Malah cerita atau mitos mengenai haiwan pemangsa ini seringkali menjadi bualan penduduk yang tinggal berhampiran sungai, lebih-lebih lagi di sepanjang sungai di Sarawak.
Terbaharu, negara digemparkan dengan kejadian menimpa isteri Ketua Rumah Panjang Nanga Sungai Anak, Siah Munsong, 42, yang dibaham buaya berukuran lima meter dan bersaiz sebesar tong dram. Dia diserang ketika sedang mandi di jeti rumah panjang itu.
Rentetan peristiwa tersebut, suami mangsa Embol Asum, 48, menyimpan dendam terhadap Bujang Sebelak, pemangsa yang meragut nyawa wanita yang dikahwininya kira-kira tiga dekad lalu.
Berbekalkan kerinduan terhadap mendiang isteri dan dendam kesumat terhadap haiwan yang dalam masyarakat Iban yang terkenal dengan panggilan 'aki' atau sebutan akik, 'orang dalam' atau 'jelu air', kepakaran dan kemahiran seorang pawang tersohor dari Betong, Indet anak Sanabong, 49, diperlukan.
Menceritakan pengalamannya, Indet mula belajar ilmu tersebut daripada seorang guru di Sipitang, Sabah selama dua tahun.
"Saya bekerja tanpa gaji tetapi saya banyak mengikutnya berniaga buah pisang dan nanas.
"Siang hari saya akan membantu guru berniaga. Pada malam hari, barulah saya belajar ilmu tersebut sehingga dia mengambil saya sebagai anak angkat sehinggalah perguruan saya sempurna," katanya.

Bapa kepada enam anak yang berusia antara 21 hingga 30 tahun itu mula berkecimpung dalam bidang tersebut sejak remaja pada usia 16 tahun. Dia mendakwa telah menangkap puluhan ribu buaya di seluruh sungai Sarawak sama ada untuk menjualnya atau menangkap buaya yang membaham manusia.
"Lima anak saya disekolahkan menggunakan duit upah menjual buaya kepada taman-taman buaya dan orang perseorangan. Tetapi apabila saya mengetahui tindakan saya itu menyalahi undang-undang saya berhenti," ujar lelaki bertubuh tegap dengan ketinggian 1.6 meter itu.
Indet yang gemar memakai topi merupakan seorang yang tidak lokek berkongsi pengalaman.
Menurut lelaki yang mempunyai lebih tiga dekad pengalaman menangkap buaya itu memberitahu, mengikut kepercayaan, buaya yang mengganas dengan membaham manusia asalnya ialah manusia yang kemudiannya disumpah menjadi buaya.
"Jolokan nama 'bujang' bermaksud orang yang jaguh, hebat, disegani dan gelaran terhormat bagi seorang lelaki.
"Jadi sinonimnya gelaran bujang yang diberi kepada reptilia ini kerana menghormati buaya buas," katanya.
Malah, mengikut kepercayaan sesetengah masyarakat Iban sendiri, aki atau buaya ini merupakan jelmaan dewa sungai iaitu Ribai.
Kata Indet, kepercayaan ini juga mendorong masyarakat setempat mengelak daripada membunuh haiwan ini kerana bimbang ditimpa malapetaka.

Mengikut ilmu yang dipelajari Indet, buaya tidak menyerang sebarangan orang sebaliknya akan menyerang manusia yang hanya berada dalam keadaan puni atau sebutannya punik.
"Mengikut masyarakat Iban puni bermaksud seakan-akan kempunan dalam budaya masyarakat Melayu, tetapi puni ini lebih kepada janji yang tidak ditepati oleh seseorang.
"Seperti dia dipelawa untuk makan tetapi dia tidak menjamah makanan tersebut lalu melakukan pekerjaan lain maka orang itu berada dalam keadaan puni," terangnya.
Sehubungan itu, bagi membatalkan puni apabila seseorang dipelawa makan, dia harus menjamah sedikit makanan atau menyentuh bahagian bawah pinggan makanan sambil berkata, 'udah aki'.
"Antara pantang-larang yang diamalkan masyarakat yang mendiami kawasan berhampiran tepi sungai ialah tidak sesekali bercakap besar kerana aki ini tidak menyukainya.
"Sekalipun hanya terdetik di dalam hati, perasaan untuk mencabar ini akan menyebabkan naluri mahkluk tersebut naik berang lalu menyerang manusia," katanya.

Dalam pertemuan dengan Indet tersebut di rumahnya di Betong, suami kepada Rameh anak Manggai, 58, berkongsi serba sedikit tentang ilmunya untuk memburu buaya yang mengganas di sungai-sungai sekitar Sarawak.
Pada satu operasi memburu Bujang Sebelak di Sungai Sebelak, Roban, Saratok seekor buaya yang dinamakan Bujang Muara 'longlai' dan akur kepada Indet.
"Puni terhadap buaya terjadi apabila ia pernah membaham manusia. Untuk menamatkannya, buaya tersebut terpaksa memakan umpan yang telah dijampi oleh saya.
"Hanya buaya yang pernah makan manusia sahaja akan memakan umpan terbabit yang menggunakan daging anjing putih yang diletakkan pada gugusan tiga mata kail serta diikat pada tali rotan hidup," ujarnya.
Sehubungan itu, untuk membuang puni dalam kes buaya yang meragut nyawa manusia bererti buaya itu sendiri perlu dihapuskan.
Mengikut kepercayaan Indet, buaya yang tidak memakan umpan tersebut lambat-laun akan menemui ajalnya juga.
Mengenai kebolehannya menangkap buaya ganas dengan tangan kosong, Indet memberitahu, hanya buaya yang bersalah dan sedia mengakui kesalahannya sahaja akan memakan umpan tersebut.
"Kamu telah melihat sendiri bagaimana buaya tersebut akur dan tidak melawan semasa saya menariknya ke atas perahu selepas memakan umpan tersebut.
"Saya ibarat polis kepada pesalah, jadi dia menyerah diri untuk mulut dan keempat-empat kakinya digari," ujar Indet.
Namun, tidak semua buaya yang ditangkap Indet akur, malah ada juga yang melawan semasa proses tersebut. Sehubungan itu, haiwan tersebut terpaksa dibunuh serta-merta bagi mengelakkan kejadian yang tidak diingini.
"Pembunuhan itu tidak menggunakan senjata api atau senjata tajam sebaliknya hanya menggunakan tangan. Selepas membaca mantera, saya akan menampar kepala buaya dan ia mati serta-merta," katanya berkongsi rahsia.
Walaupun ilmu tersebut dituntut untuk membantu mereka yang memerlukan bantuan, namun jika tersilap langkah ia juga boleh digunakan untuk cara yang salah.
Sebagai seorang pawang buaya, Indet sering dicabar oleh mereka yang mahu membuktikan kesaktian yang dimilikinya.
"Jadi diri dan hati harus dididik supaya menjadi penyabar. Saya lebih rela malu disebabkan kalah daripada berlakunya sebarang kejadian yang tidak diingini seperti kematian.
"Biarlah orang mengatakan saya ini penakut atau lari dari medan perang," ujarnya selain memberitahu dia sering diajak bergaduh oleh mereka yang ingin membuktikan ilmunya.
Bahkan, anak lelaki sulungnya, Juti anak Indet, 30, juga tidak mampu untuk memikul beban menuntut ilmu tersebut kerana menyedari dia tidak sesabar diri Indet.
Meskipun Indet tidak meletakkan sebarang harga, namun upah yang diterima perlulah berbaloi mengikut usaha yang dilakukannya selain terpaksa bertarung nyawa.

11 di samarahan sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di samarahan sarawak - Google Blog Search


Dr Khairol Sambut Ahli ISMA <b>di</b> Luar Kuching/<b>Samarahan</b> | ISMA <b>...</b>

Posted: 08 Jul 2012 09:42 PM PDT

SIBU, 8 Julai 2012 – Dr Mohd Khairol bin Jambli, YDP Ikatan Muslimin Malaysia (ISMA) cawangan Sarawak menyatakan komitmennya dalam meraikan kehadiran ahli-ahli ISMA yang berada di luar Kuching dan Samarahan.

Beliau berkata demikian ketika menziarahi ahli-ahli ISMA Sarawak di Sibu baru-baru ini. Turut hadir dalam sesi lawatannya ke Sibu ialah ahli-ahli ISMA dari Bintulu, Mukah dan Pusa.

Dalam lawatannya itu, beliau turut memberi pendedahan tentang agenda humanisme kepada umat Islam dan matlamat ISMA dalam usaha ke arah membangun umat beragenda dan menghadapi bahaya agenda humanisme.

Turut menemani beliau ialah Ketua Wanita ISMA Sarawak, Ustazah Hasmida Hassan dan pemangku Ketua Biro dan Penerangan ISMA Sarawak, Mohammad Afiq Shazwan.

Wartawan Media

Tags

11 di marudi sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di marudi sarawak - Google Blog Search


Perutusan Y.A.B. Perdana Menteri Malaysia Sempena Peristiwa <b>...</b>

Posted: 06 Jul 2012 02:56 PM PDT

Posted in Blog on Date June 17th, 2012 by Najib Razak | CommentsView Comments

Alhamdulillah, sekali lagi kita diberi kesempatan untuk bertemu bulan Rejab, dengan harapan akan disusuli dengan Syaaban seterusnya menikmati kemuliaan beribadah di bulan Ramadhan. Sesungguhnya, 27 Rejab secara tradisinya membawa ingatan kita kepada satu peristiwa agung yang tiada taranya, iaitu Peristiwa Israk dan Mikraj. Biarpun kisah ini berlaku melebihi 1400 tahun yang lalu, tetapi kerelevanan dan kepentingannya adalah amat signifikan buat umat Islam.

Sememangnya, ini adalah sesuai dengan apa yang terkandung dalam kitab suci Al-Quran apabila Allah SWT memaktubkan peristiwa agung Israk melalui firman-Nya dalam surah al-Israa^ ayat pertama yang bermaksud:-

"Maha Suci Allah yang telah menjalankan hambaNya (Muhammad) pada malam hari dari Masjidilharam (di Mekah) ke Masjid Al-Aqsa (di Palestin), yang Kami berkati sekelilingnya, untuk memperlihatkan kepadanya tanda-tanda (kekuasaan dan kebesaran) Kami. Sesungguhnya Allah jualah Yang Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui."

Read more…

Tags:

|

  • Islam Universal berlaku di segala zaman/masa…tentu sampai hari akhir nanti.support dari Indonesia.

  • Salam Sejahtera Dan Salam 1MALAYSIA DATUK SERI,   

       Sebagai seorang wakil kepada penduduk di Pekan Marudi Baram, Sarawak ini saya ingin mengucapkan sekali lagi jutaan terima kasih kepada pemimpin nombor satu kita iaitu DATUK SERI MOHD. NAJIB RAZAK kerana telah sudi datang membuat tinjauan mesra dan beramah mesra dengan penduduk di pekan Marudi ini.
      

       Kami penduduk di pekan Marudi berasa amat terharu dan gembira teramat sangat setelah DATUK SERI dan juga kerajaan 1malaysia di bawah pimpinanbeliau mengumumkan kelulusan peruntukan untuk membina jalanraya darat 1MALAYSIA yang menghubungkan Daerah Pekan Marudi Baram ke Miri Sarawak yang sekian lamanya dinanti-nantikan oleh rakyat penduduk di sini.
       Buat masa sekarang jalanraya tersebut masih dalam proses pembinaan, syukurrrr… alhamdullilahhhh…., TAPI kami rakyat di Pekan Marudi Baram ini ada satu permintaan buat DATUK SERI iaitu sekiranya DATUK SERI sudi datang sekali lagi ke Pekan Marudi ini untuk membuat tinjauan keatas projek jalanraya 1MALAYSIA DATUK SERI yang menghubungkanPekan Marudi ke Miri sebelum pilihanraya umum yng ke-13 ini. Kami penduduk di sini juga mengalu-alukan kehadiran dan kedatangan DATUK SERI untuk menyempurna dan merasmikan projek JALANRAYA 1MALAYSIA  tersebut.
      
    Jutaan Terima Kasih kami ucapkan kepada DATUK SERI dan KERAJAAN 1MALAYSIA….. Syabas!!!…..
    Sekian, Terima Kasih
    PENDUDUK RAKYAT 1MALAYSIA MARUDI BARAM

  • Assalamualaikum w.w..

    Terlebih dahulu saya dan keluarga saya mengucapkan tahniah di atas kepimpinan Datuk Seri yang telah banyak memberikan peluang dan kemudahan kepada rakyat Malaysia dari pelbagai sudut.

    Saya merupakan salah seorang rakyat yang telah menikmati kemakmuran negara dengan mengalami sendiri peluang-peluang yang telah disediakan. Pada tahun 2009 dan 2010 yang lalu, saya telah dilantik sebagai guru kontrak dan hasil pendapatan tersebut, saya dapat membiayai keluarga saya. Ribuan Terima kasih di atas peluang tersebut.

    Pada tahun ini, sekali lagi saya berterima kasih kerana telah diberi peluang untuk menjalani latihan perguruan di salah sebuah IPG Malaysia memandangkan kerjaan telah membuka satu lagi peluang iaitu Program Penyerapan Guru GSTT. Namun saya agak terkejut dan kecewa apabila tawaran tersebut hanya sementara kerana saya hanya bekas guru kontrak di mana syarat lantikan tersebut memerlukan pengalaman sebagai guru GSTT.

    Untuk pengetahuan Datuk Seri, kemasukan saya ke IPG tersebut setelah melalui prosedur yang telah ditetapkan yakni saya telah mengemukakan surat rayuan, menghadiri sesi semakan dokumen dan temuduga singkat yang telah dijalankan oleh pihak KPM, namun kini saya terpaksa menamatkan pengajian dan menanggung kerugian dari segi pekerjaan asal yang telah saya lepaskan, wang ringgit, masa, tenaga dan kini emosi saya serta keluarga saya juga agak terganggu kerana penarikan semula latihan perguruan saya.

    Saya dan keluarga saya merayu kepada Datuk Seri untuk mempertimbangkan dan mengkaji semula perkara ini agar saya dapat melanjutkan pengajian memandangkan saya telah menamatkan satu semester sebelum pembatalan tersebut. Pengalaman kerja dan pengajian sebagai guru yang saya telah lalui memberikan saya pengalaman yang hebat dan rugi rasanya sekiranya saya tidak dapat meneruskan kerjaya tersebut lebih-lebih lagi bidang yang diberikan kepada saya adalah Pendidikan Pemulihan Khas.

    Segala keprihatinan Datuk Seri amatlah saya harapkan dan saya dahului dengan ucpan ribuan terima kasih.

    Nurhayati Abdul Hapid
    miszyat83@gmaill.com
    Tawau, Sabah.

  • Salam Dato' Sri,
    Saya cadangkan agar Dato' Sri dapat meluangkan masa bersama pendengar radio setiap petang sebulan sekali (ala2 Address to Nation) bagi menerangkan isu-isu terkini kepada rakyat serta mendengar permasalahan rakyat marhaen dengan berkesan memandangkan kebanyakannya ketika ini sedang mendengar radio (sambil menghadapi kesesakan lalulintas).

  • mohon datuk seri meneliti kejatuhan harga getah yang mendadak dan amat menghimpit kami pekebun kecil getah. harga FOB smr20 pada hari Jumaat 22/6/12 tutup rendah pada 871.50/kg.  ini bermakna harga peringkat ladang/farmgate rm3.40/kg. ini amat teruk sekali khususnya ketika cuaca/hujan  tak menentu  dan faktor musim daun luruh menyebabkan production low.  peliknya ialah indeks harga getah adalah reverse kepada teori asas ekonomi supply demand, di mana apabila supply low, demand akan naik dan harga turut nak. tetapi dlm industri getah adalah sebaliknya apabila supply kurang harga turut jatuh selari dengannya….atau mungkinkah wujud 'soros" dalam industri getah??? tangan-tangan ajaib yang mengatur trend turun-naik harga getah.
    another biggest question mark, siapakah di atas sana yang menetapkan harga FOB getah…mengapakah tiada wakil di kalangan pekebun kecil sendiri (bukan wakil yang dilantik/appointed) terlibat sama di dalam panel penetapan harga getah…
    berbalik kepada harga getah rm3.40/kg bermakna kami pekebun kecil terpaksa juggle dengan kos operasi kami bagi mjemastikan cashflow kami tetap relevan.  kos saya untuk menghasilkan 1 kg getah smr 20 ialah RM2.67/kg. dan dengan kadar harga rm3.40 saya hanya ada take home sebanyak rm0.73/kg.  nak minum secawan teh tarikpun tak lepas tu datuk seri.
    senario ini telah berlanjutran lebih setahun dan paling teruk semenjak jan 2012 apabila harga farmgate kami hanya sekitar rm4.00 – rm4.50 dan semenjak 3 minggu lepas ianya turun ke paras di bawah RM3.50.
    datuk seri,
    saya ada banyak lagi kupasan berhubung isu harga getah untuk makluman datuk seri. sekiranya ada secured channel akan saya kemukan.sila rujuk dengan en ammir warkah utk pm berjudul suatu hari nanti getah sekerap tak akan melanton lagi"
    ikhlas dari
    pekebun kecil getah gen 2.0
    melaka

  • MY SISTER IS HAVING A BABY
    WITH A NIGERIAN MAN
    WHO DOES NOT HAVE A VISA N A JOB
    TO FEED MY SISTER
    HE DID NOT MERRY HER YET
    HE OVERSTAY FOR 2 YEARS
    THE BABY DOES NOT HAVE A FATHER
    I HOPE THE PM OF MALAYSIA WILL GIVE HIM A VISA N A JOB
    SO THAT HE CAN MERRY MY SISTER N TAKE OF THE FAMILY
    I HOPE THE PM WILL HELP HIM

  • Saya orang tuan yang lahir sedbelum perang dunia kedua. Melihat sendiri  tentera Inggeris berkhemah tidak jauh dri rumah saya. Melihat kereta kebal orang putih berundur ke Singapore. Mendengar detuman bom tentera Jepun yang dijatuhkan ke pengkalan tentera Ingeris. Melihat jambatan yang dirohohkan oleh tentera orang putih semasa berundur. Melihat tentera Jepun berbasikal dari utara ke Selatan. Melihat orang makan ubu kayu kerana kekurang makanan terutama beras. Melihat orang kampung yang dipaksa menjadi buruh kereta api. Apabila tentera Jepun menyerah kalah tanpa syarat, melihat gerila bintang tiga masuk bandar dan bermaharaja lela. 

    Warna Tanah Melayu beruibah apabila bangsa Melayu bangun menetang perlembagaan Malayan Union yang mahu menjajah Tanah Melayu secara sah. Dato' Onn menjadi wira kerana berjaya menghapus Malayan Union. Namun beliau gagal dalam perjuangan menyatukan semua keturunan dalam satu parti sepertimana yang sarankan oleh British. 

    Almarhum Tunku telah berjaya menyatukan  tiga keturuan terbesar dalam Tanah Melayu dalam satu parti gabungan yang bernama Perikatan. Almarhun Tun Abdul Razak menjadi tulang belakang kepada kejayaan perjuangan Tunku. Tun Razak menjadi pengasas kepada Negara Tanah Melayu yang berdaulat apabila memimpin Jawatankuasa Perikatan untuk mengubal Memerandum Perlembagaan Tanah Melayu untuk dierahkan kepada  Suruhanjya Reid yang kagum dengan memorandum itu kerana mempunyai saranan yang lengkap. Itulah perlembagaan Malaysika yang kita pakai sekarang.

    Dato' Seri Najib mewarisi lagenda Tun Razak dengan memperkasa inspirasi rakyat Malaysia apabila merancang untuk menyambung pembangunan negara agar menjadi negara maju menjelang 2020 sepertimana yang dirancang oleh Tun Dr. Mahathir. 

    Ramai kagum dengan cara kepimpinan Dato' Seri Najib kerana semua Pak nujum gagal membuat  ramalan tarikh pilihan raya ke 13. Lebih mengkagumkan kerana beliau tidak memperlekeh pembangkang tetapi merancang beberapa strategi sehingga membingungkan pembangkang. Pengumuman yang dibuatnya menjadi rakyat gembira. Allah takdirkan pula pembangkang bergelut denagn pelbagai masaalah dalaman yang diciptakan oleh mereka sendiri.

    Bolehkan Dato' Seri Najib  menguasai  semula 2/3 kerusi parlimen Malaysia? Nampaknya begitu namun kuasa terakhir di tangan Tuhan.

    ABD. MANAF AHMAD Penulis Kontrak Sosial dan Sejarah Perlembagaan Malaysia.   

11 di lundu sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di lundu sarawak - Google Blog Search


Cikgu Khas Yang Kenit: Cuti - cuti <b>di Lundu</b>, <b>Sarawak</b> (PPISMP <b>...</b>

Posted: 10 Jun 2012 06:20 PM PDT

Aslmualaikum .
Ae khabar harini ? Cikgu Kenit alhamdulillah chat walafiat . arini saya nak kongsi ckit ttg percutian kami sekelas di Lundu . haa . pernah pegi x ? Kalau yg dok sarawak tu mmg lah pnah kan ? :D ok . Kami g bercuti aritu 28 April 2012 . best giler .. :D . punyalah awal kami bangun .. pkul 6 pagi . sbb dorg ckap nak kena angkt barang kasi masuk dalam bas lagi . spanjang percutian ni saya handle sebagai AJK PERMAINAN . kalau xd permainan mmg boring lah kan . aritu mmg excited sgt kami sekelas nak p sana . sebab dalam otak kami hanya ' Berenang~berenang '. eleh. nak jadi itik lah tu . ha . kami bertolak dari kampus jam 8 . wait2, lupa pulak nak kasitau, tutor kami ada ikut sekali . nak tgok muka dia ? ni diaaaa .

nilah tutor kami . hensem x :)
ha ,nilah keadaan kami dalam bas . carilah yg mana satu saya . carilah ~
haaa . dh nampak sy ? hehehhe . cuba tengok . kami bdua pakai "BAJU PISANG"
ada lagi sorg yg pakai . die xmasuk dlm gambar . maaf ye .
korg tau x . masa kami turun dari hostel .semua org fokus ngn kami . tau x sbb apa ? hahha . sbb pakai baju kuning yg menyerlah sangat tu . hhaha . kat belakang ni ttulis "kami bangga jadi guru"..korg ade ? xkan.. =.=' . ha . cuba korg fokus2 kat bnda yg saya pgang tu . itulah teddy bear sy . saya bawak jugak sebab nak ajar die berenang . takut nanti sy rindu dia :D
masa dlm bas mmg lah bising sgt2 . lebih2 lagi dgan keadaan anak tutor yg nkal . eh, tutor bawak anak dia tau . nakal giler ., nasib baik dia xgggu sy . kalau x abis lah budak tu . ambik pelekat, lekat kat mulut dia. nasib baik anak murid papa ko yg sorg ni baik tau . hahha . pjalanan kmi ke Lundu ambik masa 1 jam  lebih . dkat nak 2 jam . pening la kpala saya dalam bas . 
apabila sampai, kami singgah dulu kat pekan Lundu . makan dulu .. pastu baru g waterfall Gunung Gading. mmg excited la sy sbb lama dah x p berenang .kalau pandai berenang xpelah . 
tengoklah muka bangga saya . time ni dah nak daki gunung nak g waterfall . hikhik .
penat oo naik gunung. tutor time tu ikut daki tapi dah sparuh jalan dia patah balik . xsemua klasmet sy join . sape yg nak berenang, mmg ikut la . tmasuk sy . :) . smpai je kat waterfall sy rasa mcm mau terjun dah . sbb airnye sejuk .. sy ape tggu lagi, bukak kasut, lpas beg pastu terjun . tapi g kat tmpat cetek je sbb xpandai berenang . hehehee . mmg la seronok sgt2 waktu tu . rase nak g lagi je .. 
balik dr waterfall kmi trus ke chalet . n then kmi rehattt.........
ptg tu kmi men bola tampar . dh pnat sgt bmain, kami p berenang kt tepi pantai tu . air laut punyalh masin . sampai air tu masuk lam mata mmg pedih sgt2 . saya berenng mcm org terer je . sampaikan kawan sy tya, "ko pandai berenang ke ctot" . a'aaa . pandailah sangat sbb ade bola . hahahaha ! n then malam tu pulak kami BBQ .. sedapny .. ! terima kasih pak wan (pmandu bas) sbb tlg kami .. selesai semua dorg ad buat unggun api . saya pulak mana join . dah bedengkur dalam bilik . macam lah penat sangat , BBQ pn xnak tlg . tlg makan je . hahaha a . esoknye pulak kami buat aktiviti lagi . iaitu carik gula batu dalam tepung n tiup belon sampai pecah . AMEKAU ! hahaha . saya kan Ajk permainan, so sy slamatlah . :D teheeee . abis r muke dorg . ngn wajah2 yg mcm zombi dh sy tengok . abis semua aktiviti kmi siapkan diri n balik .. :D . tapi , snggah ke Gua Angin dulu .. nasib kami xbaik aritu sbb tmpat tu masih d renovate .. hmm . btw, mmg best giler r . ye la . bsama ngn kengkawan tsayang . i LOVE u all PPISMP PKMP1 :)
balik ostel je sy terus baring n tido sampai besok paginye .. penat tawu ! T.T .. oklah . ni je cerita kembara kami . xbest pon . hahaha! hope u all enjoy mmbaca :) bye ! wasalam .

11 di subis sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di subis sarawak - Google Blog Search


Kubena Kabong juara tarik tali sempena Pesta Gudi : my <b>Sarawak</b> <b>...</b>

Posted: 04 Jul 2012 02:14 PM PDT

BINTULU: Pasukan Kubena Kabong muncul juara dalam Pertandingan Tarik Tali sempena Pesta Gudi Sarawak 2012 di tapak lapangan terbang lama Bintulu baru-baru ini.

Pada pusingan akhir pertan-dingan yang berlangsung pada 23 dan 24 Jun lalu Kubena Kabong menewaskan pasukan MPOB, manakala di tempat ketiga, Luwie KRT.

Kubena Kabong merupakan satu-satunya pasukan dari luar daerah ini yang menyertai pertandingan itu.

Pasukan yang juga dikenali sebagai Kumpulan Belia Negara atau Kubena Kabong itu menewaskan 10 pencabar lain dari bahagian ini.

Ketua pasukannya yang dikenali sebagai Darmizan berkata, penyertaan mereka dalam pertandingan itu adalah sempena kunjungan ke Pesta Gudi Sarawak.

"Kami ingin mencuba, mengambil bahagian serta melihat sendiri kemeriahan Pesta Gudi Sarawak yang setiap tahun diadakan di Bintulu," jelasnya.

Category: Sarawak, Sukan

11 di sibu sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di sibu sarawak - Google Blog Search


GAMBARAN PASAR TRADISIONAL <b>DI SIBU SARAWAK</b>, MALAYSIA <b>...</b>

Posted: 05 Jun 2012 05:51 AM PDT

Kami menyempatkan berjalan-jalan, dalam rangka mengisi hari libur Nasional Malaysia, yaitu peringatan HARI GAWAI bagi Suku Dayak, yang jatuh pada 1, 2, dan 3 Juni. Kami jalan-jalanu berdua bersama teman kami bernama Mas Slamet, dia berasal dari Jepara. Perjalanan pertama dimulai dengan harus menyebrang sungai dulu, baru setelah itu bisa menemukan angkutan umum, yaitu berupa mobil colt, atau mobil pribadi yang disewakan dengan cara carter.

Setelah naik kendaraan umum, kemudian kami berjalan-jelan sejenak, dan langsung mencari pasar tradisional. Niat kami ke pasar tradisional, diantaranya untuk hunting foto, jalan-jalan, cuci dompet, dan lain-lain. Pas hunting foto, pake kamera digital saku, ideku malah muncul untuk mengambil sejumlah gambar yang bertemakan 'pasar tradisional di Sibu, Sarawak'. Selama mengambil gambar, kami berdua ngobrol, dan membanding-bandingkan pasar tradisional Sarawak, dengan pasar tradisional di Indonesia. Hasil dari obrolan itu, kami hanya bisa mengelus dada dan menelan ludah, betapa banyak yang harus dibenahi di negeri kami, di antaranya keadaan pasar tradisionalnya.

Inilah gambar-gambar yang kami ambil. Adapun gambar diambil dengan cara sembunyi-sembunyi, dengan cara menipu, dengan cara sengaja, dan ada pula yang diambil dengan secara setengah sengaja.., hehe..

kemudian…,

Lanjuuuuut…,

inilah gambarab yang ketiga.., masih Mas Slamet terpampang, Lihat saudara-saudara, lantainya bersih, masih bisa buat dipakai rengekan oleh anak-anak yang minta jajan tapi gak dikobul.., hehe.. :)

Teruuuus..,

This slideshow requires JavaScript.

Masiih..,

Lanjutkan..!!,

Continue..

Yang kami lihat, pasar tradisional itu, lantainya dari keramik atau sebagian dari ubin, kemudian para pedagangnya menggelar dagangannya dengan rapid an bersih. Lihat saja, ayam hidup saja tidak dilepas begitu saja sodara.., hehe.., tapi dibungkus pake Koran satu-satu. Iya, kami tidak lupa, pernah lewat juga ke sebuah sudut pasar, dan ternyata di sana kami baru menemukan bau comberan, dan itu baunya mungkin hanya beradius 2 meter saja, tempat pembuangan cucian daging dan tempat penyimpanan keranda ayam. Tapi itu pun, tidaklah mengganggu, karena radius baunya hanya 2 meter. Selain tempat bau itu, tidak ada lagi tempat bau yang lain. Kami mencari tempat yang becek seperti beceknya lorong antar meja pasar di pasar tradisional Indonesia, tapi kami tidak menemukan. Semua lorongnya bersih, berkeramik. Kemudian kami lihat, para pedagangnya dominan Keturunan China. Adapun keturunan Melayu paling 30% saja dari jumlah total pedagang di pasar tersebut.

Semoga gambar-gambar yang kami hadirkan ini menjadi inspirasi untuk perkembangan pasar tradisional di Indonesia. Karena kami berfikir, Indonesia bisa lebih baik dari Negara manapun, asal mau berkaca dari pengalaman. Masalah berkaca dari pengalaman ini, pernah Perdana Menteri Malaysia Najib Tun Rajak menyatakan, "mari kita rancang kemajuan Negara kita, dengan belajar dari kegagalan Negara-negara lain yang ada di dunia, untuk Malaysia yang lebih baik". Indonesia juga kenapa tidak.. J

Kendala dari sekitar pasar tradisional itu, yaitu susahnya mencari masjid. Kalau gereja terlihat jelas, klenteng juga terlihat jelas. Kami sempat tak habis fikir mengenai tempat sarana ibadah itu. Kok susah dicari ya? Hehe.. Kalau di Indonesia kita senang sekali mencari tempat ibadah itu, di mana-mana ada mushola, masjid juga jelas.

Terus mengenai keadaan sekitar pasarnya, trotoar untuk pejalan kaki masih juga sempit, sama seperti Indonesia. Cuman di sini, di sepanjang jalanan tidak akan menemukan pedagang kaki lima, dan kalau mampir di warung nasi, maka tidak akan mengalami didekati oleh pengamen jalanan, karena pengamen di Sarawak, dan Malaysia pada umumnya adalah dilarang.

Iya, yang terakhir dan mungkin menarik kalau diterapkan di Indonesia, yaitu saya dapat kabarbahwa, kalau membuang sampah di setiap tempat di kota Sibu, Sarawak itu, akan didenda oleh Satpol PP yang terus berkeliaran tiap hari. Satpol PP tersebut memeriksa ketertiban kota, dari hal kecil sampai hal besar. Denda untuk yang membuang sampah sembarangan yaitu 50 Ringgit, atau sekitar sama dengan 150 ribu rupiah kalau dikurskan.. J

Iya, masih ada informasi lain. Di pasar tradisional Sarawak merupakan pandangan biasa kalau melihat beberapa bahan pokok yang dijajakan adalah hasil petik langsung dari hutan. Misal, pakis, poh-pohan, lengkuas, jahe, buluh bambu untuk lemang, buah rotan, dan lain sebagainya. Nuansa pasar tradisional itu benar-benar terasa nuansa tradisinya. Jadi bahan-bahan yang dijajakan itu masih didominasi oleh bahan local. Adapun bahan-bahan import masih jarang.

Semoga bermanfaat.. :)

 

BLOG SARAWAK

Copyright 2010 All Rights Reserved