ads

Rabu, 14 September 2011

11 di mukah sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di mukah sarawak - Google Blog Search


Bahang Raya, Merdeka meriah <b>di Mukah</b> « Suara Anak <b>Sarawak</b>

Posted: 29 Aug 2011 05:42 AM PDT

Sambutan Hari Raya Aidilfitri 2011 mempunyai keistimewaan tersendiri kerana hampir dengan tarikh keramat pada 31 Ogos di mana Tanah Melayu mencapai kemerdekan 54 tahun lalu—detik bersejarah paling besar tanah air kita.

Walaupun sambutan ulang tahun Hari Kemerdekaan buat kali pertama tidak diadakan pada tarikh tersebut tahun ini,  sebalik pada 16 September iaitu Hari Malaysia (sempena pembentukan Malaysia pada 1963), ia tetap membawa makna tersendiri kepada seluruh rakyatnya.

Kesibukan jalan raya di bandar Mukah menjelang Aidilfitri, tetapi lancar.

Sudah pasti pertindihan dua keraian besar akan mewujudkan suasana lebih meriah daripada biasa,  terutama di kawasan luar bandar yang hanya sesekali sahaja menyambut bilangan tetamu dari luar dalam jumlah yang banyak.

Ditambah pula dengan pengibaran Jalur Gemilang di rumah, bangunan komersial dan pejabat kerajaan, tatkala lagu raya berkumandang di corong radio sambutan raya dan merdeka terasa sangat dekat di hati.

Mood saya yang tidak meraikan Aidilfitri ini pun sangat terasa bahang Aidilfitri. Namun kali ini benar-benar menarik kerana buat pertama kali selepas 17 tahun tidak menyaksikan perayaan itu di bahagian Mukah, sebuah kawasan yang terdiri daripada sebilangan masyarakat Melanau beragama Islam.

Orang ramai berbaris panjang di sebuah bank, kawasan pasar baru.

Seperti dijangka bandar Mukah pasti menerima jumlah kunjungan paling ramai pada Hari Raya Aidilfitri kali ini daripada tahun-tahun sudah. Perkembangan ini berikutan jalan Selangau-Mukah sejauh 53 kilometer sudah dinaiktaraf.

Berbanding pada tahun 1980 dan 90-an, keadaan feeder road itu teruk sehinggakan ia menjadi persoalan utama para penduduk setiap kali hendak merancang balik kampung pada musim perayaan besar di bahagian di pesisir pantai itu.

Tinjauan saya ke pekan tersebut mendapati jumlah kenderaan yang berada di jalan raya jauh lebih banyak daripada biasa. Menurut pegawai Jabatan Pengangkutan Jalan terdapat kira-kira 40,000 kenderaan pelbagai jenis di seluruh Mukah setakat ini.

Kenderaan berbaris panjang untuk membeli bahan bakar di Jalan Oya.

Mukah meliputi daerah Balingian, Dalat dan Matu dengan lebih 100,000 penduduk. Daripada jumlah itu kira-kira 40,000 menghuni daerah Mukah yang menjadi jantung Koridor Tenaga Diperbaharui Sarawak (SCORE).

Bahagian ini mengunjur dari Balingian di ufuk Timur sehingga Belawai di mega Barat dengan pantai berjajaran melebihi 200 kilometer persegi.

Persempadanan semula 2002 menyatukan Mukah dan Dalat dari Sibu, manakala Matu serta Daro berpisah dengan Sarikei untuk membentuk gandingan baharu di bawah Bahagian Mukah.

Kesesakan di pekan lama Mukah apabila bahan bakar di Stesen Shell kehabisan pada waktu puncak.

Stok habis dibeli pengunjung dan penduduk Mukah.

Dan hari ini ia menerima banyak kenderaan dari luar. Stesen minyak Shell di pekan lama kehabisan bahan bakar petrol awal pagi lagi, menyebabkan pengguna terpaksa pergi ke stesen Petronas di Jalan Oya untuk mendapatkan sumber petrol dan diesel.

Lalu lintas sibuk lagi sesak yang pernah saya saksikan berlaku semasa sambutan Pesta Kaul pada April lalu berulang lagi. Pekan Mukah bagaikan bandar besar penuh dengan kereta.

Jambatan kuning melancarkan pergerakan kenderaan masuk ke pusat bandar Mukah.

Tidak seperti dulu, dengan adanya Jambatan Kuning menyeberangi Batang Mukah, pengguna juga tidak perlu lagi berbaris panjang menunggu giliran menaiki perkhidmatan feri.

Sekarang dalam masa kurang 10 saat sahaja mereka sudah sampai ke seberang. Sebab itu sekelip mata sahaja Mukah dipenuhi kenderaan dalam satu-satu masa apabila musim perayaan. Kelancaran ini menggalakkan lagi orang luar datang ke Mukah.

Kalau empat bulan lalu tapak Pesta Kaul iaitu Kala Dana tepi pantai penuh dengan manusia, tetapi hari ini kebanyakan pasaraya pula sesak dengan orang ramai membeli belah sebagai persiapan terakhir menjelang sambutan lembaran.

Kali terakhir saya berkesempatan berkunjung ke rumah saudara dan rakan Muslim ialah pada 1993. Ketika itu, Mukah belum dinaik sebagai bahagian. Tiada pasar baru Mukah seperti yang disaksikan hari ini. Hanya pasar kecil berasaskan kayu terletak dalam kawasan 10 ekar sahaja.

Setelah dijadikan sebagai bahagian pada 2002, banyak perubahan berlaku. Perkembangan pesat Mukah menjadi buah mulut lebih-lebih lagi ia merangkumi sebahagian daripada SCORE.

Bagi keluarga Muslim ini adalah masa terbaik untuk mengumpul sebuah keluarga besar merakamkan kenangan sambil menghayati Hari Kemerdekaan.

Sudah pasti ini akan menjadi satu sejarah tersendiri apabila serentak melihat sekurang-kurang tiga generasi. Generasi sebelum merdeka dan selepas meredeka dalam satu lipatan kenangan untuk tatapan 20 tahun lagi.

Saya menjangkakan Mukah akan bertambah padat dalam tempoh lima tahun akan datang apabila kemudahan jalan raya Pesisir Pantai menghubungkan kawasan pesisir siap menjelang tahun 2020.

Lapangan terbang bertaraf antarabangsa bernilai RM600 juta akan dibina tidak lama bagi menggantikan lapangan terbang sedia ada. Masa itu nanti Mukah akan dihubung secara terus melalui pengangkutan udara dari Kuala Lumpur.

Penduduk Mukah sedar sudah banyak pembangunan telah dibawa masuk ke kawasan Mukah. Banyak tanah dibuka untuk tujuan mendirikan kawasan taman perumahan dan komersial selain industri.

Namun, yang paling banyak saya perhatikan merebut peluang ekonomi sebenarnya bukan Bumiputera.

Ke arah pembangunan pesat.

Ahli perniagaan yang mempunyai aset cair stabil dari Sibu telah mengambil langkah bijak melabur wang mereka dengan membeli unit rumah kedai dan rumah.

Bagi mereka yang lebih berkemampuan telah pun membeli beberapa unit pasar untuk tujuan membuat sarang burung walit.

Berikutan permintaan menggalak terhadap tanah-tanah di sekitar pusat pentadbiran, nilai hartanah meningkat dengan cepat saban tahun.

Disedari atau tidak, dalam tempoh 10 tahun kampung-kampung berdekatan bagai tersepit dihimpit fizikal bandar semakin membesar.

Orang ramai berbeli belah di luar premis pasar raya dekat laluan Boulevard Setia Raja.

Siapa tidak mahu melihat kemajuan. Tetapi jangan hanya selaku pemerhati. Kerana apa akan terjadi kemudian hari sekiranya terus menjadi golongan pemerhati.

Saya ingin mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan Selamat Hari Raya dan Selamat Hari Kemerdekaan. Sama-sama kita 'raya merdeka'…

Akhir kata sama-samalah kita realisasikan tema Hari Kemerdekaan tahun ini;  1Malaysia: Transformasi Berjaya, Rakyat Sejahtera

11 di simunjan sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di simunjan sarawak - Google Blog Search


Rakyat terima bantuan kemudahan kerajaan diseru tidak <b>...</b>

Posted: 14 Sep 2011 07:28 PM PDT

Posted on September 15, 2011, Thursday

SIMUNJAN: Rakyat yang menerima bantuan kemudahan daripada kerajaan diseru agar tidak menjualnya.

Menteri Muda Pembangunan Keusahawanan Bumiputera Mohd Naroden Majais (gambar) berkata, misalnya ada individu tertentu yang menerima bantuan seperti enjin sangkut dan jana kuasa elektrik sanggup menjual mesin-mesin berkenaan untuk mendapatkan wang.

Bagaimanapun selepas itu mereka sendiri yang menanggung kesusahan bagi jangka panjang kerana tidak ada lagi kemudahan untuk mencari rezeki.

Beliau berkata demikian pada Majlis Semarak Merdeka anjuran Jabatan Penerangan dan Komuniti 1Malaysia daerah Simunjan di pekarangan Pejabat Penerangan di sini, semalam.

Justeru kata Naroden, mereka seharusnya menjaga bantuan tersebut dengan sebaiknya supaya mereka dapat terus mencari rezeki dengan lebih senang.

Dalam pada itu Naroden yang juga Menteri Muda Perancangan dan Pengurusan Sumber turut menggalakkan generasi muda terus melanjutkan pelajaran dalam bidang kemahiran sedia ada.

Ia katanya termasuk melanjutkan pengajian ke institusi seperti Kolej Laila Taib bagi menyahut keperluan di Koridor Tenaga Diperbaharui Sarawak (SCORE).

Beliau menambah, ini kerana dalam jangka masa 20 tahun, kawasan SCORE memerlukan tenaga kerja mahir yang tinggi.

Naroden yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri Simunjan berkata rakyat perlu bersemangat bersama mengibarkan Jalur Gemilang untuk menunjukkan rasa cinta dan sayang kepada negara.

Sementara itu Timbalan Pengarah Jabatan Penerangan Sarawak Zaini Mohammad dalam ucapannya berkata Majlis Semarak Merdeka berkenaan merupakan kesinambungan daripada program Kembara Merdeka Jalur Gemilang Ramadan (KMJGR) 2011.

KMGJR 2011 berjaya mengagihkan Jalur Gemilang kepada masyarakat sebanyak 30,000 yang berlangsung selama 15 hari merangkumi 18 daerah.

Majlis itu juga menyaksikan tiga penerima 'Sijil Dikenang' iaitu Kaunselor Ismail Dahari, Kartina Ahmad dan Ramlah Laba atas penglibatan dan tanggungjawab mereka kepada penubuhan Komuniti 1Malaysia iaitu sebuah pertubuhan sukarela.s

11 di kuching sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di kuching sarawak - Google Blog Search


Catz&#39;s Cafe: Kisah Ramadhan 1: Ramadhan <b>di Kuching Sarawak</b>

Posted: 11 Sep 2011 08:00 AM PDT




salam,

sedikit catatan pengalaman saya berda di Kuching , Sarawak pada awal ramadhan yang lalu.
ye, hari pertama puasa , saya sudah berada di Kuching. Stay di Grand Margharita, Kuching merupakan satu pengalaman menarik. Sudah beberapa kali ke Kuching tapi pertama kali menginap di sini. Hotel terletak di tebing Sungai Sarawak. tarik langsir, nampak pemandangan indah menghadap sungai. Boleh nampak sampan-sampan kecil menyeberang sungai , nampak pemandangan seberang sungai, apatah lagi pandangan waktu senja. menarik.


Catz sempat jalan-jalan lepas habis kerja. menyusuri water front , menikmati matahari petang dan melihat matahari terbenam.
bot pelancong
Subhanallah..indah sungguh. dari lensa kamera kecil saya.
Saya berkesempatan menikmati laksa sarawak yang enak di sebuah restoran berhampiran hotel ketika berbuka puasa seorang diri.
laksa sarawak

sahur..room service.

naik sampan 5 minit dah sampai seberang


lebih kurang je macam tempat kita except kuih ada yang tak pernah jumpa..
saya berjalan-jalan juga di bazar depan waterfront..

jalan-jalan, tengok cenderahati..beli few things..
keesokan harinya, balik kerja, pi jalan kebazar Ramadhan lain pula di Semarak.

dekat sini sangatttt meriah!

ada kuih tongkol, celorot..etc..hahaha..lupa. aku beli sikit-sikit campur-campur sebab nak rasa.
ehem...lupa lah nama kuih ni...


terdapat pelbagai jualan lauk-pauk. dan yang femes di Sarawak ni semestinya lah umai.
umai udang
meriahhhh...
laksa sarawak
murtabak...hem...kat sini murtabak bulat-bulat..
my fav gerai..dua hari berturut aku beli mee goreng dekat sini, bawa makan dekat masjid.


oh..antara makanan paling famous ialah tapai madu..
saya berkesempatan berbuka puasa dengan penduduk tempatan di sini, di sebuah masjid. Tak jauh dari bazar ramadhan itu.

juadahnya cukup sederhana,tapi i was sooo happy to join them..kuih muih, bubur lambuk dan kemudian solat maghrib berjemaah.
oh ya..sini buka cepat...hehehe..6.50 dah buka puasa.. :). merasa lah...dulu selaluuuu je rasa jeles.bila kat sini, xdelah rasa excited sngat..hehehee...

oh ya..kalau di tempat kita time puasa jalan jammm luar biasa kan? kat sini pun sama u ols...jem di mana-mana. letihhh..

ho....mestilah carik kek lapis kan...seberang sungai, waterfront etc...cari kek lapis...


ni kat bazar depan waterfront...celah2 lorong tu

seberang sungai

Tata kuching...
overall nice experience...
will continue on food..
hik...makan aja kannn...

Tertunailah Hasrat <b>Di</b> Hati: Jejalan Kat Waterfront Dan Little India <b>...</b>

Posted: 14 Aug 2011 12:37 AM PDT

Akak breakfast makan bubur nasi segera  kat dalam bilik ajer sebab kami  tak ambil yang ada b/fast sebab rasa tak berbaloi.  Anak-anak cuma minum air pastu terus  jalan kaki ke Kuching Waterfront. 

Laju betul budak 2 orang ni jalan tinggalkan akak.  Sunyi sepi ajer kat sini..ingatkan adalah kedai jual makanan.  Kat sebelah kiri jalan besar banyak kedai yang menjual barang antik.  Malas nak seberang cuma tenguk ajer dari jauh.

Mula-mula nak naik sampan tapi bila pakcik tu kata yang ada cuma taman orkid ..kami tak jadi nak ke seberang.  Kalau gi petang baru best kata pakcik tu.

Tugu yang ada kat area Kuching Waterfront. Nak ambil gambar Imran dan Firdaus kat sini pun mereka tak nak.  Geram betullah.

Bila dah ambil gambar kami terus jalan ke depan nak tuju ke India Street.  Oleh sebab tak tau nak ke situ akak bertanya kat seorang pekerja hotel yang sedang menunggu bas.

Ingatkan kawasan Little India ni ramailah orang India  yang berniaga rupanya lagi ramai peniaga berbangsa China.

India Street terletak diantara  Jalan Power, Jalan Gambir dan Jalan Barrack. Orang tak ramai sangat masa kami sampai. India Street  cuma boleh dilawati pada waktu siang sahaja, diantara 8.00 pagi hingga 6.00 petang.

Koleksi tudung, t shirt kenangan, kain batik sarawak  memang banyak di jual di sini.  Ada juga kedai kasut, cenderamata, sandal, baju melayu dan koleksi rantai tangan serta kain kain ela bagi yang berminat.  Ada gak kedai jual peralatan dan barang bakeri.

Terdapat juga gerai-gerai kecil di kaki lima menjual barang perhiasan seperti kalung kristal dan hasil kraftangan tempatan.

 Di sini ada tempat makan  tapi anak akak nak jenguk apa yang ada kat lorong-lorong kecil di situ. Masa kami sampai peniaga baru nak buka gerai.

 Kat lorong ada gerai-gerai yang menjual sotong, ayam goreng,hati ayam dan macam-macam lagi termasuk mee dan bihun goreng.  Ingat ada tempat nak lepak tapi tak ada.  Akhirnya beli ajer apa yang anak nak makan, terus pergi ke sebuah restoren.

Lepas pekena roti telur dan air kat restoren tersebut, kami jejalan lagi kat sini.

Kalau nak beli cenderahati camni pun ada dan di tepi jalan ada orang lelaki jual gambir sarawak, akak cuma tenguk camner rupanya dan akhirnya akak tak beli satu apa pun kat sini.

Di hujung jalan Little India kami ternampak banyak van yang berhenti kat sini.  Ada van yang ada permit dan ada van sapu.

Oleh sebab kami bertiga bila tanya nak sewa kereta bawa sendiri dekat seratus,  van ataupun teksi nak ke kampung budaya sahaja (RM80.00 tak termasuk bayaran masuk) ataupun ke Setubung dengan harga yang sama,  kami ambil keputusan tak pergi ke situ.  Rasa tak berbaloilah pulak, nanti kalau ada rezeki boleh datang lagi dangan suami dan anak-anak yang lain.

Akhirnya kami naik van ni, sajer jejalan kat mana tah (lupalah nama tempat tu) dengan bayaran cuma RM2.00 seorang.  Bila sampai ke perhentian terakhir tak apa yang menarik kami tak turun kat situ dan terus bayar lagi untuk ke perhentian van semula.

11 di serian sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di serian sarawak - Google Blog Search


Jejak Jawa dan Tentara <b>di</b> Bibir Malaysia | VHRmedia.com

Posted: 14 Sep 2011 01:54 AM PDT

Perbatasan menghadirkan beragam masalah. Pelintas batas, TKI pelarian dari Malaysia, perdagangan, bahkan penyelundupan.

Ada yang unik di Desa Jasa, Ketungau Hulu, Sintang, Kalimantan Barat. Desa ini berbatasan langsung dengan Malaysia. Sebagian besar warganya Dayak Kumpang dan campuran Iban. Namun, 50 persen warga memakai nama Jawa. Terutama yang lahir pada pertengahan tahun 1960 - 1970-an. Warga memberi nama anak sesuai nama komandan atau tentara yang mereka kenal selama bertugas di sana.

Desa Jasa dulu basis penyerangan tentara Indonesia menuju Malaysia, ketika terjadi peristiwa Dwikora atau perang antara Indonesia dan Malaysia, tahun 1963. Juga saat terjadi pembersihan terhadap para mantan anggota Pasukan Gerilya Rakyat Serawak (PGRS) dan Pasukan Rakyat Kalimantan Utara (Paraku), akhir 1967.  

"Saat terjadi konfrontasi, warga harus beronda dan antar logistik," kata Subandi (43), warga Jasa. Subandi nama pemberian tentara yang pernah bertugas di Desa Jasa.

Menurut Subandi, walaupun RI sudah merdeka, warga belum sepenuhnya merdeka. Dalam bidang pendidikan, ada sekolah tapi tak ada guru. Dalam bidang kesehatan, warga jika sakit harus berobat ke Malaysia. Padahal, ketika berobat butuh surat-surat pengantar, sedangkan di Desa Jasa tak ada kantor imigrasi. "Itu sudah menyalahi prosedur dan izin," katanya.

Pernah cucu Subandi harus berobat ke Malaysia. Si ibu menggendong anak melintasi hutan selama dua jam setengah dengan berjalan kaki. Selanjutnya, menuju rumah sakit terdekat di Serian, Sarawak, Malaysia.

Di Desa Jasa terdapat sekitar 252 keluarga dengan sekitar 2.000 jiwa. "Sebagian besar kebutuhan warga Jasa dibawa dari Malaysia," kataSekretaris Desa Edi Jito (35).

Kebutuhan warga yang didatangkan dari Malaysia seperti telur, ikan teri, sarden, makanan kaleng, gula, serta bawang merah dan putih. Warga jarang membawa beras dari Malaysia, karena kualitasnya kurang baik.  

Cara membawa barang dengan mengupah pemikul. Butuh waktu berjalan 2,5 jam dari Desa Jasa menuju pasar dalam kondisi tak membawa barang. Jika membawa barang butuh waktu sekitar 3,5 jam. Lewat hutan dan jalan setapak. Biasanya berangkat pukul 7 pagi dan balik lagi ke Jasa sekitar pukul 6 petang.

Pemikul membawa uang kebutuhan belanja barang. Sesampai di pasar, penjual dari Malaysia membuat nota pembelian yang dibutuhkan. Sekarang ini susah mencari tukang pikul, karena banyak yang memilih menoreh di Malaysia.

Upah pikul tergantung banyaknya barang. Orang membawa barang sekitar 30 - 40 kilogram. Kadang ada yang hingga 60 kilogram. Gas mulai dari kosong ongkos pikul RM 40. Untuk mengisi gas RM 20. Ongkos pikul barang Rp 2.500 per kilogram. Ongkos pikul telur Rp 6.000 per sarah. Setiap sarah 30 butir. Ongkos pikul telur mahal karena butuh banyak tempat. Barang lain bisa diikat, telur tidak bisa diikat. Sekali bawa telur sekitar 15 sarah.

Jika belanja lima sarah telur, biaya angkut tak lebih dari RM 10. Kalau biaya angkutnya lebih, akan susah menjualnya. Jika biaya angkut per kilogram lebih dari Rp 2.500 akan merugi. Harga telur per sarah di Malaysia RM 9,5 atau sekitar Rp 29 ribu. Ditambah ongkos Rp 6.000 per sarah. Telur di Desa Jasa biasanya dijual Rp 1.500 per butir.

Harga bensin dari Malaysia Rp 8.500 per liter di Jasa, sudah termasuk ongkos angkut. Tapi, bensin biasanya dibawa dari Sintang. Sekali bawa tiga drum. Satu drum berisi 210 liter. Ongkos angkut Rp 250 ribu per drum. Harga jualnya Rp 9.000 per liter. Namun, bensin rata-rata dijual Rp 10 ribu.

Warga di Desa Jasa biasa bekerja di Malaysia sebagai penoreh karet. Kerja menoreh sistem bagi hasil. Dua bagian bagi penoreh, satu bagian untuk pemilik kebun. Ada pula satu banding satu. Ada juga sistem sewa lahan. Misalnya, sebulan sewa RM 500. Satu kapling ada 400 pohon. Sehari bisa dapat 40 kilogram. Harga satu kilogram RM 10. Kualitas karet kepingan, satu keping 20 - 30 kilogram karet kering. Kalau tipis RM 13. Karet kering harga makin bagus. Jika tebal bagian dalam tak begitu kering, sehingga harga lebih murah. Sistem sewa dalam sebulan bisa mencapai RM 5.000. Angka itu sudah termasuk makan dan minum.

"Kerja itu biasanya pulang balik ke Indonesia, tiga bulan paling lama," kata Gimin (29). Ia sudah setahun kerja sebagai penoreh karet di Malaysia.

Anak-anak di Jasa jika libur sekolah ke Malaysia. Mereka ikut menoreh, karena kerja itu menjanjikan. Mereka ikut orang tua, abang, dan kerabatnya. "Ibarat cari uang HP," kata Gimin. Uang hasil menoreh untuk membeli telepon genggam. Karena tak diberi uang, mereka mencari sendiri. Mereka biasanya menoreh di Seriaman.

Ada pedagang yang setiap hari datang dan menampung hasil karet. Sistemnya langsung bayar. Warga Jasa terkadang kerja di kebun milik polisi Malaysia. Jika ada razia, mereka "kerja sama" dengan polisi Malaysia. Para pemilik kebun melindungi para pekerja dengan menyembunyikan di kebun atau minta pekerja pulang dulu ke Indonesia.

Polisi jika akan melakukan razia harus izin dulu ke kepala dusun. Para pekerja dan kontraktor kebun karet itu pun disuruh pulang dulu atau disembunyikan. "Kalau tak dikerjakan orang Indonesia, kebun tak ada yang kerjakan. Mereka kan malas," kata Gimin.

Para pelintas batas tak hanya warga asli Desa Jasa. Para pekerja yang melarikan diri dari Malaysia, kerap muncul di desa sekitar perbatasan. Seperti di Desa Jasa. Pada 2002, ada tujuh TKI melarikan diri dari Malaysia. Tahun 2006 ada 13 orang. Tahun 2009 ada dua orang. Tahun 2010 ada 15 orang. Alasan lari karena ditipu, gaji tak dibayarkan, atau jadi korban perdagangan manusia atau human trafficking.

Rata-rata yang "bermasalah" dari luar Kalimantan Barat. Biasanya dari Nusa Tengara Timur, Nusa Tenggara Barat, Jawa, dan Kabupaten Sambas. Ketika mereka singgah, warga memberi sekadar makanan dan mi instan. Bahkan, di Dusun Wak Sepan, Desa Jasa, pada tahun 2010, mereka sempat menginap sehari.

Desa Nanga Bayan juga kerap menjadi tempat pemulangan TKI dari Malaysia. Sebenarnya TKI yang masuk biasanya resmi. Cuma, paspor mereka dipegang oleh bos. Mereka hanya diberi fotokopi paspor. Ruang gerak pekerja dibatasi.

Ada yang melarikan diri menuju hutan beberapa hari, sampai akhirnya menembus kampung. Ada yang dibawa masyarakat. Tahun 2010 ada sekitar 100 orang tiba di Nanga Bayan. Setiap bulan selalu ada TKI pelarian. Biasanya tidak sekaligus.

Widianto pernah menampung tujuh TKI yang lari dari Malaysia. "Kasihan juga. Makanya kita bantu apa adanya," katanya.

Masalahnya bervariasi. Ada yang kerja di perkebunan sawit tapi tak tahan. Yang paling banyak terjadi, sudah beberapa tahun kerja tapi gaji tak dibayarkan. Sejak 2011 cuma ada dua hingga tiga orang.

Sekarang ini TKI tak hanya datang melalui Nanga Bayan, juga Desa Semare, Sungai Kelik. Sebagian besar yang melarikan diri secara bergerombol datang dari satu daerah. Yang sering menolong adalah TNI. Kalau sudah begitu, mereka disuruh apa pun mau. Yang penting bisa makan.

Kalau dari desa, pengungsi biasanya dibawa ke kecamatan. Untuk ke Pontianak, minimal butuh uang sekitar Rp 500 ribu. Mereka biasanya mencari sendiri dengan bekerja serabutan. Di Nanga Bayan ada TKI yang pernah diusir, kemudian kawin dan menetap hingga sekarang. (E4)

Foto-foto: VHRmedia / Muhlis Suhaeri

11 di sri aman sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di sri aman sarawak - Google Blog Search


Rumah kakitangan k&#39;jaan diroboh untuk pembangunan Bandar Baru <b>...</b>

Posted: 07 Sep 2011 10:32 PM PDT

Posted on September 8, 2011, Thursday

MENYEMBAH BUMI: Sebahagian daripada rumah milik kakitangan kerajaan yang dibina daripada kayu, dirobohkan bagi memberi laluan terhadap perlaksanaan Projek Bandar Baru Sri Aman.

SRI AMAN: Rumah kayu milik kakitangan kerajaan di kawasan Jalan Resak sedang rancak dirobohkan bagi memberi laluan kepada projek Bandar Baru Sri Aman Fasa II.

Tapak kuarters milik kakitangan kerajaan itu adalah merupakan tapak Projek Bandar Baru Sri Aman Fasa II yang sedang rancak dilaksanakan ketika ini.

Sehubungan itu dengan 'musnahnya' rumah kakitangan itu maka segala nostalgia yang pernah berlaku lebih daripada 20 tahun lalu akan hilang ditelan zaman.

Seorang kakitangan kerajaan yang dikenali sebagai Edward memberitahu, rumah berkayu milik kakitangan kerajaan itu adalah pembangunan awal Bandar Sri Aman sebelum melangkah membangun seperti mana kita saksikan ketika ini.

"Bagi saya, runtuhnya rumah milik kakitangan kerajaan di sepanjang Jalan Resak itu adalah lonjakan transformasi pembangunan yang sedang rancak berlaku di Bandar Sri Aman," katanya kepada Utusan Borneo, ketika ditemui di sini, semalam.

Beliau berkata, perlaksanaan Bandar Baru Sri Aman Fasa II sepanjang Jalan Resak amat penting dalam menaikkan lagi imej pemodenan bandar Sri Aman kelak..

"Saya amat menyokong sepenuhnya perlaksanaan Bandar Baru Sri Aman bukan sahaja menyaksikan bandar ini rancak membangun malah akan menaiktaraf hidup rakyat akan datang," katanya.

Buat masa ini tiga buah pasar raya telah memulakan operasi sepenuhnya dalam Bandar Sri Aman Fasa I iaitu One Stop Store Centre, Fair Price dan Doraemon.

Sementara itu hotel tiga bintang pertama dalam Bandar Sri Aman dijangka memulakan operasinya tidak lama lagi.

11 di samarahan sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di samarahan sarawak - Google Blog Search


Hock Peng Realty to offer residential, commercial lots at Sarbex <b>...</b>

Posted: 14 Sep 2011 02:33 AM PDT

by Venu Puthankattil. Posted on September 14, 2011, Wednesday

RESIDENTIAL UNITS: Picture shows an artist's impression of double-storey terrace houses at Taman Desa Damai located in the Kota Samarahan new township. Hock Peng Realty will be promoting residential and commercial units during the Sarbex 2011 at the Borneo Convention Centre Kuching from September 30 to October 2.

KUCHING: Hock Peng Realty Sdn Bhd (Hock Peng Realty), a major construction and real estate developer based in Sarawak will be participating in the Sarawak Housing and Real Estate Developers Association's (Sheda) Sarawak Builders Expo (Sarbex) 2011 Total Living Expo from September 30 to October 2 this year.

Tracing its roots back in the 1960's as a furniture maker in Sibu, Hock Peng Realty's parent company Hock Peng Organisation expanded and diversified over the decades to construction, property development, trading and hotels.

According to Hock Peng Realty regional manager (Western Region) Alex Wong, the company initiated the Palm Villa residential project near the new UiTM campus in Kota Samarahan early this year and launched Phase 1 just a few months ago to good response, leaving just a few units available.

Phase 2 of Palm Villa was due for launch soon featuring double-storey terrace houses. Pricing for the houses will be announced at the Sarbex.

Meanwhile several units of Phase 1 are still available with land sizes starting from 4.64 points and prices ranging from RM292,800 as well as double-storey semi-detached houses from RM445,000 with a land sizes of 11.7 points onwards.

The company was also featuring Taman Desa Damai near the government offices in the Kota Samarahan area where single-storey terrace houses started from RM189,800, double-storey terrace houses from RM268,800 and double-storey semi-detached houses from RM329,8000, he said.

In terms of commercial lots, Phase 2 of the SMI Industrial Park at the Demak Laut Industrial Estate featured 30 units of recently launched three-storey commercial shop houses starting at RM738,800 for intermediate lots with a size of 109.8 square metres.

Outside of Kuching, the company had commenced other projects involving commercial and residential buildings in Sibu as well as township projects in Mukah and Betong.

In Sibu, the company's Medan Jaya Commercial Centre offerings included three storey shop houses in Phase 5 near the Medan Mall along Jalan Wong King Hou starting at RM850,000 per lot.

Wong stated that the shop houses units were built with suspended slabs to avoid gradual sinking into the soft peat ground which was a particularly notable issue in the Sibu area.

In addition to the shop houses, there were a few units of three bedroom apartments located in four-storey blocks with lifts priced from RM268,000. Wong stated that about 80 per cent of the 480 units had already been sold.

The Betong New Township project, in tandem with the state government's development plans for the area, saw the construction of three-storey shop houses near the newly completed bus terminal, market, departmental store, Medan Hotel and a supermarket.

Phase 1 of the shop houses were completed while Phase 2 was under final construction stages to accommodate two colleges. Units from both phases were sold out.

However, Wong noted that the company was going to launch Phase 3 of the shop houses soon. Pricing should be ready by the time Sarbex 2011 opened to the public.

The company, being heavily involved in the Mukah township construction project for years, was offering residential units at Phase 3 and 4 of Taman Li Hua along the new Mukah-Oya expressway.

The single-storey terrace houses started at RM193,000 while the double-storey houses were priced from RM271,800, he revealed.

Hock Peng Realty will be showcasing its property development accomplishments at the Sarbex 2011 at the Borneo Convention Centre Kuching. For more information, call 082-573028, Sherry Jee (012-8886831) or visit the website www.hockpeng.com.

 

BLOG SARAWAK

Copyright 2010 All Rights Reserved