ads

Isnin, 29 April 2013

11 di lawas sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di lawas sarawak - Google Blog Search


BLOG SARAWAK: 11 <b>di lawas sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 16 Apr 2013 11:41 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG SARAWAK: 11 <b>di lawas sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 03 Apr 2013 11:31 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG SARAWAK: 11 <b>di lawas sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 16 Mar 2013 11:38 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Kisah Sebenar Insiden Ketegangan <b>Di Lawas Sarawak</b>

Posted: 24 Sep 2012 10:59 PM PDT

September 25th, 2012
.
.MBSB 4/1/2013-4-2-2013 .. 1 bulan
.


Owh..ni kisah sebenar ketegangan di Lawas, baca laporan berikut oleh Borneo Post mengenai insiden ketegangan di Lawas Sarawak,..harap tiada perkara yang buruk berlaku:-

LAWAS:Ahli Parlimen Lawas Datuk Henry Sum Agung mengingatkan penduduk di daerah ini termasuk anggota polis dan ketua masyarakat agar mengambil peranan masing-masing bagi memastikan tidak timbul insiden tegang berikutan kes pembunuhan kejam di sini malam Jumaat lepas.

Beliau berkata ketua masyarakat dan polis sudah diingatkan agar tidak lalai dengan tanggungjawab masing-masing untuk memastikan keamanan dan keselamatan terus terjamin di daerah ini.

"Saya ada menghubungi polis dan ketua masyarakat agar mereka sama-sama mengambil peranan dan tanggungjawab untuk memastikan tahap keselamatan terus terjamin berikutan ada pihak yang tidak berpuas hati ekoran kes pembunuhan kejam baru-baru ini," katanya kepada Utusan Borneo ketika dihubungi semalam.

Henry menjelaskan bahawa tahap keselamatan di Lawas adalah stabil walaupun ada beberapa pihak cuba menimbulkan perasaan tegang dan tidak berpuas hati.

"Kita minta polis, ketua masyarakat dan orang awam sendiri mengambil tindakan wajar supaya insiden serupa tidak berulang dan tahap keselamatan di daerah ini sentiasa terjamin," tegasnya.

Residen Limbang Maria Hasman dalam pada itu memberitahu, satu mesyuarat akan diadakan esok (hari ini) bersama ketua masyarakat Lawas bagi membincangkan aspek ketenteraman di daerah Lawas.

"Isu yang akan dibincangkan dalam mesyuarat ini bukan saja berkaitan dengan insiden pembunuhan tetapi juga usaha berterusan pihak kita dan ketua masyarakat lain dalam memastikan ketenteraman awam di bandar ini sentiasa terjamin," ujarnya.

Maria turut meminta orang ramai agar tidak mendengar sebarang maklumat yang tidak sahih selepas berlakunya insiden pembunuhan baru-baru ini.

"Biarkan pihak polis menjalankan kerja mereka (siasatan) untuk memastikan keselamatan terus terkawal," tegasnya.

Sementara itu Ketua Polis Daerah Lawas DSP Fauzilan Abdul Aziz ketika dihubungi Utusan Borneo semalam memberitahu, seramai 11 suspek sudah ditahan sejak semalam bagi membantu siasatan.

Beliau yang enggan mengulas lanjut mengenai insiden itu berkata polis masih meneruskan siasatan lanjut mengenai kejadian menggemparkan itu.

Pada malam Jumaat lepas, seorang remaja berusia 19 tahun dibunuh kejam dalam satu kes pergaduhan di bandar ini.

Dalam kejadian sekitar jam 7 malam itu, mangsa ditemui mati selepas dipercayai dipukul dengan objek keras di bahagian belakang kepala dan telah ditikam dengan pemutar skru hingga menembusi salah satu lubang telinganya.

Siasatan awal polis mendapati mangsa diserang lebih daripada seorang suspek di hadapan sebuah pusat kafe internet di bandar ini.

Polis juga mengesahkan mangsa meninggal dunia dalam perjalanan ke hospital Lawas untuk mendapatkan rawatan kecemasan dan punca pergaduhan dipercayai bermotifkan dendam.

Utusan Borneo difahamkan ia merupakan kejadian pergaduhan paling serius berlaku di daerah Lawas setakat ini.

VN:F [1.9.22_1171]

Rating: 8.6/10 (5 votes cast)

VN:F [1.9.22_1171]

Rating: +4 (from 4 votes)

Kisah Sebenar Insiden Ketegangan Di Lawas Sarawak, 8.6 out of 10 based on 5 ratings
 

&#39;Hospital&#39; sementara <b>Lawas</b> disewa RM80,000 sebulan <b>...</b>

Posted: 12 Mar 2013 09:01 PM PDT

LAWAS 13 MAC: Menteri Kesihatan, Datuk Seri Liow Tiong Lai digesa menjelaskan status pembinaan hospital baru di Lawas, Sarawak yang gagal disiapkan sehingga kini.

lawasPengerusi Biro Kepenggunaan KEADILAN, Yahya Sahri berkata, kerajaan pada April 2011 mengumumkan peruntukan RM121 juta untuk membina hospital berkenaan di atas tapak lama Hospital Lawas.

Bagaimanapun, hospital baru itu belum disiapkan sepenuhnya manakala hospital sementara yang disewa kerajaan dengan bayaran RM80,000 sebulan juga gagal beroperasi.

Ekoran itu, kemudahan yang tidak mencukupi di hospital lama di Lawas menyebabkan penduduk mendapatkan rawatan di Hospital Miri yang jaraknya terlalu jauh.

"Ia ternyata menyusahkan mereka kerana jarak antara Lawas ke Miri mengambil masa selama 3 jam dan penerbangan untuk ke sana hanya beberapa kali dalam sehari. Jadi ini memberi risiko kepada pesakit yang memerlukan rawatan segera," tegasnya.

Umno BN sebelum ini berjanji membina hospital baru di Lawas bagi menggantikan hospital lama yang dibina pada 1969 dengan kapasiti 76 katil pesakit.

Pembinaan di tapak sama melibatkan kawasan 12 ekar itu dipersetujui dalam Rancangan Malaysia ke 8 dan dijangka siap dalam masa tiga tahun sejak pembinaannya pada 2011.

lawas iSumber memberitahu, bangunan hospital sementara bagi menampung pesakit pula disewa dari sebuah bangunan kedai empat tingkat dengan bayaran RM80,000 sebulan, sejak tahun yang sama.

Selain itu, pembinaan dan kemudahan di hospital sementara itu juga tidak dijalankan mengikut spesifikasi ditetapkan.

Dalam pada itu, Yahya turut mempersoal ke mana hilangnya peruntukan hingga menyebabkan terbantutnya pembinaan hospital baru di Lawas.

"Mengapa ia boleh tergendala, ke mana perginya peruntukan sebanyak RM121.6 juta itu? Apakah ia janji tinggal janji seperti kebiasaan dilakukan oleh mereka (Umno BN), hingga menyebabkan pesakit bertambah sakit," katanya.

Short URL: http://www.keadilandaily.com/?p=47173

Ceramah <b>di</b> P222 <b>Lawas Sarawak</b> | Kam Agong

Posted: 04 Apr 2013 11:05 PM PDT

Ceramah PR di LAwas

mare keli kuan anak-anak, kinanak-kinanak, taman tinan dan tepun-tepun tau Lun Bawang aco sinih inan ceramah tunge Lawas. Pukul 6.30 petang mecing pukul 10 malem. Merepet netau miek mecing. Tempat bang kawasan Tokong Cina

11 di bau sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di bau sarawak - Google Blog Search


BLOG SARAWAK: 11 <b>di bau sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 17 Apr 2013 11:29 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG SARAWAK: 11 <b>di bau sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 13 Mar 2013 11:51 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Tasik Biru <b>Di Bau</b>,<b>Sarawak</b> - Ini Blog Bui

Posted: 20 May 2012 05:30 PM PDT

✿ Assalamualaikum..Salam Sejahtera ✿
selamat hari isnin semua..buat apa hujung minggu ni tadi..bui hari Sabtu kerja taww,sekolah ada buat kelas gantian..uhuk..uhuk..terpaksalah datang ke sekolah
ahad pulak kat rumah ajer..kemas apa2 yang patut sebab ada orang nak datang tengok rumah..sebab apa nak tengok..?jeng..jeng..jeng..kalau bui ingat nanti bui story mori ok..
entry hari ni sebenarnya nak bagi korang layan gambar Tasik Biru di daerah Bau,Sarawak..gambar2 ni bui ambil masa bui pergi TAKLIMAT TAK JADI tu
sebelum korang layan gambar,korang baca dulu sejarah pasal Tasik Biru ni k..
Previously, Blue Lake, situated in Bau Minor District appears as a well known gold mine in Sarawak. This lake of 5 hectares is thousands of metres deep. At one instance, a foreign company drained out Blue Lake again to excavate the gold. During that time, the locals saw how small a 10-ton lorry was at the bottom of it. It looks like a matchbox. Perhaps many did not know the lake contains gold, which was the most beautiful in the world and of quality. At one occasion, there were sediments at various places in Bau including the old site of Bau National Secondary School (BNSS) due to the renewed mining activities in the lake. Resulting from that sediment, the locals became annoyed and objected to the renewed mining. After the locals' objections, finally in 1998, the lake was refilled with water and the mining officially ceased. Following that, the sediments stopped immediately. Now Blue Lake has become one of the eco-tourism attractions in this state. It opened its door to the public who wish to exercise whilst enjoying the fresh air. Additionally visitors could see for themselves the shape and blue colour of the man made lake and ponder upon its history hidden in it.
dulu masa bui tingkatan 3 (1992) kami ada melawat Tasik Biru ni,tapi masa tu belum ada air lagi..dalam tasik ni taww sebab lori masa tu nampak kecik jer dari atas..

11 di miri sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di miri sarawak - Google Blog Search


GoMalaysian: (Gambar) Lautan Manusia <b>Di Miri</b>, <b>Sarawak</b>!

Posted: 24 Apr 2013 03:18 AM PDT

Share

(Gambar) Lautan Manusia Di Miri, Sarawak!

Ini Kalilah!

You can copy my articles but please link it back to my blog. Thanks ;)
Share this page with your friends? Tweet it or share it...! ;)

Tweet this!

Share

Submit your articles? Want to become one of the translators? or even sponsor me? please email to gomalaysian@gmail.com

http://www.emailcashpro.com

Sponsor Links

11 di padawan sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di padawan sarawak - Google Blog Search


BLOG SARAWAK: 11 <b>di padawan sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 12 Apr 2013 03:36 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG SARAWAK: 11 <b>di padawan sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 20 Mar 2013 03:16 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG SARAWAK: 11 <b>di padawan sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 05 Jun 2012 03:26 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Tempat Menarik <b>Di Sarawak</b>@Kuching - Tempat Menarik <b>di</b> Malaysia

Posted: 04 Jun 2012 05:35 AM PDT

Number of View: 34

tempat menarik di kuching Sarawak sememangnya terkenal dengan keunikan dan pesonanya yang tersendiri. Sekiranya ke Kuching Sarawak, jangan lupa berkunjung ke pasar malam Satok yang menjual pelbagai jenis barangan daripada pakaian, kain batik, permainan, cendera hati sehinggalah makanan. Pasar ini dibuka bermula pada petang Sabtu sehingga tengah hari Ahad. Di samping pasar tersebut, di Kuching, terdapat juga Pusat Hidupan Liar Semenggoh. Di sana, dengan bayaran RM 3, pelawat boleh merasai pengalaman memberi makan orag utan dan melihat sendiri kehidupan semula jadi orang utan. Terdapat juga kampong budaya Sarawak yang unik dengan kebudayaan, kesenian, makanan dan tempat tinggal yang memberikan banyak kelainan khas untuk pengunjung.
Andainya mahukan maklumat lanjut tentang tempat menarik Di Sarawak Kuching, sila ke laman berikut:
1) http://iyrin.blogspot.com/2011/08/tempat-tempat-menarik-di-kuching.html
2) http://bicaraneem.blogspot.com/2010/06/sarawakday2-pasar-malam-satok.html
3) http://suharman-jawi.blogspot.com/

Selain itu, banyak lagi Tempat Pelancongan menarik di Sarawak.
Pengunjung yang ingin ke Sarawak tidak perlu gusar untuk mencari tempat pelancongan di Sarawak kerana semuanya menggamit pengunjung di sana. Borneo Highland Resort yang merupakan antara tempat istirehat menarik di Padawan mempunyai iklim sederhana sejuk dengan keindahan flora dan fauna yang eksotik. Kadar bayaran adalah RM70 untuk bersiar-siar di kawasan sekitar manakala bayaran RM500 dikenakan untuk penginapan. Pengunjung perlu menaiki kenderaan Khas untuk ke Borneo Highland Resort yang terletak kira-kira 7 km dari pintu masuk dengan keadaan jalan yang mendaki gunung. Manakala Titian Kanopi Gunung Mulu yang merupakan titian gantung hutan hujan kanopi terpanjang di dunia terletak di Taman Negara Mulu dengan anggaran panjang 480 meter dan 30 meter dari aras lantai hutan. Menariknya titian ini dibina oleh penduduk tempatan di Miri dan Mulu berbekalkan bantuan pakar pembinaan dan perhutanan.
Jika ingin mengetahui lebih lanjut berkaitan tempat pelancongan di Sarawak, sila layari laman berikut:
1) http://abangboyc.blogspot.com/2010/07/menarik-di-sarawak-bumi-kenyalang.html

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

BLOG SARAWAK

Copyright 2010 All Rights Reserved