ads

Selasa, 12 Mac 2013

11 di serian sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di serian sarawak - Google Blog Search


sambutan maulidur rasul 2013 peringkat daerah <b>serian</b> - sk tebedu

Posted: 07 Feb 2013 06:14 PM PST

JUARA 2 TAHUN PERARAKAN SAMBUTAN MAULIDUR RASUL 2013 26 Januari 2013/ 1434H ( Sabtu ) seramai 35 orang peserta muslim antaranya murid-murid, guru-guru dan staf sokongan SK Tebedu telah menyertai perarakan sempena sambutan Maulidur Rasul yang bertempat di Stadium Mini Serian, Sarawak. Bermula nya program pada pukul 7.30 Pagi dan Semua peserta yang mengambil bahagian berkumpul di dalam perkarangan stadium Mini Serian. Sebanyak 40 penyertaan antaranya agensi-agensi kerajaan dan NGO-NGO yang terlibat.

11 di miri sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di miri sarawak - Google Blog Search


percutian ke bintulu - <b>miri</b>, <b>sarawak</b> - singgah sejenak nun jauh <b>di</b> <b>...</b>

Posted: 12 Mar 2013 08:30 AM PDT

Pembuka tirai 2013, aku memilih untuk bercuti ke Bintulu dan Miri. Apa yang ada kat sana??? antara soalan yang diajukan kepada aku...

"Aku pun tak tahu... sebab aku belum sampai... tu yang aku nak berjalan ke sana..." Tu jawapan yang baik sikit lah...

Boleh je bagi jawapan yang kurang asam sikit...

" Suka hati aku lah nak ke mana pun... duit aku.." tapi malas lah kan.

Apa yang penting bagi aku... aku nak kenal tempat orang... budaya hidup masyarakat di sana. Bak kata pepatah melayu 'Jauh Perjalanan, Luas Pengalaman'.

Aku booking tiket tahun lepas lagi... lama kan... tiket flight ke Bintulu dan balik dari Miri lebih kurang RM314 untuk 3 orang tidak termasuk bagasi... bagasi selalu aku akan booking dah dekat nak terbang. Kekawan selalu tanya aku...

"berapa budget ko berjalan farid???" 

Kali nie aku habis tak sampai RM500 seorang... termasuk semua... makan, penginapan, sewa kereta, dan segala bagai... kecuali buah tangan... tu kira yang lain.

Biasalah... pakej aku, main redah je... dapat je kereta... aku akan pusing dulu.... aku lebih suka sewa kereta... senang nak bergerak... dan suka hati nak ke mana, ikut masa sendiri.

Percutian kali nie sempena besday aku... besday aku pada 2 Mac... kali nie percutian kami tak sempat nak rancang betul-betul... pertama aku sibuk dengan segala urusan... urusan trade in kereta dan nak ambil kereta baru... semuanya nak buat sempena besday... mahu tak kelam kabut... aku cuma sempat booking kereta di Bintulu dan di Miri. Itu pun dah last minute.. last sekali dapat kereta yang kurang elok sikit lah... tapi masih boleh berjalan... hotel sampai di sana baru kami cari.

Di Bintulu, kami menginap di Hotel CT1 Inn.... cantik hotel nie... maklumlah hotel baru setahun beroperasi... segala-galannya baru. Puas hati sangat harga bilik untuk semalam dalam RM78- RM1++. Boleh lah kan, untuk tidur dan rehatkan badan sekejap.

Bandar Bintulu nie tak lah besar sangat... tak sesat lah kalau ke sini. Pusing-pusing area tu je.  Gambar kat atas tu sekitar pasar tamu... hari kedua kami di sana... sempat cuci mata di pasar tamu dan kawasan sekitarnya.

Nie pulak menara jam yang merupakan antara bangunan lama yang terdapat di Bintulu. Tugu Council Negeri Sarawak dibina pada tahun 1867... lama tu. Kami sempat jugak bergambar di Dataran Bintulu yang terletak di tepi sungai. Kat sini agak sukar jugak nak cari kedai makan halal... Kami jumpa 2 je restoran iaitu Restoran Nurul dan satu lagi apa entah... bertentangan dengan pasar tamu.. tapi orang ramainya... terpaksa menunggu untuk mendapatkan tempat duduk... last sekali kami bungkus je balik makan kat bilik.

11 di matu sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di matu sarawak - Google Blog Search


Komuniti <b>Matu</b> Daro <b>Di</b> Bandaraya Miri, <b>Sarawak</b>.: Orang Melanau <b>...</b>

Posted: 14 Dec 2010 04:21 AM PST

Akhir-akhir ini saya sering tertanya-tanya pada diri sendiri, dari mana asal-usulnya 'bangsa Melanau' yang ada di daerah Matu dan Daro?, Jika nak difikirkan...seolah-olah pertanyaan yang ada dalam kepala saya ini seperti satu soalan yang tidak perlu saya persoalkan. Tapi hati saya ini tetap ingin tahu, dari mana sebenarnya bangsa saya boleh berada di daerah ini.(Nota: Beritahu saya jika anda tahu)
Jarang sekali saya mendengar orang bercerita tentang asal-usul bangsa kami, malah pernah suatu ketika dulu saya cuba untuk menyingkap dan merujuk dari buku-buku termasuklah 'ensaiklopedia Sarawak Journal' tetapi sukar sekali untuk menjumpai catatan tentang bangsa Melanau amnya dari masyarakat kami dari daerah Matu-Daro. Ma'af, bukan tujuan saya untuk mempersoalkan kewujudan bangsa Melanau Matu Daro yang ada di daerah ini tetapi cuma terkilan, apakah tiada langsung catatan sejarah atau catatn antropologi tentang masyarakat kami. 
Pernah suatu ketika dahulu ketika saya belajar tentang antroplogi dalam pelancongan, saya bertanya kepada seorang Prof. 'mengapa sukar sekali untuk melihat catatan tentang bangsa Melanau di Sarawak ini? Prof itu itu berkata....agaknya, tidak banyak yang dapat ditulis tentang bangsa Melanau berbanding dengan tamadun bangsa Iban, Ini mungkin disebabkan ketamadunan bangsa Melanau seakan-akan seperti bangsa Melayu. Seingat saya, begitulah jawapan Prof tersebut.
Hinggalah sampai ke hari ini, saya masih tercari-cari bagaimana hendak mendapatkan segala latarbelakang sejarah, samada mitos ataupun legenda tentang masyarakat kami ini. Alangkah baiknya jika ada cendiakiawan dari golongan bangsa atau masyarakat kami sendiri yang mahu mengumpul semua fakta, membuat kajian seterusnya menulis tentang perkara ini. Saya sendiri teringin sangat hendak mengetahui apa sahaja cerita tentang masyarakat Melanau kami supaya dapat saya ceritakan kepada anak-anak saya agar mereka tahu asal-usul nenek moyang mereka sendiri. Sebab semakin hari, kebanyakkan perihal masyarakat kami bangsa Melanau Matu-Daro seakan-akan semakin hilang. Jika anda terbaca akan catatan saya ini, tanyalah pada sendiri bagaimana ianya hilang? Anda kan tahu jawapannya, biarpun sedikit..........
 

BLOG SARAWAK

Copyright 2010 All Rights Reserved