ads

Ahad, 9 September 2012

11 di bau sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di bau sarawak - Google Blog Search


BUJANG SENANG BN: Isu Air <b>Di Bau Sarawak</b>-Perlu Tindakkan <b>...</b>

Posted: 24 Jul 2012 08:09 AM PDT

BLOG SARAWAK: 11 <b>di bau sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 18 Aug 2012 11:30 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Posted:

[unable to retrieve full-text content]

11 di lawas sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di lawas sarawak - Google Blog Search


BLOG SARAWAK: 11 <b>di lawas sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 17 Aug 2012 11:45 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Posted:

[unable to retrieve full-text content]

BLOG SARAWAK: 11 <b>di lawas sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 11 Jul 2012 12:00 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

PKR Tak Calonkan Baru Bian Bertanding <b>Di Sarawak</b>

Posted: 17 Jul 2012 09:42 PM PDT

BUKAN satu rahsia bahawa Pengerusi PKR Negeri merangkap ahli Dewan Undangan Negeri Ba'Kelalan, Baru Bian telah dijanjikan jawatan dalam kabinet kerajaan persekutuan Pakatan Rakyat selepas pilihanraya umum ke 13 nanti.

Tidak setakat itu, Baru Bian juga khabarnya telah dijanjikan jawatan sebagai Timbalan Menteri di Kementerian Pengangkutan yang akan diterajui Khalid Samad (PAS/Shah Alam) selaku Menteri bersama seorang lagi Timbalan Menteri dari DAP iaitu Tan Kok Wai (Cheras).

Penamaan Baru Bian dalam kabinet persekutuan adalah komitmen berterusan Pakatan Rakyat untuk memastikan hak penduduk Sabah/Sarawak akan sentiasa terpelihara.  Tidak cukup setakat itu, Pakatan Rakyat juga menjanjikan seorang daripada 3 Timbalan Perdana Menteri nanti akan terdiri daripada wakil Sabah/Sarawak.

Bagaimanapun, dari dokumen yang penulis perolehi, jelas menunjukkan bahawa Baru Bian tidak akan bertanding di mana-mana kerusi Parlimen di Sarawak.  Malah ura-ura sebelum ini yang mengatakan PKR akan  bertanding di 12 kerusi Parlimen juga tidak menjadi kenyataan apabila PKR hanya diperuntukkan 7 kerusi parlimen sahaja.

Kerusi-kerusi Parlimen tersebut adalah di Kanowit,  Mambong, Limbang, Lubok Antu, Selangau, Lawas & Saratok.  Pada tahun 2008, PKR turut bertanding di kerusi Santubong, Stampin, Kota Samarahan. Batang Sadong, Petra Jaya, Julau dan Sibuti.

Kerusi Ba'Kelalan yang dimenangi Baru Bian pada 2010 adalah terletak di bawah parlimen Lawas.  Dari segi logik, Baru Bian sepatutnya dicalonkan disini, tapi itupun kelihatannya tidak menjadi kenyataan.

Secara tidak langsung, ia juga membuktikan bahawa DAP akan bertanding di lebih banyak kawasan di Sarawak kali ini berbanding 2008.  Ini setalah mengambil kira keputusan PAS untuk bertanding di antara 6 hingga 7 kerusi parlimen sahaja di Sarawak.

Tapi penulis tidak berminat untuk membincang soal jumlah kerusi yang ditandingi DAP kerana sudah terbukti isu itu terlalu sensitif untuk dibicarakan.

Penulis lebih berminat dengan tindakan untuk tidak mencalonkan Baru Bian.  Persoalan lebih besar sekarang ialah bagaimana perkara ini boleh berlaku?  Baru Bian diakui punya pengaruh yang cukup besar di Sarawak, seperti yang dapat dibuktikannya dengan kemenangan selesa di Be'kalalan dalam pilihanraya negeri lepas, walaupun baru pertama kali bertanding.

Malah, beliau juga dinamakan sebagai calon Ketua Menteri Sarawak jika Pakatan Rakyat berjaya merampas kuasa dari legasi Taib Mahmud.

Kebimbangan ini berasas kerana Baru Bian sudah terbukti berpotensi dan kepimpinannya juga diterima masyarakat di seluruh negeri Sarawak amnya dan Lawas khasnya.  Selain itu, penulis juga melihat potensi berlakunya tindakan boikot memboikot secara besar-besaran dari etnik Kedayan yang merupakan masyarakat majoriti di Lawas,  jika Baru Bian tidak dicalonkan.

Kalau ini berlaku, harapan Pakatan Rakyat untuk menawan kerusi Lawas dari tangan BN akan menjadi hancur dalam sekelip mata.

Penulis dimaklumkan, selain Nicholas Bawin di kerusi parlimen Lubok Antu, calon-calon PKR bagi baki 6 kawasan yang lain masih belum diputuskan, tidak terkecuali Lawas.  Itu menggambarkan peluang untuk Baru Bian sebenarnya masih ada walaupun nampak sukar.

Penulis harap, kepimpinan PKR pusat dapat memutuskan perkara ini dengan segera dan membuat hebahan kepada rakyat.  Ini bagi mengelakkan masalah yang lebih besar seperti yang telah diterangkan di atas.

11 di limbang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di limbang - Google Blog Search


Bolehkah <b>Limbang</b> Membangun? « <b>Di</b> Halaman <b>Limbang</b>….

Posted: 29 Aug 2012 07:20 PM PDT

LIMBANG, dibandingkan dengan bandar yang lain di Sarawak masih lagi ketinggalan dari segi pembangunan. Mungkin ini yang selalu aku perkatakan sebelum ini. Tetapi pembangunan macamana?

Adakah pembangunan dari segi luaran atau dalaman? Sesiapa yang pernah datang ke Limbang, mungkin dapat mengagak pembangunan dari segi mana yang aku nak perkatakan.

Jika nak ceritakan tentang pembangunan di Limbang, tentu kita akan menuding kepada siapa yang harus kita salahkan yang menyebabkan Limbang tak membangun seperti bahagian-bahagian yang lain di Sarawak ini. Mungkin bagi mereka yang dah lama tinggal di Limbang, kesalahan banyak dituding ke atas pemimpin sebelumnya yang tak berselera untuk membangunkan Limbang tetapi lebih berselera untuk menjamah yang ada di Limbang sahaja.

Dan sekarang pemimipin yang lama dah bertukar, sudah dua penggal memegang tampuk kuasa di Limbang. Adakah kita masih lagi untuk menyalahkan ke atas pemimpin terbabit?

Ataupun kita meyalahkan situasi yang ada di Limbang yang menyebabkan hasilnya tidak seberapa, seperti keadaan ekonomi, geografi, kurang wang, keadaan politik semasa, kurangnya sokongan, keadaan sistem negara, sikap orang tempatan dan pelbagai lagi yang hendak kita salahkan.

Jadi, aku yang sudah tinggal di Limbang terasa macam biasa sahaja, seakan semuanya ok. Ada pembangunankah atau tidak, keadaan di Limbang terus bergerak dengan gayanya tersendiri.

Walaupun ada suara-suara ketidakpuasan kedengaran agar Limbang perlunya ada pusat pendidikan yang tinggi, perlunya ada agensi ini, perluya ada sekolah teknikal, perlunya ada jalan-jalan yang baik kerana Limbang bersempadan dengan Negara Brunei, perlunya hospital dinaiktaraf dengan doktor-doktornya sekali tanpa perlunya merujuk di hospital Miri bila kes kritikal, perlunya jambatan dibina untuk ke kampung seberang agar mudah dihubungi, perlunya jalan dibina untuk tidak melintasi Negara Brunei agar tidak menghadapi kesesakan di sempadan, perlunya lapangan terbang dibesarkan lagi agar tidak perlu singgah di Miri lagi(bagi penerbangan selain dari Miri) dan banyak lagi perlu dibuat di Limbang yang tak dapat nak aku tuliskan di sini.

Mungkin juga kepimpinan yang ada di Limbang masih baru lagi berbanding kepimpinan yang ada di Lawas(yang kini semakin mengatasi keupayaan Limbang) menyukarkan lagi untuk membawa pembangunan yang sepatutnya dah terjadi di Limbang. Tarikan bagi pemimpin baru di Limbang belum lagi dapat menarik perhatian kerajaan negeri.

Apa yang harus dibuat untuk menggerakkan pembangunan yang ada di Limbang ini? Bukannya pembangunan yang ada di Limbang tiada langsung tetapi begitu perlahan dan kurang diberi perhatian yang sewajarnya oleh mana-mana pihak.

Peranan yang dimainkan oleh agensi-agensi kerajaan dalam membangunkan suasana "menarik" memberi impak kepada pembangunan di Limbang. Ketangkasan dan inovasi dari agensi-agensi yang ada diperlukan agar  pembangunan yang sudah tersedia hanya  perlukan sentuhan dan bantuan yang kreatif dari agensi-agensi yang dipertanggungjawabkan. Namun seperti yang terjadi ketangkasan yang ada tidak diimplementasikan dengan sepenuhnya. Hanya dibuat dengan gaya yang begitu santai dan ketidakwajaran.

Sepatutnya  pembangunan di Limbang boleh berjalan dengan pantas disebabkan di sudut geografi Limbang yang dikelilingi oleh Negara Brunei, Labuan, Lawas dan Sabah. Namun, ia masih bergerak dengan perlahan-lahan dan mungkin juga suasana yang begitu santai di Limbang memberi kesan kepada keaktifan penduduk di Limbang agaknya.

Kesimpulannya, Limbang tetap Limbang iaitu keunikannya yang berada dalam Negara Brunei Darusalam.

Lans Koperal PGA <b>di Limbang</b> Ditahan Cuba Curi Kabel Elektrik <b>...</b>

Posted: 05 Sep 2012 06:19 PM PDT

LIMBANG: Seorang anggota polis berpangkat Lans Koperal dari Pasukan Gerakan Am (PGA) Limbang ditahan bagi membantu siasatan kes curi kabel elektrik di sebuah bangunan baharu di sini malam Isnin.
Ketua Polis Limbang Supt Mohamad Bukhori Saffai berkata suspek bersama seorang rakannya dilihat sedang menarik kabel elektrik milik Sesco di sebuah bangunan baharu pada kira-kira 11.50 malam Isnin.
"Sedar kegiatan mereka diketahui oleh polis bantuan Sesco yang berhampiran tempat kejadian, suspek dan rakan suspek melarikan diri menggunakan motosikal dan diekori oleh polis bantuan itu sehingga ke kem PGA Limbang," katanya kepada Bernama di sini, Selasa.
Mohamad Bukhori berkata suspek ditahan 9 pagi ini dan ujian air kencing mendapati dia positif dadah methamphetamine. "Kita akan mohon untuk menahan reman suspek esok...sekarang kita tengah memburu rakan suspek," katanya.
Beliau berkata, pada minggu lepas teman wanita suspek turut membuat laporan polis mendakwa dipukul oleh suspek dan siasatan sedang dijalankan. -BERNAMA

11 di kanowit sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di kanowit sarawak - Google Blog Search


BLOG SARAWAK: 11 <b>di kanowit sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 17 Aug 2012 07:27 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Posted:

[unable to retrieve full-text content]

BLOG SARAWAK: 11 <b>di kanowit sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 18 Jun 2012 07:15 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Beautiful by Rawlins: Premium Beautiful <b>di Kanowit</b>, <b>Sarawak</b>

Posted: 08 Feb 2012 05:12 PM PST

I hope lovely and Beautiful as ever
Kan baru balik dari kampung di Sibu, Sarawak
Balik pun sebab nak jumpa FAMILY
Baca lah my entry ari tu >> 
Aritu I made some arrangements nak jumpa few friends
Itulah bagusnya FB dan blog nie
I managed to reunite with old friends and meet new ones thru' them
Semua berminat nak tu pasal Premium Beautiful dan peluang merubah masa depan 
So, I made a lil' trip to Kanowit
So, sempat la jumpa new people yang minat nk tau pasal keindahan business melalui internet nie
Lega dapat berkongsi dengan diorang
Thanks guys and gurls yang sudi nak jumpa ials aritu
I have pix to share with uals

11 di kuching sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di kuching sarawak - Google Blog Search


ROCKET MENDARAT <b>DI KUCHING SARAWAK</b>? - UnReportedNews

Posted: 24 Jun 2012 04:36 AM PDT

-KETUA MENTERI PULAU PINANG LIM GUAN ENG & BERAPA ORANG KUNCU DAPNYA BERSERTA PKR & PAS DIJADUALKAN AKAN MEMBERI CERAMAH DI SEBUAH KAWASAN PERUMAHAN DI KUCHING MALAM INI..PANDAI KE WAKIL PAS CAKAP CINA..KEKEKE!!-
Gua punya Bahasa Cina ada kureng sikit tapi gua cuba mintak tolong beberapa orang kengkawan blogger yang dah stand-by kat sana. Kejap lagi gua gak nak turun dengar kelentong pembangkang ni..kekeke!! Nantikan laporannya di posting-posting UnReportedNews™® yang akan datang. InsyaAllah.


 -UnReportedNews™®



BICARA PELABURAN: SEMINAR SAHAM <b>DI KUCHING</b>, <b>SARAWAK</b>

Posted: 26 Aug 2012 09:17 PM PDT


Seminar Saham Super Investor ini sesuai untuk ;

  • Anda yang baru hendak mula melabur saham dimana pengisian pengenalan akan dihuraikan,
  • Anda yang ingin tahu kaedah pelaburan IPO dan IPO di MITI yang menguntungkan
  • Anda yang ingin mempelajari sistem terkini urusniaga saham bagi menjana keuntungan juga
  • Anda yang selalu rugi di pasaran saham dimana kaedah mengelakkan kerugian juga akan dikongsikan serta banyak lagi.
Seminar ini juga bakal menghuraikan lebih terperinci ; 
  • Rahsia mendapatkan saham IPO Awam dan IPO di MITI.
  • Rahsia memilih saham menguntungkan dengan kaedah Fundamental
  • Rahsia memilih saham menguntungkan dengan kaedah Teknikal
  • Rahsia memilih saham menguntungkan dengan kaedah CSI
  • Rahsia memilih saham menguntungkan dengan kaedah MK Experience
  • Rahsia memilih saham menguntungkan dengan kaedah Networking
Pelaburan anda pasti berbaloi!
Ilmu yang anda dapat adalah dari 16 tahun pengalaman FY dalam pasaran saham dan ditambah pula dengan 5 tahun kelayakan Diploma Analisa Pelaburan serta Ijazah Analisa Pelaburan di University of Nebraska Lincoln di USA. Semua ini dikumpulkan untuk disampaikan dalam seminar Super Investor ini.
Apa lagi yang ditunggu? 
Untuk tahu lebih lanjut serta cara pendaftaran ; Layari -

Sokongan anda amat FY hargai.

Karnival Jom Heboh 2012 <b>di Kuching</b>, <b>Sarawak</b> - Comments for <b>...</b>

Posted: 31 Aug 2012 10:08 PM PDT

Jomheboh 2012 akan berlangsung di Kuching, Sarawak minggu ni…nak mula dah…hari ni la…jom g Kuching!!! Bertempat di perkarangan Stadium Negeri, Petra Jaya, Kuching….

Saksikan Konsert Jom Heboh Sarawak, 1hb – 2hb September 2012.

Antara artis yang akan memeriahkan mini konsert:

1. Black
2. Lan
3. Bunkface
4. Alia
5. Stacy

Lokasi Karnival Jom Heboh 2012

Related posts:

Regata Sarawak 2011 @ Regatta, Kuching

Satok Festival 2011, Kuching

11 di betong sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di betong sarawak - Google Blog Search


BLOG SARAWAK: 11 <b>di betong sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 09 Jul 2012 07:34 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Indet Pawang Buaya <b>Sarawak</b> ~ namaberita [dot] com

Posted: 08 Jul 2012 11:22 AM PDT

KEHANGATAN kisah manusia menjadi santapan buaya atau serangan haiwan reptilia yang terkenal dengan jolokan sang bedal ini sering menjadi paparan media.
INDET menunjukkan tiga mata kail ketika keluar memburu buaya di Sungai Sebelak, Betong, Sarawak baru-baru ini sambil diperhatikan isterinya.
PENGHUNI rumah panjang menjulang Bujang Seblak, buaya yang dipercayai menyebabkan kematian Siah.

INDET (tengah) bersama rakannya ketika menangkap buaya di Miri, Sarawak.
Malah cerita atau mitos mengenai haiwan pemangsa ini seringkali menjadi bualan penduduk yang tinggal berhampiran sungai, lebih-lebih lagi di sepanjang sungai di Sarawak.
Terbaharu, negara digemparkan dengan kejadian menimpa isteri Ketua Rumah Panjang Nanga Sungai Anak, Siah Munsong, 42, yang dibaham buaya berukuran lima meter dan bersaiz sebesar tong dram. Dia diserang ketika sedang mandi di jeti rumah panjang itu.
Rentetan peristiwa tersebut, suami mangsa Embol Asum, 48, menyimpan dendam terhadap Bujang Sebelak, pemangsa yang meragut nyawa wanita yang dikahwininya kira-kira tiga dekad lalu.
Berbekalkan kerinduan terhadap mendiang isteri dan dendam kesumat terhadap haiwan yang dalam masyarakat Iban yang terkenal dengan panggilan 'aki' atau sebutan akik, 'orang dalam' atau 'jelu air', kepakaran dan kemahiran seorang pawang tersohor dari Betong, Indet anak Sanabong, 49, diperlukan.
Menceritakan pengalamannya, Indet mula belajar ilmu tersebut daripada seorang guru di Sipitang, Sabah selama dua tahun.
"Saya bekerja tanpa gaji tetapi saya banyak mengikutnya berniaga buah pisang dan nanas.
"Siang hari saya akan membantu guru berniaga. Pada malam hari, barulah saya belajar ilmu tersebut sehingga dia mengambil saya sebagai anak angkat sehinggalah perguruan saya sempurna," katanya.

Bapa kepada enam anak yang berusia antara 21 hingga 30 tahun itu mula berkecimpung dalam bidang tersebut sejak remaja pada usia 16 tahun. Dia mendakwa telah menangkap puluhan ribu buaya di seluruh sungai Sarawak sama ada untuk menjualnya atau menangkap buaya yang membaham manusia.
"Lima anak saya disekolahkan menggunakan duit upah menjual buaya kepada taman-taman buaya dan orang perseorangan. Tetapi apabila saya mengetahui tindakan saya itu menyalahi undang-undang saya berhenti," ujar lelaki bertubuh tegap dengan ketinggian 1.6 meter itu.
Indet yang gemar memakai topi merupakan seorang yang tidak lokek berkongsi pengalaman.
Menurut lelaki yang mempunyai lebih tiga dekad pengalaman menangkap buaya itu memberitahu, mengikut kepercayaan, buaya yang mengganas dengan membaham manusia asalnya ialah manusia yang kemudiannya disumpah menjadi buaya.
"Jolokan nama 'bujang' bermaksud orang yang jaguh, hebat, disegani dan gelaran terhormat bagi seorang lelaki.
"Jadi sinonimnya gelaran bujang yang diberi kepada reptilia ini kerana menghormati buaya buas," katanya.
Malah, mengikut kepercayaan sesetengah masyarakat Iban sendiri, aki atau buaya ini merupakan jelmaan dewa sungai iaitu Ribai.
Kata Indet, kepercayaan ini juga mendorong masyarakat setempat mengelak daripada membunuh haiwan ini kerana bimbang ditimpa malapetaka.

Mengikut ilmu yang dipelajari Indet, buaya tidak menyerang sebarangan orang sebaliknya akan menyerang manusia yang hanya berada dalam keadaan puni atau sebutannya punik.
"Mengikut masyarakat Iban puni bermaksud seakan-akan kempunan dalam budaya masyarakat Melayu, tetapi puni ini lebih kepada janji yang tidak ditepati oleh seseorang.
"Seperti dia dipelawa untuk makan tetapi dia tidak menjamah makanan tersebut lalu melakukan pekerjaan lain maka orang itu berada dalam keadaan puni," terangnya.
Sehubungan itu, bagi membatalkan puni apabila seseorang dipelawa makan, dia harus menjamah sedikit makanan atau menyentuh bahagian bawah pinggan makanan sambil berkata, 'udah aki'.
"Antara pantang-larang yang diamalkan masyarakat yang mendiami kawasan berhampiran tepi sungai ialah tidak sesekali bercakap besar kerana aki ini tidak menyukainya.
"Sekalipun hanya terdetik di dalam hati, perasaan untuk mencabar ini akan menyebabkan naluri mahkluk tersebut naik berang lalu menyerang manusia," katanya.

Dalam pertemuan dengan Indet tersebut di rumahnya di Betong, suami kepada Rameh anak Manggai, 58, berkongsi serba sedikit tentang ilmunya untuk memburu buaya yang mengganas di sungai-sungai sekitar Sarawak.
Pada satu operasi memburu Bujang Sebelak di Sungai Sebelak, Roban, Saratok seekor buaya yang dinamakan Bujang Muara 'longlai' dan akur kepada Indet.
"Puni terhadap buaya terjadi apabila ia pernah membaham manusia. Untuk menamatkannya, buaya tersebut terpaksa memakan umpan yang telah dijampi oleh saya.
"Hanya buaya yang pernah makan manusia sahaja akan memakan umpan terbabit yang menggunakan daging anjing putih yang diletakkan pada gugusan tiga mata kail serta diikat pada tali rotan hidup," ujarnya.
Sehubungan itu, untuk membuang puni dalam kes buaya yang meragut nyawa manusia bererti buaya itu sendiri perlu dihapuskan.
Mengikut kepercayaan Indet, buaya yang tidak memakan umpan tersebut lambat-laun akan menemui ajalnya juga.
Mengenai kebolehannya menangkap buaya ganas dengan tangan kosong, Indet memberitahu, hanya buaya yang bersalah dan sedia mengakui kesalahannya sahaja akan memakan umpan tersebut.
"Kamu telah melihat sendiri bagaimana buaya tersebut akur dan tidak melawan semasa saya menariknya ke atas perahu selepas memakan umpan tersebut.
"Saya ibarat polis kepada pesalah, jadi dia menyerah diri untuk mulut dan keempat-empat kakinya digari," ujar Indet.
Namun, tidak semua buaya yang ditangkap Indet akur, malah ada juga yang melawan semasa proses tersebut. Sehubungan itu, haiwan tersebut terpaksa dibunuh serta-merta bagi mengelakkan kejadian yang tidak diingini.
"Pembunuhan itu tidak menggunakan senjata api atau senjata tajam sebaliknya hanya menggunakan tangan. Selepas membaca mantera, saya akan menampar kepala buaya dan ia mati serta-merta," katanya berkongsi rahsia.
Walaupun ilmu tersebut dituntut untuk membantu mereka yang memerlukan bantuan, namun jika tersilap langkah ia juga boleh digunakan untuk cara yang salah.
Sebagai seorang pawang buaya, Indet sering dicabar oleh mereka yang mahu membuktikan kesaktian yang dimilikinya.
"Jadi diri dan hati harus dididik supaya menjadi penyabar. Saya lebih rela malu disebabkan kalah daripada berlakunya sebarang kejadian yang tidak diingini seperti kematian.
"Biarlah orang mengatakan saya ini penakut atau lari dari medan perang," ujarnya selain memberitahu dia sering diajak bergaduh oleh mereka yang ingin membuktikan ilmunya.
Bahkan, anak lelaki sulungnya, Juti anak Indet, 30, juga tidak mampu untuk memikul beban menuntut ilmu tersebut kerana menyedari dia tidak sesabar diri Indet.
Meskipun Indet tidak meletakkan sebarang harga, namun upah yang diterima perlulah berbaloi mengikut usaha yang dilakukannya selain terpaksa bertarung nyawa.

BLOG SARAWAK: 11 <b>di betong sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Jul 2012 07:41 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BUAYA <b>SARAWAK</b> BUNUH ORANG 2012

Posted: 05 Jul 2012 04:40 PM PDT

Buaya Sarawak kembali bunuh orang di Sungai Meruang Batang Saribas

7bcEF buaya sarawak kembali bunuh orang

Belum reda kisah buaya Bujang Sebelak mengganas di Sungai Anak, Roban baru-baru ini, satu lagi siri keganasan reptilia tersebut berlaku di Sungai Meruang, Batang Saribas pagi semalam

Kali ini mangsa terbaharu ialah seorang penduduk Kampung Hulu Beladin, Drahman Chali yang dibaham ketika mahu mencuci tangan pada pukul 8 pagi

Ketua Polis Daerah Betong, Deputi Superintendan Sarifuddin Mustafa berkata, sebelum kejadian, mangsa bersama rakannya, Mohammad Nor Bujang sedang mengikat dan membuat rakit batang rumbia untuk dibawa ke kilang

Menurutnya, mangsa kemudian mengajak Mohammad Nor makan terlebih dahulu sebelum menyambung kerja mereka dan dia pergi ke bahagian rakit batang rumbia untuk mencuci tangan sementara rakannya itu berada di daratan

yialW buaya sarawak kembali bunuh orang

Inilah lokasi Drahman dilibas buaya ketika dia mencangkung di atas rakit untuk mencuci tangan di Sungai Meruang, Batang Saribas dekat Betong, Sarawak

Bagaimanapun, tiba-tiba seekor buaya telah melibas Drahman sebelum menarik mangsa ke dasar sungai lalu hilang sebelum timbul seketika di permukaan dalam jarak 50 meter daripada pandangan rakannya

Mohammad Nor yang terkejut dengan kejadian itu telah cuba menyelamatkan mangsa dengan terjun ke sungai itu namun buaya berkenaan semakin jauh ke tengah sungai

11 di serian sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di serian sarawak - Google Blog Search


BLOG SARAWAK: 11 <b>di serian sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 17 Aug 2012 03:29 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Posted:

[unable to retrieve full-text content]

BLOG SARAWAK: 11 <b>di serian sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 11 Jul 2012 12:00 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Kedai Rakyat 1Malaysia Pertama <b>di Sarawak</b> dibuka <b>di</b> Bt 11, Jln <b>...</b>

Posted: 03 Jul 2012 05:11 PM PDT

DAPAT SAMBUTAN: Kedai Rakyat 1Malaysia pertama di Sarawak yang dinanti-nantikan kini dibuka di Batu 11, Jalan Kuching-Serian.

KUCHING: Kedai Rakyat 1Malaysia (KR1M) yang pertama dibuka di Sarawak di Batu 11, Jalan Kuching-Serian mendapat sambutan menggalakkan daripada orang ramai.
Mula beroperasi pada Jumaat lepas, ia menawarkan pelbagai barangan keperluan yang hampir sama dengan pasar raya lain dan lebih murah.
KR1M yang diilhamkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak itu menjual sekitar 250 barangan alternatif pada harga antara 30 hingga 50 peratus lebih rendah daripada harga pasaran.
Pemanca Edward Sian, 72, memberitahu, kedai tersebut membolehkan pelbagai lapisan masyarakat, khasnya golongan berpendapatan rendah membeli-belah tanpa perlu berbelanja besar.
"Ini kerana di Kedai Rakyat 1Malaysia ini, harga barang-barangnya adalah berpatutan, agak berbeza dengan kedai biasa.
"Tambahan pula, ia juga menjual pelbagai barang keperluan harian sama seperti di pasar raya lain," kata ketua masyarakat Bidayuh Serian itu ketika ditemui pemberita, di sini, semalam.
Dari segi lokasi pula, beliau yang berasal dari Serian, berkata ia agak strategik memandangkan banyak perkampungan di kawasan tersebut.
"Bagaimanapun, saya rasa papan tanda lebih besar perlu diletakkan, mungkin di tepi jalan bagi memudahkan orang ramai yang baharu pertama kali berkunjung ke sini mengenal pasti kedai tersebut," katanya.
Bagi seorang kerani di sebuah sekolah berdekatan Semenggok di sini, Nyaie Eddie, 33, pula pembukaan kedai tersebut sejak diumum untuk diwujudkan pada tahun lepas sememangnya dinanti-nantikan.
Lebih menggembirakan, katanya apabila ia dibuka di Kota Padawan iaitu berdekatan dengan rumahnya.
"Di sini bukan sekadar menjual produk 1Malaysia sahaja tetapi turut menawarkan produk-produk lain.
"Saya boleh mendapatkan barang-barang keperluan yang lazim dibeli di sini," katanya.
Manakala Abdul Rhani Mohd Dawi, 64 berkata, beliau menghargai kerajaan atas pembukaan KR1M pertama di negeri ini.
Ini kerana, katanya ia sedikit sebanyak dapat meringankan beban individu yang berpendapatan rendah.
"Ini merupakan usaha kerajaan untuk membantu isi rumah berpendapatan rendah.
"Dengan itu rakyat perlu menyokong usaha tersebut," katanya yang mengusahakan perniagaan menternak ikan dalam sangkar.
Beliau yang tinggal di Batu 9 1/2 menambah, jarak kedai yang tidak jauh dari rumahnya itu juga memudahkan keluarganya membeli-belah tanpa perlu pergi jauh.
Sementara itu, seorang suri rumah, Mantan Sigan yang berasal dari Siburan memberitahu, mereka kini mempunyai lebih banyak pilihan untuk membeli-belah dengan adanya KR1M tersebut.
"Ia juga memudahkan kami membuat perbandingan harga dan saya rasa KR1M sememangnya menawarkan harga barang keperluan yang lebih murah daripada kedai-kedai lain," katanya.

11 di samarahan sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di samarahan sarawak - Google Blog Search


BLOG SARAWAK: 11 <b>di samarahan sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 08 Aug 2012 11:37 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Jurugambar Perkahwinan/ Wedding Photographer [<b>SAMARAHAN</b> <b>...</b>

Posted: 23 Jul 2012 10:38 PM PDT

Assalamualaikum & Hello readers...
Hari ni nak cerita mengenai bidang fotografi. Bukan apa, mana tau ada orang Sarawak baca blog Eza ni.. Boleh lah Eza menyenangkan pencarian jurugambar perkahwinan di area Samarahan mahupun Kuching. Hai kitak, kitak dan kitak! :D Al-maklumlah, musim kahwin di mana-mana, musim tunang tak kira masa. Jadi, kalau ada saudara mara masih tercari-cari photographer untuk majlis-majlis istimewa, Eza ada jawapannya :D.
Korang boleh singgah ke Blog Ejulz | Fotografi milik abang ipar Eza. Pakej yang ditawarkan pelbagai mengikut bajet customers. So, negatiation boleh dilaksanakan. Bidang fotografi ini tidak hanya terbatas untuk majlis perkahwinan dan pertunangan sahaja, malahan juga menyediakan fotografi untuk gambar keluarga, aktiviti luar, pra perkahwinan, majlis hari jadi dan potrait. 
Sentuhan berbeza dalam setiap pakej yang ditawarkan menyerlahkan impak yang memuaskan hati pelanggan. InsyaAllah. So, apa tunggu lagi.. Jom usha! :D

BLOG SARAWAK: 11 <b>di samarahan sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 11 Jul 2012 12:00 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Ahmad Ibrahim sedia bertanding <b>di</b> Kota <b>Samarahan</b> : my <b>Sarawak</b> <b>...</b>

Posted: 17 Jul 2012 11:14 AM PDT

[unable to retrieve full-text content]KUCHING: Pengerusi Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB) Cawangan Batu Kawah Datuk Ahmad Ibrahim bersedia mempertimbangkan untuk bertanding di Kota Samarahan, sekiranya diberikan peluang dicalonkan pada ...

11 di sarikei sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di sarikei sarawak - Google Blog Search


BLOG SARAWAK: 11 <b>di sarikei sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 09 Aug 2012 11:28 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Thomas Hi berpeluang cerah kekal kerusi Parlimen <b>Sarikei</b> : my <b>...</b>

Posted: 09 Aug 2012 11:28 AM PDT

[unable to retrieve full-text content]my Sarawak – News coverage around Sarawak, Sabah and Malaysia. Sarawak @ mySarawak.org. sarawakfriend · Home · World · Nation · Sarawak · Berita Iban · Local ... Loh memberitahu, Hii akan dengan mudah boleh mendapat lebih 65 peratus sokongan daripada pengundinya di Meradong sementara di Sarikei, peluang untuk menang 50-50 berdepan calon DAP. Dalam mana-mana pilihan raya, Loh berkata isu calon daripada puak-puak tertentu adalah tidak ...

Lampu isyarat rosak sejak 7 Ogos sukarkan pengguna jalan <b>di Sarikei</b>

Posted: 12 Aug 2012 04:42 PM PDT

[unable to retrieve full-text content]ROSAK: Begini keadaan lalu lintas yang berlaku di lampu isyarat terbabit, yang jelas kelihatan kelam-kabut.SARIKEI: Kerosakan lampu isyarat utama yang terletak di tengah-tengah bandar Sarikei sejak 7 Ogos hingga ...

BLOG SARAWAK: 11 <b>di sarikei sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 19 Aug 2012 09:41 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Posted:

[unable to retrieve full-text content]

11 di lundu sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di lundu sarawak - Google Blog Search


BLOG SARAWAK: 11 <b>di lundu sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 19 Aug 2012 09:12 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Posted:

[unable to retrieve full-text content]

BLOG SARAWAK: 11 <b>di lundu sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 10 Aug 2012 09:10 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

11 di marudi sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di marudi sarawak - Google Blog Search


BLOG SARAWAK: 11 <b>di marudi sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 11 Jul 2012 12:00 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Patrick Sibat dijangka calon PKR kerusi Parlimen Baram - mySarawak

Posted: 04 Jul 2012 11:13 AM PDT

MARUDI: Bekas ahli Majlis Tertinggi (MT) Parti Rakyat Sarawak (PRS) Patrick Sibat Sujang, 59, kini sibuk melawat sambil bertemu penyokongnya di kawasan Poyut/Lubok Nibong selain memperkenalkan dirinya di kawasan Marudi.

Sibat yang kini menyertai Parti Keadilan Rakyat (PKR) berkata beliau ialah orang Iban pertama di Baram yang akan bertanding pada pada Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU13) nanti.

Beliau bersama seorang ahli politik veteran yang lebih dikenali sebagai Baginda telah melawat hampir 70 peratus rumah di kawasan berkenaan untuk menerangkan dasar PKR kepada penduduk.

Sekembalinya daripada berkempen di Rumah Manjan, Sungai Melikat dekat sini baru-baru ini, Sibat memberitahu Utusan Borneo bahawa beliau akan bertanding sekiranya dipilih oleh pucuk pimpinan PKR untuk mewakili PKR di kerusi Parlimen Baram.

Beliau yang berasal dari Kuala Bok di Tinjar Baram berkata beliau mempunyai pendirian dan mempunyai visi terkini untuk membantu masyarakat Dayak khususnya kaum Iban di Baram termasuk Bakong dan Marudi.

Sibat pernah bertanding atas tiket PBDS yang ketika itu adalah pembangkang tetapi tewas kepada mendiang Datuk Edward Jeli.

Justeru beliau merayu kepada penduduk Poyut/Lubok Nibong supaya memberi sokong padu dan kepada beliau.

Sibat juga memiliki ijazah dan pernah menjandang jawatan Timbalan Pengarah Pertanian Negeri Sarawak sebelum berkecimpung dalam politik.

Category: Berita Tempatan, Sarawak

BLOG SARAWAK: 11 <b>di marudi sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 09 Jul 2012 12:00 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Perutusan Y.A.B. Perdana Menteri Malaysia Sempena Peristiwa <b>...</b>

Posted: 09 Jul 2012 04:00 PM PDT

[unable to retrieve full-text content]Sebagai seorang wakil kepada penduduk di Pekan Marudi Baram, Sarawak ini saya ingin mengucapkan sekali lagi jutaan terima kasih kepada pemimpin nombor satu kita iaitu DATUK SERI MOHD. NAJIB RAZAK kerana ...

JANTAN GEL ~ MASKULINSIDE E-STORE

Posted: 18 Jul 2012 08:30 AM PDT



Kepada rakan-rakan sama ada bakal suami, suami kepada seorang isteri ataupun suami yang berpoligami. Saban hari kita sering didedahkan dengan pelbagai permasalahan dalam institusi perkahwinan yang berpunca dengan masalah di ranjang.
Tidak dapat dinafikan ramai suami yang berhabisan beribu ringgit dalam usaha untuk memenuhi tanggungjawap mereka sebagai suami. Malahan ada juga yang berani mengambil risiko menggunakan pelbagai jenis ubatan yang kadang kala tidak di iktiraf oleh Kementerian Kesihatan Malaysia.

Jangan korbankan "si perkasa" hanya kerana anda tidak mengetahui rahsia sebenar untuk tahan lama di ranjang bersama "pengantin" anda.

Hakikatnya, masalah utama lelaki Asia ialah ejakulasi pramatang atau "cepat pancut". Ini berpunca dari cara pemakanan dan kehidupan seharian kita sejak dari zaman kanak-kanak lagi. Jadi tidak dapat dinafikan ada diantara suami yang "melarikan" diri dari menjalankan tanggungjawap kepada isteri dan membiarkan isteri makan luar…

Kini..Anda tidak perlu mengambil risiko kesan ubat-ubatan atau membayar ribuan ringgit demi membahagiakan isteri.
Saya juga merupakan seorang suami yang mendambakan kebahagiaan bersama isteri di ranjang. Saya percaya seorang isteri layak mendapatkan nikmat yang sama ketika berjimak, malahan bukan sekadar nikmat pada malam itu sahaja. Saya mahukan isteri tercinta saya bahagia dan saya tidak perlu memanggilnya ke ranjang tanpa dia rela. Bahagianya seorang suami apabila tiap malam merupakan malam pertama buat mereka..Ya, itulah yang berlaku dalam kehidupan saya sebagai seorang suami meskipun sudah memiliki 2 cahaya mata.
Sebelum saya memiliki rahsia tahan lama ini, setiap malam saya menjadi gusar selepas berjimak. Lebih merisaukan lagi apabila si isteri tidur awal dan memalingkan muka dari saya.
Alhamdulillah, setelah saya mengaplikasikan rahsia tahan lama ini segalanya berubah. Alangkah bahagianya bila melihat si isteri tersenyum kepuasan dan minta "seround" lagi. Oleh itu saya dengan bangganya memperkenalkan rahsia kebahagiaan saya di ranjang:

Pancutan pra matang atau masalah cepat pancut amat tidak disukai wanita. Antara punca pancutan pra matang adalah kegelian melampau dialat sulit lelaki.
Jantan Gel membantu anda dengan mengurangkan kegelian dizakar anda.

Hasilnya? Jimak Lebih Lama dan Isteri Tersenyum Puas.

Jantan Gel direka khusus untuk membantu lelaki tahan lebih lama diranjang, meningkatkan keyakinan diri dan memuaskan pasangan. Jantan Gel diformulasikan 100% dari herba melayu purba yang telah diiktiraf turun temuran dalam membantu lelaki tahan lebih lama diranjang.


Butea Superba
Merupakan herba dari Thailand. Di Thailand, ia dikenali sebagai Red Kwao Krua. Terkenal di Thailand sebagai penggalak seks buat kaum lelaki.
Dr Wichai Cherdshewasart sainstis di Chulalongkorn University, Thailand telah mengesahkan bahawa Butea Superba mempunyai sifat semulajadi dalam menyembuhkan penyakit mati pucuk.
Butea Superba adalah antara bahan yang terdapat dalam Jantan Gel.


LintahPada zaman dahulu, lintah dijadikan minyak dan diurut pada zakar lelaki. Ia dipercayai mampu membesarkan zakar lelaki.
Kini perubatan moden telah mengakui khasiat Lintah. Khasiat Lintah terletak pada air liurnya. Air liur lintah mengandungi bahan yang mampu mencairkan dan melancarkan darah.


Gambir Serawak
Sejenis tumbuhan yang dihasilkan dari getah kayu pokok gambir yang banyak terdapat di dalam hutan Negeri Sarawak, Malaysia. Ia juga dikenali dengan nama Born, Gambier, Borneo Cat's claw, Una de Gato dan Kerangas. Ia diperolehi di dalam hutan tebal di kawasan pendalaman di bahagian Long Panai, Marudi, Sarawak.
Keberkesanan gambir Sarawak memang telah diketahui berabad lamanya khususnya bagi penduduk-penduduk di Negeri Sarawak. Penggunaan gambir secara meluas telah menular ke semua negeri di Semenanjung Malaysia malah ke beberapa negara jiran seperti Indonesia, Brunei dan Singapura. Kesan dari penggunaan telah terbukti memberikan hasil yang luar biasa dan lebih murah berbanding ubat moden yang menelan belanja yang tinggi.

Cara Guna Jantan GelPicit sedikit gel ke jari anda. Sapu secara sekata dikepala zakar, takuk kepala zakar dan urat pari. Biarkan sejam sebelum bilas dengan air paip. Kemudian anda boleh bersama. Kesan gel akan lebih kuat sekiranya anda biarkannya lebih lama dizakar anda.
Kami mengesyorkan anda menggunkan Jantan Gel selepas mandi petang. Biarkan gel tersebut meresap. Bila anda mahu bersama isteri anda pada selepas insyak baru dibilas dengan air. Kesan Jantan Gel mampu bertahan sehingga 9 jam. Walaupun anda tidak jadi bersama dengan isteri anda pada malam tersebut tidak mengapa kerana Jantan Gel tidak memberbahayakan.

Cara penggunaan berserta gambar ada disertakan sekali.
Perhatian! Jika anda pengguna Jantan Gel kali pertama, sila guna dalam kuantiti yang sedikit dahulu untuk mengetahui amaun yang sesuai untuk anda. Zakar setiap lelaki adalah berlainan dan masing-masing memerlukan amaun gel yang berbeza. Jika penggunaan pada hari ini tidak memberikan perbezaan, sila gandakan amaun gel untuk hari esok. Dan pastikan gel dibiarkan pada zakar sekurang-kurangnya 1 jam (lebih lama lebih baik).

Soalan-Soalan Lazim Berkenaan Jantan Gel

Apa beza Jantan Gel dengan produk-produk lain yang terdapat di internet?
Kebanyakkan produk gel tahan lama yang dijual di internet tidak mendapat kelulusan dari Kementerian Kesihatan Malaysia. Ada juga antara gel tahan lama tersebut mempunyai isi yang sangat sedikit iaitu 2ML dan dijual pada harga yang tidak masuk akal.
Jantan Gel telah mendapat kelulusan dari Kementerian Kesihatan Malaysia. No pendaftaran kami adalah NOT091202590K. Jantan Gel mempunyai isipadu sebanyak 10ML dan ianya sangat kuat. Hanya sedikit sahaja diperlukan untuk kesan maksimum. Dan 1 unit Jantan Gel mampu bertahan lebih sebulan jika diguna dengan cermat.

Bolehkah Jantan Gel digunakan bersama kondom?
Jantan Gel boleh digunakan bersama kondom. Sila bilas zakar dengan air paip sebelum menggunakan kondom.

HARGA - RM60 FREE POSLAJU

 

BLOG SARAWAK

Copyright 2010 All Rights Reserved