ads

Selasa, 23 Ogos 2011

11 di samarahan sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di samarahan sarawak - Google Blog Search


cerita <b>di</b> sebalik uitm <b>samarahan</b> , <b>sarawak</b> - this blog belong <b>...</b>

Posted: 26 Jun 2011 01:27 AM PDT

salam u all .. hey .. korg chat ka ??

aishh .. semakin lame semakin malas la yana nak updet  update blog ni ..
alhamdulillah dah nak sampai seminggu yana study kat cni .. korg dtg kla cni .. lawat yana .. muahahhahha :P
huuu .. harap korg chat .. yeayy ~

huuu .. btw , yana nak kongsi something .. maklumlah ta de pape yang yana nak bagi kat korg bace .. kau bosan ngn blog aquu ? kau klik la X tu .. chow dari cni .. ahahhahah .. heeee

kat sini best , smue member-memeber dalam cos yang yana ambil iaitu public admin smue oke .. huuu .. <3

kau nak kenal member-member aquu kt cni ?? hoho .. 
nah ! yana bg gambar .. tengok puas-puas .. tengok je tw , nak ngorat jangan .. aishhh .. heee


puteri-puteri comel :)




















putera-putera yang kiut .. :) 
haha .. jangan marah .. 














huuu .. sori law korang x puas aty .. sj x taw nk updet ape .. hahahha .. huuu ..sape-sape yang tak de gambar tu , yana mintak maaf , yana x taw fesbuk  facebook korang .. ni pun yana ambil dalam group .. huuu .. tenkiu2 .. :) enjoy .. heee ..

nah ! gambar yana lak .. cuci-cuci mate .. hahah ..


setakat ni sudaa .. abis .. sebarang copy gambar tidak akan diberi peluang .. jangan nak copy -copy gambar .. xsuke .. huuu ..

tenx bace this blog .. :)

11 di marudi sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di marudi sarawak - Google Blog Search


BLOG SARAWAK: 11 <b>di marudi sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 11 Jul 2011 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG SARAWAK: 11 <b>di marudi sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 11 Jul 2011 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG SARAWAK: 11 <b>di marudi sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 26 Jun 2011 12:00 AM PDT

Description

JANTAN GEL
RM 69.00

KETAHANAN MAKSIMA
Pancutan pra matang atau masalah cepat pancut amat tidak disukai wanita. Antara punca pancutan pra matang adalah kegelian melampau dialat sulit lelaki.
Jantan Gel membantu anda dengan mengurangkan kegelian dizakar anda.
Hasilnya? Jimak Lebih Lama dan Isteri Tersenyum Puas.
Jantan Gel direka khusus untuk membantu lelaki tahan lebih lama diranjang, meningkatkan keyakinan diri dan memuaskan pasangan. Jantan Gel diformulasikan 100% dari herba melayu purba yang telah diiktiraf turun temuran dalam membantu lelaki tahan lebih lama diranjang.
Kandungan Jantan Gel
Butea Superba
Merupakan herba dari Thailand. Di Thailand, ia dikenali sebagai Red Kwao Krua. Terkenal di Thailand sebagai penggalak seks buat kaum lelaki.
Dr Wichai Cherdshewasart sainstis di Chulalongkorn University, Thailand telah mengesahkan bahawa Butea Superba mempunyai sifat semulajadi dalam menyembuhkan penyakit mati pucuk.
Butea Superba adalah antara bahan yang terdapat dalam Jantan Gel.

Lintah

Pada zaman dahulu, lintah dijadikan minyak dan diurut pada zakar lelaki. Ia dipercayai mampu membesarkan zakar lelaki.
Kini perubatan moden telah mengakui khasiat Lintah. Khasiat Lintah terletak pada air liurnya. Air liur lintah mengandungi bahan yang mampu mencairkan dan melancarkan darah.

Gambir Sarawak
Sejenis tumbuhan yang dihasilkan dari getah kayu pokok gambir yang banyak terdapat di dalam hutan Negeri Sarawak, Malaysia. Ia juga dikenali dengan nama Born, Gambier, Borneo Cat's claw, Una de Gato dan Kerangas. Ia diperolehi di dalam hutan tebal dikawasan pendalaman di bahagian Long Panai, Marudi, Sarawak.
Keberkesanan gambir Sarawak memang telah diketahui berabad lamanya khususnya bagi penduduk-penduduk di Negeri Sarawak. Penggunaan gambir secara meluas telah menular ke semua negeri di Semenanjung Malaysia malah ke beberapa negara jiran seperti Indonesia, Brunei dan Singapura. Kesan dari penggunaan telah terbukti memberikan hasil yang luar biasa dan lebih murah berbanding ubat moden yang menelan belanja yang tinggi.

Cara Pengambilan
Picit sedikit gel ke jari anda. Sapu secara sekata dikepala zakar, takuk kepala zakar dan urat pari. Biarkan sejam sebelum bilas dengan air paip. Kemudian anda boleh bersama. Kesan gel akan lebih kuat sekiranya anda biarkannya lebih lama dizakar anda.
Kami mengesyorkan anda menggunkan Jantan Gel selepas mandi petang. Biarkan gel tersebut meresap. Bila anda mahu bersama isteri anda pada selepas insyak baru dibilas dengan air. Kesan Jantan Gel mampu bertahan sehingga 9 jam. Walaupun anda tidak jadi bersama dengan isteri anda pada malam tersebut tidak mengapa kerana Jantan Gel tidak memberbahayakan.
Cara penggunaan berserta gambar ada disertakan sekali.
Perhatian! Jika anda pengguna Jantan Gel kali pertama, sila guna dalam kuantiti yang sedikit dahulu untuk mengetahui amaun yang sesuai untuk anda. Zakar setiap lelaki adalah berlainan dan masing-masing memerlukan amaun gel yang berbeza. Jika penggunaan pada hari ini tidak memberikan perbezaan, sila gandakan amaun gel untuk hari esok. Dan pastikan gel dibiarkan pada zakar sekurang-kurangnya 1 jam (lebih lama lebih baik).

Isi Kandungan
1 tiub = 10g

Jantan Gel berdaftar dengan Kementerian Kesihatan Malaysia. No pendaftaran NOT091202590K

Jantan Gel produk Bumiputera. Produk Halal.

URL: http://kedaijutawan.blogspot.com/2011/04/jantan-gel.html
Tags: , , , , , , , ,
Stats: 11 total views, 3 so far today

Email Iklan Ini Kepada Rakan-rakan? Email Iklan Ini Kepada Rakan-rakan? Print This Post Print This Post

Images

Cara Mengatasi Pancutan Pramatang.Anda Lebih Jantan Di Ranjang

Sponsored Links

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

BLOG SARAWAK: 11 <b>di marudi sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 11 Jul 2011 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG SARAWAK: 11 <b>di marudi sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 11 Jul 2011 12:00 AM PDT


Oleh Amrizan MadianMARUDI, 3 April (Bernama) -- Tanggal 6 April ini genaplah 112 tahun sejarah bermulanya perlumbaan perahu panjang di sungai Baram di utara negeri Sarawak yang kini lebih terkenal dengan panggilan Regatta Baram.
Bagi masyarakat di daerah Baram khasnya kaum Iban, Kenyah, Kayan, Lirong dan Madang, Regatta Baram bermula dengan sejarah perlumbaan perahu perang membabitkan kira-kira 60 hingga 70 pendayung.
Pertelingkahan dan aktiviti memotong kepala yang sering berlaku antara kaum-kaum pribumi di lembah Baram ketika itu mendorong pemerintah Rajah mewujudkan pusat pentadbiran di Marudi pada tahun 1883 yang ketika itu dikenali sebagai Claudetown, yang terletak di tepi sebuah bukit berhampiran tebing sungai.
Di sinilah Claude de Crespigny mentadbir jajahan baru Baram dengan bantuan dua pegawai rendah, sepasukan askar terdiri daripada 30 orang dan beberapa polis orang asli.
Pada awalnya kaum pribumi memulau pentadbiran itu di samping mengancam pihak pemerintah namun beberapa tahun kemudian, kaum Kayan mula menerima pentadbiran baru itu dan mengiktiraf perintah Rajah selain bersetuju membayar cukai pintu sebanyak dua dolar setahun bagi setiap isi rumah.
Dalam tahun 1884, Charles Hose ditugaskan sebagai pegawai kadet dengan Perkhidmatan Awam Sarawak di Baram dan selepas beberapa tahun berkhidmat di situ beliau dilantik sebagai Residen Baram dalam tahun 1891.

Semasa berkhidmat di Baram, Hose mengelolakan Majlis Pengaman di kubunya, juga dikenali Kubu Hose dari 6 hingga 8 April 1899, sekali gus membawa kepada penganjuran Regatta Baram yang berjaya menghapuskan persengketaan kaum-kaum pribumi ketika itu.
Keseronokan dan kegembiraan menyaksikan perlumbaan perahu perang yang panjang ketika itu menyebabkan penduduk berbilang kaum itu melupakan sengketa dan permusuhan sebelumnya hinggalah ke hari ini.
Selepas selesai berlumba iaitu pada 9 April 1899, mereka bersama-sama meraikan pesta tersebut dengan minum tuak sebelum pulang ke kampung halaman masing-masing.
Bagi penduduk di lembah Baram, penganjuran tiga tahun sekali Regatta Baram merupakan temasya yang amat dinanti-natikan sebagaimana mereka menunggu ketibaan Hari Gawai, Hari Raya dan Hari Krismas.
Bagi mereka, regatta itu juga merupakan simbol kepada suburnya keharmonian penduduk berbilang bangsa tanpa mengira agama dan ideologi politik untuk bersama-sama berkumpul menyaksikan perlumbaan perahu tertua dalam sejarah Sarawak itu.
Apabila sampai waktunya, rakyat tidak kira dari Marudi hinggalah ke Kuching, Miri, Brunei dan Sabah, akan berkampung di Marudi sekurang-kurangnya empat hari untuk menyaksikan temasya bersejarah yang turut dihadiri pembesar negeri seperti Yang Dipertua Negeri, Ketua Menteri selain tetamu jemputan seperti Sultan Brunei Darussalam.
Bagi Ketua Kaum Abdullah Piee, 63, Regatta Baram merupakan temasya yang amat unik iaitu melibatkan perlumbaan perahu jenis Bidar (banyak digunakan di Kuching dan Mukah) dan Temuai (Baram).
Katanya pada sekitar tahun 70-an, Regatta Baram dianjurkan hampir setiap tahun namun atas faktor kos penganjuran yang tinggi ia kemudiannya dianjurkan dua tahun sekali pada tahun 80-an dan 90-an manakala bermula tahun 2008, status Regatta Baram telah diangkat menjadi perlumbaan perahu bertaraf antarabangsa dan dianjurkan tiga tahun sekali.
"Kalau dulu sebut sahaja Regatta Baram memang rasanya tidak sabar mahu menunggu bila ia akan dianjurkan dan apabila temasya itu berlangsung, pekan Marudi ini pastinya penuh dengan pengunjung dan kalau tidak silap, jumlah pengayuh perahu sahaja mencecah 3,000 orang melibatkan lebih 100 pasukan yang bertanding," katanya.
Abdullah berkata temasya itu juga digunakan oleh penduduk tempatan untuk beramah mesra selain berniaga khasnya menjual makanan dan minuman selain menyediakan kemudahan tempat tinggal kepada pengunjung luar yang tidak mendapat tempat penginapan di hotel yang masih terhad jumlahnya.
Menurutnya ketika ini Regatta Baram yang turut disertai wakil dari Brunei selain dari bahagian lain di Sarawak, dianjurkan selama tiga hari manakala tumpuan pastinya pada hari terakhir perlumbaan untuk merebut gelaran "Raja Sungai".
"Regatta Baram kini semakin popular, jika Marudi mempunyai jalan perhubungan darat yang lebih baik dari bandaraya Miri, pastinya lebih ramai pengunjung yang datang ke sini untuk menyaksikan Regatta Baram," katanya.
Beliau berkata penduduk di lembah Baram khasnya di Marudi dan Long Lama masih bergantung kepada sistem pengangkutan sungai untuk berhubung dengan dunia luar selain menggunakan jalan darat yang masih kurang memuaskan iaitu jalan ladang kelapa sawit serta sistem pengangkutan udara iaitu melalui pesawat Twin Otter MasWing.
Beliau berharap jalan darat sepanjang kira-kira 54 kilometer dari Miri ke Marudi dapat diturap dan diperbaiki selain kemudahan feri yang lebih murah berbanding sekarang.
Dalam pada itu, Penghulu Ayub Hassan, 46, berkata untuk pergi ke Miri, penduduk di pekan Marudi masih menggunakan pengangkutan sungai sebagai penghubung utama iaitu dengan tambang RM20 sehala, menaiki pacuan empat roda dengan tambang sekitar RM40 seorang selain menggunakan kapal terbang kira-kira RM90 seorang.
Katanya jika Marudi mempunyai sistem jalan raya yang lebih baik, banyak hasil ekonomi dari kawasan Marudi akan dapat dipasarkan terus ke bandaraya Miri selain membantu melonjakkan lagi industri pelancongan tempatan.
"Di Marudi juga tidak kurang hebatnya hasil pertanian seperti buah buahan, namun masalahnya kita tidak dapat pasarkan hasil itu ke luar dengan cepat, selain kita di sini juga ada beberapa tarikan pelancongan khasnya Regatta Baram," katanya.
Ayub berkata jalan darat yang ada sekarang hanya dapat dilalui oleh kenderaan pacuan empat roda dan kadang-kadang tidak dapat dilalui kerana banjir dan jalan rosak.
Beliau turut berharap agar pimpinan negeri dan pusat khasnya Ketua Menteri Tan Sri Abdul Taib Mahmud serta Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dapat membantu rakyat Marudi yang merupakan penyokong kuat kerajaan selama ini.
Kali ini 6 April datang lagi, mungkin keadaannya banyak berbeza dengan apa yang berlaku 112 tahun yang lalu ketika Marudi di bawah kuasa dan pentadbiran zaman pemerintahan Rajah.
Tumpuan pastinya terarah ke pekan Marudi yang menjadi pusat penamaan calon bagi kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Marudi iaitu di Pejabat Daerah Marudi dan DUN Telang Usan di Dewan Suarah Marudi.
Pilihan raya negeri Sarawak ke-10 pada 16 April ini menyaksikan Barisan Nasional (BN) yang diwakili oleh komponennya iaitu Parti Demokratik Progresif Sarawak (SPDP) di Marudi dan Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB) di Telang Usan mahu mempertahankan lembah Baram yang berada dalam Parlimen Baram.
Marudi mempunyai 13,093 pengundi berdaftar manakala Telang Usan dengan 13,623 orang, majoriti pengundi merupakan Iban, selain Orang Ulu, Melayu dan Cina.
Apakah akan berlaku pertarungan sengit kali ini seperti mana temasya perlumbaan perahu perang lebih seabad yang lalu, kerana pembangkang khasnya Parti Kebangsaan Sarawak (SNAP) dan Parti Keadilan Rakyat (PKR) sudahpun awal-awal menyatakan minat untuk bertanding bagi dua kerusi berkenaan.
credit to BERNAMA

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

bumisepi.com » Blog Archive » 3 jam <b>di Marudi, SARAWAK</b> (3 hours in <b>...</b>

Posted: 31 Jan 2011 06:15 AM PST

January 31st, 2011 | by abuadam |

Tiga jam tepat selepas memudiki Batang Baram yang berliku-liku umpama ular dipukul, kami sampai di pekan Marudi. Jam di Xperia X10 ku menunjukkan pukul 11 pagi. Pekan kecil yang tak berapa kecil di pinggir sungai. Taman awam dengan piazza (dataran) di tengah-tengah pusat bandar, dipagari bangunan rumah kedai 2 tingkat, antaranya bank-bank RHB, BSN, AMbank, Public Bank, dan pejabat agensi kerajaan seperti kastam, bomba, dan jeti. Pekan kecil yang tersorok ini mempunyai banyak bank komersial. Ini menunjukkan pekan ini makmur dengan aktiviti perniagaan hasil dari industri sungai dan pembalakan dan kelapa sawit. Jeti di tepi sungai itu sibuk dengan aktiviti aktiviti pagi. Bot laju yang baru berlabuh. Bot laju yang bersedia untuk belayar menuju dsetinasi yang ditentukan. Ada ke hulu sehingga Long Lama, pintu masuk ke Taman Negara Mulu melalui jalan sungai. Ada ke hilir sehingga ke Kuala Baram (Miri) . Peraih menanti barang muatan yang baru sampai dari Kuala Baram (Miri). Penumpang-penumpang menunggu bot ekspres masing-masing ke destinasi masing-masing. 

Sungai tersebut ialah Batang Baram yang lebarnya tidak berubah dari hilir (Kuala Baram)  hinggalah ke pekan Marudi dan seterusnya ke hulu Baram. (Sungai disebut batang di Sarawak, kadang-kadang disebut long).  Kami bernasib baik dapat melihat beberapa ekor buaya bersantai di tebing sungai semasa dalam perjalanan tadi.

Kami makan tengahari di sebuah restoran Islam di mana pelayan-pelayannya gadis bumiputera (Melayu, Bidayuh atau Melanau?) berkulit cerah, bersopan santun lagi bertudung rapat. Menunya hampir sama dengan di Miri atau KL. Selain nasi/mee goreng, laksa Sarawak dan mee kolok menjadi pelengkap hidangan dalam senarai menu. Harganya mahal sedikit mungkin selepas dicampur kos pengangkutan bahan mentah dari Miri.

Terdapat sebuah masjid besar yang baru di pekan Marudi yang terletak di sebelah masjid lama yang kini diguna sebagai kelas fardu ain. Di sebelah masjid terdapat sederet bangunan kerajaan di tepi sungai. Suasana yang sunyi dan tenteram penuh dengan ketenangan dihembusi bayu sungai Baram memberi ilham kepada penggiat seni dan pekerja korporat yang ingin lari dari rat-race dan hiruk pikuk bandaraya mega.

Di sekitar jam 2 petang, transport sampai untuk mengambil kami ke Bandaraya Miri melalui jalan balak dan kelapa sawit. (Transport ialah panggilan orang tempatan kepada kenderaan 4WD, sepertimana ekspres merujuk kepada bot laju atau bot ekspres). Kesemua 8 seats dalam Toyota Landcruiser dipenuhi. Pemandunya anak muda yang agak rocker, yang tahu setiap lubang di dan bonggol di jalan balak. Kami sampai Piasau, Miri  hampir jam 4. Dan aku terpaksa ke Kuala Baram sendiri untuk mengambil kereta yang ditinggalkan di jeti Kuala Baram pagi tadi.

BAgaimana untuk ke Marudi:
Dari Miri, Sarawak ada tiga cara untuk ke pekan ini. Pertama dengan menggunakan pengangkutan udara (MasWing)  dan kedua melalui Batang (Sungai) Baram dengan menggunakan bot ekspress. Kami menggunakan cara kedua untuk projek ini. Batang Baram, adalah laluan utama ke kawasan Ulu Baram. Setiap hari beberapa bot ekspres mengadakan perjalanan dari jeti Kuala Baram (20 km dari pusat bandar Miri) ke pekan Marudi. Perjalanan mengambil masa 3 jam setengah dengan tambang RM20 sehala. Destinasi terakhir bot ini ialah di kawasan Ulu Baram, iaitu pekan Long Lama. Marudi juga dapat dihubungi dengan cara ke tiga iaitu pengangkutan darat (melalui jalan pembalakkan melalui ladang kelapa sawit) dari Miri. Untuk mendapat pengalaman, kami mengambil masa hampir 2 jam dalam perjalanan balik ke Miri menggunakan Toyota Landcruiser Ninja berwarna merah, siap dengan aircond sekali. Memang satu pengalaman yang menarik. Meredah jalan balak tersebut terpaksa melalui 2 buah sungai dengan menggunakan 2 feri iaitu di Sg. Bakong & satu lagi di Batang Baram. Jalan yang teruk kadang-kadang melalui lereng bukit menyebabkan kami melambung-lambung sehingga kepala mencecah bumbung kenderaan. Tambang sebanyak RM40 dikenakan bagi perjalanan satu hala Marudi – Miri. Perkhidmatan transport ini boleh didapati di setiap penjuru jalan di pekan Marudi dan juga di lobi-lobi hotel. Lihat papan tanda yang dipamerkan termasuk destinasi dan waktu bertolak.

Bilangan Penduduk 80,600 orang, yang antaranya terdiri daripada:-
Melayu (4,800orang)
Iban (29,500 orang)
Cina (5,917 orang)
Kenyah (11, 031 orang)
Kayan (11, 387 orang)
Kelabit (2,095 orang)
Penan (7,724 orang)
Bidayuh (618 orang)
Melanau (418 orang)

Tags: ,

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

11 di lundu sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di lundu sarawak - Google Blog Search


BLOG SARAWAK: 11 <b>di lundu sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 25 Jun 2011 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG SARAWAK: 11 <b>di lundu sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 11 Jul 2011 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG SARAWAK: 11 <b>di lundu sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 29 Jun 2011 09:34 AM PDT

URL Sumber Asal :-

Laman Naim Qlate - Suatu Ketika: Nuri gugur <b>di</b> Sungai <b>Lundu</b>

Posted: 25 Jun 2011 12:29 AM PDT


HASHIM Ibrahim menunjukkan tempat kejadian helikopter Nuri terhempas yang kini dikenali sebagai Pulau Nuri. (Gambar kecil) akhbar Utusan Malaysia keluaran 19 Disember 1989 menceritakan kejadian nahas helikopter Nuri di Sungai Lundu, Sarawak.


HARI Isnin, 18 Disember 1989. Cuaca sebagaimana kebiasaan pada musim tengkujuh di Kuching, Sarawak masih tidak menentu dan beberapa kawasan rendah sudah ditenggelami air berikutan hujan lebat beberapa hari sebelumnya.

Di Pangkalan Tentera Udara Malaysia (TUDM) Kuching pula, sebuah helikopter Nuri seawal pukul 8 pagi sudah bersedia menerbangkan 16 penumpang termasuk empat pegawai tinggi Angkatan Tentera Malaysia (ATM), masing-masing dua orang berpangkat Jeneral dan tiga Kolonel.

Mereka terdiri daripada Panglima 1 Divisyen, Mejar Jeneral Datuk Mustaffa Awang; Panglima 3 Briged Infantri, Brigadier Jeneral Datuk Hasbullah Yusuf yang lebih dikenali sebagai Bond Hasbullah; Pegawai Memerintah Batalion Kelima Rejimen Renjer Diraja (RRD), Leftenan Kolonel Mohd. Johari Selan; Pegawai Memerintah Batalion Ke-13 Rejimen Askar Melayu Diraja (RAMD), Leftenan Kolonel Tunku Abdul Aziz Tunku Osman dan Pegawai Staf Satu (Operasi) 1 Divisyen, Leftenan Kolonel Mustafa Kamal Mohd. Yusoff.

Destinasi yang dituju mereka ialah Kem Sematan untuk menghadiri majlis penutup Kursus Risik Tempur. Namun, berikutan halangan cuaca buruk, penerbangan helikopter pelbagai guna itu terpaksa ditangguhkan sehingga pukul 8.50 pagi.

Penangguhan hampir sejam itu rupa-rupanya memberi petunjuk bahawa penerbangan berkenaan adalah yang terakhir buat kesemua penumpang.

Berdasarkan rekod kenyataan rasmi Kementerian Pertahanan, helikopter itu terputus hubungan dengan menara kawalan hanya selepas 15 minit berlepas sehingga TUDM terpaksa melancarkan gerakan mencari dan menyelamat (SAR).

Dua buah pesawat Alouette telah dikerah untuk mengesan Nuri yang membawa individu penting dalam hierarki kepimpinan ATM itu sehinggalah pencariannya menemui noktah. Ia ditemui terhempas di muara Sungai Lundu, berhampiran Kampung Kuala Bandang, kira-kira 60 kilometer (km) ke barat laut Kuching.

Kejadian yang mengorbankan semua penumpang itu dilaporkan berlaku dalam keadaan cuaca buruk dengan hujan lebat disertai angin kencang dan kilat sabung-menyabung.

Selepas 22 tahun nahas itu berlalu, wartawan S2, SAIFUL HAIZAN HASAM dan SOPI SAMAILE serta jurufoto AMIR HAFIZ ABDUL RAHMAN menyusuri muara Sungai Lundu untuk mengimbas tragedi yang turut menyumbang kepada statistik 17 kejadian Nuri terhempas sehingga mengorbankan 95 nyawa sejak 1968.

Ikuti laporan penuh dan kisah-kisah di sebalik tragedi ini di dalam S2 Utusan Malaysia atau langgani e-Paper di http://ebrowse.bluehyppo.com/utusan/index.asp


Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

11 di sarikei sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di sarikei sarawak - Google Blog Search


PUSAT RAWATAN SAPTA KIRANA: TEMPAHAN KEK LAPIS <b>SARAWAK</b> (HOMEMADE)

Posted: 22 Jul 2011 07:19 PM PDT


UNTUK TEMPAHAN / MENJADI AGEN KAWASAN SILA HUBUNGI 
CIKGU RATMAN 012-3456 120
Untuk makluman, setiap kek lapis yang dihasilkan adalah baru dan bukan stok atau disimpan lama. Sebaik sahaja kami menerima tempahan, barulah pihak kami menghasilkan kek lapis mengikut kehendak pelanggan. Bagi mengekalkan kualiti kek lapis yang bermutu, pihak kami hanya menggunakan MENTEGA YANG HALAL bukannya marjerin/planta. Pihak kami menggunakan POSLAJU bagi menghantar kek lapis ke rumah pelanggan dalam masa 2 hari, Insya-Allah.
RM100 setiap satu kek lapis adalah termasuk kos poslaju.

11 di lubok antu sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di lubok antu sarawak - Google Blog Search


Seramai 73 pemilik tanah terima pampasan berjumlah RM945,460 <b>...</b>

Posted: 22 Aug 2011 08:19 PM PDT

Posted on August 23, 2011, Tuesday

LUBOK ANTU: Seramai 73 pemilik tanah dari kawasan Lubok Antu menerima pampasan berjumlah RM945,460 di dewan serba guna Lubok Antu baru-baru ini.

Mereka adalah pemilik tanah yang tanah mereka diguna untuk tujuan Projek Jalan Lubok Antu/ Lemanak, Lubok Antu, Projek Jalan Lubok Antu/ Wong Pandak/Wong Panjai, Lubok Antu dan Tapak 33KV SESCo Substation Batang Ai.

Dalam majlis itu juga seramai 370 pemilik tanah Skim Penempatan Semula Batang Ai, Lubok Antu menerima surat hak milik tanah bagi tujuan lot pertanian.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Batang Ai Malcom Mussen Lamoh telah diberi penghormatan untuk menyampaikan cek pampasan itu kepada para penerima.

Mussen ketika berucap dalam majlis itu berkata, proses pembayaran pampasan akan mengambil masa memandangkan ia harus melalui prosedur tertentu bagi tujuan itu.

"Saya berharap agar para pemilik tanah yang menerima wang pampasan ini mengunakan wang tersebut dengan baik," katanya.

Mussen turut menambah bahawa kerajaan akan tetap membayar pampasan kepada rakyat setelah tanah mereka digunakan oleh kerajaan untuk tujuan pembangunan.

Turut hadir dalam majlis itu Pegawai Daerah Lubok Antu Jack Aman Luat, Penguasa Jabatan Tanah dan Survei Bahagian Sri Aman Mohamad Razali Arshad dan pegawai kerajaan yang lain.

 

BLOG SARAWAK

Copyright 2010 All Rights Reserved