ads

Sabtu, 24 Mac 2012

11 di mukah sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di mukah sarawak - Google Blog Search


Ikan Keli atau jerung yang ditangkap <b>di Mukah, Sarawak</b>. |Kemah <b>...</b>

Posted: 14 Mar 2012 11:13 AM PDT

11 di simunjan sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di simunjan sarawak - Google Blog Search


AR RISALAH الــرســالـة: Pertikaian <b>Simunjan</b>: Lima ditangkap <b>...</b>

Posted: 15 Mar 2012 12:06 AM PDT

[unable to retrieve full-text content]Satu lagi pertikaian hangat membabitkan hak tanah adat di Sarawak di Sarawak tercetus dan berakhir dengan polis menahan lima penduduk Iban di sebuah perkampungan di Simunjan kerana didakwa membakar sehingga ...

11 di kuching sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di kuching sarawak - Google Blog Search


Ema Blog: Perkhidmatan Sewa Pengangkutan <b>di Kuching Sarawak</b>

Posted: 19 Mar 2012 05:39 PM PDT

Dah lama nak buat entri ini. cuti ke Kuching pun dah hampir sebulan. baru teringat nak buat entri pasal perkhidmatan sewa pengangkutan di sana. masa cuti di sana, kami sewa van yang agak selesa memandangkan kami pergi pun ramai. dan saudara kat sana yang carikan van sewa ini.

Perkhidmatannya sangat memuaskan. orangnya peramah. datang pun tepat pada masanya. kalau yang bercadang nak bercuti di Kuching dan ingin dapatkan khidmatnya boleh hubungi En Ahmat (019-884 6806) atau melalui email arisha081@hotmail.com / mat7630@gmail.com .

Selain pengangkutan, nak perkhidmatan homestay pun boleh. yang ema tak pasti samada sewa kereta ada atau tak. Nak tahu lebih lanjut bolehlah hubungi beliau. ema sewa van RM 600 sepanjang 3H 2M bercuti.



Ini saja gambar Encik Ahmat (berbaju belang) yang ada. nampak sipi-sipi je.

Pengalaman percutian kami di Kuching, Sarawak boleh klik

SINI , SINI , SINI , SINI , SINI , SINI , SINI , SINI , SINI , SINI , SINI

Ema Blog: Corat-Coret Percutian <b>di Kuching Sarawak</b>

Posted: 03 Mar 2012 10:00 PM PST

Sepanjang percutian kami ke Kuching, Sarawak banyak perkara yang berlaku dan belum lagi keluar mana-mana entri. Antaranya:

1) Malam sebelum bertolak aqeel syafiq demam panas. Masa ambil aqeel di rumah pengasuh dia dalam keadaan tak bermaya. Balik rumah terus bagi ubat demam. Bila pagi keesokkannya, on the spot aqeel sihat. Ubat perangsang apabila mr.ery cakap " adik kena sihat, esok nak naik kapalterbang" .

2) 5 jenis pengangkutan digunakan dalam masa sehari iaitu kereta, motor (mr. ery seorang), komuter, bas, kapal terbang dan van.

3) Kami 4 beranak berat baggage hanya 9KG (booked untuk 20KG). Keluarga mertua (abah dan ma) berat baggage cecah 14.9 KG (booked 15KG). Keluarga SIL berat baggage 17KG (booked 15 KG)..so, tukar dengan kami punya.

4) Cuak bila check-in flight. Ema dengan SIL berlainan jenis boarding pass. Terus pergi tanya pekerja AA "Dah betul puan, mesin lain-lain".

5) Berpisah seat jauh dengan mr.ery. mr. ery, FIL dan SIL dapat nun di belakang sekali. Ema 3 beranak dapat seat no 14. Tapi kena tukar ke seat lagi depan no 4 (hot seat) sebab seat 14 sebelah pintu kecemasan. Tak sesuai anak-anak berada di sebelah sana.

6) Azwa dan Aqeel duduk diam sahaja bila kapal terbang nak berlepas...pengalaman pertama bagi mereka berdua.

7) Azwa menangis bila duduk jauh dengan mr.ery. Mr. ery bawa azwa ke seat belakang sebab banyak yang kosong. lagipun sepupu-sepupu azwa pun duduk di belakang juga.

8) Azwa dan mr. ery sempat order makanan dalam kapal terbang. kena bayarlah sendiri.

9) MIL risau dan takut tidak lepas untuk bawa masuk ketupat ke dalam kapal terbang. Nak makan pun tak berani.. tak pasti boleh atau tak boleh makan makanan luar dalam kapal terbang?

10) Tiba di Airport Kuching, jumpa dengan pemandu van terus dibawa berjalan-jalan tanpa sempat untuk berehat. nak kejar masa punya hal...

11) Tempat-tempat yang orang selalu katakan seperti Kampung Budaya, Rumah Panjang, Jong Crocodile Farm kami tak pergi atas sebab bawa baby dan bayaran mahal..hehehe...

12) Last day nak pergi tengok orang utan tak kesampaian sebab orang utan tak keluar gara-gara hujan hari sebelumnya.

13) 'Cap' (penutup lens) jatuh di dalam sungai tapi nasib baik ia timbul. selamat dulu..akhirnya hilang juga.

14) Kami semua tidak bermalam di mana-mana hotel. Tumpang bermalam di rumah menantu anak saudara MIL di Kampung Batu Kawa.

15) Setiap keluarga bergilir-gilir keluarkan duit untuk belanja makan.

16) Pergi Kuching sama balik KL berasingan. Kami punya flight jam 1.55 pm dan MIL serta SIL jam 4.15pm...punyalah susah nak rebut tiket murah..

17) Saat getir bila cuaca tak elok ketika penerbangan balik ke Kuala Lumpur. Hampir satu jam tak boleh bangun dari tempat duduk. Kapal terbang pun rasa gegar langgar awan..

18) FIL kena bayar xtra baggage RM 40.00 sebab terlebih muatan lagi.

19) Kami pun terlebih 0.5KG dari 20KG..Alhamdullillah tak kena extra baggagge..kalau kena sanggup kami sandang saja.

20) Balik rumah pun kena naik 5 jenis pengangkutan..nak tahu kenapa 5 jenis pengangkutan tak? Bermula dari rumah naik kereta ke Terminal Bersepadu Selatan (TBS) hantar ema, anak-anak dan FIL...pastu mr.ery hantar kereta ke rumah dan bawa motor untuk park di TBS...Dari TBS ke KL Sentral naik komuter...Dari KL Sentral ke LCCT naik bas...Dari LCCT ke Kuching of cozlah naik kapal terbang...Dari Kuching ronda-ronda naik van..dan begitulah sebaliknya bila tiba time balik.

11 di miri sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di miri sarawak - Google Blog Search


3 SEKELUARGA MAUT KEMALANGAN <b>DI MIRI</b>, <b>SARAWAK</b> <b>...</b>

Posted: 01 Dec 2011 12:15 AM PST

3 SEKELUARGA MAUT KEMALANGAN DI MIRI, SARAWAK

0 votes, 0.00 avg. rating (0% score)

No of View :2245
Sebagai Rakyat 1 Malaysia, Jum Bersatu Hati..Tak Yah Gaduh2

MIRI: Seorang guru ditemani ibu dan kakaknya maut dalam nahas jalan raya di jalan pesisir pantai Bakam dalam kemalangan pada jam 7 malam tadi.

Difahamkan, mangsa dalam perjalanan balik ke Niah dari Miri setelah menjemput ibu dan kakaknya dari Lapangan Terbang Miri selepas tiba dari Pulau Pinang.

Mangsa dikenali, Logman Hashim, 25, Zabarulah Ahmad, 58, dan Hanim Yusof, 30, terbunuh di tempat kejadian kerana mengalami kecederaan parah.

Dalam kejadian itu, kereta Kancil yang dinaiki mangsa remuk teruk selepas bertembung dengan kereta Toyota Hilux dari arah bertentangan.

Bagaimanapun, pemandu dan seorang penumpang Hilux itu tidak mengalami sebarang kecederaan.

Punca sebenar kejadian masih dalam siasatan.

Di sini Di Himpunkan Kisah Pelik dan Lucu, Anda Pasti terhibur...

Dapatkan info terkini dengan klik link ini

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Incoming search terms:

3 SEKELUARGA MAUT KEMALANGAN DI MIRI, SARAWAK

0 votes, 0.00 avg. rating (0% score)

11 di subis sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di subis sarawak - Google Blog Search


From Melaka to <b>Sarawak</b>: Melaka - KLIA - Miri - <b>Subis</b> - SKKS4 part 1

Posted: 23 Jan 2012 03:07 AM PST

kali ni aku nak ceritakan perjalanan aku pulak.
maaflah.. ni kirenye diari aku untuk aku imbas dan ingt kembali perjalanan aku
dari MELAKA kira2 jam 2 ptg. tp sblm 2 dr panggilan dari one of my fren.
die cakap flight die tunda lepas CNY
aku pn cuak jugak sbnrnye. Alhamdulillah lepas perjalanan hampir 2 jam aku tiba di 
bukan sebarang hotel tau.
hotel 5 bintang ni. bak kate kawan aku...
berjaya KPM pujuk aku g sarawak dgn bagi ddk hotel 5 bintang ni
sedey sgt nk berpisah dgn keluarga
namun begitu, demi kerana tugas untuk mendidik anak bangsa
akan ku tempuhi juga dugaan ini
sepanjang duduk kt Hotel Pan Pasific KLIA
mkn tgh ari je x sempat sbb flight kul 1315
aku dan kwn2 ku, zatul, hani, aniz
kiteorng check in luggage lebih kurng kul 11.30
lepas 2 kiteorng berpisah. janji nk jumpe balik kul 12.30
aku g mane? aku g jumpe kenalan aku.
dia bnyk support aku. his like a brother to me
g minum je then aku jumpe kwn2 aku kt tempat nk masuk flight about 12.30
aku dh lambt jugak sbnrnye
tp Alhamdulillah sempat gak sampai on time
pesawat berlepas kire2 jam 1330
nnt aku cite ape jd dlm flight pulak k
p/s: sedih sgt bile dh naik flight

11 di lundu sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di lundu sarawak - Google Blog Search


SeliDi kah kiTa?: i love <b>lundu</b>

Posted: 19 Mar 2012 08:08 PM PDT

Salam persahabatan dariku

minggu lepas dan minggu sebelumnya aku bertandang ke Lundu, Sarawak. jauhnya sejam kurang lebih perjalanan dari rumahku di Kuching. kalian pasti ingin tahu kenapa aku fokus pada Lundu bukan? andai kalian berkunjung ke Lundu pasti kalian akan mengeluh Pekan Lundu yang masih kekampungan dibanding Kuala Lumpur atau Bandaraya lain di seluruh Malaysia. tapi aku tidak mahu menyentuh isu politik hatta pemandangan sekalipun. Lundu biasa biasa sahaja. kalau mahu ke pantai silalah berlari ke Sematan. tapi yang aku cintakan tentang Lundu ini adalah orang-orangnya atau penduduknya. bukan aku cintakan orang Lundu okeyhhh! org aku cintakan nun jauh di sana sedang demam merinduiku. aku harap cintaku sihat selalu.
sepupuku bang Awg. Roslan gembira di hari RAJA sehari beliau! hehehe
di atas ada sekeping dua gambar ku ambil di Lundu. macam aku katakan, aku tidak mahu komen pasal pemandangan Lundu sebab tempatnya cantik tenang bisa-biasa sahaja.
namun, yang buat aku jatuh cinta pada Lundu adalah kerana penduduk Lundu ini bahasanya lemah lembut. butir-butir kata mereka sama seperti orang Kuching tapi aku boleh katakan alunan pertuturan mereka amat lembut. budi bahasa budaya kita bukan? hahaha.. bukan sekadar budi, kebanyakan orang Lundu aku lihat penyabar dan mereka menyambut tetamu umpama Rasulullah S.A.W menyambut tetamu. mengikut sunnah benar mereka ini. mereka tidak akan membiar tetamu duduk di lantai. bayangkan aku yang muka tak tahu malu almaklum da terbiasa, aku datang duduk d lantai, ditariknya aku duduk di atas sofa dan dia sendiri duduk di atas lantai enggan membiarkan aku duduk di atas lantai. katanya "tetamu patut dimuliakan". i was like what tha? org datang umah aku, sukati mereka lah mau duduk mana asalkan selesa. ternyata aku tidak beradab! hahahaha. Dan juga bila tetamu hadir di rumah, mereka menghidangkan makanan terbaik mereka. aku juga orang kampung. aku tahu mana makanan terbaik d rumah. bila mereka hidangkan ikan, udang besar-besar yang manis-manis segar belaka, padahal mereka ada yang menjual segala ini. sudahlah dihidangkan makanan, mereka bekalkan lagi kami dengan kuih muih, manisan dan segala barangan padi huma sebagainya buat kami. ya Allah malunya aku bila disuakan dengan adab budi pekerti semulia begini. Kuching da semakin menjadi barat dengan kemajuan apa bagai, orang Kuching pun kebanyakan da jadi seperti mat salleh termasuk aku. aku kalau ada kawan di rumah, aku hidangkan minuman manisan dan goreng mee sahaja. andai raya menjengah tiba barulah aku hidangkan dan masakkan yang istimewa. mereka di Lundu tidak cukup dengan pertuturan lembut mereka, adab mereka benar-benar mengikut sunnah dalam menyambut tetamu.
orang orang muda Lundu yang banyak berhijrah ke Kuching dan bila aku jumpa di Lundu mereka jua dah berubah jadi Kuching. hahahahahaha..... hadui! aku harap penduduk Lundu yang melayu masih berpegang kuat dengan cara adab budi pekerti lemah lembut mereka. oh! bila aku solat zuhur d surau mereka, penuh beb! di sini aura Islamik masih menebal. apapun, kuih tanggak Lundu memang sedappp! nyemsss kohh! hahahaha. andai aku stress teramat sangat, aku tahu selain dari pantai di rumahku LUNDU adalah destinasiku menanangkan diri dengan penduduknya dan adegan memancing di sungainya! yeah man! chow lok!
p.s- I will always Love You!
senyumlah dan bergembiralah selagi mampu kerna senyuman kita akan buat yang lain tersenyum jua. waddup brahh!

11 di marudi sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di marudi sarawak - Google Blog Search


Rakyat <b>di Marudi</b> terus nikmati projek pembangunan | BorneoPost <b>...</b>

Posted: 12 Dec 2011 02:07 PM PST

Posted on December 13, 2011, Tuesday

MASIH ADA PEMBANGUNAN: Entri (tiga dari kiri) menyampaikan surat pemberitahuan kelulusan projek pembinaan jalan bernilai RM0.406 juta dan geran MRP kepada penduduk di Marudi.

BELURU: Rakyat di Marudi terus menikmati projek pembangunan dan pengagihan projek kecil luar bandar (MRP) walaupun wakil rakyatnya digugurkan daripada parti.

Menteri Muda Kemudahan Awam (Bekalan Air) Sylvester Entri Muran berkata, dengan statusnya sebagai bekas naib presiden Parti Demokratik Progresif Sarawak (SPDP), ia tidak menghalang beliau untuk terus membantu rakyat di kawasan itu.

"Rakyat di Marudi memberi sokongan penuh terhadap Barisan Nasional (BN) walaupun pemimpin SPDP tidak memberi sokongan kepada saya sebagai calon BN semasa pilihan raya negeri yang lalu.

"Malah semua peruntukan pembangunan datang daripada kerajaan bukannya parti," katanya yang merupakan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Marudi.

Entri berkata demikian pada majlis penyampaian dana MRP bernilai RM405,600 kepada 108 penerima di konstituensi Marudi dan penyampaian surat pemberitahuan kelulusan projek jalan dari Bakong hingga Teru, semalam.

"Pemberian geran dan surat pemberitahuan itu sekali gus menyangkal khabar angin yang menyatakan saya tidak ada lagi dana untuk diberikan kepada rakyat dan parti akan mengambil alih Marudi berikutan penyingkiran saya daripada parti," katanya.

Ujar Entri, walaupun rakyat di Marudi tidak mempunyai pemimpin SPDP di peringkat pusat, namun mereka tetap memberi kemenangan besar kepada BN semasa pilihan raya negeri yang lalu.

"Baru sekarang mereka tiba-tiba muncul di Marudi dan kehadiran mereka telah memecah-belahkan rakyat di situ, walhal semasa kempen mereka tidak pernah datang menjenguk.

"Mereka juga hipokrit kerana menyifatkan tindakan menggugurkan saya sebagai mengutamakan kepentingan parti sedangkan masalah akar umbi berpunca daripada Presiden Tan Sri William Mawan Ikom yang gagal mempertahankan status quo dalam jawatankuasa parti," ujarnya.

Entri menambah, Mawan sepatutnya mengekalkan status quo berkenaan jika beliau benar-benar mahu menjaga kepentingan parti, bukannya menyingkirkan saya dan menghukum empat lagi wakil yang dipilih.

Apa pun kata Entri, penyingkiran daripada SPDP tidak akan melemahkan semangat beliau untuk terus berkhidmat malah menganggap ia sebagai cabaran dalam politik untuk bekerja lebih gigih.

11 di daro sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di daro sarawak - Google Blog Search


Masalah Bekalan Elektrik <b>di Daro</b>, Mukah, <b>Sarawak</b> | Aduan Rakyat <b>...</b>

Posted: 03 Nov 2011 07:13 PM PDT

Salam 1Malaysia,

Kami amat berasa terbeban dengan masalah bekalan elektrik yang selalu terputus di daerah kami, Daro, Mukah, Sarawak semenjak setahun yang lalu. keadaan ini amat memeritkan apabila bekalan elektrik ini terputus hampir setiap hari. Kadang-kadang memakan masa seharian untuk baik seperti sedia kala. Tetapi keadaan yang sama berulang pada keesokan harinya dan berulang dari hari ke hari.

Keadaan ini amat membebankan kami dan seluruh penduduk di sini. Cuaca yang panas setiap hari menyebabkan kami semakin perit menunggu bekalan elektrik untuk pulih seperti sedia kala. Kerja-kerja harian juga terjejas teruk. Selalunya pada hari minggu, bekalan elektrik akan mula terputus seawal jam 8 pagi dan pulih semula pada jam 5 atau 6 petang. Bayangkan keadaan yang sama berlaku hampir setiap hari.

Beberapa aduan telah dihantar, namun masalah yang sama tidak juga selesai. Kami berasa terkilan apabila masalah ini dipandang remeh pihak atasan. Kami terhimpit dengan masalah ini hampir setahun yang lalu dan kami tidak ingin masalah ini terus-menerus menjejaskan aktiviti harian kami penduduk sekitar. Kami memohon kerjasama pihak Aduan Rakyat untuk menyelesaikan masalah kami ini. Kerjasama dan keprihatinan dari pihak anda amat kami harigai, terima kasih.

By: Nasyilla Awang

PERINGATAN:  AduanRakyat.com.my tidak bertanggungjawab terhadap aduan yang diutarakan melalui laman web ini. Ia adalah aduan peribadi pengadu dan tidak semestinya menggambarkan pendirian AduanRakyat.com.my.

Aduan yang berkaitan:

11 di padawan sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di padawan sarawak - Google Blog Search


Usahawan ibu tunggal harus mula bertapak <b>di</b> rumah : my <b>Sarawak</b> <b>...</b>

Posted: 23 Mar 2012 11:10 AM PDT

UNTUK ANDA: Ragad (kanan) dan Fatimah teruja menunjukkan kek yang dibuat para peserta kursus yang menampilkan gambar mereka. Turut kelihatan Norjanah (tengah). — Gambar Chimon Upon

KUCHING: Ibu tunggal yang mahu melibatkan diri bidang keusahawanan dinasihati agar melakukannya secara skala kecil-kecilan sebagai permulaan.

Isteri Ketua Menteri, Puan Sri Ragad Kurdi Taib berkata, perniagaan secara kecil-kecilan dari rumah merupakan satu permulaan baik untuk melangkah lebih jauh.

"Mengikuti latihan sebegini mungkin tidak mencukupi untuk anda memulakan perniagaan kerana ia memerlukan latihan yang konsisten bagi meningkatkan hasil jualan.

"Malahan dari rumah juga anda boleh menumpukan sebilangan produk sahaja, yang mampu meningkatkan jualan dan menambah pendapatan keluarga," katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap merasmikan penutupan Kursus Kemahiran Keusahawanan yang dihadiri Menteri Kebajikan, Wanita dan Pembangunan Keluarga Datuk Fatimah Abdullah di Pusat Bimbingan Usahawan (PBU) Institut Pertanian Semenggok di Padawan dekat sini, semalam.

Kursus yang diadakan selama tiga hari itu disertai seramai 17 orang ibu tunggal dan ia berobjektifkan untuk menyediakan landasan pertama dalam proses membina keupayaan dan memperkasakan ekonomi wanita.

Tambah Ragad, kursus yang diadakan itu merupakan wadah kepada peserta meningkatkan kemahiran mereka dalam aktiviti pembuatan kek dan pastri.

"Dengan kemahiran dan pengetahuan yang dipelajari ini nanti anda mampu membuat kek atau pastri di rumah dan dijual di rumah," tegas beliau.

Sementara itu, Fatimah dalam ucapannya berkata, dengan terbinanya bangunan PBU di institut itu, ia mampu meningkatkan lagi penganjuran kursus sedemikian termasuk kursus jangka pendek.

"Sebelum ini kita kadang kala terpaksa menghantar peserta ke semenanjung untuk kursus seumpamanya dengan hanya dua atau tiga orang sahaja.

"Dengan adanya PBU ini, kita tidak lagi perlu hantar mereka jauh-jauh kerana di sini boleh diadakan aktiviti baik kursus jangka pendek mahupun jangka panjang," katanya.

PBU Semenggok Kuching dibina dengan kos RM3.2 juta dan jangka masa kursus utama ialah selama enam bulan untuk sepenuh masa dengan ambilan pelatih PBU dimulakan pada Mei depan.

"Kita berharap persatuan-persatuan atau pertubuhan bukan kerajaan lain akan mengadakan program seumpama ini.

"Ia dalam usaha kita membantu mereka yang berpendapatan rendah dan keluar dari kepompong kemiskinan," tegas Fatimah.

Kursus anjuran Biro Wanita bersama PBU itu turut dihadiri Pengarah Biro Wanita Norjanah Razali dan isteri Menteri Pembangunan Sosial, Puan Sri Julia Mawan.KUCHING: Ibu tunggal yang mahu melibatkan diri dalam bidang keusahawanan dinasihati agar melakukannya secara skala kecil-kecilan sebagai permulaan.

Isteri Ketua Menteri, Puan Sri Ragad Kurdi Taib berkata, perniagaan secara kecil-kecilan dari rumah merupakan satu permulaan baik untuk melangkah lebih jauh.

"Mengikuti latihan sebegini mungkin tidak mencukupi untuk anda memulakan perniagaan kerana ia memerlukan latihan yang konsisten bagi meningkatkan hasil jualan.

"Malahan dari rumah juga anda boleh menumpukan sebilangan produk sahaja, yang mampu meningkatkan jualan dan menambah pendapatan keluarga," katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap merasmikan penutupan Kursus Kemahiran Keusahawanan yang dihadiri Menteri Kebajikan, Wanita dan Pembangunan Keluarga Datuk Fatimah Abdullah di Pusat Bimbingan Usahawan (PBU) Institut Pertanian Semenggok di Padawan dekat sini, semalam.

Kursus yang diadakan selama tiga hari itu disertai seramai 17 orang ibu tunggal dan ia berobjektifkan untuk menyediakan landasan pertama dalam proses membina keupayaan dan memperkasakan ekonomi wanita.

Tambah Ragad, kursus yang diadakan itu merupakan wadah kepada peserta meningkatkan kemahiran mereka dalam aktiviti pembuatan kek dan pastri.

"Dengan kemahiran dan pengetahuan yang dipelajari ini nanti anda mampu membuat kek atau pastri di rumah dan dijual di rumah," tegas beliau.

Sementara itu, Fatimah dalam ucapannya berkata, dengan terbinanya bangunan PBU di institut itu, ia mampu meningkatkan lagi penganjuran kursus sedemikian termasuk kursus jangka pendek.

"Sebelum ini kita kadang -kala terpaksa menghantar peserta ke semenanjung untuk kursus seumpamanya dengan hanya dua atau tiga orang sahaja.

"Dengan adanya PBU ini, kita tidak lagi perlu hantar mereka jauh-jauh kerana di sini boleh diadakan aktiviti baik kursus jangka pendek mahupun jangka panjang," katanya.

PBU Semenggok Kuching dibina dengan kos RM3.2 juta dan jangka masa kursus utama ialah selama enam bulan untuk sepenuh masa dengan ambilan pelatih PBU dimulakan pada Mei depan.

"Kita berharap persatuan-persatuan atau pertubuhan bukan kerajaan lain akan mengadakan program seumpama ini.

"Ia dalam usaha kita membantu mereka yang berpendapatan rendah dan keluar dari kepompong kemiskinan," tegas Fatimah.

Kursus anjuran Biro Wanita bersama PBU itu turut dihadiri Pengarah Biro Wanita Norjanah Razali dan isteri Menteri Pembangunan Sosial, Puan Sri Julia Mawan.

Category: Berita Tempatan, Sarawak

 

BLOG SARAWAK

Copyright 2010 All Rights Reserved