ads

Jumaat, 1 Julai 2011

11 di kuching sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di kuching sarawak - Google Blog Search


sambungan Jalan-jalan <b>di Kuching</b>, <b>Sarawak</b> – Day 1 | dilahdilot[dot]com

Posted: 10 Jun 2011 09:20 PM PDT

Number of View :30

Kampung Budaya & kilang kek lapi sarawak (2.30 ptg – 6.30 ptg)

Hari pertama dapat jejak kaki di kuching dilot terus pergi ke Kampung Budaya.
Harga tiket mahal giler. sorang RM60.00. Tapi nasib baik warga emas dapat diskaun. separuh harga. Mula-mula macam bosan. Tapi first time dilot rasa, dilot suka akan seni tarian. Ntah ek dilot tengok tarian-tarian orang sarawak ni unik. Lepas tu rumah-rumah dieorg pun pelik.

Ada 7 buah rumah semuanya. "Rumah Bidayuh, Iban, Orang Ulu, Penan, Malayu , Cina dan Rumah Melanau.

Ada yang tinggi ada yang rendah je. yang tinggi tu, mama dengan mak dilot memang tak larat nak naik. Jadi dieorg hanya lalu sajala. Tapi dilot, husband, abah, akak dan adik, memang tak lepaskan peluang naik dari satu rumah ke satu rumah. Tinggi-tinggi tu, rugi kalau tak naik.

rumah korang tak ada tangga ni kan? jadi kene juga rasa naik tangga ni..

Tepat pukul 4 ada pertunjukan tarian. dilot tak ingat tarian apa, tapi memang terhiburla.Rasanya lebih terhibur dari maharajalawak. tak kirala jozan ke, sepah ke, jambu. tapi rasanya nabil dan r2 perlu tengok persembahan mereka untuk tambah idea yang dah sedia ada. Lawak tanpa suara tau. hanya action dan reaction dari raut wajah dieorg je, tapi cukup buat semua penonton terhibur dan gelak je sepanjang dalam dewan tu.

Related posts:

  1. Jalan-jalan di Kuching, Sarawak – Day 1
  2. sesaje jalan…mengisi ruang di tgh jalan…
  3. Jalan-Jalan di Perak
  4. Menunggu Baby Baru Dilot
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

11 di sri aman sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di sri aman sarawak - Google Blog Search


.: Mary Emelda dari Giatmara <b>Sri Aman</b> galas cabaran <b>Sarawak</b> ke <b>...</b>

Posted: 06 Jun 2011 12:07 AM PDT

Caption: FOKUS...Mary Emelda sedang membuat latihan "Fantasy Make-Up" menghadapi cabaran peringkat akhir PKM 2011 pada bulan Julai nanti.

SRI AMAN, Ahad (5 Jun) - GIATMARA Sri Aman melalui pelatihnya Mary Emelda anak Rigok dari kursus Solekan & Terapi Kecantikan bakal menggalas cabaran Sarawak ke Pertandingan Kemahiran Malaysia yang bakal berlangsung pada bulan Julai ini.

Beliau yang berada di bawah bimbingan Tenaga Pengajar Solekan dan Terapi Kecantikan di GIATMARA Sri Aman, Sabrina binti Abdul Rahim telah melepasi peringkat kelayakan di IKBN Pertak, Hulu Selangor pada bulan April yang lepas.

" Ini adalah julung kalinya wakil dari Sarawak layak dalam bidang "Beauty Therapy" di dalam Pertandingan Kemahiran Malaysia," menurut Pengurus GIATMARA Sri Aman, Mohd Faizal Che Amat menerusi siaran berita oleh Mohd Khairul Azha bin Haji Azahari di blog www.gmsriaman.blogspot.com.

Sekiranya berjaya pada pertandingan akhir ini, Mary Emelda katanya akan mewakili Malaysia ke 9th Asean Skill Challange di Indonesia pada 2012 dan seterusnya ke World Skill yang berkemungkinan berlangsung di Denmark.

Sementara itu Mary yang pada mulanya tidak menyangka bahawa bidang ini mampu membawa beliau ke peringkat akhir menganggap bidang solekan bersifat global dan memerlukan mereka untuk sentiasa peka terhadap perubahan dalam bidang tersebut.

Beliau yang telah menyertai kursus di GIATMARA Sri Aman dalam bidang solekan dan terapi kecantikan semenjak Julai 2010 sentiasa bersama tenaga pengajarnya menggunakan laman web youtube sebagai medium rujukan antarabangsa.

Justeru Tenaga Pengajar Solekan dan Terapi Kecantikan, GIATMARA Sri Aman, Sabrina Abdul Halim berharap agar orang ramai mengenepikan persepsi negatif yang menganggap bahawa GIATMARA hanya tertumpu kepada kursus solekan selepas ini.

"Sebenarnya GIATMARA menawarkan banyak kursus kepada orang ramai khasnya para belia dalam negeri ini seperti rawatan muka, rawatan kuku, rawatan badan dan bidang keusahawanan.

"Lagipun permohonan untuk kursus Solekan dan Terapi Kecantikan telah pun dibuka mulai sekarang di GIATMARA Sri Aman dengan memuat-turun borang terbabit di laman blog kami iaitu www.gmsriaman.blogspot.com," katanya.

Tamat.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

11 di miri sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di miri sarawak - Google Blog Search


Makan Laksa <b>Sarawak di</b> Restoran Aseanika <b>Miri</b> | Blog Maya Dot Com

Posted: 26 Jun 2011 08:00 PM PDT

Monday, 11:00 am

lepas beli kek lapis terus shoot cari laksa sarawak. lapar gila okeh…
dah la kat miri ni jalan agak bersimpang siur. cam banyak one way jugak.
pusing pusing akhirnya jumpa restoran aseanika.
budak perempuan yang jual kek lapis tu yang cadangkan makan kat sini.
kedudukan restoran aseanika ni adalah bersebelahan dengan tamu lama, miri.

encik z minum air nescafe o ais.
aku order ais kosong je sebab haus dengan keadaan panas yang menyucuk nyucuk.
aku saspek kekejap lagi mesti hujan.
dan saspekan ku benar belaka.

sementara tunggu laksa sampai, encik z pi usha cari spek hitam murah.
boleh spek dia tertinggal dalam toilet lcct. sib baik cap ayam je.
ini kali pun dia beli cap ayam jugak. dia memang gemar barangan cap ayam.
tu pasal dapat bini pun cap ayam kot. :-[

laksa sampai!!
sedapppp… jemput makan semua.

kalau suka nak tambah kicap ke, garam ke, pepper ke, sambal ke, haaa ada jugak disediakan.
ko letak la berapa banyak ko nak. takde sapa marah.
jangan cirit birit sudah.

sampai ke titisan akhir aku menghirup.
memang betullah orang kata, laksa sarawak kat sarawak tak sama dengan kat semenanjung ini.
kat semenanjung kurang authentic nya.

ala tetiba teringin nak makan laksa sarawak.
acaner?

This entry was posted in Miri. Bookmark the permalink.
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

11 di marudi sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di marudi sarawak - Google Blog Search


Regatta Baram Simbol Keharmonian Rakyat <b>Sarawak</b> lebih Seabad <b>...</b>

Posted: 02 Apr 2011 11:08 PM PDT


Oleh Amrizan MadianMARUDI, 3 April (Bernama) -- Tanggal 6 April ini genaplah 112 tahun sejarah bermulanya perlumbaan perahu panjang di sungai Baram di utara negeri Sarawak yang kini lebih terkenal dengan panggilan Regatta Baram.
Bagi masyarakat di daerah Baram khasnya kaum Iban, Kenyah, Kayan, Lirong dan Madang, Regatta Baram bermula dengan sejarah perlumbaan perahu perang membabitkan kira-kira 60 hingga 70 pendayung.
Pertelingkahan dan aktiviti memotong kepala yang sering berlaku antara kaum-kaum pribumi di lembah Baram ketika itu mendorong pemerintah Rajah mewujudkan pusat pentadbiran di Marudi pada tahun 1883 yang ketika itu dikenali sebagai Claudetown, yang terletak di tepi sebuah bukit berhampiran tebing sungai.
Di sinilah Claude de Crespigny mentadbir jajahan baru Baram dengan bantuan dua pegawai rendah, sepasukan askar terdiri daripada 30 orang dan beberapa polis orang asli.
Pada awalnya kaum pribumi memulau pentadbiran itu di samping mengancam pihak pemerintah namun beberapa tahun kemudian, kaum Kayan mula menerima pentadbiran baru itu dan mengiktiraf perintah Rajah selain bersetuju membayar cukai pintu sebanyak dua dolar setahun bagi setiap isi rumah.
Dalam tahun 1884, Charles Hose ditugaskan sebagai pegawai kadet dengan Perkhidmatan Awam Sarawak di Baram dan selepas beberapa tahun berkhidmat di situ beliau dilantik sebagai Residen Baram dalam tahun 1891.

Semasa berkhidmat di Baram, Hose mengelolakan Majlis Pengaman di kubunya, juga dikenali Kubu Hose dari 6 hingga 8 April 1899, sekali gus membawa kepada penganjuran Regatta Baram yang berjaya menghapuskan persengketaan kaum-kaum pribumi ketika itu.
Keseronokan dan kegembiraan menyaksikan perlumbaan perahu perang yang panjang ketika itu menyebabkan penduduk berbilang kaum itu melupakan sengketa dan permusuhan sebelumnya hinggalah ke hari ini.
Selepas selesai berlumba iaitu pada 9 April 1899, mereka bersama-sama meraikan pesta tersebut dengan minum tuak sebelum pulang ke kampung halaman masing-masing.
Bagi penduduk di lembah Baram, penganjuran tiga tahun sekali Regatta Baram merupakan temasya yang amat dinanti-natikan sebagaimana mereka menunggu ketibaan Hari Gawai, Hari Raya dan Hari Krismas.
Bagi mereka, regatta itu juga merupakan simbol kepada suburnya keharmonian penduduk berbilang bangsa tanpa mengira agama dan ideologi politik untuk bersama-sama berkumpul menyaksikan perlumbaan perahu tertua dalam sejarah Sarawak itu.
Apabila sampai waktunya, rakyat tidak kira dari Marudi hinggalah ke Kuching, Miri, Brunei dan Sabah, akan berkampung di Marudi sekurang-kurangnya empat hari untuk menyaksikan temasya bersejarah yang turut dihadiri pembesar negeri seperti Yang Dipertua Negeri, Ketua Menteri selain tetamu jemputan seperti Sultan Brunei Darussalam.
Bagi Ketua Kaum Abdullah Piee, 63, Regatta Baram merupakan temasya yang amat unik iaitu melibatkan perlumbaan perahu jenis Bidar (banyak digunakan di Kuching dan Mukah) dan Temuai (Baram).
Katanya pada sekitar tahun 70-an, Regatta Baram dianjurkan hampir setiap tahun namun atas faktor kos penganjuran yang tinggi ia kemudiannya dianjurkan dua tahun sekali pada tahun 80-an dan 90-an manakala bermula tahun 2008, status Regatta Baram telah diangkat menjadi perlumbaan perahu bertaraf antarabangsa dan dianjurkan tiga tahun sekali.
"Kalau dulu sebut sahaja Regatta Baram memang rasanya tidak sabar mahu menunggu bila ia akan dianjurkan dan apabila temasya itu berlangsung, pekan Marudi ini pastinya penuh dengan pengunjung dan kalau tidak silap, jumlah pengayuh perahu sahaja mencecah 3,000 orang melibatkan lebih 100 pasukan yang bertanding," katanya.
Abdullah berkata temasya itu juga digunakan oleh penduduk tempatan untuk beramah mesra selain berniaga khasnya menjual makanan dan minuman selain menyediakan kemudahan tempat tinggal kepada pengunjung luar yang tidak mendapat tempat penginapan di hotel yang masih terhad jumlahnya.
Menurutnya ketika ini Regatta Baram yang turut disertai wakil dari Brunei selain dari bahagian lain di Sarawak, dianjurkan selama tiga hari manakala tumpuan pastinya pada hari terakhir perlumbaan untuk merebut gelaran "Raja Sungai".
"Regatta Baram kini semakin popular, jika Marudi mempunyai jalan perhubungan darat yang lebih baik dari bandaraya Miri, pastinya lebih ramai pengunjung yang datang ke sini untuk menyaksikan Regatta Baram," katanya.
Beliau berkata penduduk di lembah Baram khasnya di Marudi dan Long Lama masih bergantung kepada sistem pengangkutan sungai untuk berhubung dengan dunia luar selain menggunakan jalan darat yang masih kurang memuaskan iaitu jalan ladang kelapa sawit serta sistem pengangkutan udara iaitu melalui pesawat Twin Otter MasWing.
Beliau berharap jalan darat sepanjang kira-kira 54 kilometer dari Miri ke Marudi dapat diturap dan diperbaiki selain kemudahan feri yang lebih murah berbanding sekarang.
Dalam pada itu, Penghulu Ayub Hassan, 46, berkata untuk pergi ke Miri, penduduk di pekan Marudi masih menggunakan pengangkutan sungai sebagai penghubung utama iaitu dengan tambang RM20 sehala, menaiki pacuan empat roda dengan tambang sekitar RM40 seorang selain menggunakan kapal terbang kira-kira RM90 seorang.
Katanya jika Marudi mempunyai sistem jalan raya yang lebih baik, banyak hasil ekonomi dari kawasan Marudi akan dapat dipasarkan terus ke bandaraya Miri selain membantu melonjakkan lagi industri pelancongan tempatan.
"Di Marudi juga tidak kurang hebatnya hasil pertanian seperti buah buahan, namun masalahnya kita tidak dapat pasarkan hasil itu ke luar dengan cepat, selain kita di sini juga ada beberapa tarikan pelancongan khasnya Regatta Baram," katanya.
Ayub berkata jalan darat yang ada sekarang hanya dapat dilalui oleh kenderaan pacuan empat roda dan kadang-kadang tidak dapat dilalui kerana banjir dan jalan rosak.
Beliau turut berharap agar pimpinan negeri dan pusat khasnya Ketua Menteri Tan Sri Abdul Taib Mahmud serta Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dapat membantu rakyat Marudi yang merupakan penyokong kuat kerajaan selama ini.
Kali ini 6 April datang lagi, mungkin keadaannya banyak berbeza dengan apa yang berlaku 112 tahun yang lalu ketika Marudi di bawah kuasa dan pentadbiran zaman pemerintahan Rajah.
Tumpuan pastinya terarah ke pekan Marudi yang menjadi pusat penamaan calon bagi kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Marudi iaitu di Pejabat Daerah Marudi dan DUN Telang Usan di Dewan Suarah Marudi.
Pilihan raya negeri Sarawak ke-10 pada 16 April ini menyaksikan Barisan Nasional (BN) yang diwakili oleh komponennya iaitu Parti Demokratik Progresif Sarawak (SPDP) di Marudi dan Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB) di Telang Usan mahu mempertahankan lembah Baram yang berada dalam Parlimen Baram.
Marudi mempunyai 13,093 pengundi berdaftar manakala Telang Usan dengan 13,623 orang, majoriti pengundi merupakan Iban, selain Orang Ulu, Melayu dan Cina.
Apakah akan berlaku pertarungan sengit kali ini seperti mana temasya perlumbaan perahu perang lebih seabad yang lalu, kerana pembangkang khasnya Parti Kebangsaan Sarawak (SNAP) dan Parti Keadilan Rakyat (PKR) sudahpun awal-awal menyatakan minat untuk bertanding bagi dua kerusi berkenaan.
credit to BERNAMA

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

11 di sarikei sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di sarikei sarawak - Google Blog Search


<b>sarikei</b>: Bintangor - Binatang / Menatang <b>Sarawak</b>

Posted: 30 Jun 2011 07:45 PM PDT

Bandar Bintangor, nama Binatang satu ketika dulu..

Kampung Bintangor dipercayai mula dibuka penempatannya pada tahun 1896. Ia terletak kira-kira 22 kilometer dari Sarikei dan lebih kurang 50 kilometer dari Sibu. Penduduk yang membuka penempatan ini berpindah ke Kampung Bunut Ulu kerana tanah di Kampung Bintangor pada masa itu tidak sesuai untuk tanaman padi. Walau bagaimanapun, pemerintah pada zaman itu ialah Raja Brooke telah memanggil kembali penduduk yang berhijrah ke Bunut Ulu untuk menetap di Kampung Bintangor. Ini kerana mereka diberi tanggungjawab untuk menjaga keselamatan pedagang-pedagang dari Sibu dan Sarikei yang sering dirompak di Bintangor. Kedudukan Bintangor yang berada di tengah Sarikei dan Sibu menyebabkan Bintangor sebagai kawasan strategik kepada perompak-perompak pada masa dulu.

Asal-usul nama Kampung Bintangor ialah Kampung Binatang. Timbul nama Binatang kerana ada peristiwa aneh yang berlaku di mana tiba musim buah 'engkabang'.Pelbagai jenis binatang aneh yang tidak pernah dijumpai datang dan berhijrah hanya untuk makan buah 'engkabang'. Kejadian aneh ini menyebabkan penduduk setempat memberikan nama kampung ini sebagai Kampung Binatang.

Pada tahun 1935, kaum Cina, Iban dan Melayu bermesyuarat sesama mereka bertujuan untuk mencari nama baru bagi kampung mereka. Namun, pada tahun 1984 Kerajaan Sarawak mengarahkan agar nama Daerah Binatang ditukar bagi menangani masalah sensitiviti nama tempat di Sarawak . Daerah Binatang telah ditukarkan kepada Meradong manakala nama bandar secara rasminya dikekalkan kepada nama Bintangor yang diambil sempena dengan nama pokok yang banyak terdapati di situ. Nama Meradong pula diambil sempena nama sungai yang mengalir di pertengahan daerah Kampung Bintangor.

Manakala buah Limau Bintangor pula cukup terkenal di Sarawak. Limaunya yang berperisa masam manis sentiasa menjadi tarikan penggemar buah di Sarawak. Oleh kerana itu, limau telah dijadikan maskot Bandar Bintangor.

Kampung Melayu yang terdekat dengan bandar ialah Kampung Bintangor. Kampung Besar Bintangor ini terbahagi kepada lima kampung lain iaitu Kampung Abang Amin, Kampung Muhibbah, Kampung Abang Ali, Kampung Bidadari dan Kampung Gelam. Manakala kampung Iban yang berdekatan pula ialah Kampung Pilit, Kampung Turak, Kampung Gemuan dan Kampung Selidap. Sumber pendapatan utama mereka ialah berkebun dan bercucuk tanam secara kecil-kecilan. Di kebanyakan tempat, penduduk kampung menanam padi hanya untuk keperluan keluarga sahaja.

Bandar Bintangor semakin membangun apabila Jambatan Nyelong Hilir dibuka kepada lalu lintas sejak 26 Oktober 2008 yang lalu. Ia sudah pasti memberi kemudahan dan melancarkan perjalanan menuju ke Bintangor.

Berdasarkan statistik tahun 2008, Bandar Bintangor mempunyai 30,755 orang penduduk yang mana kaum Iban mendominasi jumlah penghuni di bandar ini dengan jumlahnya kira-kira 12, 806 orang. Sementara itu, penduduk Cina merupakan kaum kedua terbesar, kira-kira 11, 252 orang dan kaum Melayu seramai 4,583 orang. Walaupun berbeza budaya dan agama, penduduk di sini hidup dengan aman damai. Masyarakat Iban dan Melayu bekerja sebagai nelayan dan bercucuk tanam manakala kaum Cina membuka kedai runcit dan perniagaan lain.

Disediakan oleh, Siti Nurul Ain Merin Abdullah, Pembantu Tadbir ( Kewangan ) W17 Jabatan Peguam Negara Sarawak.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

11 di daro sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di daro sarawak - Google Blog Search


KOMUNITI MATU-<b>DARO DI</b> BANDARAYA MIRI, <b>SARAWAK</b>: Apa Kata Kalau Kita <b>...</b>

Posted: 26 Jun 2011 10:01 AM PDT

Saya bukanlah terpelajar sangat atau berpelajaran tinggi seperti rakan-rakan lain yang datang dari Daerah Matu Daro. Tetapi walau macam mana pun, pernah juga merasa payah jerih memeras minda menghadiri kuliah, membuat assigment, membuat dan membentangkan 'dissertation' di hadapan 'lecturer-lecturer yang bergelar Prof' seperti Prof. Tim Davis (Engineering), Prof. David Simon (Tourism Management), Associate Prof. Dr. Patrick Devlin. Tetapi itu hanyalah sekadar sebuah persinggahan dan pengalaman hidup yang boleh dijadikan sebagai sebuah cerita motivasi untuk anak-anak saya sendiri. Tidak ada apa untuk dibanggakan, kerana apa yang saya dapat hanyalah sekeping kertas yang bertandakan cap mohor, yang sehingga kini tidak pernah mendapat pengiktirafan. Kalau dijual di pasar malam sekalipun tidak ada seorang pun yang mahu membelinya, apatah lagi kalau dijual di masjid. Akan tetapi....nilai sekeping kertas itu tidak sama seperti 'nilai sebuah keistemewaan yang dianugerahkan Allah s.w.t kepada setiap manusia'. Kerana setiap manusia itu ada kelebihan mereka tersendiri, yang kadang-kadang jarang dimiliki oleh orang lain.

Lupakan saja tentang apa yang saya paparkan di atas. Sebenarnya, ada sesuatu yang sudah sekian lama terbenam di dalam kotak minda saya. Yang pernah suatu ketika saya suarakan kepada seorang rakan yang juga berasal dari Matu-Daro. Iaitu tentang sebuah hasrat yang amat besar atau juga mungkin sebuah angan-angan yang tidak mustahil untuk dilaksanakan. "Apakata Kalau Kita Buat Konvensyen Untuk Masyarakat Melanau Matu-Daro?"....itulah apa yang saya fikirkan sejak dulu lagi.

Saya tahu, mungkin ramai yang berkata..."ini bukan suatu perkara yang mudah atau senang untuk dibuat". Banyak perkara yang harus dilakukan malah memerlukan banyak wang ringgit, memerlukan sokongan dan kerjasama, masa dan tenaga. Akan tetapi kata pepatah selalu mengatakan, 'hendak seribu daya'....'di mana ada kemahuan, disitu ada jalan'. Namun yang pasti, ianya tidak mustahil dan kita boleh memulakannya.

Seperti yang kita tahu, di Daerah Matu-Daro, ramai sekali anak watannya yang bijak pandai, yang berkelulusan ijazah, master, berkemahiran tinggi dan berpengalaman dalam bidang masing-masing. Tenaga mahir dan penuh dengan ilmu pengetahuan ini boleh kita guna-pakai untuk menyumbang bakti kepada masyarakat dengan membuat kertas kerja untuk dibentangkan dalam konvensyen itu nanti. Memberikan mereka semua peluang untuk mengutarakan idea....bagaimana untuk MEMBANGUNKAN MASYARAKAT MELANAU di Matu Daro , seterusnya memperlihatkan ARAH TUJU MASA DEPAN dalam menghadapi senario perkembangan PENDIDIKAN, EKONOMI DAN POLITIK tanahair. Bukan hanya sekadar menjadi pengikut atau tukang angguk kepada orang lain tetapi menjadi PERINTIS KEPADA GENERASI MATU-DARO SETERUSNYA.

Biar masyarakat kita 'MELANGKAH SELANGKAH DIHADAPAN' orang lain. Biar masyarakat kita menjadi PENERUS SEJARAH BANGSA dan seterusnya menjadi idola anak-anak watan Matu Daro selama-lamanya. Bolehkah? 'TEPUK DADA, TANYALAH SELERA!'.............

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

11 di matu sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di matu sarawak - Google Blog Search


KOMUNITI <b>MATU</b>-DARO <b>DI</b> BANDARAYA MIRI, <b>SARAWAK</b>: Apa Kata Kalau Kita <b>...</b>

Posted: 26 Jun 2011 10:01 AM PDT

Saya bukanlah terpelajar sangat atau berpelajaran tinggi seperti rakan-rakan lain yang datang dari Daerah Matu Daro. Tetapi walau macam mana pun, pernah juga merasa payah jerih memeras minda menghadiri kuliah, membuat assigment, membuat dan membentangkan 'dissertation' di hadapan 'lecturer-lecturer yang bergelar Prof' seperti Prof. Tim Davis (Engineering), Prof. David Simon (Tourism Management), Associate Prof. Dr. Patrick Devlin. Tetapi itu hanyalah sekadar sebuah persinggahan dan pengalaman hidup yang boleh dijadikan sebagai sebuah cerita motivasi untuk anak-anak saya sendiri. Tidak ada apa untuk dibanggakan, kerana apa yang saya dapat hanyalah sekeping kertas yang bertandakan cap mohor, yang sehingga kini tidak pernah mendapat pengiktirafan. Kalau dijual di pasar malam sekalipun tidak ada seorang pun yang mahu membelinya, apatah lagi kalau dijual di masjid. Akan tetapi....nilai sekeping kertas itu tidak sama seperti 'nilai sebuah keistemewaan yang dianugerahkan Allah s.w.t kepada setiap manusia'. Kerana setiap manusia itu ada kelebihan mereka tersendiri, yang kadang-kadang jarang dimiliki oleh orang lain.

Lupakan saja tentang apa yang saya paparkan di atas. Sebenarnya, ada sesuatu yang sudah sekian lama terbenam di dalam kotak minda saya. Yang pernah suatu ketika saya suarakan kepada seorang rakan yang juga berasal dari Matu-Daro. Iaitu tentang sebuah hasrat yang amat besar atau juga mungkin sebuah angan-angan yang tidak mustahil untuk dilaksanakan. "Apakata Kalau Kita Buat Konvensyen Untuk Masyarakat Melanau Matu-Daro?"....itulah apa yang saya fikirkan sejak dulu lagi.

Saya tahu, mungkin ramai yang berkata..."ini bukan suatu perkara yang mudah atau senang untuk dibuat". Banyak perkara yang harus dilakukan malah memerlukan banyak wang ringgit, memerlukan sokongan dan kerjasama, masa dan tenaga. Akan tetapi kata pepatah selalu mengatakan, 'hendak seribu daya'....'di mana ada kemahuan, disitu ada jalan'. Namun yang pasti, ianya tidak mustahil dan kita boleh memulakannya.

Seperti yang kita tahu, di Daerah Matu-Daro, ramai sekali anak watannya yang bijak pandai, yang berkelulusan ijazah, master, berkemahiran tinggi dan berpengalaman dalam bidang masing-masing. Tenaga mahir dan penuh dengan ilmu pengetahuan ini boleh kita guna-pakai untuk menyumbang bakti kepada masyarakat dengan membuat kertas kerja untuk dibentangkan dalam konvensyen itu nanti. Memberikan mereka semua peluang untuk mengutarakan idea....bagaimana untuk MEMBANGUNKAN MASYARAKAT MELANAU di Matu Daro , seterusnya memperlihatkan ARAH TUJU MASA DEPAN dalam menghadapi senario perkembangan PENDIDIKAN, EKONOMI DAN POLITIK tanahair. Bukan hanya sekadar menjadi pengikut atau tukang angguk kepada orang lain tetapi menjadi PERINTIS KEPADA GENERASI MATU-DARO SETERUSNYA.

Biar masyarakat kita 'MELANGKAH SELANGKAH DIHADAPAN' orang lain. Biar masyarakat kita menjadi PENERUS SEJARAH BANGSA dan seterusnya menjadi idola anak-anak watan Matu Daro selama-lamanya. Bolehkah? 'TEPUK DADA, TANYALAH SELERA!'.............

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
 

BLOG SARAWAK

Copyright 2010 All Rights Reserved