ads

Sabtu, 16 Julai 2011

11 di betong sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di betong sarawak - Google Blog Search


Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

BLOG SARAWAK: 11 <b>di betong sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 19 Jun 2011 12:00 AM PDT

Alhamdulillah, syukur kepada Ilahi kerana masih lagi diberi nikmat hidup untuk meneruskan perjalanan sbgi seorang hamba, dan sbgi seorang da'ie kepada agama Allah swt. Dan marilah kita juga bersyukur krna telah diberi nikmat iman dan islam, satu nikmat yg tak ternilai harganya. Terpulang kepada kita samada ingin menggunakan nikmat tersebut untuk kebaikan kita di hari akhirat kelak, atau pun mensia-siakannya di dunia yg sementara ini. Subhanallah.

Semalam, sy baru shj menjejakkan kaki di uni tercinta, UTP. Kelewatan untuk menregister masuk ke uni sbgi Final Semester Student adalah disebabkan terpaksa pulang ke sisi keluarga yg nun jauh di Betong Sarawak, atas sbb kesihatan ayahanda yg tidak sihat. Ayahanda dikatakan dijangkiti virus/kuman bwh tanah, cause a very high fever. Selama 10 hari beliau berada di hospital. Tapi saya hanya sempat menjaganya di hospital selama 2 malam, kerana setibanya diriku di Hospital Betong itu, demam ayahanda hilang dibawa angin bukit belakang hospital. Entah bagaimana, tapi itu semuanya kuasa Allah swt. Takdir Allah, membawa aku pulang untuk berkhidmat kpd ayahanda, seterusnya ibonda di rumah. Bonda pun tak sihat juga. Tugas rutin ku adalah menghantar adik ke sekolah, pagi dan petang, membeli kueh di pasar Betong, dan membantu bonda di dapur dan di ampaian. Dan juga menjadi driver sepenuh masa kpd bonda, ke mana shj dia ingin pergi, akan ku penuhi. Sbgi contoh, di Betong, tiada ikan di jual di pasar (kerana keadaan geografi Betong yg jauh dr sungai/jeti), maka saya akan mendrive bonda ke Sri Aman, atau pun Saratok untuk membeli ikan. Jangan terkejut jika saya beritahu, jaraknya dari Betong ke Sri Aman@Saratok ialah 1 jam++, menggunakan proton wira. Oleh kerana rezeki Tuhan itu ada di mana-mana, maka usahlah mengeluh jika sukar untuk mendapatkan rezeki Allah swt itu. Kerana masih ada yg lagi sukar berbanding kita di semenanjung ini. Hehe.

Itulah rutin harian selama dua minggu di Betong. Hurm. Bagi diriku, tiada apa yg menarik sgt di Betong ini, melainkan kaum melayu dan islam yg menjadi minoriti dalam masyarakat di Betong. Tapi Alhamdulillah, masjid di sana walaupun tersangat sedikit yg me'meriah'kannya, solat lima waktu masih lagi hidup. Dan saya pun mengambil kesempatan untuk me'meriah'kan sekali solat maghrib dan isya'. Terasa rindu pada Masjid Betong. Hehe.

Sekembalinya ke Uni, niatkan dalam hatiku, untuk mencari cinta Allah swt. Dan cuba untuk melupakan cinta pd manusia, 'itu'. Huhu. Ya Allah, sesungguhnya Engkaulah yg Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. Bantulah hambaMu ini Ya Allah. Kuatkanlah hati hambaMu ini untuk hadapi ujianMu Ya Alllah. HambaMu ini ikhlas untuk mencari cintaMu Ya Allah. Janganlah kau pesongkan hati hambaMu ini dgn perempuan-perempuan di dunia ini Ya Allah. Kerana iman hambaMu ini tersangatlah lemah. Tetapkanlah hati ini dijalanMu Ya Allah 3x. Amin.

work to do after solah - recite al-Quran, zikrullah (Subhanallah 33x, Alhamdulillah 33x, Allahuakbar 33x, diikuti dengan la ilaha illallahu wahdahu la syarikalah, lahul mulku wa lahul hamdu wa huwa 'ala kulli syai'in qadir. Maka akan diampuni dosa-dosa kita, walaupun sebanyak buih di lautan. Selamat beramal. Hehe)

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

BLOG SARAWAK: 11 <b>di betong sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 09 Jul 2011 07:39 PM PDT

BLOG SARAWAK: 11 <b>di betong sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 10 Jun 2011 12:00 AM PDT

Posted on 10 June 2011.

BERI PENERANGAN: David sedang menyampaikan taklimatnya tentang kerja-kerja menyukat tanah NCR kepada penduduk di Kampung Tambak, Pusa dan sekitarnya.

BETONG: Jabatan Tanah dan Survei (JTS), Betong masih meneruskan usaha mengukur tanah Hak Adat Bumiputera (NCR) milik komuniti Melayu di kawasan Simpang Tambak, Sungai Keda, Bukit Kuap, Pusa di bawah Program Inisiatif Baru NCR.

Bagi memberikan lebih pengertian dan pemahaman kepada masyarakat setempat, JTS Betong telah pun menganjurkan satu majlis dialog di Masjid Kampung Tambak, Pusa untuk memaklumkan kepada komuniti Melayu di Kampung Tambak dan sekitarnya mengenai apa yang dimaksudkan dengan Inisiatif Baru NCR.

Pegawai Tanah, JTS Bahagian Betong, David Laeng berkata, penduduk Kampung Tambak, Pusa dan sekitarnya sangat bertuah dan sepatutnya berterima kasih kepada pihak kerajaan kerana telah meluluskan kawasan NCR mereka disukat di bawah program Inisiatif Baru NCR.

Dalam taklimatnya, langkah pertama yang diambil oleh JTS adalah untuk menjalankan kerja ukur keliling kawasan NCR mereka dan seterusnya mewartakannya sebagai Rezab Gunasama Bumiputera di bawah Seksyen 6 Kanun Tanah Negeri.

Salinan warta tersebut akan diserahkan kepada penghulu dan ketua-ketua kampung sebagai bukti daripada kerajaan bahawa NCR tersebut adalah milik mereka yang sah.

Justeru itu, David Laeng merayu kepada penghulu, ketua-ketua kampung serta pemilik-pemilik tanah NCR agar memberi kerjasama kepada JTS dalam menentukan sempadan tanah NCR mereka dan tindakan mereka tersebut secara tidak langsung akan membolehkan kerja-kerja menyukat ukur keliling kawasan mereka dipercepatkan.

Untuk langkah kedua, JTS akan menjalankan kerja-kerja pengukuran lot-lot individu dan sekali lagi disarankan agar pemilik tanah NCR dapat memberi kerjasama bagi menentukan sempadan tanah masing-masing.

Hasil daripada kerja-kerja tersebut kelak, JTS akan mengeluarkan surat hak milik tanah kekal di bawah Seksyen 18 Kanun Tanah Negeri tanpa mengenakan sebarang bayaran.

Hasil daripada Inisiatif Baru NCR ini, dua buah kawasan iaitu Entebu, Selambong dan Bajau di Saratok serta Sungai Ensuri di Beladin telah pun diwartakan sebagai Rezab Gunasama Bumiputera di bawah Seksyen 6 Kanun Tanah Negeri.

"Bagaimanapun menerusi inisiatif baru sejak bulan Julai tahun lalu, Kerajaan Negeri dengan bantuan Kerajaan Persekutuan bersetuju untuk meneruskan kerja pengukuran lebih meluas demi memastikan rakyat Bumiputera dalam kawasan pedalaman turut menikmati faedahnya dari semasa ke semasa," katanya pada majlis dialog tersebut pada baru-baru ini.

Turut hadir pada majlis tersebut ialah wakil Penguasa JTS, Betong, Barau Gelayan, Ketua Kaum Sulaiman, wakil Juruukur, Mohd Sulong Othman serta 140 orang penduduk Kampung Tambak, Pusa dan sekitarnya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

11 di simunjan sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di simunjan sarawak - Google Blog Search


BLOG SARAWAK: 11 <b>di simunjan sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 14 Jun 2011 07:36 PM PDT

Julai ini menjadi medan Kelab Misi untuk melabuhkan lagi sauh mereka di kedua-dua buah negeri yang terpisah dengan semenanjung. Negeri Sabah dan sarawak juga merupakan negeri yang bernaung di bawah nama negara Malaysia. Negeri-negeri ini juga merupakan negeri kelahiran rata-rata ahli kelab Misi UIAM.

Sauh bahtera kelab ini akan mendarat di dua kawasan iaitu Sandakan, Sabah dan Bau, Sarawak. Bermula dengan program Educational Hearten Camp yang dahulunya dikenali sebagai English & Dakwah Camp iaitu dari 8 Julai sehingga 10 Julai bertempat di Sandakan, Sabah. Lebih spesifiknya adalah di Sekolah Menengah Agama Kebangsaan Sandakan.

Menurut Presiden kelab Misi, saudara Usman bin Suardi, pertukaran nama program ini bukan kerana suka-suka. Ini adalah kerana nama sebelum ini membuatkan ramai orang konfius dengan perjalanan program. Maka namanya diubah bagi menampakkan konsep dakwah yang dibawa lebih luas dan universal.

Cecep di sebelah kiri Penulis dalam satu program yang dianjurkan kelab Misi

"Program kali ini memerlukan tenaga yang ramai. Maka, sebab itulah kami membawa 40 orang mahasiswa UIAM khususnya ahli kelab kami terbang ke sana untuk mengendalikan program yang melibatkan seramai 250 orang. Pelajar-pelajar ini datangnya dari tingkatan 3 hinggalah tingkatan 5," jelas Usman yang lebih dikenali sebagai Cecep.

Usman juga menerangkan bahawa program ini memang betul-betul menekankan unsur dakwah dalam setiap modul yang diperkenalkan. Maka, program kali ini telah membawa beberapa konsep di antaranya, konsep motivasi, kekuatan spiritual (dalaman), meneroka keyakinan diri, dan ski kepimpinan.

Lain pula halnya dengan satu lagi program yang juga dijalankan oleh kelab yang sama, di bawah pimpinan presiden yang sama, Usman bin Suardi. Program yang dikenali sebagai DESA atau Dakwah Exploration at Sarawak ini akan membuka tirai pada 20-26 Julai ini. Program DESA 2011 ini akan mengambil tempat yang berbeza, tidak seperti sebelum ini iaitu di Simunjan, Sarawak. Tempat yang dianjurkan oleh Unit Saudara Kita (USK) ialah Kampung Kendie dan Kampung Tembawang.

"Kedua-dua kampung ini merupakan kampung yang dipilih oleh USK. Ini kerana merekalah yang kami selalu berhubung untuk mendapatkan informasi mengenai kampung-kampung di Sarawak  yang memerlukan perhatian mahasiswa UIAM. Di dalam maklumat yang kami dapat, Kampung Tembawang mempunyai sedikit masalah dengan politik kampung mereka. Ini kerana di kampung tersebut turut didiami oleh lebih 10 keluarga Muslim iaitu saudara baru," terang Usman lagi.

Menurut Usman lagi, kedua-dua kampung berkenaan didiami oleh 100% penganut kristian. Namun kini, minoriti penduduknya sudah pun memeluk Islam.

"Maka, kerana itulah USK memilih kampung ini untuk kami jalankan program DESA kami. Kami harap orang kampung terutamanya minoriti muslim di sana terus bersemangat untuk menjalani ibadah sebagai seorang muslim."

Harapan Usman juga, agar setiap program yang dianjurkan oleh MISI terutamanya program Education Hearten Camp akhirnya menjadi satu projek yang berjangka panjang untuk Kelab Misi seperti projek mentoring yang dianjurakn oleh kelab-kelab lain.

Usaha-usaha untuk menjalankan kedua-dua program ini berjalan dengan lancar. Semua mesyuarat sudah pun dibuat, gerakan komiti juga sangat mengagumkan Usman sebagai ex-officio kepada kedua-dua program tersebut. Katanya lagi, kini kelab MISI sedang rancak mencari dana tambahan untuk membuat persiapan sepenuhnya bagi kedua-dua program di Sandakan dan juga di Bau.

Bagi sesiapa yang ingin menyumbang bantuan dari segi kewanagn atau material lain, silalah ajukan pertanyaan kepada presiden Kelab MISI, Usman Suardi di talian 014-8754579.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

11 di mukah sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di mukah sarawak - Google Blog Search


Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

BLOG SARAWAK: 11 <b>di mukah sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 21 Jun 2011 07:14 PM PDT

Pusak Cute: Karnival Mesra Belia <b>di Mukah, Sarawak</b>

Posted: 19 Jun 2011 12:41 AM PDT

[unable to retrieve full-text content]Karnival Mesra Belia di Mukah, Sarawak. 12 - 13 Mac 2011. Posted by Adiermi O'mida at 12:41 AM. 0 comments: Post a Comment · Older Post Home. Subscribe to: Post Comments (Atom) · Related Posts Plugin for WordPress, ...

11 di sri aman sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di sri aman sarawak - Google Blog Search


BLOG SARAWAK: 11 <b>di sri aman sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 10 Jul 2011 01:33 PM PDT

Caption: PENGHARGAAN...Roselyn menyampaikan cenderamata kepada Masir sambil disaksikan oleh Harden (tengah) ketika berlangsungnya majlis itu.

SRI AMAN, Isnin (16 mei) – Penguasaan terhadap Teknologi Komunikasi dan Maklumat (ICT) dikalangan anak-anak dalam kawasan Sri Aman akan diteruskan dipertingkatkan dari masa ke semasa kata Ahli Parlimen Sri Aman, Masir Kujat.

Katanya usaha ini terbukti dengan adanya pembukaan kemudahan Jalur Lebar Tanpa Wayar yang diperkenal menerusi Inisiatif Jalur Lebar Negara (National Broadband Initiative atau NBI) di Kampung Sabu, Sri Aman pada 13 April lepas.

"Kerajaan buat masa sekarang telah pun mewujudkan kemudahan Jalur Lebar Tanpa Wayar dalam kawasan Parlimen Sri Aman antaranya ialah di Rumah Melunggang anak Adir, Pakit A dan Rumah Ellie anak Chemeng, Sabu.

"Kita akan meneruskan usaha untuk menubuhkan lebih banyak kemudahan Jalur Lebar Tanpa Wayar di kawasan luar bandar yang mempunyai jumlah kepadatan penduduk yang tinggi, akses terhadap isyarat internet dan bekalan elektrik selepas ini," katanya.

Masir berkata demikian ketika berucap pada Majlis Makan Malam sempena sambutan Perayaan Gawai Dayak 2011 anjuran Sarakup Indu Dayak Sarawak (SIDS) cawangan Sri Aman di Dewan Suarah Sri Aman malam kelmarin.

Dengan adanya pembukaan lebih banyak kemudahan terbabit di Sri Aman maka tidak mustahil Sri Aman akan mampu melahirkan lebih ramai golongan modal insan yang lebih cemerlang pada masa akan datang.

"Ini merupakan salah satu usaha pihak kerajaan Barisan Nasional (BN) yang mahu melihat semua penduduk bersama-sama menikmati kelebihan kemudahan ICT pada masa sekarang

"Justeru saya  berharap agar penduduk terutama sekali golongan anak-anak di kawasan Sri Aman memanfaatkan sepenuhnya kemudahan ICT yang diwujudkan oleh kerajaan di kawasan mereka selepas ini," katanya.

Hadir sama ialah Menteri Muda Kemajuan Tanah, Datuk Francis Harden Hollis dan isteri beliau, Datin Simba Nalang, Residen Sibu, Sim Khok Kee dan Pengerusi SIDS cawangan Sri Aman, Roselyn Abunawas.

Majlis anjuran Sarakup Induk Dayak Sarawak cawangan Sri Aman itu diserikan lagi dengan Pekit Kumang, majlis penyampaian wang insentif pendidikan, persembahan kebudayaan dan persembahan nyanyian karaoke.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

11 di samarahan sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di samarahan sarawak - Google Blog Search


BLOG SARAWAK: 11 <b>di samarahan sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 16 Jun 2011 12:00 AM PDT

Assalamualaikum..

ok meh relaxkan otak dgn story santai2..kupasan psl unit trust tu later ok..pd yg berkenaan dont worry ok..draft dh siap 70% :) ..sian plak kasi topik2 berat berturut2..xleh nk digest plak nnti..hehe..so jom sambung story holiday @ sarawak.. last 2D1N kami ke kota samarahan..stay kt homestay in that area..btl2 dekat ngn Unimas..sempat la melawat Unimas di waktu mlm..tp xde amik gbr sbb agk gelap la..kebetulan semester break kot..sunyi n lengang je..xde students..tp the area mmg peaceful..fuh kalau stay up utk study mmg confirm score pnya la exam..hehe..

homestay @ kota samarahan ni murah2 jek..dlm RM80-RM120 per nite..maybe sbb jauh dr kuching..it tooks approx 45 minutes frm Kuching town...tp kalu musim konvokesyen mmg fully booked la..hehe..

 ~ni entrance Unimas..kecik je logo dia..~

 ~after Asar, kami g jalan2 ke perkampungan dekat pelabuhan feri..sgt dekat..dlm 5 minit perjalanan je dr homestay kami~

 ~i love the environment..sgt best..rs mcm kt kampung nelayan..tu sume tu org jual raw seafood yg fresh baru naik dr laut..haih..rs nk beli jek..dh la fresh..tp klu beli bkn nk masak pun.even kt homestay bole nk msk2 tp kena beli bahan...nk bw balik jadi xfresh dh la..~

 ~sambil jln2 menikmati udara ptg di tepi jeti, kami beli goreng pisang sedap ni..rangup n manis2..murah plak tu.beli rm2 penuh 1 plastik..xabis mkn..~

~kopok leko ni sgt sedappp!! ianya lembut di dalam dan bersaiz besarrrr pnya..ekeke:D series mmg sedap..mcm kopok losong versi giant..luar dia rangup n dlm lembut2 n rs kosong sket..rasa ikan dia pn mmg pure..xde la rasa tepung jek..beli RM2 pn penuh 1 plastik..best betul..murah n meriah :)~

 ~time ni air surut..so feri xleh berlabuh..makanya transport yg bergerak perahu tambang ni la..1st time tgk motor naik perahu mcm jakun..ekeke:D tp sonok la tgk suasana tu..org balik skolah n balik keje naik moto pastu naik perahu tambang utk sebrang ke kampung belah sana..~

 ~relax je adik pakai baju skolah tu..dh la pompuan..berani jgk dia..~

 ~suasana petang..~

 ~kami pn try gk naik g seberang sana..nk shooting2 sket..tambang dia RM1 utk 2 org sehala..budak free..kalau bw moto dia caj RM2..~

 ~ni kat jeti sebrang..ade perkampungan jgk..~

 ~shooting time..~

 ~mcm besa..guna kit lense & UWA lense jek..agk kureng la guna 50mm..sian dia terabai..ekeke:D~

 ~ok dh nk masuk senja dh..time to go back..kt sana kan waktu dia cepat..baru kol 6pm dh mcm nk senja nk masuk maghrib dh..~

 ~parents in law & kesayanganku sedang beramah mesra ngn penduduk setempat..hiks..~

 ~so before balik homestay utk rest kami g mkn dulu..try mkn kat J&J Cafe..btl2 dekat depan perumahan homestay kami..~

 ~nasi lemak sotong hubby..~

 ~chicken chop aku..nmpk berminyak kan..ye mmg berminyak..tp xterasa minyak sgt..cuma mmg nmpk berkilat giler..haha~

~ni butter prawn style sarawak..sedap mmg rasa butter n telur..tp agk oily sbb dia mcm jenis berkuah..klu kt semenanjung dia deep fried kan..and butter n telur tu jadi mcm kerak2 panjang2 tu..hehe..xelok mkn slalu ni..cholesterol tinggi..~

~aQeel mcm bese order bihun goreng+telur dadar..parents in law aku order nasi goreng..tp aku xamik la gbr..segan..ekeke:D tp dornag pn dh paham..everytime order foods n foods smpai dorang msti bg kt aku utk amik gbr..haha..mula2 tu mcm segan gk ler..lama2 dh biasa..sporting btl pak n mak mentua aku nih..ape nk buat..menantu hantu ni kan blogger...ekeke:D~

p/s: this few days traffic agk memberansangkan.. 700++ unique visitors..alhamdulillah..at least info2 yg berguna tersebar jgk :)

p/s2: thanks to all yg xjemu2 singgah ke anjung suziey.com ni..ade yg sempat aku kunjung blas balik ade yg xsempat tu sori yek..maklum ler..keje perlu diutamakan..bila free baru la bole merayap.. :)

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

11 di miri sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di miri sarawak - Google Blog Search


Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

BLOG SARAWAK: 11 <b>di miri sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 09 Jul 2011 12:00 AM PDT

ocean colour scene: FRED PERRY CHECKED L/SLEEVE

Posted: 09 Jul 2011 05:01 PM PDT

[unable to retrieve full-text content]ocean colour: MIRI, SARAWAK, Malaysia: kg halaman kota bharu. sekarang sedang bertugas di miri,sarawak. View my complete profile. HUBUNGI SAYA. sms@call:0129386630. LABEL KOLEKSI. 3 QUARTER (8); 3D (1); ADIDAS (17) ...

11 di lundu sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di lundu sarawak - Google Blog Search


BLOG SARAWAK: 11 <b>di lundu sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 10 Jul 2011 09:37 AM PDT


HASHIM Ibrahim menunjukkan tempat kejadian helikopter Nuri terhempas yang kini dikenali sebagai Pulau Nuri. (Gambar kecil) akhbar Utusan Malaysia keluaran 19 Disember 1989 menceritakan kejadian nahas helikopter Nuri di Sungai Lundu, Sarawak.


HARI Isnin, 18 Disember 1989. Cuaca sebagaimana kebiasaan pada musim tengkujuh di Kuching, Sarawak masih tidak menentu dan beberapa kawasan rendah sudah ditenggelami air berikutan hujan lebat beberapa hari sebelumnya.

Di Pangkalan Tentera Udara Malaysia (TUDM) Kuching pula, sebuah helikopter Nuri seawal pukul 8 pagi sudah bersedia menerbangkan 16 penumpang termasuk empat pegawai tinggi Angkatan Tentera Malaysia (ATM), masing-masing dua orang berpangkat Jeneral dan tiga Kolonel.

Mereka terdiri daripada Panglima 1 Divisyen, Mejar Jeneral Datuk Mustaffa Awang; Panglima 3 Briged Infantri, Brigadier Jeneral Datuk Hasbullah Yusuf yang lebih dikenali sebagai Bond Hasbullah; Pegawai Memerintah Batalion Kelima Rejimen Renjer Diraja (RRD), Leftenan Kolonel Mohd. Johari Selan; Pegawai Memerintah Batalion Ke-13 Rejimen Askar Melayu Diraja (RAMD), Leftenan Kolonel Tunku Abdul Aziz Tunku Osman dan Pegawai Staf Satu (Operasi) 1 Divisyen, Leftenan Kolonel Mustafa Kamal Mohd. Yusoff.

Destinasi yang dituju mereka ialah Kem Sematan untuk menghadiri majlis penutup Kursus Risik Tempur. Namun, berikutan halangan cuaca buruk, penerbangan helikopter pelbagai guna itu terpaksa ditangguhkan sehingga pukul 8.50 pagi.

Penangguhan hampir sejam itu rupa-rupanya memberi petunjuk bahawa penerbangan berkenaan adalah yang terakhir buat kesemua penumpang.

Berdasarkan rekod kenyataan rasmi Kementerian Pertahanan, helikopter itu terputus hubungan dengan menara kawalan hanya selepas 15 minit berlepas sehingga TUDM terpaksa melancarkan gerakan mencari dan menyelamat (SAR).

Dua buah pesawat Alouette telah dikerah untuk mengesan Nuri yang membawa individu penting dalam hierarki kepimpinan ATM itu sehinggalah pencariannya menemui noktah. Ia ditemui terhempas di muara Sungai Lundu, berhampiran Kampung Kuala Bandang, kira-kira 60 kilometer (km) ke barat laut Kuching.

Kejadian yang mengorbankan semua penumpang itu dilaporkan berlaku dalam keadaan cuaca buruk dengan hujan lebat disertai angin kencang dan kilat sabung-menyabung.

Selepas 22 tahun nahas itu berlalu, wartawan S2, SAIFUL HAIZAN HASAM dan SOPI SAMAILE serta jurufoto AMIR HAFIZ ABDUL RAHMAN menyusuri muara Sungai Lundu untuk mengimbas tragedi yang turut menyumbang kepada statistik 17 kejadian Nuri terhempas sehingga mengorbankan 95 nyawa sejak 1968.

Ikuti laporan penuh dan kisah-kisah di sebalik tragedi ini di dalam S2 Utusan Malaysia atau langgani e-Paper di http://ebrowse.bluehyppo.com/utusan/index.asp


Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

11 di marudi sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di marudi sarawak - Google Blog Search


Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

BLOG SARAWAK: 11 <b>di marudi sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 10 Jul 2011 09:35 AM PDT

BLOG SARAWAK: 11 <b>di marudi sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 26 Jun 2011 09:45 AM PDT

A GIFT OF LIFE: dia da tak ada

Posted: 25 Jun 2011 05:53 PM PDT

ok look at the title let me story yang saya dah x ada nenek lagi.

it hurt for us to accept it bukanya apa mcm tak dpt terima br je bulan lepas dgn dia bergurau and now dia da x ada.so it hard to believe la.and arwah nenek da selamat dikebumikan di Marudi Sarawak it far right it because dia nak di kebumikan sebelah arwah atok saya. Ahh lagi sedih kan. let me story sikit la apa yg terjadi pada 22/6/2011

okay pagi tu siap2 pegi sekolah sampai je sekolah rasa lain sangat tau rasa berdebar rasa nervous takut la mcm la after hbs perhimpunan tu terus msk kelas mmg x dpt nak pay attention la kan rasa berdebar kan mcm mana nak blaja kan? so msk waktu ke3 msk bilik masak kan start kat situ la rasa mcm takut sangat if ada je org depan pintu tu ingat anybody nak ambil saya balk tu la bila dah msk waktu ke4 tgh syok buat kerja tiba2 iqah dtg gaya dia da lain mcm lari blk kelas amik beg pastu ckp2 ngan ustazah jap then lari pg dpn pagar ayah amik naik moto so dia hantar iqah dulu then ayah dtg pegi hospital around pukul 10.20 mcm tu then samoai sana saya mcm blur sikit tgk abg ee ddk mcm org kalah judi iqah dah nangis2 eyfa nisha n zaidah pun da nangis it scared okay.then ngah suruh msk so saya pon tabahkan hati masuk dlm tu tgk mesin pernafasan nenek nadi dia da 30 je so saya takut sangt then saya pon nangis la ushh lama la jgk rtsaya berendam dgn air mata then abg ee ajak hantar anjang gi airpot then after hanta blk g hospital blk duduk sana around 12.40 mcm tu kitaorg sume da berkumpul ddk dkt sana imagine la saya pakai baju puteri islam je ouh then kitaorg bercerita skjp around pkl 1.20 mcm tu tiba2 ummi keluar ummi peluk embok okay time tu saya dapat rasa lain sikit then sume kazen yg lain da lari msk ICU then i a little bit afraid then taya embok kenapa then embok ckp nenek da tak ada and i a little bit shock ckp huh nenek x ada okay time tu feeling msh lagi blur then ckp to my next kazen dia tergamam tak berkelip langsung mata dia tiba2 mama uteh kuar ckp pegi tgk nenek bila msk dlm tu sedih sgt tegk mesin pernafasan dia da (0) da terkjut sangat tau.

dia nak di kebumikan di marudi sarawak di sebelah kubur atok saya sedih sangat jenazah dia dhantar melalui kapal terbang pegi sana wa dora ckp bila jenazah dia sampai ringan je dan wangi ouh kitaorg kat sini nangis je la.

okayla bye

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

BLOG SARAWAK: 11 <b>di marudi sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 02 Apr 2011 12:00 AM PDT


Oleh Amrizan MadianMARUDI, 3 April (Bernama) -- Tanggal 6 April ini genaplah 112 tahun sejarah bermulanya perlumbaan perahu panjang di sungai Baram di utara negeri Sarawak yang kini lebih terkenal dengan panggilan Regatta Baram.
Bagi masyarakat di daerah Baram khasnya kaum Iban, Kenyah, Kayan, Lirong dan Madang, Regatta Baram bermula dengan sejarah perlumbaan perahu perang membabitkan kira-kira 60 hingga 70 pendayung.
Pertelingkahan dan aktiviti memotong kepala yang sering berlaku antara kaum-kaum pribumi di lembah Baram ketika itu mendorong pemerintah Rajah mewujudkan pusat pentadbiran di Marudi pada tahun 1883 yang ketika itu dikenali sebagai Claudetown, yang terletak di tepi sebuah bukit berhampiran tebing sungai.
Di sinilah Claude de Crespigny mentadbir jajahan baru Baram dengan bantuan dua pegawai rendah, sepasukan askar terdiri daripada 30 orang dan beberapa polis orang asli.
Pada awalnya kaum pribumi memulau pentadbiran itu di samping mengancam pihak pemerintah namun beberapa tahun kemudian, kaum Kayan mula menerima pentadbiran baru itu dan mengiktiraf perintah Rajah selain bersetuju membayar cukai pintu sebanyak dua dolar setahun bagi setiap isi rumah.
Dalam tahun 1884, Charles Hose ditugaskan sebagai pegawai kadet dengan Perkhidmatan Awam Sarawak di Baram dan selepas beberapa tahun berkhidmat di situ beliau dilantik sebagai Residen Baram dalam tahun 1891.

Semasa berkhidmat di Baram, Hose mengelolakan Majlis Pengaman di kubunya, juga dikenali Kubu Hose dari 6 hingga 8 April 1899, sekali gus membawa kepada penganjuran Regatta Baram yang berjaya menghapuskan persengketaan kaum-kaum pribumi ketika itu.
Keseronokan dan kegembiraan menyaksikan perlumbaan perahu perang yang panjang ketika itu menyebabkan penduduk berbilang kaum itu melupakan sengketa dan permusuhan sebelumnya hinggalah ke hari ini.
Selepas selesai berlumba iaitu pada 9 April 1899, mereka bersama-sama meraikan pesta tersebut dengan minum tuak sebelum pulang ke kampung halaman masing-masing.
Bagi penduduk di lembah Baram, penganjuran tiga tahun sekali Regatta Baram merupakan temasya yang amat dinanti-natikan sebagaimana mereka menunggu ketibaan Hari Gawai, Hari Raya dan Hari Krismas.
Bagi mereka, regatta itu juga merupakan simbol kepada suburnya keharmonian penduduk berbilang bangsa tanpa mengira agama dan ideologi politik untuk bersama-sama berkumpul menyaksikan perlumbaan perahu tertua dalam sejarah Sarawak itu.
Apabila sampai waktunya, rakyat tidak kira dari Marudi hinggalah ke Kuching, Miri, Brunei dan Sabah, akan berkampung di Marudi sekurang-kurangnya empat hari untuk menyaksikan temasya bersejarah yang turut dihadiri pembesar negeri seperti Yang Dipertua Negeri, Ketua Menteri selain tetamu jemputan seperti Sultan Brunei Darussalam.
Bagi Ketua Kaum Abdullah Piee, 63, Regatta Baram merupakan temasya yang amat unik iaitu melibatkan perlumbaan perahu jenis Bidar (banyak digunakan di Kuching dan Mukah) dan Temuai (Baram).
Katanya pada sekitar tahun 70-an, Regatta Baram dianjurkan hampir setiap tahun namun atas faktor kos penganjuran yang tinggi ia kemudiannya dianjurkan dua tahun sekali pada tahun 80-an dan 90-an manakala bermula tahun 2008, status Regatta Baram telah diangkat menjadi perlumbaan perahu bertaraf antarabangsa dan dianjurkan tiga tahun sekali.
"Kalau dulu sebut sahaja Regatta Baram memang rasanya tidak sabar mahu menunggu bila ia akan dianjurkan dan apabila temasya itu berlangsung, pekan Marudi ini pastinya penuh dengan pengunjung dan kalau tidak silap, jumlah pengayuh perahu sahaja mencecah 3,000 orang melibatkan lebih 100 pasukan yang bertanding," katanya.
Abdullah berkata temasya itu juga digunakan oleh penduduk tempatan untuk beramah mesra selain berniaga khasnya menjual makanan dan minuman selain menyediakan kemudahan tempat tinggal kepada pengunjung luar yang tidak mendapat tempat penginapan di hotel yang masih terhad jumlahnya.
Menurutnya ketika ini Regatta Baram yang turut disertai wakil dari Brunei selain dari bahagian lain di Sarawak, dianjurkan selama tiga hari manakala tumpuan pastinya pada hari terakhir perlumbaan untuk merebut gelaran "Raja Sungai".
"Regatta Baram kini semakin popular, jika Marudi mempunyai jalan perhubungan darat yang lebih baik dari bandaraya Miri, pastinya lebih ramai pengunjung yang datang ke sini untuk menyaksikan Regatta Baram," katanya.
Beliau berkata penduduk di lembah Baram khasnya di Marudi dan Long Lama masih bergantung kepada sistem pengangkutan sungai untuk berhubung dengan dunia luar selain menggunakan jalan darat yang masih kurang memuaskan iaitu jalan ladang kelapa sawit serta sistem pengangkutan udara iaitu melalui pesawat Twin Otter MasWing.
Beliau berharap jalan darat sepanjang kira-kira 54 kilometer dari Miri ke Marudi dapat diturap dan diperbaiki selain kemudahan feri yang lebih murah berbanding sekarang.
Dalam pada itu, Penghulu Ayub Hassan, 46, berkata untuk pergi ke Miri, penduduk di pekan Marudi masih menggunakan pengangkutan sungai sebagai penghubung utama iaitu dengan tambang RM20 sehala, menaiki pacuan empat roda dengan tambang sekitar RM40 seorang selain menggunakan kapal terbang kira-kira RM90 seorang.
Katanya jika Marudi mempunyai sistem jalan raya yang lebih baik, banyak hasil ekonomi dari kawasan Marudi akan dapat dipasarkan terus ke bandaraya Miri selain membantu melonjakkan lagi industri pelancongan tempatan.
"Di Marudi juga tidak kurang hebatnya hasil pertanian seperti buah buahan, namun masalahnya kita tidak dapat pasarkan hasil itu ke luar dengan cepat, selain kita di sini juga ada beberapa tarikan pelancongan khasnya Regatta Baram," katanya.
Ayub berkata jalan darat yang ada sekarang hanya dapat dilalui oleh kenderaan pacuan empat roda dan kadang-kadang tidak dapat dilalui kerana banjir dan jalan rosak.
Beliau turut berharap agar pimpinan negeri dan pusat khasnya Ketua Menteri Tan Sri Abdul Taib Mahmud serta Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dapat membantu rakyat Marudi yang merupakan penyokong kuat kerajaan selama ini.
Kali ini 6 April datang lagi, mungkin keadaannya banyak berbeza dengan apa yang berlaku 112 tahun yang lalu ketika Marudi di bawah kuasa dan pentadbiran zaman pemerintahan Rajah.
Tumpuan pastinya terarah ke pekan Marudi yang menjadi pusat penamaan calon bagi kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Marudi iaitu di Pejabat Daerah Marudi dan DUN Telang Usan di Dewan Suarah Marudi.
Pilihan raya negeri Sarawak ke-10 pada 16 April ini menyaksikan Barisan Nasional (BN) yang diwakili oleh komponennya iaitu Parti Demokratik Progresif Sarawak (SPDP) di Marudi dan Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB) di Telang Usan mahu mempertahankan lembah Baram yang berada dalam Parlimen Baram.
Marudi mempunyai 13,093 pengundi berdaftar manakala Telang Usan dengan 13,623 orang, majoriti pengundi merupakan Iban, selain Orang Ulu, Melayu dan Cina.
Apakah akan berlaku pertarungan sengit kali ini seperti mana temasya perlumbaan perahu perang lebih seabad yang lalu, kerana pembangkang khasnya Parti Kebangsaan Sarawak (SNAP) dan Parti Keadilan Rakyat (PKR) sudahpun awal-awal menyatakan minat untuk bertanding bagi dua kerusi berkenaan.
credit to BERNAMA

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

11 di sarikei sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di sarikei sarawak - Google Blog Search


Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

BLOG SARAWAK: 11 <b>di sarikei sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 27 Jun 2011 09:38 AM PDT

Sejarah <b>Sarawak</b>: <b>Sarikei</b>

Posted: 21 Jun 2011 07:47 AM PDT

SARIKEI

Sarikei merupakan salah satu daripada sebelas bahagian di Sarawak (dahulu dikenali sebagai Bahagian Keenam). Di bawah pentadbiran bahagian Sarikei terdapat empat buah daerah kecil iaitu bandar Sarikei, Maradong, Julau dan Pakan.
Bandar Sarikei terletak di tepi sungai Rajang yang merupakan sungai terpanjang di Malaysia. Sarikei didiami oleh pelbagai etnik yang terdiri daripada kaum Cina, Iban, Melanau dan Melayu.
Pekan-pekan kecil di dalam daerah Sarikei termasuklah Pakan, Bintangor, Jaka, Belawai dan Tanjung Manis. Kedudukan bandar Sarikei di tengah-tengah menjadikannya bandar persinggahan bagi mereka yang dalam perjalanan dari Kuching ke Sibu yang dihubungi melalui jalan raya ataupun melalui pengangkutan sungai dengan menaiki bot ekspres. Terdapat juga perkhidmatan pengangkutan bas awam dari Kuching ke Sarikei dan seterusnya ke Sibu.
Sarikei amat sinonim dengan produk tanaman buah nenas Sarikei. Selain daripada itu, Sarikei juga terkenal dengan hasil buah dabai dan buah durian. Bandar ini menjadi pusat pemasaran sesar unjur, sejenis makanan popular di kalangan kaum Melanau. Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

11 di lubok antu sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di lubok antu sarawak - Google Blog Search


Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

BLOG SARAWAK: 11 <b>di lubok antu sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 13 Jun 2011 07:40 AM PDT

Penjurai Apaienduq: Pusat Konservasi Orang Utan Ng Delok <b>Lubok Antu</b>

Posted: 31 May 2011 09:21 AM PDT

Majlis Perasmian Pusat Kecemerlangan Konservasi Orang Utan dan Sambutan Kebangsaan Hari Biodiversti Antarabangsa 2011 telah dilancarkan oleh YB Dato Sri Douglas Uggah Embas Menteri Sumber Asli dan Alam Sekitar Malaysia di SK Ng Delok Lubok Antu pada 22/5/2011. Ramai tetamu yang hadir terutamanya dari Kementerian Sumber Asli termasuk Ketua Setiausaha Kementerian dan pagawai-pegawai yang lain. Turut hadir sama pada majlis perlancaran tersebut adalah MP Lubok Antu YB En. William Nyalau Badak dan ADUN Engkelili YB Dr Johnicol Rayong Ngipa.

Turut hadir ke majlis tersebut adalah Tn Hj. Ali Usop Pemangku Pengarah Hutan Sarawak, Hj. Sapuan Ahmad Penolong Pengarah Hutan, Dr. Joseph Jawa Kendawang General Manager Planted Forest Sarawak, En. Jonathan Mawar General Manager Hilton Resort Batang Ai dan lain pegawai dari Sarawak Forestry Cooperation Sdn Bhd yang bertanggungjawab ke atas station tersebut.

Di kena nanda ka Station nya di penjadi, bala mayuh sama betanam ka kayu Gaharu ba SK Ng Delok serambau enggau Program Green Wave 2011, Hari Biodiversiti enggau bejadi ka Pusat Konservasi Orang Utan.

Sempat ga tudah kaban nitih ari belakang ngenatai ka diri ke Ng Delok, ngena perau 15 kuasa kuda kira pejalai sejam ari tekat ai Batang Ai. maya ti ngulu pengawa nya, sempat ga berandau enggau Guru Besar, ti madah ka SK Ng Delok kira bisi 50 pelajar ti diajar 13 pengajar. SK Ng Delok berimbai enggau Pusat Kecemerlangan Konservasi Orang Utan ti terubah di menua Sarawak.



cda

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

di negeri sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

di negeri sarawak - Google Blog Search


BLOG SARAWAK: <b>di negeri sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 21 Jun 2011 12:00 AM PDT

Sejarah purba

Sarawak ialah salah satu negeri di Asia Tenggara yang diduduki oleh manusia.Ia berlaku kira-kira 40000 tahun dahulu. Penemuan arkeologi seperti tulang manusia, tembikar, dan bekas perkuburan membuktikan bahawa manusia telah mendiami Sarawak sejak sebelum Masihi lagi.

Kurun-10 hingga kurun 19

Sarawak dikatakan berada di bawah kekuasaan kerajaan Srivijaya pada kurun-10 hingga kurun-13. Penguasaan kerajaan Srivijaya ke atas wilayah pesisiran Sarawak telah membolehkan orang-orang Melayu dari Sumatera berhijrah dan menetap di kawasan pesisiran Sarawak. Orang Melayu telah membuka penempatan mereka di Santubong yang merupakan antara pelabuhan entrepot terpenting di Nusantara. Ini telah dibuktikan dengan dengan penemuan bahan artifak seperti pasu zaman dinasti Han

Cina di Santubong.

Setelah kejatuhan kerajaan Srivijaya pada kurun-13, Sarawak dikuasai oleh kerajaan Majapahit. Seorang putera Raja Majapahit iaitu Raden Menteri Dipati Jepang atau Datu Merpati Jepang telah berhijrah ke Sarawak pada kurun ke-15. Baginda telah berkahwin dengan Datu Permaisuri anak perempuan Raja Jarom Jawa di Johor sebelum berhijrah ke Sarawak. Daripada keturunan Datu Merpati Jepang, muncullah golongan bangsawan Melayu Sarawak yang bergelar Abang. Golongan Melayu perabangan Sarawak telah memegang jawatan terpenting seperti Datu Patinggi, Datu Temenggong, Datu Bentara pada zaman pemerintahan Brooke di Sarawak.

Penglibatan Inggeris

Apa yang diketahui secara pasti, Sarawak terletak di bawah penguasaan Kesultanan Brunei pada awal abad ke-19.

Sarawak merupakan sebuah wilayah yang dikawal secara tidak rapi oleh Kesultanan Brunei pada awal abad ke-19. Kemudian pada 1839, James Brooke datang untuk menghantar surat pada Gabenor Sarawak, Rajah Muda Hasyim. Beliau meminta bantuan James Brooke untuk membantu menenangkan keadaan Sarawak yang kacau bilau. Pejuangan Dayak menentang penjajah Brunei terbukti hebat manakala James Brooke yang mempunyai angkatan perang yang lengkap dan beberapa kali cuba menenangkan pejuang Dayak. Sebagai balasan, James Brooke dilantik menjadi gabenor Sarawak pada 24 September 1841, dan seterusnya Rajah pada 18 Ogos tahun berikutnya.

Pada asalnya, wilayah ini cuma merupakan hujung barat Sarawak yang kemudian, yakni kawasan di sekitar Kuching. Sewaktu kematiannya pada 1868, anak saudara Charles Anthony Johnson Brooke menjadi Raja. Beliau pula diwaris oleh anakandanya, Charles Vyner Brooke.

Wilayah Brooke diperluaskan dengan pantas di bawah ketiga-tiga raja itu, kebanyakannya melalui penjejasan kawasan yang pada nama sahaja di bawah kawalan Brunei. Sebenarnya, Brunei cuma mengawal kubu-kubu sungai dan pantai di kebanyakan wilayah yang telah lenyap. Oleh sebab itu, kebanyakan keuntungan yang dicapai adalah melalui penjejasan pembesar Islam dan puak tempatan yang hilang kemerdekaan de factonya.

Dinasti Brooke memerintah Sarawak selama seratus tahun dan mencapai kemasyhuran sebagai "Raja Putih" ("White Rajahs"), dan diberi taraf yang serupa dengan raja-raja India dalam Empayar British.

Berbanding dengan banyak kawasan empayar yang lain, keluarga Brooke bermaksud pengamalan dasar paternalisme untuk melindungi penduduk tempatan daripada eksploitasi oleh empayar Brunei dan pendatang asing. Mereka memerintah dengan bantuan pemimpin tempatan dan menggaji pahlawan Dayak sebagai askarnya. Mereka juga menggalakkan imigrasi kelas perdagangan Cina.

Sejarah moden

Jepun menyerang Sarawak pada 1941 dan menguasainya sepanjang Perang Dunia II Sarawak pada masa kekalahan Jepun, 1945 ditadbir oleh British Borneo Civil Affairs Unit yang dikawal selia oleh tentera Australia. [1]

Anti- Cession Sarawak (The Straits Times, 31 August 1950, Page 5) dlm National Library Singapore.

http://newspapers.nl.sg/Digitised/Article/straitstimes19500831.2.64.aspx

http://ms.wikipedia.org/wiki/Bendera_Sarawak

Facebook|Sejarah Sarawak

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
 

BLOG SARAWAK

Copyright 2010 All Rights Reserved