ads

Ahad, 19 Jun 2011

11 di limbang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di limbang - Google Blog Search


ISMADI YUSUF: Bila Aku Bercuti <b>Di Limbang</b> - Bahagian Ketiga

Posted: 16 Jun 2011 06:41 AM PDT

HARI ini aku dah 6 hari di Limbang dan tengah menanggung kerja yang ditinggalkan oleh isteriku. Masa ni isteriku tengah berkursus di Kuching, jadi akulah ibu dan bapa kepada anak-anakku. Tugas harian aku menghantar dan mengambil anak-anakku ke sekolah, KAFA serta tuisyen, cuci, jemur dan menyangkut baju, membasuh pinggan mangkuk, membersih rumah luar dan dalam, menyediakan persiapan persekolahan untuk anak-anak, memasak dan apa-apa yang bersangkutan kerja-kerja di rumah dan di luar rumah. Selebihnya aku buat kerja aku sendiri.

Jadi, setiap saat, minit dan jam yang bergerak sentiasa dipenuhi dengan kerja-kerja yang ada. Mungkin aku nak "tampung" balik kerja-kerja yang aku tinggal selama sebulan dan bila aku balik dibuat secara borong. Seronok juga buat kerja rumah ni, begitu teruja nak buat terus kerja macam ni. Kalau kerja kat ofis lain sikit kerana banyak sangat prosedur-prosedur yang perlu dipatuhi, kalau tak dipatuhi, tak diterimapakailah jadinya.

Biasanya waktu petang lepas ambil anak-anak dari KAFA dan tuisyen, aku lebih suka nak bersihkan halaman rumah aku ni, terutamanya pokok-pokok bunga. Sepeninggalan aku di KL, kebanyakan pokok-pokok bunga aku telah ditumbuhi oleh lalang yang berlalu. Maka, makin cantik dan menghijaulah pokok-pokok bunga aku. Jadi, masa yang terluang ini aku gunakan untuk membersih balik pokok-pokok bunga aku tu.

Dengan kesempatan yang ada juga, aku sempat juga khidmat jemaah 40 hari dari Melaka yang kebanyakan mereka pelajar-pelajar yang belajar di Melaka ditemani 2 orang awam pagi tadi(16/6/2011). Aku cuma khidmat jemaah tu untuk hantar ke terminal bot sahaja. Mereka ni bagus-bagus, route yang ditaskil kebanyakan di kawasan-kawasan sungai, mujahadah betul mereka ni tapi wajah mereka sentiasa senyum dan gembira.

Dikhabarkan juga satu lagi jemaah akan datang ke Limbang hari ini, jadi aku telah bersiap sedia untuk khidmat menghantar jemaah ini ke route yang ditetapkan kelak.

Selepas asar tadi, aku dan geng-geng yang lain telah menyambut satu lagi jemaah dari Seri Petaling yang terdiri daripada sabguzari dari Johor Bahru, Penanti, Seremban dan seorang dari KL iaitu pelajar terus dihantar ke tempat sabguzari Limbang. Semalam kawan aku berbisik dengan aku, datang lagi jemaah...? Jadi, bersambung-sambunglah jemaah datang ke Limbang dan rakan seusaha di sini tak rehatlah...selamat nusrah jemaah... 

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

11 di betong sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di betong sarawak - Google Blog Search


To Be A BetTer Man: Kembara ke <b>Sarawak</b>

Posted: 30 May 2011 04:32 PM PDT

Alhamdulillah, syukur kepada Ilahi kerana masih lagi diberi nikmat hidup untuk meneruskan perjalanan sbgi seorang hamba, dan sbgi seorang da'ie kepada agama Allah swt. Dan marilah kita juga bersyukur krna telah diberi nikmat iman dan islam, satu nikmat yg tak ternilai harganya. Terpulang kepada kita samada ingin menggunakan nikmat tersebut untuk kebaikan kita di hari akhirat kelak, atau pun mensia-siakannya di dunia yg sementara ini. Subhanallah.

Semalam, sy baru shj menjejakkan kaki di uni tercinta, UTP. Kelewatan untuk menregister masuk ke uni sbgi Final Semester Student adalah disebabkan terpaksa pulang ke sisi keluarga yg nun jauh di Betong Sarawak, atas sbb kesihatan ayahanda yg tidak sihat. Ayahanda dikatakan dijangkiti virus/kuman bwh tanah, cause a very high fever. Selama 10 hari beliau berada di hospital. Tapi saya hanya sempat menjaganya di hospital selama 2 malam, kerana setibanya diriku di Hospital Betong itu, demam ayahanda hilang dibawa angin bukit belakang hospital. Entah bagaimana, tapi itu semuanya kuasa Allah swt. Takdir Allah, membawa aku pulang untuk berkhidmat kpd ayahanda, seterusnya ibonda di rumah. Bonda pun tak sihat juga. Tugas rutin ku adalah menghantar adik ke sekolah, pagi dan petang, membeli kueh di pasar Betong, dan membantu bonda di dapur dan di ampaian. Dan juga menjadi driver sepenuh masa kpd bonda, ke mana shj dia ingin pergi, akan ku penuhi. Sbgi contoh, di Betong, tiada ikan di jual di pasar (kerana keadaan geografi Betong yg jauh dr sungai/jeti), maka saya akan mendrive bonda ke Sri Aman, atau pun Saratok untuk membeli ikan. Jangan terkejut jika saya beritahu, jaraknya dari Betong ke Sri Aman@Saratok ialah 1 jam++, menggunakan proton wira. Oleh kerana rezeki Tuhan itu ada di mana-mana, maka usahlah mengeluh jika sukar untuk mendapatkan rezeki Allah swt itu. Kerana masih ada yg lagi sukar berbanding kita di semenanjung ini. Hehe.

Itulah rutin harian selama dua minggu di Betong. Hurm. Bagi diriku, tiada apa yg menarik sgt di Betong ini, melainkan kaum melayu dan islam yg menjadi minoriti dalam masyarakat di Betong. Tapi Alhamdulillah, masjid di sana walaupun tersangat sedikit yg me'meriah'kannya, solat lima waktu masih lagi hidup. Dan saya pun mengambil kesempatan untuk me'meriah'kan sekali solat maghrib dan isya'. Terasa rindu pada Masjid Betong. Hehe.

Sekembalinya ke Uni, niatkan dalam hatiku, untuk mencari cinta Allah swt. Dan cuba untuk melupakan cinta pd manusia, 'itu'. Huhu. Ya Allah, sesungguhnya Engkaulah yg Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. Bantulah hambaMu ini Ya Allah. Kuatkanlah hati hambaMu ini untuk hadapi ujianMu Ya Alllah. HambaMu ini ikhlas untuk mencari cintaMu Ya Allah. Janganlah kau pesongkan hati hambaMu ini dgn perempuan-perempuan di dunia ini Ya Allah. Kerana iman hambaMu ini tersangatlah lemah. Tetapkanlah hati ini dijalanMu Ya Allah 3x. Amin.

work to do after solah - recite al-Quran, zikrullah (Subhanallah 33x, Alhamdulillah 33x, Allahuakbar 33x, diikuti dengan la ilaha illallahu wahdahu la syarikalah, lahul mulku wa lahul hamdu wa huwa 'ala kulli syai'in qadir. Maka akan diampuni dosa-dosa kita, walaupun sebanyak buih di lautan. Selamat beramal. Hehe)

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

11 di lundu sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di lundu sarawak - Google Blog Search


Hidup Hanya Sekali: Marine Field Work <b>di Lundu</b>, <b>Sarawak</b>

Posted: 19 Jun 2011 04:55 AM PDT

pada 17-19 Jun 2011 hari sabtu hingga ahad, subjek marin dan invertebrata air tawar mengadakan satu kerja lapangan bagi mengkaji diversity of marine invertebrates from low high tide to low tide. kami dikehendaki mengkaji kepadatan dan kepelbagaian spesis invertebrata marin yang terdapat di kawasan kajian iaitu di tanjung batu.
perjalan mengambil masa 10 minit menaiki bot dari kawasan pantai menuju ke tanjung tersebut. hari kejadian adalah pada hari sabtu. ketibaan kami di lundu adalah pada sebelah malam di kawasan penginapan.kerja lapangan dimulakan pada pukul 9 pagi sehingga pukul 1 tengah hari. kami dikehendaki mengira kecerunan dari kawasan high tide ke low tide menggunakan kaedah manual walaupun alat rangefinder dibekalkan. di sepanjang garis transek yang dilakukan iaitu sepanjang 50 meter, 5 kuadrat dengan 2 replika setiap satu kuadrat pada setiap stesen 10 meter dari garis permulaan dilakukan.bilangan individu dan spesis yang terdapat dalam petak kuadrat 0.5 meter persegi dicatat dan setiap satu spesis dibawa pulang ke tempat penginapan untuk melakukan proses identifikasi spesis menggunakan monograf.

sebelah malam, barbeku ikan dan ayam dibuat oleh pembantu makmal yang ada. malangnya, banyak makanan tidak habis kerana terlalu banyak yang dipanggang. tambahan pula. bilangan pelajar hanya ada 15 orang merangkumi 14 orang pelajar perempuan dan seorang pelajar lelaki iaitu aku. memanglah tak habis. tapi apa-apa hal, pantai tu memang cantik. air biru bersih takdak pencemaran. tapi kat pasir tepi pantai tu yang sakit hati taik besepah. chett.

ahad pagi, pelajar dibenarkan mandi manda di pantai sebelum taklimat terakhir oleh profesor shabdin long sementara menunggu ketibaan bas pulang. Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
 

BLOG SARAWAK

Copyright 2010 All Rights Reserved