ads

Jumaat, 22 Julai 2011

11 di lawas sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di lawas sarawak - Google Blog Search


BLOG SARAWAK: 11 <b>di lawas sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 10 Jul 2011 11:34 PM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG SARAWAK: 11 <b>di lawas sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 14 Jun 2011 12:00 AM PDT

Post image for Bukit Sari Benteng  Kuat PBB di Zon Utara Sarawak

Bagaimanakah nasib kerusi PBB  di utara pada pilihan raya kali ini?  Adakah sentimen pengundi bandaran Cina kini mula menjangkiti pengundi kawasan bumiputera  zon utara  Sudah adakah perubahan cara berfikir pengundi golongan tersebut?

Berdasarkan pengamatan penulis, kerusi Bukit Sari milik Datuk Amar Awang Tengah Ali Hasan  adalah kerusi yang paling kukuh setakat ini. Malah menurut sumber PKR di Kuala Lumpur, mereka mengakui kawasan Datuk Amar Awang Tengah sukar ditembusi.  Janganlah cuba berkempen sebagaimana berkempen di Padungan, Pending, Kota Sentosa,  atau Batu Lintang.

Jangan pula terkejut  apabila ceramah politik pembangkang cuma mendapat respons yang paling sedikit berbanding di tempat lain. Menurut beberapa penduduk di kawasan DUN Bukit Sari Datuk Amar Awang Tengah sentiasa turun dan menjaga kawasan. Kita dapat mengukur kesetiaan penduduk kawasan kepada Tengah apabila sebaiknya sahaja beliau tiba di Lawas, ramai akar umbi sudah berbaris menunggu kedatangan beliau untuk  berjumpa dan bermesra dengannya.

Cerita kemurahan hati Datuk Amar Tengah pula sudah merebak ke kawasan-kawasan DUN lain. Difahamkan rumah beliau di Jalan Tabuan, Kuching sentiasa didatangi oleh penduduk di sekitar Kuching hingga ke Serian khususnya pada hari Jumaat tanpa putus-putus.  Malah dari satu tahap kelihatan  rumah Awang Tengah tempat penyelesaian atau tapak aduan rakyat.

Personaliti lulusan psikologi dan sains politik dari Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) yang berumur 56 tahun ini cukup mesra dan rapat dengan akar umbi menjadikannya amat popular kalangan rakyat akar umbi. Naib Presiden Kanan PBB ini juga mempunyai hubungan baik dengan komponen BN lain. Tidak hairan nama Tengah turut disebut-sebut sebagai antara calon Ketua Menteri Sarawak. Sekiranya berlaku, ia merupakan satu pengiktirafan kepada masyarakat di utara Sarawak terhadap kepimpinannya  yang berjaya menghasilkan undi popular pada pilihan raya lepas.

Lawas kini bukan  kawasan kecil yang kita kenali 10 tahun yang lalu. Kini Lawas sudah berubah wajah. Tak pernah terfikir oleh penduduk di sana, Lawas akan memiliki sebuah hotel yang terkenal di seluruh Malaysia. Kini Lawas adalah satu-satunya tempat Hotel Seri Malaysia  di Sarawak bertaraf tiga bintang yang menjadi tanda aras pembangunan di Lawas.

Yang terkini Hopsital Lawas yang bernilai  RM80 juta akan dibina apabila baru diumumkan baru-baru ini.  Pembinaan lapangan terbang baru  di Lawas juga dijangka akan dibuat dalam beberapa tahun ini. Selain itu Lawas Shopping Mall, Pusat Budaya Lun Bawang, Rumah Awam Lawas, Sundar dan Trusan, pembinaan 300 buh unit rumah kos rendah dan pembinaan empangan hidro Lawas berkapasiti 600mw. Ternyata banyak pembangunan sudah dilaksanakan kecuali sebahagian kecil kemudahan infrastruktur. Bagaimanapun yang belum dilaksanakan sudah dimasukkan dalam idang Keberhasilan Utama Negara (NKRA).

Pada pilihan raya 2006, Awang Tengah  memperoleh undi sebanyak 5,596 undi. PKR  yang diwakili Mohamad Ibrahim hanya mendapat 98 undi  manakala Japar Suyut dari Bebas mendapat 321 undi.  Dengan kata lain, Tengah mendapat 5,275 undi majoriti.

Apakah kali ini Tengah mendapat tentangan hebat? Kalau dahulu, PKR yang cuma mendapat 98 undi. Kini PKR mengatur strategik politik mereka. PKR berharap dengan mengambil dan meletakkan Japar Suyut sebagai calon PKR mereka pasti akan meraih undi yang lebih banyak berbanding dengan pencapaian PKR pada pilihan raya lepas. Adakah strategi ini akan berjaya dengan mengambil kira sentimen politik semasa di Bukit Sari? Pastinya, seramai 9,983 pengundi di Bukit Sari lebih bijak menentukan pilihan mereka nanti.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

BLOG SARAWAK: 11 <b>di lawas sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 12 Apr 2011 12:00 AM PDT

Post image for Bukit Sari Benteng  Kuat PBB di Zon Utara Sarawak

Bagaimanakah nasib kerusi PBB  di utara pada pilihan raya kali ini?  Adakah sentimen pengundi bandaran Cina kini mula menjangkiti pengundi kawasan bumiputera  zon utara  Sudah adakah perubahan cara berfikir pengundi golongan tersebut?

Berdasarkan pengamatan penulis, kerusi Bukit Sari milik Datuk Amar Awang Tengah Ali Hasan  adalah kerusi yang paling kukuh setakat ini. Malah menurut sumber PKR di Kuala Lumpur, mereka mengakui kawasan Datuk Amar Awang Tengah sukar ditembusi.  Janganlah cuba berkempen sebagaimana berkempen di Padungan, Pending, Kota Sentosa,  atau Batu Lintang.

Jangan pula terkejut  apabila ceramah politik pembangkang cuma mendapat respons yang paling sedikit berbanding di tempat lain. Menurut beberapa penduduk di kawasan DUN Bukit Sari Datuk Amar Awang Tengah sentiasa turun dan menjaga kawasan. Kita dapat mengukur kesetiaan penduduk kawasan kepada Tengah apabila sebaiknya sahaja beliau tiba di Lawas, ramai akar umbi sudah berbaris menunggu kedatangan beliau untuk  berjumpa dan bermesra dengannya.

Cerita kemurahan hati Datuk Amar Tengah pula sudah merebak ke kawasan-kawasan DUN lain. Difahamkan rumah beliau di Jalan Tabuan, Kuching sentiasa didatangi oleh penduduk di sekitar Kuching hingga ke Serian khususnya pada hari Jumaat tanpa putus-putus.  Malah dari satu tahap kelihatan  rumah Awang Tengah tempat penyelesaian atau tapak aduan rakyat.

Personaliti lulusan psikologi dan sains politik dari Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) yang berumur 56 tahun ini cukup mesra dan rapat dengan akar umbi menjadikannya amat popular kalangan rakyat akar umbi. Naib Presiden Kanan PBB ini juga mempunyai hubungan baik dengan komponen BN lain. Tidak hairan nama Tengah turut disebut-sebut sebagai antara calon Ketua Menteri Sarawak. Sekiranya berlaku, ia merupakan satu pengiktirafan kepada masyarakat di utara Sarawak terhadap kepimpinannya  yang berjaya menghasilkan undi popular pada pilihan raya lepas.

Lawas kini bukan  kawasan kecil yang kita kenali 10 tahun yang lalu. Kini Lawas sudah berubah wajah. Tak pernah terfikir oleh penduduk di sana, Lawas akan memiliki sebuah hotel yang terkenal di seluruh Malaysia. Kini Lawas adalah satu-satunya tempat Hotel Seri Malaysia  di Sarawak bertaraf tiga bintang yang menjadi tanda aras pembangunan di Lawas.

Yang terkini Hopsital Lawas yang bernilai  RM80 juta akan dibina apabila baru diumumkan baru-baru ini.  Pembinaan lapangan terbang baru  di Lawas juga dijangka akan dibuat dalam beberapa tahun ini. Selain itu Lawas Shopping Mall, Pusat Budaya Lun Bawang, Rumah Awam Lawas, Sundar dan Trusan, pembinaan 300 buh unit rumah kos rendah dan pembinaan empangan hidro Lawas berkapasiti 600mw. Ternyata banyak pembangunan sudah dilaksanakan kecuali sebahagian kecil kemudahan infrastruktur. Bagaimanapun yang belum dilaksanakan sudah dimasukkan dalam idang Keberhasilan Utama Negara (NKRA).

Pada pilihan raya 2006, Awang Tengah  memperoleh undi sebanyak 5,596 undi. PKR  yang diwakili Mohamad Ibrahim hanya mendapat 98 undi  manakala Japar Suyut dari Bebas mendapat 321 undi.  Dengan kata lain, Tengah mendapat 5,275 undi majoriti.

Apakah kali ini Tengah mendapat tentangan hebat? Kalau dahulu, PKR yang cuma mendapat 98 undi. Kini PKR mengatur strategik politik mereka. PKR berharap dengan mengambil dan meletakkan Japar Suyut sebagai calon PKR mereka pasti akan meraih undi yang lebih banyak berbanding dengan pencapaian PKR pada pilihan raya lepas. Adakah strategi ini akan berjaya dengan mengambil kira sentimen politik semasa di Bukit Sari? Pastinya, seramai 9,983 pengundi di Bukit Sari lebih bijak menentukan pilihan mereka nanti.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

11 di bau sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di bau sarawak - Google Blog Search


BLOG SARAWAK: 11 <b>di bau sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 13 Jun 2011 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG SARAWAK: 11 <b>di bau sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 13 Jun 2011 11:41 PM PDT

Penasihat DAP, Lim Kit siang memuji komitmen tinggi Parti Islam SeMalaysia (PAS) yang kekal bersama perjuangan Pakatan Rakyat walaupun menerima pelbagai habuan dari Umno termasuk jawatan menteri.

"UMNO tidak sepatutnya mencadangkan kepada PAS untuk membentuk 'kerajaan perpaduan'. Jika ada cadangan ia sepatutnya melibatkan Pakatan Rakyat (PR) dan bukannya berkomplot untuk memecahkan perpaduan Pakatan Rakyat.

"Kami turut mendengar PAS ditawarkan jawatan Menteri Besar di lima negeri. "Tetapi apa yang jelas, PAS konsisten bersama Pakatan Rakyat," kata Kit Siang di Bau, Sarawak pada 31 Mei lalu.

Mengulas lanjut, Kit siang menegaskan partinya bersama KEADILAN dan PAS komited bagi memastikan ketiga-tiga gabungan itu berjaya membentuk kerajaan baru pada Pilihan Raya Umum akan datang.

Lim mengulas tindakan terdesak Umno yang tidak habis-habis memujuk PAS untuk bersamanya atas nama 'Kerajaan Perpaduan'.

"Kami tidak akan membenarkan mereka (Umno BN) memecahbelahkan Pakatan Rakyat.

"Kami akan terus menjadi sebuah unit untuk menentang BN dalam pilihan raya yang akan datang.

"Ini adalah pendirian DAP, KEADILAN dan PAS dan kami mahu Pakatan Rakyat sebagai kerajaan (persekutuan) menjadi kenyataan," tegasnya yang juga Ketua DAP di Parlimen.

Ajakan Umno itu timbul semula selepas Mursyidul Am PAs yang juga Menteri Besar Kelantan, Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat mendedahkannya ketika bertemu anak-anak Kelantan di Dengkil, Selangor pada 31 Mei lalu.

Nik Aziz dilaporkan berkata, baru-baru ini beliau didatangi wakil Umno berpangkat 'Datuk' dan merupakan 'pesara kerajaan' yang menawarkan PAS tiga jawatan menteri jika bersetuju bersama Umno membentu 'Kerajaan Perpaduan'.

Bagaimanapun, Nik Aziz menolaknya dan menyatakan komitmennya bersama Pakatan Rakyat.

Difahamkan, pujukan Umno itu adalah kali kelima terhadap Nik Aziz yang sejak menerajui Kelantan difitnah dan diaibkan dengan pelbagai gelaran dari Umno dan kuncu-kuncunya.

Umno juga membiarkan blogger upahannya memburukan Nik Aziz termasuk memprojeksikan gambar Nik Aziz dalam keadaan lucah melalui super impose.

Laporan polis yang dibuat mengenainya didiamkan Umno BN sehingga kini.

Peliknya, dalam keadaan Nik Aziz difitnah sedemikian rupa, di sisi lain pula, Umno memujuknya kononnya atas nama perpaduan.

Sesuatu yang pasti, Umno tidak pernah ikhlas setiap kali mengajak Umno walau atas apa nama sekalipun kerana pujukan 'bersatu' hanya datang setiap kali Umno terdesak atau kalah dalam pilihanraya.

Ini terbukti apabila selepas tragedi 13 Mei, PAS bersetuju bersama Umno dalam BN. Namun, selepas Umno kuat, PAS ditendangnya sekaligus merampas Kelantan.

Begitu juga pada PRU lalu apabila Umno BN hilang 2/3 di Parlimen dan tumbang di lima negeri, mereka memujuk lagi PAS termasuk menawarkan jawatan Menteri Besar dan Exco kepada parti Islam itu di Perak, Kedah dan Selangor.

Namun, PAS konsisten bersama Pakatan Rakyat sekaligus menolak ke semua jawatan dan habuan menteri itu.

Secara logiknya, PAS rugi jika bersama Pakatan Rakyat, kerana di Selangor, mereka hanya dapat Exco dan bukan Menteri Besar manakala di Perak mereka hanya dapat seorang Exco semasa negeri itu diterajui Pakatan Rakyat.\

Namun PAS sejak dulu adalah parti yang konsisten bersama mana-mana gabungan pembangkang dan tidak pernah meninggalkan gabungan termasuklah dalam Angkatan Perpaduan Ummah (APU) pada dan Barisan Alternatif (BA) pada 1999.

Dalam APU, PAS ditinggalkan Parti Semangat 46 (S46) pimpinan Tengku Razalegih Hamzah dan DAP keluar BA akibat fitnah Utusan dan media Umno BN yang memecahkan kesatuan itu.

Kini, selepas 8 Mac 2008, media pencacai umno BN melakukan taktik sama dan semakin cuba memecahkan Pakatan, semakin itu jugalah kesatuan ini kekal mantap muafakat.

DAP juga selepas cemerlang pada pilihanraya Sarawak turut diajak bersama BN tetapi ditolak melalui kenyataan rasmi Setiausaha Agungnya, Lim Guan Eng.

Manakala serangan sama dilakukan Datuk Seri Najib Razak ialah cubaan mengharamkan KEADILAN dengan kerjasama pendaftar Pertubuhan yang kesnya disebut pada 8 Jun ini.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

BLOG SARAWAK: 11 <b>di bau sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 11 Jun 2011 11:34 PM PDT

Julai ini menjadi medan Kelab Misi untuk melabuhkan lagi sauh mereka di kedua-dua buah negeri yang terpisah dengan semenanjung. Negeri Sabah dan sarawak juga merupakan negeri yang bernaung di bawah nama negara Malaysia. Negeri-negeri ini juga merupakan negeri kelahiran rata-rata ahli kelab Misi UIAM.

Sauh bahtera kelab ini akan mendarat di dua kawasan iaitu Sandakan, Sabah dan Bau, Sarawak. Bermula dengan program Educational Hearten Camp yang dahulunya dikenali sebagai English & Dakwah Camp iaitu dari 8 Julai sehingga 10 Julai bertempat di Sandakan, Sabah. Lebih spesifiknya adalah di Sekolah Menengah Agama Kebangsaan Sandakan.

Menurut Presiden kelab Misi, saudara Usman bin Suardi, pertukaran nama program ini bukan kerana suka-suka. Ini adalah kerana nama sebelum ini membuatkan ramai orang konfius dengan perjalanan program. Maka namanya diubah bagi menampakkan konsep dakwah yang dibawa lebih luas dan universal.

Cecep di sebelah kiri Penulis dalam satu program yang dianjurkan kelab Misi

"Program kali ini memerlukan tenaga yang ramai. Maka, sebab itulah kami membawa 40 orang mahasiswa UIAM khususnya ahli kelab kami terbang ke sana untuk mengendalikan program yang melibatkan seramai 250 orang. Pelajar-pelajar ini datangnya dari tingkatan 3 hinggalah tingkatan 5," jelas Usman yang lebih dikenali sebagai Cecep.

Usman juga menerangkan bahawa program ini memang betul-betul menekankan unsur dakwah dalam setiap modul yang diperkenalkan. Maka, program kali ini telah membawa beberapa konsep di antaranya, konsep motivasi, kekuatan spiritual (dalaman), meneroka keyakinan diri, dan ski kepimpinan.

Lain pula halnya dengan satu lagi program yang juga dijalankan oleh kelab yang sama, di bawah pimpinan presiden yang sama, Usman bin Suardi. Program yang dikenali sebagai DESA atau Dakwah Exploration at Sarawak ini akan membuka tirai pada 20-26 Julai ini. Program DESA 2011 ini akan mengambil tempat yang berbeza, tidak seperti sebelum ini iaitu di Simunjan, Sarawak. Tempat yang dianjurkan oleh Unit Saudara Kita (USK) ialah Kampung Kendie dan Kampung Tembawang.

"Kedua-dua kampung ini merupakan kampung yang dipilih oleh USK. Ini kerana merekalah yang kami selalu berhubung untuk mendapatkan informasi mengenai kampung-kampung di Sarawak  yang memerlukan perhatian mahasiswa UIAM. Di dalam maklumat yang kami dapat, Kampung Tembawang mempunyai sedikit masalah dengan politik kampung mereka. Ini kerana di kampung tersebut turut didiami oleh lebih 10 keluarga Muslim iaitu saudara baru," terang Usman lagi.

Menurut Usman lagi, kedua-dua kampung berkenaan didiami oleh 100% penganut kristian. Namun kini, minoriti penduduknya sudah pun memeluk Islam.

"Maka, kerana itulah USK memilih kampung ini untuk kami jalankan program DESA kami. Kami harap orang kampung terutamanya minoriti muslim di sana terus bersemangat untuk menjalani ibadah sebagai seorang muslim."

Harapan Usman juga, agar setiap program yang dianjurkan oleh MISI terutamanya program Education Hearten Camp akhirnya menjadi satu projek yang berjangka panjang untuk Kelab Misi seperti projek mentoring yang dianjurakn oleh kelab-kelab lain.

Usaha-usaha untuk menjalankan kedua-dua program ini berjalan dengan lancar. Semua mesyuarat sudah pun dibuat, gerakan komiti juga sangat mengagumkan Usman sebagai ex-officio kepada kedua-dua program tersebut. Katanya lagi, kini kelab MISI sedang rancak mencari dana tambahan untuk membuat persiapan sepenuhnya bagi kedua-dua program di Sandakan dan juga di Bau.

Bagi sesiapa yang ingin menyumbang bantuan dari segi kewanagn atau material lain, silalah ajukan pertanyaan kepada presiden Kelab MISI, Usman Suardi di talian 014-8754579.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

11 di limbang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di limbang - Google Blog Search


BLOG SARAWAK: 11 <b>di limbang</b> - Google Blog Search

Posted: 12 Jul 2011 09:22 PM PDT

URL Sumber Asal :-

ISMADI YUSUF: Bila Aku Bercuti <b>Di Limbang</b> - Bahagian Ketiga

Posted: 16 Jun 2011 06:41 AM PDT

HARI ini aku dah 6 hari di Limbang dan tengah menanggung kerja yang ditinggalkan oleh isteriku. Masa ni isteriku tengah berkursus di Kuching, jadi akulah ibu dan bapa kepada anak-anakku. Tugas harian aku menghantar dan mengambil anak-anakku ke sekolah, KAFA serta tuisyen, cuci, jemur dan menyangkut baju, membasuh pinggan mangkuk, membersih rumah luar dan dalam, menyediakan persiapan persekolahan untuk anak-anak, memasak dan apa-apa yang bersangkutan kerja-kerja di rumah dan di luar rumah. Selebihnya aku buat kerja aku sendiri.

Jadi, setiap saat, minit dan jam yang bergerak sentiasa dipenuhi dengan kerja-kerja yang ada. Mungkin aku nak "tampung" balik kerja-kerja yang aku tinggal selama sebulan dan bila aku balik dibuat secara borong. Seronok juga buat kerja rumah ni, begitu teruja nak buat terus kerja macam ni. Kalau kerja kat ofis lain sikit kerana banyak sangat prosedur-prosedur yang perlu dipatuhi, kalau tak dipatuhi, tak diterimapakailah jadinya.

Biasanya waktu petang lepas ambil anak-anak dari KAFA dan tuisyen, aku lebih suka nak bersihkan halaman rumah aku ni, terutamanya pokok-pokok bunga. Sepeninggalan aku di KL, kebanyakan pokok-pokok bunga aku telah ditumbuhi oleh lalang yang berlalu. Maka, makin cantik dan menghijaulah pokok-pokok bunga aku. Jadi, masa yang terluang ini aku gunakan untuk membersih balik pokok-pokok bunga aku tu.

Dengan kesempatan yang ada juga, aku sempat juga khidmat jemaah 40 hari dari Melaka yang kebanyakan mereka pelajar-pelajar yang belajar di Melaka ditemani 2 orang awam pagi tadi(16/6/2011). Aku cuma khidmat jemaah tu untuk hantar ke terminal bot sahaja. Mereka ni bagus-bagus, route yang ditaskil kebanyakan di kawasan-kawasan sungai, mujahadah betul mereka ni tapi wajah mereka sentiasa senyum dan gembira.

Dikhabarkan juga satu lagi jemaah akan datang ke Limbang hari ini, jadi aku telah bersiap sedia untuk khidmat menghantar jemaah ini ke route yang ditetapkan kelak.

Selepas asar tadi, aku dan geng-geng yang lain telah menyambut satu lagi jemaah dari Seri Petaling yang terdiri daripada sabguzari dari Johor Bahru, Penanti, Seremban dan seorang dari KL iaitu pelajar terus dihantar ke tempat sabguzari Limbang. Semalam kawan aku berbisik dengan aku, datang lagi jemaah...? Jadi, bersambung-sambunglah jemaah datang ke Limbang dan rakan seusaha di sini tak rehatlah...selamat nusrah jemaah... 

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

11 di mukah sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di mukah sarawak - Google Blog Search


BLOG SARAWAK: 11 <b>di mukah sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 11 Jul 2011 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

BLOG SARAWAK: 11 <b>di mukah sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 21 Jun 2011 07:14 PM PDT

Pusak Cute: Karnival Mesra Belia <b>di Mukah, Sarawak</b>

Posted: 19 Jun 2011 12:41 AM PDT

[unable to retrieve full-text content]Karnival Mesra Belia di Mukah, Sarawak. 12 - 13 Mac 2011. Posted by Adiermi O'mida at 12:41 AM. 0 comments: Post a Comment · Older Post Home. Subscribe to: Post Comments (Atom) · Related Posts Plugin for WordPress, ...

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

11 di kuching sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di kuching sarawak - Google Blog Search


BLOG SARAWAK: 11 <b>di kuching sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 09 Jul 2011 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

saya menulis: misteri buaya puaka <b>di kuching sarawak</b>

Posted: 09 Jul 2011 07:06 PM PDT

minggu lepas saya berpeluang untuk membuat kerja luar di kuching sarawak.akibat dari kumpulan audit yang menjalankan tugas mereka di salah sebuah hospital mental di negeri sarawak itu. maka saya perlu hadir sebagai wakil dari kementerian untuk menerima sebarang isu yang berbangkit *eleh lebih bershopping sebenarnya ni*

saya menginap di hotel riverside majestic dengan harga 200++ semalam..pengsan juga saya membayar harga 2 malam memandangkan sy bukan lagi pemegang sebarang kad kredit dari mana-mana bank..hotel ini mempunyai dua kadar bilik yang berbeza bergantung kepada view (samada view sungai sarawak atau bandar kuching)..hotel ini terletak di tengah bandar kuching cuma mempunyai sedikit masalah untuk mengambil penumpang memandangkan ruang yang terhad..walau bagaimanapun dekat dengan parkson di mana tempat saya mencuci mata membeli belah..

setibanya saya di sarawak sy dijemput oleh orang tertentu dan membawa saya ke hospital umum sarawak..usai pekerjaan formal di situ, kami berangkat untuk mencarik kek lapis sarawak yang sangat glamer itu..kita selalu dikhabarkan dengan kek lapis dayang salhah yang sedap tapi tidak salah kalau kita mencuba tajuk yang lain seperti kek lapis mira yang ternyata tidak mengecewakan!

pada malamnya kami teringin untuk merasai mee kolok..lalu kami mengambil keputusan untuk menaiki bot penumpang ke food court yang kelihatan meriah di seberang sungai dengan kos 0.50 sen sahaja..tak sampai 5 minit sudah tiba di seberang, baru hendak bergosip..terdapat banyak gerai..terdapat pelbagai jenis mee kolok, saya mencuba mee kolok goreng..manakala rakan-rakan saya mencuba mee kolok spesel dan biasa.mee kolok ini akan dimakan bersama kuah sup dan sambal hitam pedas.mee kolok spesel mempunyai udang dan ayam di dalamnya..boleh tahan juga..


saya juga tertarik dengan menu sotong ketuk..sotong kering dengan rupa seperti sotong sebenar akan digulung dan diketuk2 di atas kayu sehingga leper dan dicicah dengan sambal pedas..walaupun saya tidak makan sotong namun saya telah juga sedikit setelah dipaksa..pulang dari makan kami sempat melihat beberapa gerai kecil menjual pelbagai makanan dan kraf di sekitar sungai sarawak..

selain itu, bagi sebarang kelainan untuk makan malam selain makanan laut yang biasa disajikan saya juga mencuba makanan thai di suatu kedai bernama D'arisz cafe juga disekitar bandar kuching yang pada selera saya 5 bintang rasa makanan2 di situ..

tak lengkap juga kiranya kedatangan ke kuching ini sekiranya tidak singgah di pasar satok di mana terdapat banyak peniaga ikan terubuk masin dengan pelbagai saiz.walaupun begitu saya dimaklumkan bahawa kesemua peniaga itu mendapat bekalan dari pembekal yang sama..akhirnya saya tergoda juga dengan ikan terubuk masin besar dengan harga RM 15 hengget seekor dan selamatlah 3 ekor tersebut sy sumbat dalam luggage saya *memang bole imagine kan bau baju2 saya-pengsan*

sebelum pulang saya sempat untuk berjalan kaki di sekitar sungai sarawak dan bandar kuching mengambil gambar dan merasai kfc sana *pada saya kurang sedap*..sempat lagi di airport saya mencuba laksa sarawak yang sedap di gerai mee bersebelahan mcdonald airport kuching bersama rakan saya yang hampir setahun ditukarkan ke sana..sedap tapi berair hidung sebab pedas.oh ye jgn lupa juga untuk membeli pes masak itam jenama liza untuk dicuba di rumah.

itu saja coretan perjalanan saya sepanjang 2 hari di kuching..saya tidak mahu bercerita tentang kerja saya di sana kerana tiada yang menarik bagi saya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

11 di betong sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di betong sarawak - Google Blog Search


BLOG SARAWAK: 11 <b>di betong sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 09 Jul 2011 07:39 PM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG SARAWAK: 11 <b>di betong sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 10 Jun 2011 12:00 AM PDT

Posted on 10 June 2011.

BERI PENERANGAN: David sedang menyampaikan taklimatnya tentang kerja-kerja menyukat tanah NCR kepada penduduk di Kampung Tambak, Pusa dan sekitarnya.

BETONG: Jabatan Tanah dan Survei (JTS), Betong masih meneruskan usaha mengukur tanah Hak Adat Bumiputera (NCR) milik komuniti Melayu di kawasan Simpang Tambak, Sungai Keda, Bukit Kuap, Pusa di bawah Program Inisiatif Baru NCR.

Bagi memberikan lebih pengertian dan pemahaman kepada masyarakat setempat, JTS Betong telah pun menganjurkan satu majlis dialog di Masjid Kampung Tambak, Pusa untuk memaklumkan kepada komuniti Melayu di Kampung Tambak dan sekitarnya mengenai apa yang dimaksudkan dengan Inisiatif Baru NCR.

Pegawai Tanah, JTS Bahagian Betong, David Laeng berkata, penduduk Kampung Tambak, Pusa dan sekitarnya sangat bertuah dan sepatutnya berterima kasih kepada pihak kerajaan kerana telah meluluskan kawasan NCR mereka disukat di bawah program Inisiatif Baru NCR.

Dalam taklimatnya, langkah pertama yang diambil oleh JTS adalah untuk menjalankan kerja ukur keliling kawasan NCR mereka dan seterusnya mewartakannya sebagai Rezab Gunasama Bumiputera di bawah Seksyen 6 Kanun Tanah Negeri.

Salinan warta tersebut akan diserahkan kepada penghulu dan ketua-ketua kampung sebagai bukti daripada kerajaan bahawa NCR tersebut adalah milik mereka yang sah.

Justeru itu, David Laeng merayu kepada penghulu, ketua-ketua kampung serta pemilik-pemilik tanah NCR agar memberi kerjasama kepada JTS dalam menentukan sempadan tanah NCR mereka dan tindakan mereka tersebut secara tidak langsung akan membolehkan kerja-kerja menyukat ukur keliling kawasan mereka dipercepatkan.

Untuk langkah kedua, JTS akan menjalankan kerja-kerja pengukuran lot-lot individu dan sekali lagi disarankan agar pemilik tanah NCR dapat memberi kerjasama bagi menentukan sempadan tanah masing-masing.

Hasil daripada kerja-kerja tersebut kelak, JTS akan mengeluarkan surat hak milik tanah kekal di bawah Seksyen 18 Kanun Tanah Negeri tanpa mengenakan sebarang bayaran.

Hasil daripada Inisiatif Baru NCR ini, dua buah kawasan iaitu Entebu, Selambong dan Bajau di Saratok serta Sungai Ensuri di Beladin telah pun diwartakan sebagai Rezab Gunasama Bumiputera di bawah Seksyen 6 Kanun Tanah Negeri.

"Bagaimanapun menerusi inisiatif baru sejak bulan Julai tahun lalu, Kerajaan Negeri dengan bantuan Kerajaan Persekutuan bersetuju untuk meneruskan kerja pengukuran lebih meluas demi memastikan rakyat Bumiputera dalam kawasan pedalaman turut menikmati faedahnya dari semasa ke semasa," katanya pada majlis dialog tersebut pada baru-baru ini.

Turut hadir pada majlis tersebut ialah wakil Penguasa JTS, Betong, Barau Gelayan, Ketua Kaum Sulaiman, wakil Juruukur, Mohd Sulong Othman serta 140 orang penduduk Kampung Tambak, Pusa dan sekitarnya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

11 di kanowit sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di kanowit sarawak - Google Blog Search


BLOG SARAWAK: 11 <b>di kanowit sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 11 Jul 2011 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG SARAWAK: 11 <b>di kanowit sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 25 Jun 2011 12:00 AM PDT

KANOWIT, 13 Mac (Bernama) — Tembok penahan bernilai kira-kira RM40 juta akan dibina di beberapa tempat di Sungai Rajang untuk menghalang masalah hakisan tebing yang serius di situ daripada menjadi semakin buruk.

Lokasi yang dikenal pasti ialah Luking, Nanga Dap, Nanga Semaram dan Nanga Ngemah dekat sini, kata Anggota Parlimen Kanowit Datuk Aaron Dagang.

Beliau berkata Kementerian Sumber Asli dan Alam Sekitar akan melaksanakan projek berkenaan.

"Ia sebahagian daripada peruntukan RM83.17 juta yang diluluskan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak bagi Kanowit minggu lepas semasa mesyuarat pra majlis sebelum Dewan Rakyat bersidang," katanya ketika melancarkan pusat khidmat Parti Rakyat Sarawak (PRS) Ngemah di sini.

Aaron berkata RM40 juta lagi akan digunakan untuk melaksanakan projek bekalan air bandar dan baki RM3.17 juta pula bagi bekalan elektrik, yang akan dilaksanakan mengikut Rancangan Malaysia Kesepuluh.

"Penduduk Kanowit boleh mengharapkan untuk menikmati kemudahan asas yang lebih baik tidak lama lagi. Ini satu lagi bukti komitmen Najib terhadap penduduk luar bandar dan benar-benar mencerminkan konsep 1Malaysia," katanya.

Mengenai politik, beliau berkata pembangkang boleh berkata apa saja mengenai jumlah kerusi yang kononnya bakal mereka menangi pada pilihan raya negeri akan datang.

"Biarlah mereka bercakap kerana semua ini hanyalah dakwaan semata-mata. Mereka sama sekali tidak akan menjadi kerajaan," kataya. – BERNAMA

Short URL: http://sarawakupdate.com/home/?p=18810

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

11 di serian sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di serian sarawak - Google Blog Search


BLOG SARAWAK: 11 <b>di serian sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 11 Jul 2011 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG SARAWAK: 11 <b>di serian sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 11 Jul 2011 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

<b>Serian</b>,<b>Sarawak</b>

Posted: 08 Jul 2011 08:42 AM PDT

AkuReka Tv : Serian,Sarawak

Peta :Serian Sarawak





Serian merupakan sebuah pekan kecil yg terletak lebih kurang satu jam perjalanan dari kuching.serian merupakan kawasan persinggahan bagi perjalanan yg menuju ke bahagian2 lain disarawak seperti sri aman,sibu,bintulu.mukah,miri,limbang dan sebagainya.pekan ini sesuai bagi mereka yang ingin berhenti untuk berehat,makan serta membeli barangan keperluan lain.Terdapat pelbagai barangan yang dijual di pasar serian ini.







Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

11 di samarahan sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di samarahan sarawak - Google Blog Search


BLOG SARAWAK: 11 <b>di samarahan sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 10 Jul 2011 11:11 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG SARAWAK: 11 <b>di samarahan sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 16 Jun 2011 11:26 AM PDT

Assalamualaikum..

ok meh relaxkan otak dgn story santai2..kupasan psl unit trust tu later ok..pd yg berkenaan dont worry ok..draft dh siap 70% :) ..sian plak kasi topik2 berat berturut2..xleh nk digest plak nnti..hehe..so jom sambung story holiday @ sarawak.. last 2D1N kami ke kota samarahan..stay kt homestay in that area..btl2 dekat ngn Unimas..sempat la melawat Unimas di waktu mlm..tp xde amik gbr sbb agk gelap la..kebetulan semester break kot..sunyi n lengang je..xde students..tp the area mmg peaceful..fuh kalau stay up utk study mmg confirm score pnya la exam..hehe..

homestay @ kota samarahan ni murah2 jek..dlm RM80-RM120 per nite..maybe sbb jauh dr kuching..it tooks approx 45 minutes frm Kuching town...tp kalu musim konvokesyen mmg fully booked la..hehe..

 ~ni entrance Unimas..kecik je logo dia..~

 ~after Asar, kami g jalan2 ke perkampungan dekat pelabuhan feri..sgt dekat..dlm 5 minit perjalanan je dr homestay kami~

 ~i love the environment..sgt best..rs mcm kt kampung nelayan..tu sume tu org jual raw seafood yg fresh baru naik dr laut..haih..rs nk beli jek..dh la fresh..tp klu beli bkn nk masak pun.even kt homestay bole nk msk2 tp kena beli bahan...nk bw balik jadi xfresh dh la..~

 ~sambil jln2 menikmati udara ptg di tepi jeti, kami beli goreng pisang sedap ni..rangup n manis2..murah plak tu.beli rm2 penuh 1 plastik..xabis mkn..~

~kopok leko ni sgt sedappp!! ianya lembut di dalam dan bersaiz besarrrr pnya..ekeke:D series mmg sedap..mcm kopok losong versi giant..luar dia rangup n dlm lembut2 n rs kosong sket..rasa ikan dia pn mmg pure..xde la rasa tepung jek..beli RM2 pn penuh 1 plastik..best betul..murah n meriah :)~

 ~time ni air surut..so feri xleh berlabuh..makanya transport yg bergerak perahu tambang ni la..1st time tgk motor naik perahu mcm jakun..ekeke:D tp sonok la tgk suasana tu..org balik skolah n balik keje naik moto pastu naik perahu tambang utk sebrang ke kampung belah sana..~

 ~relax je adik pakai baju skolah tu..dh la pompuan..berani jgk dia..~

 ~suasana petang..~

 ~kami pn try gk naik g seberang sana..nk shooting2 sket..tambang dia RM1 utk 2 org sehala..budak free..kalau bw moto dia caj RM2..~

 ~ni kat jeti sebrang..ade perkampungan jgk..~

 ~shooting time..~

 ~mcm besa..guna kit lense & UWA lense jek..agk kureng la guna 50mm..sian dia terabai..ekeke:D~

 ~ok dh nk masuk senja dh..time to go back..kt sana kan waktu dia cepat..baru kol 6pm dh mcm nk senja nk masuk maghrib dh..~

 ~parents in law & kesayanganku sedang beramah mesra ngn penduduk setempat..hiks..~

 ~so before balik homestay utk rest kami g mkn dulu..try mkn kat J&J Cafe..btl2 dekat depan perumahan homestay kami..~

 ~nasi lemak sotong hubby..~

 ~chicken chop aku..nmpk berminyak kan..ye mmg berminyak..tp xterasa minyak sgt..cuma mmg nmpk berkilat giler..haha~

~ni butter prawn style sarawak..sedap mmg rasa butter n telur..tp agk oily sbb dia mcm jenis berkuah..klu kt semenanjung dia deep fried kan..and butter n telur tu jadi mcm kerak2 panjang2 tu..hehe..xelok mkn slalu ni..cholesterol tinggi..~

~aQeel mcm bese order bihun goreng+telur dadar..parents in law aku order nasi goreng..tp aku xamik la gbr..segan..ekeke:D tp dornag pn dh paham..everytime order foods n foods smpai dorang msti bg kt aku utk amik gbr..haha..mula2 tu mcm segan gk ler..lama2 dh biasa..sporting btl pak n mak mentua aku nih..ape nk buat..menantu hantu ni kan blogger...ekeke:D~

p/s: this few days traffic agk memberansangkan.. 700++ unique visitors..alhamdulillah..at least info2 yg berguna tersebar jgk :)

p/s2: thanks to all yg xjemu2 singgah ke anjung suziey.com ni..ade yg sempat aku kunjung blas balik ade yg xsempat tu sori yek..maklum ler..keje perlu diutamakan..bila free baru la bole merayap.. :)

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

11 di lundu sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di lundu sarawak - Google Blog Search


BLOG SARAWAK: 11 <b>di lundu sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 12 Jul 2011 09:31 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG SARAWAK: 11 <b>di lundu sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 29 Jun 2011 09:34 AM PDT


HASHIM Ibrahim menunjukkan tempat kejadian helikopter Nuri terhempas yang kini dikenali sebagai Pulau Nuri. (Gambar kecil) akhbar Utusan Malaysia keluaran 19 Disember 1989 menceritakan kejadian nahas helikopter Nuri di Sungai Lundu, Sarawak.


HARI Isnin, 18 Disember 1989. Cuaca sebagaimana kebiasaan pada musim tengkujuh di Kuching, Sarawak masih tidak menentu dan beberapa kawasan rendah sudah ditenggelami air berikutan hujan lebat beberapa hari sebelumnya.

Di Pangkalan Tentera Udara Malaysia (TUDM) Kuching pula, sebuah helikopter Nuri seawal pukul 8 pagi sudah bersedia menerbangkan 16 penumpang termasuk empat pegawai tinggi Angkatan Tentera Malaysia (ATM), masing-masing dua orang berpangkat Jeneral dan tiga Kolonel.

Mereka terdiri daripada Panglima 1 Divisyen, Mejar Jeneral Datuk Mustaffa Awang; Panglima 3 Briged Infantri, Brigadier Jeneral Datuk Hasbullah Yusuf yang lebih dikenali sebagai Bond Hasbullah; Pegawai Memerintah Batalion Kelima Rejimen Renjer Diraja (RRD), Leftenan Kolonel Mohd. Johari Selan; Pegawai Memerintah Batalion Ke-13 Rejimen Askar Melayu Diraja (RAMD), Leftenan Kolonel Tunku Abdul Aziz Tunku Osman dan Pegawai Staf Satu (Operasi) 1 Divisyen, Leftenan Kolonel Mustafa Kamal Mohd. Yusoff.

Destinasi yang dituju mereka ialah Kem Sematan untuk menghadiri majlis penutup Kursus Risik Tempur. Namun, berikutan halangan cuaca buruk, penerbangan helikopter pelbagai guna itu terpaksa ditangguhkan sehingga pukul 8.50 pagi.

Penangguhan hampir sejam itu rupa-rupanya memberi petunjuk bahawa penerbangan berkenaan adalah yang terakhir buat kesemua penumpang.

Berdasarkan rekod kenyataan rasmi Kementerian Pertahanan, helikopter itu terputus hubungan dengan menara kawalan hanya selepas 15 minit berlepas sehingga TUDM terpaksa melancarkan gerakan mencari dan menyelamat (SAR).

Dua buah pesawat Alouette telah dikerah untuk mengesan Nuri yang membawa individu penting dalam hierarki kepimpinan ATM itu sehinggalah pencariannya menemui noktah. Ia ditemui terhempas di muara Sungai Lundu, berhampiran Kampung Kuala Bandang, kira-kira 60 kilometer (km) ke barat laut Kuching.

Kejadian yang mengorbankan semua penumpang itu dilaporkan berlaku dalam keadaan cuaca buruk dengan hujan lebat disertai angin kencang dan kilat sabung-menyabung.

Selepas 22 tahun nahas itu berlalu, wartawan S2, SAIFUL HAIZAN HASAM dan SOPI SAMAILE serta jurufoto AMIR HAFIZ ABDUL RAHMAN menyusuri muara Sungai Lundu untuk mengimbas tragedi yang turut menyumbang kepada statistik 17 kejadian Nuri terhempas sehingga mengorbankan 95 nyawa sejak 1968.

Ikuti laporan penuh dan kisah-kisah di sebalik tragedi ini di dalam S2 Utusan Malaysia atau langgani e-Paper di http://ebrowse.bluehyppo.com/utusan/index.asp


Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.
 

BLOG SARAWAK

Copyright 2010 All Rights Reserved