ads

Rabu, 23 Oktober 2013

11 di simunjan sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di simunjan sarawak - Google Blog Search


BLOG SARAWAK: 11 <b>di simunjan sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 04 Oct 2013 07:13 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG SARAWAK: 11 <b>di simunjan sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 15 Sep 2013 07:25 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG SARAWAK: 11 <b>di simunjan sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 23 Aug 2013 07:33 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

<b>Simunjan</b> mengkang betapi enggau penanggul suntuk ai <b>...</b>

Posted: 17 Jul 2013 02:23 PM PDT

by Jacqueline David. Posted on July 18, 2013, Thursday

KUCHING: Pelilih menua Simunjan seruran betapi enggau penanggul suntuk ai datai ke sehari tu, taja pan di sekeda pelilih menua nadai agi betapi enggau penanggul kemarau.

Seiku orang ke diau di pelilih menua Simunjan (enggai nama iya disebut ditu) madah enti nitih ari kemari, Opis Kereja Raya (JKR) bisi nganjung ai ngagai sebuah sekula enggau sekeda genturung pendiau enggau rumah panjai di pelilih menua nya tang nitihka jam, antara pukul 3 pagi ngagai 7 pagi, enggau 4 lemai nyentuk ke 9 malam.

Ku pengajar di sebuah sekula di Simunjan madah, penanggul suntuk ai nya nyadi belabuh ari ujung bulan Jun tu tadi datai ke sehari tu.

"Pelaba aku, tu nyadi ketegal tangki ai Water Board Simunjan udah rangkai, ai enda chukup tetapika penyampau mensia mayuh ke diau di Simunjan," ku iya.

Tandu iya, pekara nya nyadi dipelaba bisi sebuah palan alai nimbun ai udah puang dikena ngemansangka Radar TUDM, dipelabaka projek seiku pemesai menua nya.

"Sekula suntuk ai, genturung pengentap pendiau Melayu, rumah panjai, pasar semua betapi enggau suntuk ai. Rumah panjai nyangka muntang mimit laban bisi sungai enggau ai ari bukit.

"Ai terejun pan udah langkang, kayu udah ditebang….Nya dipelaba ngempang pejalai ai ti ngujungka menua Simunjan nadai ai," ku iya.

Iya nandu baru, JKR bisi nganjung ai ngagai sekula ke endur iya ngajar ke ngembuan 10 buah tung ai 1Malaysia, ba genturung pengentap pendiau Melayu, abis mayuh dua buah tung ungkup sebuah genturung pendiau, lalu di sebuah rumah panjai diberi dua tung.

"Enti nitih, penyampau tung ke diberi nya enda chukup. Tang ai ke dianjung semina kena nyumai enggau ai irup aja. Nasit bisi ujan dua hari tu ke udah, nya ke ditimbun kena mandi, kena bebasu gari," ku iya.

Tim BAT (Borneo Post Adventure Team) bedau lama tu tadi bisi mansa Simunjan, ngetu dia enda lama sereta mendingka sada mensia mayuh dia sida madahka diri betapi enggau penanggul suntuk ai (Dalam surat berita The Borneo Post hari Dua tu tadi).

Utusan Borneo nguji telefon Kaban Kunsil Nengeri (ADUN) Simunjan Datuk Naroden Majais, minta timbal iya bekaul enggau penanggul nadai ai di Simunjan sereta nanya iya chara perintah deka mutarka penanggul nya ngambika badu nuntung rayat, tang enda mujur.

To enable your comment to be published, please refrain from vulgar language, insidious, seditious or slanderous remarks. This includes vulgar user names.

11 di miri sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di miri sarawak - Google Blog Search


Pengedar Sah Shaklee TAMAN TUNKU, <b>MIRI</b>, <b>SARAWAK</b>.

Posted: 16 Oct 2013 04:08 PM PDT

Assalamualaikum, Apa kabar semua? sihat? alhamdulilah... Saya ingin berkongsi dengan anda semua mengenai kesihatan kita. Adakah anda mempunyai vitamin yang mencukupi dalam badan anda? adakah anda tahu bahawa vitamin dan mineral dalam badan amat penting untuk tubuh badan kita? air yang mencukupi, zat yang mencukupi, semua ini amat penting SHAKLEE blh bantu anda.. ) Saya Pengedar Sah Shaklee MIRI, SARAWAK.

Terima Kasih kerana mengunjungi blog ni...anda di MIRI? tak tahu mana nak cari produk SHAKLEE ?

Jangan risau, boleh hubungi saya kalau anda di MIRI, SARAWAK.

Boleh pickup di mana2 area Miri.

READY STOCK @ MIRI

* These statement have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These product are not intended to diagnose, treat, cure or prevent any disease.
                              
Penghantaran Shaklee Miri, Sarawak, Malaysia, Indonesia dan Taiwan.

Untuk maklumat lanjut untuk keahlian/pembelian produk atau jana pendapatan dari rumah boleh berhubung dengan kami melalui                          

Email: farshanna29@gmail.com
Call/ Whatsapp: 010-7942058

Salam sayang dari ummie kepada puteriku ainanina

11 di padawan sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di padawan sarawak - Google Blog Search


BLOG SARAWAK: 11 <b>di padawan sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 20 Oct 2013 03:15 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Advanture to Kampung Semban, <b>Padawan Sarawak</b>

Posted: 07 Sep 2013 04:54 AM PDT

Saya nie kalau disebut 'nak ikut tak pergi...' atau tak di ajak pun offer diri sendiri kalau bab jalan-jalan nie. Kebetulan kumpulan kawan ekin mengkaji budaya dan cara hidup masyarakat Bidayuh di kampung Semban,Padawan Sarawak.Apa lagi ekin pun nak join sama. Lagi pun bajet tak besar sebab kami pergi sana guna van dan makan minum tanggung sendiri. 

Sebelum pukul 8 pagi kami berkumpul di gate luar kampus timur Unimas. Semangat bukan main lagi,apatah cuaca sangat mendukung. Walaupun saya bukan kumpulan mereka tapi nak cari pengalaman di tempat masyarakat Bidayuh yang original atau masih mengekalkan keasliannya bukan selalu dapat peluang kan hehe


Newzen seorang lelaki berbangsa Bidayuh yang menjadi Jurubahasa Bidayuh yang membantu sepanjang perjalanan. 
Pemandangan sepanjang perjalanan menggunakan Van
Bengoh Dam tempat pertama kami lihat setelah sampai. Ketika itu belum Bengoh Dam belum berfungsi lagi.
Bagaikan pintu utama ke kehidupan masyarakat Bidayuh yang menyambut kedatangan kami dengan suasana yang damai sejuk penuh kehijauan.
Tentunya tujuan kami melihat budaya,kesenian dan cara hidup masyarakat Bidayuh yang menyatu dengan alam sekitar dalam menjalankan kehidupan mereka. Walaupun sedikit demi sedikit terhakis arus pemodenan semoga generasi muda membela nasib kaum mereka dan mengekalkan budaya yang menjadi identiti kepada masyarakt Bidayuh itu sendiri.
Namun perjalanan kami tidaklah mudah seperti yang disangkakan. Perjalanan sepanjang 30/40 km dengan ulang alik dalam satu hari memang kerja gila. Hal ini kerana biasanya pelancong akan bermalam di homestay di kampung Semban tetapi kami melakukan perkara yang tidak dilakukan oleh orang lain. 
Berjalan kaki selama berjam-jam untuk sampai kampung Semban memang cukup berat apatah pelajar macam kami yang jarang bersenam atau aktif . Ekin pula satu satunya yang paling gemuk. Tidak tahu nak kata apa lagi kepala pening, kaki krem ,badan memang basah peluh . Rasa nak patah balik pun tak mampu. 
Sepanjang perjalanan memang tiada sebarang pengankutan hanya berjalan kaki sahaja naik turun bukit dan jambatan yang di perbuat daripada buluh untuk menyeberang sungai. Dapat dilihat masyarakat Bidayuh tidak hidup berdekatan sungai tetapi di atas banjaran atau bukit/gunung. Namun sejajaran arus pemodenan mereka juga menggunakan air paid yang disalurkan daripada Gunung. 
Sepanjang perjalanan kami melintas beberapa perkampungan. Di sini kami dapat melihat cara hidup mereka yang menanam padi huma, berkebun sayur dan menanam buah ,menanam tebu. Segalanya didapatkan daripada alam. Hanya bekalan elektrik yang memakai generetor. Makanan memang didapat daripada hasil tanaman dan ternakan. Ekin sempatlah bertanya kepada mak cik yang rumahnya tempat kami berehat menyatakan mereka pergi ke pasar lebih tertarik membeli ikan hasil dari laut kerena itu tiada di tempat mereka.
Siapa sanggup naik jambatan nie. Sepanjang perjalanan kami melintas beberapa jambatan seperti ini. Hanya 1 saja yang diperbuat daripada jambatan gantung. Sempat juga bertemu dengan penduduk kampung yang membawa beban berkilo-kilo iaitu membawakerperluan harian mereka. Ada juga penduduk kampung iaitu golongan lelaki yang mengambil upah daripada peruncit untuk membawa barang yang dijual.Waktu mereka pergi ke pekan adalah awal pagi dan sampai sebelum tengah hari. Mereka balik sebelum tengah hari dan sampai di rumah sebelum petang. Dapat dilihat kegigihan mereka dalam menjalani kehidupan.


Jambatan ini lah membuat satu pengalaman yang cukup menarik jika ke Kampung Semban. Ini lah yang menjadi Identiti budaya masyarakat Bidayuh. Mungkin anda terjumpa jambatan seperti ini di Kampung Budaya namun tidak setinggi  dan sepanjang ini. Ekin berteriak ketakutkan apatah lagi ada orang lain yang melintas pada waktu yang sama memang goyangan jambatan buluh ini melampaui imaginasi anda. 

Pemandangan seperti ini lah yang kami lihat. Udara segar dan damai. 
Antara penduduk kampung yang kami jumpa. Mereka sangat ramah. Apa yang pasti mereka sangat cergas dan kuat hehe. 
Ini adalah rumah tempat kami berehat sebelum melanjutkan perjalanan ke kampung Semban. Pemilik rumah yang sangat baik hati  dan ramah. Semasa sampai kami sisajikan dengan bubur ubi kayu. Dapat lah berehat seketika. Terima Kasih mak cik. 

Rumah mereka dibuat daripada kayu yang didapatkan dari Gunung . Rumah mak cik ini sangat luas dan selesa.
 Diana kawan baik saya. 
Sangat Indah bukan. Dikatakan terdapat beberapa Air terjun yang sangat indah yang menjadi tumpuan pelancong dan penduduk di sini. Rugi kami tak bermalam kalau tak dapat la pergi tempat tu. 
Kampung Semban tu bukan lagi di Bukit tapi di Gunung. Ketika melihat banjaran borneo ini dikirakan baru separuh perjalanan kami. Ketika ini sudah tengah hari. Terdapat tempat berehat sambil melihat pemandangan yang sangat Indah. 
terima kasih buat kawan-kawan yang banyak membantu. Ketika ini kaki ekin kronik sudah akibat krem. Kedua-dua tidak dapat bergerak. Tapi perjalanan tetap diteruskan dengan pelahan-lahan. 
Sambil berehat sempat Diana dan Kak Yah ambik gambar bersama pasangan yang tengah makan tengah hari .Ganggu je hehe..
Finally sampai juga di kampung Semban. Tapi ekin tak sampai ke sini. Rugix3.. kaki dah tak dapat berjalan . Anak mak cik yang menemankan ekin pulang ke rumah mak cik tempat kami singgah sebelum ini. Jadi mereka saja yang meneruskan Pejalanan dan sampai di kampung Semban. 
Ini pengalaman paling mencabar dalam hidup ekin. Bayangkan kedua-dua kaki krem tengah hutan bersama pemandu pelancong seorang kat tengah hutan .Tak dapat bergerak langsung,agaknya mcm tu lah org lumpuh separuh badan. Kalau perempuan lain tadi memang dah nangis.Krem tu dah sampai ke paha. Lebih 30 minit ekin duduk kat hutan buluh . Dah la tak ada air. Alhamdulillah sampai rumah mak cik tu ekin dapat lah berehat sementara tunggu kawan pulang dari kampung Semban. Walaupun ekin tak sampai kat kampung Semban best juga hehe.. di rumah tu ekin rehat minum air banyak dan disajikan makcik tu buah-buahan segar. 
Nie antara gambar yang kawan ekin ambik di kampung Semban.
Ini lah cara hidup mereka.
Nah ini lah yang kami cari sebenarnya .. last of the ring ladies..Unik bukan. tetapi hanya beberapa orang sahaja yang masih memakai gelang ini. 
 Lihat lah pakaian yang melambangkan identiti budaya mereka . Sangat disayangkan generasi mudah mungkin tidak dapat melihat kaum mereka memakai gelang seperti ini dalam kehidupan harian jika generasi tua yang masih memakai gelang sudah tiada. 
Ini lah pengalaman kami ke kampung Semban yang sangat mencabar. Belum banyak yang dapat kami teroka dalam kesempitan masa. Banyak pengalaman yang diperolehi sepanjang perjalanan ini..Terima kasih bagi yang banyak membantu dan sudi meluangkan masa bersama.

i-Medik <b>Sarawak</b> anjur program kerjasama khidmat masyarakat <b>di</b> <b>...</b>

Posted: 28 May 2013 05:42 AM PDT

i-Medik

31 MAC 2013 – Pengamal Perubatan Muslim Malaysia (i-Medik) dengan kerjasama Unit Perwakilan & Pengurusan Surau (UPPS) dan Jawatankuasa Perwakilan Kolej (JPK) Lot 77 Kolej Perubatan telah mengadakan program Bakti Siswa yang diadakan di Kampung Belimbing Padawan. Program ini telah disertai lebih 60 orang pelajar perubatan dan kejururawatan Universiti Malaysia Sarawak (UNIMAS) dan dalam kalangan pelajar-pelajar itu juga, lebih 5 orang ahli i-Medik turut sekali bersama-sama turun kepada masyarakat dalam program tersebut.

Pelbagai aktiviti yang telah dilakukan sepanjang program ini seperti pemeriksaan kesihatan dan nasihat, ceramah agama yang bertajuk "Islam itu mudah lagi memudahkan" yang disampaikan oleh ustaz daripada Jabatan Agama Islam Sarawak (JAIS), Ustaz Malsiron, ceramah kesihatan yang bertajuk "Ubat-ubatan" yang disampaikan oleh doktor dan juga pensyarah Fakulti Perubatan UNIMAS, Dr Helmy dan sukaneka dan juga pertandingan bola tampar yang berjalan pada waktu petangnya. Program yang bertujuan memperkenalkan i-Medik kepada masyarakat dan juga latihan kepada para pelajar tentang kepentingan turun berhadapan dengan masyarakat dan melatih kemahiran "soft-skill" mendapat sambutan yang memberansangkan dari penduduk kampung.

Pengarah projek dan juga salah seorang ahli i-Medik, Muhammad Zahid berkata program ini berobjektif untuk membina hubungan erat antara kalangan mahasiswa UNIMAS dengan masyarakat Islam kampung tersebut di samping melatih diri mahasiswa untuk tersedia turun kepada masyarakat. Selain itu, ketua kampung Kampung Belimbing, Encik Husin bin Banyak berharap program ini dapat dilakukan dengan lebih kerap kerana merasa kepentingan bakal doktor untuk melihat keadaan dan situasi masyarakat sekitar. Beliau juga mengharapkan dan berbesar hati menerima program seterusnya di masa akan datang di dalam ucapannya semasa penutup program Bakti Siswa tersebut. Penghulu Kampung, Encik Suhaimi turut sekali di dalam program ini.

11 di daro sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di daro sarawak - Google Blog Search


KEBAKARAN <b>Di</b> Kampung BADONG, <b>Daro</b>, <b>Sarawak</b> - Blog Suara <b>...</b>

Posted: 12 Jun 2013 08:56 PM PDT

Kebakaran Di Kampung BADONG, Daro, Sarawak
Anda dinasihatkan untuk mengkaji video ini dengan teliti. Kerana mungkin ulasan yang Pemikir berikan akan membawa kepada BIAS bagi sesetengah pihak. Beginilah nasib kawasan yang dipandang sepi oleh pemimpin. Bila berlaku musibah sebegini, dimana sumber AIR hendak digunakan.
 

BLOG SARAWAK

Copyright 2010 All Rights Reserved