ads

Rabu, 17 Ogos 2011

11 di lawas sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di lawas sarawak - Google Blog Search


Persatuan Media Sosial <b>Sarawak</b> rai anak yatim | Miri Today

Posted: 17 Aug 2011 03:06 AM PDT

Sumbangan kepada Anak Yatim…Awang Tengah menyampaikan sumbangan tersebut kepada salah seorang penerima. Turut kelihatan Resat dan Wan Abdillah. Foto PENERANGAN

LAWAS, 17 Ogos – Persatuan Media Sosial Sarawak meraikan anak-anak yatim dengan memberi sumbangan kepada mereka sempena Program Kembara Merdeka Ramadan Jabatan Penerangan Malaysia Sarawak di Lawas baru-baru ini.

Presidennya, Haji Wan Abdillah Edruce berkata sumbangan tersebut bertujuan untuk meraikan anak-anak yatim bersempena bulan ramadan ini.

"Harapan kita sumbangan ini dapat memberi kegembiraan dan membantu anak-anak yatim.Apatah lagi di bulan ramadan dan kemerdekaan ini. Semoga anak-anak yatim ini nanti lebih bermotivasi dan berjaya dalam pelajaran" ujar beliau

Beliau berkata sedemikian kepada pemberita sebaik sahaja selesai majlis penyerahan sumbangan tersebut yang disempurnakan oleh Menteri Perancangan dan Pengurusan Sumber II merangkap Menteri Kemudahan Awam Datuk Amar Awang Tengah Ali Hassan di Lawas baru-baru ini.

Turut sama hadir dalam majlis tersebut, Pengarah Penerangan Negeri Sarawak, Resat Salleh dan ketua-ketua jabatan.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

11 di limbang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di limbang - Google Blog Search


ISMADI YUSUF: Bila Aku Bercuti <b>Di Limbang</b> - Bahagian Akhir

Posted: 20 Jun 2011 04:22 AM PDT

DAN aku telah berada lagi di KL... cuti seminggu di Limbang sungguh mengujakan. Mungkin aku berharap benar untuk terus berada di Limbang. Permohonan untuk aku balik ke Limbang belum ada keputusan lagi...bilakah? Hanya Allah yang mengetahui segala yang berlaku dan akan berlaku dengan penuh hikmah-Nya mengapa aku masih di sini.. Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

11 di mukah sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di mukah sarawak - Google Blog Search


BLOG SARAWAK: 11 <b>di mukah sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 09 Jul 2011 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG SARAWAK: 11 <b>di mukah sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 09 Jul 2011 12:00 AM PDT

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera..

Syukur Alhamdulillah, pada kali ini dapat luangkan sedikit masa untuk menggerakkan jari jemari saya bagi meluahkan rasa kegembiraan setelah berada 5 tahun di Mukah Sarawak..

Terasa begitu sekejap masa berlalu.. Dalam terpaksa berkhidmat di Mukah Sarawak, sedar tak sedar dah lebih 5 tahun saya berada di sini.. Dalam pada tu saya telah pun mempunyai harta yang paling berharga dalam hidup saya iaitu...  2 orang hero saya.. ;)

Gambar terbaru saya dengan 2 orang hero..

Banyak kenangan indah, suka dan duka yang saya lalui sepanjang berada di sini.. Tapi kata orang walaupun hujan emas jatuh di negeri orang sekali pun, dan hujan batu turun di negeri sendiri.. lebih baik di negeri sendiri.. ;) 

Saya mula menjejakkan kaki ke bumi Mukah Sarawak pada 3 April 2006 dan melapor diri pada keesokan harinya iaitu 4 April 2006.. Masa tu Politeknik Mukah ni hanya ada seramai 260 orang pelajar.. Pada masa sekarang ini pelajar PMU dah melebihi 3000 orang pelajar..

Saya dan isteri menjejakkan kaki ke Mukah pada tahun 2006

Masa tu jabatan yang saya bertugas sekarang ni iaitu Jab. Kej. Elektrik belum di buka lagi.. Tapi ada 2 orang staf yang mempunyai latar belakang elektrik yang masing-masing sedang berada di Jab. Teknologi Maklumat Dan Komunikasi dan Jab. Matematik Sains Dan Komputer..

Pada sesi Jun 2006 saya, Pn. Harniza dan En. Firdaus di arahkan untuk membuka Jabatan Kejuruteraan Elektrik.. Masa tu agak terkial-kial jugalah kami.. Baru mula bekerja, terlalu banyak perkara yang kami tak tahu.. Lepas tu diarahkan pula untuk membuka dan seterusnya mentadbir jabatan.. 

Syukur alhamdulillah dengan berkat usaha untuk mencuba sebaik yang mungkin.. Akhirnya kami berjaya juga membuka JKE.. Dapatlah membeli barang-barang keperluan untuk pejabat dan proses P&P sebelum membuat pengambilang sulung pada sesi Januari 2007..  

Mengikuti sesi Training peralatan-peralatan P&P dari pembekal

Kami memulakan pengambilan pertama dengan sebuah kelas untuk program Sijil Kejuruteraan Elektrik & Elektronik dan sebuah kelas untuk Diploma Kejuruteraan Elektronik.. Bilangan pelajar masa tu 38 orang..

Pada masa tu di JKE kami hanya ada seramai 7 orang pensyarah dan seorang juruteknik.. Kira oklah pada masa tu.. Dalam masa yang sama kami turut membantu mengajar kursus elektrik untuk pelajar-pelajar semester 1 dan semester 2 Jab. Kej. Mekanikal, kursus Digit untuk pelajar Teknologi Maklumat dan seterusnya Kursus Matematik Kejuruteraan.. 

Staf awal JKE..

Pada semester berikutnya iaitu pada Julai 2007, pertambahan pelajar JKE meningkat kepada 3-4 kali ganda.. Kami dikehendaki menerima 3 buah kelas pelajar sijil dan 3 buah kelas pelajar Diploma.. dengan kemasukan pelajar baru JKE dalam lingkungan 200 orang.. Semester tersebut merupakan rekod pengambilan pelajar PMU paling ramai setakat ini dengan bilangan kemasukan keseluruhan pelajar hampir 1000 orang.. 

Terlalu banyak kenangan-kenangan indah sepanjang 5 tahun berada di PMU yang tidak dapat digambarkan dengan kata-kata mahupun tulisan.. Saya cuba untuk berkongsikan sebahagian daripadanya.. ;)

Mengikuti Kursus Pendawaian di Makmal Pendawaian JKE

Hari Keluarga Pertama JKE di Pantai Tapak Pesta Kaul..

Menerima ole-ole dari Ketua Jab. pertama JKE sempena hari keluarga PMU

Menjadi Pegawai Pengiring pertandingan ROBOCON di PSMZA, Dungun

Bersama isteri sewaktu mengikuti kursus CPCM di Kuching..

Baru balik dari Barok Cafe, Kuching.. Naik perahu di malam hari..

Mengikuti Kursus Induksi bersama isteri di Langkawi..

Kenangan di Langkawi bersama Ikan Arapaima gergasi..

Membawa pasukan kayak PMU menyertai Safari berakit sempena Pesta Kaul 2008

Aktiviti Berakit.. 

Gambar-gambar sewaktu mengadakan Xplorasi kelab kayak PMU pada tahun 2008..

Gambar-gambar kenangan sewaktu Mengikuti kursus Biro Tata negara di Kundasang Sabah 

Di antara bulan Jun 2008 sehingga Disember 2010 saya banyak terlibat dengan urusan pengurusan Politeknik.. Jadi kerja-kerja saya banyak tertumpu pada mesyuarat dan kerja-kerja pejabat.. Jadi tak ada banyak perkara menarik yang dapat dikongsikan bersama.. 

Kalau anda berminat nak tahu juga, bolehlah layari blog sembang hari2.. Ada sedikit sebanyak coretan demi coretan saya tentang pengalaman hidup di Mukah Sarawak..

Gambar kenangan bersama pasukan pengurusan PMU pada tahun 2010..

Pada tahun 2011 saya kembali ke JKE semula.. Dengan harapan besar supaya dapat berpindah ke semenanjung setelah 5 tahun berkhidmat di Mukah Sarawak..

Sekiranya tak dapat berpindah pun, tidak menjadi masalah buat saya dan isteri.. Tapi bila mengenangkan diri saya yang sentiasa duduk berjauhan dari keluarga, saya rasa dah sampai masanya untuk tinggal berdekatan dengan keluarga..

Maklumlah saya mula masuk ke asrama sejak berumur 11 tahun (darjah 5) sehingga tamat sekolah menengah.. Kemudian sambung belajar di Johor dari tahun 1999 sehingga 2005.. Seterusnya berkhidmat di Mukah Sarawak dari tahun 2006 sehingga sekarang..

Jadi harapan saya supaya dapatlah berpindah ke negeri Perak.. Selain negeri Perak, kami rasa kalau tak berpindah pun tak mengapa.. ;)

Kepada rakan-rakan yang lain.. Jom Follow saya untuk berkhidmat selama 5 tahun di wilayah lain.. Terutama bagi mereka yang belum berkahwin.. Masa ni lah seronok nak menimba pengalaman di tempat orang..

Ada berani?.. Kalau tak berani.. follow blog saya pun kira oklah.. Dapat juga mengikuti coretan demi coretan saya sepanjang berada di Mukah Sarawak... Selain itu anda juga akan mendapat pengiktirafan sebagai tetamu VVIP blog ini ;)

Admin Blog

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

11 di kanowit sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di kanowit sarawak - Google Blog Search


BLOG SARAWAK: 11 <b>di kanowit sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 26 Jul 2011 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

RUMAH PANJANG LEO MOGGIE <b>KANOWIT SARAWAK</b> TERBAKAR | uLan

Posted: 26 Jul 2011 10:24 PM PDT

Number of View: 225

KANOWIT: Rumah panjang pengerusi Tenaga Nasional Bhd Tan Sri Leo Moggie di Bejait, kira-kira 45 minit perjalanan darat dari sini, musnah dalam satu kebakaran petang semalam.

Anak saudaranya Nelson Jaun ketika dihubungi berkata seluruh rumah panjang yang mempunyai kediaman 29 pintu itu dijilat api kira-kira 10 minit selepas kebakaran bermula pada kira-kira pukul 6 petang.

Beliau berkata api merebak dengan pantas ekoran musim kemarau yang sedang melanda ketika ini, memusnahkan rumah panjang itu yang boleh diangap paling moden di daerah sini.

Ketua pegawai operasi bomba Douglas Graji ketika dihubungi di pejabat Jabatan Bomba dan Penyelamat Kanowit di sini berkata pihaknya menerima panggilan mengenai kejadian itu pada kira-kira pukul 6.28 petang.

"Satu pasukan 11 anggota yang diketuai pegawai bomba Mutton anak Gelunggang sampai di rumah panjang yang berusia kira-kira 10 tahun itu pada kira-kira pukul 7.17 petang, namun ia sudah tidak dapat diselamatkan lagi," katanya dan menambah api dapat dipadamkan kira-kira sejam kemudian.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

The Hot Keywords:

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

BLOG SARAWAK: 11 <b>di kanowit sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 11 Jul 2011 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG SARAWAK: 11 <b>di kanowit sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 25 Jun 2011 12:00 AM PDT

KANOWIT, 13 Mac (Bernama) — Tembok penahan bernilai kira-kira RM40 juta akan dibina di beberapa tempat di Sungai Rajang untuk menghalang masalah hakisan tebing yang serius di situ daripada menjadi semakin buruk.

Lokasi yang dikenal pasti ialah Luking, Nanga Dap, Nanga Semaram dan Nanga Ngemah dekat sini, kata Anggota Parlimen Kanowit Datuk Aaron Dagang.

Beliau berkata Kementerian Sumber Asli dan Alam Sekitar akan melaksanakan projek berkenaan.

"Ia sebahagian daripada peruntukan RM83.17 juta yang diluluskan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak bagi Kanowit minggu lepas semasa mesyuarat pra majlis sebelum Dewan Rakyat bersidang," katanya ketika melancarkan pusat khidmat Parti Rakyat Sarawak (PRS) Ngemah di sini.

Aaron berkata RM40 juta lagi akan digunakan untuk melaksanakan projek bekalan air bandar dan baki RM3.17 juta pula bagi bekalan elektrik, yang akan dilaksanakan mengikut Rancangan Malaysia Kesepuluh.

"Penduduk Kanowit boleh mengharapkan untuk menikmati kemudahan asas yang lebih baik tidak lama lagi. Ini satu lagi bukti komitmen Najib terhadap penduduk luar bandar dan benar-benar mencerminkan konsep 1Malaysia," katanya.

Mengenai politik, beliau berkata pembangkang boleh berkata apa saja mengenai jumlah kerusi yang kononnya bakal mereka menangi pada pilihan raya negeri akan datang.

"Biarlah mereka bercakap kerana semua ini hanyalah dakwaan semata-mata. Mereka sama sekali tidak akan menjadi kerajaan," kataya. – BERNAMA

Short URL: http://sarawakupdate.com/home/?p=18810

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

11 di betong sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di betong sarawak - Google Blog Search


BLOG SARAWAK: 11 <b>di betong sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 10 Jul 2011 07:22 PM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG SARAWAK: 11 <b>di betong sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 18 Jun 2011 07:10 PM PDT

Posted on 10 June 2011.

BERI PENERANGAN: David sedang menyampaikan taklimatnya tentang kerja-kerja menyukat tanah NCR kepada penduduk di Kampung Tambak, Pusa dan sekitarnya.

BETONG: Jabatan Tanah dan Survei (JTS), Betong masih meneruskan usaha mengukur tanah Hak Adat Bumiputera (NCR) milik komuniti Melayu di kawasan Simpang Tambak, Sungai Keda, Bukit Kuap, Pusa di bawah Program Inisiatif Baru NCR.

Bagi memberikan lebih pengertian dan pemahaman kepada masyarakat setempat, JTS Betong telah pun menganjurkan satu majlis dialog di Masjid Kampung Tambak, Pusa untuk memaklumkan kepada komuniti Melayu di Kampung Tambak dan sekitarnya mengenai apa yang dimaksudkan dengan Inisiatif Baru NCR.

Pegawai Tanah, JTS Bahagian Betong, David Laeng berkata, penduduk Kampung Tambak, Pusa dan sekitarnya sangat bertuah dan sepatutnya berterima kasih kepada pihak kerajaan kerana telah meluluskan kawasan NCR mereka disukat di bawah program Inisiatif Baru NCR.

Dalam taklimatnya, langkah pertama yang diambil oleh JTS adalah untuk menjalankan kerja ukur keliling kawasan NCR mereka dan seterusnya mewartakannya sebagai Rezab Gunasama Bumiputera di bawah Seksyen 6 Kanun Tanah Negeri.

Salinan warta tersebut akan diserahkan kepada penghulu dan ketua-ketua kampung sebagai bukti daripada kerajaan bahawa NCR tersebut adalah milik mereka yang sah.

Justeru itu, David Laeng merayu kepada penghulu, ketua-ketua kampung serta pemilik-pemilik tanah NCR agar memberi kerjasama kepada JTS dalam menentukan sempadan tanah NCR mereka dan tindakan mereka tersebut secara tidak langsung akan membolehkan kerja-kerja menyukat ukur keliling kawasan mereka dipercepatkan.

Untuk langkah kedua, JTS akan menjalankan kerja-kerja pengukuran lot-lot individu dan sekali lagi disarankan agar pemilik tanah NCR dapat memberi kerjasama bagi menentukan sempadan tanah masing-masing.

Hasil daripada kerja-kerja tersebut kelak, JTS akan mengeluarkan surat hak milik tanah kekal di bawah Seksyen 18 Kanun Tanah Negeri tanpa mengenakan sebarang bayaran.

Hasil daripada Inisiatif Baru NCR ini, dua buah kawasan iaitu Entebu, Selambong dan Bajau di Saratok serta Sungai Ensuri di Beladin telah pun diwartakan sebagai Rezab Gunasama Bumiputera di bawah Seksyen 6 Kanun Tanah Negeri.

"Bagaimanapun menerusi inisiatif baru sejak bulan Julai tahun lalu, Kerajaan Negeri dengan bantuan Kerajaan Persekutuan bersetuju untuk meneruskan kerja pengukuran lebih meluas demi memastikan rakyat Bumiputera dalam kawasan pedalaman turut menikmati faedahnya dari semasa ke semasa," katanya pada majlis dialog tersebut pada baru-baru ini.

Turut hadir pada majlis tersebut ialah wakil Penguasa JTS, Betong, Barau Gelayan, Ketua Kaum Sulaiman, wakil Juruukur, Mohd Sulong Othman serta 140 orang penduduk Kampung Tambak, Pusa dan sekitarnya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

11 di kuching sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di kuching sarawak - Google Blog Search


Tertunailah Hasrat <b>Di</b> Hati: Best Gak Pullman Hotel <b>Kuching</b>, <b>Sarawak</b>

Posted: 06 Aug 2011 06:17 PM PDT

Bertolak dari rumah pukul 4.30 pagi ke rumah adik di Shah Alam sebab hb tak boleh hantar, adik hantar ke KLIA dulu sebab Firdaus naik flight pukul 7.45 pagi sementara akak dan Imran naik di LCTT , adik lelaki akak bawa balik kereta ke rumah beliau.

Sepatutnya Yana yang pergi ke Kuching bersama Firdaus tapi dek kerana Yana kena balik awal ke India terpaksalah akak menggantikan belau . Kena bawa Imran sebab tak ada orang nak uruskan dia kat umah. Oleh sebab tiket firefly dah mahal , terpaksalah kami naik Air Asia, kiranya percutian ni tak di rancang.

Nasib baiklah penerbangan ikut jadual dan akhirnya sampai ke Airport Kuching dekat pukul 10.30 pagi.Bila naik Air Asia kenalah naik dan turun tangga termasuklah di Airport Kuching, sape yang bawa hand carry sampai 2 beg dan berat giler, memanglah payah terutama yang dah berusia.

Seksa akak tenguk dia orang angkat beg sebab malas nak bayar lebih. Nasib baik beg pakaian akak Firdaus yang bawa, kalau idak payahlah juga.

Masuk ke Sarawak rupanya cam kita masuk ke negara lain ek. Kena bagi ic/passport dan dapat pass lawatan sosial yang kena simpan dan dipulangkan semula bila hendak kembali ke Kuala Lumpur.

Alhamdulliah Ummiross dan suami dah sedia menunggu kami dan menghantar kami ke hotel. Terima kasih buat mereka suami isteri. Kalau naik teksi selalunya dalam RM25-30 sebab dekat.

Selepas tu beliau pulang dan alhamdulliah sebab dapat check in awal dalam pukul 12.00 tengahari dan kami di berikan bilik deluxe. Bestnya...

Imran memang happy sebab boleh berendam kat dalam bath tub. Dia tak sabar nak gi mandi kat kolam renang tapi akak tak kasi sebab tengahari mana boleh mandi manda kat situ. Orang tua kata banyak setan time sebegitu..

Dah memang jadi tabiat Imran semua nak di sentuh.

Ingatkan bolehlah layan internet dalam bilik sepanjang masa, rupanya untuk

1 jam sahaja, lepas tu kena bayar RM50.00 untuk 24 jam.

Bila tenguk katil terus lepak sebab mengantuk dan letih sebab keluar dari rumah awal pagi. Perut masih kenyang sebab makan dalam flight.

Dalam pukul 3.00 petang baru terjaga..kami jalan-jalan cari makan sebab perut dah lapar. Pullman Hotel dekat ajer dengan Hotel Hilton dan Tune Hotel.. tenguk kat Water Front cam tak ada kedai makan masa tu.

Dekat dengan tune hotel kami jumpa shopping complex dan kami makan makanan segera kat situ. Beli jajan di sebuah supermarket dan pulang semula ke bilik.

Imran dah bising nak mandi manda..layankan ajerlah budak kecik ni...orang tak ramai sebab weekday, yang ada cuma pelancung asing..tapi seksalah mata tenguk pempuan omputih pakai seksi

Mereka ashik menjemurkan diri sementara akak cari tempat teduh sambil baca novel

Ada gak gim di sini..

Oleh sebab hotel ni best, kami tak ke mana-mana pun pada hari pertama sampai, Firdaus gi beli nasi penyet yang sodap, sementara akak lepak kat lobby update blog.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

11 di serian sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di serian sarawak - Google Blog Search


BLOG SARAWAK: 11 <b>di serian sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 11 Jul 2011 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG SARAWAK: 11 <b>di serian sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 11 Jul 2011 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG SARAWAK: 11 <b>di serian sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 11 Jul 2011 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG SARAWAK: 11 <b>di serian sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 11 Jul 2011 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

<b>Serian</b>,<b>Sarawak</b>

Posted: 08 Jul 2011 08:42 AM PDT

AkuReka Tv : Serian,Sarawak

Peta :Serian Sarawak





Serian merupakan sebuah pekan kecil yg terletak lebih kurang satu jam perjalanan dari kuching.serian merupakan kawasan persinggahan bagi perjalanan yg menuju ke bahagian2 lain disarawak seperti sri aman,sibu,bintulu.mukah,miri,limbang dan sebagainya.pekan ini sesuai bagi mereka yang ingin berhenti untuk berehat,makan serta membeli barangan keperluan lain.Terdapat pelbagai barangan yang dijual di pasar serian ini.







Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

11 di sri aman sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di sri aman sarawak - Google Blog Search


BLOG SARAWAK: 11 <b>di sri aman sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 10 Jul 2011 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG SARAWAK: 11 <b>di sri aman sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 10 Jul 2011 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG SARAWAK: 11 <b>di sri aman sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 10 Jul 2011 01:33 PM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG SARAWAK: 11 <b>di sri aman sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 05 Jul 2011 01:27 PM PDT

Caption: PENGHARGAAN...Roselyn menyampaikan cenderamata kepada Masir sambil disaksikan oleh Harden (tengah) ketika berlangsungnya majlis itu.

SRI AMAN, Isnin (16 mei) – Penguasaan terhadap Teknologi Komunikasi dan Maklumat (ICT) dikalangan anak-anak dalam kawasan Sri Aman akan diteruskan dipertingkatkan dari masa ke semasa kata Ahli Parlimen Sri Aman, Masir Kujat.

Katanya usaha ini terbukti dengan adanya pembukaan kemudahan Jalur Lebar Tanpa Wayar yang diperkenal menerusi Inisiatif Jalur Lebar Negara (National Broadband Initiative atau NBI) di Kampung Sabu, Sri Aman pada 13 April lepas.

"Kerajaan buat masa sekarang telah pun mewujudkan kemudahan Jalur Lebar Tanpa Wayar dalam kawasan Parlimen Sri Aman antaranya ialah di Rumah Melunggang anak Adir, Pakit A dan Rumah Ellie anak Chemeng, Sabu.

"Kita akan meneruskan usaha untuk menubuhkan lebih banyak kemudahan Jalur Lebar Tanpa Wayar di kawasan luar bandar yang mempunyai jumlah kepadatan penduduk yang tinggi, akses terhadap isyarat internet dan bekalan elektrik selepas ini," katanya.

Masir berkata demikian ketika berucap pada Majlis Makan Malam sempena sambutan Perayaan Gawai Dayak 2011 anjuran Sarakup Indu Dayak Sarawak (SIDS) cawangan Sri Aman di Dewan Suarah Sri Aman malam kelmarin.

Dengan adanya pembukaan lebih banyak kemudahan terbabit di Sri Aman maka tidak mustahil Sri Aman akan mampu melahirkan lebih ramai golongan modal insan yang lebih cemerlang pada masa akan datang.

"Ini merupakan salah satu usaha pihak kerajaan Barisan Nasional (BN) yang mahu melihat semua penduduk bersama-sama menikmati kelebihan kemudahan ICT pada masa sekarang

"Justeru saya  berharap agar penduduk terutama sekali golongan anak-anak di kawasan Sri Aman memanfaatkan sepenuhnya kemudahan ICT yang diwujudkan oleh kerajaan di kawasan mereka selepas ini," katanya.

Hadir sama ialah Menteri Muda Kemajuan Tanah, Datuk Francis Harden Hollis dan isteri beliau, Datin Simba Nalang, Residen Sibu, Sim Khok Kee dan Pengerusi SIDS cawangan Sri Aman, Roselyn Abunawas.

Majlis anjuran Sarakup Induk Dayak Sarawak cawangan Sri Aman itu diserikan lagi dengan Pekit Kumang, majlis penyampaian wang insentif pendidikan, persembahan kebudayaan dan persembahan nyanyian karaoke.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

11 di samarahan sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di samarahan sarawak - Google Blog Search


BLOG SARAWAK: 11 <b>di samarahan sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 16 Jun 2011 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG SARAWAK: 11 <b>di samarahan sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 16 Jun 2011 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG SARAWAK: 11 <b>di samarahan sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 09 Jul 2011 11:53 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG SARAWAK: 11 <b>di samarahan sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 16 Jun 2011 12:00 AM PDT

Assalamualaikum..

ok meh relaxkan otak dgn story santai2..kupasan psl unit trust tu later ok..pd yg berkenaan dont worry ok..draft dh siap 70% :) ..sian plak kasi topik2 berat berturut2..xleh nk digest plak nnti..hehe..so jom sambung story holiday @ sarawak.. last 2D1N kami ke kota samarahan..stay kt homestay in that area..btl2 dekat ngn Unimas..sempat la melawat Unimas di waktu mlm..tp xde amik gbr sbb agk gelap la..kebetulan semester break kot..sunyi n lengang je..xde students..tp the area mmg peaceful..fuh kalau stay up utk study mmg confirm score pnya la exam..hehe..

homestay @ kota samarahan ni murah2 jek..dlm RM80-RM120 per nite..maybe sbb jauh dr kuching..it tooks approx 45 minutes frm Kuching town...tp kalu musim konvokesyen mmg fully booked la..hehe..

 ~ni entrance Unimas..kecik je logo dia..~

 ~after Asar, kami g jalan2 ke perkampungan dekat pelabuhan feri..sgt dekat..dlm 5 minit perjalanan je dr homestay kami~

 ~i love the environment..sgt best..rs mcm kt kampung nelayan..tu sume tu org jual raw seafood yg fresh baru naik dr laut..haih..rs nk beli jek..dh la fresh..tp klu beli bkn nk masak pun.even kt homestay bole nk msk2 tp kena beli bahan...nk bw balik jadi xfresh dh la..~

 ~sambil jln2 menikmati udara ptg di tepi jeti, kami beli goreng pisang sedap ni..rangup n manis2..murah plak tu.beli rm2 penuh 1 plastik..xabis mkn..~

~kopok leko ni sgt sedappp!! ianya lembut di dalam dan bersaiz besarrrr pnya..ekeke:D series mmg sedap..mcm kopok losong versi giant..luar dia rangup n dlm lembut2 n rs kosong sket..rasa ikan dia pn mmg pure..xde la rasa tepung jek..beli RM2 pn penuh 1 plastik..best betul..murah n meriah :)~

 ~time ni air surut..so feri xleh berlabuh..makanya transport yg bergerak perahu tambang ni la..1st time tgk motor naik perahu mcm jakun..ekeke:D tp sonok la tgk suasana tu..org balik skolah n balik keje naik moto pastu naik perahu tambang utk sebrang ke kampung belah sana..~

 ~relax je adik pakai baju skolah tu..dh la pompuan..berani jgk dia..~

 ~suasana petang..~

 ~kami pn try gk naik g seberang sana..nk shooting2 sket..tambang dia RM1 utk 2 org sehala..budak free..kalau bw moto dia caj RM2..~

 ~ni kat jeti sebrang..ade perkampungan jgk..~

 ~shooting time..~

 ~mcm besa..guna kit lense & UWA lense jek..agk kureng la guna 50mm..sian dia terabai..ekeke:D~

 ~ok dh nk masuk senja dh..time to go back..kt sana kan waktu dia cepat..baru kol 6pm dh mcm nk senja nk masuk maghrib dh..~

 ~parents in law & kesayanganku sedang beramah mesra ngn penduduk setempat..hiks..~

 ~so before balik homestay utk rest kami g mkn dulu..try mkn kat J&J Cafe..btl2 dekat depan perumahan homestay kami..~

 ~nasi lemak sotong hubby..~

 ~chicken chop aku..nmpk berminyak kan..ye mmg berminyak..tp xterasa minyak sgt..cuma mmg nmpk berkilat giler..haha~

~ni butter prawn style sarawak..sedap mmg rasa butter n telur..tp agk oily sbb dia mcm jenis berkuah..klu kt semenanjung dia deep fried kan..and butter n telur tu jadi mcm kerak2 panjang2 tu..hehe..xelok mkn slalu ni..cholesterol tinggi..~

~aQeel mcm bese order bihun goreng+telur dadar..parents in law aku order nasi goreng..tp aku xamik la gbr..segan..ekeke:D tp dornag pn dh paham..everytime order foods n foods smpai dorang msti bg kt aku utk amik gbr..haha..mula2 tu mcm segan gk ler..lama2 dh biasa..sporting btl pak n mak mentua aku nih..ape nk buat..menantu hantu ni kan blogger...ekeke:D~

p/s: this few days traffic agk memberansangkan.. 700++ unique visitors..alhamdulillah..at least info2 yg berguna tersebar jgk :)

p/s2: thanks to all yg xjemu2 singgah ke anjung suziey.com ni..ade yg sempat aku kunjung blas balik ade yg xsempat tu sori yek..maklum ler..keje perlu diutamakan..bila free baru la bole merayap.. :)

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

BLOG SARAWAK: 11 <b>di samarahan sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 11 Jul 2011 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG SARAWAK: 11 <b>di samarahan sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 11 Jul 2011 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

BLOG SARAWAK: 11 <b>di samarahan sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 21 Jun 2011 11:49 AM PDT

Sejarah <b>Sarawak</b>: Bahagian <b>Samarahan</b>

Posted: 21 Jun 2011 07:35 AM PDT

SAMARAHAN

Bahagian Samarahan merupakan salah satu dari sebelas bahagian di Sarawak. Ibu daerahnya ialah Kota Samarahan. Bahagian Samarahan mempunyai luas 4,967.4 km persegi. Jumlah penduduk pula adalah seramai 204,900 mengikut banci tahun 2000.
Bahagian Samarahan mempunyai empat daerah pentadbiran: Kota Samarahan, Asajaya, Serian dan Simunjan.
Kebanyakan pendudukan Samarahan adalah dari kaum Melayu, Iban, Bidayuh dan Cina.Samarahan dikenali sebagai Pusat Pendidikan Tinggi di Sarawak.Kewujudan UNIMAS (Universiti Malaysia Sarawak), UiTM (Universiti Teknologi Mara), Institut Perguruan Tun Abdul Razak, Institut Latihan Perindustrian, Pusat Sumber Sarawak, INTAN dan Giat Mara.
Bahagian Samarahan dihubungkan oleh 2 batang sungai yang besar iaitu Batang Samarahan dan Batang Sadong. Penempatan kebanyakan penduduk asal Samarahan di tepi sungai dipengaruhi oleh kepentingan sungai sebagai sumber ekonomi dan perhubungan. Kampung-kampung yang terdapat di Samarahan dan Sadong dapat dihubungi melalui sungai-sungai.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.
 

BLOG SARAWAK

Copyright 2010 All Rights Reserved