ads

Khamis, 12 Julai 2012

11 di mukah sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di mukah sarawak - Google Blog Search


Calon PAS bertanding <b>di Mukah</b>? « PAS Untuk Kesejahteraan Ummah

Posted: 11 Jul 2012 11:48 PM PDT

PAS berkemungkinan besar akan meletakkan calonnya di P.213 Parlimen Mukah, Sarawak pada pilihan raya umum ke-13.

Untuk tujuan itu, Jabatan Pilihan Raya PAS Pusat (JPPP) menghantar tiga wakil kawasan pembantu bagi memperkemas jentera di kawasan tersebut bermula 2 hingga 6 Julai lalu.

Mereka terdiri daripada Pesuruhjaya PAS Wilayah Persekutuan, Mohamad Nor Mohamad, timbalan Pesuruhjaya Melaka, Bahiki Islamil dan timbalan Pesuruhjaya Pulau Pinang, Rosidi Husain.

Menurut Mohamad Nor, dua orang dilantik sebagai pengarah pilihan raya di Dun Balingian dan Dun Dalat.

"PAS sudah bertemu dengan pimpinan DAP Mukah tapi belum berkesempatan bertemu pimpinan PKR. Tapi akan ada lawatan susulan selepas ini dan kita akan bertemu dengan kedua-dua pemimpin parti ini," kata beliau kepada harakahdaily hari ini.

P213 MUKAH
Jumlah Pengundi: 22,851
Peratusan Kaum: M: 72% C: 10% I: % B/Sab: % B/Swk: 18% L: %
1. Datuk Seri Dr. Muhammad Leo Michael Toyad (BN) (10,090) 
2. Hai Merawin @ Bonaventure (Bebas) (3,792)
Majoriti: 6,298
Jumlah undi: 14,403
Peratus mengundi: 63.03%
Undi rosak: 521
Penyandang: Datuk Seri Dr. Muhammad Leo Michael Toyad (BN)
(Majoriti: 9,178 undi)

Ana bukan nak katalah, tapi pada ana, yang pernah bertugas di Sarawak sewaktu PRN yang lalu, ini adalah aksi hantar nyawa oleh PAS. Pada ana, ini adalah kawasan yang tidak sesuai untuk Pas. Walaupun pengundi adalah 72 % orang Melayu, namun ianya bukan 'Melayu' kita. Lain pemikirannya. Leo Michael Toyad nama besar. Kalau dia tanding lagi, mana kita nak cari 6,000 undi untuk lawan dia. Cari penyakit.

Kenapa Baru Bian tak mahu ambil kawasan ini? Sebab dia tahu, kalau PKR tanding pun bungkus. Sebab itu dia offer pada Pas.

Apa perlu jumpa DAP Mukah. DAP pun tak berapa mahu bertanding kawasan ni. Mati berdiri kata DAP.

Ana minta kepimpinan kita kaji sebelum terima kawasan. Kaji betul-betul. Kalau setakat tanding, lepas tu LENGIT (kalah teruk – bahasa orang Johor); buat apa.

Pada ana, menurut pertimbangan rakan-rakan di Sarawak, kerusi Parlimen yang wajar ditandingi oleh Pas adalah Limbang. Lebih mudah untuk dimenangi. Kalau kita lihat tahun 2008 pun, calon PKR hanya kalah 600 undi. Kalau PAS bertanding, dengan cara kempen yang betul, kita boleh menang.

Disinilah kita nak uji sejauh mana DAP akan kerja kuat untuk kita. Kalau kita tanding kawasan Melayu, DAP tidak akan bantu.

P221 LIMBANG (KAWASAN BARU)
Jumlah Pengundi: 20,315
Peratusan Kaum: M: 37% C: 23% I: % B/Sab: % B/Swk: 39% L: %
1. Hasbi Habibollah (BN) (6,427) 
2. Dr. Lau Liak Koi (PKR) (5,751)
Majoriti: 676
Jumlah undi: 12,291
Peratus mengundi: 60.5%
Undi rosak: 113
Penyandang:
(Majoriti: )

11 di samarahan sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di samarahan sarawak - Google Blog Search


Chemistry in every Smile: Bunyi Aneh <b>Di Samarahan</b>, <b>Sarawak</b> <b>...</b>

Posted: 31 Jan 2012 08:40 AM PST


Gempar Samarahan dengan bunyi tok koh. Sekali tek adoh.... Sikpa, glamer kejap... 
______________________________________________________________________________
PUTRAJAYA – Jawatankuasa Siasatan Ngauman Langit yang ditubuhkan kerajaan (Sky Roar) mempercayai kejadian 'bunyi aneh dan menakutkan' dari langit yang kedengaran di Kota Samarahan, Sarawak pada 11 dan 12 Januari lalu berpunca daripada aktiviti kilang sawit milik FELCRA di Kampung Endap, Kota Samarahan, Sarawak.
Timbalan Menteri Sains, Teknologi Dan Inovasi, Datuk Fadillah Yusof berkata, jawatankuasa siasatan yang diwujudkan di bawah Agensi Angkasa Negara (ANGKASA) dan Jabatan Meteorologi Malaysia (JMM) itu telah melakukan siasatan dan mendapati beberapa andaian penduduk tentang insiden itu sebelum ini tidak mempunyai asas dan kaitan langsung dengan peristiwa itu.
"Antara andaian oleh penduduk setempat ialah mengaitkan bunyi ngauman tersebut dengan kejadian gempa bumi di Sumatra dan High Frequancy Active Auroral Research Programme(HAARP) yang dijalankan oleh kerajaan Amerika Syarikat. Namun begitu, siasatan jawatankuasa itu mendapati kedua-dua andaian tersebut tidak mempunyai asas dan kaitan langsung dengan bunyi ngauman tersebut," katanya melalui satu kenyataan media hari ini.
Fadillah berkata,  jawatankuasa siasatan menggunakan beberapa metodologi dalam siasatan itu seperti menemu bual saksi-saksi kejadian, mengenal pasti sumber potensi punca bunyi, membuat siasatan berkaitan, mendapatkan khidmat pakar tempatan menganalisis audio bunyi berkenaan dan analisis maklum balas yang diterima dari orang ramai.
Menurutnya, penemuan awal siasatan mempercayai bunyi 'Ngauman Langit' itu berkemungkinan besar berpunca daripada aktiviti yang dilakukan oleh  kilang sawit milik FELCRA di Kampung Endap pada tarikh 11 dan 12 Januari lalu.
Jelasnya, perkara ini disahkan Penolong Pengurus kilang sawit tersebut, Yusmizan Des bahawa pihak kilang menjalankan penentukuran (setting) dan pengujian tekanan dandang secara auto yang mengakibatkan pelepasan wap akibat lebihan tekanan dandang secara berkala yang mana proses tersebut telah menghasilkan bunyi yang didakwa sebagai 'ngauman langit' oleh penduduk setempat.
Tambahnya, pelepasan tekanan dandang adalah bagi tujuan mengekalkan tekanan dandang pada nilai yang telah ditetapkan semasa aktiviti pemprosesan kelapa sawit.
Malah, kata beliau, corong lepasan wap juga didapati berada pada arah kampung di mana saksi telah mendengar bunyi berkenaan.
Demonstrasi semula penghasilan bunyi pelepasan wap dandang tersebut oleh pihak kilang telah disaksikan sendiri oleh jawatankuasa dan saksi berkaitan dan kesemua mereka berpuas hati dengan persamaan bunyi proses itu dengan rakaman ngauman seperti yang telah dilaporkan sebelum ini, katanya lagi.
"Bagaimanapun analisis saintifik dan pencirian frekuensi yang sedang dilakukan oleh pakar tempatan diteruskan bagi tujuan pengesahan secara saintifik," katanya lagi. – mynewshub.my

11 di lundu sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di lundu sarawak - Google Blog Search


Puaka Anglers Tribe: Berita Ringkas Dari <b>Lundu</b>, <b>Sarawak</b>

Posted: 13 Jun 2012 09:32 PM PDT

Rasanya seperti sudah beberapa purnama aku tidak menjejakkan kaki ke Lundu lantaran kesibukan kerja serta komitmen terhadap keluarga. Sesekali bila ada peluang pastinya aku tidak akan melepaskan peluang untuk mengunjungi daerah yang tercinta ini.

Ada banyak aktiviti yang boleh dilakukan disini. Memancing antara aktivi yang pastinya aku takkan lepaskan sekiranya berpeluang kembali kesini. Disini pilihan samada untuk memancing udang galah atau ikan terpulang kepada anda. Sebab ada banyak tempat yang tersedia untuk membolehkan kita (pemancing) untuk meredakan kegatalan tangan akibat menahan keinginan untuk memancing.

Oleh kerana aku lebih minat memancing ikan di muara sungai jadi kesitu la aku setiap kali aku berpeluang balik ke kampung..

Sebagai pemancing yang hanya mampu bergantung kepada lokasi tepian sungai faktor pasang surut amatlah dititikberatkan. Ini adalah kerana sekiranya leka atau lalai makanya pastinya pemancing akan terperangkap disesuatu lokasi kalau air dah memenuhi kawasan atau trek berjalan kaki. sekiranya air terlalu surut pula hanya ikan-ikan kecil sahaja yang tinggal di lokasi.

Lokasi yang aku kunjungi adalah lebih kepada tepian sungai aje memandangkan budget untuk menyewa bot takde.. lagi pun aku memancing di kampung ni trip last menet.... kalo da kelapangan terus terjah...
Suka juga untuk diingatkan bahawa faktor jalan atau trek licin juga harus diambil perhatian serius. Ini adalah kerana ianya mampu mendatangkan kecederaan kepada pemancing tepian sungai atau pun pantai seperti saya.
Amatlah tidak digalakkan kepada para pemancing untuk memancing dengan merendamkan kaki didalam air, menyelam mahupun berenang untuk menyelamatkan gewang kerana ini adalah kerana kawasan yang sering saya kunjungi juga dihuni oleh Sang Bedal lagi pun arus yang adakalanya agak kuat juga boleh mengundang bahaya. Oleh itu sekiranya gewang tersangkut atau apa jua kesnya biarkan sahaja gewang itu. Nyawa lebih penting bukan?
Kepelbagaian spesis ikan yang boleh dipancing di sekitar kawasan tepian sungai ataupun laut ini membuatkan aku seronok untuk memancing disini. Walaupun saiz nya bukanlah dari saiz yang boleh dibanggakan sangat tetapi dengan menggunakan set aksi ringan pastinya pertarungan akan lebih mencabar.

Untuk melakukan acara pancingan di kawasan berbatu amatlah digalakkan untuk menggunakan tali perambut yang agak kasar. Ini adalah kerana saya sendiri sudah banyak kali kejadian tali perambut terputus akibat bergeser dengan batuan yang tajam ditumbuhi teritip.

Saya sering menggunakan perambut 20 ke 30 paun. Adakalanya saya menggunakan sehingga 40-50 paun. Mungkin agak melampau bagi sesetengah individu akan tetapi ianya terpulang kepada kawasan permainan. Mana tahan kalau dalam masa beberapa minit sahaja 2-3 biji gewang lebur menjadi tukun akibat perambut putus digeser sang ikan ke batuan tajam. Tiada jenama yang boleh saya syorkan. Ianya terpulang kepada kemampuan dan citarasa masing-masing.

Saya seringkali menggunakan kekili bersaiz lingkungan 2000 dan joran dalam kekuatan 6-12 paun dan  adakalanya 8-17 paun untuk memancing disini. Penggunaan set yang lebih ringan pastinya lebih mengujakan akan tetapi secara peribadi saya tidak menggunakan set yang lebih ringan kerana harga set nya yang agak berat untuk saya memilikinya...  Cry

Biar apa pun janganlah ianya menghalang kita untuk menikmati kenikmatan hobi "hanyir" kita ini.

Untuk pemilihan gewang pula saya seringkali menggunakan gewang selaman cetek kerana kebanyakan tempat yang saya sering kunjungi hanyalah berkedalaman beberapa meter sahaja.

Warna gewang juga haruslah sesuai dengan warna diet ikan dan keadaan air dan cuaca pada ketika trip dilakukan. Jika kena pada saat dan ketikanya hasil pancingan boleh menjadi agak lumayan.

Oleh kerana itu saya agak sukar untuk menjawab apabila diajukan soalan tentang gewang killer di sesuatu tempat. Saya cuma boleh mengesyorkan profil dan warna sahaja. Yang lainnya terpulang kepada usaha dan kreativiti pemancing itu sendiri untuk mengaplikasi dan mengadaptasi teknik serta tips yang ada.
Antara hasil yang berjaya dipancing...

Sekiranya anda ada berpeluang untuk berkunjung di sekitar kawasan pantai di Lundu untuk berkelah atau apa jua tujuan jangan lupa set pancing anda. Mana lah tahu nasib menyebelahi anda...

Selamat memancing..

11 di subis sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di subis sarawak - Google Blog Search


Kubena Kabong juara tarik tali sempena Pesta Gudi : my <b>Sarawak</b> <b>...</b>

Posted: 04 Jul 2012 02:14 PM PDT

BINTULU: Pasukan Kubena Kabong muncul juara dalam Pertandingan Tarik Tali sempena Pesta Gudi Sarawak 2012 di tapak lapangan terbang lama Bintulu baru-baru ini.

Pada pusingan akhir pertan-dingan yang berlangsung pada 23 dan 24 Jun lalu Kubena Kabong menewaskan pasukan MPOB, manakala di tempat ketiga, Luwie KRT.

Kubena Kabong merupakan satu-satunya pasukan dari luar daerah ini yang menyertai pertandingan itu.

Pasukan yang juga dikenali sebagai Kumpulan Belia Negara atau Kubena Kabong itu menewaskan 10 pencabar lain dari bahagian ini.

Ketua pasukannya yang dikenali sebagai Darmizan berkata, penyertaan mereka dalam pertandingan itu adalah sempena kunjungan ke Pesta Gudi Sarawak.

"Kami ingin mencuba, mengambil bahagian serta melihat sendiri kemeriahan Pesta Gudi Sarawak yang setiap tahun diadakan di Bintulu," jelasnya.

Category: Sarawak, Sukan

11 di lubok antu sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di lubok antu sarawak - Google Blog Search


Hasrat Larry bertanding <b>di Lubok Antu</b> ditolak | Malaysian Daily News

Posted: 11 Jul 2012 04:58 PM PDT

Posted by ladowanie123 on July 11th, 2012

LUBOK ANTU: Hasrat Presiden Parti Pekerja Sarawak (SWP) Larry Sng yang berminat bertanding menentang calon Barisan Nasional (BN) William Nyalau Badak pada Pilihan Raya Umum Ke-13 nanti umpama mencurah air ke daun keladi. Ini berikutan pengundi di Parlimen Lubok Antu bukan sahaja enggan memberi sokongan kepada calon dari luar Lubok Antu malah menolak sama sekali kaum lain mewakili mereka. Larry dikhabarkan akan bertanding di Lubok Antu bagi berhadapan dengan Nyalau dan Andy Jackson menentang Masir Kujat di Sri Aman. Timbalan Pengerusi Parti Rakyat Sarawak (PRS) Bahagian Engkilili Kaunselor Bangkong Maweng berkata, rakyat di Parlimen Lubok Antu sudah masak dalam politik dan hasrat Larry hendak bertanding di kawasan yang dihuni majoriti kaum Iban itu adalah ditolak sama sekali. Menurutnya, pengundi Parlimen Lubok Antu ingin sekali melihat anak jati dari Lubok Antu yang menjadi wakil rakyat BN mewakili mereka. Tambahan pula Larry mewakili parti SWP yang menentang kerajaan BN dan sudah pasti Larry tidak akan diterima sama sekali oleh mereka nanti, ujarnya. "Kami di sini fobia sama sekali apabila melihat calon luar bertanding di kawasan kami, tambahan pula Larry orang luar dan pembangkang pula dan sudah pasti kami akan menolaknya," katanya kepada Utusan Borneo di sini, semalam. Sehubungan itu Bangkong mengajak pengundi di Parlimen Lubok Antu agar tidak memberi undi sama sekali kepada anak Datuk Sng Chee Hua itu sekiranya hasratnya hendak menentang Nyalau menjadi kenyataan kelak. 'SWP ini bukan parti mesra BN seperti mana yang pemimpin mereka uar-uarkan tetapi ia adalah parti pembangkang yang bertujuan memesongkan fikiran kaum Dayak terutama Iban di kawasan pedalaman," ujarnya. Larry yang berketurunan Cina dan bekas Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Pelagus adalah berasal dari Kapit. Sebelum ini Larry berhasrat hendak bertanding menentang Timbalan Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah Datuk Joseph Entulu Belaun di Selangau. Tetapi hari ini sudah tidak kedengaran lagi apabila dikhabarkan mendapat sambutan dingin daripada kalangan pengundi di Selangau. Sementara itu Timbalan Pengerusi Parti Rakyat Bersatu Sarawak (SUPP) Cawangan Engkilili Kaunselor Sibat Krutap menasihati pengundi di kawasan Lubok Antu terutama di Dewan Undangan Negeri (DUN) Engkilili agar bersatu menentang Larry sekiranya dia hendak mencuba nasib bertanding menentang Nyalau di Parlimen Lubok Antu. Menurutnya, pengundi di sini harus menolak Larry yang bukan asal orang Lubok Antu. "Kami bukan takut dengan Larry tetapi enggan orang luar menjadi wakil rakyat kami di sini. "Cukuplah yang kami alami di DUN Engkilili yang menyokong bekas wakil rakyat Toh Heng San dari Song sebelum ini.

See original article:
Hasrat Larry bertanding di Lubok Antu ditolak

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
You can leave a response, or trackback from your own site.

11 di sibu sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di sibu sarawak - Google Blog Search


Dr Khairol Sambut Ahli ISMA <b>di</b> Luar Kuching <b>...</b> - ISMA <b>Sarawak</b>

Posted: 08 Jul 2012 09:42 PM PDT

SIBU, 8 Julai 2012 – Dr Mohd Khairol bin Jambli, YDP Ikatan Muslimin Malaysia (ISMA) cawangan Sarawak menyatakan komitmennya dalam meraikan kehadiran ahli-ahli ISMA yang berada di luar Kuching dan Samarahan.

Beliau berkata demikian ketika menziarahi ahli-ahli ISMA Sarawak di Sibu baru-baru ini. Turut hadir dalam sesi lawatannya ke Sibu ialah ahli-ahli ISMA dari Bintulu, Mukah dan Pusa.

Dalam lawatannya itu, beliau turut memberi pendedahan tentang agenda humanisme kepada umat Islam dan matlamat ISMA dalam usaha ke arah membangun umat beragenda dan menghadapi bahaya agenda humanisme.

Turut menemani beliau ialah Ketua Wanita ISMA Sarawak, Ustazah Hasmida Hassan dan pemangku Ketua Biro dan Penerangan ISMA Sarawak, Mohammad Afiq Shazwan.

Wartawan Media

Tags

di negeri sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

di negeri sarawak - Google Blog Search


Sabahdaily: Jawatan Kosong <b>Di</b> SPA <b>Negeri Sarawak</b>

Posted: 24 Jun 2012 03:11 PM PDT

SURUHANJAYA PERHHIDMATAN AWAM NEGERI SARAWAK 2012Malaysian citizen from Sarawak and aged children not less than 18 years who fulfill the conditions prescribed in the scheme of service are invited to apply for various positions as follows:

1. Pemandu Kenderaan Bermotor R3
2. Pekerja Awam Khas R3
3. Pekerja Awam (Tukang Kebun) R1
4. Pekerja Awam R1
5. Pekerja Awam (Drebar Enjin Motor Sangkut) R1
6. Pekerja Awam (Pembersih Pejabat) R1
7. Pekerja Awam (Buruh) R1
8. Pekerja Awam (Penjaga Pintu Tali Air) R1
9. Pekerja Awam (Penarik Rantai) R1
10. Pembantu Kesihatan Awam, U11

MUAT TURUN SYARAT LANTIKAN DAN PERMOHONAN SECARA ONLINE

Tarikh Tutup : 29 Jun 2012

11 di matu sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di matu sarawak - Google Blog Search


Urusan jual beli tetap berjalan walaupun banjir <b>di</b> Jalan <b>Matu</b> - Flickr

Posted: 15 Jan 2012 09:52 AM PST