ads

Jumaat, 11 Mei 2012

11 di betong sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di betong sarawak - Google Blog Search


Pemujur anak bepun ari peransang apai indai: Amir : my <b>Sarawak</b> <b>...</b>

Posted: 08 May 2012 05:10 PM PDT

KUCHING: Asil ari pemendar, pemagas enggau penyabar, nembiak Kolej Komuniti (KK) ke nyulut ba pelajar diberi  'Gelar Pelajar Nyulut' (APC) ukai pengawa ke muntang dijapai, tang ketegal deka nyadi orang bepengelandik sereta ngangkatka tikas pendiau, ke chunto sekeda nembiak KK Opis Menteri  Pelajar Tinggi menua tu.

"Aku ngambi peluang tu meri terima kasih ngagai apai indai sereta kaban belayan bukai ke arapka kami di KK meri penemu ngagai anak kita sereta ngajar sida iya nyadi orang ke bepengelandik kelebih agi dalam abad ke-21 tu," ku Ketuai Direktor Opis Pelajar Kolej Komuniti Opis Menteri Pelajar Tinggi, Amir Md Noor.

Iya madah baka tu lebuh bejaku dalam atur pengawa 'Majlis Konvokesyen Kolej Komuniti Wilayah Sarawak ke-8' ti diatur di Hotel Four Points by Sheraton Kuching, ditu, kemari.

Entara nembiak ke pengabis mujur (APC) ke sempat dirandau, iya nya Rohana anak Paulus, urung 20 taun ari Kapit, nembiak KK pampang Betong ke suba (Kos: Setipikit dalam Pelukis Pelan Senibina) madahka pengaga ati iya ke bulih gelar APC taja pen megai tanggung pengawa belajar baru, gawa nyadi kerani di opis swasta Arkitek, nyengkaum nyadi indai orang ngibun anak tiga iku.

Sida meyanak diatu diau di Betong laban laki Rohana, Nyandang anak Jembol, ari Kapit sama gawa di Opis Tanah & Survei, Betong.
"Laki aku meh orang ke bebendar iya meransang aku belajar baru. Tambah, aku mega deka nyadi chunto ngagai bala anak aku ke agi besekula," ku iya madah lebuh dirandau Utusan Borneo kemari.
Seiku agi penerima gelar APC (Kos: Pelancongan dan Penggambaraan Batch Jun 2011), Ivy Gift Dehem anak Defence, urung 20 taun, Bidayuh ari Bau, nembiak KK Kuching ke suba, madahka kos ke diambi iya endang pengawa ke dikerindu ke iya.

"Enti ulih udah tu ila, aku deka nyambung pelajar aku dalam 'Nature Guide', enti nyadi 'Park Guide' ke seruran diatur Opis Kampung, laban aku bisi pengerindu dalam rampa menua," ku iya.

Ku Ivy, maya agi belajar di kolej, sida sekelas kala ngatur program kos fotografi nemuai ngagai Mulu.

"Rindu endar maya nya, laban kami endang nadai ngena bilun, mupuk ari Kuching ngena bas, bedarat dalam kampung…. Semua udah disepi kami tang rindu endar," ku iya ke ngumbai pengawa nyadi 'Park Guide' tu siti pengawa ke mayuh penguji.

Pesan iya ngagai bala nembiak ke sama umur enggau iya ke bedau netapka diri deka belajar tauka enda, ku Ivy: "Anang muai jam nadai pengawa.

Gaga utai ke dikerindu kita nyadi amat-amat (Juluk kitai nyadi nyata).

Laban semua utai ke deka diadu kitai sigi nadai jalai muntang tang kitai patut gawa enggau bebendar agi," ku iya.

Johnny anak Nancy, 20, ari Miri, seiku agi penerima APC dalam kos Setipikit dalam Teknologi Elektrik, pampang KK Santubong meri terima kasih ngagai Tuhan sereta apai indai iya ke udah naka ulih udah meransang iya belajar datai ke teulihka APC.

"Ke diatu aku deka gawa dulu di Miri, ngiga belanja kena nampung pelajar udah tu ila. Nyangka deka minta nyambung pelajar di Politeknik Kuching," ku iya.

Sejarah penumbuh KK belabuh ari taun 2001 enggau 10 buah kolej aja tang diatu udah nambah ngagai 78 buah di serata menua (Sarawak udah bisi 5 buah KK).

Diatu KK udah meri kelala baru Setipikit Kolej Komuniti (timpuh ke pandak agi), Setipikit Modular Kebangsaan (ke udah dipansik) nyengkaum kos pandak ke ngena modul nitihka peminta sereta peluang ngagai tiap renggat mensia mayuh nyambung pelajar di KK.

Kelimpah ari nya mega, KK ngerembaika pengawa sida iya ngemeratka fokus dalam pelajar (seumur hidup), pelajar nyadi orang dagang, negapka graduan, program 'Reskilling' enggau 'Upskilling' ke orang gawa dalam kompeni sereta nyendiaka latih jaku English ngagai nembiak ke deka masuk universiti.

Ba atur pengawa nya kemari, urung 329 nembiak KK mujur nerima setipikit tembu belajar ari kolej nya ke dipenyadika Sapit Kepala Menteri, Datuk Patinggi Tan Sri (Dr) Alfred Jabu.

Category: Sarawak

11 di kuching sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di kuching sarawak - Google Blog Search


Kereta Sewa MURAH <b>di Kuching</b>, <b>Sarawak</b> - Kuching, Cars <b>...</b>

Posted: 01 Apr 2012 12:00 AM PDT

Kami menyediakan perkhidmatan kenderaan untuk disewa di Kuching, Sarawak.

Harga amat berpatutan dan servis yang sangat fleksibel.
Perunding pelanggan kami yang sangat mesra dan sentiasa bersedia untuk membantu anda dengan tip-tip yang bernas sebagai rujukan anda mengenai servis kenderaan sewa kami.

Ini adalah perlu untuk mengelakkan anda daripada ditipu untuk mendapatkan kenderaan sewa yang berpatutan/ berpadanan dengan kehendak anda sebagai pengguna.

Kami memahami keperluan anda untuk memastikan percutian anda selesa & menarik sepanjang berada di Kuching, Sarawak.

Terdapat pelbagai pilihan kenderaan mengikut kesesuaian jumlah penumpang & bajet anda yang kami tawarkan pada harga yang amat berbaloi.

Jangan ragu-ragu sebab kami sememangnya memberikan yang terbaik hanya untuk anda!

11 di mukah sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di mukah sarawak - Google Blog Search


Ikan Keli atau jerung yang ditangkap <b>di Mukah, Sarawak</b>. |Kemah <b>...</b>

Posted: 14 Mar 2012 11:13 AM PDT

11 di marudi sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di marudi sarawak - Google Blog Search


Penduduk Islam <b>Di</b> Hulu Baram Perlukan Surau <b>...</b> - <b>Sarawak</b> Update

Posted: 21 Feb 2012 08:59 PM PST


BARAM - Long Akah juga dikenali sebagai Long aka adalah penempatan di kawasan pedalaman bahagian Marudi, Sarawak di hulu sungai Baram. Lapangan Terbang Long Akah hanya untuk berlepas dan pendaratan jangka pendek dan menyediakan laluan ke kampung tersebut yang jauh dari Miri dan Marudi. Terdapat sebuah Sekolah Menengah Kebangsaan Temenggong Datuk Lawai Jau Long San Ulu Baram di situ. Ramai guru dari semananjung dan tempatan yang mengajar di sekolah tersebut.
Baru-baru kita ada menerima aduan tentang masalah guru yang mengajar di SMK Temenggong Datuk Lawai Jau Long San, Ulu Baram yang sangat memerlukan sebuah surau, untuk guru dan penduduk yang beragama Islam solat berjamaah di situ.
Mereka memohon agar pihak berwajib dapat membina sebuah surau di kawasan mereka mengajar, sekurang-kurangnya dapat digunakan manafaat oleh penduduk Islam di situ mengaji Al Quran, belajar Solat dan fardu Ain.
Guru yang bertugas di kawasan pedalaman Sarawak, sepatutnya dilayan dengan baik kerana mereka terpaksa berjauhan dengan keluarga mereka sekian lama dan sudah tentu mereka ini akan terasa terpinggir, lebih-lebih lagi tanpa ada kemudahan asas dan insfrastruktur yang baik di kawasan pedalaman tempat mereka berkhidmat. Namun guru-guru ini tetap menjalankan tugas mereka dengan tekun tanpa rasa jemu dan bosan demi mendidik anak bangsa.
Pihak Kementerian Pelajaran seharusnya memberi perhatian yang sewajarnya terhadap masalah yang dihadapi oleh guru yang beragama Islam dan bukan Islam yang berkhidmat jauh di kawasan pedalaman Sarawak.
Pihak kerajaan perlu membina lebih banyak lagi kemudahan asas untuk penduduk di pedalaman Sarawak agar mereka dapat hidup selesa dan mampu untuk menjana ekonomi sendiri dengan menjual hasil tanaman serta kraftangan mereka ke bandar yang berdekatan.
Kemudahan asas dan infrastruktur ini sangat diperlukan oleh semua penduduk di Ulu Baram tanpa mengira bangsa, agama dan fahaman politik.
Kita mendesak pihak kerajaan atau badan yang diamanahkan untuk menjaga kebajikan rakyat dapat turun padang melihat sendiri, nasib guru dan penduduk di pedalaman tersebut, agar pemintaan mereka untuk mendapat kemudahan asas tersebut dapat ditunaikan dengan segera.
Kepada umat Islam dan para dermawan yang bermurah hati, bolehlah menderma atau memberi sumbangan terus kepada guru dan penduduk Islam di Ulu Baram tersebut yang ingin membina sebuah surau di tempat mereka tinggal agar ianya menjadi kenyataan.
Segala derma boleh disalur ke Jabatan Islam berdekatan untuk mereka salurkan kepada pihak yang berkenaan. Kita harap pihak yang diamanah menjaga kebajikan umat Islam di Sarawak dapat menyalurkan wang derma tersebut terus kepada pihak yang memerlukan.
Pihak kami hanya menyampaikan hasrat,  para guru dan penduduk Islam di Ulu Baram, agar kita sama-sama dapat menyumbang dan menderma untuk pembinaan sebuah surau.   Segala sumbangan ikhlas penderma hanya Allah yang  akan membalaskannya di hari kemudian. 
Muslim population in Upper Baram Need the Surau (place of worship) and Basic Facilities
BARAM - Long Akah (also known as Long Aka) is a settlement in interior of the Marudi division of Sarawak on the upper reaches of the Baram River. Long Akah Airport is a STOL (short take-off and landing) airfield, providing access to this remote village from Miri and Marudi.
There is a National Secondary School Long Temenggong Datuk Lawai Jau San Ulu Baram there.  There are many teachers from the Peninsular and local teaching in the school.
Recently, we have received complaints about the problem of teachers in SMK Datuk Temenggong Lawai Jau Long San, Ulu Baram who are in need of a Surau (prayer place) for teachers and Muslim population for congregational prayers there.
Ministry of Education should give adequate attention to the problems faced by Muslim teachers who serve in rural areas after their trouble and away from their families.
They asked that the relevant authorities can build a prayer house in the area they teach, at least can be used, benefit by the Muslim population there studying the Qur'an, learn Prayer and study obligatory of Islam religion.
Teachers working in remote areas of Sarawak should be treated well as they have to be away with their families for so long, and of course they will feel left out, especially without any basic amenities and good infrastructure in rural areas where they serve.
However, these teachers still carry out their duties diligently without feeling tired and bored to educate the children.
The Ministry of Education should give adequate attention to every problem faced by Muslims and non-Muslims teachers who serve in remote rural areas of Sarawak.
The government should build more basic facilities to people in rural Sarawak so that they can live comfortably and be able to generate their own economies by selling their produce and handicrafts to the nearest town.
Basic facilities and infrastructure are needed by all people in Ulu Baram, regardless of race, religion and political belief
We urge the government or body entrusted with the welfare of the people can go to the ground, see for your-self, the future of teachers and the rural communities, so that their demand for basic facilities can be granted immediately.
To the Muslims and generous benefactors, can donate or contribute directly to the teacher and the Muslim population in Ulu Baram, which wants to build a surau, where they lived, so that it becomes a reality.
All donations can be channelled to the nearby Islamic Department for their distributed to the relevant parties.
We hope the parties entrusted with the welfare of Muslims in Sarawak can channel donations directly to those in need.
They can liaise with Miri education department for managing the construction of the Surau later.
We only deliver the desire of the teachers and the Muslim population in Ulu Baram, so that we all can contribute and donate to the construction of a Surau in their place later.
All donor contributions only God will be rewarded in the hereafter.
PAS Miri Chief cum PAS Sarawak Deputy Commissioner iii

11 di lundu sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di lundu sarawak - Google Blog Search


pink bubblegum princess: banjir oh banjir <b>di Lundu Sarawak</b>.

Posted: 26 Dec 2011 04:46 AM PST

air pulak pasang..menurut almanac 6.1 m semalam..
oh tak mungkin masuk kot..ikut dari dapur takpe kita block pintu dapur..hoyehh
air tak mungkin masuk o...
sekali hujan makin lebat air makin naik cepat
terus cepat2 hadang air pakai kayu kat depan rumah..sekali 
pintu kedua pulak lupa nak diselamatkan
tambah tambah lagi kereta motosikal dan orang lalu lalang
Ku Berserahhhhh berkumandang
orite layan jer lah gambar banjir kampungku dan rumahku...aka Pekan Lundu huuhu..




p/s: jangan nak letak sebarang harta karun waktu banjir ni...
ada kes bila 'seluar dalam' orang boleh hanyut ke dalam rumah jiran...malu siapa nak ngaku siapa punya tuh?? ngeee  ^____^


sharing is caring!!

11 di saratok sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di saratok sarawak - Google Blog Search


ZAKRI ALI: (<b>Sarawak</b> Merdeka Rakyat) Anwar Ibrahim: Bandar <b>...</b>

Posted: 11 May 2012 07:00 AM PDT


PRU13: Anwar mensasarkan negeri sembilan, perak dan melaka jatuh ke pakatan.


Berikut adalah video Dato Seri Anwar Ibrahim di Bandar Saratok, Sarawak. 
Di dalam ucapan beliau menyeru penduduk saratok memberi sokongan kepada Pakatan Rakyat dan memastikan kerusi Saratok menjadi menjadi milik pakatan rakyat. 
Beliau juga berdoa agar mendapat pertambahan kerusi di Sabah dan Sarawak disamping merampas negeri Melaka , Negeri Sembilan dan Perak pada pilihan raya umum akan datang.baca di
Saya harap pembaca artikel ini melawati halaman Media Rakyat di Youtube yang kini telah mencecah 18,079,274 penonton dan 11,050 subscriber. 

Berikut adalah video Dato Seri Anwar Ibrahim di Bandar Saratok, Sarawak. 
Di dalam ucapan beliau menyeru penduduk saratok memberi sokongan kepada Pakatan Rakyat dan memastikan kerusi Saratok menjadi menjadi milik pakatan rakyat. 
Beliau juga berdoa agar mendapat pertambahan kerusi di Sabah dan Sarawak disamping merampas negeri Melaka , Negeri Sembilan dan Perak pada pilihan raya umum akan datang.baca di
Saya harap pembaca artikel ini melawati halaman Media Rakyat di Youtube yang kini telah mencecah 18,079,274 penonton dan 11,050 subscriber. 

Singer Buka Cawangan <b>di Saratok. - Sarawak</b> Update

Posted: 11 Feb 2012 04:59 AM PST



Syarikat Singer (Malaysia) Sdn. Bhd. telah melebarkan sayapnya di Malaysia sejak 106 tahun yang lalu telah membuka dengan rasminya sebuah lagi cawangan yang baru di Saratok.
Cawangan tersebut merupakan yang ke 16 dibuka di Negeri Sarawak yang telah dirasmikan oleh Pengarah urusan, Singer (Malaysia) Sdn. Bhd., Yeap Dein Wah disini hari ini.
Ketika sidang media bersama wartawan, Yeap berkata, Singer yang pada asalnya dikenali dengan jenama untuk mesin jahit telah melebarkan jaringan dengan mempelbagaikan barangan untuk jualan.
Katanya, pada masa sekarang melebihi 650 buah kedai Singer telah beroperasi di Malaysia dan telah membuka peluang pekerjaan kepada usahawan yang berminat untuk menceburi bidang tersebut.
Dalam usaha menaik taraf kehidupan dan tidak membebankan pelanggan Singer juga telah menyediakan Skim Ansuran Bayaran Mudah untuk pelanggan. Berkat sokongan pelanggan yang ramai mengukuhkan pasaran dan jualan barangan jenama tersebut, tambahnya.
"Singer mensasarkan akan membuka 1,000 buah kedai yang beroperasi dalam dua tahun akan datang di seluruh Malaysia, jelasnya.
"Bagi yang berminat untuk menjadi usahawan, dan ingin menceburi bidang jualan langsung, Singer juga mempelawa mereka yang berminat untuk menjadi agen jualan di seluruh Malaysia. Pada masa kini, seramai melebihi 3,000 agen jualan yang aktif, katanya.
Sebagai sebuah syarikat yang telah bertapak lama, Yeap mengharapkan Singer akan menjadi sebuah syarikat tempatan yang boleh membantu menaik taraf kehidupan semua lapisan masyarakat. Dengan barangan yang berkualiti dan kelulusan kredit yang dijamin serta ansuran bayaran yang mudah.
Beliau juga berharap dapat membantu usahawan dalam menjamin kehidupan yang lebih selesa dan membuka jalan untuk perniagaan.
Dalam majlis yang sama, Pengurus Cawangan Singer Saratok, Nancy Kueh Mei Feng mengucapkan penghargaan kepada pelanggan yang telah memberi sokongan dan membeli barangan jenama tersebut.
Dengan kejayaan itu juga, Singer Saratok telah dinaik taraf menjadi Cawangan yang baru dan perasmian majlis itu merupakan kejayaan semua pelanggan.
Nancy turut menyediakan cabutan bertuah untuk pelanggan yang hadir pada majlis tersebut. Sebanyak 20 cabutan telah dibuat untuk pelanggan bertuah.
Turut hadir dalam majlis itu ialah, Pengurus Am, Singer Sarawak, Allan Lee, Pengurus Kawasan Kanan, Chan Seng Poh, Pengurus Pe3rkhidmatan Kredit, Thanapalan K Thigaraju serta Pengurus-pengurus Cawangan Singer seluruh Sarawak.
Pada masa yang sama, Singer turut mengadakan promosi hebat Beli Satu dapat Dua barangan Produk Singer. Dengan pembelian barangan jenama tersebut, pelanggan mendapat percuma satu barangan dan dapat membeli barangan produk yang terpilih dengan harga yang murah dan berpatutan.
Promosi yang bermula 08 Februari sehingga 07 Mei 2012 menawarkan harga yang lebih rendah untuk barangan terpilih termasuk Peti Sejuk, Mesin basuh, TV LED/LCD/Plasma dan perabot.
 

BLOG SARAWAK

Copyright 2010 All Rights Reserved