ads

Rabu, 20 November 2013

11 di bau sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di bau sarawak - Google Blog Search


BLOG SARAWAK: 11 <b>di bau sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 28 Oct 2013 11:56 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG SARAWAK: 11 <b>di bau sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 28 Aug 2013 11:35 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG SARAWAK: 11 <b>di bau sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Jul 2013 11:20 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Pandelela terharu pusat akuatik baharu <b>di Bau</b> – BorneoPost Online <b>...</b>

Posted: 04 May 2013 02:20 PM PDT

Posted on May 5, 2013, Sunday

KUCHING: Penerjun negara, Pandelela Rinong Pamg berasa terharu dengan hasrat kerajaan negeri untuk membina pusat akuatik baharu di Bau sebagai menghargai pencapaiannya dalam sukan terjun.

Katanya, beliau amat berterima kasih dengan kerajaan negeri atas inisiatif untuk memajukan sukan akuatik di tempat kelahirannya.

"Saya berasa sangat bersyukur dan berterima kasih dengan kerajaan negeri kerana menghargai sumbangan saya selama ini dengan membina sebuah lagi pusat akuatik di Bau.

"Saya harap dengan adanya pusat akuatik baharu itu, Sarawak dapat melahirkan lebih ramai atlet terjun bukan sahaja dari Bau tetapi dari seluruh negeri," katanya di sini semalam.

Olahragawati Kebangsaan 2011/2012 itu juga yakin Sarawak bakal menjadi lubuk penerjun negara kerana inisiatif berterusan kerajaan negeri dalam memajukan sukan berkenaan di sini.

Justeru, beliau menasihati atlet-atlet muda agar tidak mensia-siakan fasiliti sedia ada dan cuba mengharumkan nama negara di persada dunia.

Menurut Pandelela, beliau akan bekerja dengan lebih keras selepas ini untuk mencapai lebih banyak kejayaan di pentas antarabangsa.

Keputusan membina sebuah lagi pusat akuatik disuarakan oleh Menteri Pembangunan Sosial, Tan Sri William Mawan Ikom pada Khamis lalu sebagai menghargai jasa serta sumbangan Pandelela dalam sukan terjun.

Katanya, kejayaan bersejarah anak Bidayuh itu memenangi gangsa pada Sukan Olimpik London tahun lalu adalah sesuatu yang cukup membanggakan bukan sahaja negara malah bagi seluruh penduduk Sarawak.

Pandelela memecah tradisi muncul sebagai wanita pertama memenangi pingat pada kejohanan berprestij dunia itu.

"Projek ini akan dilaksanakan oleh kerajaan Barisan Nasional (BN) di bawah Rancangan Malaysia 2015-2020 dan akan menelan belanja berjumlah RM14 juta.

"Pusat akuatik tersebut akan dibina berhampiran Stadium Mini Bau dan bakal menjadi pusat sukan bersepadu di daerah tersebut," kata Mawan.

To enable your comment to be published, please refrain from vulgar language, insidious, seditious or slanderous remarks. This includes vulgar user names.

11 di sri aman sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di sri aman sarawak - Google Blog Search


Beregu JPJ Betong ungguli badminton tertutup <b>di Sri Aman</b> <b>...</b>

Posted: 17 Nov 2013 02:37 PM PST

Posted on November 18, 2013, Monday

TAHNIAH: Abang Mohd Hashim (kiri) menyampaikan hadiah kepada salah seorang pemenang.

SRI AMAN: Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) Bahagian Sri Aman dan Betong menganjurkan Pertandingan Badminton Tertutup di Dewan Serbaguna Jabatan Bomba dan Penyelamat Sri Aman semalam.

Bagi kategori regu lelaki, johan disandang beregu Mastuti Jais dan Maradona Bidun dari JPJ Betong manakala naib johan dimenangi beregu, Mohd Nazry Abang Tamizi dan Mohd Rashidy Tarmimi dari JPJ Sri Aman.

Tempat ketiga diraih beregu, Hudson Anthony dan Ahmad Faieq Alimuda dari JPJ Betong.

Sementara itu bagi kategori wanita, tempat pertama disandang beregu, Julia Julaihi dan Rohany Jimbun dari JPJ Sri Aman manakala tempat kedua dimenangi beregu, Noraina Suhai dan Jane Esther Edward dan ketiga diraih beregu, Majlis penutupan dan penyampaian hadiah disempurnakan bersama oleh Timbalan Ketua Cawangan JPJ Sri Aman, Juti Dunggau dan Ketua Cawangan JPJ Betong, Abang Mohd Hashim.

Johan, naib johan dan ketiga membawa pulang hadiah berupa piala, pingat serta sijil penyertaan manakala pemenang sagu hati turut membawa pulang sijil penyertaan.

To enable your comment to be published, please refrain from vulgar language, insidious, seditious or slanderous remarks. This includes vulgar user names.

11 di lundu sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di lundu sarawak - Google Blog Search


BLOG SARAWAK: 11 <b>di lundu sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 20 Aug 2013 09:19 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Jabu: SALCRA merambu ngaga palan penyungkak pengelandik <b>di</b> <b>...</b>

Posted: 15 Aug 2013 02:23 PM PDT

Posted on August 16, 2013, Friday

KUCHING: SALCRA deka ngemansang sebidang tanah pemesai 40 ika di kampung Bajo Lundu nyadi palan pematih dikena nyungkak pengelandik pengereja pengawa.

Chairman kunsil nya Datuk Patinggi Tan Sri Alfred Jabu madah, palan nya ila ukai semina ungkup pengereja pengawa dalam SALCRA tang mega tau dikena ijinsi bukai ngatur licha sereta aum.

Ku iya, komiti ketuai SALCRA udah setuju ngemansangka tanah nya lalu enti tembu ila, palan nya deka dikena matih penyereta sekim ngambika tau nambah pengelandik enggau penau dalam industri bekebun sawit.

"Taja pia, palan tu ila ukai semina ungkup SALCRA enggau penyereta sekim aja, ijinsi bukai tau mega bekenaka palan di Kampung Bajo tu, ke alai palan nya deka disikap ngena perengka ti chukup," ku iya.

Jabu mansutka jaku tu lebuh dikerandau pemberita pengudah bejadika Aum Komiti Pemansang Kebun Sawit SALCRA ke-5 di Palan Aum Besai Borneo Kuching (BCCK) ditu, kemari.

Iya ke mega Sapit Kepala Menteri enggau Menteri Betanam Betupi Moden sereta Menteri Pemansang Menua Pesisir madah, ungkus palan nya deka bepanggai ba rega tinda lalu disadang tembu gaga dalam timpuh 24 bulan.

Nyaut tanya senentang pinta Gerempung Orang Bekebun Sawit Sarawak ngambika perintah merati baru cukai nyual sawit Jabu madah, perintah nadai penanggul mending sereta ngerandau pekara nya begulai enggau raban industri.

"Perintah pedulika sebana sida, pekara ke patut diperati deka dialus ke alai perintah nemu ungkus ngereja kebun sawit nyau majak niki berindik ari gaji ti majak nambah.

"Aku meransang raban dalam industri tauka pengari mai pekara tu ngagai perintah nengah chara ke betul ngambika tau diperunding enggau manah," ku iya.

To enable your comment to be published, please refrain from vulgar language, insidious, seditious or slanderous remarks. This includes vulgar user names.

11 di lubok antu sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di lubok antu sarawak - Google Blog Search


Intu nembiak redak <b>di</b> rumah panjai kita empu: Nyalau – BorneoPost <b>...</b>

Posted: 17 Nov 2013 01:51 PM PST

Posted on November 18, 2013, Monday

LUBOK ANTU: Kaban Parlimen Lubok Antu, William Nyalau Badak ngelalau bala tuai rumah ngemeratka pengawa ngintu nembiak redak di rumah panjai diri empu tang ukai mai sida ngelaban perintah (BN).

Ku iya, lebuh ke nyadi ketua di rumah panjai bala  tuai rumah patut seruran nyempil diri enggau bala pengari rayat BN, ngambika pengari rayat nemu penanggul ke ditapi bala nembiak redak di rumah panjai nya.

Ku iya, pengari rayat mega deka mutarka penanggul sereta ngemajuka rumah panjai ti begunaka  pemansang enggau lengkas.

"Lebuh ke nyadi tuai rumah sida patut begempung enggau pengari rayat sereta nentuka projek pemansang dipejalaika belama," pia ku iya bejaku ba Pengerami Muzakarah Isu-Isu Semasa ke diatur Opis  Hal Ehwal Khas (JASA) Sarawak ba Dewan Perbadanan Pembekalan Elektrik Sarawak (SESCo) Batang Ai, ditu ensanus.

Berebak enggau nya, Nyalau ngelalau mensuia mayuh di  Lubok Antu ngambika seruran berakup enggau pangan diri enti deka ngasaika pemansang ari perintah BN.

Ku iya, ulih nya beguna amat ngambika mayuh bengkah perambu pemansang nyengkaum pekara politik, ekonomi enggau pengawa rama mujur dipejalaika.

"Rayat enda teasaika penguntung ari pemansang enti sida enda berakup enggau pangan diri sereta suah beserekang penemu dalam politik," ku iya.

Sama bisi ngulu pengerami nya Direktor JASA Sarawak Hassan Busu, Kepala Polis Pelilih Mit Lubok Antu DSP James Jonathan, SAO Lubok Antu Brin Munsang, Pemesai Penerang JASA Parlimen Sri Aman, Whelton Lumpoi enggau Pemesai Penerang Parlimen JASA P.203 Lubok Antu, Geoffery Baja.

To enable your comment to be published, please refrain from vulgar language, insidious, seditious or slanderous remarks. This includes vulgar user names.

11 di padawan sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di padawan sarawak - Google Blog Search


BLOG SARAWAK: 11 <b>di padawan sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 14 Nov 2013 03:15 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG SARAWAK: 11 <b>di padawan sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 23 Oct 2013 03:33 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG SARAWAK: 11 <b>di padawan sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 20 Oct 2013 03:15 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Advanture to Kampung Semban, <b>Padawan Sarawak</b>

Posted: 07 Sep 2013 04:54 AM PDT

Saya nie kalau disebut 'nak ikut tak pergi...' atau tak di ajak pun offer diri sendiri kalau bab jalan-jalan nie. Kebetulan kumpulan kawan ekin mengkaji budaya dan cara hidup masyarakat Bidayuh di kampung Semban,Padawan Sarawak.Apa lagi ekin pun nak join sama. Lagi pun bajet tak besar sebab kami pergi sana guna van dan makan minum tanggung sendiri. 

Sebelum pukul 8 pagi kami berkumpul di gate luar kampus timur Unimas. Semangat bukan main lagi,apatah cuaca sangat mendukung. Walaupun saya bukan kumpulan mereka tapi nak cari pengalaman di tempat masyarakat Bidayuh yang original atau masih mengekalkan keasliannya bukan selalu dapat peluang kan hehe


Newzen seorang lelaki berbangsa Bidayuh yang menjadi Jurubahasa Bidayuh yang membantu sepanjang perjalanan. 
Pemandangan sepanjang perjalanan menggunakan Van
Bengoh Dam tempat pertama kami lihat setelah sampai. Ketika itu belum Bengoh Dam belum berfungsi lagi.
Bagaikan pintu utama ke kehidupan masyarakat Bidayuh yang menyambut kedatangan kami dengan suasana yang damai sejuk penuh kehijauan.
Tentunya tujuan kami melihat budaya,kesenian dan cara hidup masyarakat Bidayuh yang menyatu dengan alam sekitar dalam menjalankan kehidupan mereka. Walaupun sedikit demi sedikit terhakis arus pemodenan semoga generasi muda membela nasib kaum mereka dan mengekalkan budaya yang menjadi identiti kepada masyarakt Bidayuh itu sendiri.
Namun perjalanan kami tidaklah mudah seperti yang disangkakan. Perjalanan sepanjang 30/40 km dengan ulang alik dalam satu hari memang kerja gila. Hal ini kerana biasanya pelancong akan bermalam di homestay di kampung Semban tetapi kami melakukan perkara yang tidak dilakukan oleh orang lain. 
Berjalan kaki selama berjam-jam untuk sampai kampung Semban memang cukup berat apatah pelajar macam kami yang jarang bersenam atau aktif . Ekin pula satu satunya yang paling gemuk. Tidak tahu nak kata apa lagi kepala pening, kaki krem ,badan memang basah peluh . Rasa nak patah balik pun tak mampu. 
Sepanjang perjalanan memang tiada sebarang pengankutan hanya berjalan kaki sahaja naik turun bukit dan jambatan yang di perbuat daripada buluh untuk menyeberang sungai. Dapat dilihat masyarakat Bidayuh tidak hidup berdekatan sungai tetapi di atas banjaran atau bukit/gunung. Namun sejajaran arus pemodenan mereka juga menggunakan air paid yang disalurkan daripada Gunung. 
Sepanjang perjalanan kami melintas beberapa perkampungan. Di sini kami dapat melihat cara hidup mereka yang menanam padi huma, berkebun sayur dan menanam buah ,menanam tebu. Segalanya didapatkan daripada alam. Hanya bekalan elektrik yang memakai generetor. Makanan memang didapat daripada hasil tanaman dan ternakan. Ekin sempatlah bertanya kepada mak cik yang rumahnya tempat kami berehat menyatakan mereka pergi ke pasar lebih tertarik membeli ikan hasil dari laut kerena itu tiada di tempat mereka.
Siapa sanggup naik jambatan nie. Sepanjang perjalanan kami melintas beberapa jambatan seperti ini. Hanya 1 saja yang diperbuat daripada jambatan gantung. Sempat juga bertemu dengan penduduk kampung yang membawa beban berkilo-kilo iaitu membawakerperluan harian mereka. Ada juga penduduk kampung iaitu golongan lelaki yang mengambil upah daripada peruncit untuk membawa barang yang dijual.Waktu mereka pergi ke pekan adalah awal pagi dan sampai sebelum tengah hari. Mereka balik sebelum tengah hari dan sampai di rumah sebelum petang. Dapat dilihat kegigihan mereka dalam menjalani kehidupan.


Jambatan ini lah membuat satu pengalaman yang cukup menarik jika ke Kampung Semban. Ini lah yang menjadi Identiti budaya masyarakat Bidayuh. Mungkin anda terjumpa jambatan seperti ini di Kampung Budaya namun tidak setinggi  dan sepanjang ini. Ekin berteriak ketakutkan apatah lagi ada orang lain yang melintas pada waktu yang sama memang goyangan jambatan buluh ini melampaui imaginasi anda. 

Pemandangan seperti ini lah yang kami lihat. Udara segar dan damai. 
Antara penduduk kampung yang kami jumpa. Mereka sangat ramah. Apa yang pasti mereka sangat cergas dan kuat hehe. 
Ini adalah rumah tempat kami berehat sebelum melanjutkan perjalanan ke kampung Semban. Pemilik rumah yang sangat baik hati  dan ramah. Semasa sampai kami sisajikan dengan bubur ubi kayu. Dapat lah berehat seketika. Terima Kasih mak cik. 

Rumah mereka dibuat daripada kayu yang didapatkan dari Gunung . Rumah mak cik ini sangat luas dan selesa.
 Diana kawan baik saya. 
Sangat Indah bukan. Dikatakan terdapat beberapa Air terjun yang sangat indah yang menjadi tumpuan pelancong dan penduduk di sini. Rugi kami tak bermalam kalau tak dapat la pergi tempat tu. 
Kampung Semban tu bukan lagi di Bukit tapi di Gunung. Ketika melihat banjaran borneo ini dikirakan baru separuh perjalanan kami. Ketika ini sudah tengah hari. Terdapat tempat berehat sambil melihat pemandangan yang sangat Indah. 
terima kasih buat kawan-kawan yang banyak membantu. Ketika ini kaki ekin kronik sudah akibat krem. Kedua-dua tidak dapat bergerak. Tapi perjalanan tetap diteruskan dengan pelahan-lahan. 
Sambil berehat sempat Diana dan Kak Yah ambik gambar bersama pasangan yang tengah makan tengah hari .Ganggu je hehe..
Finally sampai juga di kampung Semban. Tapi ekin tak sampai ke sini. Rugix3.. kaki dah tak dapat berjalan . Anak mak cik yang menemankan ekin pulang ke rumah mak cik tempat kami singgah sebelum ini. Jadi mereka saja yang meneruskan Pejalanan dan sampai di kampung Semban. 
Ini pengalaman paling mencabar dalam hidup ekin. Bayangkan kedua-dua kaki krem tengah hutan bersama pemandu pelancong seorang kat tengah hutan .Tak dapat bergerak langsung,agaknya mcm tu lah org lumpuh separuh badan. Kalau perempuan lain tadi memang dah nangis.Krem tu dah sampai ke paha. Lebih 30 minit ekin duduk kat hutan buluh . Dah la tak ada air. Alhamdulillah sampai rumah mak cik tu ekin dapat lah berehat sementara tunggu kawan pulang dari kampung Semban. Walaupun ekin tak sampai kat kampung Semban best juga hehe.. di rumah tu ekin rehat minum air banyak dan disajikan makcik tu buah-buahan segar. 
Nie antara gambar yang kawan ekin ambik di kampung Semban.
Ini lah cara hidup mereka.
Nah ini lah yang kami cari sebenarnya .. last of the ring ladies..Unik bukan. tetapi hanya beberapa orang sahaja yang masih memakai gelang ini. 
 Lihat lah pakaian yang melambangkan identiti budaya mereka . Sangat disayangkan generasi mudah mungkin tidak dapat melihat kaum mereka memakai gelang seperti ini dalam kehidupan harian jika generasi tua yang masih memakai gelang sudah tiada. 
Ini lah pengalaman kami ke kampung Semban yang sangat mencabar. Belum banyak yang dapat kami teroka dalam kesempitan masa. Banyak pengalaman yang diperolehi sepanjang perjalanan ini..Terima kasih bagi yang banyak membantu dan sudi meluangkan masa bersama.

i-Medik <b>Sarawak</b> anjur program kerjasama khidmat masyarakat <b>di</b> <b>...</b>

Posted: 28 May 2013 05:42 AM PDT

i-Medik

31 MAC 2013 – Pengamal Perubatan Muslim Malaysia (i-Medik) dengan kerjasama Unit Perwakilan & Pengurusan Surau (UPPS) dan Jawatankuasa Perwakilan Kolej (JPK) Lot 77 Kolej Perubatan telah mengadakan program Bakti Siswa yang diadakan di Kampung Belimbing Padawan. Program ini telah disertai lebih 60 orang pelajar perubatan dan kejururawatan Universiti Malaysia Sarawak (UNIMAS) dan dalam kalangan pelajar-pelajar itu juga, lebih 5 orang ahli i-Medik turut sekali bersama-sama turun kepada masyarakat dalam program tersebut.

Pelbagai aktiviti yang telah dilakukan sepanjang program ini seperti pemeriksaan kesihatan dan nasihat, ceramah agama yang bertajuk "Islam itu mudah lagi memudahkan" yang disampaikan oleh ustaz daripada Jabatan Agama Islam Sarawak (JAIS), Ustaz Malsiron, ceramah kesihatan yang bertajuk "Ubat-ubatan" yang disampaikan oleh doktor dan juga pensyarah Fakulti Perubatan UNIMAS, Dr Helmy dan sukaneka dan juga pertandingan bola tampar yang berjalan pada waktu petangnya. Program yang bertujuan memperkenalkan i-Medik kepada masyarakat dan juga latihan kepada para pelajar tentang kepentingan turun berhadapan dengan masyarakat dan melatih kemahiran "soft-skill" mendapat sambutan yang memberansangkan dari penduduk kampung.

Pengarah projek dan juga salah seorang ahli i-Medik, Muhammad Zahid berkata program ini berobjektif untuk membina hubungan erat antara kalangan mahasiswa UNIMAS dengan masyarakat Islam kampung tersebut di samping melatih diri mahasiswa untuk tersedia turun kepada masyarakat. Selain itu, ketua kampung Kampung Belimbing, Encik Husin bin Banyak berharap program ini dapat dilakukan dengan lebih kerap kerana merasa kepentingan bakal doktor untuk melihat keadaan dan situasi masyarakat sekitar. Beliau juga mengharapkan dan berbesar hati menerima program seterusnya di masa akan datang di dalam ucapannya semasa penutup program Bakti Siswa tersebut. Penghulu Kampung, Encik Suhaimi turut sekali di dalam program ini.

Advanture to Kampung Semban, <b>Padawan Sarawak</b>

Posted: 07 Sep 2013 04:54 AM PDT

Saya nie kalau disebut 'nak ikut tak pergi...' atau tak di ajak pun offer diri sendiri kalau bab jalan-jalan nie. Kebetulan kumpulan kawan ekin mengkaji budaya dan cara hidup masyarakat Bidayuh di kampung Semban,Padawan Sarawak.Apa lagi ekin pun nak join sama. Lagi pun bajet tak besar sebab kami pergi sana guna van dan makan minum tanggung sendiri. 

Sebelum pukul 8 pagi kami berkumpul di gate luar kampus timur Unimas. Semangat bukan main lagi,apatah cuaca sangat mendukung. Walaupun saya bukan kumpulan mereka tapi nak cari pengalaman di tempat masyarakat Bidayuh yang original atau masih mengekalkan keasliannya bukan selalu dapat peluang kan hehe


Newzen seorang lelaki berbangsa Bidayuh yang menjadi Jurubahasa Bidayuh yang membantu sepanjang perjalanan. 
Pemandangan sepanjang perjalanan menggunakan Van
Bengoh Dam tempat pertama kami lihat setelah sampai. Ketika itu belum Bengoh Dam belum berfungsi lagi.
Bagaikan pintu utama ke kehidupan masyarakat Bidayuh yang menyambut kedatangan kami dengan suasana yang damai sejuk penuh kehijauan.
Tentunya tujuan kami melihat budaya,kesenian dan cara hidup masyarakat Bidayuh yang menyatu dengan alam sekitar dalam menjalankan kehidupan mereka. Walaupun sedikit demi sedikit terhakis arus pemodenan semoga generasi muda membela nasib kaum mereka dan mengekalkan budaya yang menjadi identiti kepada masyarakt Bidayuh itu sendiri.
Namun perjalanan kami tidaklah mudah seperti yang disangkakan. Perjalanan sepanjang 30/40 km dengan ulang alik dalam satu hari memang kerja gila. Hal ini kerana biasanya pelancong akan bermalam di homestay di kampung Semban tetapi kami melakukan perkara yang tidak dilakukan oleh orang lain. 
Berjalan kaki selama berjam-jam untuk sampai kampung Semban memang cukup berat apatah pelajar macam kami yang jarang bersenam atau aktif . Ekin pula satu satunya yang paling gemuk. Tidak tahu nak kata apa lagi kepala pening, kaki krem ,badan memang basah peluh . Rasa nak patah balik pun tak mampu. 
Sepanjang perjalanan memang tiada sebarang pengankutan hanya berjalan kaki sahaja naik turun bukit dan jambatan yang di perbuat daripada buluh untuk menyeberang sungai. Dapat dilihat masyarakat Bidayuh tidak hidup berdekatan sungai tetapi di atas banjaran atau bukit/gunung. Namun sejajaran arus pemodenan mereka juga menggunakan air paid yang disalurkan daripada Gunung. 
Sepanjang perjalanan kami melintas beberapa perkampungan. Di sini kami dapat melihat cara hidup mereka yang menanam padi huma, berkebun sayur dan menanam buah ,menanam tebu. Segalanya didapatkan daripada alam. Hanya bekalan elektrik yang memakai generetor. Makanan memang didapat daripada hasil tanaman dan ternakan. Ekin sempatlah bertanya kepada mak cik yang rumahnya tempat kami berehat menyatakan mereka pergi ke pasar lebih tertarik membeli ikan hasil dari laut kerena itu tiada di tempat mereka.
Siapa sanggup naik jambatan nie. Sepanjang perjalanan kami melintas beberapa jambatan seperti ini. Hanya 1 saja yang diperbuat daripada jambatan gantung. Sempat juga bertemu dengan penduduk kampung yang membawa beban berkilo-kilo iaitu membawakerperluan harian mereka. Ada juga penduduk kampung iaitu golongan lelaki yang mengambil upah daripada peruncit untuk membawa barang yang dijual.Waktu mereka pergi ke pekan adalah awal pagi dan sampai sebelum tengah hari. Mereka balik sebelum tengah hari dan sampai di rumah sebelum petang. Dapat dilihat kegigihan mereka dalam menjalani kehidupan.


Jambatan ini lah membuat satu pengalaman yang cukup menarik jika ke Kampung Semban. Ini lah yang menjadi Identiti budaya masyarakat Bidayuh. Mungkin anda terjumpa jambatan seperti ini di Kampung Budaya namun tidak setinggi  dan sepanjang ini. Ekin berteriak ketakutkan apatah lagi ada orang lain yang melintas pada waktu yang sama memang goyangan jambatan buluh ini melampaui imaginasi anda. 

Pemandangan seperti ini lah yang kami lihat. Udara segar dan damai. 
Antara penduduk kampung yang kami jumpa. Mereka sangat ramah. Apa yang pasti mereka sangat cergas dan kuat hehe. 
Ini adalah rumah tempat kami berehat sebelum melanjutkan perjalanan ke kampung Semban. Pemilik rumah yang sangat baik hati  dan ramah. Semasa sampai kami sisajikan dengan bubur ubi kayu. Dapat lah berehat seketika. Terima Kasih mak cik. 

Rumah mereka dibuat daripada kayu yang didapatkan dari Gunung . Rumah mak cik ini sangat luas dan selesa.
 Diana kawan baik saya. 
Sangat Indah bukan. Dikatakan terdapat beberapa Air terjun yang sangat indah yang menjadi tumpuan pelancong dan penduduk di sini. Rugi kami tak bermalam kalau tak dapat la pergi tempat tu. 
Kampung Semban tu bukan lagi di Bukit tapi di Gunung. Ketika melihat banjaran borneo ini dikirakan baru separuh perjalanan kami. Ketika ini sudah tengah hari. Terdapat tempat berehat sambil melihat pemandangan yang sangat Indah. 
terima kasih buat kawan-kawan yang banyak membantu. Ketika ini kaki ekin kronik sudah akibat krem. Kedua-dua tidak dapat bergerak. Tapi perjalanan tetap diteruskan dengan pelahan-lahan. 
Sambil berehat sempat Diana dan Kak Yah ambik gambar bersama pasangan yang tengah makan tengah hari .Ganggu je hehe..
Finally sampai juga di kampung Semban. Tapi ekin tak sampai ke sini. Rugix3.. kaki dah tak dapat berjalan . Anak mak cik yang menemankan ekin pulang ke rumah mak cik tempat kami singgah sebelum ini. Jadi mereka saja yang meneruskan Pejalanan dan sampai di kampung Semban. 
Ini pengalaman paling mencabar dalam hidup ekin. Bayangkan kedua-dua kaki krem tengah hutan bersama pemandu pelancong seorang kat tengah hutan .Tak dapat bergerak langsung,agaknya mcm tu lah org lumpuh separuh badan. Kalau perempuan lain tadi memang dah nangis.Krem tu dah sampai ke paha. Lebih 30 minit ekin duduk kat hutan buluh . Dah la tak ada air. Alhamdulillah sampai rumah mak cik tu ekin dapat lah berehat sementara tunggu kawan pulang dari kampung Semban. Walaupun ekin tak sampai kat kampung Semban best juga hehe.. di rumah tu ekin rehat minum air banyak dan disajikan makcik tu buah-buahan segar. 
Nie antara gambar yang kawan ekin ambik di kampung Semban.
Ini lah cara hidup mereka.
Nah ini lah yang kami cari sebenarnya .. last of the ring ladies..Unik bukan. tetapi hanya beberapa orang sahaja yang masih memakai gelang ini. 
 Lihat lah pakaian yang melambangkan identiti budaya mereka . Sangat disayangkan generasi mudah mungkin tidak dapat melihat kaum mereka memakai gelang seperti ini dalam kehidupan harian jika generasi tua yang masih memakai gelang sudah tiada. 
Ini lah pengalaman kami ke kampung Semban yang sangat mencabar. Belum banyak yang dapat kami teroka dalam kesempitan masa. Banyak pengalaman yang diperolehi sepanjang perjalanan ini..Terima kasih bagi yang banyak membantu dan sudi meluangkan masa bersama.

11 di sibu sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di sibu sarawak - Google Blog Search


Dinner <b>di</b> de&#39; ORANGE jalan bandung, <b>Sibu</b> (<b>sarawak</b>) | •*¨*•Duniaku <b>...</b>

Posted: 16 Nov 2013 08:59 PM PST

semalam aku dan family outing sama2 dan dinner di restaurant de orange.
 biasa la kan, kalau bila part makan, family aku tetap akan kekal dengan satu tempat yang diaorang rasa sesuai dengan citarasa diaorang. aku pun macam tu jugak. :) suasana kedai nie best, service pun ok. 
family aku pun kira kenal la jugak dengan pemilik kedai makan nie. harga berpatutan dan memang terbaek la. :) simple dan menarik
nie air teh c special. air yang paling aku suka semenjak kat kedi nie takdak jual air cola. miaahahah :D

 air sampingan. sky juice. :D

Nasi Goreng Ayam. nie majority family aku order dan suka makan.

nie pulak yang aku suka makan. nie mee goreng basah. mee nie hampir sama dengan mee hongkong. cuma kuah je lain dan mee hongkong lebih banyak kuah. :D apepun aku memang suka makan mee2 nie. :D
 aku nie agak cerewet dari segi makanan. 
tapi kalau dah bab makanan yang memang sedap.
memang licim pinggan la aku melantak. hehehe

 

BLOG SARAWAK

Copyright 2010 All Rights Reserved