ads

Rabu, 13 Julai 2011

11 di lawas sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di lawas sarawak - Google Blog Search


BLOG SARAWAK: 11 <b>di lawas sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 14 Jun 2011 12:00 AM PDT

Post image for Bukit Sari Benteng  Kuat PBB di Zon Utara Sarawak

Bagaimanakah nasib kerusi PBB  di utara pada pilihan raya kali ini?  Adakah sentimen pengundi bandaran Cina kini mula menjangkiti pengundi kawasan bumiputera  zon utara  Sudah adakah perubahan cara berfikir pengundi golongan tersebut?

Berdasarkan pengamatan penulis, kerusi Bukit Sari milik Datuk Amar Awang Tengah Ali Hasan  adalah kerusi yang paling kukuh setakat ini. Malah menurut sumber PKR di Kuala Lumpur, mereka mengakui kawasan Datuk Amar Awang Tengah sukar ditembusi.  Janganlah cuba berkempen sebagaimana berkempen di Padungan, Pending, Kota Sentosa,  atau Batu Lintang.

Jangan pula terkejut  apabila ceramah politik pembangkang cuma mendapat respons yang paling sedikit berbanding di tempat lain. Menurut beberapa penduduk di kawasan DUN Bukit Sari Datuk Amar Awang Tengah sentiasa turun dan menjaga kawasan. Kita dapat mengukur kesetiaan penduduk kawasan kepada Tengah apabila sebaiknya sahaja beliau tiba di Lawas, ramai akar umbi sudah berbaris menunggu kedatangan beliau untuk  berjumpa dan bermesra dengannya.

Cerita kemurahan hati Datuk Amar Tengah pula sudah merebak ke kawasan-kawasan DUN lain. Difahamkan rumah beliau di Jalan Tabuan, Kuching sentiasa didatangi oleh penduduk di sekitar Kuching hingga ke Serian khususnya pada hari Jumaat tanpa putus-putus.  Malah dari satu tahap kelihatan  rumah Awang Tengah tempat penyelesaian atau tapak aduan rakyat.

Personaliti lulusan psikologi dan sains politik dari Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) yang berumur 56 tahun ini cukup mesra dan rapat dengan akar umbi menjadikannya amat popular kalangan rakyat akar umbi. Naib Presiden Kanan PBB ini juga mempunyai hubungan baik dengan komponen BN lain. Tidak hairan nama Tengah turut disebut-sebut sebagai antara calon Ketua Menteri Sarawak. Sekiranya berlaku, ia merupakan satu pengiktirafan kepada masyarakat di utara Sarawak terhadap kepimpinannya  yang berjaya menghasilkan undi popular pada pilihan raya lepas.

Lawas kini bukan  kawasan kecil yang kita kenali 10 tahun yang lalu. Kini Lawas sudah berubah wajah. Tak pernah terfikir oleh penduduk di sana, Lawas akan memiliki sebuah hotel yang terkenal di seluruh Malaysia. Kini Lawas adalah satu-satunya tempat Hotel Seri Malaysia  di Sarawak bertaraf tiga bintang yang menjadi tanda aras pembangunan di Lawas.

Yang terkini Hopsital Lawas yang bernilai  RM80 juta akan dibina apabila baru diumumkan baru-baru ini.  Pembinaan lapangan terbang baru  di Lawas juga dijangka akan dibuat dalam beberapa tahun ini. Selain itu Lawas Shopping Mall, Pusat Budaya Lun Bawang, Rumah Awam Lawas, Sundar dan Trusan, pembinaan 300 buh unit rumah kos rendah dan pembinaan empangan hidro Lawas berkapasiti 600mw. Ternyata banyak pembangunan sudah dilaksanakan kecuali sebahagian kecil kemudahan infrastruktur. Bagaimanapun yang belum dilaksanakan sudah dimasukkan dalam idang Keberhasilan Utama Negara (NKRA).

Pada pilihan raya 2006, Awang Tengah  memperoleh undi sebanyak 5,596 undi. PKR  yang diwakili Mohamad Ibrahim hanya mendapat 98 undi  manakala Japar Suyut dari Bebas mendapat 321 undi.  Dengan kata lain, Tengah mendapat 5,275 undi majoriti.

Apakah kali ini Tengah mendapat tentangan hebat? Kalau dahulu, PKR yang cuma mendapat 98 undi. Kini PKR mengatur strategik politik mereka. PKR berharap dengan mengambil dan meletakkan Japar Suyut sebagai calon PKR mereka pasti akan meraih undi yang lebih banyak berbanding dengan pencapaian PKR pada pilihan raya lepas. Adakah strategi ini akan berjaya dengan mengambil kira sentimen politik semasa di Bukit Sari? Pastinya, seramai 9,983 pengundi di Bukit Sari lebih bijak menentukan pilihan mereka nanti.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

11 di sri aman sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di sri aman sarawak - Google Blog Search


BLOG SARAWAK: 11 <b>di sri aman sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 10 Jul 2011 01:33 PM PDT

Caption: PENGHARGAAN...Roselyn menyampaikan cenderamata kepada Masir sambil disaksikan oleh Harden (tengah) ketika berlangsungnya majlis itu.

SRI AMAN, Isnin (16 mei) – Penguasaan terhadap Teknologi Komunikasi dan Maklumat (ICT) dikalangan anak-anak dalam kawasan Sri Aman akan diteruskan dipertingkatkan dari masa ke semasa kata Ahli Parlimen Sri Aman, Masir Kujat.

Katanya usaha ini terbukti dengan adanya pembukaan kemudahan Jalur Lebar Tanpa Wayar yang diperkenal menerusi Inisiatif Jalur Lebar Negara (National Broadband Initiative atau NBI) di Kampung Sabu, Sri Aman pada 13 April lepas.

"Kerajaan buat masa sekarang telah pun mewujudkan kemudahan Jalur Lebar Tanpa Wayar dalam kawasan Parlimen Sri Aman antaranya ialah di Rumah Melunggang anak Adir, Pakit A dan Rumah Ellie anak Chemeng, Sabu.

"Kita akan meneruskan usaha untuk menubuhkan lebih banyak kemudahan Jalur Lebar Tanpa Wayar di kawasan luar bandar yang mempunyai jumlah kepadatan penduduk yang tinggi, akses terhadap isyarat internet dan bekalan elektrik selepas ini," katanya.

Masir berkata demikian ketika berucap pada Majlis Makan Malam sempena sambutan Perayaan Gawai Dayak 2011 anjuran Sarakup Indu Dayak Sarawak (SIDS) cawangan Sri Aman di Dewan Suarah Sri Aman malam kelmarin.

Dengan adanya pembukaan lebih banyak kemudahan terbabit di Sri Aman maka tidak mustahil Sri Aman akan mampu melahirkan lebih ramai golongan modal insan yang lebih cemerlang pada masa akan datang.

"Ini merupakan salah satu usaha pihak kerajaan Barisan Nasional (BN) yang mahu melihat semua penduduk bersama-sama menikmati kelebihan kemudahan ICT pada masa sekarang

"Justeru saya  berharap agar penduduk terutama sekali golongan anak-anak di kawasan Sri Aman memanfaatkan sepenuhnya kemudahan ICT yang diwujudkan oleh kerajaan di kawasan mereka selepas ini," katanya.

Hadir sama ialah Menteri Muda Kemajuan Tanah, Datuk Francis Harden Hollis dan isteri beliau, Datin Simba Nalang, Residen Sibu, Sim Khok Kee dan Pengerusi SIDS cawangan Sri Aman, Roselyn Abunawas.

Majlis anjuran Sarakup Induk Dayak Sarawak cawangan Sri Aman itu diserikan lagi dengan Pekit Kumang, majlis penyampaian wang insentif pendidikan, persembahan kebudayaan dan persembahan nyanyian karaoke.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

menoa kenyalang: On News (utusan borneo) - 1Malaysia Brotherhood <b>...</b>

Posted: 13 Jul 2011 03:51 AM PDT

[unable to retrieve full-text content]rinya.teni: Sri Aman, Sarawak, Malaysia: local nature guide.freelance. View my complete profile. Wednesday, 13 July 2011. On News (utusan borneo) - 1Malaysia Brotherhood Ride - Sarawak Headhunter Ride at Sri Aman. News : Utusan Borneo ...

11 di samarahan sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di samarahan sarawak - Google Blog Search


BLOG SARAWAK: 11 <b>di samarahan sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 16 Jun 2011 12:00 AM PDT

Assalamualaikum..

ok meh relaxkan otak dgn story santai2..kupasan psl unit trust tu later ok..pd yg berkenaan dont worry ok..draft dh siap 70% :) ..sian plak kasi topik2 berat berturut2..xleh nk digest plak nnti..hehe..so jom sambung story holiday @ sarawak.. last 2D1N kami ke kota samarahan..stay kt homestay in that area..btl2 dekat ngn Unimas..sempat la melawat Unimas di waktu mlm..tp xde amik gbr sbb agk gelap la..kebetulan semester break kot..sunyi n lengang je..xde students..tp the area mmg peaceful..fuh kalau stay up utk study mmg confirm score pnya la exam..hehe..

homestay @ kota samarahan ni murah2 jek..dlm RM80-RM120 per nite..maybe sbb jauh dr kuching..it tooks approx 45 minutes frm Kuching town...tp kalu musim konvokesyen mmg fully booked la..hehe..

 ~ni entrance Unimas..kecik je logo dia..~

 ~after Asar, kami g jalan2 ke perkampungan dekat pelabuhan feri..sgt dekat..dlm 5 minit perjalanan je dr homestay kami~

 ~i love the environment..sgt best..rs mcm kt kampung nelayan..tu sume tu org jual raw seafood yg fresh baru naik dr laut..haih..rs nk beli jek..dh la fresh..tp klu beli bkn nk masak pun.even kt homestay bole nk msk2 tp kena beli bahan...nk bw balik jadi xfresh dh la..~

 ~sambil jln2 menikmati udara ptg di tepi jeti, kami beli goreng pisang sedap ni..rangup n manis2..murah plak tu.beli rm2 penuh 1 plastik..xabis mkn..~

~kopok leko ni sgt sedappp!! ianya lembut di dalam dan bersaiz besarrrr pnya..ekeke:D series mmg sedap..mcm kopok losong versi giant..luar dia rangup n dlm lembut2 n rs kosong sket..rasa ikan dia pn mmg pure..xde la rasa tepung jek..beli RM2 pn penuh 1 plastik..best betul..murah n meriah :)~

 ~time ni air surut..so feri xleh berlabuh..makanya transport yg bergerak perahu tambang ni la..1st time tgk motor naik perahu mcm jakun..ekeke:D tp sonok la tgk suasana tu..org balik skolah n balik keje naik moto pastu naik perahu tambang utk sebrang ke kampung belah sana..~

 ~relax je adik pakai baju skolah tu..dh la pompuan..berani jgk dia..~

 ~suasana petang..~

 ~kami pn try gk naik g seberang sana..nk shooting2 sket..tambang dia RM1 utk 2 org sehala..budak free..kalau bw moto dia caj RM2..~

 ~ni kat jeti sebrang..ade perkampungan jgk..~

 ~shooting time..~

 ~mcm besa..guna kit lense & UWA lense jek..agk kureng la guna 50mm..sian dia terabai..ekeke:D~

 ~ok dh nk masuk senja dh..time to go back..kt sana kan waktu dia cepat..baru kol 6pm dh mcm nk senja nk masuk maghrib dh..~

 ~parents in law & kesayanganku sedang beramah mesra ngn penduduk setempat..hiks..~

 ~so before balik homestay utk rest kami g mkn dulu..try mkn kat J&J Cafe..btl2 dekat depan perumahan homestay kami..~

 ~nasi lemak sotong hubby..~

 ~chicken chop aku..nmpk berminyak kan..ye mmg berminyak..tp xterasa minyak sgt..cuma mmg nmpk berkilat giler..haha~

~ni butter prawn style sarawak..sedap mmg rasa butter n telur..tp agk oily sbb dia mcm jenis berkuah..klu kt semenanjung dia deep fried kan..and butter n telur tu jadi mcm kerak2 panjang2 tu..hehe..xelok mkn slalu ni..cholesterol tinggi..~

~aQeel mcm bese order bihun goreng+telur dadar..parents in law aku order nasi goreng..tp aku xamik la gbr..segan..ekeke:D tp dornag pn dh paham..everytime order foods n foods smpai dorang msti bg kt aku utk amik gbr..haha..mula2 tu mcm segan gk ler..lama2 dh biasa..sporting btl pak n mak mentua aku nih..ape nk buat..menantu hantu ni kan blogger...ekeke:D~

p/s: this few days traffic agk memberansangkan.. 700++ unique visitors..alhamdulillah..at least info2 yg berguna tersebar jgk :)

p/s2: thanks to all yg xjemu2 singgah ke anjung suziey.com ni..ade yg sempat aku kunjung blas balik ade yg xsempat tu sori yek..maklum ler..keje perlu diutamakan..bila free baru la bole merayap.. :)

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

11 di sarikei sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di sarikei sarawak - Google Blog Search


BLOG SARAWAK: 11 <b>di sarikei sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 24 Jun 2011 09:17 AM PDT

E.ntah apa yang akan saya merapu disini... saya minta maaf.. hahah... yang pasti saya mahu berkongsi cerita tentang perjalanan barang yang saya pos ke Sarikei Sarawak. Beginilah peniaga online agaknya..

Semalam saya sms seorang pelanggan saya untuk memastikan beliau terima barang saya dengan selamat. Barang tersebut bernilai rm90 dan kos pos rm13, haruslah saya risau.  Jika rm10 sekalipun harga barang saya, saya tetap risau, ini soal amanah bagi saya sebagai peniaga online.

Sayangnya cik penerima memberitahu beliau belum terima barang tersebut. Ini amat mengejutkan saya.
22/03/11 tarikh penghantaran sehingga 07/04/11 haribulan tak mungkin bagi saya barang tersebut belum sampai. Sudah lebih dari 2 minggu!!
okey. Saya semak online. semak sini dengan no rujukan yang saya simpan. Apa yang saya lihat, perjalanan yang sangat menarik untuk parcel tersebut.. anda mahu tahu??
yang keluar lebih kurang macam ni:

proses time                                          post office                      status
1. 22 march 2011         11:33:43am     GPO JB                        Pengeposan di kaunter GPO JB
2. 22 march 2011         04:15:42pm     PDC JB                        Terima pengeposan
3. 22 march 2011         07:54:42 pm    PDC JB                        send item to Sarikei
4. 25 march 2011         04:20:50am      PDC sibu                     send item to PDC sibu
5. 26 march 2011         09:40:38am      sarikei                           out for delivery
6. 26 march 2011         11:27:26am      sarikei                          Delivered
7. 04 april 2011            12:15:17pm     pos laju alor setar         Send item to JB
8. 06 april 2011            01:22:06pm     PDC JB                       call card send  to customer
9. 07 april 2011            09:30:21am     PDC JB                        out for delivery
10. 7 april 2011            10:35:13 am    PDC JB                        delivered

Apa yang saya faham pada awalnya ialah barang tersebut sudah sampai ke Sarikei post office. Mungkinkah barang tersebut berpatah balik ke JB??? Ada tulis DELIVERED pada 26 mac bermakna penerima sepatutnya sudah terima barang tersebut.

Untuk menjawab persoalan ini, saya google alamat pejabat pos sarikei. Saya masuk ke sini dan saya call no yang ada 083-411212. En. Ajis Sapari yang menjawab panggilan menyatakan beliau di pejabat pos Kabong Sarawak, bukan sarikei... huhu.  En. Ajis sangat bersopan santun dan beliau akui parcel tersebut telah dihantar ke Sarikei. Katanya beliau ada terima parcel tersebut di kabong, dan beliau telah menghantarnya ke sarikei. Owh, begitu perjalanan parcel saya.. Sudah tu...  En.Ajis bagi pula no telefon pejabat pos sarikei 084-656122.

Okeyh... ini cerita musti bagi selesai.... saya terus call no yang en.ajis bagi tu... Yap, pejabat pos sarikei... kali ini En. Faris pula menjawab panggilan. Bila di semak.... Barang tersebut telah selamat sampai ke rumah penerima pada 26 mac 2011. Owh, benarlah seperti dalam jadual diatas. En. Faris ni siap bagi nama penerima lagi... huhuhu.... harus~ dimanakah kesilapan disini sehingga pelanggan saya kata masih belum terima lagi barang tersebut??

Apa kisah parcel itu ya?? atau penerima saja bagi saya wisau... huhu... nakal ya... owh... risau.... saya akan update kisah parcel ini pada komen dibawah setelah saya dapat jawapan terbaru dari customer saya.. InsyaAllah.. buat panduan peniaga-peniaga online seperti saya.. :)

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

11 di marudi sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di marudi sarawak - Google Blog Search


BLOG SARAWAK: 11 <b>di marudi sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 02 Apr 2011 12:00 AM PDT


Oleh Amrizan MadianMARUDI, 3 April (Bernama) -- Tanggal 6 April ini genaplah 112 tahun sejarah bermulanya perlumbaan perahu panjang di sungai Baram di utara negeri Sarawak yang kini lebih terkenal dengan panggilan Regatta Baram.
Bagi masyarakat di daerah Baram khasnya kaum Iban, Kenyah, Kayan, Lirong dan Madang, Regatta Baram bermula dengan sejarah perlumbaan perahu perang membabitkan kira-kira 60 hingga 70 pendayung.
Pertelingkahan dan aktiviti memotong kepala yang sering berlaku antara kaum-kaum pribumi di lembah Baram ketika itu mendorong pemerintah Rajah mewujudkan pusat pentadbiran di Marudi pada tahun 1883 yang ketika itu dikenali sebagai Claudetown, yang terletak di tepi sebuah bukit berhampiran tebing sungai.
Di sinilah Claude de Crespigny mentadbir jajahan baru Baram dengan bantuan dua pegawai rendah, sepasukan askar terdiri daripada 30 orang dan beberapa polis orang asli.
Pada awalnya kaum pribumi memulau pentadbiran itu di samping mengancam pihak pemerintah namun beberapa tahun kemudian, kaum Kayan mula menerima pentadbiran baru itu dan mengiktiraf perintah Rajah selain bersetuju membayar cukai pintu sebanyak dua dolar setahun bagi setiap isi rumah.
Dalam tahun 1884, Charles Hose ditugaskan sebagai pegawai kadet dengan Perkhidmatan Awam Sarawak di Baram dan selepas beberapa tahun berkhidmat di situ beliau dilantik sebagai Residen Baram dalam tahun 1891.

Semasa berkhidmat di Baram, Hose mengelolakan Majlis Pengaman di kubunya, juga dikenali Kubu Hose dari 6 hingga 8 April 1899, sekali gus membawa kepada penganjuran Regatta Baram yang berjaya menghapuskan persengketaan kaum-kaum pribumi ketika itu.
Keseronokan dan kegembiraan menyaksikan perlumbaan perahu perang yang panjang ketika itu menyebabkan penduduk berbilang kaum itu melupakan sengketa dan permusuhan sebelumnya hinggalah ke hari ini.
Selepas selesai berlumba iaitu pada 9 April 1899, mereka bersama-sama meraikan pesta tersebut dengan minum tuak sebelum pulang ke kampung halaman masing-masing.
Bagi penduduk di lembah Baram, penganjuran tiga tahun sekali Regatta Baram merupakan temasya yang amat dinanti-natikan sebagaimana mereka menunggu ketibaan Hari Gawai, Hari Raya dan Hari Krismas.
Bagi mereka, regatta itu juga merupakan simbol kepada suburnya keharmonian penduduk berbilang bangsa tanpa mengira agama dan ideologi politik untuk bersama-sama berkumpul menyaksikan perlumbaan perahu tertua dalam sejarah Sarawak itu.
Apabila sampai waktunya, rakyat tidak kira dari Marudi hinggalah ke Kuching, Miri, Brunei dan Sabah, akan berkampung di Marudi sekurang-kurangnya empat hari untuk menyaksikan temasya bersejarah yang turut dihadiri pembesar negeri seperti Yang Dipertua Negeri, Ketua Menteri selain tetamu jemputan seperti Sultan Brunei Darussalam.
Bagi Ketua Kaum Abdullah Piee, 63, Regatta Baram merupakan temasya yang amat unik iaitu melibatkan perlumbaan perahu jenis Bidar (banyak digunakan di Kuching dan Mukah) dan Temuai (Baram).
Katanya pada sekitar tahun 70-an, Regatta Baram dianjurkan hampir setiap tahun namun atas faktor kos penganjuran yang tinggi ia kemudiannya dianjurkan dua tahun sekali pada tahun 80-an dan 90-an manakala bermula tahun 2008, status Regatta Baram telah diangkat menjadi perlumbaan perahu bertaraf antarabangsa dan dianjurkan tiga tahun sekali.
"Kalau dulu sebut sahaja Regatta Baram memang rasanya tidak sabar mahu menunggu bila ia akan dianjurkan dan apabila temasya itu berlangsung, pekan Marudi ini pastinya penuh dengan pengunjung dan kalau tidak silap, jumlah pengayuh perahu sahaja mencecah 3,000 orang melibatkan lebih 100 pasukan yang bertanding," katanya.
Abdullah berkata temasya itu juga digunakan oleh penduduk tempatan untuk beramah mesra selain berniaga khasnya menjual makanan dan minuman selain menyediakan kemudahan tempat tinggal kepada pengunjung luar yang tidak mendapat tempat penginapan di hotel yang masih terhad jumlahnya.
Menurutnya ketika ini Regatta Baram yang turut disertai wakil dari Brunei selain dari bahagian lain di Sarawak, dianjurkan selama tiga hari manakala tumpuan pastinya pada hari terakhir perlumbaan untuk merebut gelaran "Raja Sungai".
"Regatta Baram kini semakin popular, jika Marudi mempunyai jalan perhubungan darat yang lebih baik dari bandaraya Miri, pastinya lebih ramai pengunjung yang datang ke sini untuk menyaksikan Regatta Baram," katanya.
Beliau berkata penduduk di lembah Baram khasnya di Marudi dan Long Lama masih bergantung kepada sistem pengangkutan sungai untuk berhubung dengan dunia luar selain menggunakan jalan darat yang masih kurang memuaskan iaitu jalan ladang kelapa sawit serta sistem pengangkutan udara iaitu melalui pesawat Twin Otter MasWing.
Beliau berharap jalan darat sepanjang kira-kira 54 kilometer dari Miri ke Marudi dapat diturap dan diperbaiki selain kemudahan feri yang lebih murah berbanding sekarang.
Dalam pada itu, Penghulu Ayub Hassan, 46, berkata untuk pergi ke Miri, penduduk di pekan Marudi masih menggunakan pengangkutan sungai sebagai penghubung utama iaitu dengan tambang RM20 sehala, menaiki pacuan empat roda dengan tambang sekitar RM40 seorang selain menggunakan kapal terbang kira-kira RM90 seorang.
Katanya jika Marudi mempunyai sistem jalan raya yang lebih baik, banyak hasil ekonomi dari kawasan Marudi akan dapat dipasarkan terus ke bandaraya Miri selain membantu melonjakkan lagi industri pelancongan tempatan.
"Di Marudi juga tidak kurang hebatnya hasil pertanian seperti buah buahan, namun masalahnya kita tidak dapat pasarkan hasil itu ke luar dengan cepat, selain kita di sini juga ada beberapa tarikan pelancongan khasnya Regatta Baram," katanya.
Ayub berkata jalan darat yang ada sekarang hanya dapat dilalui oleh kenderaan pacuan empat roda dan kadang-kadang tidak dapat dilalui kerana banjir dan jalan rosak.
Beliau turut berharap agar pimpinan negeri dan pusat khasnya Ketua Menteri Tan Sri Abdul Taib Mahmud serta Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dapat membantu rakyat Marudi yang merupakan penyokong kuat kerajaan selama ini.
Kali ini 6 April datang lagi, mungkin keadaannya banyak berbeza dengan apa yang berlaku 112 tahun yang lalu ketika Marudi di bawah kuasa dan pentadbiran zaman pemerintahan Rajah.
Tumpuan pastinya terarah ke pekan Marudi yang menjadi pusat penamaan calon bagi kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Marudi iaitu di Pejabat Daerah Marudi dan DUN Telang Usan di Dewan Suarah Marudi.
Pilihan raya negeri Sarawak ke-10 pada 16 April ini menyaksikan Barisan Nasional (BN) yang diwakili oleh komponennya iaitu Parti Demokratik Progresif Sarawak (SPDP) di Marudi dan Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB) di Telang Usan mahu mempertahankan lembah Baram yang berada dalam Parlimen Baram.
Marudi mempunyai 13,093 pengundi berdaftar manakala Telang Usan dengan 13,623 orang, majoriti pengundi merupakan Iban, selain Orang Ulu, Melayu dan Cina.
Apakah akan berlaku pertarungan sengit kali ini seperti mana temasya perlumbaan perahu perang lebih seabad yang lalu, kerana pembangkang khasnya Parti Kebangsaan Sarawak (SNAP) dan Parti Keadilan Rakyat (PKR) sudahpun awal-awal menyatakan minat untuk bertanding bagi dua kerusi berkenaan.
credit to BERNAMA

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

11 di miri sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di miri sarawak - Google Blog Search


BLOG SARAWAK: 11 <b>di miri sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 24 Jun 2011 12:00 AM PDT

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

11 di saratok sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di saratok sarawak - Google Blog Search


BLOG SARAWAK: 11 <b>di saratok sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 28 Jun 2011 07:20 AM PDT

BETONG (Sarawak), 11 April (Bernama) — Datuk Seri Najib Tun Razak pagi ini memulakan tinjauan mesra di beberapa kawasan pedalaman di bahagian Betong dan Sri Aman, kira-kira 300km dari Kuching.

Helikopter, yang membawa Perdana Menteri dari Kuching, mendarat di padang daerah Saratok, kira-kira 80km dari sini pada pukul 9.30 pagi.

Najib disambut oleh Menteri Muda Pertanian Sarawak Datuk Peter Nyarok ak Entrie, yang juga calon Barisan Nasional (BN) bagi kawasan Krian dan Abdullah Wahab Aziz calon BN di Kalaka pada pilihan raya negeri Sarawak 16 April ini.

Turut hadir Residen Bahagian Betong Datuk Roni Sigan Daniel.

Sebaik tiba, Perdana Menteri terus berjalan ke arah Pekan Saratok dan beramah mesra dengan peniaga dan orang ramai di situ.

Beliau juga meluangkan masa beberapa minit untuk menemui penduduk di sebuah kedai kopi di situ.

Daerah Saratok mempunyai kira-kira penduduk 40,000 penduduk, kebanyakannya penanam padi dan pekebun kecil kelapa sawit.

Selepas itu, Najib berucap kira-kira lima minit kepada kira-kira 1,000 hadirin di sebuah taman rekreasi di tengah pekan Saratok.

Najib, yang juga Pengerusi Barisan Nasional (BN), berkata sejak lebih 50 tahun, kerajaan BN telah banyak berkhidmat kepada rakyat di seluruh negara.

Perdana Menteri berkata ini bukan kali pertama beliau datang ke daerah ini kerana sebelum ini pernah melawat ke Rumah Panjang Juliana di kawasan Krian.

Najib berkata beliau telah meluluskan projek pembinaan jalan dan loji air Sungai Krian di daerah itu.

Selepas Perdana Menteri mengakhiri ucapan beliau, hadirin melaungkan "1Malaysia" dan "Hidup Barisan Nasional" sebelum orang ramai berpusu-pusu mendekati pemimpin nombor satu negara untuk bersalaman.

Najib kemudian berlepas menaiki helikopter untuk meneruskan tinjauan mesra di Kampung Beladin kira-kira 80km dari pekan Saratok. – BERNAMA

Short URL: http://sarawakupdate.com/home/?p=21852

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

BLOG SARAWAK: 11 <b>di saratok sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 29 Jun 2011 07:42 AM PDT

Bismillah...

Ibu baru je dapat call dari Zauji, katanya baru tiba di dpn rumah Pak Idi dan Mawar..Rupanya sempat dia berkunjung ke rumah kwn2 kami semasa di Saratok dulu.. Cemburu pulak rasanya bila dgr Zauji dah sampai Saratok.. Pantas dia bercerita anak sahabat kami dah besar, dulu Ibu dan Mawar melalui fasa mengandung bersama sama , dan seorang lagi kwn kami Mak Limin . Agaknya anak Mak Limin (Nurul Salbiah) pun dah besar mcm Ichad juga.. Baru mlm tadi Ibu call Peah bertanya khabar, seronok mendengar perkembangan terkini dari sana.. Mak Amoi dah bercucu, Mak Awen baru selesai majlis pertunangan anaknya Non, Mak Biskut pun sama..

Sementara berita kurang baik nya, Mak Anggun pulak yang tak sihat..Tiba tiba Ibu rasa rindu kan suasana di saratok dulu, berdhuha dan majlis ilmu di surau seroja, berkebun pulak pd sebelah petang, berjemaah semula pd waktu malam.. Seisi keluarga kami dah jadi mcm keluarga besar di sana..

Sempat Ibu berpesan kat Zauji td, " ambik la gambar family Mawar, dpt Sue tgk diorang.." Sebenarnya kalau nak ikutkan hati, setiap sudut Saratok , Ibu nak Zauji buat photo shooting. Ibu nak tengok puas puas..

Di sana, sebuah daerah yang jauh dari bandar besar, namun kenangan selama hampir 4 tahun berkampung di Taman Muhibbah akan kami sekeluarga kenang dan insyaAllah kami akan ke sana lagi suatu masa nanti.

Kg Melango, Kg Masjid, Kg Bunga Raya, sekadar menyebut beberapa tempat yang memberi kenangan indah dalam hidup kami..

Harapan Ibu semuga Zauji tak lupa menitipkan beberapa keping not bernilai besar kpd wakil surau, tanda kasih dan sayang kami kpd rumah Allah di sana..insyaAllah dpt meringankan sedikit beban pembayaran bil bil letrik dan air Surau Darul Muafiqin..

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

11 di padawan sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di padawan sarawak - Google Blog Search


Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

BLOG SARAWAK: 11 <b>di padawan sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 01 May 2011 12:00 AM PDT

BLOG SARAWAK: 11 <b>di padawan sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 16 Jun 2011 03:15 AM PDT

MUJAHIDEEN ISLAM: Ekspedisi Dakwah "Kembara Ilmu" <b>Di</b> Perkampungan <b>...</b>

Posted: 01 May 2011 10:21 PM PDT




Salam alayk'. Perjalanan berkampung selama dua hari  iaitu pada 30hb April hingga 1 Mei 2011 di Kampung Senah Rayang, Padawan Sarawak memberikan seribu makna buat penulis. Program Ekspedisi Dakwah yang dinamakan "Kembara Ilmu" ini dianjurkan dengan oleh organisasi penulis dengan kerjasama daripada Darussyifa', Jabatan Kesihatan Negeri, Urusetia Saudara Kita (USK) dan juga JAKIM Cawangan Sarawak.


Tidak dinafikan dua tarikh program untuk ekspedisi ini menyebabkan penulis tidak dapat memberikan komitmen pada dua program yang lain kerana berlaku pertembungan. Sebelum itu, penulis meminta maaf kepada sahabat-sahabat kerana tidak dapat menghadirkan diri ke mesyuarat agung (muktamar) yang merupakan medan muhasabah khususnya untuk para-para penggerak dakwah di bumi kenyalang yang dijadualkan diadakan di Sibu dan juga kepada sahabat mahasiswa daripada UNIMAS yang telah menjemput penulis untuk memberi pengisian di dalam program yang dijalankan, namun permintaan itu tidak dapat penulis penuhi.


Jalan Masuk Kampung & Anak Angkat






Perjalanan masuk ke kampung Senah Rayang daripada jalan utama sangat 'mencabar'. Jalan yang rosak dan tidak diperbaiki menyebabkan penulis berasa semacam berada di dalam roller-coaster biarpun menggunakan kenderaan 'pick-up' Ford Ranger. Sedang dalam perjalanan, penulis mendengus di dalam hati, "Siapalah pemimpin masyarakat di daerah ini??"




Selesai slot pemeriksaan kesihatan yang dikendalikan oleh dua pihak iaitu Jabatan Kesihatan Negeri (perubatan moden) dan Darussyifa' (perubatan alternatif). Slot "Pembahagian Anak Angkat" bermula dengan melibatkan penduduk keluarga Kg. Senah Rayang yang majoritinya berbangsa Bidayuh Islam. Penulis yang mendapat "mak angkat" iaitu Puan Rohani dan tiga orang adik angkat iaitu Akhmal (Mai), Haikal dan Azri. Alhamdulillah, mereka sungguh mesra terutama gelagat Azri yang sentiasa tidak lepas dari memegang tangan penulis dan seringkali mengajar penulis berbahasa Bidayuh.


Forum Bicara Ummah: "Akhlak Islamiyyah"


Pada sebelah petang hari yang pertama pula diadakan program riadhah bersama penduduk kampung iaitu dengan acara-acara menarik seperti perlawanan bola sepak (lelaki/bapa/belia), mengupas kulit epal (wanita/ibu) dan sukaneka (kanak-kanak), pada sebelah malamnya pula diadakan "Forum Bicara Ummah" dengan tajuknya "Akhlak Islamiyyah".


Dengan taklifan penulis yang menjadi moderator forum dan dibarisi oleh tiga orang ahli panel iaitu Ustaz Kariah Bin Abd Rahman (Pen. Pengarah Bahagian Dakwah, JAKIM Sarawak yang juga lulusan Ijazah Sarjana Dakwah & Kepimpinan dari UKM), Ustaz Mohd Syahnan Bin Mohd Zain (Pensyarah Politeknik Kuching dengan kelulusan Ijazah Sarjana Pendidikan Islam dari UTM Skudai) dan Ustazah Zainab Binti Mohd Ahmad (Pensyarah Politeknik Kuching lulusan Ijazah Sarjana Syariah Islamiyyah (Jinayah & Siasah) dari Institut Agama Islam Negeri Sumatera Utara). Dengan kemantapan tiga orang ahli panel ini, slot forum pada malam itu berjalan dengan lancar dan proses perkongsian ilmu menjadi lebih mudah ditambah dengan senda gurau yang menjadi daya tarikan ahli panel.

Air terjun Kg. Senah Rayang

Pada hari terakhir, ceramah motivasi dilakukan di dua tempat pada masa yang sama iaitu Seminar Keibubapaan (ibu/bapa) di Surau dan Motivasi Pelajar (belia/kanak-kanak) di Dewan Serbaguna Kg. Senah Rayang. Majlis perasmian penutupan program ini diadakan pada jam 11.30 tengahari juga di dewan serbaguna kampung tersebut.


p/s: Penulis insyaALlah akan 'upload'kan keseluruhan gambar pada entri yang seterusnya. Waterfall Kg. Senah Rayang, tidak akan kulupakan!




Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

11 di sibu sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di sibu sarawak - Google Blog Search


Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

BLOG SARAWAK: 11 <b>di sibu sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 11 Jul 2011 03:16 AM PDT

BLOG SARAWAK: 11 <b>di sibu sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 15 Jun 2011 12:00 AM PDT

BLOG SARAWAK: 11 <b>di sibu sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 15 Jun 2011 03:59 AM PDT

Helikopter Terhempas <b>di Sibu Sarawak</b>(Gambar) | melvister.com

Posted: 11 Apr 2011 03:51 AM PDT

Share

Sebuah helikopter terhempas di Sibu sejurus berlepas dari Dataran Sibu.Kejadian tersebut berlaku pada pukul 1.40 petang (isnin) sebaik sahaja menurunkan tiga penumpangnya termasuk pembantu khas kepada Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin di dataran itu.

Juruterbang helikopter itu, satu-satunya yang berada di dalam pesawat itu ketika kejadian, dihantar segera ke Hospital Sibu untuk rawatan. Keadaan juruterbang itu masih belum diketahui.

Setiausaha Akhbar Muhiyddin, Hafiz Abdul Halim yang ketika itu sedang berjalan menuju ke RH Hotel, kira-kira 100m dari dataran itu terkejut dengan kejadian itu.

"Helikopter itu tidak mengalami apa-apa masalah semasa kami berlepas dari Bintangor atau semasa dalam penerbangan. Saya sedang berjalan menuju hotel apabila saya dengar ia terhempas," kata Hafiz yang sebelum itu menaiki helikopter itu bersama-sama dua pegawai keselamatan.

Muhyiddin dan pegawai khas beliau yang menaiki helikopter berasingan turut mendarat di dataran yang sama sebelum kejadian itu. Mereka juga baru pulang dariBintangor. Timbalan Perdana Menteri dan rombongannya selamat," kata Hafiz

Sumber: Bernama

Tags: helikopter terhempas di sibu sarawak, gambar helikopter terhembas di sibu, helikopter terhempas selepas turunkan rombongan tpm, helikopter terhempas di dataran sibu, helikopter terhempas ketika membawa timbalan perdana menteri, rombongan perdana menteri ke sibu.

Incoming search terms:

Related posts:

  1. Pesawat Air Asia Terhempas Di Kuching
  2. Video Seks Anuar Ibrahim: UMNO Tabur Fitnah
  3. (Gambar) Mayat Lelaki Pakai Coli Mati Jatuh Kondominium
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

di negeri sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

di negeri sarawak - Google Blog Search


Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

BLOG SARAWAK: <b>di negeri sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 29 Jun 2011 01:43 AM PDT

Breakdown of RM1.18bil allocated(or abused?) at 10th <b>Sarawak</b> state <b>...</b>

Posted: 27 Jun 2011 10:06 PM PDT

SOALAN NO 130

PEMBERITAHUAN PERTANYAAN DEWAN RAKYAT

PERTANYAAN       : LISAN

DARIPADA              : PUAN TERESA KOK SUH SIM [SEPUTEH]

TARIKH                    : 21 JUN 2011 (SELASA)

SOALAN                   :

Soalan yang dibangkitkan oleh PUAN TERESA KOK SUH SIM [SEPUTEH] minta PERDANA MENTERI (Dato' Sri Haji Mohd Najib bin Tun Haji Abdul Razak) menyatakan nama projek dan nilai projek pembangunan yang telah diumumkan oleh setiap Kementerian dalam 2 bulan sebelum dan semasa kempen pilihan raya negeri Sarawak pada April 2011. Di antara projek yang telah diumumkan ini, berapakah akan dilaksanakan dalam tahun ini.

Jawapan yang diberi adalah sehingga 30 April 2011, sebanyak 62 program/projek bernilai RM 1.18 billion telah diumum untuk dilaksanakan di seluruh Negeri Sarawak. Program/projek yang diumumkan merupakan program/projek yang telah dirancang lebih awal. Sebanyak 52 projek dilaksanakan dalan tahun 2011 dan selebihnya akan dilaksanakan pada tahun-tahun hadapan.

Butiran mengenai bilangan projek dan kos mengikut kementerian/agensi adalah seperti berikut:

BIL KEMENTERIAN / AGENSI / JABATAN JUMLAH
BIL NILAI (RM)
1 PERUNTUKAN KHAS YAB PERDANA MENTERI (ICU JPM) 34 22,748,000.00
2 KEMENTERIAN KEMAJUAN LUAR BANDAR DAN WILAYAH (KKLW) 13 535,260,000.00
3 KEMENTERIAN SUNBER ASLI DAN ALAM SEKITAR (NRE) 2 2,000,000.00
4 KEMENTERIAN PERTAHANAN (MINDEF) 1 48,000,000.00
5 KEMENTERIAN KESIHATAN (MOH) 3 212,528,000.00
6 KEMENTERIAN PERTANIAN DAN INDUSTRI ASAS TANI (MOA) 1 20,000,000.00
7 KEMENTERIAN PELAJARAN (MOE) 5 65,640,000.00
8 KEMENTERIAN TENAGA, TEKNOLOGI HIJAU DAN AIR (keTTHA) 1 70,000,000.00
9 KEMENTERIAN KERJA RAYA (KKR) 1 200,000,000.00
10 KEMENTERIAN SAINS, TEKNOLOGI DAN INOVASI (MOSTI) 1 4,500,000.00 
  JUMLAH 62 1,180,676,000.00

Pecahan peruntukan yang diluluskan mengikut kategori projek adalah seperti berikut:

BIL KEMENTERIAN / AGENSI / JABATAN JUMLAH
BIL NILAI (RM)
1 BINA/NAIKTARAF MASJID/SURAU 3 3,114,000.00
2 BINA/NAIKTARAF DEWAN/BALAIRAYA 8 6,920,000.00
3 BINA/NAIKTARAF JALAN/LORONG 8 293,060,000.00
4 BAIKPULIH RUMAH PANJANG 4 3,223,000.00
5 BEKALAN AIR 6 334,600,000.00
6 BEKALAN ELEKTRIK 2 20,700,000.00
7 JETI JAMBATAN 3 225,000,000.00
8 BINA/NAQIKTARAF KLINIK/HOSPITAL 3 212,528,000.00
9 BINA/NAIKTARAF SEKOLAH 5 65,640,000.00
10 RANCANGAN TEBATAN BANJIR/PARTI/CULVERT 2 2,000,000.00 
11 SUMBANGAN DAN BANTUAN 9 65,640,000.00
12 RUMAH IBADAT BUKAN ISLAM 7 2,800,000.00
13 LAIN-LAIN 2 4,800,000.00
  JUMLAH 62 1,180,676,000.00

0.000000 0.000000

Be the first to like this post.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
 

BLOG SARAWAK

Copyright 2010 All Rights Reserved