ads

Isnin, 15 Ogos 2011

11 di lawas sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di lawas sarawak - Google Blog Search


BLOG SARAWAK: 11 <b>di lawas sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 11 Jul 2011 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG SARAWAK: 11 <b>di lawas sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 11 Jun 2011 12:00 AM PDT

Post image for Bukit Sari Benteng  Kuat PBB di Zon Utara Sarawak

Bagaimanakah nasib kerusi PBB  di utara pada pilihan raya kali ini?  Adakah sentimen pengundi bandaran Cina kini mula menjangkiti pengundi kawasan bumiputera  zon utara  Sudah adakah perubahan cara berfikir pengundi golongan tersebut?

Berdasarkan pengamatan penulis, kerusi Bukit Sari milik Datuk Amar Awang Tengah Ali Hasan  adalah kerusi yang paling kukuh setakat ini. Malah menurut sumber PKR di Kuala Lumpur, mereka mengakui kawasan Datuk Amar Awang Tengah sukar ditembusi.  Janganlah cuba berkempen sebagaimana berkempen di Padungan, Pending, Kota Sentosa,  atau Batu Lintang.

Jangan pula terkejut  apabila ceramah politik pembangkang cuma mendapat respons yang paling sedikit berbanding di tempat lain. Menurut beberapa penduduk di kawasan DUN Bukit Sari Datuk Amar Awang Tengah sentiasa turun dan menjaga kawasan. Kita dapat mengukur kesetiaan penduduk kawasan kepada Tengah apabila sebaiknya sahaja beliau tiba di Lawas, ramai akar umbi sudah berbaris menunggu kedatangan beliau untuk  berjumpa dan bermesra dengannya.

Cerita kemurahan hati Datuk Amar Tengah pula sudah merebak ke kawasan-kawasan DUN lain. Difahamkan rumah beliau di Jalan Tabuan, Kuching sentiasa didatangi oleh penduduk di sekitar Kuching hingga ke Serian khususnya pada hari Jumaat tanpa putus-putus.  Malah dari satu tahap kelihatan  rumah Awang Tengah tempat penyelesaian atau tapak aduan rakyat.

Personaliti lulusan psikologi dan sains politik dari Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) yang berumur 56 tahun ini cukup mesra dan rapat dengan akar umbi menjadikannya amat popular kalangan rakyat akar umbi. Naib Presiden Kanan PBB ini juga mempunyai hubungan baik dengan komponen BN lain. Tidak hairan nama Tengah turut disebut-sebut sebagai antara calon Ketua Menteri Sarawak. Sekiranya berlaku, ia merupakan satu pengiktirafan kepada masyarakat di utara Sarawak terhadap kepimpinannya  yang berjaya menghasilkan undi popular pada pilihan raya lepas.

Lawas kini bukan  kawasan kecil yang kita kenali 10 tahun yang lalu. Kini Lawas sudah berubah wajah. Tak pernah terfikir oleh penduduk di sana, Lawas akan memiliki sebuah hotel yang terkenal di seluruh Malaysia. Kini Lawas adalah satu-satunya tempat Hotel Seri Malaysia  di Sarawak bertaraf tiga bintang yang menjadi tanda aras pembangunan di Lawas.

Yang terkini Hopsital Lawas yang bernilai  RM80 juta akan dibina apabila baru diumumkan baru-baru ini.  Pembinaan lapangan terbang baru  di Lawas juga dijangka akan dibuat dalam beberapa tahun ini. Selain itu Lawas Shopping Mall, Pusat Budaya Lun Bawang, Rumah Awam Lawas, Sundar dan Trusan, pembinaan 300 buh unit rumah kos rendah dan pembinaan empangan hidro Lawas berkapasiti 600mw. Ternyata banyak pembangunan sudah dilaksanakan kecuali sebahagian kecil kemudahan infrastruktur. Bagaimanapun yang belum dilaksanakan sudah dimasukkan dalam idang Keberhasilan Utama Negara (NKRA).

Pada pilihan raya 2006, Awang Tengah  memperoleh undi sebanyak 5,596 undi. PKR  yang diwakili Mohamad Ibrahim hanya mendapat 98 undi  manakala Japar Suyut dari Bebas mendapat 321 undi.  Dengan kata lain, Tengah mendapat 5,275 undi majoriti.

Apakah kali ini Tengah mendapat tentangan hebat? Kalau dahulu, PKR yang cuma mendapat 98 undi. Kini PKR mengatur strategik politik mereka. PKR berharap dengan mengambil dan meletakkan Japar Suyut sebagai calon PKR mereka pasti akan meraih undi yang lebih banyak berbanding dengan pencapaian PKR pada pilihan raya lepas. Adakah strategi ini akan berjaya dengan mengambil kira sentimen politik semasa di Bukit Sari? Pastinya, seramai 9,983 pengundi di Bukit Sari lebih bijak menentukan pilihan mereka nanti.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

BLOG SARAWAK: 11 <b>di lawas sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 12 Apr 2011 12:00 AM PDT

Post image for Bukit Sari Benteng  Kuat PBB di Zon Utara Sarawak

Bagaimanakah nasib kerusi PBB  di utara pada pilihan raya kali ini?  Adakah sentimen pengundi bandaran Cina kini mula menjangkiti pengundi kawasan bumiputera  zon utara  Sudah adakah perubahan cara berfikir pengundi golongan tersebut?

Berdasarkan pengamatan penulis, kerusi Bukit Sari milik Datuk Amar Awang Tengah Ali Hasan  adalah kerusi yang paling kukuh setakat ini. Malah menurut sumber PKR di Kuala Lumpur, mereka mengakui kawasan Datuk Amar Awang Tengah sukar ditembusi.  Janganlah cuba berkempen sebagaimana berkempen di Padungan, Pending, Kota Sentosa,  atau Batu Lintang.

Jangan pula terkejut  apabila ceramah politik pembangkang cuma mendapat respons yang paling sedikit berbanding di tempat lain. Menurut beberapa penduduk di kawasan DUN Bukit Sari Datuk Amar Awang Tengah sentiasa turun dan menjaga kawasan. Kita dapat mengukur kesetiaan penduduk kawasan kepada Tengah apabila sebaiknya sahaja beliau tiba di Lawas, ramai akar umbi sudah berbaris menunggu kedatangan beliau untuk  berjumpa dan bermesra dengannya.

Cerita kemurahan hati Datuk Amar Tengah pula sudah merebak ke kawasan-kawasan DUN lain. Difahamkan rumah beliau di Jalan Tabuan, Kuching sentiasa didatangi oleh penduduk di sekitar Kuching hingga ke Serian khususnya pada hari Jumaat tanpa putus-putus.  Malah dari satu tahap kelihatan  rumah Awang Tengah tempat penyelesaian atau tapak aduan rakyat.

Personaliti lulusan psikologi dan sains politik dari Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) yang berumur 56 tahun ini cukup mesra dan rapat dengan akar umbi menjadikannya amat popular kalangan rakyat akar umbi. Naib Presiden Kanan PBB ini juga mempunyai hubungan baik dengan komponen BN lain. Tidak hairan nama Tengah turut disebut-sebut sebagai antara calon Ketua Menteri Sarawak. Sekiranya berlaku, ia merupakan satu pengiktirafan kepada masyarakat di utara Sarawak terhadap kepimpinannya  yang berjaya menghasilkan undi popular pada pilihan raya lepas.

Lawas kini bukan  kawasan kecil yang kita kenali 10 tahun yang lalu. Kini Lawas sudah berubah wajah. Tak pernah terfikir oleh penduduk di sana, Lawas akan memiliki sebuah hotel yang terkenal di seluruh Malaysia. Kini Lawas adalah satu-satunya tempat Hotel Seri Malaysia  di Sarawak bertaraf tiga bintang yang menjadi tanda aras pembangunan di Lawas.

Yang terkini Hopsital Lawas yang bernilai  RM80 juta akan dibina apabila baru diumumkan baru-baru ini.  Pembinaan lapangan terbang baru  di Lawas juga dijangka akan dibuat dalam beberapa tahun ini. Selain itu Lawas Shopping Mall, Pusat Budaya Lun Bawang, Rumah Awam Lawas, Sundar dan Trusan, pembinaan 300 buh unit rumah kos rendah dan pembinaan empangan hidro Lawas berkapasiti 600mw. Ternyata banyak pembangunan sudah dilaksanakan kecuali sebahagian kecil kemudahan infrastruktur. Bagaimanapun yang belum dilaksanakan sudah dimasukkan dalam idang Keberhasilan Utama Negara (NKRA).

Pada pilihan raya 2006, Awang Tengah  memperoleh undi sebanyak 5,596 undi. PKR  yang diwakili Mohamad Ibrahim hanya mendapat 98 undi  manakala Japar Suyut dari Bebas mendapat 321 undi.  Dengan kata lain, Tengah mendapat 5,275 undi majoriti.

Apakah kali ini Tengah mendapat tentangan hebat? Kalau dahulu, PKR yang cuma mendapat 98 undi. Kini PKR mengatur strategik politik mereka. PKR berharap dengan mengambil dan meletakkan Japar Suyut sebagai calon PKR mereka pasti akan meraih undi yang lebih banyak berbanding dengan pencapaian PKR pada pilihan raya lepas. Adakah strategi ini akan berjaya dengan mengambil kira sentimen politik semasa di Bukit Sari? Pastinya, seramai 9,983 pengundi di Bukit Sari lebih bijak menentukan pilihan mereka nanti.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

BLOG SARAWAK: 11 <b>di lawas sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 02 Jun 2011 11:12 PM PDT

URL Sumber Asal :-

Boeing Ada <b>Di</b> Limbang Atau <b>Lawas</b>? « <b>Di</b> Halaman Limbang….

Posted: 30 May 2011 07:26 AM PDT

NAK ke Limbang memerlukan kita menggunakan ATR atau Fokker untuk jalan udara melalui Miri, untuk jalan darat kita kena melintasi negara Brunei dulu dan nak gunakan jalan laut kena pula melalui Labuan. Limbang ni satu wilayah yang payah untuk kita kunjungi jika tak ada apa-apa yang penting untuk ke situ. Jika nak datang sahaja tanpa tujuan pasti orang tak akan datang ke Limbang.

Mereka-mereka yang datang ke Limbang mungkin kerana ada kepentingan seperti urusan rasmi kerja, nak melawat saudara mara dan mungkin ada hal-hal yang berkaitan dengan Limbang. Jarang orang yang datang ke Limbang semata-mata untuk datang sahaja dan pasti ada tujuan yang nak ke situ.

Tapi, mengapa pihak penerbangan MAS ataupun Airasia tidak menggunakan laluan Limbang untuk destinasi ke Kuala Lumpur ke, Kuching ke, Kota Kinabalu ke ataupun mana-mana destinasi di wilayah Sarawak misalnya. Yang aku tahu sejak dulu-dulu lagi hanyalah Miri, Lawas dan Kota Kinabalu(itupun sekali seminggu dan sekarang tiada lagi) sahaja destinasi yang melalui Limbang.

Adakah di Limbang ni tak ada apa-apa yang nak dilihat, ditengok, dilawati sehinggakan terpaksa pihak MAS menggunakan Miri sebagai tempat perrsinggahan sementara menunggu kapal terbang untuk ke Limbang. Mengapa tak ada kapal terbang yang terus dari destinasi yang lain ke Limbang? Adakah juga kerana lapangan terbang yang dibina hanya untuk setakat ATR atau Fokker sahaja? Mengapa tak dibina landasan yang boleh juga digunakan untuk kapal terbang seperti Boieng ke? Tak perlulah aku nak pergi ke Miri atau Brunei atau Labuan ataupun Kota Kinabalu untuk pergi ke wilayah lain di Malaysia ni. Ataupun suatu masa nanti aku terpaksa menggunakan kapal terbang jenis Boeing di Lawas? Ia tak mustahil boleh berlaku, memandangkan sekarang kerajaan dah berura-ura nak bina lapangan terbang baru di Lawas, khas untuk bahagian utara Sarawak dan wilayah yang bersempadan dengan Sarawak iaitu sekitar Beufort, Sabah.

Jikalah Lawas mempunyai landasan yang sesuai untuk Boeing, pasti pembangunan di Lawas semakin rancak lagi, dengan adanya Hotel Seri Malaysia yang sudah untuk mempastikan bahawa yang Lawas suatu hari nanti akan membangun seiring dengan wilayah-wilayah yang lain sedang  dan telah membangun.

Ini hanyalah gambaran aku sahaja tapi ia boleh untuk direalisasikan dengan kesungguhan orang di situ dan pemimpin yang betul-betul seorang pemimpin bagi wilayah itu sendiri.

Dan mungkin tahai nanti akan terbang ke sana dan ke sini bila perkara ini berlaku atau mungkin tahai akan dilupakan dan diganti dengan "tahai-tahai moden" dari luar sana yang lebih enak lagi bagi generasi yang baru ini. Yang pasti ramai orang yang bukan orang Lawas akan datang ke situ bukan lagi atas urusan rasmi dan melawat saudara mara seperti di Limbang dulu-dulu tapi atas urusan mencari kekayaan. Mungkin aku dan kita di Limbang dan Lawas tidak turut serta mencari urusan kekayaan juga tapi sekadar mengatakan Limbang atau Lawas sudah ada pembangunan dan sudah membesar, syukurlah…

This entry was posted on May 30, 2011. It was filed under Catatan Musafir and was tagged with .

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Majlis Tilawah Al-Quran Peringkat Negeri <b>Sarawak</b> 1432H <b>...</b> - Blogspot

Posted: 13 May 2011 10:15 PM PDT

Salam Hormat dan Salam 1Malaysia semua.......

Setelah sekian batahnya udah nda batutu ah blog ani tiba2 takanang kan bacaita. Bulan 3 lapas, kumpulan kami (AMANI) kana nobat akan jadi juara Nasyid Peringkat Bahagian Limbang yang mana majlis ani diadakan di Perkarangan Masjid Dato Pengiran Haji Metussin, Kpg. Dato, Kuala Lawas. Majlis ani diadakan 2 hai, dai 10 sampai 11 Mac 2011. Kumpulan Nasyid disertai oleh 4 kumpulan Moden dan 1 kumpulan Tradisi. Kalau kan tahu, aku ni 2 hai sabalum ptandingan bahau tah dilagau masuk dalam kumpulan ani dan bahau jua dapat nama kumpulan. Ahenya nama Amani dipilih. Manjalang haie patandingan, biasalah, gaga tatap ada. haha.. Alhamdulillah ajiki kumpulan Amani ada di sana, kumpulan Amani dinobat akan Juara Bahagian.

12 Mei alum batah ani, kumpulan Amani dibagi sekali lagi peluang untuk mampasambahakan nasyid kumpulan Amani pada malam panutupan Majlis Tilawah Al-Quran Peringkat Negeri Sarawak (09-12 Mei 2011) di Dataran Amphiteater Lawas (sabalah Hotel Seri Malaysia Lawas). Taim riasal patangnya atu hujan tuun kia labat jua la, ingatkan batah, upanya nda jualah. taduh tah jua bainut. hehe.. Jadinya, poogem atu stat jam 8 satangah la camatu. Mun kamu kan tahu, Tuhan nganyatahu asa batis kami kan sajam nunggu TYT datang die2 ah pantas malam atu bajual muha (hantap jua, haha).. sangal yoo... ahenya dalam 8.30 tu datang tah jua TYT. Abis jua daita badia batah atu.

TYT disambut dgn selawat ka atas Nabi dan ditauskan dgn pancaragam pulis lagu Negeri Sarawak. Salasai saja lagu naagi atu, kumpulan Marhaban lagi dan satausnya kumpulan Amani. Mjlis disambung dgn ulasan katua hakim dan segala2 ucapan ulih uang basa2. Johan Qari dan Qariah bilang uwang dai Kuching utk Qari dan MUkah utk Qariah. Tahniah dan Syabas.... Majlis tamat dalam kul 11 lalu miatu.. So kapada yang inda hampit datang saiatu, dai ai 1, 9 haibulan sampai 12  setu, andang ugilah, bila lagi masa kitani kan manyukung industri Islamic kitani di Lawas ani khasnya, di Sarawak ani amnya.

Kapada yang talibat dalam poogam ani samada sacaa langsung atau nda langsung syabas kaana talah manjayakan poogam Islam yang mulia ani...
Salam Ukhuwah dan Salam perpaduan....

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

11 di bau sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di bau sarawak - Google Blog Search


MAJLIS BERBUKA PUASA <b>DI</b> KG SEGUBANG, <b>BAU</b> | <b>Sarawak</b> Post | Berita <b>...</b>

Posted: 15 Aug 2011 10:02 AM PDT

PROGRAM MEMPERKASA AQIDAH ANAK-ANAK SAUDARA BARU 2011

BAU :W.A.B Reality  dengan kerjasama Guru Pelatih PISMP Pengajian Agama ambilan Januari 2011 Institut Pendidikan Guru Kampus Batu Lintang telah melaksanakan satu program yang telah melibatkan anak-anak saudara baru di Kg. Segubang, Bau pada hari Ahad yang lepas.. Program tersebut telah berjaya dengan jayanya yang berlangsung selama setengah hari iaitu dari selepas Zuhur hingga selepas solat Tarawikh. Seramai 19 orang guru pelatih dari kumpulan PISMP Pengajian Agama dan Quran Sunnah serta diiringi oleh pensyarah pembimbing, Ustazah Sharifah Nooraida bt Wan Hasan.

Tujuan utama program ini diadakan adalah untuk memberi pendedahan kepada anak-anak saudara baru mengenai pentingnya menjaga serta memperkasa aqidah dari pelbagai sudut seperti menjalani kehidupan seharian, menjalankan ibadah dan melaksanakan syariah Islam pada landasannya. Program ini disertai oleh seramai 38 orang anak-anak saudara baru dari usia 6 hingga 20 tahun.

Program bermula dengan sesi "Ice Breaking" yang dikendalikan oleh saudara Mohd Afiq bin Salahuddin tentang proses kejadian manusia menurut perspektif Islam dan Sains. Setelah itu, program diteruskan dengan aktiviti "Tresure Hunt" dan "Obstacle" berkisar tentang konsep Rukun Islam dan Iman. Aktiviti berakhir dengan slot refleksi yang dikendalikan oleh saudara Muhammad Syaharuddin bin Ibrahim.

Seramai 23 keluarga di Kg. Segubang telah sama-sama menjayakan program tersebut. Program tersebut bukan sahaja menarik perhatian murid-murid di situ malahan turut menarik minat ibu bapa mereka untuk turut sama-sama mendengar dan melihat anak-anak mereka sepanjang program ini berjalan. Menurut ketua Kg. Segubang, En. Komet, beliau sangat tertarik dengan pendekatan yang digunakan oleh guru pelatih IPG Batu Lintang dalam usaha memberi pendedahan kepada mereka dalam aspek aqidah yang mana penduduk Islam di situ adalah minoriti. Beliau juga mengharapkan program seumpama itu dapat diadakan lagi untuk masa yang akan datang dan beliau sangat berterima kasih kerana guru pelatih IPG Batu Lintang dapat memberikan satu ilmu ilmiah yang sangat berguna pada mereka.

Majlis berbuka puasa anjuran W.A.B Reality dengan kerjasama IPG Kampus Batu Lintang dimulakan dengan ucapan alu-aluan oleh Pengerusi Urusetia Saudara Kita (USK), Dr. Herman Ritom mewakili Pengarah W.A.B Reality. Beliau telah menggalakkan program-program sebegini perlulah diteruskan bagi menjaga masyarakat saudara baru khususnya di Kg. Segubang.

Beliau turut melahirkan jutaan terima kasih kepada Datuk Seri Wan Abu Bakar kerana khidmat baktinya selama ini dalam mengambil berat perihal saudara baru di Kampung Segubang. Setelah itu, majlis diteruskan dengan penyampaian sumbangan oleh Pengarah W.A.B Reality, Datuk Seri Wan Abu Bakar bin Tuanku Haji Mohamad kepada semua 23 buah keluarga saudara baru. Sumbangan berupa beras dan hamper juga turut disampaikan oleh Pengarah IPG Kampus Batu Lintang, Tuan Haji Awang Hambali bin Haji Awang Hamdan kepada seramai 40 orang peserta Program Memperkasa Aqidah 2011.

Selesai penyampaian hadiah dan cenderamata, majlis berakhir dengan solat Isyak dan solat Tarawikh secara berjemaah, yang diimami oleh pelajar IPG Batu Lintang iaitu saudara Muhammad Syahir bin Mahadi al-Hahiz. Diharapkan program sebegini dapat dilaksanakan untuk masa hadapan dalam memperkasa aqidah saudara baru khususnya.

Copy the code below to your web site.
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

11 di limbang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di limbang - Google Blog Search


BLOG SARAWAK: 11 <b>di limbang</b> - Google Blog Search

Posted: 14 Jul 2011 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

Mengejar Ketenangan « <b>Di</b> Halaman <b>Limbang</b>….

Posted: 14 Jul 2011 03:52 AM PDT

MUNGKIN suasana di Limbang masa ini amat damai dan tenang dengan bercahayakan warna malam yang pekat dan gelap dan tidak dinodai oleh kebisingan jentera-jentera yang bergerak. Mungkin itulah trademark bagi Limbang berbanding dengan bandar-bandar lain yang hiruk-pikuk dengan kebisingan kemodenan yang semakin matang dan ganas.

Biasanya dalam lingkungan jam 9 malam ke atas, suasana pekan Limbang akan senyap dan terkadang-kadang terdengar jeritan rumah pub yang menjadi gilaan orang-orang tertentu untuk menenangkan fikiran yang kusut dengan ketenangan pekan Limbang. Sebenarnya tak perlu pub dan tempat-tempat yang seangkatan dengannya untuk kita menenangkan fikiran. Cukuplah dengan apa yang ada di Limbang, sememangnya apabila berada di Limbang dengan suasana yang tenang dan rilek sudah cukup untuk menenangkan fikiran yang kusut dan resah.

Kadang-kadang ketenangan yang ada di Limbang tak dapat juga untuk mengubati hati yang luka dan resah bagi seseorang yang mengalami tekanan dalam kehidupan seharian, masalah kewangan, masalah rumahtangga, masalah cinta dan pelbagai masalah yang sentiasa mengekori kita. Mungkin ketenangan di Limbang hanya sesuai untuk yang belum pernah lagi menjejaki kaki di Limbang, mungkin di situlah ketenangan hanya dikecapinya nanti.

Bagi mereka-mereka yang dah lama hidup di Limbang sejak dilahirkan lagi, mungkin bagi mereka ketenangan yang ada di Limbang tiada apa-apa. Dan mungkin juga bagi mereka ketenangan dinilai dari sudut pembangunan, dengan adanya bangunan yang tinggi, adanya kemudahan seperti air dan api, adanya jalanraya yang baik, kemudahan-kemudahan yang cukup dan ia sudah untuk mewujudkan ketenangan dalam kehidupan mereka-mereka itu.

Dan jika tiada pembangunan sebegitu mungkin meragut ketenangan yang ada di Limbang dari sudut kemodenan, ekonomi dan sosial

Semuanya kita perlukan ketenangan untuk hidup, haiwan-haiwanpun perlukan ketenangan tanpa gangguan dari kerakusan manusia, pencuri-pencuripun nak kan ketenangan daripada diganggu oleh pihak yang berkuasa yang menganggu aktiviti mereka, ahli politikpun nak kan ketenangan agar politik mereka tidak disanggah oleh pihak lain dan kita semua ada ketenangan tersendiri yang perlu kita jagai.

Wujudkah ketenangan dengan adanya pembangunan bagi orang yang belum lagi mengecapi pembangunan, bagi yang belum mengecapi kemewahan, yang belum mengecapi cinta yang sejati, yang belum mengecapi pekerjaan yang tetap, yang belum mengecapi jawatan yang tinggi, yang belum mengecapi rumah sendiri, yang belum mengecapi kelahiran anak, yang belum mengecapi kesetiaan dan berbagai lagi yang belum kita kecapi dan perolehi.

Adakah boleh ajaran agama Islam yang kita anuti sekarang boleh memberi ketenangan tanpa kita ada apa-apa yang hendak dikecapi?

This entry was posted on July 14, 2011. It was filed under Catatan Musafir and was tagged with .

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

ISMADI YUSUF: Bila Aku Bercuti <b>Di Limbang</b> - Bahagian Akhir

Posted: 20 Jun 2011 04:22 AM PDT

DAN aku telah berada lagi di KL... cuti seminggu di Limbang sungguh mengujakan. Mungkin aku berharap benar untuk terus berada di Limbang. Permohonan untuk aku balik ke Limbang belum ada keputusan lagi...bilakah? Hanya Allah yang mengetahui segala yang berlaku dan akan berlaku dengan penuh hikmah-Nya mengapa aku masih di sini.. Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

11 di kuching sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di kuching sarawak - Google Blog Search


Jejalan Kat Waterfront Dan Little India <b>Kuching Sarawak</b> (Part 1)

Posted: 14 Aug 2011 12:37 AM PDT

Akak breakfast makan bubur nasi segera  kat dalam bilik ajer sebab kami  tak ambil yang ada b/fast sebab rasa tak berbaloi.  Anak-anak cuma minum air pastu terus  jalan kaki ke Kuching Waterfront. 

Laju betul budak 2 orang ni jalan tinggalkan akak.  Sunyi sepi ajer kat sini..ingatkan adalah kedai jual makanan.  Kat sebelah kiri jalan besar banyak kedai yang menjual barang antik.  Malas nak seberang cuma tenguk ajer dari jauh.

Mula-mula nak naik sampan tapi bila pakcik tu kata yang ada cuma taman orkid ..kami tak jadi nak ke seberang.  Kalau gi petang baru best kata pakcik tu.

Tugu yang ada kat area Kuching Waterfront. Nak ambil gambar Imran dan Firdaus kat sini pun mereka tak nak.  Geram betullah.

Bila dah ambil gambar kami terus jalan ke depan nak tuju ke India Street.  Oleh sebab tak tau nak ke situ akak bertanya kat seorang pekerja hotel yang sedang menunggu bas.

Ingatkan kawasan Little India ni ramailah orang India  yang berniaga rupanya lagi ramai peniaga berbangsa China.

India Street terletak diantara  Jalan Power, Jalan Gambir dan Jalan Barrack. Orang tak ramai sangat masa kami sampai. India Street  cuma boleh dilawati pada waktu siang sahaja, diantara 8.00 pagi hingga 6.00 petang.

Koleksi tudung, t shirt kenangan, kain batik sarawak  memang banyak di jual di sini.  Ada juga kedai kasut, cenderamata, sandal, baju melayu dan koleksi rantai tangan serta kain kain ela bagi yang berminat.  Ada gak kedai jual peralatan dan barang bakeri.

Terdapat juga gerai-gerai kecil di kaki lima menjual barang perhiasan seperti kalung kristal dan hasil kraftangan tempatan.

 Di sini ada tempat makan  tapi anak akak nak jenguk apa yang ada kat lorong-lorong kecil di situ. Masa kami sampai peniaga baru nak buka gerai.

 Kat lorong ada gerai-gerai yang menjual sotong, ayam goreng,hati ayam dan macam-macam lagi termasuk mee dan bihun goreng.  Ingat ada tempat nak lepak tapi tak ada.  Akhirnya beli ajer apa yang anak nak makan, terus pergi ke sebuah restoren.

Lepas pekena roti telur dan air kat restoren tersebut, kami jejalan lagi kat sini.

Kalau nak beli cenderahati camni pun ada dan di tepi jalan ada orang lelaki jual gambir sarawak, akak cuma tenguk camner rupanya dan akhirnya akak tak beli satu apa pun kat sini.

Di hujung jalan Little India kami ternampak banyak van yang berhenti kat sini.  Ada van yang ada permit dan ada van sapu.

Oleh sebab kami bertiga bila tanya nak sewa kereta bawa sendiri dekat seratus,  van ataupun teksi nak ke kampung budaya sahaja (RM80.00 tak termasuk bayaran masuk) ataupun ke Setubung dengan harga yang sama,  kami ambil keputusan tak pergi ke situ.  Rasa tak berbaloilah pulak, nanti kalau ada rezeki boleh datang lagi dangan suami dan anak-anak yang lain.

Akhirnya kami naik van ni, sajer jejalan kat mana tah (lupalah nama tempat tu) dengan bayaran cuma RM2.00 seorang.  Bila sampai ke perhentian terakhir tak apa yang menarik kami tak turun kat situ dan terus bayar lagi untuk ke perhentian van semula.
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

11 di mukah sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di mukah sarawak - Google Blog Search


BLOG SARAWAK: 11 <b>di mukah sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 11 Jul 2011 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG SARAWAK: 11 <b>di mukah sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 11 Jul 2011 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

Hiddy Asri&#39;s Blog: Ikan Keli yg ditangkap <b>di Mukah /Sarawak</b>

Posted: 02 Oct 2004 12:00 AM PDT

[unable to retrieve full-text content]Ikan Keli yg ditangkap di Mukah /Sarawak. E-mail yang HiddyAsri dapat kali ni tak ada cerita just gmbr. Anyway, who knows the story? Tell me??!! Dicatat oleh Hiddy Asri di 6:41 PM ...
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

BLOG SARAWAK: 11 <b>di mukah sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 09 Jul 2011 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG SARAWAK: 11 <b>di mukah sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 09 Jul 2011 12:00 AM PDT

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera..

Syukur Alhamdulillah, pada kali ini dapat luangkan sedikit masa untuk menggerakkan jari jemari saya bagi meluahkan rasa kegembiraan setelah berada 5 tahun di Mukah Sarawak..

Terasa begitu sekejap masa berlalu.. Dalam terpaksa berkhidmat di Mukah Sarawak, sedar tak sedar dah lebih 5 tahun saya berada di sini.. Dalam pada tu saya telah pun mempunyai harta yang paling berharga dalam hidup saya iaitu...  2 orang hero saya.. ;)

Gambar terbaru saya dengan 2 orang hero..

Banyak kenangan indah, suka dan duka yang saya lalui sepanjang berada di sini.. Tapi kata orang walaupun hujan emas jatuh di negeri orang sekali pun, dan hujan batu turun di negeri sendiri.. lebih baik di negeri sendiri.. ;) 

Saya mula menjejakkan kaki ke bumi Mukah Sarawak pada 3 April 2006 dan melapor diri pada keesokan harinya iaitu 4 April 2006.. Masa tu Politeknik Mukah ni hanya ada seramai 260 orang pelajar.. Pada masa sekarang ini pelajar PMU dah melebihi 3000 orang pelajar..

Saya dan isteri menjejakkan kaki ke Mukah pada tahun 2006

Masa tu jabatan yang saya bertugas sekarang ni iaitu Jab. Kej. Elektrik belum di buka lagi.. Tapi ada 2 orang staf yang mempunyai latar belakang elektrik yang masing-masing sedang berada di Jab. Teknologi Maklumat Dan Komunikasi dan Jab. Matematik Sains Dan Komputer..

Pada sesi Jun 2006 saya, Pn. Harniza dan En. Firdaus di arahkan untuk membuka Jabatan Kejuruteraan Elektrik.. Masa tu agak terkial-kial jugalah kami.. Baru mula bekerja, terlalu banyak perkara yang kami tak tahu.. Lepas tu diarahkan pula untuk membuka dan seterusnya mentadbir jabatan.. 

Syukur alhamdulillah dengan berkat usaha untuk mencuba sebaik yang mungkin.. Akhirnya kami berjaya juga membuka JKE.. Dapatlah membeli barang-barang keperluan untuk pejabat dan proses P&P sebelum membuat pengambilang sulung pada sesi Januari 2007..  

Mengikuti sesi Training peralatan-peralatan P&P dari pembekal

Kami memulakan pengambilan pertama dengan sebuah kelas untuk program Sijil Kejuruteraan Elektrik & Elektronik dan sebuah kelas untuk Diploma Kejuruteraan Elektronik.. Bilangan pelajar masa tu 38 orang..

Pada masa tu di JKE kami hanya ada seramai 7 orang pensyarah dan seorang juruteknik.. Kira oklah pada masa tu.. Dalam masa yang sama kami turut membantu mengajar kursus elektrik untuk pelajar-pelajar semester 1 dan semester 2 Jab. Kej. Mekanikal, kursus Digit untuk pelajar Teknologi Maklumat dan seterusnya Kursus Matematik Kejuruteraan.. 

Staf awal JKE..

Pada semester berikutnya iaitu pada Julai 2007, pertambahan pelajar JKE meningkat kepada 3-4 kali ganda.. Kami dikehendaki menerima 3 buah kelas pelajar sijil dan 3 buah kelas pelajar Diploma.. dengan kemasukan pelajar baru JKE dalam lingkungan 200 orang.. Semester tersebut merupakan rekod pengambilan pelajar PMU paling ramai setakat ini dengan bilangan kemasukan keseluruhan pelajar hampir 1000 orang.. 

Terlalu banyak kenangan-kenangan indah sepanjang 5 tahun berada di PMU yang tidak dapat digambarkan dengan kata-kata mahupun tulisan.. Saya cuba untuk berkongsikan sebahagian daripadanya.. ;)

Mengikuti Kursus Pendawaian di Makmal Pendawaian JKE

Hari Keluarga Pertama JKE di Pantai Tapak Pesta Kaul..

Menerima ole-ole dari Ketua Jab. pertama JKE sempena hari keluarga PMU

Menjadi Pegawai Pengiring pertandingan ROBOCON di PSMZA, Dungun

Bersama isteri sewaktu mengikuti kursus CPCM di Kuching..

Baru balik dari Barok Cafe, Kuching.. Naik perahu di malam hari..

Mengikuti Kursus Induksi bersama isteri di Langkawi..

Kenangan di Langkawi bersama Ikan Arapaima gergasi..

Membawa pasukan kayak PMU menyertai Safari berakit sempena Pesta Kaul 2008

Aktiviti Berakit.. 

Gambar-gambar sewaktu mengadakan Xplorasi kelab kayak PMU pada tahun 2008..

Gambar-gambar kenangan sewaktu Mengikuti kursus Biro Tata negara di Kundasang Sabah 

Di antara bulan Jun 2008 sehingga Disember 2010 saya banyak terlibat dengan urusan pengurusan Politeknik.. Jadi kerja-kerja saya banyak tertumpu pada mesyuarat dan kerja-kerja pejabat.. Jadi tak ada banyak perkara menarik yang dapat dikongsikan bersama.. 

Kalau anda berminat nak tahu juga, bolehlah layari blog sembang hari2.. Ada sedikit sebanyak coretan demi coretan saya tentang pengalaman hidup di Mukah Sarawak..

Gambar kenangan bersama pasukan pengurusan PMU pada tahun 2010..

Pada tahun 2011 saya kembali ke JKE semula.. Dengan harapan besar supaya dapat berpindah ke semenanjung setelah 5 tahun berkhidmat di Mukah Sarawak..

Sekiranya tak dapat berpindah pun, tidak menjadi masalah buat saya dan isteri.. Tapi bila mengenangkan diri saya yang sentiasa duduk berjauhan dari keluarga, saya rasa dah sampai masanya untuk tinggal berdekatan dengan keluarga..

Maklumlah saya mula masuk ke asrama sejak berumur 11 tahun (darjah 5) sehingga tamat sekolah menengah.. Kemudian sambung belajar di Johor dari tahun 1999 sehingga 2005.. Seterusnya berkhidmat di Mukah Sarawak dari tahun 2006 sehingga sekarang..

Jadi harapan saya supaya dapatlah berpindah ke negeri Perak.. Selain negeri Perak, kami rasa kalau tak berpindah pun tak mengapa.. ;)

Kepada rakan-rakan yang lain.. Jom Follow saya untuk berkhidmat selama 5 tahun di wilayah lain.. Terutama bagi mereka yang belum berkahwin.. Masa ni lah seronok nak menimba pengalaman di tempat orang..

Ada berani?.. Kalau tak berani.. follow blog saya pun kira oklah.. Dapat juga mengikuti coretan demi coretan saya sepanjang berada di Mukah Sarawak... Selain itu anda juga akan mendapat pengiktirafan sebagai tetamu VVIP blog ini ;)

Admin Blog

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

11 di kanowit sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di kanowit sarawak - Google Blog Search


BLOG SARAWAK: 11 <b>di kanowit sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 26 Jul 2011 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

RUMAH PANJANG LEO MOGGIE <b>KANOWIT SARAWAK</b> TERBAKAR - uLan

Posted: 26 Jul 2011 10:24 PM PDT

Number of View: 223

KANOWIT: Rumah panjang pengerusi Tenaga Nasional Bhd Tan Sri Leo Moggie di Bejait, kira-kira 45 minit perjalanan darat dari sini, musnah dalam satu kebakaran petang semalam.

Anak saudaranya Nelson Jaun ketika dihubungi berkata seluruh rumah panjang yang mempunyai kediaman 29 pintu itu dijilat api kira-kira 10 minit selepas kebakaran bermula pada kira-kira pukul 6 petang.

Beliau berkata api merebak dengan pantas ekoran musim kemarau yang sedang melanda ketika ini, memusnahkan rumah panjang itu yang boleh diangap paling moden di daerah sini.

Ketua pegawai operasi bomba Douglas Graji ketika dihubungi di pejabat Jabatan Bomba dan Penyelamat Kanowit di sini berkata pihaknya menerima panggilan mengenai kejadian itu pada kira-kira pukul 6.28 petang.

"Satu pasukan 11 anggota yang diketuai pegawai bomba Mutton anak Gelunggang sampai di rumah panjang yang berusia kira-kira 10 tahun itu pada kira-kira pukul 7.17 petang, namun ia sudah tidak dapat diselamatkan lagi," katanya dan menambah api dapat dipadamkan kira-kira sejam kemudian.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

The Hot Keywords:

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

11 di betong sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di betong sarawak - Google Blog Search


BLOG SARAWAK: 11 <b>di betong sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 11 Jul 2011 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG SARAWAK: 11 <b>di betong sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 12 Jul 2011 07:24 PM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG SARAWAK: 11 <b>di betong sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 10 Jun 2011 12:00 AM PDT

Posted on 10 June 2011.

BERI PENERANGAN: David sedang menyampaikan taklimatnya tentang kerja-kerja menyukat tanah NCR kepada penduduk di Kampung Tambak, Pusa dan sekitarnya.

BETONG: Jabatan Tanah dan Survei (JTS), Betong masih meneruskan usaha mengukur tanah Hak Adat Bumiputera (NCR) milik komuniti Melayu di kawasan Simpang Tambak, Sungai Keda, Bukit Kuap, Pusa di bawah Program Inisiatif Baru NCR.

Bagi memberikan lebih pengertian dan pemahaman kepada masyarakat setempat, JTS Betong telah pun menganjurkan satu majlis dialog di Masjid Kampung Tambak, Pusa untuk memaklumkan kepada komuniti Melayu di Kampung Tambak dan sekitarnya mengenai apa yang dimaksudkan dengan Inisiatif Baru NCR.

Pegawai Tanah, JTS Bahagian Betong, David Laeng berkata, penduduk Kampung Tambak, Pusa dan sekitarnya sangat bertuah dan sepatutnya berterima kasih kepada pihak kerajaan kerana telah meluluskan kawasan NCR mereka disukat di bawah program Inisiatif Baru NCR.

Dalam taklimatnya, langkah pertama yang diambil oleh JTS adalah untuk menjalankan kerja ukur keliling kawasan NCR mereka dan seterusnya mewartakannya sebagai Rezab Gunasama Bumiputera di bawah Seksyen 6 Kanun Tanah Negeri.

Salinan warta tersebut akan diserahkan kepada penghulu dan ketua-ketua kampung sebagai bukti daripada kerajaan bahawa NCR tersebut adalah milik mereka yang sah.

Justeru itu, David Laeng merayu kepada penghulu, ketua-ketua kampung serta pemilik-pemilik tanah NCR agar memberi kerjasama kepada JTS dalam menentukan sempadan tanah NCR mereka dan tindakan mereka tersebut secara tidak langsung akan membolehkan kerja-kerja menyukat ukur keliling kawasan mereka dipercepatkan.

Untuk langkah kedua, JTS akan menjalankan kerja-kerja pengukuran lot-lot individu dan sekali lagi disarankan agar pemilik tanah NCR dapat memberi kerjasama bagi menentukan sempadan tanah masing-masing.

Hasil daripada kerja-kerja tersebut kelak, JTS akan mengeluarkan surat hak milik tanah kekal di bawah Seksyen 18 Kanun Tanah Negeri tanpa mengenakan sebarang bayaran.

Hasil daripada Inisiatif Baru NCR ini, dua buah kawasan iaitu Entebu, Selambong dan Bajau di Saratok serta Sungai Ensuri di Beladin telah pun diwartakan sebagai Rezab Gunasama Bumiputera di bawah Seksyen 6 Kanun Tanah Negeri.

"Bagaimanapun menerusi inisiatif baru sejak bulan Julai tahun lalu, Kerajaan Negeri dengan bantuan Kerajaan Persekutuan bersetuju untuk meneruskan kerja pengukuran lebih meluas demi memastikan rakyat Bumiputera dalam kawasan pedalaman turut menikmati faedahnya dari semasa ke semasa," katanya pada majlis dialog tersebut pada baru-baru ini.

Turut hadir pada majlis tersebut ialah wakil Penguasa JTS, Betong, Barau Gelayan, Ketua Kaum Sulaiman, wakil Juruukur, Mohd Sulong Othman serta 140 orang penduduk Kampung Tambak, Pusa dan sekitarnya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

11 di simunjan sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di simunjan sarawak - Google Blog Search


BLOG SARAWAK: 11 <b>di simunjan sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 14 Jun 2011 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG SARAWAK: 11 <b>di simunjan sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 11 Jul 2011 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG SARAWAK: 11 <b>di simunjan sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 11 Jun 2011 12:00 AM PDT

Julai ini menjadi medan Kelab Misi untuk melabuhkan lagi sauh mereka di kedua-dua buah negeri yang terpisah dengan semenanjung. Negeri Sabah dan sarawak juga merupakan negeri yang bernaung di bawah nama negara Malaysia. Negeri-negeri ini juga merupakan negeri kelahiran rata-rata ahli kelab Misi UIAM.

Sauh bahtera kelab ini akan mendarat di dua kawasan iaitu Sandakan, Sabah dan Bau, Sarawak. Bermula dengan program Educational Hearten Camp yang dahulunya dikenali sebagai English & Dakwah Camp iaitu dari 8 Julai sehingga 10 Julai bertempat di Sandakan, Sabah. Lebih spesifiknya adalah di Sekolah Menengah Agama Kebangsaan Sandakan.

Menurut Presiden kelab Misi, saudara Usman bin Suardi, pertukaran nama program ini bukan kerana suka-suka. Ini adalah kerana nama sebelum ini membuatkan ramai orang konfius dengan perjalanan program. Maka namanya diubah bagi menampakkan konsep dakwah yang dibawa lebih luas dan universal.

Cecep di sebelah kiri Penulis dalam satu program yang dianjurkan kelab Misi

"Program kali ini memerlukan tenaga yang ramai. Maka, sebab itulah kami membawa 40 orang mahasiswa UIAM khususnya ahli kelab kami terbang ke sana untuk mengendalikan program yang melibatkan seramai 250 orang. Pelajar-pelajar ini datangnya dari tingkatan 3 hinggalah tingkatan 5," jelas Usman yang lebih dikenali sebagai Cecep.

Usman juga menerangkan bahawa program ini memang betul-betul menekankan unsur dakwah dalam setiap modul yang diperkenalkan. Maka, program kali ini telah membawa beberapa konsep di antaranya, konsep motivasi, kekuatan spiritual (dalaman), meneroka keyakinan diri, dan ski kepimpinan.

Lain pula halnya dengan satu lagi program yang juga dijalankan oleh kelab yang sama, di bawah pimpinan presiden yang sama, Usman bin Suardi. Program yang dikenali sebagai DESA atau Dakwah Exploration at Sarawak ini akan membuka tirai pada 20-26 Julai ini. Program DESA 2011 ini akan mengambil tempat yang berbeza, tidak seperti sebelum ini iaitu di Simunjan, Sarawak. Tempat yang dianjurkan oleh Unit Saudara Kita (USK) ialah Kampung Kendie dan Kampung Tembawang.

"Kedua-dua kampung ini merupakan kampung yang dipilih oleh USK. Ini kerana merekalah yang kami selalu berhubung untuk mendapatkan informasi mengenai kampung-kampung di Sarawak  yang memerlukan perhatian mahasiswa UIAM. Di dalam maklumat yang kami dapat, Kampung Tembawang mempunyai sedikit masalah dengan politik kampung mereka. Ini kerana di kampung tersebut turut didiami oleh lebih 10 keluarga Muslim iaitu saudara baru," terang Usman lagi.

Menurut Usman lagi, kedua-dua kampung berkenaan didiami oleh 100% penganut kristian. Namun kini, minoriti penduduknya sudah pun memeluk Islam.

"Maka, kerana itulah USK memilih kampung ini untuk kami jalankan program DESA kami. Kami harap orang kampung terutamanya minoriti muslim di sana terus bersemangat untuk menjalani ibadah sebagai seorang muslim."

Harapan Usman juga, agar setiap program yang dianjurkan oleh MISI terutamanya program Education Hearten Camp akhirnya menjadi satu projek yang berjangka panjang untuk Kelab Misi seperti projek mentoring yang dianjurakn oleh kelab-kelab lain.

Usaha-usaha untuk menjalankan kedua-dua program ini berjalan dengan lancar. Semua mesyuarat sudah pun dibuat, gerakan komiti juga sangat mengagumkan Usman sebagai ex-officio kepada kedua-dua program tersebut. Katanya lagi, kini kelab MISI sedang rancak mencari dana tambahan untuk membuat persiapan sepenuhnya bagi kedua-dua program di Sandakan dan juga di Bau.

Bagi sesiapa yang ingin menyumbang bantuan dari segi kewanagn atau material lain, silalah ajukan pertanyaan kepada presiden Kelab MISI, Usman Suardi di talian 014-8754579.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

BLOG SARAWAK: 11 <b>di simunjan sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 30 Jun 2011 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG SARAWAK: 11 <b>di simunjan sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 14 Jun 2011 07:36 PM PDT

Julai ini menjadi medan Kelab Misi untuk melabuhkan lagi sauh mereka di kedua-dua buah negeri yang terpisah dengan semenanjung. Negeri Sabah dan sarawak juga merupakan negeri yang bernaung di bawah nama negara Malaysia. Negeri-negeri ini juga merupakan negeri kelahiran rata-rata ahli kelab Misi UIAM.

Sauh bahtera kelab ini akan mendarat di dua kawasan iaitu Sandakan, Sabah dan Bau, Sarawak. Bermula dengan program Educational Hearten Camp yang dahulunya dikenali sebagai English & Dakwah Camp iaitu dari 8 Julai sehingga 10 Julai bertempat di Sandakan, Sabah. Lebih spesifiknya adalah di Sekolah Menengah Agama Kebangsaan Sandakan.

Menurut Presiden kelab Misi, saudara Usman bin Suardi, pertukaran nama program ini bukan kerana suka-suka. Ini adalah kerana nama sebelum ini membuatkan ramai orang konfius dengan perjalanan program. Maka namanya diubah bagi menampakkan konsep dakwah yang dibawa lebih luas dan universal.

Cecep di sebelah kiri Penulis dalam satu program yang dianjurkan kelab Misi

"Program kali ini memerlukan tenaga yang ramai. Maka, sebab itulah kami membawa 40 orang mahasiswa UIAM khususnya ahli kelab kami terbang ke sana untuk mengendalikan program yang melibatkan seramai 250 orang. Pelajar-pelajar ini datangnya dari tingkatan 3 hinggalah tingkatan 5," jelas Usman yang lebih dikenali sebagai Cecep.

Usman juga menerangkan bahawa program ini memang betul-betul menekankan unsur dakwah dalam setiap modul yang diperkenalkan. Maka, program kali ini telah membawa beberapa konsep di antaranya, konsep motivasi, kekuatan spiritual (dalaman), meneroka keyakinan diri, dan ski kepimpinan.

Lain pula halnya dengan satu lagi program yang juga dijalankan oleh kelab yang sama, di bawah pimpinan presiden yang sama, Usman bin Suardi. Program yang dikenali sebagai DESA atau Dakwah Exploration at Sarawak ini akan membuka tirai pada 20-26 Julai ini. Program DESA 2011 ini akan mengambil tempat yang berbeza, tidak seperti sebelum ini iaitu di Simunjan, Sarawak. Tempat yang dianjurkan oleh Unit Saudara Kita (USK) ialah Kampung Kendie dan Kampung Tembawang.

"Kedua-dua kampung ini merupakan kampung yang dipilih oleh USK. Ini kerana merekalah yang kami selalu berhubung untuk mendapatkan informasi mengenai kampung-kampung di Sarawak  yang memerlukan perhatian mahasiswa UIAM. Di dalam maklumat yang kami dapat, Kampung Tembawang mempunyai sedikit masalah dengan politik kampung mereka. Ini kerana di kampung tersebut turut didiami oleh lebih 10 keluarga Muslim iaitu saudara baru," terang Usman lagi.

Menurut Usman lagi, kedua-dua kampung berkenaan didiami oleh 100% penganut kristian. Namun kini, minoriti penduduknya sudah pun memeluk Islam.

"Maka, kerana itulah USK memilih kampung ini untuk kami jalankan program DESA kami. Kami harap orang kampung terutamanya minoriti muslim di sana terus bersemangat untuk menjalani ibadah sebagai seorang muslim."

Harapan Usman juga, agar setiap program yang dianjurkan oleh MISI terutamanya program Education Hearten Camp akhirnya menjadi satu projek yang berjangka panjang untuk Kelab Misi seperti projek mentoring yang dianjurakn oleh kelab-kelab lain.

Usaha-usaha untuk menjalankan kedua-dua program ini berjalan dengan lancar. Semua mesyuarat sudah pun dibuat, gerakan komiti juga sangat mengagumkan Usman sebagai ex-officio kepada kedua-dua program tersebut. Katanya lagi, kini kelab MISI sedang rancak mencari dana tambahan untuk membuat persiapan sepenuhnya bagi kedua-dua program di Sandakan dan juga di Bau.

Bagi sesiapa yang ingin menyumbang bantuan dari segi kewanagn atau material lain, silalah ajukan pertanyaan kepada presiden Kelab MISI, Usman Suardi di talian 014-8754579.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

BLOG SARAWAK: 11 <b>di simunjan sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 30 Jun 2011 08:01 PM PDT

LAWATAN PENGARAH URUSAN 1 HPA IND. SDN. BHD. KE LADANG TANAMAN PADI HUMA

PERASMIAN MENUAI PADI

ACARA MEMPROSES PADI HUMA

AlhamduliLLAHirabbil 'alameen,
Pada Ahad 20 Mac 2011 yang lepas, rombongan Pengarah Urusan HPA Industries Sdn Bhd, Tuan Haji Ismail Haji Ahmad telah berkunjung ke Simunjan, Sarawak untuk Majlis Perasmian Menuai Padi Huma HPA. Antara yang turut hadir adalah Pengurus Besar R&D HPA, En Abdul Ghani Hussein, wartawan IKON serta tidak ketinggalan juga – Kumpulan UNIC!

Antara acara menarik yang berlangsung pada hari itu adalah Tuan Pengarah Urusan sendiri yang sudi turun padang mengikuti demonstrasi menuai padi (bahasa Iban – ngetau) selama lebih daripada setengah jam di tanah bertuah tersebut. Program kemudiannya terus beralih tempat ke Dewan Masyarakat Semalatong, Simunjan di mana kemuncak perasmian pada hari itu adalah demonstrasi melerai padi (ngunjun), menampi, mengisar dan menumbuk padi (nutok) yang turut disertai sendiri oleh Tuan Pengarah Urusan.

"Produk Halal Tanggungjawab Bersama"

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.
 

BLOG SARAWAK

Copyright 2010 All Rights Reserved