ads

Isnin, 9 April 2012

11 di mukah sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di mukah sarawak - Google Blog Search


Yerdeh Jiwang: VCO, Catalyst <b>Di Mukah</b>

Posted: 03 Apr 2012 07:16 PM PDT

Coming soon at Mukah! 22 April 2012.
Tujuan dia sama macam Catalyst Jelajah Sarawak yang kita buat di Kuching pada bulan lepas. Eh? Macam lepas tu dah lama sangat kan. Hiks.. Ramai yang cakap VCO tak sampai ke kawasan jauh-jauh sikit dari bandar. Maka atas kerana prihatin dengan masalah ini, pihak kami telah setuju untuk meneruskan jelajah ini ke seluruh sarawak. Insha allah. Kami akan jelajah ke Bahagian yang besar dulu, lepas tu ke daerah-daerah kecil jika ada permintaan.
Yang paling penting sebenarnya kami nak terapkan dalam masyarakat agar faham apa sebenarnya catalyst yang mereka makan, apa kebaikan, apa khasiat, kenapa sangat penting untuk mengambil makanan tambahan, kenapa bila makan ubat, makan makanan tambahan ini tak rasa apa.. sedaya upaya untuk kamu rungkai persoalan yang timbul. Mudah-mudahan usaha kecil ini memberi impak yang besar pada semua. Aminnn...

Insha Allah, speaker jemputan adalah orang yang sangat arif tentang product catalyst. Juga mungkin, kalau rezeki kita, big boss akan turun sekali. =)

Untuk tahu lebih lanjut boleh hubungi Amni, 016-8789437. 

p/s: DC Sarawak merangkumi, Team Catalyst Sarawak.

p/s : Terima kasih atas respon kawan-kawan. Nanti saya reply satu-satu k..

11 di simunjan sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di simunjan sarawak - Google Blog Search


109 Penduduk <b>Simunjan</b> Terima Pampasan Tanah RM564,112.95 <b>...</b>

Posted: 17 Feb 2012 07:42 AM PST

MOHD. Naroden Majais (tiga dari kiri) menyampaikan cek pampasan tanah kepada seorang penerima di Simunjan, Sarawak, baru-baru ini.
SAMARAHAN 16 Feb. – Seramai 109 penduduk telah menerima cek pampasan tanah yang keseluruhan berjumlah RM564,112.95 menerusi majlis yang berlangsung di Dewan Setia, Majlis Daerah Simunjan dekat sini baru-baru ini.
Kesemua cek itu disampaikan oleh Menteri Muda Pembangunan Usahawan dan Bumiputera negeri, Datuk Mohd. Naroden Majais.
Mohd. Naroden berkata, penyerahan pampasan tersebut menafikan tuduhan sesetengah pihak yang mendakwa kerajaan merampas tanah rakyat tanpa membayar sebarang pampasan.
"Kerajaan akan membayar pampasan terhadap tanah milik penduduk yang diambil alih bagi tujuan pembangunan mengikut prosedur tertentu mengambil kira nilai pasaran semasa tanah tersebut," katanya di sini.
Mohd. Naroden yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri Simunjan berkata, tanah yang dibangunkan oleh kerajaan itu sudah pasti memberi faedah terhadap kesejahteraan hidup penduduk sendiri.
Ini kerana katanya, kerajaan Barisan Nasional (BN) mempunyai banyak perancangan dan agenda untuk melaksanakan pelbagai projek di kawasan Simunjan supaya rakyat dapat menikmati kemajuan.
Justeru, beliau melahirkan ucapan terima kasih kepada penduduk di kawasan Simunjan yang sentiasa memberi kerjasama kepada kerajaan untuk melaksanakan pembangunan di kawasan masing-masing.
"Saya ingin menasihatkan orang ramai supaya tidak mudah terpengaruh dengan hasutan pihak-pihak tertentu yang sengaja memburuk-burukkan usaha kerajaan membawa pembangunan kepada mereka.
"Jika penduduk berasa tidak puas hati terhadap perkara berkenaan maka mereka boleh mengemukakan aduan masing-masing melalui saluran yang tertentu," ujarnya.

11 di sri aman sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di sri aman sarawak - Google Blog Search


Pesta Benak 2012 <b>Sri Aman</b> - Borneo Tourism Sabah and <b>Sarawak</b>

Posted: 09 Apr 2012 07:41 AM PDT

Pesta Benak 2012 (Tidal Bore Carnival 2012) was held in Sri Aman on 6 April 2012. This Carnival is one of the yearly activites in Sarawak tourism calendar.

Tidal bore or locally known as benak, occurs everyday with different wavelengths and heights. However, during spring tide, normally on the third and eighteen day of the Chinese Lunar Calendar, tidal bores with high magnitude can be observed clearly. The 'benak' continues its journey another 30 km inland, ending near the small village of Engkilili.
The Batang Lupar flows 200km from its source in the Kapuas Mountains to the Teluk Datu of the South China Sea. At its mouth the river forms the broadest estuary in Sarawak, as well as accommodating the largest of the four benak's that occur in Sarawak.
What i want to make a conclusion this year i saw more participation of 10 surfers, comprising six international participants from France and England, three from Kuala Lumpur and one female surfer from Sri Aman.

11 di marudi sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di marudi sarawak - Google Blog Search


BN Berperang <b>di Marudi</b>?!!! ~ MUKAPETANG™

Posted: 03 Dec 2011 10:25 PM PST

11 di subis sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di subis sarawak - Google Blog Search


PASUKAN PENGAKAP DAERAH <b>SUBIS</b>, MIRI <b>SARAWAK</b> <b>...</b>

Posted: 29 Mar 2012 03:34 PM PDT

Pada 29 mac 2012, satu mesyuarat telah diadakan di dewan SK Bekenu. Mesyuarat tersebut telah dihadiri oleh 12 org. Antara perkara yang telah dibincangkan dalam mesyuarat tersebut ialah:

1.) Penubuhan Majlis Pengakap Daerah Subis
2.) Pendaftaran sekolah- sekolah dan murid
3.) Penukaran ADC saudari Rohayu kepada saudari Kong
4.) Perbincangan tugas- tugas setiap ADC
5.) Perbincangan Program Pengakap sepanjang tahun
5.) Lain- lain

Mesyuarat telah bermula pada jam 3.00pm dan ditangguhkan pada 4.55pm. Mesyuarat ke-3 akan menyusul pada 19 April 2012 bertempat di PPD/PKG Subis.
Antara gambar- gambar semasa mesyuarat tersebut :







11 di lundu sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di lundu sarawak - Google Blog Search


pink bubblegum princess: banjir oh banjir <b>di Lundu Sarawak</b>.

Posted: 26 Dec 2011 04:46 AM PST

air pulak pasang..menurut almanac 6.1 m semalam..
oh tak mungkin masuk kot..ikut dari dapur takpe kita block pintu dapur..hoyehh
air tak mungkin masuk o...
sekali hujan makin lebat air makin naik cepat
terus cepat2 hadang air pakai kayu kat depan rumah..sekali 
pintu kedua pulak lupa nak diselamatkan
tambah tambah lagi kereta motosikal dan orang lalu lalang
Ku Berserahhhhh berkumandang
orite layan jer lah gambar banjir kampungku dan rumahku...aka Pekan Lundu huuhu..




p/s: jangan nak letak sebarang harta karun waktu banjir ni...
ada kes bila 'seluar dalam' orang boleh hanyut ke dalam rumah jiran...malu siapa nak ngaku siapa punya tuh?? ngeee  ^____^


sharing is caring!!

11 di lubok antu sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di lubok antu sarawak - Google Blog Search


Enam Buah Rumah Panjang <b>di</b> Merio, <b>Lubok Antu</b> Bakal Terima <b>...</b>

Posted: 08 Apr 2012 02:45 AM PDT

UNTUKMU….Nyalau (tiga kiri) ketika menerima cenderamata daripada Tr Baie sambil disaksi oleh Dr Rayong (dua kanan) dan Geoffery (kanan sekali)  pada majlis itu.
ENGKILILI, Selasa (27 Mac) – Sejumlah enam buah panjang yang terletak di kawasan perkampungan Merio dalam daerah kecil Engkilili bakal menerima Bekalan Elektrik  Luar Bandar (RES) tidak lama lagi.
Ahli Parlimen Lubok Antu, William Nyalau Badak mengumumkan perkara itu ketika berucap merasmikan Majlis Pemimpin Bersama Rakyat anjuran JKKK Rumah Baie Merio Rembai, Engkilili baru-baru ini.
Katanya enam buah rumah panjang tersebut adalah Rumah Baie Merio Rembai, Rumah Tupie Merio Baong, Rumah Tinggie Merio Tambak, Rumah Melina Merio Sedan, Rumah Jawa Merio Sedan dan Rumah Buda Merio Nanga.
Tanpa menyebut jumlah kos yang diperuntukan bagi tujuan projek itu, Nyalau berkata peruntukan bagi menyediakan projek RES itu sudah diluluskan dan bakal dilaksana tidak lama lagi.
"Saya telah difahamkan bahawa kerja menandakan laluan bagi pembinaan tiang bekalan kuasa elektrik itu sudah dilakukan oleh pihak yang diamanahkan untuk melaksanakan projek tersebut.
"Ia sekaligus menjadi berita baik untuk rumah panjang tersebut," katanya sambil menambah bahawa kesemua enam buah rumah panjang itu hanya menggunakan lampu minyak bagi menerangi rumah mereka pada waktu malam hari.
Selain itu beliau turut berjanji akan terus berusaha gigih bersama Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Engkilili Dr Johnnical Rayong Ngipa untuk terus mencari peruntukan daripada kerajaan menjayakan projek pembangunan di kawasan parlimennya.
Justeru Nyalau berharap agar rakyat khasnya mereka yang tinggal luar bandar tidak cepat melatah sekiranya pembangunan yang bakal disalurkan kepada mereka lambat  dilaksanakan selepas ini.
"Kerajaan perlu mengkaji projek itu terlebih dahulu disamping perlu mengikuti beberapa peraturan tertentu sebelum ia mahu dilaksanakan," katanya peruntukan untuk tujuan itu akan terus dipohon daripada Kerajaan Negeri dan Kerajaan Pusat dari masa ke semasa.
Terdahulu beliau menerusi majlis itu mengumumkan peruntukkan bernilai RM10,000 kepada JKKK Rumah Baie, dan biro wanitanya RM3,000, JKKK Tupie (RM7,000) dan biro wanitanya (RM2,000), JKKK Buda (RM7,000) dan biro wanitanya (RM3,000) serta JKKK Tinggie (RM3,000) dan biro wanitanya (RM2000).
Hadir sama dalam majlis berkenaan ialah ADUN Engkilili, Dr Johnical Rayong, Pegawai JASA Parlimen Lubok Antu, Geoffery Baja Ricky Maba, para pegawai kerajaan dan ketua kaum dari sekitar kawasan Lubok Antu.

11 di padawan sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di padawan sarawak - Google Blog Search


Usahawan ibu tunggal harus mula bertapak <b>di</b> rumah : my <b>Sarawak</b> <b>...</b>

Posted: 23 Mar 2012 11:10 AM PDT

UNTUK ANDA: Ragad (kanan) dan Fatimah teruja menunjukkan kek yang dibuat para peserta kursus yang menampilkan gambar mereka. Turut kelihatan Norjanah (tengah). — Gambar Chimon Upon

KUCHING: Ibu tunggal yang mahu melibatkan diri bidang keusahawanan dinasihati agar melakukannya secara skala kecil-kecilan sebagai permulaan.

Isteri Ketua Menteri, Puan Sri Ragad Kurdi Taib berkata, perniagaan secara kecil-kecilan dari rumah merupakan satu permulaan baik untuk melangkah lebih jauh.

"Mengikuti latihan sebegini mungkin tidak mencukupi untuk anda memulakan perniagaan kerana ia memerlukan latihan yang konsisten bagi meningkatkan hasil jualan.

"Malahan dari rumah juga anda boleh menumpukan sebilangan produk sahaja, yang mampu meningkatkan jualan dan menambah pendapatan keluarga," katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap merasmikan penutupan Kursus Kemahiran Keusahawanan yang dihadiri Menteri Kebajikan, Wanita dan Pembangunan Keluarga Datuk Fatimah Abdullah di Pusat Bimbingan Usahawan (PBU) Institut Pertanian Semenggok di Padawan dekat sini, semalam.

Kursus yang diadakan selama tiga hari itu disertai seramai 17 orang ibu tunggal dan ia berobjektifkan untuk menyediakan landasan pertama dalam proses membina keupayaan dan memperkasakan ekonomi wanita.

Tambah Ragad, kursus yang diadakan itu merupakan wadah kepada peserta meningkatkan kemahiran mereka dalam aktiviti pembuatan kek dan pastri.

"Dengan kemahiran dan pengetahuan yang dipelajari ini nanti anda mampu membuat kek atau pastri di rumah dan dijual di rumah," tegas beliau.

Sementara itu, Fatimah dalam ucapannya berkata, dengan terbinanya bangunan PBU di institut itu, ia mampu meningkatkan lagi penganjuran kursus sedemikian termasuk kursus jangka pendek.

"Sebelum ini kita kadang kala terpaksa menghantar peserta ke semenanjung untuk kursus seumpamanya dengan hanya dua atau tiga orang sahaja.

"Dengan adanya PBU ini, kita tidak lagi perlu hantar mereka jauh-jauh kerana di sini boleh diadakan aktiviti baik kursus jangka pendek mahupun jangka panjang," katanya.

PBU Semenggok Kuching dibina dengan kos RM3.2 juta dan jangka masa kursus utama ialah selama enam bulan untuk sepenuh masa dengan ambilan pelatih PBU dimulakan pada Mei depan.

"Kita berharap persatuan-persatuan atau pertubuhan bukan kerajaan lain akan mengadakan program seumpama ini.

"Ia dalam usaha kita membantu mereka yang berpendapatan rendah dan keluar dari kepompong kemiskinan," tegas Fatimah.

Kursus anjuran Biro Wanita bersama PBU itu turut dihadiri Pengarah Biro Wanita Norjanah Razali dan isteri Menteri Pembangunan Sosial, Puan Sri Julia Mawan.KUCHING: Ibu tunggal yang mahu melibatkan diri dalam bidang keusahawanan dinasihati agar melakukannya secara skala kecil-kecilan sebagai permulaan.

Isteri Ketua Menteri, Puan Sri Ragad Kurdi Taib berkata, perniagaan secara kecil-kecilan dari rumah merupakan satu permulaan baik untuk melangkah lebih jauh.

"Mengikuti latihan sebegini mungkin tidak mencukupi untuk anda memulakan perniagaan kerana ia memerlukan latihan yang konsisten bagi meningkatkan hasil jualan.

"Malahan dari rumah juga anda boleh menumpukan sebilangan produk sahaja, yang mampu meningkatkan jualan dan menambah pendapatan keluarga," katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap merasmikan penutupan Kursus Kemahiran Keusahawanan yang dihadiri Menteri Kebajikan, Wanita dan Pembangunan Keluarga Datuk Fatimah Abdullah di Pusat Bimbingan Usahawan (PBU) Institut Pertanian Semenggok di Padawan dekat sini, semalam.

Kursus yang diadakan selama tiga hari itu disertai seramai 17 orang ibu tunggal dan ia berobjektifkan untuk menyediakan landasan pertama dalam proses membina keupayaan dan memperkasakan ekonomi wanita.

Tambah Ragad, kursus yang diadakan itu merupakan wadah kepada peserta meningkatkan kemahiran mereka dalam aktiviti pembuatan kek dan pastri.

"Dengan kemahiran dan pengetahuan yang dipelajari ini nanti anda mampu membuat kek atau pastri di rumah dan dijual di rumah," tegas beliau.

Sementara itu, Fatimah dalam ucapannya berkata, dengan terbinanya bangunan PBU di institut itu, ia mampu meningkatkan lagi penganjuran kursus sedemikian termasuk kursus jangka pendek.

"Sebelum ini kita kadang -kala terpaksa menghantar peserta ke semenanjung untuk kursus seumpamanya dengan hanya dua atau tiga orang sahaja.

"Dengan adanya PBU ini, kita tidak lagi perlu hantar mereka jauh-jauh kerana di sini boleh diadakan aktiviti baik kursus jangka pendek mahupun jangka panjang," katanya.

PBU Semenggok Kuching dibina dengan kos RM3.2 juta dan jangka masa kursus utama ialah selama enam bulan untuk sepenuh masa dengan ambilan pelatih PBU dimulakan pada Mei depan.

"Kita berharap persatuan-persatuan atau pertubuhan bukan kerajaan lain akan mengadakan program seumpama ini.

"Ia dalam usaha kita membantu mereka yang berpendapatan rendah dan keluar dari kepompong kemiskinan," tegas Fatimah.

Kursus anjuran Biro Wanita bersama PBU itu turut dihadiri Pengarah Biro Wanita Norjanah Razali dan isteri Menteri Pembangunan Sosial, Puan Sri Julia Mawan.

Category: Berita Tempatan, Sarawak

di negeri sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

di negeri sarawak - Google Blog Search


Jawatan Kosong <b>di</b> Kerajaan <b>Negeri Sarawak</b>

Posted: 04 Apr 2012 09:31 PM PDT

[KLIK] KONGSIKAN KEPADA RAKAN ANDA DI FACEBOOK

Dewan Undangan Negeri Sarawak, badan penggubal undang-undang yang tertua di Malaysia, telah diwujudkan selepas mesyuarat pertamanya di Bintulu pada 8 September 1867. Kumpulan pertama dua puluh satu orang ahli Majlis Umum Sarawak yang diketuai Raja Charles Brooke turut terdiri daripada 6 orang pegawai Brooke dan 16 orang ketua masyarakat tempatan. Dalam tahun 1903, Majlis Umum ini dinamakan semula sebagai Majlis Negeri.

Kerajaan Negeri Sarawak kini mempelawa individu yang berkelayakan untuk mengisi kekosongan jawatan berikut:

1. Penolong Pegawai Senibina

2. Penolong Jurutera (Letrik)

KLIK SINI UNTUK IKLAN JAWATAN DAN CARA MEMOHON

Tarikh Tutup Permohonan: 17 April 2012

Jawatan Kosong <b>di</b> PUSTAKA <b>Negeri Sarawak</b> |

Posted: 01 Apr 2012 01:10 PM PDT

Pustaka Negeri Sarawak merupakan pusat sumber maklumat yang utama dan sebagai pembekal perkhidmatan maklumat kepada sektor awam dan swasta. Pustaka akan mengadakan rangkaian ke perpustakaan, pusat arkib dan pusat maklumat di seluruh Sarawak dan juga Malaysia. Pustaka juga menyediakan laluan …

Read more »

Artikel / berita lain berkaitan:
 

BLOG SARAWAK

Copyright 2010 All Rights Reserved