ads

Rabu, 13 Mac 2013

11 di bau sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di bau sarawak - Google Blog Search


Tasik Biru <b>Di Bau</b>,<b>Sarawak</b> - Ini Blog Bui

Posted: 20 May 2012 05:30 PM PDT

✿ Assalamualaikum..Salam Sejahtera ✿
selamat hari isnin semua..buat apa hujung minggu ni tadi..bui hari Sabtu kerja taww,sekolah ada buat kelas gantian..uhuk..uhuk..terpaksalah datang ke sekolah
ahad pulak kat rumah ajer..kemas apa2 yang patut sebab ada orang nak datang tengok rumah..sebab apa nak tengok..?jeng..jeng..jeng..kalau bui ingat nanti bui story mori ok..
entry hari ni sebenarnya nak bagi korang layan gambar Tasik Biru di daerah Bau,Sarawak..gambar2 ni bui ambil masa bui pergi TAKLIMAT TAK JADI tu
sebelum korang layan gambar,korang baca dulu sejarah pasal Tasik Biru ni k..
Previously, Blue Lake, situated in Bau Minor District appears as a well known gold mine in Sarawak. This lake of 5 hectares is thousands of metres deep. At one instance, a foreign company drained out Blue Lake again to excavate the gold. During that time, the locals saw how small a 10-ton lorry was at the bottom of it. It looks like a matchbox. Perhaps many did not know the lake contains gold, which was the most beautiful in the world and of quality. At one occasion, there were sediments at various places in Bau including the old site of Bau National Secondary School (BNSS) due to the renewed mining activities in the lake. Resulting from that sediment, the locals became annoyed and objected to the renewed mining. After the locals' objections, finally in 1998, the lake was refilled with water and the mining officially ceased. Following that, the sediments stopped immediately. Now Blue Lake has become one of the eco-tourism attractions in this state. It opened its door to the public who wish to exercise whilst enjoying the fresh air. Additionally visitors could see for themselves the shape and blue colour of the man made lake and ponder upon its history hidden in it.
dulu masa bui tingkatan 3 (1992) kami ada melawat Tasik Biru ni,tapi masa tu belum ada air lagi..dalam tasik ni taww sebab lori masa tu nampak kecik jer dari atas..

11 di lawas sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di lawas sarawak - Google Blog Search


Kisah Sebenar Insiden Ketegangan <b>Di Lawas Sarawak</b>

Posted: 24 Sep 2012 10:59 PM PDT

September 25th, 2012
.
.MBSB 4/1/2013-4-2-2013 .. 1 bulan
.


Owh..ni kisah sebenar ketegangan di Lawas, baca laporan berikut oleh Borneo Post mengenai insiden ketegangan di Lawas Sarawak,..harap tiada perkara yang buruk berlaku:-

LAWAS:Ahli Parlimen Lawas Datuk Henry Sum Agung mengingatkan penduduk di daerah ini termasuk anggota polis dan ketua masyarakat agar mengambil peranan masing-masing bagi memastikan tidak timbul insiden tegang berikutan kes pembunuhan kejam di sini malam Jumaat lepas.

Beliau berkata ketua masyarakat dan polis sudah diingatkan agar tidak lalai dengan tanggungjawab masing-masing untuk memastikan keamanan dan keselamatan terus terjamin di daerah ini.

"Saya ada menghubungi polis dan ketua masyarakat agar mereka sama-sama mengambil peranan dan tanggungjawab untuk memastikan tahap keselamatan terus terjamin berikutan ada pihak yang tidak berpuas hati ekoran kes pembunuhan kejam baru-baru ini," katanya kepada Utusan Borneo ketika dihubungi semalam.

Henry menjelaskan bahawa tahap keselamatan di Lawas adalah stabil walaupun ada beberapa pihak cuba menimbulkan perasaan tegang dan tidak berpuas hati.

"Kita minta polis, ketua masyarakat dan orang awam sendiri mengambil tindakan wajar supaya insiden serupa tidak berulang dan tahap keselamatan di daerah ini sentiasa terjamin," tegasnya.

Residen Limbang Maria Hasman dalam pada itu memberitahu, satu mesyuarat akan diadakan esok (hari ini) bersama ketua masyarakat Lawas bagi membincangkan aspek ketenteraman di daerah Lawas.

"Isu yang akan dibincangkan dalam mesyuarat ini bukan saja berkaitan dengan insiden pembunuhan tetapi juga usaha berterusan pihak kita dan ketua masyarakat lain dalam memastikan ketenteraman awam di bandar ini sentiasa terjamin," ujarnya.

Maria turut meminta orang ramai agar tidak mendengar sebarang maklumat yang tidak sahih selepas berlakunya insiden pembunuhan baru-baru ini.

"Biarkan pihak polis menjalankan kerja mereka (siasatan) untuk memastikan keselamatan terus terkawal," tegasnya.

Sementara itu Ketua Polis Daerah Lawas DSP Fauzilan Abdul Aziz ketika dihubungi Utusan Borneo semalam memberitahu, seramai 11 suspek sudah ditahan sejak semalam bagi membantu siasatan.

Beliau yang enggan mengulas lanjut mengenai insiden itu berkata polis masih meneruskan siasatan lanjut mengenai kejadian menggemparkan itu.

Pada malam Jumaat lepas, seorang remaja berusia 19 tahun dibunuh kejam dalam satu kes pergaduhan di bandar ini.

Dalam kejadian sekitar jam 7 malam itu, mangsa ditemui mati selepas dipercayai dipukul dengan objek keras di bahagian belakang kepala dan telah ditikam dengan pemutar skru hingga menembusi salah satu lubang telinganya.

Siasatan awal polis mendapati mangsa diserang lebih daripada seorang suspek di hadapan sebuah pusat kafe internet di bandar ini.

Polis juga mengesahkan mangsa meninggal dunia dalam perjalanan ke hospital Lawas untuk mendapatkan rawatan kecemasan dan punca pergaduhan dipercayai bermotifkan dendam.

Utusan Borneo difahamkan ia merupakan kejadian pergaduhan paling serius berlaku di daerah Lawas setakat ini.

VN:F [1.9.22_1171]

Rating: 8.6/10 (5 votes cast)

VN:F [1.9.22_1171]

Rating: +4 (from 4 votes)

Kisah Sebenar Insiden Ketegangan Di Lawas Sarawak, 8.6 out of 10 based on 5 ratings
 

11 di bau sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di bau sarawak - Google Blog Search


Pindahkan tapak pelupusan sampah | my <b>Sarawak</b> - News coverage <b>...</b>

Posted: 22 Feb 2013 05:21 PM PST

MIRI: "Kami tidak mahu digelar sebagai penduduk sampah," keluh Sabak Isa tentang projek pelupusan sampah di Bekenu, di sini.

Menemui pemberita di sini semalam, Sabak, 65, meminta kerajaan segera memind­ahkan tapak pelupusan itu ke lokasi lain agar masalah bau dan pencemaran sungai dapat diatasi.

Berasal dari Kampung Keluru Jaya Sibuti, Sabak mendakwa masalah berk­enaan semakin serius sejak lima tahun lalu setelah long­gokan sampah harian dika­takan tidak diuruskan dengan sempurna.

"Setiap kali hujan lebat, air sampah ini mengalir ke sungai dan membawa bersama bau busuk," katanya sambil memberitahu bahawa sungai berbau busuk seperti Sungai Kejapil, Buaya, Keluru dan Maritam.

Sabak tidak mahu pence­maran bau dari projek itu akan memberi imej negatif terhadap cara hidup mereka di mata masyarakat lain, kerana mendiami kawasan berdeka­tan sampah sarap.

Beliau memberitahu, kam­pung paling terjejas ialah Kampung Subak yang terletak berhampiran pusat berkenaan termasuk beberapa kampung lain seperti Kampung Keluru Jaya, Satap, Keluru Tengah, Kejapil, Sepurau, Opak dan Beraya.

"Harapan kami agar kera­jaan akan meneliti permasala­han dan mengambil tindakan segera mengatasi masalah terbabit," jelasnya.

Masalah itu katanya, turut mendapat perhatian wakil-wakil rakyat serta Datuk Bandar Miri Lawrence Lai yang hadir menemui pen­duduk dan mengunjungi pusat berkenaan.

Menurutnya, aduan juga telah dikemukakan kepada Jabatan Perdana Menteri (JPM) pada Januari lalu.

Dalam pada itu, pusat berk­enaan yang beroperasi sejak 2003 menguruskan sampah dari kawasan di bawah tad­biran Majlis Bandaraya Miri (MBM), Majlis Daerah Subis (MDS) dan Bakong dengan purata sampah sebanyak 75 tan metrik sehari.

Kerajaan telah membina sebuah sel pelupusan sanitari yang baharu di tapak pelupu­san sisa pepejal di Kampung Subak, Bekenu bernilai RM24 juta dan siap pada penghujung Disember lalu untuk menam­pung tiga sel pelupusan yang hampir penuh.

Pembinaan sel keempat itu mampu menampung bilangan sampah sebanyak 200 tan metrik sehari dalam tempoh lima tahun.

Ia memiliki teknologi efis­ien seperti aplikasi sel pelu­pusan sanitari, kemudahan pengumpulan larut resapan atau air sampah (leachate) dan loji rawatan air sampah.

Teknologi ini diharap da­pat mengatasi masalah yang dihadapi oleh penduduk di Kampung Subak dan kawasan sekitarnya yang sebelum ini mengadu bau busuk, lalat, air sampah yang masuk ke Sungai Nibong serta tumpahan air sampah di kawasan kampung mereka.

Category: Berita Tempatan, Sarawak

 

BLOG SARAWAK

Copyright 2010 All Rights Reserved