ads

Sabtu, 18 Februari 2012

11 di kuching sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di kuching sarawak - Google Blog Search


SEBANDI&#39;s BLOG: Makan <b>di Kuching Sarawak</b>

Posted: 08 Feb 2012 08:30 PM PST

Best juga kalau sekali sekala post gambar2 makan kat sini ye.

11 di lubok antu sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di lubok antu sarawak - Google Blog Search


Tanah ungkup projek dibayar pampas, ku Rayong | BorneoPost <b>...</b>

Posted: 09 Feb 2012 04:46 PM PST

Posted on February 10, 2012, Friday

SELAMAT DATAI: Nyalau (tengah) enggau Rayong (dua kiba) dialu enggau kajat asal lebuh ke datai ba Rumah Empading, Bunu, Skrang.

Iya minta sekeda rayat ngemendarka tanah direnchah perintah ngambika ulih dikemansang

ENGKILILI: Bisi 51 iku penerima sepenyampau RM 145,598.60  mujur nerima chek pampas tanah ari perintah ke diatur ba rumah panjai Empading, Nanga Bunu, Skrang dalam pelilih mit Engkilili, apin lama tu tadi.

Pengawa mayar chek nya ungkup Projek Ngemanahka Jalai Nanga Bunu, ganti rugi utai tanam enggau pun buah ke diempu rayat enggau Projek Bekal Kuasa Karan Menua Pesisir Sistem Solar Hibrid di Rumah Dau, Entalau, Sri Aman.

Nyerumba enggau pengerami nya, Kaban Kunsil Nengeri (ADUN) Engkilili, Dr Johnnical Rayong Ngipa berasai enda lantang ati ba sekeda rayat ke enggai tanah sida direnchah perintah ungkup pemansang ba menua nya.

"Ulah ke baka nya patut dibuai laban perintah sigi ka mayar pampas ungkup tanah ke kena renchah nitihka rega kediatu enti sema tanah nya diambi perintah ungkup pemansang," ku iya.

Kelimpah enggau nya mega, Dr Rayong ngelalau mensia mayuh ba menua tu ngambika enda mantaika isu tanah sida ngagai parti penyakal enti deka diputarka.

Pekara nya semina dikena raban penyakal nyadika isu ba pengawa politik sida tang enda nemu bakani chara mutarka isu nya, tandu iya.

"Semina perintah Barisan Nasional (BN) aja ulih mutarka penusah rayat," ku iya.

Iya bejaku m unyi nya ba pengerami Nyuaka Chek Pampas Tanah ke diatur Opis Tanah enggau Survei (JTS) Bagi Menua Sri Aman enggau kerejasama Komiti Pemansang enggau Pengelikun Genturung Pendiau (JKKK) Rumah Empading, Nanga Bunu, Skrang, di rumah panjai nya.

Pengerami nya dipenyadika Kaban Parlimen (MP) Lubok Antu William Nyalau anak Badak.

Ba pengerami nya mega Dr Rayong udah ngerah ungkup Projek Mit Menua Pesisir (MRP) sepenyampau RM7,000 ngagai JKKK Rumah Empading, RM3,000 ngagai Biro Raban Indu rumah panjai nya.

Sama bisi datai ba pengerami nya Pemesai JASA Parlimen Lubok Antu, Geoffery Baja, pengari Penguasa JTS Sri Aman, Sulaiman Budin enggau pengari Opis Kereja Raya Sri Aman, Noor Ismail Razali.

11 di daro sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di daro sarawak - Google Blog Search


Penternakan Burung Walet <b>di</b> Mukah hingga ke <b>Daro</b>, <b>Sarawak</b> telah

Posted: 13 Feb 2012 04:56 AM PST

Assalamualaikum dan salam 1Malaysia....kepada usahawan-usahawan dan bakal usahawan yang baru menceburi mahupun yang telah menceburi dalam dunia industri penternakan burung walet Malaysia....hari demi hari berlalu banyak rumah burung yang dibina "bagai cendawan tumbuh selepas hujan"...
Dikawasan Mukah hingga ke Daro, banyak rumah burung yang dibina kerana di kawasan ini terdapat berjuta ekor burung walet dan merupakan laluan mereka pergi balik serta sarang yang dihasilkan burung walet di kawasan ini dikatakan mempunyai gred yang tinggi yang menyebabkan ramai usahawan yang membinanya rumah burung tersebut....jom kita layan zzZZzzzZ....




lihatlah di sebuah premis nie...
tingkat bawah tempat berniaga manakala di tingkat sebelah atas pula dijadikan tempat penternakan burung walet....lihatlah tu banyak burung walet terbang diatasnya...
tadi dari luaran saja kan dan sekarang di bahagian dalam BH nie pula...
banyak betul burung walet didalam BH ini....mesti cepat mereka membuat sarang kalau dah macam nie ha...
Gambar-Gambar BH yang diambil ini merupakan yang terdapat di sekitar perjalanan dari Mukah ke Daro, Sarawak....

Ini merupakan sebuah BH yang terdapat di jalan pantai Kampung Sungai Alo, Mukah...pemilihan kawasan yang baik kerana dikelilingi hutan tempat burung walet untuk mendapatkan makanan....



Sebuah BH yang terdapat di Kampung Petian, Mukah...
nampak kecil je kan tapi dalamnya betul2 holiow..
Sebuah lagi BH yang ideal kerana berdekatan dengan hutan punca sumber makanan walet...
BH ini terdapat di Kampung Judan, Mukah...
Mukah swiftlets eko-park yang terdapat di Kampung Penat, Oya/Dalat...
Disini menempatkan belasan buah BH dan ada lagi yang dalam proses pembinaan....
ini pon sama juga Mukah swiftlets eko-park....
ini merupakan BH dalam proses pembinaan...yang pertama sudah siap manakala dua lagi dalam perjalanan pembinaan....
bila di pandang dari jauh nampak macam sekolah je....tapi bukan sekolah sebenarnya rumah burung lh...
idea yang kreatif dan BH ini dibina berdekatan dengan hutan...senang lh walet mencari makanannya...
BH ini terdapat di Daro, Sarawak...
email me: eyrulz94@ymail.com

11 di sibu sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di sibu sarawak - Google Blog Search


KEKALAHAN RASUAH <b>DI SIBU, SARAWAK</b> | Kamparinn.blogspot <b>...</b>

Posted: 18 May 2010 03:06 PM PDT

[unable to retrieve full-text content]KEKALAHAN RASUAH DI SIBU, SARAWAK. PRK Sibu P212 pada 16 Mei lalu memberi signal bahawa sedaif-daif dan semiskin-miskin rakyat Sibu, mereka masih tidak termakan seluruhnya dengan perbuatan rasuah dan ...

11 di padawan sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di padawan sarawak - Google Blog Search


F A R A H K E I F L I: rumah panjang <b>di padawan</b>,borneo <b>sarawak</b>

Posted: 15 May 2011 03:48 AM PDT

weekend yang best tapi penat. semalam kitorang pergi puncak borneo lah. mulanya janji nak pergi tengok orang utan, tapi last2 pergi rumah panjang dekat padawan. kawan edy cakap nak pergi puncak borneo sebab nak tengok orang utan, so kami pun setuju la. sebab tak pernah sampai sana lagi. aku memang la baru dok berape bulan je. tapi edy pun tak pernah pergi jugak. kitorang pergi 2 buah kete. jauh ok. sampai aku dah pening2 lalat, nak muntah la. sampai je, kawan edy yang ajak kitorang tuh bawa pergi rumah panjang. masa tuh pukul 3lebih la. panas ok. tapi dah alang2 sampai, kitorang masuk la jugak. bayo rm8 sorang.
bagi aku la kan, tak best pun pergi sini. baik pergi kampung budaya. lagi meriah kot. siap ada tarian ape semua. kat sini tempat dorang menginap, so kurang umphh la sikit. melainkan kalau ada pesta ape2 best kot.

mula2 kena register dulu. masa register ni dorang tawarkan kita arak wangi. dia macam tuak la. tapi kita tak minum. dorang pun faham kita semua islam kan. cuma kita beli air mineral. haus kot panas2 gini. masa ni aku masih pening2 lagi. tapi gagahkan jugak.

kat sini memang tempat dorang menginap. kira memang rumah dorang la. tapi dorang dah maju la sikit. tapi ada lagi elemen2 kebudayaan dorang. kitorang boleh ambik gambar rumah2 je. nak ambik gambar orang2 situ, kita kena mintak izin. kalau dorang taknak, jangan pandai2 ko nak curi2 ambik. nak kena supit tak?muahaha.. kerja dorang buat kraft tangan, anyam tikar dengan tangan ok. kagum gilak. oh yea, lantai rumah dorang buat dengan buluh. aku nak jalan pun risau. yela, buluh kan bukan tahan lasak sangat. dah la aku tengok buluh macam dah lama je. pastu buluh2 tuh dorang ikat guna rotan saje.
kita memang tak boleh nak tahu sangat apa ada kat dalam rumah mereka. mereka pun nak privasi jugak. so kita tengok kat luar je. cuma kitorang masuk rumah panggah. tapi takde ape pun. cuma ada tengkorak je.
aku gemok. tapi ehem. nanti je la cerita.

di negeri sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

di negeri sarawak - Google Blog Search


TAHNIAH KERANA TOLAK UMNO <b>DI SARAWAK</b> ~ Pemuda PAS <b>...</b>

Posted: 13 Feb 2012 12:50 AM PST

Usaha yang telah dilakukan oleh Jawatankuasa Penaja Umno Sarawak tidak mendapat restu untuk memasuki  negeri Sarawak. Persoalan timbul, kenapa jawatankuasa ini ditubuhkan? adakah mereka melihat Sarawak merupakan talian hayat bagi mereka untuk terus mentadbir Putrajaya. Pada hari ini terlalui banyak pendedahan berkaitan penyelewengan, penipuan, dan pelbagai kes rasuah yang berlaku yangbersekitar pimpinan UMNO.
Dewan Pemuda PAS Sarawak mengucapkan terima kasih kepada rakyat Sarawak kerana  tidak menyokong penubuhan UMNO cawangan Sarawak. Rakyat Sarawak telah membuat keputusan yang baik untuk kepentingan rakyat tempatan. UMNO bercita-cita tinggi untuk menetap di Sarawak kerana melihat pada keputusan pilihanraya negeri dan pilihanraya umum yang lepas. Negeri Sarawak merupakan deposit untuk Barisan Nasional memenangi pilihanraya raya lepas. Justeru tidak mustahil UMNO ingin meneruskan penguasaan di Putra jaya dengan mencari peluang di Negeri Sarawak setelah ditolak oleh 5 negeri pakatan rakyat.Selain itu DEWAN PEMUDA PAS SARAWAK mengucapkan terima kasih sebab telah menerima keberadaan Parti Islam Semalaysia PAS bertapak di negeri Sarawak dan melihatkan perkembangan positif, rakyat Sarawak boleh menerima keberadaan PAS di negeri ini tetapi tidak UMNO
Negeri lain juga perlu mengikuti  jejak langkah Sarawak menolak UMNO kerana kepincangan dan penyelewengan yang realitinya berlaku dalam pentadbiran mereka. RAKYAT SARAWAK JUGA DISERU AGAR MENOLAK PEMERINTAHAN BARISAN NASIONAL PADA PILIHANRAYA UMUM KE -13 INI KERANA SUDAH TIDAK RELEVAN LAGI UNTUK MENJADI KERAJAAN PADA MASA YANG AKAN DATANG.
JUH UBAH LAGI KITA……..
 

BLOG SARAWAK

Copyright 2010 All Rights Reserved