ads

Isnin, 8 Ogos 2011

11 di lawas sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di lawas sarawak - Google Blog Search


BLOG SARAWAK: 11 <b>di lawas sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 12 Apr 2011 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG SARAWAK: 11 <b>di lawas sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 12 Apr 2011 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

BLOG SARAWAK: 11 <b>di lawas sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 07 Jun 2011 11:09 PM PDT

Sambutan Hari Guru Peringkat Negeri <b>di</b> Limbang,<b>Sarawak</b> ~ Pusat <b>...</b>

Posted: 25 May 2011 06:09 PM PDT

Perayaan Hari Guru peringkat negeri Sarawak kali ini telah di adakan di Limbang Sarawak, 23-25hb May 2011 di mana sambutan kali ini bertemakan "Guru Penjana Transformasi Pendidikan Negara" .Sambutan kali ini agak berbeza dan memberansangkan kerana selama 3 hari sambutan hari guru di venue yang berlainan telah mendapat sambutan daripada pelbagai pihak.

Gambar di sebelah adalah gambar Y.B Datin Hajah Fatimah Abdullah yang sedang melakukan perasmian gimik pelancaran Hari guru dan turut diiringi oleh Pengarah Pelajaran Negeri Sarawak, En. Abdillah b. Adam(di sebelah Kanan).

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

BLOG SARAWAK: 11 <b>di lawas sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 11 Jun 2011 11:13 PM PDT

Post image for Bukit Sari Benteng  Kuat PBB di Zon Utara Sarawak

Bagaimanakah nasib kerusi PBB  di utara pada pilihan raya kali ini?  Adakah sentimen pengundi bandaran Cina kini mula menjangkiti pengundi kawasan bumiputera  zon utara  Sudah adakah perubahan cara berfikir pengundi golongan tersebut?

Berdasarkan pengamatan penulis, kerusi Bukit Sari milik Datuk Amar Awang Tengah Ali Hasan  adalah kerusi yang paling kukuh setakat ini. Malah menurut sumber PKR di Kuala Lumpur, mereka mengakui kawasan Datuk Amar Awang Tengah sukar ditembusi.  Janganlah cuba berkempen sebagaimana berkempen di Padungan, Pending, Kota Sentosa,  atau Batu Lintang.

Jangan pula terkejut  apabila ceramah politik pembangkang cuma mendapat respons yang paling sedikit berbanding di tempat lain. Menurut beberapa penduduk di kawasan DUN Bukit Sari Datuk Amar Awang Tengah sentiasa turun dan menjaga kawasan. Kita dapat mengukur kesetiaan penduduk kawasan kepada Tengah apabila sebaiknya sahaja beliau tiba di Lawas, ramai akar umbi sudah berbaris menunggu kedatangan beliau untuk  berjumpa dan bermesra dengannya.

Cerita kemurahan hati Datuk Amar Tengah pula sudah merebak ke kawasan-kawasan DUN lain. Difahamkan rumah beliau di Jalan Tabuan, Kuching sentiasa didatangi oleh penduduk di sekitar Kuching hingga ke Serian khususnya pada hari Jumaat tanpa putus-putus.  Malah dari satu tahap kelihatan  rumah Awang Tengah tempat penyelesaian atau tapak aduan rakyat.

Personaliti lulusan psikologi dan sains politik dari Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) yang berumur 56 tahun ini cukup mesra dan rapat dengan akar umbi menjadikannya amat popular kalangan rakyat akar umbi. Naib Presiden Kanan PBB ini juga mempunyai hubungan baik dengan komponen BN lain. Tidak hairan nama Tengah turut disebut-sebut sebagai antara calon Ketua Menteri Sarawak. Sekiranya berlaku, ia merupakan satu pengiktirafan kepada masyarakat di utara Sarawak terhadap kepimpinannya  yang berjaya menghasilkan undi popular pada pilihan raya lepas.

Lawas kini bukan  kawasan kecil yang kita kenali 10 tahun yang lalu. Kini Lawas sudah berubah wajah. Tak pernah terfikir oleh penduduk di sana, Lawas akan memiliki sebuah hotel yang terkenal di seluruh Malaysia. Kini Lawas adalah satu-satunya tempat Hotel Seri Malaysia  di Sarawak bertaraf tiga bintang yang menjadi tanda aras pembangunan di Lawas.

Yang terkini Hopsital Lawas yang bernilai  RM80 juta akan dibina apabila baru diumumkan baru-baru ini.  Pembinaan lapangan terbang baru  di Lawas juga dijangka akan dibuat dalam beberapa tahun ini. Selain itu Lawas Shopping Mall, Pusat Budaya Lun Bawang, Rumah Awam Lawas, Sundar dan Trusan, pembinaan 300 buh unit rumah kos rendah dan pembinaan empangan hidro Lawas berkapasiti 600mw. Ternyata banyak pembangunan sudah dilaksanakan kecuali sebahagian kecil kemudahan infrastruktur. Bagaimanapun yang belum dilaksanakan sudah dimasukkan dalam idang Keberhasilan Utama Negara (NKRA).

Pada pilihan raya 2006, Awang Tengah  memperoleh undi sebanyak 5,596 undi. PKR  yang diwakili Mohamad Ibrahim hanya mendapat 98 undi  manakala Japar Suyut dari Bebas mendapat 321 undi.  Dengan kata lain, Tengah mendapat 5,275 undi majoriti.

Apakah kali ini Tengah mendapat tentangan hebat? Kalau dahulu, PKR yang cuma mendapat 98 undi. Kini PKR mengatur strategik politik mereka. PKR berharap dengan mengambil dan meletakkan Japar Suyut sebagai calon PKR mereka pasti akan meraih undi yang lebih banyak berbanding dengan pencapaian PKR pada pilihan raya lepas. Adakah strategi ini akan berjaya dengan mengambil kira sentimen politik semasa di Bukit Sari? Pastinya, seramai 9,983 pengundi di Bukit Sari lebih bijak menentukan pilihan mereka nanti.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

11 di limbang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di limbang - Google Blog Search


James Wong, &#39;Bapa Pemodenan <b>Limbang</b>&#39; | my Sarawak - News coverage <b>...</b>

Posted: 22 Jul 2011 12:28 AM PDT

Posted on 22 July 2011.

Kehilangan beliau paling dirasai rakyat Limbang yang banyak menerima pembangunan

LIMBANG: Mendiang Datuk Amar James Wong Kim Min yang merupakan ahli politik ternama dan selayaknya diiktiraf sebagai 'Bapa Pemodenan Limbang' kerana telah membawa banyak kemajuan dan membangunkan Limbang seiring dengan kawasan lain di negeri ini.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Bukit Kota, Dr Abdul Rahman Ismail berkata pemergian beliau merupakan satu kehilangan besar kepada negara, negeri dan terutama sekali Limbang kerana mendiang Wong telah mempelopori projek pembangunan utama seperti pasar, Lapangan Terbang Limbang, Golden Jubilee Waterfront, kompleks Sukan Limbang dan kolam renang.

"Kita akan meneruskan kerja-kerja mendiang dan generasi pemimpin baru harus mencontohi sumbangan beliau," katanya selepas memberi penghormatan terakhir kepada mendiang di kampung halamannya di Jalan Pandaruan di sini semalam.

"Kami akan sentiasa memperingati beliau sebagai orang yang telah mempelopori pembangunan-pembangunan di Limbang dan kita seharusnya berbangga dengan sumbangan yang telah diberikan oleh mendiang," tambah beliau.

Jenazah mendiang diterbangkan ke Limbang dari Kuching dan tiba tengah hari semalam untuk disemadikan di sini.

Antara yang hadir untuk memberikan penghormatan terakhir semalam ialah Ahli Parlimen Limbang Hasbi Habibolah dan ahli-ahli exco Dewan Perniagaan dan Industri Cina Limbang (LCCCI) yang diketuai oleh Lim Chwee Cheng.

Jenazah Wong akan disemadikan di tapak pengebumian milik keluarga yang terletak tidak jauh dari kediaman pusaka keluarga mendiang di Limbang.

Mendiang Datuk Amar James Wong Kim Min, bekas timbalan ketua menteri yang pertama dan menteri kabinet negeri serta telah memainkan peranan utama dalam penubuhan Malaysia meninggal dunia akibat sakit tua pada usia 89 tahun Isnin lalu.

Mendiang meninggalkan isteri, Datin Amar Velerie Bong, lapan anak, 13 cucu dan empat cicit.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

11 di kuching sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di kuching sarawak - Google Blog Search


Tertunailah Hasrat <b>Di</b> Hati: Best Gak Pullman Hotel <b>Kuching</b>, <b>Sarawak</b>

Posted: 06 Aug 2011 06:17 PM PDT

Bertolak dari rumah pukul 4.30 pagi ke rumah adik di Shah Alam sebab hb tak boleh hantar, adik hantar ke KLIA dulu sebab Firdaus naik flight pukul 7.45 pagi sementara akak dan Imran naik di LCTT , adik lelaki akak bawa balik kereta ke rumah beliau.

Sepatutnya Yana yang pergi ke Kuching bersama Firdaus tapi dek kerana Yana kena balik awal ke India terpaksalah akak menggantikan belau . Kena bawa Imran sebab tak ada orang nak uruskan dia kat umah. Oleh sebab tiket firefly dah mahal , terpaksalah kami naik Air Asia, kiranya percutian ni tak di rancang.

Nasib baiklah penerbangan ikut jadual dan akhirnya sampai ke Airport Kuching dekat pukul 10.30 pagi.Bila naik Air Asia kenalah naik dan turun tangga termasuklah di Airport Kuching, sape yang bawa hand carry sampai 2 beg dan berat giler, memanglah payah terutama yang dah berusia.

Seksa akak tenguk dia orang angkat beg sebab malas nak bayar lebih. Nasib baik beg pakaian akak Firdaus yang bawa, kalau idak payahlah juga.

Masuk ke Sarawak rupanya cam kita masuk ke negara lain ek. Kena bagi ic/passport dan dapat pass lawatan sosial yang kena simpan dan dipulangkan semula bila hendak kembali ke Kuala Lumpur.

Alhamdulliah Ummiross dan suami dah sedia menunggu kami dan menghantar kami ke hotel. Terima kasih buat mereka suami isteri. Kalau naik teksi selalunya dalam RM25-30 sebab dekat.

Selepas tu beliau pulang dan alhamdulliah sebab dapat check in awal dalam pukul 12.00 tengahari dan kami di berikan bilik deluxe. Bestnya...

Imran memang happy sebab boleh berendam kat dalam bath tub. Dia tak sabar nak gi mandi kat kolam renang tapi akak tak kasi sebab tengahari mana boleh mandi manda kat situ. Orang tua kata banyak setan time sebegitu..

Dah memang jadi tabiat Imran semua nak di sentuh.

Ingatkan bolehlah layan internet dalam bilik sepanjang masa, rupanya untuk

1 jam sahaja, lepas tu kena bayar RM50.00 untuk 24 jam.

Bila tenguk katil terus lepak sebab mengantuk dan letih sebab keluar dari rumah awal pagi. Perut masih kenyang sebab makan dalam flight.

Dalam pukul 3.00 petang baru terjaga..kami jalan-jalan cari makan sebab perut dah lapar. Pullman Hotel dekat ajer dengan Hotel Hilton dan Tune Hotel.. tenguk kat Water Front cam tak ada kedai makan masa tu.

Dekat dengan tune hotel kami jumpa shopping complex dan kami makan makanan segera kat situ. Beli jajan di sebuah supermarket dan pulang semula ke bilik.

Imran dah bising nak mandi manda..layankan ajerlah budak kecik ni...orang tak ramai sebab weekday, yang ada cuma pelancung asing..tapi seksalah mata tenguk pempuan omputih pakai seksi

Mereka ashik menjemurkan diri sementara akak cari tempat teduh sambil baca novel

Ada gak gim di sini..

Oleh sebab hotel ni best, kami tak ke mana-mana pun pada hari pertama sampai, Firdaus gi beli nasi penyet yang sodap, sementara akak lepak kat lobby update blog.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

11 di simunjan sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di simunjan sarawak - Google Blog Search


BLOG SARAWAK: 11 <b>di simunjan sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 11 Jul 2011 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG SARAWAK: 11 <b>di simunjan sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 14 Jun 2011 07:36 PM PDT

Julai ini menjadi medan Kelab Misi untuk melabuhkan lagi sauh mereka di kedua-dua buah negeri yang terpisah dengan semenanjung. Negeri Sabah dan sarawak juga merupakan negeri yang bernaung di bawah nama negara Malaysia. Negeri-negeri ini juga merupakan negeri kelahiran rata-rata ahli kelab Misi UIAM.

Sauh bahtera kelab ini akan mendarat di dua kawasan iaitu Sandakan, Sabah dan Bau, Sarawak. Bermula dengan program Educational Hearten Camp yang dahulunya dikenali sebagai English & Dakwah Camp iaitu dari 8 Julai sehingga 10 Julai bertempat di Sandakan, Sabah. Lebih spesifiknya adalah di Sekolah Menengah Agama Kebangsaan Sandakan.

Menurut Presiden kelab Misi, saudara Usman bin Suardi, pertukaran nama program ini bukan kerana suka-suka. Ini adalah kerana nama sebelum ini membuatkan ramai orang konfius dengan perjalanan program. Maka namanya diubah bagi menampakkan konsep dakwah yang dibawa lebih luas dan universal.

Cecep di sebelah kiri Penulis dalam satu program yang dianjurkan kelab Misi

"Program kali ini memerlukan tenaga yang ramai. Maka, sebab itulah kami membawa 40 orang mahasiswa UIAM khususnya ahli kelab kami terbang ke sana untuk mengendalikan program yang melibatkan seramai 250 orang. Pelajar-pelajar ini datangnya dari tingkatan 3 hinggalah tingkatan 5," jelas Usman yang lebih dikenali sebagai Cecep.

Usman juga menerangkan bahawa program ini memang betul-betul menekankan unsur dakwah dalam setiap modul yang diperkenalkan. Maka, program kali ini telah membawa beberapa konsep di antaranya, konsep motivasi, kekuatan spiritual (dalaman), meneroka keyakinan diri, dan ski kepimpinan.

Lain pula halnya dengan satu lagi program yang juga dijalankan oleh kelab yang sama, di bawah pimpinan presiden yang sama, Usman bin Suardi. Program yang dikenali sebagai DESA atau Dakwah Exploration at Sarawak ini akan membuka tirai pada 20-26 Julai ini. Program DESA 2011 ini akan mengambil tempat yang berbeza, tidak seperti sebelum ini iaitu di Simunjan, Sarawak. Tempat yang dianjurkan oleh Unit Saudara Kita (USK) ialah Kampung Kendie dan Kampung Tembawang.

"Kedua-dua kampung ini merupakan kampung yang dipilih oleh USK. Ini kerana merekalah yang kami selalu berhubung untuk mendapatkan informasi mengenai kampung-kampung di Sarawak  yang memerlukan perhatian mahasiswa UIAM. Di dalam maklumat yang kami dapat, Kampung Tembawang mempunyai sedikit masalah dengan politik kampung mereka. Ini kerana di kampung tersebut turut didiami oleh lebih 10 keluarga Muslim iaitu saudara baru," terang Usman lagi.

Menurut Usman lagi, kedua-dua kampung berkenaan didiami oleh 100% penganut kristian. Namun kini, minoriti penduduknya sudah pun memeluk Islam.

"Maka, kerana itulah USK memilih kampung ini untuk kami jalankan program DESA kami. Kami harap orang kampung terutamanya minoriti muslim di sana terus bersemangat untuk menjalani ibadah sebagai seorang muslim."

Harapan Usman juga, agar setiap program yang dianjurkan oleh MISI terutamanya program Education Hearten Camp akhirnya menjadi satu projek yang berjangka panjang untuk Kelab Misi seperti projek mentoring yang dianjurakn oleh kelab-kelab lain.

Usaha-usaha untuk menjalankan kedua-dua program ini berjalan dengan lancar. Semua mesyuarat sudah pun dibuat, gerakan komiti juga sangat mengagumkan Usman sebagai ex-officio kepada kedua-dua program tersebut. Katanya lagi, kini kelab MISI sedang rancak mencari dana tambahan untuk membuat persiapan sepenuhnya bagi kedua-dua program di Sandakan dan juga di Bau.

Bagi sesiapa yang ingin menyumbang bantuan dari segi kewanagn atau material lain, silalah ajukan pertanyaan kepada presiden Kelab MISI, Usman Suardi di talian 014-8754579.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

11 di mukah sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di mukah sarawak - Google Blog Search


Anak Omak: ~ Ikan Keli Terbesar di Dunia <b>di Mukah, Sarawak</b> ~

Posted: 13 Jul 2011 03:07 AM PDT

Boleh aku katakan ni spesis moyang ikan keli ni dan aku rasa terbesar didunia. Korang tengok saiz je dah tau macam ikan paus jer. Gila la ni makan sebulan satu family pun tak abis tapi ada ke orang yang sanggup makan? aku tengok pun dah geli. Apa agaknya benda dia makan sampai jadi besar camtu. Boleh plak hidup dalam sungai yang etrcemar kat Malaysia ni. Hurm.. Layan je la gambar-gambar di bawah.


Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

11 di betong sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di betong sarawak - Google Blog Search


BLOG SARAWAK: 11 <b>di betong sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 11 Jul 2011 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

BLOG SARAWAK: 11 <b>di betong sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 19 Jun 2011 12:00 AM PDT

Alhamdulillah, syukur kepada Ilahi kerana masih lagi diberi nikmat hidup untuk meneruskan perjalanan sbgi seorang hamba, dan sbgi seorang da'ie kepada agama Allah swt. Dan marilah kita juga bersyukur krna telah diberi nikmat iman dan islam, satu nikmat yg tak ternilai harganya. Terpulang kepada kita samada ingin menggunakan nikmat tersebut untuk kebaikan kita di hari akhirat kelak, atau pun mensia-siakannya di dunia yg sementara ini. Subhanallah.

Semalam, sy baru shj menjejakkan kaki di uni tercinta, UTP. Kelewatan untuk menregister masuk ke uni sbgi Final Semester Student adalah disebabkan terpaksa pulang ke sisi keluarga yg nun jauh di Betong Sarawak, atas sbb kesihatan ayahanda yg tidak sihat. Ayahanda dikatakan dijangkiti virus/kuman bwh tanah, cause a very high fever. Selama 10 hari beliau berada di hospital. Tapi saya hanya sempat menjaganya di hospital selama 2 malam, kerana setibanya diriku di Hospital Betong itu, demam ayahanda hilang dibawa angin bukit belakang hospital. Entah bagaimana, tapi itu semuanya kuasa Allah swt. Takdir Allah, membawa aku pulang untuk berkhidmat kpd ayahanda, seterusnya ibonda di rumah. Bonda pun tak sihat juga. Tugas rutin ku adalah menghantar adik ke sekolah, pagi dan petang, membeli kueh di pasar Betong, dan membantu bonda di dapur dan di ampaian. Dan juga menjadi driver sepenuh masa kpd bonda, ke mana shj dia ingin pergi, akan ku penuhi. Sbgi contoh, di Betong, tiada ikan di jual di pasar (kerana keadaan geografi Betong yg jauh dr sungai/jeti), maka saya akan mendrive bonda ke Sri Aman, atau pun Saratok untuk membeli ikan. Jangan terkejut jika saya beritahu, jaraknya dari Betong ke Sri Aman@Saratok ialah 1 jam++, menggunakan proton wira. Oleh kerana rezeki Tuhan itu ada di mana-mana, maka usahlah mengeluh jika sukar untuk mendapatkan rezeki Allah swt itu. Kerana masih ada yg lagi sukar berbanding kita di semenanjung ini. Hehe.

Itulah rutin harian selama dua minggu di Betong. Hurm. Bagi diriku, tiada apa yg menarik sgt di Betong ini, melainkan kaum melayu dan islam yg menjadi minoriti dalam masyarakat di Betong. Tapi Alhamdulillah, masjid di sana walaupun tersangat sedikit yg me'meriah'kannya, solat lima waktu masih lagi hidup. Dan saya pun mengambil kesempatan untuk me'meriah'kan sekali solat maghrib dan isya'. Terasa rindu pada Masjid Betong. Hehe.

Sekembalinya ke Uni, niatkan dalam hatiku, untuk mencari cinta Allah swt. Dan cuba untuk melupakan cinta pd manusia, 'itu'. Huhu. Ya Allah, sesungguhnya Engkaulah yg Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. Bantulah hambaMu ini Ya Allah. Kuatkanlah hati hambaMu ini untuk hadapi ujianMu Ya Alllah. HambaMu ini ikhlas untuk mencari cintaMu Ya Allah. Janganlah kau pesongkan hati hambaMu ini dgn perempuan-perempuan di dunia ini Ya Allah. Kerana iman hambaMu ini tersangatlah lemah. Tetapkanlah hati ini dijalanMu Ya Allah 3x. Amin.

work to do after solah - recite al-Quran, zikrullah (Subhanallah 33x, Alhamdulillah 33x, Allahuakbar 33x, diikuti dengan la ilaha illallahu wahdahu la syarikalah, lahul mulku wa lahul hamdu wa huwa 'ala kulli syai'in qadir. Maka akan diampuni dosa-dosa kita, walaupun sebanyak buih di lautan. Selamat beramal. Hehe)

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

BLOG SARAWAK: 11 <b>di betong sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 09 Jul 2011 07:39 PM PDT

BLOG SARAWAK: 11 <b>di betong sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 10 Jun 2011 12:00 AM PDT

Posted on 10 June 2011.

BERI PENERANGAN: David sedang menyampaikan taklimatnya tentang kerja-kerja menyukat tanah NCR kepada penduduk di Kampung Tambak, Pusa dan sekitarnya.

BETONG: Jabatan Tanah dan Survei (JTS), Betong masih meneruskan usaha mengukur tanah Hak Adat Bumiputera (NCR) milik komuniti Melayu di kawasan Simpang Tambak, Sungai Keda, Bukit Kuap, Pusa di bawah Program Inisiatif Baru NCR.

Bagi memberikan lebih pengertian dan pemahaman kepada masyarakat setempat, JTS Betong telah pun menganjurkan satu majlis dialog di Masjid Kampung Tambak, Pusa untuk memaklumkan kepada komuniti Melayu di Kampung Tambak dan sekitarnya mengenai apa yang dimaksudkan dengan Inisiatif Baru NCR.

Pegawai Tanah, JTS Bahagian Betong, David Laeng berkata, penduduk Kampung Tambak, Pusa dan sekitarnya sangat bertuah dan sepatutnya berterima kasih kepada pihak kerajaan kerana telah meluluskan kawasan NCR mereka disukat di bawah program Inisiatif Baru NCR.

Dalam taklimatnya, langkah pertama yang diambil oleh JTS adalah untuk menjalankan kerja ukur keliling kawasan NCR mereka dan seterusnya mewartakannya sebagai Rezab Gunasama Bumiputera di bawah Seksyen 6 Kanun Tanah Negeri.

Salinan warta tersebut akan diserahkan kepada penghulu dan ketua-ketua kampung sebagai bukti daripada kerajaan bahawa NCR tersebut adalah milik mereka yang sah.

Justeru itu, David Laeng merayu kepada penghulu, ketua-ketua kampung serta pemilik-pemilik tanah NCR agar memberi kerjasama kepada JTS dalam menentukan sempadan tanah NCR mereka dan tindakan mereka tersebut secara tidak langsung akan membolehkan kerja-kerja menyukat ukur keliling kawasan mereka dipercepatkan.

Untuk langkah kedua, JTS akan menjalankan kerja-kerja pengukuran lot-lot individu dan sekali lagi disarankan agar pemilik tanah NCR dapat memberi kerjasama bagi menentukan sempadan tanah masing-masing.

Hasil daripada kerja-kerja tersebut kelak, JTS akan mengeluarkan surat hak milik tanah kekal di bawah Seksyen 18 Kanun Tanah Negeri tanpa mengenakan sebarang bayaran.

Hasil daripada Inisiatif Baru NCR ini, dua buah kawasan iaitu Entebu, Selambong dan Bajau di Saratok serta Sungai Ensuri di Beladin telah pun diwartakan sebagai Rezab Gunasama Bumiputera di bawah Seksyen 6 Kanun Tanah Negeri.

"Bagaimanapun menerusi inisiatif baru sejak bulan Julai tahun lalu, Kerajaan Negeri dengan bantuan Kerajaan Persekutuan bersetuju untuk meneruskan kerja pengukuran lebih meluas demi memastikan rakyat Bumiputera dalam kawasan pedalaman turut menikmati faedahnya dari semasa ke semasa," katanya pada majlis dialog tersebut pada baru-baru ini.

Turut hadir pada majlis tersebut ialah wakil Penguasa JTS, Betong, Barau Gelayan, Ketua Kaum Sulaiman, wakil Juruukur, Mohd Sulong Othman serta 140 orang penduduk Kampung Tambak, Pusa dan sekitarnya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

BLOG SARAWAK: 11 <b>di betong sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 11 Jul 2011 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG SARAWAK: 11 <b>di betong sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 09 Jul 2011 07:39 PM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG SARAWAK: 11 <b>di betong sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 10 Jun 2011 12:00 AM PDT

Posted on 10 June 2011.

BERI PENERANGAN: David sedang menyampaikan taklimatnya tentang kerja-kerja menyukat tanah NCR kepada penduduk di Kampung Tambak, Pusa dan sekitarnya.

BETONG: Jabatan Tanah dan Survei (JTS), Betong masih meneruskan usaha mengukur tanah Hak Adat Bumiputera (NCR) milik komuniti Melayu di kawasan Simpang Tambak, Sungai Keda, Bukit Kuap, Pusa di bawah Program Inisiatif Baru NCR.

Bagi memberikan lebih pengertian dan pemahaman kepada masyarakat setempat, JTS Betong telah pun menganjurkan satu majlis dialog di Masjid Kampung Tambak, Pusa untuk memaklumkan kepada komuniti Melayu di Kampung Tambak dan sekitarnya mengenai apa yang dimaksudkan dengan Inisiatif Baru NCR.

Pegawai Tanah, JTS Bahagian Betong, David Laeng berkata, penduduk Kampung Tambak, Pusa dan sekitarnya sangat bertuah dan sepatutnya berterima kasih kepada pihak kerajaan kerana telah meluluskan kawasan NCR mereka disukat di bawah program Inisiatif Baru NCR.

Dalam taklimatnya, langkah pertama yang diambil oleh JTS adalah untuk menjalankan kerja ukur keliling kawasan NCR mereka dan seterusnya mewartakannya sebagai Rezab Gunasama Bumiputera di bawah Seksyen 6 Kanun Tanah Negeri.

Salinan warta tersebut akan diserahkan kepada penghulu dan ketua-ketua kampung sebagai bukti daripada kerajaan bahawa NCR tersebut adalah milik mereka yang sah.

Justeru itu, David Laeng merayu kepada penghulu, ketua-ketua kampung serta pemilik-pemilik tanah NCR agar memberi kerjasama kepada JTS dalam menentukan sempadan tanah NCR mereka dan tindakan mereka tersebut secara tidak langsung akan membolehkan kerja-kerja menyukat ukur keliling kawasan mereka dipercepatkan.

Untuk langkah kedua, JTS akan menjalankan kerja-kerja pengukuran lot-lot individu dan sekali lagi disarankan agar pemilik tanah NCR dapat memberi kerjasama bagi menentukan sempadan tanah masing-masing.

Hasil daripada kerja-kerja tersebut kelak, JTS akan mengeluarkan surat hak milik tanah kekal di bawah Seksyen 18 Kanun Tanah Negeri tanpa mengenakan sebarang bayaran.

Hasil daripada Inisiatif Baru NCR ini, dua buah kawasan iaitu Entebu, Selambong dan Bajau di Saratok serta Sungai Ensuri di Beladin telah pun diwartakan sebagai Rezab Gunasama Bumiputera di bawah Seksyen 6 Kanun Tanah Negeri.

"Bagaimanapun menerusi inisiatif baru sejak bulan Julai tahun lalu, Kerajaan Negeri dengan bantuan Kerajaan Persekutuan bersetuju untuk meneruskan kerja pengukuran lebih meluas demi memastikan rakyat Bumiputera dalam kawasan pedalaman turut menikmati faedahnya dari semasa ke semasa," katanya pada majlis dialog tersebut pada baru-baru ini.

Turut hadir pada majlis tersebut ialah wakil Penguasa JTS, Betong, Barau Gelayan, Ketua Kaum Sulaiman, wakil Juruukur, Mohd Sulong Othman serta 140 orang penduduk Kampung Tambak, Pusa dan sekitarnya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

11 di kanowit sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di kanowit sarawak - Google Blog Search


BLOG SARAWAK: 11 <b>di kanowit sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 26 Jul 2011 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

RUMAH PANJANG LEO MOGGIE <b>KANOWIT SARAWAK</b> TERBAKAR - uLan

Posted: 26 Jul 2011 10:24 PM PDT

Number of View: 223

KANOWIT: Rumah panjang pengerusi Tenaga Nasional Bhd Tan Sri Leo Moggie di Bejait, kira-kira 45 minit perjalanan darat dari sini, musnah dalam satu kebakaran petang semalam.

Anak saudaranya Nelson Jaun ketika dihubungi berkata seluruh rumah panjang yang mempunyai kediaman 29 pintu itu dijilat api kira-kira 10 minit selepas kebakaran bermula pada kira-kira pukul 6 petang.

Beliau berkata api merebak dengan pantas ekoran musim kemarau yang sedang melanda ketika ini, memusnahkan rumah panjang itu yang boleh diangap paling moden di daerah sini.

Ketua pegawai operasi bomba Douglas Graji ketika dihubungi di pejabat Jabatan Bomba dan Penyelamat Kanowit di sini berkata pihaknya menerima panggilan mengenai kejadian itu pada kira-kira pukul 6.28 petang.

"Satu pasukan 11 anggota yang diketuai pegawai bomba Mutton anak Gelunggang sampai di rumah panjang yang berusia kira-kira 10 tahun itu pada kira-kira pukul 7.17 petang, namun ia sudah tidak dapat diselamatkan lagi," katanya dan menambah api dapat dipadamkan kira-kira sejam kemudian.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

The Hot Keywords:

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

11 di serian sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di serian sarawak - Google Blog Search


BLOG SARAWAK: 11 <b>di serian sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 11 Jul 2011 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG SARAWAK: 11 <b>di serian sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 11 Jul 2011 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG SARAWAK: 11 <b>di serian sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 11 Jul 2011 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG SARAWAK: 11 <b>di serian sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 11 Jul 2011 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

<b>Serian</b>,<b>Sarawak</b>

Posted: 08 Jul 2011 08:42 AM PDT

AkuReka Tv : Serian,Sarawak

Peta :Serian Sarawak





Serian merupakan sebuah pekan kecil yg terletak lebih kurang satu jam perjalanan dari kuching.serian merupakan kawasan persinggahan bagi perjalanan yg menuju ke bahagian2 lain disarawak seperti sri aman,sibu,bintulu.mukah,miri,limbang dan sebagainya.pekan ini sesuai bagi mereka yang ingin berhenti untuk berehat,makan serta membeli barangan keperluan lain.Terdapat pelbagai barangan yang dijual di pasar serian ini.







Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

BLOG SARAWAK: 11 <b>di serian sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 11 Jul 2011 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG SARAWAK: 11 <b>di serian sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 11 Jul 2011 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG SARAWAK: 11 <b>di serian sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 11 Jul 2011 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG SARAWAK: 11 <b>di serian sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 11 Jul 2011 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG SARAWAK: 11 <b>di serian sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 11 Jul 2011 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG SARAWAK: 11 <b>di serian sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 11 Jul 2011 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

<b>Serian</b>,<b>Sarawak</b>

Posted: 08 Jul 2011 08:42 AM PDT

AkuReka Tv : Serian,Sarawak

Peta :Serian Sarawak





Serian merupakan sebuah pekan kecil yg terletak lebih kurang satu jam perjalanan dari kuching.serian merupakan kawasan persinggahan bagi perjalanan yg menuju ke bahagian2 lain disarawak seperti sri aman,sibu,bintulu.mukah,miri,limbang dan sebagainya.pekan ini sesuai bagi mereka yang ingin berhenti untuk berehat,makan serta membeli barangan keperluan lain.Terdapat pelbagai barangan yang dijual di pasar serian ini.







Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

BLOG SARAWAK: 11 <b>di serian sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 11 Jul 2011 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG SARAWAK: 11 <b>di serian sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 11 Jul 2011 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

<b>Serian</b>,<b>Sarawak</b>

Posted: 08 Jul 2011 08:42 AM PDT

AkuReka Tv : Serian,Sarawak

Peta :Serian Sarawak





Serian merupakan sebuah pekan kecil yg terletak lebih kurang satu jam perjalanan dari kuching.serian merupakan kawasan persinggahan bagi perjalanan yg menuju ke bahagian2 lain disarawak seperti sri aman,sibu,bintulu.mukah,miri,limbang dan sebagainya.pekan ini sesuai bagi mereka yang ingin berhenti untuk berehat,makan serta membeli barangan keperluan lain.Terdapat pelbagai barangan yang dijual di pasar serian ini.







Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

BLOG SARAWAK: 11 <b>di serian sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 11 Jul 2011 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG SARAWAK: 11 <b>di serian sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 11 Jul 2011 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG SARAWAK: 11 <b>di serian sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 11 Jul 2011 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG SARAWAK: 11 <b>di serian sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 11 Jul 2011 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG SARAWAK: 11 <b>di serian sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 11 Jul 2011 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

<b>Serian</b>,<b>Sarawak</b>

Posted: 08 Jul 2011 08:42 AM PDT

AkuReka Tv : Serian,Sarawak

Peta :Serian Sarawak





Serian merupakan sebuah pekan kecil yg terletak lebih kurang satu jam perjalanan dari kuching.serian merupakan kawasan persinggahan bagi perjalanan yg menuju ke bahagian2 lain disarawak seperti sri aman,sibu,bintulu.mukah,miri,limbang dan sebagainya.pekan ini sesuai bagi mereka yang ingin berhenti untuk berehat,makan serta membeli barangan keperluan lain.Terdapat pelbagai barangan yang dijual di pasar serian ini.







Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

BLOG SARAWAK: 11 <b>di serian sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 11 Jul 2011 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG SARAWAK: 11 <b>di serian sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 11 Jul 2011 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

<b>Serian</b>,<b>Sarawak</b>

Posted: 08 Jul 2011 08:42 AM PDT

AkuReka Tv : Serian,Sarawak

Peta :Serian Sarawak





Serian merupakan sebuah pekan kecil yg terletak lebih kurang satu jam perjalanan dari kuching.serian merupakan kawasan persinggahan bagi perjalanan yg menuju ke bahagian2 lain disarawak seperti sri aman,sibu,bintulu.mukah,miri,limbang dan sebagainya.pekan ini sesuai bagi mereka yang ingin berhenti untuk berehat,makan serta membeli barangan keperluan lain.Terdapat pelbagai barangan yang dijual di pasar serian ini.







Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

BLOG SARAWAK: 11 <b>di serian sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 11 Jul 2011 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG SARAWAK: 11 <b>di serian sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 11 Jul 2011 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG SARAWAK: 11 <b>di serian sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 11 Jul 2011 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG SARAWAK: 11 <b>di serian sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 11 Jul 2011 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG SARAWAK: 11 <b>di serian sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 11 Jul 2011 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG SARAWAK: 11 <b>di serian sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 11 Jul 2011 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

<b>Serian</b>,<b>Sarawak</b>

Posted: 08 Jul 2011 08:42 AM PDT

AkuReka Tv : Serian,Sarawak

Peta :Serian Sarawak





Serian merupakan sebuah pekan kecil yg terletak lebih kurang satu jam perjalanan dari kuching.serian merupakan kawasan persinggahan bagi perjalanan yg menuju ke bahagian2 lain disarawak seperti sri aman,sibu,bintulu.mukah,miri,limbang dan sebagainya.pekan ini sesuai bagi mereka yang ingin berhenti untuk berehat,makan serta membeli barangan keperluan lain.Terdapat pelbagai barangan yang dijual di pasar serian ini.







Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

BLOG SARAWAK: 11 <b>di serian sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 11 Jul 2011 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG SARAWAK: 11 <b>di serian sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 11 Jul 2011 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

<b>Serian</b>,<b>Sarawak</b>

Posted: 08 Jul 2011 08:42 AM PDT

AkuReka Tv : Serian,Sarawak

Peta :Serian Sarawak





Serian merupakan sebuah pekan kecil yg terletak lebih kurang satu jam perjalanan dari kuching.serian merupakan kawasan persinggahan bagi perjalanan yg menuju ke bahagian2 lain disarawak seperti sri aman,sibu,bintulu.mukah,miri,limbang dan sebagainya.pekan ini sesuai bagi mereka yang ingin berhenti untuk berehat,makan serta membeli barangan keperluan lain.Terdapat pelbagai barangan yang dijual di pasar serian ini.







Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.
 

BLOG SARAWAK

Copyright 2010 All Rights Reserved