ads

Sabtu, 19 Januari 2013

11 di betong sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di betong sarawak - Google Blog Search


Sambutan Maulidur Rasul Peringkat Negeri <b>Sarawak di Betong</b>, 23 <b>...</b>

Posted: 16 Jan 2013 04:01 PM PST

Posted on January 17, 2013, Thursday

BETONG: Sambutan Maulidur Rasul Peringkat Negeri Sarawak yang akan diadakan di Betong pada 23 dan 24 Januari ini melibatkan penyertaan daripada kontinjen dari seluruh negeri Sarawak.

Di samping itu pelbagai aktiviti diadakan bagi memeriahkan sambutan perayaan umat Islam dan acara rasmi kerajaan negeri yang dianjurkan pada setiap tahun.

Menurut Yang Dipertua Majlis Islam Sarawak Datu Putit Matzen, sambutan Maulidur Rasul adalah bagi memperingati kembali peristiwa kelahiran Nabi Muhammad SAW sebagai 'uswah hasanah' iaitu contoh teladan bagi semua umat Islam.

Pada masa yang sama menyampaikan ajaran Islam untuk dihayati dan dicontohi umat Islam masa kini melalui kajian dan penelitian sejarah perjuangan baginda.

"Selain itu ia juga bagi menyemarakkan kasih sayang umat Islam terhadap insan mulia ini sebagai landasan untuk memperkukuhkan perpaduan serta mengeratkan ukhuwah dalam kalangan umat Islam di negeri ini," katanya.

Beliau berkata demikian semasa sidang media mesyuarat akhir jawatankuasa pengelola di Kompleks Pejabat Kerajaan Negeri di sini semalam.

"Yang di-Pertua Negeri Tun Datuk Patinggi Abang Muhammad Salahuddin serta isteri, Toh Puan Datuk Patinggi Norkiah dan Ketua Menteri Pehin Sri Abdul Taib Mahmud serta isteri, Puan Sri Ragad Kurdi Taib dijangka akan menghadiri program yang bermula pada 23 Januari ini.

"Program yang akan dimulakan dengan Majlis Ceramah Agama dan Zikir Maulud bertempat di Masjid Jamek Betong akan berlangsung pada jam 5.45 petang.

"Majlis perhimpunan dan perarakan Maulidur Rasul akan dijalankan pada sebelah pagi iaitu bermula jam 8.00 pagi.

"Yang di-Pertua Negeri Tun Datuk Patinggi Abang Muhammad Salahuddin serta isteri, Toh Puan Datuk Patinggi Norkiah akan mengetuai perarakan yang bermula dari Kompleks Sukan Betong dan berakhir di Dewan Tan Sri Datuk Amar Stephen Kalong Ningkan sejauh 5.7 kilometer," jelasnya.

Tambahnya, sehingga kini sebanyak 100 kontinjen telah mengesahkan penyertaan terdiri daripada pelbagai agensi di Betong dan bahagian lain di negeri ini.

"Sebanyak 100 kontinjen akan terlibat dalam perarakan ini dan penyertaan melebihi 3,000 peserta yang bakal menyertai perhimpunan dan perarakan tersebut.

"Turut disenaraikan lapan kategori yang akan dinilai dalam perarakan itu nanti iaitu kategori A (jabatan/agensi kerajaan dan badan berkanun), kategori B (firma swasta/syarikat/institusi kewangan) kategori C (masjid/surau), kategori D (persatuan/kelab/pertubuhan) kategori E (institusi pengajian tinggi/pusat kemahiran/sekolah menengah), kategori F (sekolah kebangsaan dan kategori G (kumpulan hadrah).

"Tambah menarik, pelbagai hadiah menarik berdasarkan kategori akan diberikan kepada kontinjen terbaik yang akan dinilai semasa perarakan nanti," ujarnya.

Jelasnya, pelbagai aktiviti sampingan akan diadakan seperti ceramah, pertandingan membaca ayat-ayat lazim, pertandingan futsal dan sebagainya.

Justeru, beliau turut menyeru orang ramai terutama penduduk di sekitar Betong sama-sama hadir bagi memeriahkan sambutan Maulidur Rasul nanti.

Turut hadir dalam mesyuarat itu ialah Residen Bahagian Betong Datu Romie Sigan Daniel, Pengarah Jabatan Agama Islam Sarawak Abang Shamsuddin Abang Seruji dan Ketua Polis Daerah Betong DSP Wan Zaizodin Wan Jaafar.

To enable your comment to be published, please refrain from vulgar language, insidious, seditious or slanderous remarks. This includes vulgar user names.

11 di subis sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di subis sarawak - Google Blog Search


RM100 Bantuan Khas Awal Persekolahan Diagihkan <b>di</b> Daerah <b>Subis</b>

Posted: 18 Jan 2013 07:09 PM PST

Hasrat kerajaan untuk meringankan beban rakyat terutama sekali dalam mengagihkan Bantuan Khas Awal Persekolahan bukanlah gimik untuk memancing undi PRU13!  
Kerajaan memberikan bantuan ini tidak mengira latar belakang, kaum mahu pun pegangan agama dan politik keluarga pelajar tersebut.  Ini kerana kerajaan kita berlaku adil untuk tidak berat sebelah dalam meringankan beban menyambut musim persekolahan yang baru.  
Ianya juga dapat memberi insentif untuk pelajar tersebut agar belajar dengan lebih rajin lagi khususnya bagi pelajar yang bakal menduduki PMR, SPM mahupun UPSR pada tahun ini.  Sekiranya mereka berjaya maka hadiah galakan pelajar akan berlipat ganda untuk meraih kejayaan mereka kelak!
Mereka inilah pewaris masa hadapan dan sememangnya kerajaan akan menyediakan bantuan yang terbaik agar pelajar dapat belajar dengan lebih selesa.  Bantuan khas ini dapat juga digunakan untuk membeli buku rujukan atau sepasang pakain seragam baru.





Bukan gimik pancing undi PRU13

by Mohd Achil Norrlatep.Utusan Borneo 19 Januari 2013, Sabtu


GUNA SEBAIKNYA: Ahmad Lai (empat kiri) menyerahkan bantuan RM100 kepada salah seorang pelajar semalam.

BEKENU: Bantuan Khas Awal Persekolahan sebanyak RM100 yang telah diagihkan kepada pelajar awal bulan ini bukanlah gimik untuk memancing undi sempena Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU13).

Ahli Parlimen Sibuti, Ahmad Lai Bujang berkata bantuan khas persekolahan itu seperti sebahagian daripada bantuan-bantuan kerajaan yang telah diberikan di peringkat sekolah.

"Banyak bantuan persekolahan disediakan kerajaan seperti buku teks, rancangan makanan tambahan, asrama, kemudahan infrastruktur dan sebagainya," katanya pada Majlis Penyerahan Bantuan Khas Awal Persekolahan RM100 di Dewan Masyarakat Bekenu, di sini pagi semalam.

Apa yang penting kata beliau, semua bantuan berkenaan adalah bukti keikhlasan kerajaan dalam membantu setiap lapisan rakyat tidak mengira agama, bangsa dan keturunan.

"Apa yang lebih menakjubkan, kerajaan juga tidak mengira apa pegangan politik seseorang dalam menghulurkan bantuan sedemikian," jelasnya.

Beliau berkata, salah satu daripada hasrat kerajaan dalam mengagihkan hasil daripada keuntungan pelaburan ekonomi.

Mengenai tanggungjawab ibu bapa dan guru dalam mendidik anak-anak, beliau mengharapkan yang terbaik daripada kedua-dua pihak.

"Ibu bapa harus prihatin terhadap keperluan anak-anak manakala guru pula bertanggungjawab memantau supaya mereka terus berjaya," ujarnya.

Di peringkat pentadbiran Pejabat Pelajaran Daerah Subis, seramai 4,116 pelajar sekolah menengah dan 5,234 pelajar sekolah rendah mendapat Bantuan Khas Awal Persekolahan RM100 terdiri daripada lima buah sekolah menengah dan 44 buah sekolah rendah.

Turut hadir pada majslis itu Pegawai Pelajaran Daerah Subis, Ahli Chikba.

11 di miri sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di miri sarawak - Google Blog Search


Pameran Petrosains Dinotrek 2 <b>di</b> Muzium Petroleum <b>Miri</b>, <b>Sarawak</b>

Posted: 15 Jan 2013 11:25 PM PST

Seperti yang telah diperkatakan pada entri yang lepas tentang Muzium Petroleum Miri, kali ini aku nak bercerita sedikit tentang Pameran Petrosains Dinotrek 2 yang diadakan di tempat berkenaan. Sebenarnya ini bukanlah kali pertama pihak Petrosains membuat pameran Dinotrek di muzium ini. Kalau tidak silap aku, kali pertama mereka buat pameran ini dalam tahun 2005 ataupun 2006, aku pun tak berapa pasti. Tapi masa kali pertama aku pergi ke pameran ini, aku masih bujang lagi, bawak parents ke sini (belum bawak wifey dengan anak lagi) dan dia punya exhibition facilities pun tidak berapa banyak.
Kalau di ibu negara, Petrosains Dinotrek ini dibuat di Suria KLCC pada tingkat paling atas, sama level dengan kedai buku Kinokuniya, tak silap aku la. Untuk kali kedua ini, pameran Petrosains Dinotrek sudah pun bermula pada 1 September 2012 dan akan berakhir 30 April 2013. Jadi kepada mereka yang tinggal di kawasan yang berhampiran, jangan lepaskan peluang ini untuk merasai sendiri pengalaman secara interaktif bertemu dengan robot2 dinosaur (feel lebih kurang macam filem Jurassic Park jugak la, walaupun taklah grand sangat pun) dan ianya lebih sesuai jika dikongsikan bersama keluarga serta rakan taulan.
Antara robot2 dinosaur yang dipamerkan ialah Protoceratops, Spinosaurus, Stegosaurus, Velociraptors dan semestinya Tyrannosaurus Rex. Ada lagi yang lain, cuma aku dah tak ingat namanya. Di sini juga terdapat beberapa permainan interaktif yang sesuai untuk kanak-kanak kerana ianya bersifat informatif serta educational. Tiket masuk untuk pelawat adalah seperti di bawah:
Berikut merupakan beberapa gambar yang sempat aku ambil semasa di pameran berkenaan:
 Robot dinosaur Maiasaurus serta beberapa replika telur2 dan anak2nya
 My dear Ainul tengah bermain permainan interaktif 
Salah satu game yang syok kat sini. Tembak kepala Dinosaur!
Replika kepala T-Rex di atas siling muzium tersebut 

Robot dinosaur Stegosaurus. Siap ada tanda amaran "Please Do Not Touch" tu.
 The Bad Boy Called T-Rex

Dinosaur Apatosaurus (atau nama lainnya Brontosaurus) . Tiada kena mengena dengan lagu "Apa kono eh Jang".
 Velociraptor yang sedang bertarung dengan spesis dinosaur yang lain.

Adakah benar burung berevolusi daripada Dinosaur? Ataupun ianya semata2 teori sampah Darwinsm.
Contoh tiket untuk masuk ke pameran tersebut.
Video aksi robot dinosaur di Petrosains Dinotrek 2 @ Muzium Petroleum Miri, Sarawak

11 di saratok sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di saratok sarawak - Google Blog Search


PR Selangor Tunaikan Janji, Bina Rumah Panjang <b>Di Sarawak</b>

Posted: 13 Jan 2013 10:40 PM PST

1_Rumah panjang Sungai Jerak

SARATOK, 14 JAN : Keprihatinan Kerajaan Pakatan Rakyat (PR) Selangor dalam membela nasib rakyat benar-benar terbukti apabila tidak hanya membantu penduduk di Selangor, malah menabur bakti di daerah Saratok, Sarawak.

Terbaru, Kerajaan Negeri Selangor di bawah pentadbiran Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim menunaikan janji untuk membina rumah panjang baru bagi lebih 200 penduduk di Sungai Jirak, di sini.

Rumah mereka hangus dalam kebakaran dua tahun lalu.

Lebih lagi, PR Selangor boleh menyumbang tiga kali ganda daripada apa yang ditawarkan oleh Kerajaan Umno-BN yang hanya mahu menyumbang RM 12,000 sahaja kepada penduduk di situ.

Rumah panjang yang dikenali sebagai Rumah Unding itu memiliki 20 buah "pintu" atau dan dibiayai Kerajaan Selangor dengan nilai RM360,000.

Adun Krian, Ali Biju dalam ucapannya berkata, janji untuk membina semula rumah panjang itu mula disuarakan Exco Negeri Selangor, Dr Xavier Jayakumar semasa tempoh berkempen dalam Pilihan Raya Negeri Sarawak pada April 2011.

"Dengan pertolongan Kerajaan Negeri Selangor, rumah panjang Unding ini dapat disiapkan dalam tempoh singkat. 8_Rumah panjang Sungai Jerak

"Semasa Dr Xavier turun padang untuk membantu Pakatan Rakyat berkempen, tiada siapa yang percaya pada kata-kata beliau.

"Namun, ternyata ia bukan janji kosong. Dengan terbinanya rumah ini, maka ia membuktikan keikhlasan dan kejujuran Pakatan Rakyat untuk membantu rakyat di Ulu Kerian, Saratok di sini," katanya semasa menghadiri Majlis Perasmian Rumah Unding, di sini.

Majlis itu dirasmikan sendiri oleh Menteri Besar Selangor dan turut dihadiri Dr Xavier yang merupakan Exco Kesihatan, Pekerja Ladang, Kemiskinan dan Kerajaan Prihatin.

Tambah Ali, rumah panjang itu dibina hasil gotong royong oleh penduduk setempat secara berperingkat tanpa menggunakan khidmat kontraktor.

Menurutnya, peruntukan Kerajaan Negeri Selangor itu juga jauh lebih baik berbanding apa yang ditawarkan Kerajaan Persekutuan.

"Kerajaan Pusat tawarkan bantuan RM 12,000 untuk membina rumah-rumah panjang di sini.

"Dengan nilai itu, apa yang boleh rakyat dapat? Bayaran kontraktor sahaja sudah mahal.

"Sudah tentu rumah yang dibina nanti tidak mampu untuk menampung ramai keluarga," katanya lagi.

12_Rumah panjang Sungai Jerak

Pendapat Anda

Pendapat

11 di sibu sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di sibu sarawak - Google Blog Search


Tikas penyalah rama <b>di Sibu</b> niki: Shafie - The Borneo Post Online

Posted: 16 Jan 2013 03:23 PM PST

Posted on January 17, 2013, Thursday

SIBU: Tikas penyalah rama ba mengeri tu niki 63.04 persin ba timpuh 1 ngagai 14 Januari taun tu enti dibida ba timpuh ke sama taun siti suba.

Kepala Polis Sibu ACP Shafie Ismail madahka iya nangi bendar ke pengelikun mengeri tu kenyau ari pun taun kelebih agi kes enchuri mutosikal suah nyadi.

"Bepun ari 1 ngagai 14 Januari, tikas penyalah rama niki 29 iti kes enti dibida enggau timpuh ke sama taun siti suba," pia ku iya maya bejaku ba Majlis Perhimpunan Kawad Kaki Bulanan ke diatur di Indu Opis Polis ditu, kemari.

Ku iya, kelimpah ari nya, bisi 25 iti kes nyerungkai rumah mega bisi dirikudka nyadi.

Beduduk ari tu, ku Shafie, raban polis ba mengeri tu aruh gawa bebendar agi ngambika penyalah rama ulih dikurangka agi.

"Bisi dua iti kebuah tikas penyalah rama niki iya nya ketegal chara dikena kitai nagang penyalah enda manah tauka ketegal pekara ke bukai ti bekaul," ku iya.

Nambah ke nya, iya madahka, raban polis aruh bisi kaul ti manah begulai enggau mensia mayuh ngambika nemu enggau dalam agi senentang pengelikun ba seiti-seiti endur.

Kelimpah ari nya, ku iya, raban Polis Pematau Pengelikun (MPV) mega nadai salah ngetu berandau enggau mensia mayuh ngambika penatai sida nyungkakka agi ati mensia mayuh ngasaika pengelikun sida semampai diintu.

"Kaul mensia mayuh enggau raban polis tau ngurangka agi penyalah rama," ku iya madahka baru.

Shafie mega madah, pengawa matau pengelikun ke disempulang raban Polis, RELA enggau Opis Pengintu Pengelatang Orang Periman Malaysia (JPAM) nerima timbal ke manah ari bala bedaja.

Berebak enggau tu mega, iya ngelalau raban polis ngambika enda maruk diri ngereja pengawa ti salah ke tau ngeruga nama manah polis.

"Kitai ke nyadi polis aruh nyadika pengelelak ulih nyungkakka pengeransing nyengkaum ngintu pengelikun mensia mayuh enggau pengerai diri empu," ku iya.

Ba pengerami tu mega, Shafie bisi nyuaka setipikit ngagai 30 iku raban polis.

To enable your comment to be published, please refrain from vulgar language, insidious, seditious or slanderous remarks. This includes vulgar user names.

di negeri sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

di negeri sarawak - Google Blog Search


<b>sarawak</b> no.1 <b>di</b> malaysia: <b>negeri</b> berpendapatan <b>...</b> - asap-koyan 2u

Posted: 16 Jan 2013 06:17 PM PST


Koridor Tenaga Diperbaharui Sarawak (Score), merupakan sebuah kawasan pembangunan wilayah di Sarawak yang terletak dari Similajau di Bintulu hingga ke Tanjung Manis di Mukah, kapit dijangka menjadi kawasan paling progresif membangun. Impak daripada pembangunan SCORE itu kemudiannya akan dinikmati secara berterusan oleh penduduk di negeri ini apabila keseluruhan RM330 billion dilaburkan sepenuhnya menjelang 2030. Wawasan yang direncakan ini adalah inisiatif penting kerajaan menjadikan Sarawak negeri maju dan berpendapatan tinggi.


Bagi tempoh tiga tahun pertama SCORE dilancarkan, ia berjaya menarik pelaburan berjumlah RM20.3 bilion membabitkan 11 projek dengan lapan daripadanya bagi Taman Perindustrian Samalaju, manakala dua lagi di Hab Halal Tanjung Manis.
Di dalam Rancangan Malaysia Kesembilan (RMK-9) sembilan projek diluluskan dengan peruntukan RM1.5 bilion bagi pembinaan enam jalan raya baru ke kawasan sumber tenaga, satu projek bekalan air ke Samalaju, satu taman perindustrian di Samalaju dan satu projek lapangan terbang di Mukah. Mukah yang dirancang sebagai bandar pintar menerima pelaburan RM600 juta bagi industri berat, selain daripada itu Mukah yang terletak di tengah kawasan liputan SCORE,  dirancang sebagai pusat pentadbiran koridor dengan pejabat syarikat pelaburan luar dicadang dibina di kawasan berkenaan.
Manakala untuk Rancangan Malaysia Kesepuluh pula (RMK-10) SCORE menerima peruntukan RM300 juta bagi melaksanakan sembilan projek yang kini di peringkat pelaksanaan, termasuk Taman Perindustrian Samalaju.Setakat ini, Taman Perindustrian Samalaju menerima lapan pelaburan dengan nilai RM17 bilion terdiri daripada industri berat yang memerlukan banyak tenaga, manakala dua pelaburan di Hab Halal Tanjung Manis bernilai RM2 bilion membabitkan projek akuakultur.

SCORE yang berpontensi menjana tenaga boleh diperbaharui dikatakan mencatatkan kejayaan di dalam pengeluaran produk berasaskan pertanian dan pengeluaran sehingga mampu menjadi hab makanan halal. Menurut Pehin Sri Haji Abdul Taib Mahmud Ketua Menteri Sarawak, "Kita dikurniakan dengan kawasan tanah yang luas dan air yang banyak. Kita kini mempunyai jumlah sumber tenaga yang diperlukan.

"Kita juga sebuah negara Islam dan sekaligus sangat menarik kepada para pelabur Arab yang kaya minyak. Kita juga boleh mengeksploit pasaran makanan halal dunia, yang sangat besar,". Ini kerana, pelaburan awal yang datang RM200 juta adalah daripada pengeluaran makanan dengan mengguna pakai teknologi moden. Tambah beliau lagi, "Mereka juga mempunyai program untuk melabur RM4 bilion di dalam tempoh lima tahun dari sekarang,"

Oleh disebabkan itu, kerajaan akan memastikan kawasan Tanjung Manis sebagai hab halal itu bebas daripada pencemaran, dan langkah yang diambil ialah dengan mengurangkan jumlah kenderaan untuk memasuki kawasan itu. Perancangan jangka masa panjang itu sangat jelas kerajaan gigih berusaha memajukan negeri ini setanding negara maju. Menurut kenyataan Pengarah Unit Perancang Negeri Sarawak, Datuk Ismawi Ismuni, berkata ketika ini Sarawak ada 977,000 tenaga kerja dengan penduduknya berjumlah 2.5 juta.

"Melalui SCORE, peluang pekerjaan yang bakal diwujudkan menjelang 2030 adalah 2.5 juta.
"Ini akan memberi peluang kepada rakyat Malaysia dan Sarawak untuk merebut pelbagai peluang pekerjaan yang bakal wujud, terutamanya di kalangan generasi muda yang terlatih dan mempunyai kelulusan," sumber Berita Harian.
 

BLOG SARAWAK

Copyright 2010 All Rights Reserved