ads

Jumaat, 13 Julai 2012

11 di mukah sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di mukah sarawak - Google Blog Search


Calon PAS bertanding <b>di Mukah</b>? | :: cina islam | 2012 ::

Posted: 10 Jul 2012 09:32 PM PDT

21 Syaaban 1433H. [MOD] -

KUALA LUMPUR: PAS berkemungkinan besar akan meletakkan calonnya di P.213 Parlimen Mukah, Sarawak pada pilihan raya umum ke-13.

Untuk tujuan itu, Jabatan Pilihan Raya PAS Pusat (JPPP) menghantar tiga wakil kawasan pembantu bagi memperkemas jentera di kawasan tersebut bermula 2 hingga 6 Julai lalu.

Mereka terdiri daripada Pesuruhjaya PAS Wilayah Persekutuan, Mohamad Nor Mohamad (gambar bawah), timbalan Pesuruhjaya Melaka, Bahiki Islamil dan timbalan Pesuruhjaya Pulau Pinang, Rosidi Husain.

Menurut Mohamad Nor, dua orang dilantik sebagai pengarah pilihan raya di Dun Balingian dan Dun Dalat.

"PAS sudah bertemu dengan pimpinan DAP Mukah tapi belum berkesempatan bertemu pimpinan PKR. Tapi akan ada lawatan susulan selepas ini dan kita akan bertemu dengan kedua-dua pemimpin parti ini," kata beliau kepada harakahdaily hari ini.

Beliau berkata, PAS Mukah juga sudah mula mengadakan program kemasyarakatan melibatkan semua kaum.

70 peratus penduduk Parlimen Mukah terdiri daripada Melayu, 20 peratus Cina dan 10 peratus kaum-kaum lain.

"Berdasarkan tinjauan, PAS mendapat sambutan memberangsangkan di sana dan berpeluang mendapat sokongan yang kuat dariapda mereka pada pilihan raya akan datang," katanya.

Menyentuh soal calon pula, Mohamad Nor berkata, PAS Sarawak sudah menghantar beberapa nama ke pusat berdasarkan kesesuaian dengan kerusi tersebut.

Mengulas lanjut, beliau berkata, PAS mempunyai peluang besar untuk menang jika meletakkan calon yang berwibawa dan dikenali.

Ini kerana katanya, Ahli Parlimen BN Mukah, Datuk Sri Dr Muhammad Leo Michael Toyad dikatakan mempunyai sedikit masalah dengan penduduk beragama Kristian.

"Kalau BN kekalkan calon, kita ada harapan untuk menang dengan syarat PAS meletakkan calon yang berwibawa," katanya.

harakahdaily/-


11 di betong sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di betong sarawak - Google Blog Search


Buru puluhan ribu buaya <b>Sarawak</b> - Halaman Gambar Menarik <b>...</b>

Posted: 08 Jul 2012 08:47 PM PDT

KEHANGATAN kisah manusia menjadi santapan buaya atau serangan haiwan reptilia yang terkenal dengan jolokan sang bedal ini sering menjadi paparan media.

Malah cerita atau mitos mengenai haiwan pemangsa ini seringkali menjadi bualan penduduk yang tinggal berhampiran sungai, lebih-lebih lagi di sepanjang sungai di Sarawak.

Terbaharu, negara digemparkan dengan kejadian menimpa isteri Ketua Rumah Panjang Nanga Sungai Anak, Siah Munsong, 42, yang dibaham buaya berukuran lima meter dan bersaiz sebesar tong dram. Dia diserang ketika sedang mandi di jeti rumah panjang itu.

Rentetan peristiwa tersebut, suami mangsa Embol Asum, 48, menyimpan dendam terhadap Bujang Sebelak, pemangsa yang meragut nyawa wanita yang dikahwininya kira-kira tiga dekad lalu.

Berbekalkan kerinduan terhadap mendiang isteri dan dendam kesumat terhadap haiwan yang dalam masyarakat Iban yang terkenal dengan panggilan 'aki' atau sebutan akik, 'orang dalam' atau 'jelu air', kepakaran dan kemahiran seorang pawang tersohor dari Betong, Indet anak Sanabong, 49, diperlukan.

Menceritakan pengalamannya, Indet mula belajar ilmu tersebut daripada seorang guru di Sipitang, Sabah selama dua tahun.

"Saya bekerja tanpa gaji tetapi saya banyak mengikutnya berniaga buah pisang dan nanas.

"Siang hari saya akan membantu guru berniaga. Pada malam hari, barulah saya belajar ilmu tersebut sehingga dia mengambil saya sebagai anak angkat sehinggalah perguruan saya sempurna," katanya.

Bapa kepada enam anak yang berusia antara 21 hingga 30 tahun itu mula berkecimpung dalam bidang tersebut sejak remaja pada usia 16 tahun. Dia mendakwa telah menangkap puluhan ribu buaya di seluruh sungai Sarawak sama ada untuk menjualnya atau menangkap buaya yang membaham manusia.

Disumpah jadi buaya

"Lima anak saya disekolahkan menggunakan duit upah menjual buaya kepada taman-taman buaya dan orang perseorangan. Tetapi apabila saya mengetahui tindakan saya itu menyalahi undang-undang saya berhenti," ujar lelaki bertubuh tegap dengan ketinggian 1.6 meter itu.

Indet yang gemar memakai topi merupakan seorang yang tidak lokek berkongsi pengalaman.

Menurut lelaki yang mempunyai lebih tiga dekad pengalaman menangkap buaya itu memberitahu, mengikut kepercayaan, buaya yang mengganas dengan membaham manusia asalnya ialah manusia yang kemudiannya disumpah menjadi buaya.

"Jolokan nama 'bujang' bermaksud orang yang jaguh, hebat, disegani dan gelaran terhormat bagi seorang lelaki.

"Jadi sinonimnya gelaran bujang yang diberi kepada reptilia ini kerana menghormati buaya buas," katanya.

Malah, mengikut kepercayaan sesetengah masyarakat Iban sendiri, aki atau buaya ini merupakan jelmaan dewa sungai iaitu Ribai.

Kata Indet, kepercayaan ini juga mendorong masyarakat setempat mengelak daripada membunuh haiwan ini kerana bimbang ditimpa malapetaka.


PENGHUNI rumah panjang menjulang Bujang Seblak, buaya yang dipercayai menyebabkan kematian Siah.

Mengikut ilmu yang dipelajari Indet, buaya tidak menyerang sebarangan orang sebaliknya akan menyerang manusia yang hanya berada dalam keadaan puni atau sebutannya punik.

"Mengikut masyarakat Iban puni bermaksud seakan-akan kempunan dalam budaya masyarakat Melayu, tetapi puni ini lebih kepada janji yang tidak ditepati oleh seseorang.

"Seperti dia dipelawa untuk makan tetapi dia tidak menjamah makanan tersebut lalu melakukan pekerjaan lain maka orang itu berada dalam keadaan puni," terangnya.

Sehubungan itu, bagi membatalkan puni apabila seseorang dipelawa makan, dia harus menjamah sedikit makanan atau menyentuh bahagian bawah pinggan makanan sambil berkata, 'udah aki'.

"Antara pantang-larang yang diamalkan masyarakat yang mendiami kawasan berhampiran tepi sungai ialah tidak sesekali bercakap besar kerana aki ini tidak menyukainya.

"Sekalipun hanya terdetik di dalam hati, perasaan untuk mencabar ini akan menyebabkan naluri mahkluk tersebut naik berang lalu menyerang manusia," katanya.


INDET (tengah) bersama rakannya ketika menangkap buaya di Miri, Sarawak.

Dalam pertemuan dengan Indet tersebut di rumahnya di Betong, suami kepada Rameh anak Manggai, 58, berkongsi serba sedikit tentang ilmunya untuk memburu buaya yang mengganas di sungai-sungai sekitar Sarawak.

Pada satu operasi memburu Bujang Sebelak di Sungai Sebelak, Roban, Saratok seekor buaya yang dinamakan Bujang Muara 'longlai' dan akur kepada Indet.

Membuang puni

"Puni terhadap buaya terjadi apabila ia pernah membaham manusia. Untuk menamatkannya, buaya tersebut terpaksa memakan umpan yang telah dijampi oleh saya.

"Hanya buaya yang pernah makan manusia sahaja akan memakan umpan terbabit yang menggunakan daging anjing putih yang diletakkan pada gugusan tiga mata kail serta diikat pada tali rotan hidup," ujarnya.

Sehubungan itu, untuk membuang puni dalam kes buaya yang meragut nyawa manusia bererti buaya itu sendiri perlu dihapuskan.

Mengikut kepercayaan Indet, buaya yang tidak memakan umpan tersebut lambat-laun akan menemui ajalnya juga.

Mengenai kebolehannya menangkap buaya ganas dengan tangan kosong, Indet memberitahu, hanya buaya yang bersalah dan sedia mengakui kesalahannya sahaja akan memakan umpan tersebut.

"Kamu telah melihat sendiri bagaimana buaya tersebut akur dan tidak melawan semasa saya menariknya ke atas perahu selepas memakan umpan tersebut.

"Saya ibarat polis kepada pesalah, jadi dia menyerah diri untuk mulut dan keempat-empat kakinya digari," ujar Indet.

Namun, tidak semua buaya yang ditangkap Indet akur, malah ada juga yang melawan semasa proses tersebut. Sehubungan itu, haiwan tersebut terpaksa dibunuh serta-merta bagi mengelakkan kejadian yang tidak diingini.

"Pembunuhan itu tidak menggunakan senjata api atau senjata tajam sebaliknya hanya menggunakan tangan. Selepas membaca mantera, saya akan menampar kepala buaya dan ia mati serta-merta," katanya berkongsi rahsia.

Walaupun ilmu tersebut dituntut untuk membantu mereka yang memerlukan bantuan, namun jika tersilap langkah ia juga boleh digunakan untuk cara yang salah.

Sebagai seorang pawang buaya, Indet sering dicabar oleh mereka yang mahu membuktikan kesaktian yang dimilikinya.

"Jadi diri dan hati harus dididik supaya menjadi penyabar. Saya lebih rela malu disebabkan kalah daripada berlakunya sebarang kejadian yang tidak diingini seperti kematian.

"Biarlah orang mengatakan saya ini penakut atau lari dari medan perang," ujarnya selain memberitahu dia sering diajak bergaduh oleh mereka yang ingin membuktikan ilmunya.

Bahkan, anak lelaki sulungnya, Juti anak Indet, 30, juga tidak mampu untuk memikul beban menuntut ilmu tersebut kerana menyedari dia tidak sesabar diri Indet.

Meskipun Indet tidak meletakkan sebarang harga, namun upah yang diterima perlulah berbaloi mengikut usaha yang dilakukannya selain terpaksa bertarung nyawa.

11 di samarahan sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di samarahan sarawak - Google Blog Search


YDP ISMA <b>Sarawak</b> menziarahi Ahli ISMA <b>di</b> Luar Kuching <b>...</b>

Posted: 08 Jul 2012 09:42 PM PDT

SIBU, 8 Julai 2012 – Dr Mohd Khairol bin Jambli, YDP Ikatan Muslimin Malaysia (ISMA) cawangan Sarawak menyatakan komitmennya dalam meraikan kehadiran ahli-ahli ISMA yang berada di luar Kuching dan Samarahan.

Beliau berkata demikian ketika menziarahi ahli-ahli ISMA Sarawak di Sibu baru-baru ini. Turut hadir dalam sesi lawatannya ke Sibu ialah ahli-ahli ISMA dari Bintulu, Mukah dan Pusa.

Dalam lawatannya itu, beliau turut memberi pendedahan tentang agenda humanisme kepada umat Islam dan matlamat ISMA dalam usaha ke arah membangun umat beragenda dan menghadapi bahaya agenda humanisme.

Turut menemani beliau ialah Ketua Wanita ISMA Sarawak, Ustazah Hasmida Hassan dan pemangku Ketua Biro dan Penerangan ISMA Sarawak, Mohammad Afiq Shazwan.

Wartawan Media

Tags

11 di subis sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di subis sarawak - Google Blog Search


Lebih 20 kes denggi dikesan <b>di Subis</b> : my <b>Sarawak</b> – News <b>...</b>

Posted: 27 Oct 2009 01:05 AM PDT

Aktiviti penyemburan akan diteruskan hingga akhir tahun untuk menghapuskan aedes

MIRI: Majlis Daerah Subis (MDS) semalam melaporkan lebih 20 kes demam denggi telah dikesan di beberapa rumah-rumah panjang dan kampung sekitar Niah dekat sini.Pembantu Kesihatan MDS, Kunsil Deria ketika dihubungi semalam memberitahu
pihaknya masih menjalankan semburan asap bagi membunuh nyamuk (fogging) di beberapa kawasan rumah panjang dan kampung.

"Kita akan terus melakukan fogging bermula jam 5 petang di beberapa kawasan terjejas kerana pada waktu itulah nyamuk aedes dilaporkan aktif," katanya.

Kunsil memberitahu, lebih 20 kes telah dilaporkan berkaitan penyakit deman denggi terutamanya di kawasan rumah-rumah panjang dan kampung di Tanjung Belipat, Batu Niah dan sekitarnya.

"Sehingga kini, operasi fogging masih diteruskan hingga ke penghujung bulan ini bagi memastikan jumlah kes denggi di kawasan berkenaan dapat dikurangkan," katanya.

Kunsil menjelaskan, pihaknya telah melaksanakan operasi fogging sebaik sahaja menerima arahan daripada Jabatan Kesihatan Miri beberapa hari lalu.

"Sebaik sahaja kawasan dikenal pasti, anggota MDS akan turun padang dan melakukan kerja-kerja penyemburan dan pembersihan.

"Pada masa sama kita memberi nasihat kepada penghuni rumah panjang untuk menjaga kebersihan sekitar rumah," katanya.

Kes demam denggi di kawasan Niah turut mendapat perhatian Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Bekenu, Rosey Yunus.

Menurutnya, penduduk kampung dan rumah-rumah panjang harus memastikan kawasan laman rumah mereka bersih dan tempat takungan air harus diletakkan ubat (garam khas) sebagai usaha pencegahan.

"Kita menasihatkan supaya orang awam mengambil inisiatif untuk membersih persekitaran perumahan seperti saluran longkang bagi membendung penyakit tersebut," katanya.

Malah menurut beliau, perkakas yang tidak diperlukan seperti tin-tin kosong, bekas makanan, tayar kereta dan botol minuman harus dibuang di tempat yang sepatutnya bagi mengelakkan pembiakan nyamuk aedes.

Category: Tempatan

11 di miri sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di miri sarawak - Google Blog Search


Apesal.com - Gempar Penemuan Buaya Tembaga <b>Di Miri Sarawak</b>

Posted: 19 Jun 2012 12:32 PM PDT


Kek Marble Coklat Cheese Rangkaian Komuniti Berkongsi Resepi Masakan Tradisional & Moden. Daftar ahli adalah percum...

Bila Dr gigi datang sekolah Assalamualaikum rase lame dah gak aku x update citer kat blog ni....huhuhuhuh nak buat mac...

Pc To Mobile PC There are a number of use-cases for which you would want to browse a mobile-optimized webs...

Babi , Babi dan Babi | Teori Enam Belas [16] source : cutenaimals.cosmobc Perasan tak kenape babi atau nama lainya khinzir ni sangat mu...

11 di lundu sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di lundu sarawak - Google Blog Search


Cikgu Khas Yang Kenit: Cuti - cuti <b>di Lundu</b>, <b>Sarawak</b> (PPISMP <b>...</b>

Posted: 10 Jun 2012 06:20 PM PDT

Aslmualaikum .
Ae khabar harini ? Cikgu Kenit alhamdulillah chat walafiat . arini saya nak kongsi ckit ttg percutian kami sekelas di Lundu . haa . pernah pegi x ? Kalau yg dok sarawak tu mmg lah pnah kan ? :D ok . Kami g bercuti aritu 28 April 2012 . best giler .. :D . punyalah awal kami bangun .. pkul 6 pagi . sbb dorg ckap nak kena angkt barang kasi masuk dalam bas lagi . spanjang percutian ni saya handle sebagai AJK PERMAINAN . kalau xd permainan mmg boring lah kan . aritu mmg excited sgt kami sekelas nak p sana . sebab dalam otak kami hanya ' Berenang~berenang '. eleh. nak jadi itik lah tu . ha . kami bertolak dari kampus jam 8 . wait2, lupa pulak nak kasitau, tutor kami ada ikut sekali . nak tgok muka dia ? ni diaaaa .

nilah tutor kami . hensem x :)
ha ,nilah keadaan kami dalam bas . carilah yg mana satu saya . carilah ~
haaa . dh nampak sy ? hehehhe . cuba tengok . kami bdua pakai "BAJU PISANG"
ada lagi sorg yg pakai . die xmasuk dlm gambar . maaf ye .
korg tau x . masa kami turun dari hostel .semua org fokus ngn kami . tau x sbb apa ? hahha . sbb pakai baju kuning yg menyerlah sangat tu . hhaha . kat belakang ni ttulis "kami bangga jadi guru"..korg ade ? xkan.. =.=' . ha . cuba korg fokus2 kat bnda yg saya pgang tu . itulah teddy bear sy . saya bawak jugak sebab nak ajar die berenang . takut nanti sy rindu dia :D
masa dlm bas mmg lah bising sgt2 . lebih2 lagi dgan keadaan anak tutor yg nkal . eh, tutor bawak anak dia tau . nakal giler ., nasib baik dia xgggu sy . kalau x abis lah budak tu . ambik pelekat, lekat kat mulut dia. nasib baik anak murid papa ko yg sorg ni baik tau . hahha . pjalanan kmi ke Lundu ambik masa 1 jam  lebih . dkat nak 2 jam . pening la kpala saya dalam bas . 
apabila sampai, kami singgah dulu kat pekan Lundu . makan dulu .. pastu baru g waterfall Gunung Gading. mmg excited la sy sbb lama dah x p berenang .kalau pandai berenang xpelah . 
tengoklah muka bangga saya . time ni dah nak daki gunung nak g waterfall . hikhik .
penat oo naik gunung. tutor time tu ikut daki tapi dah sparuh jalan dia patah balik . xsemua klasmet sy join . sape yg nak berenang, mmg ikut la . tmasuk sy . :) . smpai je kat waterfall sy rasa mcm mau terjun dah . sbb airnye sejuk .. sy ape tggu lagi, bukak kasut, lpas beg pastu terjun . tapi g kat tmpat cetek je sbb xpandai berenang . hehehee . mmg la seronok sgt2 waktu tu . rase nak g lagi je .. 
balik dr waterfall kmi trus ke chalet . n then kmi rehattt.........
ptg tu kmi men bola tampar . dh pnat sgt bmain, kami p berenang kt tepi pantai tu . air laut punyalh masin . sampai air tu masuk lam mata mmg pedih sgt2 . saya berenng mcm org terer je . sampaikan kawan sy tya, "ko pandai berenang ke ctot" . a'aaa . pandailah sangat sbb ade bola . hahahaha ! n then malam tu pulak kami BBQ .. sedapny .. ! terima kasih pak wan (pmandu bas) sbb tlg kami .. selesai semua dorg ad buat unggun api . saya pulak mana join . dah bedengkur dalam bilik . macam lah penat sangat , BBQ pn xnak tlg . tlg makan je . hahaha a . esoknye pulak kami buat aktiviti lagi . iaitu carik gula batu dalam tepung n tiup belon sampai pecah . AMEKAU ! hahaha . saya kan Ajk permainan, so sy slamatlah . :D teheeee . abis r muke dorg . ngn wajah2 yg mcm zombi dh sy tengok . abis semua aktiviti kmi siapkan diri n balik .. :D . tapi , snggah ke Gua Angin dulu .. nasib kami xbaik aritu sbb tmpat tu masih d renovate .. hmm . btw, mmg best giler r . ye la . bsama ngn kengkawan tsayang . i LOVE u all PPISMP PKMP1 :)
balik ostel je sy terus baring n tido sampai besok paginye .. penat tawu ! T.T .. oklah . ni je cerita kembara kami . xbest pon . hahaha! hope u all enjoy mmbaca :) bye ! wasalam .

 

BLOG SARAWAK

Copyright 2010 All Rights Reserved