ads

Khamis, 18 Ogos 2011

11 di kanowit sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di kanowit sarawak - Google Blog Search


BLOG SARAWAK: 11 <b>di kanowit sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 26 Jul 2011 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

RUMAH PANJANG LEO MOGGIE <b>KANOWIT SARAWAK</b> TERBAKAR - uLan

Posted: 26 Jul 2011 10:24 PM PDT

Number of View: 223

KANOWIT: Rumah panjang pengerusi Tenaga Nasional Bhd Tan Sri Leo Moggie di Bejait, kira-kira 45 minit perjalanan darat dari sini, musnah dalam satu kebakaran petang semalam.

Anak saudaranya Nelson Jaun ketika dihubungi berkata seluruh rumah panjang yang mempunyai kediaman 29 pintu itu dijilat api kira-kira 10 minit selepas kebakaran bermula pada kira-kira pukul 6 petang.

Beliau berkata api merebak dengan pantas ekoran musim kemarau yang sedang melanda ketika ini, memusnahkan rumah panjang itu yang boleh diangap paling moden di daerah sini.

Ketua pegawai operasi bomba Douglas Graji ketika dihubungi di pejabat Jabatan Bomba dan Penyelamat Kanowit di sini berkata pihaknya menerima panggilan mengenai kejadian itu pada kira-kira pukul 6.28 petang.

"Satu pasukan 11 anggota yang diketuai pegawai bomba Mutton anak Gelunggang sampai di rumah panjang yang berusia kira-kira 10 tahun itu pada kira-kira pukul 7.17 petang, namun ia sudah tidak dapat diselamatkan lagi," katanya dan menambah api dapat dipadamkan kira-kira sejam kemudian.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

The Hot Keywords:

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

11 di limbang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di limbang - Google Blog Search


.: Bila Harga Ketam <b>Di Limbang</b> Semakin Mahal

Posted: 15 Aug 2011 12:27 AM PDT

KETAM bakau mungkin mudah terdapat di Limbang, sebab tu banyak dijual di Limbang dengan harga yang "berpatutan" di pasar basah Limbang. Dulu, dalam tahun 1990-an harga ketam bakau dalam lingkungan RM4-5 sekilo sahaja samada yang bersaiz kecil atau besar sebab permintaan atas ketam pada masa itu masih kurang ataupun orang Limbang masa tu kurang berminat untuk makan ketam. Tapi sekarang harganya telah meningkat naik dalam lingkungan RM8-10 sekilo, mungkin orang Limbang dah suka makan ketam jadi hargapun dah meningkat.
Di tempat lain di Sarawak harga ketam agak mahal tidak seperti di Limbang, jadi banyak juga kawan-kawan yang berpesan untuk "mengirim" untuk belikan ketam di Limbang. Di Limbang, ketamnya masih banyak dan besar-besar lagi, jadi masih boleh diperolehi dengan mudah jika bakau-bakau yang ada di tebing-tebing sungai terpelihara, Insya-Allah ketam-ketam masih boleh untuk kita jamah.
Biasanya di Limbang, penangkap ketam ni, menangkap ketam dengan bubu ataupun "binto" atau "membinto" yang akan ditinggalkan di tebingan sungai yang ditumbuhi pokok-pokok bakau kerana tempat tersebut merupakan tempat lubuknya ketam-ketam. Biasanya, penangkap ketam jarang untuk tidak membawa tangkapan yang kosong, pasti ada sahaja ketam yang tersangkut di bubu dan "binto" yang ditinggalkan. Biasanya umpan yang sesuai untuk menangkap ketam ni, kepala ayam ( yang aku dengar tapi tak pasti juga mungkin ada lagi umpan yang lain yang lebih eksotik).
Pelbagai menu yang sesuai untuk dibuat masakan bagi ketam ni, terpulang pada tukang masak bagaimana nak masakan. Biasanya aku sukakan ketam masak kicap, ermmm…nyaman…
Cuma, sekarang ni aku jarang untuk makan ketam itupun bila balik ke Limbang sahaja tapi masa aku di Tawau 2 minggu lepas harga ketam di situ lebih murah dari Limbang, cuma RM5 sekilo sahaja. Murahkan!
Aku terfikir juga, mengapa mesti harga ketam di Limbang naik begitu tinggi? Adakah penangkap ketam di Limbang banyak mengeluarkan kos yang tinggi dan besar untuk menangkap ketam? Aku rasa hanya perlu mengeluarkan  modal untuk belanja minyak bot sangkut sahaja, yang lain hanyalah seperti alatan untuk menangkap seperti bubu dan "binto" dan umpan ketam tu. Jadi, aku rasa tak memerlukan kos yang tinggi sangat dan bubu dan "binto" akan ditinggalkan disitu sahaja untuk semalaman. Keesokan paginnya akan "diangkat" untuk memperolehi hasilnya. Mengapa mesti ketam yang ada di Limbang dijual dengan mahal? Mungkin ada rasionalnya bagi pihak penangkap ketam dan orang tengah?
Tapi ia merugikan dari sudut "kekonsistenan" untuk orang membeli ketam tersebut, mungkin hidangan ketam akan hanya dirasai sebulan sekali atau sebulan dua kali. Tapi rasa ketam tetap sedap bila harganya murah..berkat! Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

BLOG SARAWAK: 11 <b>di limbang</b> - Google Blog Search

Posted: 11 Jul 2011 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG SARAWAK: 11 <b>di limbang</b> - Google Blog Search

Posted: 12 Jul 2011 09:22 PM PDT

URL Sumber Asal :-

ISMADI YUSUF: Bila Aku Bercuti <b>Di Limbang</b> - Bahagian Ketiga

Posted: 16 Jun 2011 06:41 AM PDT

HARI ini aku dah 6 hari di Limbang dan tengah menanggung kerja yang ditinggalkan oleh isteriku. Masa ni isteriku tengah berkursus di Kuching, jadi akulah ibu dan bapa kepada anak-anakku. Tugas harian aku menghantar dan mengambil anak-anakku ke sekolah, KAFA serta tuisyen, cuci, jemur dan menyangkut baju, membasuh pinggan mangkuk, membersih rumah luar dan dalam, menyediakan persiapan persekolahan untuk anak-anak, memasak dan apa-apa yang bersangkutan kerja-kerja di rumah dan di luar rumah. Selebihnya aku buat kerja aku sendiri.

Jadi, setiap saat, minit dan jam yang bergerak sentiasa dipenuhi dengan kerja-kerja yang ada. Mungkin aku nak "tampung" balik kerja-kerja yang aku tinggal selama sebulan dan bila aku balik dibuat secara borong. Seronok juga buat kerja rumah ni, begitu teruja nak buat terus kerja macam ni. Kalau kerja kat ofis lain sikit kerana banyak sangat prosedur-prosedur yang perlu dipatuhi, kalau tak dipatuhi, tak diterimapakailah jadinya.

Biasanya waktu petang lepas ambil anak-anak dari KAFA dan tuisyen, aku lebih suka nak bersihkan halaman rumah aku ni, terutamanya pokok-pokok bunga. Sepeninggalan aku di KL, kebanyakan pokok-pokok bunga aku telah ditumbuhi oleh lalang yang berlalu. Maka, makin cantik dan menghijaulah pokok-pokok bunga aku. Jadi, masa yang terluang ini aku gunakan untuk membersih balik pokok-pokok bunga aku tu.

Dengan kesempatan yang ada juga, aku sempat juga khidmat jemaah 40 hari dari Melaka yang kebanyakan mereka pelajar-pelajar yang belajar di Melaka ditemani 2 orang awam pagi tadi(16/6/2011). Aku cuma khidmat jemaah tu untuk hantar ke terminal bot sahaja. Mereka ni bagus-bagus, route yang ditaskil kebanyakan di kawasan-kawasan sungai, mujahadah betul mereka ni tapi wajah mereka sentiasa senyum dan gembira.

Dikhabarkan juga satu lagi jemaah akan datang ke Limbang hari ini, jadi aku telah bersiap sedia untuk khidmat menghantar jemaah ini ke route yang ditetapkan kelak.

Selepas asar tadi, aku dan geng-geng yang lain telah menyambut satu lagi jemaah dari Seri Petaling yang terdiri daripada sabguzari dari Johor Bahru, Penanti, Seremban dan seorang dari KL iaitu pelajar terus dihantar ke tempat sabguzari Limbang. Semalam kawan aku berbisik dengan aku, datang lagi jemaah...? Jadi, bersambung-sambunglah jemaah datang ke Limbang dan rakan seusaha di sini tak rehatlah...selamat nusrah jemaah... 

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

11 di betong sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di betong sarawak - Google Blog Search


Lebih RM1.6j dibayar kepada 200 pemilik tanah <b>di Betong</b> <b>...</b>

Posted: 18 Aug 2011 08:42 PM PDT

Posted on August 19, 2011, Friday

BETONG: Sejumlah RM1,680,040.82 pampasan bagi tanah berhak milik dan Tanah Hak Adat Bumiputera (NCR) telah dibayar kepada 200 orang penerima cek pampasan tanah yang terlibat dengan sembilan buah projek pembangunan di bahagian ini.

Projek pembangunan yang dijalankan merangkumi Bekalan Air Luar Bandar di Tengalat dan Malupa, Saratok; projek Bekalan Air Luar Bandar di Jalan Ulu Awik, Saratok; projek Jalan Kampung Babu/Kampung Bungey/Kampung Lallang, Debak; projek Jalan Lower Saribas Agriculture Development, Saribas; projek Tapak Bangunan RISDA, Saratok; projek naik taraf Jalan Kampung Seberang, Maludam; projek Jalan Betong Kayu/Malam, Betong; projek Maludam Triso Coastal Road dan projek Bekalan Air Wilayah, Saratok (Fasa I) di Saratok.

Menteri Perancangan dan Pengurusan Sumber II merangkap Menteri Kemudahan Awam, Sarawak Datuk Amar Awang Tengah Ali Hassan berkata, matlamat utama kerajaan memperkenalkan Inisiatif Baru NCR adalah untuk memastikan agar semua tanah NCR disukat dan diwartakan di bawah Seksyen 6 Kanun Tanah Negeri.

Katanya ia dilakukan sebelum langkah kedua, iaitu pengukuran secara individu dan seterusnya mengeluarkan surat hak milik tanah di bawah Seksyen 18 Kanun Tanah Negeri.

Beliau berkata demikian semasa Majlis Penyampaian Cek Pampasan Tanah dan Penyerahan Gazet di bawah Seksyen 6 Kanun Tanah Negeri bagi Kawasan Sentebu, Selambong dan Muton di Saratok anjuran Jabatan Tanah dan Survei (JTS), Bahagian Betong bertempat di Dewan Tan Sri Datuk Amar Stephen Kalong Ningkan, di sini, kelmarin.

Awang Tengah memberitahu penyerahan warta Rizab Gunasama Bumiputera juga adalah jelas membuktikan bahawa kerajaan begitu prihatin serta melindungi hak pemilikan Tanah NCR rakyat peribumi di negeri ini.

"Rakyat harus berterima kasih kepada Dato' Sri Douglas Uggah kerana telah berusaha dengan bersungguh-sungguh dan berjaya mendapatkan peruntukan tersebut daripada Kerajaan Persekutuan.

"Inisiatif Baru NCR merupakan satu dasar yang diperkenalkan oleh kerajaan bagi memberi jaminan pemilikan Tanah NCR rakyat di Negeri Sarawak dan seterusnya melindungi hak pemilik tanah NCR di negeri ini," katanya.

Tambahnya, antara kawasan yang terbabit dan sudah siap proses penyerahan warta Rizab Gunasama Bumiputera ialah merangkumi kawasan di pentadbiran ketua masyarakat, Penghulu Garan Chunggut, Tuai Rumah (TR) Renggan Bunyat, TR Anau Chula, TR Lakon Aji, TR Jawi Sangu, TR Sandah Ngaba, TR Aji Ramba dan TR Sat Seriban di kawasan Sentebu, Selambong dan Bajau di Saratok.

Pada majlis yang sama juga, Penguasa JTS Bahagian Betong yang baru, Anthony Aboi dalam ucapannya memberitahu bahawa pengukuran Tanah NCR di Bahagian Betong adalah berpandukan kepada kawasan (bawah bidang kuasa) penghulu.

"JTS dari 2008 hingga 2011 (Ogos) telah menjelaskan pampasan tanah berjumlah RM11 juta kepada 1,845 orang penerima bagi yang terbabit 46 buah projek kerajaan.

"Memandangkan kawasan pentadbiran seseorang penghulu itu agak luas maka dengan itu kita berharap agar penduduk di kawasan Betong/Saratok dapat bersabar.

"Untuk makluman, sebanyak 27 kawasan NCR yang baru telah pun kita majukan untuk mendapatkan kelulusan penyukatan," menurut Anthony.

Dalam pada itu, beliau juga menyeru pemilik-pemilik tanah agar jangan terlupa untuk menjelaskan cukai tanah kerana ia adalah merupakan sebahagian daripada sumber pendapatan kerajaan.

"Sekiranya mempunyai masalah dan isu-isu tanah, janganlah mengadu kepada pihak yang tidak bertanggungjawab kerana isu-isu tersebut sudah tentu akan diperbesarkan. Sebaliknya kita di JTS bersedia untuk membantu dan sentiasa mengamalkan dasar pintu terbuka," tambahnya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

11 di mukah sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di mukah sarawak - Google Blog Search


Anak Omak: ~ Ikan Keli Terbesar di Dunia <b>di Mukah, Sarawak</b> ~

Posted: 13 Jul 2011 03:07 AM PDT

Boleh aku katakan ni spesis moyang ikan keli ni dan aku rasa terbesar didunia. Korang tengok saiz je dah tau macam ikan paus jer. Gila la ni makan sebulan satu family pun tak abis tapi ada ke orang yang sanggup makan? aku tengok pun dah geli. Apa agaknya benda dia makan sampai jadi besar camtu. Boleh plak hidup dalam sungai yang etrcemar kat Malaysia ni. Hurm.. Layan je la gambar-gambar di bawah.


Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

11 di miri sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di miri sarawak - Google Blog Search


Larian pelajar SK St Columba <b>di Miri, Sarawak</b> - bumisepi v1

Posted: 01 Jul 2011 05:34 PM PDT

July 2nd, 2011 | by abuadam |

image

Acara ini diadakan di pdg pusat belia Miri sempena larian 1murid 1sukan 1malaysia yang  diadakan Serentak di semua sekolah seluruh malaysia pada 2 Julai 2011. Padang pusat belia terletak di tengah bandaraya miri di antara sekolah2 dan pejabat2 agensi kerajaan.

>>> Posted from xperia x10 running WordPress for Android

Tags: , ,

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

Kemalangan <b>di miri sarawak</b>

Posted: 26 Jul 2011 01:03 PM PDT

MIRI: Hajat seorang lelaki warga emas untuk menikmati sarapan pagi bersama rakan-rakan sebagaimana rutin sehariannya tidak kesampaian apabila terbunuh setelah dilanggar sebuah lori dari arah belakang dalam satu kemalangan yang berlaku di Jalan Tudan di sini awal pagi semalam.

Mangsa yang berusia 70 tahun dari Tudan Fasa 2 di sini meninggal dunia di tempat kejadian akibat kecederaan parah di bahagian badan dan kaki setelah digilis lori berkenaan.

Kelihatan beberapa pegawai perubatan sedang memberi rawatan kepada mangsa yang sudah tidak bernyawa di tempat kejadian.

Menurut sumber, dalam kejadian yang berlaku sekitar jam 7 pagi itu, mangsa sedang berjalan kaki seorang diri di tepi jalan menuju ke arah Pusat Komersil Emart di sini apabila tiba-tiba dilanggar oleh sebuah lori yang datang dari arah Tudan menuju pusat komersil yang sama.

Setelah dilanggar dari arah belakang, mangsa kemudian terjatuh menyebabkan kedua-dua belah kakinya patah setelah digilis tayar lori tersebut.

Sepasukan anggota polis trafik dan kakitangan perubatan dari Hospital Miri telah berkejar ke tempat kejadian sebaik dimaklumkan tentang kejadian itu.

Menurut adik lelaki mangsa yang sempat ditemui di tempat kejadian, mangsa masih bujang dan tinggal bersamanya di Tudan Fasa 2 di sini.

Katanya, adalah menjadi rutin harian abangnya pergi ke sebuah kedai kopi di Pusat Komersil Emart untuk bersarapan pagi bersama beberapa orang rakannya.

"Setiap pagi abang saya akan pergi ke kedai kopi di Emart untuk menikmati sarapan pagi bersama beberapa rakannya dan saya langsung tidak menyangka dia akan pergi meninggalkan kami sekeluarga buat selama-lamanya pagi ini kerana semasa dia keluar rumah pagi tadi, dia hanya keluar untuk bersarapan," ujar beliau dalam nada sedih.

Mayat mangsa kemudian dibawa ke Hospital Miri untuk proses bedah-siasat.

Dalam pada itu, polis trafik Miri masih belum dapat mengesahkan sama ada kes tersebut langgar lari atau sebaliknya dan mereka masih menunggu pemandu lori terbabit tampil membuat laporan polis ataupun menyerah diri untuk membantu siasatan lanjut polis.

Copy the code below to your web site.
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

Pemanah S&#39;wak berentap <b>di Miri</b> | BorneoPost Online | Borneo <b>...</b>

Posted: 09 Aug 2011 04:43 PM PDT

Posted on August 10, 2011, Wednesday

MIRI: Miri akan menjadi medan pertarungan bagi atlet-atlet memanah seluruh Sarawak pada Kejohanan Memanah Sarawak ke-16 yang bakal berlangsung pada 16-21 September depan.

Kesemua acara kejohanan anjuran bersama Persatuan Memanah Sarawak (Pemasa) dan juga Majlis Sukan Negeri Sarawak (MSNS) ini dijangka akan berlangsung di Stadium Miri, di sini.

Menurut kenyataan yang difakskan ke pejabat Utusan Borneo Miri semalam, terdapat pelbagai kategori yang dipertandingkan dan ia turut terbahagi kepada penyertaan individu dan juga berkumpulan.

Dalam pada itu, penyertaan pada tahun ini dijangkakan melebihi jumlah peserta tahun sebelumnya yang diadakan di Kuching.

Borang penyertaan untuk semua kategori hendaklah diserahkan kepada pihak penganjur sebelum atau pada 2 September.

Sebarang pertanyaan lanjut, boleh menghubungi Chong Yap Lee (016-8118866) atau Chong Yap Jin (085-285258/013-8035630).

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

11 di saratok sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di saratok sarawak - Google Blog Search


Macam Ni Lah: Buru buaya sebesar Myvi <b>di</b> sungai <b>Saratok</b>,<b>Sarawak</b>.

Posted: 20 Jul 2011 10:50 PM PDT


Oleh Alias Abd Rani
lias@hmetro.com.my
SARATOK: Kelibat seekor buaya didakwa sebesar Perodua Myvi dikatakan antara 60 reptilia ganas di Sungai Sebelak di sini, yang menjadi buruan pihak berkuasa dalam operasi besar-besaran memasuki hari kedua, semalam.
Penduduk dikatakan terserempak dengan buaya itu yang muncul di permukaan air selepas membaham seorang penduduk berusia 40-an di Kampung Emplam, dua bulan lalu.

Bagaimanapun, sehingga semalam usaha menjejak reptilia itu oleh anggota Jabatan Bomba dan Penyelamat, tentera, polis, Ikatan Relawan Rakyat Malaysia (Rela) serta penduduk kampung masih menemui jalan buntu.

Operasi yang bermula kira-kira jam 1.30 tengah hari, tertumpu di beberapa kawasan yang dikenal pasti menjadi tempat persembunyian reptilia terbabit namun gagal memberi sebarang petunjuk.

Seorang penduduk yang tidak mahu namanya disiarkan berkata, buaya berukuran 2.74 meter panjang itu dikatakan muncul sekali lagi baru-baru ini, menyebabkan penduduk memaklumkan kepada pihak berkuasa.


Menurutnya, penduduk memang mahu pihak berkuasa menjalankan operasi memburu dan menangkap reptilia itu bagi mengelak kejadian tidak diingini terhadap penduduk yang mencari rezeki dan tinggal berhampiran sungai berkenaan.


"Kami terkejut apabila melihat buaya dianggarkan sebesar Perodua Myvi timbul di permukaan air secara tiba-tiba sebelum berenang semula perlahan-lahan ke dasar sungai.

"Bukan saya saja, malah kehadiran buaya itu turut disaksikan beberapa penduduk lain yang secara kebetulan berada di tebing sungai.
"Kami percaya buaya itu membaham beberapa penduduk dan dua bulan lalu ia muncul sambil menunjukkan mangsa yang dibaham sebelum menghilangkan diri dalam air," katanya ketika ditemui Harian Metro, semalam.


sumber : metro
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

11 di padawan sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di padawan sarawak - Google Blog Search


BLOG SARAWAK: 11 <b>di padawan sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 11 Jul 2011 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

BLOG SARAWAK: 11 <b>di padawan sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 01 May 2011 12:00 AM PDT

BLOG SARAWAK: 11 <b>di padawan sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 08 Jun 2011 03:53 AM PDT

MUJAHIDEEN ISLAM: Ekspedisi Dakwah "Kembara Ilmu" <b>Di</b> Perkampungan <b>...</b>

Posted: 01 May 2011 10:21 PM PDT




Salam alayk'. Perjalanan berkampung selama dua hari  iaitu pada 30hb April hingga 1 Mei 2011 di Kampung Senah Rayang, Padawan Sarawak memberikan seribu makna buat penulis. Program Ekspedisi Dakwah yang dinamakan "Kembara Ilmu" ini dianjurkan dengan oleh organisasi penulis dengan kerjasama daripada Darussyifa', Jabatan Kesihatan Negeri, Urusetia Saudara Kita (USK) dan juga JAKIM Cawangan Sarawak.


Tidak dinafikan dua tarikh program untuk ekspedisi ini menyebabkan penulis tidak dapat memberikan komitmen pada dua program yang lain kerana berlaku pertembungan. Sebelum itu, penulis meminta maaf kepada sahabat-sahabat kerana tidak dapat menghadirkan diri ke mesyuarat agung (muktamar) yang merupakan medan muhasabah khususnya untuk para-para penggerak dakwah di bumi kenyalang yang dijadualkan diadakan di Sibu dan juga kepada sahabat mahasiswa daripada UNIMAS yang telah menjemput penulis untuk memberi pengisian di dalam program yang dijalankan, namun permintaan itu tidak dapat penulis penuhi.


Jalan Masuk Kampung & Anak Angkat






Perjalanan masuk ke kampung Senah Rayang daripada jalan utama sangat 'mencabar'. Jalan yang rosak dan tidak diperbaiki menyebabkan penulis berasa semacam berada di dalam roller-coaster biarpun menggunakan kenderaan 'pick-up' Ford Ranger. Sedang dalam perjalanan, penulis mendengus di dalam hati, "Siapalah pemimpin masyarakat di daerah ini??"




Selesai slot pemeriksaan kesihatan yang dikendalikan oleh dua pihak iaitu Jabatan Kesihatan Negeri (perubatan moden) dan Darussyifa' (perubatan alternatif). Slot "Pembahagian Anak Angkat" bermula dengan melibatkan penduduk keluarga Kg. Senah Rayang yang majoritinya berbangsa Bidayuh Islam. Penulis yang mendapat "mak angkat" iaitu Puan Rohani dan tiga orang adik angkat iaitu Akhmal (Mai), Haikal dan Azri. Alhamdulillah, mereka sungguh mesra terutama gelagat Azri yang sentiasa tidak lepas dari memegang tangan penulis dan seringkali mengajar penulis berbahasa Bidayuh.


Forum Bicara Ummah: "Akhlak Islamiyyah"


Pada sebelah petang hari yang pertama pula diadakan program riadhah bersama penduduk kampung iaitu dengan acara-acara menarik seperti perlawanan bola sepak (lelaki/bapa/belia), mengupas kulit epal (wanita/ibu) dan sukaneka (kanak-kanak), pada sebelah malamnya pula diadakan "Forum Bicara Ummah" dengan tajuknya "Akhlak Islamiyyah".


Dengan taklifan penulis yang menjadi moderator forum dan dibarisi oleh tiga orang ahli panel iaitu Ustaz Kariah Bin Abd Rahman (Pen. Pengarah Bahagian Dakwah, JAKIM Sarawak yang juga lulusan Ijazah Sarjana Dakwah & Kepimpinan dari UKM), Ustaz Mohd Syahnan Bin Mohd Zain (Pensyarah Politeknik Kuching dengan kelulusan Ijazah Sarjana Pendidikan Islam dari UTM Skudai) dan Ustazah Zainab Binti Mohd Ahmad (Pensyarah Politeknik Kuching lulusan Ijazah Sarjana Syariah Islamiyyah (Jinayah & Siasah) dari Institut Agama Islam Negeri Sumatera Utara). Dengan kemantapan tiga orang ahli panel ini, slot forum pada malam itu berjalan dengan lancar dan proses perkongsian ilmu menjadi lebih mudah ditambah dengan senda gurau yang menjadi daya tarikan ahli panel.

Air terjun Kg. Senah Rayang

Pada hari terakhir, ceramah motivasi dilakukan di dua tempat pada masa yang sama iaitu Seminar Keibubapaan (ibu/bapa) di Surau dan Motivasi Pelajar (belia/kanak-kanak) di Dewan Serbaguna Kg. Senah Rayang. Majlis perasmian penutupan program ini diadakan pada jam 11.30 tengahari juga di dewan serbaguna kampung tersebut.


p/s: Penulis insyaALlah akan 'upload'kan keseluruhan gambar pada entri yang seterusnya. Waterfall Kg. Senah Rayang, tidak akan kulupakan!




Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

BLOG SARAWAK: 11 <b>di padawan sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 22 Jun 2011 03:49 AM PDT

BLOG SARAWAK: 11 <b>di padawan sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 21 Jun 2011 03:47 AM PDT

MUJAHIDEEN ISLAM: Ekspedisi Dakwah "Kembara Ilmu" <b>Di</b> Perkampungan <b>...</b>

Posted: 01 May 2011 10:21 PM PDT




Salam alayk'. Perjalanan berkampung selama dua hari  iaitu pada 30hb April hingga 1 Mei 2011 di Kampung Senah Rayang, Padawan Sarawak memberikan seribu makna buat penulis. Program Ekspedisi Dakwah yang dinamakan "Kembara Ilmu" ini dianjurkan dengan oleh organisasi penulis dengan kerjasama daripada Darussyifa', Jabatan Kesihatan Negeri, Urusetia Saudara Kita (USK) dan juga JAKIM Cawangan Sarawak.


Tidak dinafikan dua tarikh program untuk ekspedisi ini menyebabkan penulis tidak dapat memberikan komitmen pada dua program yang lain kerana berlaku pertembungan. Sebelum itu, penulis meminta maaf kepada sahabat-sahabat kerana tidak dapat menghadirkan diri ke mesyuarat agung (muktamar) yang merupakan medan muhasabah khususnya untuk para-para penggerak dakwah di bumi kenyalang yang dijadualkan diadakan di Sibu dan juga kepada sahabat mahasiswa daripada UNIMAS yang telah menjemput penulis untuk memberi pengisian di dalam program yang dijalankan, namun permintaan itu tidak dapat penulis penuhi.


Jalan Masuk Kampung & Anak Angkat






Perjalanan masuk ke kampung Senah Rayang daripada jalan utama sangat 'mencabar'. Jalan yang rosak dan tidak diperbaiki menyebabkan penulis berasa semacam berada di dalam roller-coaster biarpun menggunakan kenderaan 'pick-up' Ford Ranger. Sedang dalam perjalanan, penulis mendengus di dalam hati, "Siapalah pemimpin masyarakat di daerah ini??"




Selesai slot pemeriksaan kesihatan yang dikendalikan oleh dua pihak iaitu Jabatan Kesihatan Negeri (perubatan moden) dan Darussyifa' (perubatan alternatif). Slot "Pembahagian Anak Angkat" bermula dengan melibatkan penduduk keluarga Kg. Senah Rayang yang majoritinya berbangsa Bidayuh Islam. Penulis yang mendapat "mak angkat" iaitu Puan Rohani dan tiga orang adik angkat iaitu Akhmal (Mai), Haikal dan Azri. Alhamdulillah, mereka sungguh mesra terutama gelagat Azri yang sentiasa tidak lepas dari memegang tangan penulis dan seringkali mengajar penulis berbahasa Bidayuh.


Forum Bicara Ummah: "Akhlak Islamiyyah"


Pada sebelah petang hari yang pertama pula diadakan program riadhah bersama penduduk kampung iaitu dengan acara-acara menarik seperti perlawanan bola sepak (lelaki/bapa/belia), mengupas kulit epal (wanita/ibu) dan sukaneka (kanak-kanak), pada sebelah malamnya pula diadakan "Forum Bicara Ummah" dengan tajuknya "Akhlak Islamiyyah".


Dengan taklifan penulis yang menjadi moderator forum dan dibarisi oleh tiga orang ahli panel iaitu Ustaz Kariah Bin Abd Rahman (Pen. Pengarah Bahagian Dakwah, JAKIM Sarawak yang juga lulusan Ijazah Sarjana Dakwah & Kepimpinan dari UKM), Ustaz Mohd Syahnan Bin Mohd Zain (Pensyarah Politeknik Kuching dengan kelulusan Ijazah Sarjana Pendidikan Islam dari UTM Skudai) dan Ustazah Zainab Binti Mohd Ahmad (Pensyarah Politeknik Kuching lulusan Ijazah Sarjana Syariah Islamiyyah (Jinayah & Siasah) dari Institut Agama Islam Negeri Sumatera Utara). Dengan kemantapan tiga orang ahli panel ini, slot forum pada malam itu berjalan dengan lancar dan proses perkongsian ilmu menjadi lebih mudah ditambah dengan senda gurau yang menjadi daya tarikan ahli panel.

Air terjun Kg. Senah Rayang

Pada hari terakhir, ceramah motivasi dilakukan di dua tempat pada masa yang sama iaitu Seminar Keibubapaan (ibu/bapa) di Surau dan Motivasi Pelajar (belia/kanak-kanak) di Dewan Serbaguna Kg. Senah Rayang. Majlis perasmian penutupan program ini diadakan pada jam 11.30 tengahari juga di dewan serbaguna kampung tersebut.


p/s: Penulis insyaALlah akan 'upload'kan keseluruhan gambar pada entri yang seterusnya. Waterfall Kg. Senah Rayang, tidak akan kulupakan!




Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

di negeri sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

di negeri sarawak - Google Blog Search


TAWARAN BIASISWA PINJAMAN KERAJAAN <b>NEGERI SARAWAK</b> PERINGKAT IJAZAH <b>...</b>

Posted: 14 Aug 2011 09:42 PM PDT

Berikut maklumat yang aku peroleh: 
Permohonan adalah dipelawa untuk memohon Biasiswa Pinjaman Kerajaan Negeri Sarawak bagi mengikuti kursus-kursus di peringkat Ijazah Sajana Muda di Institut Pengajian Tinggi Awam Tempatan bagi sesi pengajian 2011/2012. 
SYARAT-SYARAT PERMOHONAN 
  1. Mendapat tawaran kemasukan atau mengikut pengajian bagi kursus-kursus di peringkat Ijazah Sarjana Muda di Institut Pengajian Tinggi Awam Tempatan secara sepenuh masa KECUALI kursus Doktor Perubatan, Pembedahan dan Pergigian; 
  2. Sedang dan akan mengikuti pengajian secara SEPENUH MASA; 
  3. Merupakan Warganegara Malaysia dan pemastautin tetap di Sarawak
  4. TIDAK mendapat sebarang penajaan atau pinjaman daripada mana-mana agensi lain; 
  5. TIDAK mengikuti pengajian di Institut Pengajian Tinggi Swasta; dan 
  6. Pegawai-pegawai Perkhidmatan Awam/Badan Berkanun yang bercuti belajar dan menerima Separuh Gaji atau Bergaji Penuh adalah TIDAK LAYAK memohon.
Semua pennohonan hendaklah dikemukakan SECARA DALAM TALIAN (ON-LINE) melalui di laman web seperti berikut: 
http://www.sarawak.gov.my 
http://escholarship.sarawak.gov.my 
http://www.psc.sarawak.gov.my 
  1. Permohonan secara dalam talian yang telah diisi hendaklah lengkap dan tepat seperti yang tercatat dalam dokumen dan sijil asal. 
  2. Pemohon yang berjaya dipanggil temuduga DIWAJIBKAN untuk membawa bersama salinan asal DAN satu salinan fotokopi dokumen dan sijil yang berkaitan seperti yang telah DISAHKAN SEPERTI SALINAN ASAL dikemukakan kepada urusetia: 
  3. Salinan cetak borang permohonan secara dalam talian (Online Form); 
  4. Sekeping gambar berukuran paspot; 
  5. Kad pengenalan (MyKad); 
  6. Sijil kelahiran; 
  7. Salinan bank akaun/surat pengesahan akaun bank pemohon; 
  8. Slip gaji/penyata pendapatan ibu bapalpenjaga (sila rujuk iklan di lam an web); 
  9. Surat Tawaran kemasukan ke Institut Pengajian Tinggi Awam Tempatan (disahkan oleh Hal Ehwal Pelajar Institusi masing-masing); 
  10. Slip Elaun BersaralPenyata Pencen (jika berkenaan); 
  11. Sijil Kematian ibubapalSurat Asal Perakuan Cerai (jika berkenaan); 
  12. Sijil Kelulusan persekolahan: SPM/SPMV, STPM; 
  13. Sijil Akuan Ko-Kurikulum; dan 
  14. Salinan dokumen-dokumen lain yang berkaitan seperti: Sijil pendaftaran pemohon kurang upaya (OKU)/Surat pengesahan penerima bantuan Jabatan Kebajikan MasyarakatI Program Kesejahteraan Rakyat (jika berkenaan) dan lain-lain. 
TEMPOH PERMOHONAN Tempoh permohonan adalah dari 30 Julai 2011 (Sabtu) sehingga 28 Ogos 2011 (Ahad). 
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

11 di matu sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di matu sarawak - Google Blog Search


BLOG SARAWAK: 11 <b>di matu sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 11 Jul 2011 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG SARAWAK: 11 <b>di matu sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 30 Jun 2011 12:00 AM PDT

Saya bukanlah terpelajar sangat atau berpelajaran tinggi seperti rakan-rakan lain yang datang dari Daerah Matu Daro. Tetapi walau macam mana pun, pernah juga merasa payah jerih memeras minda menghadiri kuliah, membuat assigment, membuat dan membentangkan 'dissertation' di hadapan 'lecturer-lecturer yang bergelar Prof' seperti Prof. Tim Davis (Engineering), Prof. David Simon (Tourism Management), Associate Prof. Dr. Patrick Devlin. Tetapi itu hanyalah sekadar sebuah persinggahan dan pengalaman hidup yang boleh dijadikan sebagai sebuah cerita motivasi untuk anak-anak saya sendiri. Tidak ada apa untuk dibanggakan, kerana apa yang saya dapat hanyalah sekeping kertas yang bertandakan cap mohor, yang sehingga kini tidak pernah mendapat pengiktirafan. Kalau dijual di pasar malam sekalipun tidak ada seorang pun yang mahu membelinya, apatah lagi kalau dijual di masjid. Akan tetapi....nilai sekeping kertas itu tidak sama seperti 'nilai sebuah keistemewaan yang dianugerahkan Allah s.w.t kepada setiap manusia'. Kerana setiap manusia itu ada kelebihan mereka tersendiri, yang kadang-kadang jarang dimiliki oleh orang lain.

Lupakan saja tentang apa yang saya paparkan di atas. Sebenarnya, ada sesuatu yang sudah sekian lama terbenam di dalam kotak minda saya. Yang pernah suatu ketika saya suarakan kepada seorang rakan yang juga berasal dari Matu-Daro. Iaitu tentang sebuah hasrat yang amat besar atau juga mungkin sebuah angan-angan yang tidak mustahil untuk dilaksanakan. "Apakata Kalau Kita Buat Konvensyen Untuk Masyarakat Melanau Matu-Daro?"....itulah apa yang saya fikirkan sejak dulu lagi.

Saya tahu, mungkin ramai yang berkata..."ini bukan suatu perkara yang mudah atau senang untuk dibuat". Banyak perkara yang harus dilakukan malah memerlukan banyak wang ringgit, memerlukan sokongan dan kerjasama, masa dan tenaga. Akan tetapi kata pepatah selalu mengatakan, 'hendak seribu daya'....'di mana ada kemahuan, disitu ada jalan'. Namun yang pasti, ianya tidak mustahil dan kita boleh memulakannya.

Seperti yang kita tahu, di Daerah Matu-Daro, ramai sekali anak watannya yang bijak pandai, yang berkelulusan ijazah, master, berkemahiran tinggi dan berpengalaman dalam bidang masing-masing. Tenaga mahir dan penuh dengan ilmu pengetahuan ini boleh kita guna-pakai untuk menyumbang bakti kepada masyarakat dengan membuat kertas kerja untuk dibentangkan dalam konvensyen itu nanti. Memberikan mereka semua peluang untuk mengutarakan idea....bagaimana untuk MEMBANGUNKAN MASYARAKAT MELANAU di Matu Daro , seterusnya memperlihatkan ARAH TUJU MASA DEPAN dalam menghadapi senario perkembangan PENDIDIKAN, EKONOMI DAN POLITIK tanahair. Bukan hanya sekadar menjadi pengikut atau tukang angguk kepada orang lain tetapi menjadi PERINTIS KEPADA GENERASI MATU-DARO SETERUSNYA.

Biar masyarakat kita 'MELANGKAH SELANGKAH DIHADAPAN' orang lain. Biar masyarakat kita menjadi PENERUS SEJARAH BANGSA dan seterusnya menjadi idola anak-anak watan Matu Daro selama-lamanya. Bolehkah? 'TEPUK DADA, TANYALAH SELERA!'.............

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.
 

BLOG SARAWAK

Copyright 2010 All Rights Reserved