ads

Selasa, 19 Julai 2011

11 di lawas sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di lawas sarawak - Google Blog Search


Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

BLOG SARAWAK: 11 <b>di lawas sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 10 Jul 2011 12:00 AM PDT

Post image for Bukit Sari Benteng  Kuat PBB di Zon Utara Sarawak

Bagaimanakah nasib kerusi PBB  di utara pada pilihan raya kali ini?  Adakah sentimen pengundi bandaran Cina kini mula menjangkiti pengundi kawasan bumiputera  zon utara  Sudah adakah perubahan cara berfikir pengundi golongan tersebut?

Berdasarkan pengamatan penulis, kerusi Bukit Sari milik Datuk Amar Awang Tengah Ali Hasan  adalah kerusi yang paling kukuh setakat ini. Malah menurut sumber PKR di Kuala Lumpur, mereka mengakui kawasan Datuk Amar Awang Tengah sukar ditembusi.  Janganlah cuba berkempen sebagaimana berkempen di Padungan, Pending, Kota Sentosa,  atau Batu Lintang.

Jangan pula terkejut  apabila ceramah politik pembangkang cuma mendapat respons yang paling sedikit berbanding di tempat lain. Menurut beberapa penduduk di kawasan DUN Bukit Sari Datuk Amar Awang Tengah sentiasa turun dan menjaga kawasan. Kita dapat mengukur kesetiaan penduduk kawasan kepada Tengah apabila sebaiknya sahaja beliau tiba di Lawas, ramai akar umbi sudah berbaris menunggu kedatangan beliau untuk  berjumpa dan bermesra dengannya.

Cerita kemurahan hati Datuk Amar Tengah pula sudah merebak ke kawasan-kawasan DUN lain. Difahamkan rumah beliau di Jalan Tabuan, Kuching sentiasa didatangi oleh penduduk di sekitar Kuching hingga ke Serian khususnya pada hari Jumaat tanpa putus-putus.  Malah dari satu tahap kelihatan  rumah Awang Tengah tempat penyelesaian atau tapak aduan rakyat.

Personaliti lulusan psikologi dan sains politik dari Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) yang berumur 56 tahun ini cukup mesra dan rapat dengan akar umbi menjadikannya amat popular kalangan rakyat akar umbi. Naib Presiden Kanan PBB ini juga mempunyai hubungan baik dengan komponen BN lain. Tidak hairan nama Tengah turut disebut-sebut sebagai antara calon Ketua Menteri Sarawak. Sekiranya berlaku, ia merupakan satu pengiktirafan kepada masyarakat di utara Sarawak terhadap kepimpinannya  yang berjaya menghasilkan undi popular pada pilihan raya lepas.

Lawas kini bukan  kawasan kecil yang kita kenali 10 tahun yang lalu. Kini Lawas sudah berubah wajah. Tak pernah terfikir oleh penduduk di sana, Lawas akan memiliki sebuah hotel yang terkenal di seluruh Malaysia. Kini Lawas adalah satu-satunya tempat Hotel Seri Malaysia  di Sarawak bertaraf tiga bintang yang menjadi tanda aras pembangunan di Lawas.

Yang terkini Hopsital Lawas yang bernilai  RM80 juta akan dibina apabila baru diumumkan baru-baru ini.  Pembinaan lapangan terbang baru  di Lawas juga dijangka akan dibuat dalam beberapa tahun ini. Selain itu Lawas Shopping Mall, Pusat Budaya Lun Bawang, Rumah Awam Lawas, Sundar dan Trusan, pembinaan 300 buh unit rumah kos rendah dan pembinaan empangan hidro Lawas berkapasiti 600mw. Ternyata banyak pembangunan sudah dilaksanakan kecuali sebahagian kecil kemudahan infrastruktur. Bagaimanapun yang belum dilaksanakan sudah dimasukkan dalam idang Keberhasilan Utama Negara (NKRA).

Pada pilihan raya 2006, Awang Tengah  memperoleh undi sebanyak 5,596 undi. PKR  yang diwakili Mohamad Ibrahim hanya mendapat 98 undi  manakala Japar Suyut dari Bebas mendapat 321 undi.  Dengan kata lain, Tengah mendapat 5,275 undi majoriti.

Apakah kali ini Tengah mendapat tentangan hebat? Kalau dahulu, PKR yang cuma mendapat 98 undi. Kini PKR mengatur strategik politik mereka. PKR berharap dengan mengambil dan meletakkan Japar Suyut sebagai calon PKR mereka pasti akan meraih undi yang lebih banyak berbanding dengan pencapaian PKR pada pilihan raya lepas. Adakah strategi ini akan berjaya dengan mengambil kira sentimen politik semasa di Bukit Sari? Pastinya, seramai 9,983 pengundi di Bukit Sari lebih bijak menentukan pilihan mereka nanti.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

BLOG SARAWAK: 11 <b>di lawas sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 03 Jun 2011 11:12 PM PDT

sepit biru: CUTI 10 HARI <b>DI LAWAS</b>....4/2011

Posted: 15 May 2011 06:55 AM PDT

LAWAS OH LAWAS......TUNGGU AKU DATANG LAGI.


Banyak perkembangan di Lawas sekarang.

Paling menarik ditepi sungai sudah ada Hotel Seri Malaysia siap dibina awal tahun 2011 dan telah dirasmikan oleh PM pada bulan april lalu. Membuatkan Lawas lebih ceria, Hotel ini dibina ditebing Sg Lawas membuatkannya amat menarik, cuma hargannya bersesuaian untuk klas menengah. Orang kampung pandang dan lihat sahaja. Pembangunan agak ketara berbanding yang dahulu banyak kawasan perumahan baru, mesjid, stadium yang cantik, jambantan merintasi Sg Trusan juga sudah siap dan boleh digunakan. Tahniah YB Awg Tengah yg memenagi DUN Bukit Sari.
Dalam kesempatan bercuti yang tidak dirancang itu, saya berkesempatan untuk menduga Sg Lawas yang terkenal dengan udang galahnya. Udang galah ini tabiatnya agak aneh. Sepanjang pengalaman saya memancing disini, kalau hujan turun dan membawa air lumpur dari daratan baik trip memancing itu ditangguhkan dulu......samada dia tak nak makan atau dia tak nampak umpan.......tak tahulah. Tunggu ditebing atau berperahu pun sama jawapannya habis bekalan balik masak meggi mee. Yang menghairankan ikan pun tak sudi........baung pun tak nak mencagut umpan. Habis pot-pot lama di rayau jawapannya meggi juga. Pernah sebelum ini saya berkesempatan memancing wak tu musim kemarau...air masin sampai di Pekan Lawas.......hasilnya juga sama.
Nak tunggu air sungai itu agak jernih sikit memakan masa 2 hari. 10 hari bercuti 7 hari habis disungai, cuma 1 hari sahaja yang menjadi lain-lain hampeh.

Tapi bagi mat gian macam saya semua tak kesah sangat....... masa bercuti harus dipenuhi apatah lagi jarang-jarang dapat peluang macam ni. Set pancing tak bawa.........beli baru 2 set (set pancing udang murahan ). Tapi agak berbaloi dengan pulangannya.
Masalah timbul udang yang dipancing nak dibawa balik ke Kuala Lumpur. Nak tahu bagaimana caranya nanti saya sambung.......

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Sambutan Hari Guru Peringkat Negeri <b>di</b> Limbang,<b>Sarawak</b> ~ Pusat <b>...</b>

Posted: 25 May 2011 06:09 PM PDT

Perayaan Hari Guru peringkat negeri Sarawak kali ini telah di adakan di Limbang Sarawak, 23-25hb May 2011 di mana sambutan kali ini bertemakan "Guru Penjana Transformasi Pendidikan Negara" .Sambutan kali ini agak berbeza dan memberansangkan kerana selama 3 hari sambutan hari guru di venue yang berlainan telah mendapat sambutan daripada pelbagai pihak.

Gambar di sebelah adalah gambar Y.B Datin Hajah Fatimah Abdullah yang sedang melakukan perasmian gimik pelancaran Hari guru dan turut diiringi oleh Pengarah Pelajaran Negeri Sarawak, En. Abdillah b. Adam(di sebelah Kanan).

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

11 di limbang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di limbang - Google Blog Search


Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

BLOG SARAWAK: 11 <b>di limbang</b> - Google Blog Search

Posted: 10 Jul 2011 09:05 PM PDT

ISMADI YUSUF: Bila Aku Bercuti <b>Di Limbang</b> - Bahagian Kedua

Posted: 15 Jun 2011 11:42 PM PDT

SESAMPAI di Limbang, aku dan keluarga pergi ke Lawas dan tinggal di Hotel Seri Malaysia, merupakan cawangan yang pertama di Sarawak. Nampak seksi juga hotel ni tapi lenggang sikit, mungkin orang dah lepas bercuti tapi aku baru mula nak bercuti.


Hari Ahad aku bertolak ke Lawas, sebelah petangnya, aku dan keluarga serta ipar aku pergi ke Sipitang, Sabah untuk menikmati satay Sipitang. Orang bilang, satay kat Sipitang sedap jadi cuba-cuba nak rasalah bersama keluarga dan ipar sekali. Terasa juga sedapnya tapi anak-anak aku tak berapa berkenan nak makan satay, cuma aku dan ipar aku sahaja yang begitu "terseliur".Petang tu terus balik lagi ke Lawas dan lepak sahaja di bilik hotel sehingga ke pagi. Aku keluar cuma nak beli barang dengan anak aku yang lelaki. Tak de apa nak dibuat cuma menonton rancangan Akademik Fantasia peringkat akhir yang dimenangi oleh Hazama. Melihat akan persembahan finalis ni, memang patutpun si Hazama menang dan Lenapun patut di tempat kedua dan yang tak patutnya mengapa pula aku nak menonton rancangan ini. Dah anak-anak menonton akupun ikut sama. Hanya isteri dan anak bongsu aku yang awal tidur, lepas tu semuanya tidur.

Esoknya, kami sekeluarga bersarapan di hotel tu kerana disediakan untuk semalam di situ. Sarapannya agak ringkas dan padat....makanan yang dihidangkan roti...nasi bubur...nasi goreng...mee goreng... kacang panggang...sosej...nasi lemak.....laksa Sarawak....buah-buahan serta air buahan dan tak lupa juga teh dan kopi.

Kami sekeluarga check-in dalam pukul 1.00 tengahari, singgah sekejap di pasaraya ngiu kee mencari keperluan dan terus balik ke Limbang.

Antara sempadan Lawas/Brunei tak sesak sangat, cuma sempadan Brunei/Limbang begitu panjang barisannya untuk masuk ke Limbang. Kesesakan ini biasanya berlaku apabila nak naik feri, feri cuma muat untuk 8 buah kereta sahaja. Jika lori masuk sekali cuma 5 - 6 buah sahaja yang dapat masuk ke dalam feri.

Hampir 30 minit juga menunggu untuk dapat masuk ke dalam feri, lepas keluar dari feri aku pecutlah kereta untuk cepat sampai ke rumah. Sampai di rumah dalam pukul 5 petang...

Dan malamnya, aku tak berapa sihat...mungkin terlampau penat dan lelah...mungkin usia aku semakin lanjut untuk meneruskan perjalanan sebegini....

Dan kat bawah ni gambar-gambar semasa di Lawas dan balik  ke Limbang...

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

11 di mukah sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di mukah sarawak - Google Blog Search


BLOG SARAWAK: 11 <b>di mukah sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 09 Jul 2011 12:00 AM PDT

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera..

Syukur Alhamdulillah, pada kali ini dapat luangkan sedikit masa untuk menggerakkan jari jemari saya bagi meluahkan rasa kegembiraan setelah berada 5 tahun di Mukah Sarawak..

Terasa begitu sekejap masa berlalu.. Dalam terpaksa berkhidmat di Mukah Sarawak, sedar tak sedar dah lebih 5 tahun saya berada di sini.. Dalam pada tu saya telah pun mempunyai harta yang paling berharga dalam hidup saya iaitu...  2 orang hero saya.. ;)

Gambar terbaru saya dengan 2 orang hero..

Banyak kenangan indah, suka dan duka yang saya lalui sepanjang berada di sini.. Tapi kata orang walaupun hujan emas jatuh di negeri orang sekali pun, dan hujan batu turun di negeri sendiri.. lebih baik di negeri sendiri.. ;) 

Saya mula menjejakkan kaki ke bumi Mukah Sarawak pada 3 April 2006 dan melapor diri pada keesokan harinya iaitu 4 April 2006.. Masa tu Politeknik Mukah ni hanya ada seramai 260 orang pelajar.. Pada masa sekarang ini pelajar PMU dah melebihi 3000 orang pelajar..

Saya dan isteri menjejakkan kaki ke Mukah pada tahun 2006

Masa tu jabatan yang saya bertugas sekarang ni iaitu Jab. Kej. Elektrik belum di buka lagi.. Tapi ada 2 orang staf yang mempunyai latar belakang elektrik yang masing-masing sedang berada di Jab. Teknologi Maklumat Dan Komunikasi dan Jab. Matematik Sains Dan Komputer..

Pada sesi Jun 2006 saya, Pn. Harniza dan En. Firdaus di arahkan untuk membuka Jabatan Kejuruteraan Elektrik.. Masa tu agak terkial-kial jugalah kami.. Baru mula bekerja, terlalu banyak perkara yang kami tak tahu.. Lepas tu diarahkan pula untuk membuka dan seterusnya mentadbir jabatan.. 

Syukur alhamdulillah dengan berkat usaha untuk mencuba sebaik yang mungkin.. Akhirnya kami berjaya juga membuka JKE.. Dapatlah membeli barang-barang keperluan untuk pejabat dan proses P&P sebelum membuat pengambilang sulung pada sesi Januari 2007..  

Mengikuti sesi Training peralatan-peralatan P&P dari pembekal

Kami memulakan pengambilan pertama dengan sebuah kelas untuk program Sijil Kejuruteraan Elektrik & Elektronik dan sebuah kelas untuk Diploma Kejuruteraan Elektronik.. Bilangan pelajar masa tu 38 orang..

Pada masa tu di JKE kami hanya ada seramai 7 orang pensyarah dan seorang juruteknik.. Kira oklah pada masa tu.. Dalam masa yang sama kami turut membantu mengajar kursus elektrik untuk pelajar-pelajar semester 1 dan semester 2 Jab. Kej. Mekanikal, kursus Digit untuk pelajar Teknologi Maklumat dan seterusnya Kursus Matematik Kejuruteraan.. 

Staf awal JKE..

Pada semester berikutnya iaitu pada Julai 2007, pertambahan pelajar JKE meningkat kepada 3-4 kali ganda.. Kami dikehendaki menerima 3 buah kelas pelajar sijil dan 3 buah kelas pelajar Diploma.. dengan kemasukan pelajar baru JKE dalam lingkungan 200 orang.. Semester tersebut merupakan rekod pengambilan pelajar PMU paling ramai setakat ini dengan bilangan kemasukan keseluruhan pelajar hampir 1000 orang.. 

Terlalu banyak kenangan-kenangan indah sepanjang 5 tahun berada di PMU yang tidak dapat digambarkan dengan kata-kata mahupun tulisan.. Saya cuba untuk berkongsikan sebahagian daripadanya.. ;)

Mengikuti Kursus Pendawaian di Makmal Pendawaian JKE

Hari Keluarga Pertama JKE di Pantai Tapak Pesta Kaul..

Menerima ole-ole dari Ketua Jab. pertama JKE sempena hari keluarga PMU

Menjadi Pegawai Pengiring pertandingan ROBOCON di PSMZA, Dungun

Bersama isteri sewaktu mengikuti kursus CPCM di Kuching..

Baru balik dari Barok Cafe, Kuching.. Naik perahu di malam hari..

Mengikuti Kursus Induksi bersama isteri di Langkawi..

Kenangan di Langkawi bersama Ikan Arapaima gergasi..

Membawa pasukan kayak PMU menyertai Safari berakit sempena Pesta Kaul 2008

Aktiviti Berakit.. 

Gambar-gambar sewaktu mengadakan Xplorasi kelab kayak PMU pada tahun 2008..

Gambar-gambar kenangan sewaktu Mengikuti kursus Biro Tata negara di Kundasang Sabah 

Di antara bulan Jun 2008 sehingga Disember 2010 saya banyak terlibat dengan urusan pengurusan Politeknik.. Jadi kerja-kerja saya banyak tertumpu pada mesyuarat dan kerja-kerja pejabat.. Jadi tak ada banyak perkara menarik yang dapat dikongsikan bersama.. 

Kalau anda berminat nak tahu juga, bolehlah layari blog sembang hari2.. Ada sedikit sebanyak coretan demi coretan saya tentang pengalaman hidup di Mukah Sarawak..

Gambar kenangan bersama pasukan pengurusan PMU pada tahun 2010..

Pada tahun 2011 saya kembali ke JKE semula.. Dengan harapan besar supaya dapat berpindah ke semenanjung setelah 5 tahun berkhidmat di Mukah Sarawak..

Sekiranya tak dapat berpindah pun, tidak menjadi masalah buat saya dan isteri.. Tapi bila mengenangkan diri saya yang sentiasa duduk berjauhan dari keluarga, saya rasa dah sampai masanya untuk tinggal berdekatan dengan keluarga..

Maklumlah saya mula masuk ke asrama sejak berumur 11 tahun (darjah 5) sehingga tamat sekolah menengah.. Kemudian sambung belajar di Johor dari tahun 1999 sehingga 2005.. Seterusnya berkhidmat di Mukah Sarawak dari tahun 2006 sehingga sekarang..

Jadi harapan saya supaya dapatlah berpindah ke negeri Perak.. Selain negeri Perak, kami rasa kalau tak berpindah pun tak mengapa.. ;)

Kepada rakan-rakan yang lain.. Jom Follow saya untuk berkhidmat selama 5 tahun di wilayah lain.. Terutama bagi mereka yang belum berkahwin.. Masa ni lah seronok nak menimba pengalaman di tempat orang..

Ada berani?.. Kalau tak berani.. follow blog saya pun kira oklah.. Dapat juga mengikuti coretan demi coretan saya sepanjang berada di Mukah Sarawak... Selain itu anda juga akan mendapat pengiktirafan sebagai tetamu VVIP blog ini ;)

Admin Blog

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

11 di simunjan sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di simunjan sarawak - Google Blog Search


BLOG SARAWAK: 11 <b>di simunjan sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 30 Jun 2011 12:00 AM PDT

Julai ini menjadi medan Kelab Misi untuk melabuhkan lagi sauh mereka di kedua-dua buah negeri yang terpisah dengan semenanjung. Negeri Sabah dan sarawak juga merupakan negeri yang bernaung di bawah nama negara Malaysia. Negeri-negeri ini juga merupakan negeri kelahiran rata-rata ahli kelab Misi UIAM.

Sauh bahtera kelab ini akan mendarat di dua kawasan iaitu Sandakan, Sabah dan Bau, Sarawak. Bermula dengan program Educational Hearten Camp yang dahulunya dikenali sebagai English & Dakwah Camp iaitu dari 8 Julai sehingga 10 Julai bertempat di Sandakan, Sabah. Lebih spesifiknya adalah di Sekolah Menengah Agama Kebangsaan Sandakan.

Menurut Presiden kelab Misi, saudara Usman bin Suardi, pertukaran nama program ini bukan kerana suka-suka. Ini adalah kerana nama sebelum ini membuatkan ramai orang konfius dengan perjalanan program. Maka namanya diubah bagi menampakkan konsep dakwah yang dibawa lebih luas dan universal.

Cecep di sebelah kiri Penulis dalam satu program yang dianjurkan kelab Misi

"Program kali ini memerlukan tenaga yang ramai. Maka, sebab itulah kami membawa 40 orang mahasiswa UIAM khususnya ahli kelab kami terbang ke sana untuk mengendalikan program yang melibatkan seramai 250 orang. Pelajar-pelajar ini datangnya dari tingkatan 3 hinggalah tingkatan 5," jelas Usman yang lebih dikenali sebagai Cecep.

Usman juga menerangkan bahawa program ini memang betul-betul menekankan unsur dakwah dalam setiap modul yang diperkenalkan. Maka, program kali ini telah membawa beberapa konsep di antaranya, konsep motivasi, kekuatan spiritual (dalaman), meneroka keyakinan diri, dan ski kepimpinan.

Lain pula halnya dengan satu lagi program yang juga dijalankan oleh kelab yang sama, di bawah pimpinan presiden yang sama, Usman bin Suardi. Program yang dikenali sebagai DESA atau Dakwah Exploration at Sarawak ini akan membuka tirai pada 20-26 Julai ini. Program DESA 2011 ini akan mengambil tempat yang berbeza, tidak seperti sebelum ini iaitu di Simunjan, Sarawak. Tempat yang dianjurkan oleh Unit Saudara Kita (USK) ialah Kampung Kendie dan Kampung Tembawang.

"Kedua-dua kampung ini merupakan kampung yang dipilih oleh USK. Ini kerana merekalah yang kami selalu berhubung untuk mendapatkan informasi mengenai kampung-kampung di Sarawak  yang memerlukan perhatian mahasiswa UIAM. Di dalam maklumat yang kami dapat, Kampung Tembawang mempunyai sedikit masalah dengan politik kampung mereka. Ini kerana di kampung tersebut turut didiami oleh lebih 10 keluarga Muslim iaitu saudara baru," terang Usman lagi.

Menurut Usman lagi, kedua-dua kampung berkenaan didiami oleh 100% penganut kristian. Namun kini, minoriti penduduknya sudah pun memeluk Islam.

"Maka, kerana itulah USK memilih kampung ini untuk kami jalankan program DESA kami. Kami harap orang kampung terutamanya minoriti muslim di sana terus bersemangat untuk menjalani ibadah sebagai seorang muslim."

Harapan Usman juga, agar setiap program yang dianjurkan oleh MISI terutamanya program Education Hearten Camp akhirnya menjadi satu projek yang berjangka panjang untuk Kelab Misi seperti projek mentoring yang dianjurakn oleh kelab-kelab lain.

Usaha-usaha untuk menjalankan kedua-dua program ini berjalan dengan lancar. Semua mesyuarat sudah pun dibuat, gerakan komiti juga sangat mengagumkan Usman sebagai ex-officio kepada kedua-dua program tersebut. Katanya lagi, kini kelab MISI sedang rancak mencari dana tambahan untuk membuat persiapan sepenuhnya bagi kedua-dua program di Sandakan dan juga di Bau.

Bagi sesiapa yang ingin menyumbang bantuan dari segi kewanagn atau material lain, silalah ajukan pertanyaan kepada presiden Kelab MISI, Usman Suardi di talian 014-8754579.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

11 di kanowit sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di kanowit sarawak - Google Blog Search


BLOG SARAWAK: 11 <b>di kanowit sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 25 Jun 2011 12:00 AM PDT

KANOWIT, 13 Mac (Bernama) — Tembok penahan bernilai kira-kira RM40 juta akan dibina di beberapa tempat di Sungai Rajang untuk menghalang masalah hakisan tebing yang serius di situ daripada menjadi semakin buruk.

Lokasi yang dikenal pasti ialah Luking, Nanga Dap, Nanga Semaram dan Nanga Ngemah dekat sini, kata Anggota Parlimen Kanowit Datuk Aaron Dagang.

Beliau berkata Kementerian Sumber Asli dan Alam Sekitar akan melaksanakan projek berkenaan.

"Ia sebahagian daripada peruntukan RM83.17 juta yang diluluskan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak bagi Kanowit minggu lepas semasa mesyuarat pra majlis sebelum Dewan Rakyat bersidang," katanya ketika melancarkan pusat khidmat Parti Rakyat Sarawak (PRS) Ngemah di sini.

Aaron berkata RM40 juta lagi akan digunakan untuk melaksanakan projek bekalan air bandar dan baki RM3.17 juta pula bagi bekalan elektrik, yang akan dilaksanakan mengikut Rancangan Malaysia Kesepuluh.

"Penduduk Kanowit boleh mengharapkan untuk menikmati kemudahan asas yang lebih baik tidak lama lagi. Ini satu lagi bukti komitmen Najib terhadap penduduk luar bandar dan benar-benar mencerminkan konsep 1Malaysia," katanya.

Mengenai politik, beliau berkata pembangkang boleh berkata apa saja mengenai jumlah kerusi yang kononnya bakal mereka menangi pada pilihan raya negeri akan datang.

"Biarlah mereka bercakap kerana semua ini hanyalah dakwaan semata-mata. Mereka sama sekali tidak akan menjadi kerajaan," kataya. – BERNAMA

Short URL: http://sarawakupdate.com/home/?p=18810

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

11 di sri aman sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di sri aman sarawak - Google Blog Search


Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

BLOG SARAWAK: 11 <b>di sri aman sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 04 Jul 2011 01:30 PM PDT

Kizzoman Header: <b>Sarawak</b> Event July 2011

Posted: 04 Jul 2011 02:35 AM PDT

July is back for 2011. This month is full of event from the early until end of July We have line up great great event for all around the world to come to Sarawak and join with local people to enjoy the festival. Here are the lists.
1. Pesta Benak or Tidal Bore Festival
 DAte : 1st- 4th July 2011
 Venue : Sri Aman Sarawak
 Category : Festivals
Pesta Benak is to promote the unity and harmony among local community as well as to promote the unique culture and place in Sri Aman. The tidal bore or benak is a phenomena where the water rushing as like a big wave swirl with  high magnitude of water. It can be witnessed at the batang lupar river in sri aman. During the festival there will also be a sport activities like longboats, power boat and the highlight is the foreign participants taking part in the water ski race. Booth and stall are also be set up to sell local products.Singing competition, recite of sajak, cooking competition are also organised.  

2. Powerboat  Fiesta National Level
 Date: 2-3 July 2011
 Venue : Kapit Waterfront Kapit, Sarawak
 Category:  Sports
Powerboat race national level this year will be in Kapit for the first time. Local council wish to promote to the local and to attract tourist to visit Kapit. 


3.BHR Padawan Nature Challenge 2011
Date: 3 July 2011
Venue: Borneo Highland Resort Sarawak 
Category:  Sport

Cycling and trekking adventure  competitionis going to be held in the area of Annah Rais long house and borneo highland resort.Nature lovers and  adventurous individual will experience the nature and environmental adventure  as well as to promote the sport and healthy lifestlye.


4.Rainforest World Music Festival 2011

Date :8 - 10 July 2011
Venue:Sarawak Cultural Village Kuching, Sarawak
Category: Music Festival

One of the best and popular event ever created from Sarawak. It has been the tradition and never fail become the annual event for Sarawak. The event of jungle music and rainforest event has attracted fans from all over the world. It has created economic boom to local people and bring Sarawak to the world. The event will start throughout the day for three days and night will showcase jungle music from all the country. Pack yourself with short and tees, camping bag, sleeping bag , umbrella, slippers as you will experience the nature and wet yourself with the rain of santubong and windy from south china sea. A great experience with friendly local people, silence of the jungle and the great food. This is what we call 'alam dan manusia bersatu' See you ya..  


4.8th Borneo International Yatch Challenge 2011
Date: 15-23 July 2011
Venue: Marina Bay Miri Sarawak 
Category:  Sport 
Another wonderful sport event especially for yatch lover.The Borneo International Yachting Challenge is a Category 3 event, catering to five categories of boats, namely racing, cruising, sports, classic and ocean multi-hull.

In what is possibly the missing link for sailing events in South China Sea region, the Borneo International Yachting Challenge will complete the sailing circuit made up of the Hong Kong to San Fernando Sea Race (Philippines), President's Cup (Philippines) and the Koh Samui International Regatta (Thailand).

The overall winner of the Borneo International Yachting Challenge trophy will be those with the least accumulated corrected times of the Miri Bay Regatta, the Miri-Labuan Passage Race, the Labuan Harbour Regatta, Labuan-Kota Kinabalu Passage Race, KK Bay Regatta (IRC class only).

The committee is made up of the Miri Marina based in Miri and the Labuan Corporation. The leading authorities lending support to the event for Sarawak are the Ministry of Urban Development and Tourism Sarawak and the Sarawak Tourism Board while Labuan Corporation and Sabah Tourism Board.

The working committee is headed by the Honorable YB Datuk Lee Kim Shin, the Assistant Minister for Infrastructure Development and Communications, YBhg Dato Basiran B Saban, CEO of Labuan Corporation and YBhg Dato Seri Tengku Zainal Adlin, Chairman of Sabah Tourism Board.

Miri Marina, Labuan Marina and Sutera Harbour will be the hosting marinas.source:borneorace

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

11 di samarahan sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di samarahan sarawak - Google Blog Search


Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

BLOG SARAWAK: 11 <b>di samarahan sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 21 Jun 2011 11:49 AM PDT

Sejarah <b>Sarawak</b>: Bahagian <b>Samarahan</b>

Posted: 21 Jun 2011 07:35 AM PDT

SAMARAHAN

Bahagian Samarahan merupakan salah satu dari sebelas bahagian di Sarawak. Ibu daerahnya ialah Kota Samarahan. Bahagian Samarahan mempunyai luas 4,967.4 km persegi. Jumlah penduduk pula adalah seramai 204,900 mengikut banci tahun 2000.
Bahagian Samarahan mempunyai empat daerah pentadbiran: Kota Samarahan, Asajaya, Serian dan Simunjan.
Kebanyakan pendudukan Samarahan adalah dari kaum Melayu, Iban, Bidayuh dan Cina.Samarahan dikenali sebagai Pusat Pendidikan Tinggi di Sarawak.Kewujudan UNIMAS (Universiti Malaysia Sarawak), UiTM (Universiti Teknologi Mara), Institut Perguruan Tun Abdul Razak, Institut Latihan Perindustrian, Pusat Sumber Sarawak, INTAN dan Giat Mara.
Bahagian Samarahan dihubungkan oleh 2 batang sungai yang besar iaitu Batang Samarahan dan Batang Sadong. Penempatan kebanyakan penduduk asal Samarahan di tepi sungai dipengaruhi oleh kepentingan sungai sebagai sumber ekonomi dan perhubungan. Kampung-kampung yang terdapat di Samarahan dan Sadong dapat dihubungi melalui sungai-sungai.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

11 di subis sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di subis sarawak - Google Blog Search


BLOG SARAWAK: 11 <b>di subis sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 25 Jun 2011 12:00 AM PDT

02 Mac 2011, Rabu

http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2011&dt=0302&pub=Utusan_Malaysia&sec=Dalam_Negeri&pg=dn_22.htm

BATU NIAH 1 Mac – Timbalan Menteri Pelajaran, Dr. Mohd. Puad Zarkashi semalam bertindak tegas apabila menolak untuk memotong reben sebagai simbolik perasmian bangunan kabin Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Subis yang terletak kira-kira 100 kilometer daripada Miri.

Keengganan itu berpunca daripada rasa tidak puas hatinya apabila melihat kualiti struktur binaan kabin itu yang tidak mencapai standard Kementerian Pelajaran.

Menurut beliau, masalah itu bukan hanya berlaku di SMK Subis, bahkan turut membabitkan keseluruhan projek pembinaan bangunan kabin kelas di sekitar Subis dan Baram.

Katanya, daripada 32 buah blok yang sepatutnya dibina, hanya enam blok sahaja yang disiapkan dalam tempoh yang dijanjikan serta menepati kriteria digariskan kementerian.

"Kalau ikutkan hati, saya sangat marah dengan kontraktor terbabit, pembinaan kabin tersebut amat mendukacitakan sehingga ada yang tidak siap dan ditinggalkan begitu sahaja.

"Kalau yang dah siap pun, ia tidak mematuhi ciri-ciri yang kita kehendaki seperti ada kabin yang tiada sistem perparitan, tangga tidak mematuhi aspek keselamatan selain material yang digunakan bukan yang ditetapkan," katanya yang jelas amat kecewa dengan perkembangan itu.

Beliau yang dalam lawatan kerja selama tiga hari bagi meninjau 12 buah sekolah di Bekenu, Sibuti dan Subis bermula kelmarin ditemui pemberita selepas melawat blok kabin kelas di SMK Subis yang merupakan salah satu daripada projek yang gagal memenuhi standard.

Mengiringi beliau ialah Ahli Parlimen Sibuti, Ahmad Lai Bujang, Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Lambir, Aidan Wing dan ADUN Bekenu, Rosey Yunus.

Kementerian Pelajaran sebelum ini meluluskan pembinaan kira-kira 300 bangunan kabin sekolah yang setiap satunya membabitkan kos RM260,000 di seluruh Sarawak.

Mengulas lanjut, Mohd. Puad berkata projek pembinaan itu diserahkan kepada 10 syarikat kontraktor dan dua daripadanya didapati telah gagal menyiapkan projek.

Katanya, kementerian sudah mengenal pasti dua syarikat tersebut selain bertindak menamatkan tempoh lanjutan pembinaan.

"Lebih 80 peratus projek bangunan kabin di Subis dan Baram gagal disiapkan, selain pembinaan yang dilengah-lengahkan dan ditinggalkan begitu sahaja.

"Sedangkan keutamaan kita adalah keselamatan pelajar dan suasana pembelajaran yang kondusif, kita tak mahu pembelajaran dan pengajaran pelajar-pelajar khususnya di luar bandar terjejas kerana kegagalan kontraktor," tegasnya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

11 di lundu sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di lundu sarawak - Google Blog Search


BLOG SARAWAK: 11 <b>di lundu sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 12 Jul 2011 09:31 AM PDT


HASHIM Ibrahim menunjukkan tempat kejadian helikopter Nuri terhempas yang kini dikenali sebagai Pulau Nuri. (Gambar kecil) akhbar Utusan Malaysia keluaran 19 Disember 1989 menceritakan kejadian nahas helikopter Nuri di Sungai Lundu, Sarawak.


HARI Isnin, 18 Disember 1989. Cuaca sebagaimana kebiasaan pada musim tengkujuh di Kuching, Sarawak masih tidak menentu dan beberapa kawasan rendah sudah ditenggelami air berikutan hujan lebat beberapa hari sebelumnya.

Di Pangkalan Tentera Udara Malaysia (TUDM) Kuching pula, sebuah helikopter Nuri seawal pukul 8 pagi sudah bersedia menerbangkan 16 penumpang termasuk empat pegawai tinggi Angkatan Tentera Malaysia (ATM), masing-masing dua orang berpangkat Jeneral dan tiga Kolonel.

Mereka terdiri daripada Panglima 1 Divisyen, Mejar Jeneral Datuk Mustaffa Awang; Panglima 3 Briged Infantri, Brigadier Jeneral Datuk Hasbullah Yusuf yang lebih dikenali sebagai Bond Hasbullah; Pegawai Memerintah Batalion Kelima Rejimen Renjer Diraja (RRD), Leftenan Kolonel Mohd. Johari Selan; Pegawai Memerintah Batalion Ke-13 Rejimen Askar Melayu Diraja (RAMD), Leftenan Kolonel Tunku Abdul Aziz Tunku Osman dan Pegawai Staf Satu (Operasi) 1 Divisyen, Leftenan Kolonel Mustafa Kamal Mohd. Yusoff.

Destinasi yang dituju mereka ialah Kem Sematan untuk menghadiri majlis penutup Kursus Risik Tempur. Namun, berikutan halangan cuaca buruk, penerbangan helikopter pelbagai guna itu terpaksa ditangguhkan sehingga pukul 8.50 pagi.

Penangguhan hampir sejam itu rupa-rupanya memberi petunjuk bahawa penerbangan berkenaan adalah yang terakhir buat kesemua penumpang.

Berdasarkan rekod kenyataan rasmi Kementerian Pertahanan, helikopter itu terputus hubungan dengan menara kawalan hanya selepas 15 minit berlepas sehingga TUDM terpaksa melancarkan gerakan mencari dan menyelamat (SAR).

Dua buah pesawat Alouette telah dikerah untuk mengesan Nuri yang membawa individu penting dalam hierarki kepimpinan ATM itu sehinggalah pencariannya menemui noktah. Ia ditemui terhempas di muara Sungai Lundu, berhampiran Kampung Kuala Bandang, kira-kira 60 kilometer (km) ke barat laut Kuching.

Kejadian yang mengorbankan semua penumpang itu dilaporkan berlaku dalam keadaan cuaca buruk dengan hujan lebat disertai angin kencang dan kilat sabung-menyabung.

Selepas 22 tahun nahas itu berlalu, wartawan S2, SAIFUL HAIZAN HASAM dan SOPI SAMAILE serta jurufoto AMIR HAFIZ ABDUL RAHMAN menyusuri muara Sungai Lundu untuk mengimbas tragedi yang turut menyumbang kepada statistik 17 kejadian Nuri terhempas sehingga mengorbankan 95 nyawa sejak 1968.

Ikuti laporan penuh dan kisah-kisah di sebalik tragedi ini di dalam S2 Utusan Malaysia atau langgani e-Paper di http://ebrowse.bluehyppo.com/utusan/index.asp


Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

BLOG SARAWAK: 11 <b>di lundu sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 29 Jun 2011 12:00 AM PDT


HASHIM Ibrahim menunjukkan tempat kejadian helikopter Nuri terhempas yang kini dikenali sebagai Pulau Nuri. (Gambar kecil) akhbar Utusan Malaysia keluaran 19 Disember 1989 menceritakan kejadian nahas helikopter Nuri di Sungai Lundu, Sarawak.


HARI Isnin, 18 Disember 1989. Cuaca sebagaimana kebiasaan pada musim tengkujuh di Kuching, Sarawak masih tidak menentu dan beberapa kawasan rendah sudah ditenggelami air berikutan hujan lebat beberapa hari sebelumnya.

Di Pangkalan Tentera Udara Malaysia (TUDM) Kuching pula, sebuah helikopter Nuri seawal pukul 8 pagi sudah bersedia menerbangkan 16 penumpang termasuk empat pegawai tinggi Angkatan Tentera Malaysia (ATM), masing-masing dua orang berpangkat Jeneral dan tiga Kolonel.

Mereka terdiri daripada Panglima 1 Divisyen, Mejar Jeneral Datuk Mustaffa Awang; Panglima 3 Briged Infantri, Brigadier Jeneral Datuk Hasbullah Yusuf yang lebih dikenali sebagai Bond Hasbullah; Pegawai Memerintah Batalion Kelima Rejimen Renjer Diraja (RRD), Leftenan Kolonel Mohd. Johari Selan; Pegawai Memerintah Batalion Ke-13 Rejimen Askar Melayu Diraja (RAMD), Leftenan Kolonel Tunku Abdul Aziz Tunku Osman dan Pegawai Staf Satu (Operasi) 1 Divisyen, Leftenan Kolonel Mustafa Kamal Mohd. Yusoff.

Destinasi yang dituju mereka ialah Kem Sematan untuk menghadiri majlis penutup Kursus Risik Tempur. Namun, berikutan halangan cuaca buruk, penerbangan helikopter pelbagai guna itu terpaksa ditangguhkan sehingga pukul 8.50 pagi.

Penangguhan hampir sejam itu rupa-rupanya memberi petunjuk bahawa penerbangan berkenaan adalah yang terakhir buat kesemua penumpang.

Berdasarkan rekod kenyataan rasmi Kementerian Pertahanan, helikopter itu terputus hubungan dengan menara kawalan hanya selepas 15 minit berlepas sehingga TUDM terpaksa melancarkan gerakan mencari dan menyelamat (SAR).

Dua buah pesawat Alouette telah dikerah untuk mengesan Nuri yang membawa individu penting dalam hierarki kepimpinan ATM itu sehinggalah pencariannya menemui noktah. Ia ditemui terhempas di muara Sungai Lundu, berhampiran Kampung Kuala Bandang, kira-kira 60 kilometer (km) ke barat laut Kuching.

Kejadian yang mengorbankan semua penumpang itu dilaporkan berlaku dalam keadaan cuaca buruk dengan hujan lebat disertai angin kencang dan kilat sabung-menyabung.

Selepas 22 tahun nahas itu berlalu, wartawan S2, SAIFUL HAIZAN HASAM dan SOPI SAMAILE serta jurufoto AMIR HAFIZ ABDUL RAHMAN menyusuri muara Sungai Lundu untuk mengimbas tragedi yang turut menyumbang kepada statistik 17 kejadian Nuri terhempas sehingga mengorbankan 95 nyawa sejak 1968.

Ikuti laporan penuh dan kisah-kisah di sebalik tragedi ini di dalam S2 Utusan Malaysia atau langgani e-Paper di http://ebrowse.bluehyppo.com/utusan/index.asp


Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

11 di miri sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di miri sarawak - Google Blog Search


bumisepi.com » Blog Archive » Khutbah jumaat <b>di Miri, Sarawak</b>

Posted: 01 Jul 2011 12:28 AM PDT

July 1st, 2011 | by abuadam |

image

Antaranya kelebihan berwakaf. University alazhar di mesir yg terkenal di seluruh dunia diasas atas konsep wakaf. khatib memetik hadith riwayat Muslim iaitu 3 perkara yg mengalir pahalanya sampai harini qiamat salah satunya AMALAN JARIAH. Aku bagaimana?

>>> Posted from xperia x10 running WordPress for Android

Tags: ,

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

BLOG SARAWAK: 11 <b>di miri sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 24 Jun 2011 12:00 AM PDT

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

11 di sarikei sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di sarikei sarawak - Google Blog Search


BLOG SARAWAK: 11 <b>di sarikei sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 07 Apr 2011 12:00 AM PDT

E.ntah apa yang akan saya merapu disini... saya minta maaf.. hahah... yang pasti saya mahu berkongsi cerita tentang perjalanan barang yang saya pos ke Sarikei Sarawak. Beginilah peniaga online agaknya..

Semalam saya sms seorang pelanggan saya untuk memastikan beliau terima barang saya dengan selamat. Barang tersebut bernilai rm90 dan kos pos rm13, haruslah saya risau.  Jika rm10 sekalipun harga barang saya, saya tetap risau, ini soal amanah bagi saya sebagai peniaga online.

Sayangnya cik penerima memberitahu beliau belum terima barang tersebut. Ini amat mengejutkan saya.
22/03/11 tarikh penghantaran sehingga 07/04/11 haribulan tak mungkin bagi saya barang tersebut belum sampai. Sudah lebih dari 2 minggu!!
okey. Saya semak online. semak sini dengan no rujukan yang saya simpan. Apa yang saya lihat, perjalanan yang sangat menarik untuk parcel tersebut.. anda mahu tahu??
yang keluar lebih kurang macam ni:

proses time                                          post office                      status
1. 22 march 2011         11:33:43am     GPO JB                        Pengeposan di kaunter GPO JB
2. 22 march 2011         04:15:42pm     PDC JB                        Terima pengeposan
3. 22 march 2011         07:54:42 pm    PDC JB                        send item to Sarikei
4. 25 march 2011         04:20:50am      PDC sibu                     send item to PDC sibu
5. 26 march 2011         09:40:38am      sarikei                           out for delivery
6. 26 march 2011         11:27:26am      sarikei                          Delivered
7. 04 april 2011            12:15:17pm     pos laju alor setar         Send item to JB
8. 06 april 2011            01:22:06pm     PDC JB                       call card send  to customer
9. 07 april 2011            09:30:21am     PDC JB                        out for delivery
10. 7 april 2011            10:35:13 am    PDC JB                        delivered

Apa yang saya faham pada awalnya ialah barang tersebut sudah sampai ke Sarikei post office. Mungkinkah barang tersebut berpatah balik ke JB??? Ada tulis DELIVERED pada 26 mac bermakna penerima sepatutnya sudah terima barang tersebut.

Untuk menjawab persoalan ini, saya google alamat pejabat pos sarikei. Saya masuk ke sini dan saya call no yang ada 083-411212. En. Ajis Sapari yang menjawab panggilan menyatakan beliau di pejabat pos Kabong Sarawak, bukan sarikei... huhu.  En. Ajis sangat bersopan santun dan beliau akui parcel tersebut telah dihantar ke Sarikei. Katanya beliau ada terima parcel tersebut di kabong, dan beliau telah menghantarnya ke sarikei. Owh, begitu perjalanan parcel saya.. Sudah tu...  En.Ajis bagi pula no telefon pejabat pos sarikei 084-656122.

Okeyh... ini cerita musti bagi selesai.... saya terus call no yang en.ajis bagi tu... Yap, pejabat pos sarikei... kali ini En. Faris pula menjawab panggilan. Bila di semak.... Barang tersebut telah selamat sampai ke rumah penerima pada 26 mac 2011. Owh, benarlah seperti dalam jadual diatas. En. Faris ni siap bagi nama penerima lagi... huhuhu.... harus~ dimanakah kesilapan disini sehingga pelanggan saya kata masih belum terima lagi barang tersebut??

Apa kisah parcel itu ya?? atau penerima saja bagi saya wisau... huhu... nakal ya... owh... risau.... saya akan update kisah parcel ini pada komen dibawah setelah saya dapat jawapan terbaru dari customer saya.. InsyaAllah.. buat panduan peniaga-peniaga online seperti saya.. :)

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

BLOG SARAWAK: 11 <b>di sarikei sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 11 Jul 2011 12:00 AM PDT

E.ntah apa yang akan saya merapu disini... saya minta maaf.. hahah... yang pasti saya mahu berkongsi cerita tentang perjalanan barang yang saya pos ke Sarikei Sarawak. Beginilah peniaga online agaknya..

Semalam saya sms seorang pelanggan saya untuk memastikan beliau terima barang saya dengan selamat. Barang tersebut bernilai rm90 dan kos pos rm13, haruslah saya risau.  Jika rm10 sekalipun harga barang saya, saya tetap risau, ini soal amanah bagi saya sebagai peniaga online.

Sayangnya cik penerima memberitahu beliau belum terima barang tersebut. Ini amat mengejutkan saya.
22/03/11 tarikh penghantaran sehingga 07/04/11 haribulan tak mungkin bagi saya barang tersebut belum sampai. Sudah lebih dari 2 minggu!!
okey. Saya semak online. semak sini dengan no rujukan yang saya simpan. Apa yang saya lihat, perjalanan yang sangat menarik untuk parcel tersebut.. anda mahu tahu??
yang keluar lebih kurang macam ni:

proses time                                          post office                      status
1. 22 march 2011         11:33:43am     GPO JB                        Pengeposan di kaunter GPO JB
2. 22 march 2011         04:15:42pm     PDC JB                        Terima pengeposan
3. 22 march 2011         07:54:42 pm    PDC JB                        send item to Sarikei
4. 25 march 2011         04:20:50am      PDC sibu                     send item to PDC sibu
5. 26 march 2011         09:40:38am      sarikei                           out for delivery
6. 26 march 2011         11:27:26am      sarikei                          Delivered
7. 04 april 2011            12:15:17pm     pos laju alor setar         Send item to JB
8. 06 april 2011            01:22:06pm     PDC JB                       call card send  to customer
9. 07 april 2011            09:30:21am     PDC JB                        out for delivery
10. 7 april 2011            10:35:13 am    PDC JB                        delivered

Apa yang saya faham pada awalnya ialah barang tersebut sudah sampai ke Sarikei post office. Mungkinkah barang tersebut berpatah balik ke JB??? Ada tulis DELIVERED pada 26 mac bermakna penerima sepatutnya sudah terima barang tersebut.

Untuk menjawab persoalan ini, saya google alamat pejabat pos sarikei. Saya masuk ke sini dan saya call no yang ada 083-411212. En. Ajis Sapari yang menjawab panggilan menyatakan beliau di pejabat pos Kabong Sarawak, bukan sarikei... huhu.  En. Ajis sangat bersopan santun dan beliau akui parcel tersebut telah dihantar ke Sarikei. Katanya beliau ada terima parcel tersebut di kabong, dan beliau telah menghantarnya ke sarikei. Owh, begitu perjalanan parcel saya.. Sudah tu...  En.Ajis bagi pula no telefon pejabat pos sarikei 084-656122.

Okeyh... ini cerita musti bagi selesai.... saya terus call no yang en.ajis bagi tu... Yap, pejabat pos sarikei... kali ini En. Faris pula menjawab panggilan. Bila di semak.... Barang tersebut telah selamat sampai ke rumah penerima pada 26 mac 2011. Owh, benarlah seperti dalam jadual diatas. En. Faris ni siap bagi nama penerima lagi... huhuhu.... harus~ dimanakah kesilapan disini sehingga pelanggan saya kata masih belum terima lagi barang tersebut??

Apa kisah parcel itu ya?? atau penerima saja bagi saya wisau... huhu... nakal ya... owh... risau.... saya akan update kisah parcel ini pada komen dibawah setelah saya dapat jawapan terbaru dari customer saya.. InsyaAllah.. buat panduan peniaga-peniaga online seperti saya.. :)

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
 

BLOG SARAWAK

Copyright 2010 All Rights Reserved