ads

Jumaat, 30 September 2011

11 di lawas sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di lawas sarawak - Google Blog Search


Pesawat Twin Otter Terbabas <b>di</b> Lapangan Terbang <b>Lawas</b>, <b>Sarawak</b>

Posted: 25 Aug 2011 04:44 AM PDT

Menurut laporan BorneoPost Online, kejadian ini berlaku sekitar 3.30 petang semalam. Seramai 16 penumpang, seorang juruterbang dan pembantu juruterbang nyaris kehilangan nyawa apabila pesawat ini terbabas daripada landasan sebaik sahaja mendarat di lapangan terbang tersebut. Dikatakan bahawa kejadian ini berlaku kerana kerosakan gear pendaratan pesawat tersebut. Lapangan terbang Lawas kini telah ditutup buat sementara waktu bagi memberi ruang kepada pihak berkuasa menjalankan siasatan. Pihak Maswings pula menghantar pasukan penyiasatan dan pemulihan dari Kota Kinabalu bagi membantu memindahkan pesawat yang terbabas itu. Syarikat penerbangan itu akan melanjutkan kerjasama penuh kepada Jabatan Penerbangan Awam yang sedang menyiasat insiden itu. 

11 di limbang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di limbang - Google Blog Search


Trip Ke <b>Limbang</b> | Nainet Photomania Photography

Posted: 29 Sep 2010 10:46 AM PDT

Trip ke Limbang kali ni atas urusan rasmi. Dijemput menyertai latihan senjata api oleh JKDM Limbang/Lawas. Di Limbang sesuai untuk aktiviti outing scenery dan landscape pasal bandar dia tak banyak tempat-tempat lepak. Tapi aku ingatlah.. kalau aku dapat lama di Limbang, kampung seberang sungai tu sangat-sangatlah menjadi inspirasi untuk berkarya..arghhh lain kali je lah..

Hotel Purnama ~ Bangunan tertinggi dan tercantik di Limbang!

Maaflah..gambar satu jer..hehe..

11 di kuching sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di kuching sarawak - Google Blog Search


Nigerians in <b>Kuching</b> celebrate independence planting trees <b>...</b>

Posted: 30 Sep 2011 07:02 PM PDT

Posted on October 1, 2011, Saturday

KUCHING: Nigerian students planted trees here for the third consecutive year yesterday as a way to express their thanks to the locals here for their hospitability and for giving them an opportunity to pursue their studies in the city.

It was also part of the programme to celebrate the 51st Nigerian Independence Day yesterday.

The theme for this year's celebration is themed 'The Stride for Excellence'.

The students planted 33 trees at the old State Legislative Assembly (DUN) building in conjunction with Kuching City North Commission's (DBKU) Environmental Awareness programme.

"The 40 students from Unimas, Swinburne, Inti and LimKokWing planted two types of trees," said DBKU deputy director Jumaini Haili at a press conference after the tree planting ceremony.

Meanwhile, LimKokWing Business Management and Globalisation Faculty principal lecturer Margaret Ekisowei said the celebration was held in Kuching as there was a fair number of Nigerians living here.

"There are about 300 Nigerian students studying here and all of them are involved in the Independence Day celebration," she said.

The aim of the celebration was to provide opportunities for Nigerian students in the community to be good and responsible citizens of their country and to the community in Kuching and state at large.

It is hoped that the event would help re-ignite the passion for community building, rejuvenate the spirit of patriotism and promote unity amongst Nigerians students in Sarawak, she added.

"The 51st anniversary celebration is set towards appreciating the contributions of Malaysia as a country to Nigeria and Nigerians.

A little goes a long way where environmental friendliness is concerned and this event helps contribute to the creation of a greener environment."

Another event held for the Nigerian Independence Day is a match between Sandfield FC and Sigat United FC yesterday at Padang B, State Stadium.

For the finale, a Nigerian Independence Day Dinner will be held at The Banquet on Oct 2 at 7.30pm.

Also present at the tree planting ceremony were Unimas Faculty of Social Sciences lecturer Nwanesi Peter Kerubi, DBKU finance deputy director Baiti Adenan and DBKU staff Durie Austine.

11 di kanowit sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di kanowit sarawak - Google Blog Search


Jenama politik DAP tidak mudah diterima penduduk luar bandar <b>...</b>

Posted: 26 Sep 2011 08:39 PM PDT

Posted on September 27, 2011, Tuesday

SIBU: DAP tidak akan pergi jauh ke kawasan luar bandar untuk memperluas dan mengukuhkan sokongan bagi mencapai hasratnya mengambil alih kerajaan negeri, kata Presiden Parti Rakyat Sarawak (PRS) Tan Sri James Masing.

Beliau berkata ini kerana isu-isu yang dibangkitkan kebanya-kan berpusat di bandar di samping DAP tidak mampu menghadapi cabaran ke kawasan luar bandar atas faktor geografi.

"Jenama politik DAP, saya fikir tidak mudah diterima oleh kebanyakan penduduk luar bandar. Ini juga kerana kebanyakannya adalah berdasarkan tuduhan, tidak benar dan kritikan," katanya kepada Bernama di sini semalam.

"Adalah senang untuk mengkritik… jadi sangat mudah tetapi mencari penyelesaian sangat susah. Hanya kerajaan pada hari ini yang ada penyelesaian kerana kita ada pihak berkuasa untuk lakukan.

"Walau apa pun keputusan Pilihan Raya Negeri lepas hendaklah sebagai petunjuk di mana pada amnya penduduk kawasan luar bandar di Sarawak menolak pembangkang," kata beliau.

DAP Sarawak baru-baru ini menubuhkan sebuah jawatankuasa sementara di Kanowit dan berhasrat untuk ke Kapit dan bandar di kawasan luar bandar.

Masing yang juga Ahli Dewan Undangan (ADUN) Baleh di Kapit berkata ia mungkin mampu menarik beberapa cendekiawan Dayak yang pada dasarnya mengkritik kerajaan tetapi ramai lagi intelektual dengan Barisan Nasional (BN).

Mengenai persediaan PRS pada Pilihan Raya Umum akan datang, katanya beliau telah melawat Sri Aman, Lubok Antu dan Julau untuk mendapatkan pandangan lapangan terhadap wakil rakyat sekarang di kawasan pilihan raya itu.

"Dari mood mereka, saya boleh bayangkan PRS mampu mengekalkan semua kerusi itu.

Tetapi pastinya kita masih terlalu awal dan kita akan lihat apa akan berlaku sebelum saya buat cadangan terakhir.

"Saya setakat ini agak puas hati dengan pencapaian wakil rakyat kita William Nyalau Badak di Lubok Antu, Mesir Kujat di Sri Aman dan Datuk Joseph Salang di Julau," katanya.

Masing dijadual melawat kawasan pilihan raya yang dipegang PRS iaitu Kanowit, Selangau dan Hulu Rajang tidak lama lagi. — Bernama

11 di padawan sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di padawan sarawak - Google Blog Search


Bekalan ayam segar berkurangan | BorneoPost Online | Borneo <b>...</b>

Posted: 26 Sep 2011 06:27 PM PDT

by Agnes Tugong dan Jeremy Lanson. Posted on September 27, 2011, Tuesday

KURANG BEKALAN: Peniaga ayam segar di Pasar Tamu Satok berhadapan dengan kekurangan bekalan ayam segar.

Selepas tamat tempoh kawalan harga musim perayaan, pengguna berhadapan masalah kekurangan bekalan pula

WAN AHMAD UZIR

KUCHING: Musim perayaan kini menghampiri penghujungnya, namun isu bekalan ayam segar terus membelenggu pengguna, peniaga serta pembekal.

Selepas tamat tempoh kawalan ke atas harga ayam segar pada musim perayaan lalu, kini pengguna berhadapan dengan masalah kekurangan bekalan pula.

Masalah ini tidak hanya membimbangkan pengguna, malah peniaga dan pembekal turut berhadapan dengan kerugian apabila aktiviti perniagaan yang mereka jalankan terjejas.

Tinjauan Utusan Borneo di sekitar pasar-pasar utama di sini semalam mendapati rata-rata penjual ayam kini sedang berhadapan dengan kekurangan bekalan ayam segar.

Menurut mereka masalah ini bermula pada musim perayaan yang lepas dan berlarutan hingga kini atas sebab-sebab yang tidak dapat dipastikan punca sebenarnya.

Salah seorang peniaga di Pasar Tamu Satok, yang hanya ingin dikenali sebagai Nurul mengakui memang betul ada kekurangan bekalan ayam segar sejak seminggu lalu.

Bagaimanapun, sukar untuknya menjelaskan sebab-sebab berlakunya kekurangan bekalan ayam berikutan terlalu banyak cerita yang disebarkan berhubung masalah ini.

"Kami peniaga-peniaga di pasar Satok ini tidak menafikan ketika ini memang berlaku kekurangan bekalan ayam segar bermula sejak musim perayaan yang lepas.

"Ekoran kekurangan bekalan ini, berlaku peningkatan harga ayam segar dan semua peniaga di sini mengenakan harga sama rata iaitu RM9.50 sekilogram untuk ayam segar termasuk hati dan hempedal.

"Apa yang membimbangkan kami di sini ialah kemungkinan berlakunya penyekatan bekalan oleh pembekal atas permintaan pasaran sehingga menyebabkan kenaikan harga," katanya.

Sementara itu, di pasar raya besar emart Matang di sini, peniaga-peniaga ayam segar turut meluahkan kebimbangan mereka ke atas kekurangan bekalan yang semakin ketara.

Penyelia Perniagaan Ayam Segar Jipon Ahe yang ditemui memberitahu, daripada 10 bakul tempahan yang dibuat hanya dua bakul sahaja diterima daripada pembekal dengan setiap bakul mengandungi 30 ekor ayam dengan berat 60 kg.

Mereka bagaimanapun menurutnya tidak dimaklumkan sebab-sebab kekurangan bekalan daripada kilang pembekal yang terletak di kawasan Samarahan.

"Bekalan ayam memang kurang ketika ini dan telah mengadu kepada pihak pembekal namun tidak dimaklumkan sebab-sebab berlakunya kekurangan bekalan.

"Berikutan masalah ini, kami peniaga-peniaga di sini terpaksa menutup operasi perniagaan lebih awal daripada kebiasaan bermula dari jam 7 pagi hingga 2 petang berbanding 8 malam sebelum ini," jelasnya.

Hasil tinjaun di kalangan pembekal pula, Penyelia Stor Central Coldstorage Kuching (CCK) Sdn Bhd (Kota Padawan) Jessie Tan turut tidak menafikan kekurangan bekalan tersebut di pasaran kini.

Malah menurutnya, pihaknya juga terpaksa menaikkan harga ayam segar tersebut dengan alasan terpaksa menampung kenaikan harga baja.

"Memang ayam segar sangat berkurangan sekarang, saya dalam sehari akan menempah 100 ekor ayam segar, tetapi yang mampu dibekalkan kepada kami hanya dalam 50 ekor sahaja dan kami juga terpaksa menaikkan harga sebanyak 40 sen kerana harga baja (makanan ayam) kini mahal," katanya.

Situasi yang sama juga berlaku kepada Pemilik Yeung Lok Coldstorage Sdn Bhd (Ayam Mahkota) Chai Ming Chung, yang menyatakan bahawa bekalan tersebut kini hampir tidak dapat memenuhi permintaan pelanggannya.

"Saya berharap masalah ini dapat diselesaikan segera kerana saya risau jika ia berlarutan dalam tempoh yang lama, mungkin akan mengundang lebih banyak masalah," katanya.

Temu ramah bersama seorang penternak dan pembekal komoditi tersebut, Jong Sui Jong, 57, pula memberitahu, setakat ini beliau tidak mempunyai masalah untuk membekal komoditi tersebut.

"Saya rasa bekalan bukan satu masalah kerana bagi saya, saya tidak pernah menghampakan pemborong saya," katanya sambil memberitahu bahawa beliau membekalkan komoditi tersebut ke Pasar Kota Padawan dan beberapa lagi pasar.

Bagaimanapun menurutnya, beliau tidak mengetahui masalah yang dihadapi oleh pembekal dan penternak lain.

"Saya hanya membekalkan kepada pemborong saya sahaja dan tentang pembekal lain saya tidak tahulah masalah yang dihadapi mereka," katanya.

Menurutnya dalam sehari, beliau akan membekalkan sekitar 200 ekor ayam kepada pemborongnya.

Susulan masalah ini, Pengarah Kementerian Perdagangan Dalam Negeri Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) Sarawak Wan Ahmad Uzir Wan Sulaiman mengadakan mesyuarat dan meminta laporan segera daripada semua cawangan.

Sejurus laporan diterima tengah hari semalam, KPDNKK akan segera mengambil tindakan selanjutnya untuk menangani masalah ini daripada berlarutan.

Beliau yang dihubungi semalam memberitahu bahawa kenaikan harga ayam segar disebabkan harga dikawal oleh permintaan pasaran dan pembekal.

"Ketika ini kami (KPDNKK) tidak melakukan kawalan harga kerana kawalan hanya dilakukan seminggu sebelum perayaan dan seminggu selepas perayaan.

"Kita tunggu dulu hasil laporan yang diterima daripada semua cawangan tengah hari, dan selepas itu barulah kita dapat menentukan tindakan selanjutnya, " jelasnya.

11 di sibu sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di sibu sarawak - Google Blog Search


Bintulu sedia cabar taekwondo <b>di Sibu</b> | BorneoPost Online | Borneo <b>...</b>

Posted: 14 Sep 2011 06:48 PM PDT

Posted on September 15, 2011, Thursday

BINTULU: Pasukan Kelab Taekwondo Smart (WTF) Bintulu kini bersiap sedia untuk terus memahat kejayaan apabila mengharungi Kejohanan Taekwondo Peringkat Negeri Sarawak 2011 yang bakal berlangsung pada 17 dan 18 September di Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Methodist Sibu.

Pasukan Bintulu membabitkan 14 atlet iaitu Stanley Law Sie Lee, Huang Huat Yong, Dayang Syamimi, Mohd Qisti Khairy, Dayang Rasyidah, Joseph Ungkah, Raja Qistina, Nur Ifa Husna, Marylyne Bungan, Ian Wan Juk, Steffano Atom, Sin Kok Siong, Mohd Firdaus dan Scott Samuel Divers.

Khamis, 29 September 2011

11 di lawas sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di lawas sarawak - Google Blog Search


22 left homeless after fire destroys house | BorneoPost Online <b>...</b>

Posted: 29 Sep 2011 05:04 PM PDT

by Philip Kiew, reporters@theborneopost.com. Posted on September 30, 2011, Friday

DOUSING THE FIRE: Firemen dousing the blaze to stop it from spreading to nearby houses in Kampung Temangis in Lawas.

LAWAS: A morning fire destroyed a two storey-house in Kampung Temangis, Lawas Damit, leaving 22 victims from four families homeless.

Lawas Fire and Rescue Department chief Zaki Hussin said the fire station received a phone call about the fire at 7.16am, and immediately sent a team of eight firefighters and a tender engine to the scene.

The fire was brought under control and prevented from spreading to nearby houses within half an hour.

Initial investigation indicated that it could have been caused by a candle in a bathroom upstairs.

A grandmother and an expecting mother with three children were in the house at the time of the incident while other family members had gone to school or were at work.

Accompanied by Lawas district officer Mohd Supaih Hamdan, Lawas MP Datuk Henry Sum Agong, went to the scene to hand over a personal donation of RM1,000 and console the family.

Welfare Department officers were also at the scene to assess the form of assistance needed by the victims.

Sum said it was fortunate that there was no loss of life, and advised victims to cooperate with the relevant government agencies in facilitating the delivery of assistance to alleviate their sufferings.

Persatuan Media Sosial <b>Sarawak</b> rai anak yatim | <b>Sarawak</b> Social <b>...</b>

Posted: 17 Aug 2011 06:45 AM PDT

Sumbangan kepada Anak Yatim…Awang Tengah menyampaikan sumbangan tersebut kepada salah seorang penerima. Turut kelihatan Resat dan Wan Abdillah. Foto PENERANGAN

LAWAS, 17 Ogos – Persatuan Media Sosial Sarawak meraikan anak-anak yatim dengan memberi sumbangan kepada mereka sempena Program Kembara Merdeka Ramadan Jabatan Penerangan Malaysia Sarawak di Lawas baru-baru ini.

Presidennya, Haji Wan Abdillah Edruce berkata sumbangan tersebut bertujuan untuk meraikan anak-anak yatim bersempena bulan ramadan ini.

"Harapan kita sumbangan ini dapat memberi kegembiraan dan membantu anak-anak yatim.Apatah lagi di bulan ramadan dan kemerdekaan ini. Semoga anak-anak yatim ini nanti lebih bermotivasi dan berjaya dalam pelajaran" ujar beliau

Beliau berkata sedemikian kepada pemberita sebaik sahaja selesai majlis penyerahan sumbangan tersebut yang disempurnakan oleh Menteri Perancangan dan Pengurusan Sumber II merangkap Menteri Kemudahan Awam Datuk Amar Awang Tengah Ali Hassan di Lawas baru-baru ini.

Turut sama hadir dalam majlis tersebut, Pengarah Penerangan Negeri Sarawak, Resat Salleh dan ketua-ketua jabatan.

11 di bau sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di bau sarawak - Google Blog Search


Gangguan bekalan air <b>di Bau</b>, 1-2 Oktober | BorneoPost Online <b>...</b>

Posted: 26 Sep 2011 06:24 PM PDT

Posted on September 27, 2011, Tuesday

KUCHING: Jabatan Kerja Raya melalui kontraktor pihak berkuasa bekalan air Bau akan melakukan kerja-kerja penyambungan saluran paip di kawasan Bau pada 1 Oktober ini.

Kerja-kerja penyambungan yang sepatutnya dijalankan pada 24 September lepas tidak dapat dilaksanakan disebabkan perkara-perkara yang tidak dapat dielakkan.

Susulan kerja-kerja penyambungan itu, gangguan bekalan air dijangka berlaku di beberapa kawasan mulai jam 8 pagi pada 1 Oktober hingga 8 pagi 2 Oktober.

Antara kawasan-kawasan yang dijangka mengalami gangguan ialah Jalan Seringgok, Jalan Evergreen, Kampung Podam, Tai Foh Shak, Skim Perumahan Jugan Musi Jambusan dan sepanjang Jalan Jambusan.

Kawasan lain adalah seperti Bazar Siniawan sepanjang Jalan Bau/Kuching, kawasan perumahan Jalan Siniawan Lama/Keranji, Tanjung Durian, Kampung Kopit, Kampung Peninjau Lama/Baru, Bandar Bau, semua kuarters kerajaan, SMK Bau, Balai Polis dan sepanjang Jalan Sebuku/Tondong.

Turut akan terjejas, Jalan Sebuku/Busu, kawasan Buso, SMK Paku dan sepanjang Jalan Bau/Paku, SMK Lake dan sepanjang Jalan Bidi/Taiton dan Kampung Suba Buan.

Oleh itu, penduduk di kawasan terlibat diminta menyimpan air bagi kegunaan sepanjang tempoh tersebut.

Bekalan air akan dipulihkan selepas kerja-kerja penyambungan tersebut siap dengan sempurna.

Beberapa kawasan <b>di Bau</b> mengalami gangguan bekalan air pada <b>...</b>

Posted: 21 Sep 2011 05:59 PM PDT

Posted on September 22, 2011, Thursday

KUCHING: Jabatan Kerja Raya menerusi kontraktor Pihak Berkuasa Bekalan Air Bau akan melakukan kerja-kerja penyambungan saluran paip berukuran 762 mm yang baru ke saluran paip sedia ada di kawasa Bau pada 24 September ini (Sabtu).

Kawasan-kawasan yang dijangka mengalami gangguan bekalan air ialah Jalan Seringgok, Jalan Evergreen, Kampung Podam, Tai Foh Shak, Skim Perumahan Jugan Musi Jambusan dan sepanjang Jalan Jambusan.

Selain itu gangguan juga dijangka berlaku di Bazar Siniawan, sepanjang Jalan Bau/Kuching, kawasan perumahan, Jalan Siniawan Lama/Keranji, Tanjung Durian, Kampung Kopit, Kampung Peninjau Lama/Baru, pekan Bau, semua kuarters kerajaan, SMK Bau, Balai Polis Bau dan sepanjang Sebuku/Tondong, Jalan Sebuku/Buso, kawasan Buso, SMK Paku dan sepanjang Jalan Bau/Paku, SMK Lake dan sepanjang Jalan Bidi/Taiton dan Kampung Suba Buan.

Gangguan bekalan air dijangka berlaku mulai jam 8 pagi pada 24 September  hingga 8 pagi 25 September.

Oleh itu penduduk kampung yang terlibat diminta menyimpan air bagi kegunaan sepanjang tempoh tersebut.

Bekalan air akan dipulihkan selepas kerja-kerja penyambungan itu siap sepenuhnya.

11 di limbang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di limbang - Google Blog Search


Bangunan Pasar Tamu <b>Limbang</b> Perlu Perubahan | <b>Di</b> Halaman <b>...</b>

Posted: 19 Sep 2011 09:08 PM PDT

DAHULU, masa aku mula-mula datang ke Limbang, bangunan Pasar Tamu tempat yang begitu meriah dan sibuk dikunjungi oleh orang ramai terutamanya pada hari Khamis dan Jumaat. Begitu sibuk sekali. Orang luar dari Limbangpun datang juga terutamanya dari negara Brunei Darulsalam. Ketika itu, kedai-kedai yang ada di bangunan Pasar Tamu penuh dengan penjaja, aku rasa memang tiada kedai yang kosong, semua gerai-gerai di sebelah atas bangunan Pasar Tamu disewakan kepada peniaga.

Kalau hari biasapun, ia akan dikunjungi oleh penjawat awam dan orang ramai yang datang untuk menikmati juadah makanan yang dijual oleh gerai-gerai makan di bangunan Pasar Tamu pada sebelah pagi, tengahari dan sebelah petang.

Sekarang bangunan Pasar Tamu yang aku lihat semakin sunyi dan lenggang, cuma gerai-gerai basah yang dibawah sahaja yang masih dapat bertahan dengan kunjungan orang ramai Itupun gerai-gerai jualan barang kering semakin banyak yang sudah ditutup.

Kalau dahulu, itulah mercu tanda bagi Limbang, kerana di situlah pusat untuk mendapatkan barang-barang yang diperlukan serta tempat menjamu selera dan kunjungan bagi orang Limbang dan orang luar yang datang ke Limbang..

Kelenggangan serta kesunyian yang dihadapi oleh bangunan Pasar Tamu berkemungkinan restoran-restoran makanan yang semakin banyak dibuka dan faktor pemindahan tamu Limbang ke tempat lain juga penyebabnya. Hanya beberapa gerai sahaja yang masih bertahan dan gerai yang lain kosong tanpa penjaja. Pihak yang berkuasa terutamanya Majlis Daerah Limbang perlu membuat kajian balik atas apa yang berlaku dan cara untuk mengatasi masalah tersebut.

Jika nak dilihat penyebabnya, mungkin faktor persaingan dengan restoran yang ada, terdirinya Limbang Plaza juga penyebab ia berlaku, pemindahan pasar tamu juga faktor berkait kepada masalah ini, mungkin juga penjaja-penjaja yang dah berusia atau yang dah meninggal dunia dan warisnya tak berminat untuk menyambung urusan bisnes tersebut menyebabkan ia berlaku juga. Tempat parkir yang kurang juga menyebabkan ramai orang malas nak singgah di bangunan Pasar Tamu yang kebanyakan dimonopoli oleh kenderaan penjaja-penjaja.

Mungkin permasalahan-permasalahan yang ada boleh diselesaikan jika ada keinginan untuk menghidupkan balik Pasar Tamu Limbang ini, itupun Pasar Tamu Limbang yang moden dan pelbagai aktiviti jualan. Dan perlu perancangan yang teratur dan kerjasama daripada pelbagai pihak yang berkaitan bagaimana perubahan yang berkualiti dapat direalisasikan untuk kebaikan semua dan juga orang-orang luar yang datang bertandang ke Limbang.

Bangunan Pasar Tamu yang ada perlu perubahan secara drastik dan gerai-gerai yang sediada di bangunan tersebut perlu diubah aktivitinya seperti gerai pakaian, gerai cenderahati, produk tempatan dan dikekalkan gerai makan di situ. Mungkin disitulah tarikan akan datang nanti. Biasanya, orang luar yang datang ke Limbang akan bertanya, mana tempat yang menarik di sini, secara langsung Pasar Tamulah destinasinya sebab di situlah terjual pelbagai produk tempatan boleh didapati dan diperolehi dengan mudah. Yang ada sekarang di Pasar Tamu memang ada, tetapi tak tersusun dan perancangan yang tidak teratur. Sebab, orang luar tak tahu di situ ada dijual apa? Produk tempatan, kuih tempatan dan pelbagai lagi tidak diketahui oleh orang yang datang ke Limbang.

Seperti aku, kalau nak ke bangunan Pasar Tamu mungkin aku nak beli ikan, sayur dan bahan keperluan dapur sahaja dan yang datang ke situpun mungkin untuk menaiki perahu tambang untuk ke seberang. Jadi, seolah-olah Pasar Tamu di  Limbang bagaikan tiada berfungsi untuk mengenengahkan produk-produk Limbang yang ada serta memberi peluang perniagaan kepada penduduk bumipuetra khususnya.

Jadi, apabila ada perancangan yang teratur untuk gerai-gerai di bangunan Pasar Tamu dari segi aktiviti, pengendalian serta jualan, Insyaallah aktiviti di situ akan berkembang balik jika ada kerjasama yang betul antara pihak berkuasa dan penjaja-penjaja. Pengurusan parkir perlu disusun balik dan pembahagian gerai-gerai mengikut aktiviti perlu dibuat agar tidak berlaku aktiviti yang sama yang boleh mebosankan pembeli-pembeli yang datang bertandang ke situ. Sekurang-kurangnya ada juga tempat yang menjadi tumpuan dan tempat persinggahan para pelancong ataupun orang luar untuk datang ke Limbang.

Trip Ke <b>Limbang</b>

Posted: 29 Sep 2010 10:46 AM PDT

Trip ke Limbang kali ni atas urusan rasmi. Dijemput menyertai latihan senjata api oleh JKDM Limbang/Lawas. Di Limbang sesuai untuk aktiviti outing scenery dan landscape pasal bandar dia tak banyak tempat-tempat lepak. Tapi aku ingatlah.. kalau aku dapat lama di Limbang, kampung seberang sungai tu sangat-sangatlah menjadi inspirasi untuk berkarya..arghhh lain kali je lah..

Hotel Purnama ~ Bangunan tertinggi dan tercantik di Limbang!

Maaflah..gambar satu jer..hehe..

11 di mukah sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di mukah sarawak - Google Blog Search


Bahang Raya, Merdeka meriah <b>di Mukah</b> « Suara Anak <b>Sarawak</b>

Posted: 29 Aug 2011 05:42 AM PDT

Sambutan Hari Raya Aidilfitri 2011 mempunyai keistimewaan tersendiri kerana hampir dengan tarikh keramat pada 31 Ogos di mana Tanah Melayu mencapai kemerdekan 54 tahun lalu—detik bersejarah paling besar tanah air kita.

Walaupun sambutan ulang tahun Hari Kemerdekaan buat kali pertama tidak diadakan pada tarikh tersebut tahun ini,  sebalik pada 16 September iaitu Hari Malaysia (sempena pembentukan Malaysia pada 1963), ia tetap membawa makna tersendiri kepada seluruh rakyatnya.

Kesibukan jalan raya di bandar Mukah menjelang Aidilfitri, tetapi lancar.

Sudah pasti pertindihan dua keraian besar akan mewujudkan suasana lebih meriah daripada biasa,  terutama di kawasan luar bandar yang hanya sesekali sahaja menyambut bilangan tetamu dari luar dalam jumlah yang banyak.

Ditambah pula dengan pengibaran Jalur Gemilang di rumah, bangunan komersial dan pejabat kerajaan, tatkala lagu raya berkumandang di corong radio sambutan raya dan merdeka terasa sangat dekat di hati.

Mood saya yang tidak meraikan Aidilfitri ini pun sangat terasa bahang Aidilfitri. Namun kali ini benar-benar menarik kerana buat pertama kali selepas 17 tahun tidak menyaksikan perayaan itu di bahagian Mukah, sebuah kawasan yang terdiri daripada sebilangan masyarakat Melanau beragama Islam.

Orang ramai berbaris panjang di sebuah bank, kawasan pasar baru.

Seperti dijangka bandar Mukah pasti menerima jumlah kunjungan paling ramai pada Hari Raya Aidilfitri kali ini daripada tahun-tahun sudah. Perkembangan ini berikutan jalan Selangau-Mukah sejauh 53 kilometer sudah dinaiktaraf.

Berbanding pada tahun 1980 dan 90-an, keadaan feeder road itu teruk sehinggakan ia menjadi persoalan utama para penduduk setiap kali hendak merancang balik kampung pada musim perayaan besar di bahagian di pesisir pantai itu.

Tinjauan saya ke pekan tersebut mendapati jumlah kenderaan yang berada di jalan raya jauh lebih banyak daripada biasa. Menurut pegawai Jabatan Pengangkutan Jalan terdapat kira-kira 40,000 kenderaan pelbagai jenis di seluruh Mukah setakat ini.

Kenderaan berbaris panjang untuk membeli bahan bakar di Jalan Oya.

Mukah meliputi daerah Balingian, Dalat dan Matu dengan lebih 100,000 penduduk. Daripada jumlah itu kira-kira 40,000 menghuni daerah Mukah yang menjadi jantung Koridor Tenaga Diperbaharui Sarawak (SCORE).

Bahagian ini mengunjur dari Balingian di ufuk Timur sehingga Belawai di mega Barat dengan pantai berjajaran melebihi 200 kilometer persegi.

Persempadanan semula 2002 menyatukan Mukah dan Dalat dari Sibu, manakala Matu serta Daro berpisah dengan Sarikei untuk membentuk gandingan baharu di bawah Bahagian Mukah.

Kesesakan di pekan lama Mukah apabila bahan bakar di Stesen Shell kehabisan pada waktu puncak.

Stok habis dibeli pengunjung dan penduduk Mukah.

Dan hari ini ia menerima banyak kenderaan dari luar. Stesen minyak Shell di pekan lama kehabisan bahan bakar petrol awal pagi lagi, menyebabkan pengguna terpaksa pergi ke stesen Petronas di Jalan Oya untuk mendapatkan sumber petrol dan diesel.

Lalu lintas sibuk lagi sesak yang pernah saya saksikan berlaku semasa sambutan Pesta Kaul pada April lalu berulang lagi. Pekan Mukah bagaikan bandar besar penuh dengan kereta.

Jambatan kuning melancarkan pergerakan kenderaan masuk ke pusat bandar Mukah.

Tidak seperti dulu, dengan adanya Jambatan Kuning menyeberangi Batang Mukah, pengguna juga tidak perlu lagi berbaris panjang menunggu giliran menaiki perkhidmatan feri.

Sekarang dalam masa kurang 10 saat sahaja mereka sudah sampai ke seberang. Sebab itu sekelip mata sahaja Mukah dipenuhi kenderaan dalam satu-satu masa apabila musim perayaan. Kelancaran ini menggalakkan lagi orang luar datang ke Mukah.

Kalau empat bulan lalu tapak Pesta Kaul iaitu Kala Dana tepi pantai penuh dengan manusia, tetapi hari ini kebanyakan pasaraya pula sesak dengan orang ramai membeli belah sebagai persiapan terakhir menjelang sambutan lembaran.

Kali terakhir saya berkesempatan berkunjung ke rumah saudara dan rakan Muslim ialah pada 1993. Ketika itu, Mukah belum dinaik sebagai bahagian. Tiada pasar baru Mukah seperti yang disaksikan hari ini. Hanya pasar kecil berasaskan kayu terletak dalam kawasan 10 ekar sahaja.

Setelah dijadikan sebagai bahagian pada 2002, banyak perubahan berlaku. Perkembangan pesat Mukah menjadi buah mulut lebih-lebih lagi ia merangkumi sebahagian daripada SCORE.

Bagi keluarga Muslim ini adalah masa terbaik untuk mengumpul sebuah keluarga besar merakamkan kenangan sambil menghayati Hari Kemerdekaan.

Sudah pasti ini akan menjadi satu sejarah tersendiri apabila serentak melihat sekurang-kurang tiga generasi. Generasi sebelum merdeka dan selepas meredeka dalam satu lipatan kenangan untuk tatapan 20 tahun lagi.

Saya menjangkakan Mukah akan bertambah padat dalam tempoh lima tahun akan datang apabila kemudahan jalan raya Pesisir Pantai menghubungkan kawasan pesisir siap menjelang tahun 2020.

Lapangan terbang bertaraf antarabangsa bernilai RM600 juta akan dibina tidak lama bagi menggantikan lapangan terbang sedia ada. Masa itu nanti Mukah akan dihubung secara terus melalui pengangkutan udara dari Kuala Lumpur.

Penduduk Mukah sedar sudah banyak pembangunan telah dibawa masuk ke kawasan Mukah. Banyak tanah dibuka untuk tujuan mendirikan kawasan taman perumahan dan komersial selain industri.

Namun, yang paling banyak saya perhatikan merebut peluang ekonomi sebenarnya bukan Bumiputera.

Ke arah pembangunan pesat.

Ahli perniagaan yang mempunyai aset cair stabil dari Sibu telah mengambil langkah bijak melabur wang mereka dengan membeli unit rumah kedai dan rumah.

Bagi mereka yang lebih berkemampuan telah pun membeli beberapa unit pasar untuk tujuan membuat sarang burung walit.

Berikutan permintaan menggalak terhadap tanah-tanah di sekitar pusat pentadbiran, nilai hartanah meningkat dengan cepat saban tahun.

Disedari atau tidak, dalam tempoh 10 tahun kampung-kampung berdekatan bagai tersepit dihimpit fizikal bandar semakin membesar.

Orang ramai berbeli belah di luar premis pasar raya dekat laluan Boulevard Setia Raja.

Siapa tidak mahu melihat kemajuan. Tetapi jangan hanya selaku pemerhati. Kerana apa akan terjadi kemudian hari sekiranya terus menjadi golongan pemerhati.

Saya ingin mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan Selamat Hari Raya dan Selamat Hari Kemerdekaan. Sama-sama kita 'raya merdeka'…

Akhir kata sama-samalah kita realisasikan tema Hari Kemerdekaan tahun ini;  1Malaysia: Transformasi Berjaya, Rakyat Sejahtera

11 di kuching sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di kuching sarawak - Google Blog Search


MetroCity <b>Kuching</b> In Matang, <b>Sarawak</b> | CYRILDASON.COM

Posted: 29 Sep 2011 06:17 PM PDT

One thing excited me last week, and it's related to the title above.  You see, Kuching has in previous years seen many new projects announced and completed.  We had the CityOne Mall, Plaza Merdeka, The Spring, Boulevard, The Summer, E-Mart Lee Ling and many more.  All the projects are shopping malls, with hotels or apartments located nearby.  There are only two however (as I know) which are building a new township, complete with a mall, hotels, schools and houses for sale.  One would be the Kuching Isthmus (where BCCK is located), and the other, yes you got it right… The MetroCity Kuching (or should it be called MetroCity Matang?).

Either way, both projects are massive with over 180 acres of land each to be developed over a long span of years.  While I am excited about Kuching Ithmus, the construction of buildings on the project has been slow.  It's such a pity as the masterplan does include tonnes of exciting stuff.

With that said, the recent weeks saw the announcement of another massive city project, known as MetroCity.  I've heard about the project prior to the launch, but I never knew it would be so close, as in Matang!

The project will see many new additions for Matang area including the first fast food drive thru, a massive 2-storey shopping mall, a new school, a 4-storey 140 room hotel, a private medical center, a church, a mosque, a community hall, a bus terminal, a college, 314 shops, and over 500 residential units!  I'm excited about 3 things, the mall, the drive-thru and the church.  And get this, the developer Chong Kia Hoi Realty Sdn Bhd has informed me that they will start shopping mall and F&B Drive-Thru first. Wooohoooo!!

The fact that the project itself is like less than 5 minutes by foot towards my up-coming house makes me more excited because I have always figured that the Matang are will remain as it is, only boasting more houses than commercial centers.  MetroCity would definitely shift the excitement from the Kuching South side, to this area, and indirectly boost the price of my property.  I'm pleased that I made a very wise investment by getting a house in this area.

The possibilities are many.  I foresee that I could eventually sell my house at a much higher price when I decide to move outside the city, or I could just rent it out and reap the benefits.  Either way, MetroCity is a welcomed addition to Matang and I do hope that the construction of MetroCity will be smooth.

MetroCity Kuching… WoooohooOOOOoooooo!!! And jus in case you are looking to buy the property at MetroCity, do email me and we can nego-nego. I think i can give u something back. Hey, better some than none. Yep?

Popularity: 1% [?]

Related posts:

  1. MyHouse: Fence Is Up & MetroCity Kuching Is Near
  2. The House: Signed the S&P
  3. My First House Programme
  4. CityOne Mall @City One Mall Kuching
  5. MBO Cinema Kuching
  6. Warisan Merdeka: Do We Need Another Skyscraper?
  7. Abdul Taib Mahmud, Sarawak & Unity
  8. E-Mart Lee Ling
  9. Project Alpha in Kuching City
  10. Toys 'R' Us Kuching

11 di kanowit sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di kanowit sarawak - Google Blog Search


Chicken wings fly to an all time high in <b>Kanowit</b> | BorneoPost Online <b>...</b>

Posted: 27 Sep 2011 05:58 PM PDT

by Peter Boon. Posted on September 28, 2011, Wednesday

SCARCITY: MDTCC enforcement officer seeks explanation from a chicken vendor on the market shortage.

SIBU: The price of chicken wings has sky rocketed to RM16 per kg in Kanowit as the shortage of chicken now begins to affect even the rural folk.

Alarms rang when a consumer complained of the pricey chicken wings there, saying at that price, it
was beyond the reach of those in the lower income bracket.

"We are daily paid workers and if the price of essentials have become so high, how can we afford them anymore. Our pay is not much and we're already at our wits' end to place food on the table," he grimaced.

When contacted, the Ministry of Domestic Trade, Cooperatives and Consumerism (MDTCC) Sibu branch chief Balraj Singh said: "We have dispatched a team of enforcement officers to Kanowit to investigate the claim and would not hesitate to mete out stern actions on errant traders."

Balraj warned that they would enforce the new Price Control and Anti Profiteering Act 2011 on unscrupulous traders, which comes with a hefty fine.

He assured that their officers were constantly on the ground to keep tabs of the market situation.

Meanwhile, when interviewed earlier, Sibu Livestock Farmers Association chairman Ling Chi Kiong noted chicken wings was a favourite among locals here, which perhaps, is also causative of the current shortage.

He recalled that demand for chicken wings soared rapidly during Hari Raya Aidil Fitri.

Asked why chicken wings were a favourite of people here, Ling said: "That I am not too sure. But I know people just crave for it."

Meanwhile, prices of chicken had also climbed due to shortage in supply as demand continued to surge.

Ling nevertheless, reckoned that the current pricing of chicken between RM8.40 and RM9 per kg is still reasonable and within the reach of the masses.

Meanwhile, Deputy Minister Datuk Rohani Abdul Karim was quoted as saying that they were working with the Ministry of Agriculture and Agro-based Industry on the replenishment of chickens, which among others, included weighing the possibility of importing chickens from authorised countries.

An observation at Sibu Central Market yesterday morning, noted chicken vendors were set to close for the day as early as 10am.

11 di sri aman sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di sri aman sarawak - Google Blog Search


TBS <b>Sri Aman</b> hargai agensi, amil pada majlis Aidilfitri | BorneoPost <b>...</b>

Posted: 27 Sep 2011 07:16 PM PDT

Posted on September 28, 2011, Wednesday

PEMENANG BERTUAH: Shamsul (kanan) menyampaikan hadiah cabutan bertuah kepada salah seorang tetamu yang berkunjung ke majlis berkenaan semalam.

SRI AMAN: Tabung Baitulmal Sarawak (TBS) Cawangan Sri Aman mengadakan Majlis Ramah-iamah Aidilfitri 2011 di Bangunan Pejabat TBS Sri Aman di Bangunan Tabung Haji di sini, semalam.

Majlis tersebut bertujuan untuk mengeratkan silaturahim antara agensi-agensi Islam, para amil dan masyarakat sekitar Sri Aman.

Ia diserikan dengan acara cabutan bertuah sebagai menghargai para jemputan dan menambah keceriaan majlis.

Terdahulu, Pengurus Cawangan TBS Sri Aman, Shamsul Bahri Manap merakamkan setinggi penghargaan di atas perhatian dan sokongan terhadap kesinambungan TBS demi mendokong kemaslahatan umat Islam.

Justeru, tambah beliau, majlis yang diadakan meskipun sederhana, tetap memberi kesan mendalam kepada staf dan jemputan yang hadir.

 

BLOG SARAWAK

Copyright 2010 All Rights Reserved