ads

Khamis, 29 September 2011

11 di lawas sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di lawas sarawak - Google Blog Search


22 left homeless after fire destroys house | BorneoPost Online <b>...</b>

Posted: 29 Sep 2011 05:04 PM PDT

by Philip Kiew, reporters@theborneopost.com. Posted on September 30, 2011, Friday

DOUSING THE FIRE: Firemen dousing the blaze to stop it from spreading to nearby houses in Kampung Temangis in Lawas.

LAWAS: A morning fire destroyed a two storey-house in Kampung Temangis, Lawas Damit, leaving 22 victims from four families homeless.

Lawas Fire and Rescue Department chief Zaki Hussin said the fire station received a phone call about the fire at 7.16am, and immediately sent a team of eight firefighters and a tender engine to the scene.

The fire was brought under control and prevented from spreading to nearby houses within half an hour.

Initial investigation indicated that it could have been caused by a candle in a bathroom upstairs.

A grandmother and an expecting mother with three children were in the house at the time of the incident while other family members had gone to school or were at work.

Accompanied by Lawas district officer Mohd Supaih Hamdan, Lawas MP Datuk Henry Sum Agong, went to the scene to hand over a personal donation of RM1,000 and console the family.

Welfare Department officers were also at the scene to assess the form of assistance needed by the victims.

Sum said it was fortunate that there was no loss of life, and advised victims to cooperate with the relevant government agencies in facilitating the delivery of assistance to alleviate their sufferings.

Persatuan Media Sosial <b>Sarawak</b> rai anak yatim | <b>Sarawak</b> Social <b>...</b>

Posted: 17 Aug 2011 06:45 AM PDT

Sumbangan kepada Anak Yatim…Awang Tengah menyampaikan sumbangan tersebut kepada salah seorang penerima. Turut kelihatan Resat dan Wan Abdillah. Foto PENERANGAN

LAWAS, 17 Ogos – Persatuan Media Sosial Sarawak meraikan anak-anak yatim dengan memberi sumbangan kepada mereka sempena Program Kembara Merdeka Ramadan Jabatan Penerangan Malaysia Sarawak di Lawas baru-baru ini.

Presidennya, Haji Wan Abdillah Edruce berkata sumbangan tersebut bertujuan untuk meraikan anak-anak yatim bersempena bulan ramadan ini.

"Harapan kita sumbangan ini dapat memberi kegembiraan dan membantu anak-anak yatim.Apatah lagi di bulan ramadan dan kemerdekaan ini. Semoga anak-anak yatim ini nanti lebih bermotivasi dan berjaya dalam pelajaran" ujar beliau

Beliau berkata sedemikian kepada pemberita sebaik sahaja selesai majlis penyerahan sumbangan tersebut yang disempurnakan oleh Menteri Perancangan dan Pengurusan Sumber II merangkap Menteri Kemudahan Awam Datuk Amar Awang Tengah Ali Hassan di Lawas baru-baru ini.

Turut sama hadir dalam majlis tersebut, Pengarah Penerangan Negeri Sarawak, Resat Salleh dan ketua-ketua jabatan.

11 di bau sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di bau sarawak - Google Blog Search


Gangguan bekalan air <b>di Bau</b>, 1-2 Oktober | BorneoPost Online <b>...</b>

Posted: 26 Sep 2011 06:24 PM PDT

Posted on September 27, 2011, Tuesday

KUCHING: Jabatan Kerja Raya melalui kontraktor pihak berkuasa bekalan air Bau akan melakukan kerja-kerja penyambungan saluran paip di kawasan Bau pada 1 Oktober ini.

Kerja-kerja penyambungan yang sepatutnya dijalankan pada 24 September lepas tidak dapat dilaksanakan disebabkan perkara-perkara yang tidak dapat dielakkan.

Susulan kerja-kerja penyambungan itu, gangguan bekalan air dijangka berlaku di beberapa kawasan mulai jam 8 pagi pada 1 Oktober hingga 8 pagi 2 Oktober.

Antara kawasan-kawasan yang dijangka mengalami gangguan ialah Jalan Seringgok, Jalan Evergreen, Kampung Podam, Tai Foh Shak, Skim Perumahan Jugan Musi Jambusan dan sepanjang Jalan Jambusan.

Kawasan lain adalah seperti Bazar Siniawan sepanjang Jalan Bau/Kuching, kawasan perumahan Jalan Siniawan Lama/Keranji, Tanjung Durian, Kampung Kopit, Kampung Peninjau Lama/Baru, Bandar Bau, semua kuarters kerajaan, SMK Bau, Balai Polis dan sepanjang Jalan Sebuku/Tondong.

Turut akan terjejas, Jalan Sebuku/Busu, kawasan Buso, SMK Paku dan sepanjang Jalan Bau/Paku, SMK Lake dan sepanjang Jalan Bidi/Taiton dan Kampung Suba Buan.

Oleh itu, penduduk di kawasan terlibat diminta menyimpan air bagi kegunaan sepanjang tempoh tersebut.

Bekalan air akan dipulihkan selepas kerja-kerja penyambungan tersebut siap dengan sempurna.

Beberapa kawasan <b>di Bau</b> mengalami gangguan bekalan air pada <b>...</b>

Posted: 21 Sep 2011 05:59 PM PDT

Posted on September 22, 2011, Thursday

KUCHING: Jabatan Kerja Raya menerusi kontraktor Pihak Berkuasa Bekalan Air Bau akan melakukan kerja-kerja penyambungan saluran paip berukuran 762 mm yang baru ke saluran paip sedia ada di kawasa Bau pada 24 September ini (Sabtu).

Kawasan-kawasan yang dijangka mengalami gangguan bekalan air ialah Jalan Seringgok, Jalan Evergreen, Kampung Podam, Tai Foh Shak, Skim Perumahan Jugan Musi Jambusan dan sepanjang Jalan Jambusan.

Selain itu gangguan juga dijangka berlaku di Bazar Siniawan, sepanjang Jalan Bau/Kuching, kawasan perumahan, Jalan Siniawan Lama/Keranji, Tanjung Durian, Kampung Kopit, Kampung Peninjau Lama/Baru, pekan Bau, semua kuarters kerajaan, SMK Bau, Balai Polis Bau dan sepanjang Sebuku/Tondong, Jalan Sebuku/Buso, kawasan Buso, SMK Paku dan sepanjang Jalan Bau/Paku, SMK Lake dan sepanjang Jalan Bidi/Taiton dan Kampung Suba Buan.

Gangguan bekalan air dijangka berlaku mulai jam 8 pagi pada 24 September  hingga 8 pagi 25 September.

Oleh itu penduduk kampung yang terlibat diminta menyimpan air bagi kegunaan sepanjang tempoh tersebut.

Bekalan air akan dipulihkan selepas kerja-kerja penyambungan itu siap sepenuhnya.

11 di limbang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di limbang - Google Blog Search


Bangunan Pasar Tamu <b>Limbang</b> Perlu Perubahan | <b>Di</b> Halaman <b>...</b>

Posted: 19 Sep 2011 09:08 PM PDT

DAHULU, masa aku mula-mula datang ke Limbang, bangunan Pasar Tamu tempat yang begitu meriah dan sibuk dikunjungi oleh orang ramai terutamanya pada hari Khamis dan Jumaat. Begitu sibuk sekali. Orang luar dari Limbangpun datang juga terutamanya dari negara Brunei Darulsalam. Ketika itu, kedai-kedai yang ada di bangunan Pasar Tamu penuh dengan penjaja, aku rasa memang tiada kedai yang kosong, semua gerai-gerai di sebelah atas bangunan Pasar Tamu disewakan kepada peniaga.

Kalau hari biasapun, ia akan dikunjungi oleh penjawat awam dan orang ramai yang datang untuk menikmati juadah makanan yang dijual oleh gerai-gerai makan di bangunan Pasar Tamu pada sebelah pagi, tengahari dan sebelah petang.

Sekarang bangunan Pasar Tamu yang aku lihat semakin sunyi dan lenggang, cuma gerai-gerai basah yang dibawah sahaja yang masih dapat bertahan dengan kunjungan orang ramai Itupun gerai-gerai jualan barang kering semakin banyak yang sudah ditutup.

Kalau dahulu, itulah mercu tanda bagi Limbang, kerana di situlah pusat untuk mendapatkan barang-barang yang diperlukan serta tempat menjamu selera dan kunjungan bagi orang Limbang dan orang luar yang datang ke Limbang..

Kelenggangan serta kesunyian yang dihadapi oleh bangunan Pasar Tamu berkemungkinan restoran-restoran makanan yang semakin banyak dibuka dan faktor pemindahan tamu Limbang ke tempat lain juga penyebabnya. Hanya beberapa gerai sahaja yang masih bertahan dan gerai yang lain kosong tanpa penjaja. Pihak yang berkuasa terutamanya Majlis Daerah Limbang perlu membuat kajian balik atas apa yang berlaku dan cara untuk mengatasi masalah tersebut.

Jika nak dilihat penyebabnya, mungkin faktor persaingan dengan restoran yang ada, terdirinya Limbang Plaza juga penyebab ia berlaku, pemindahan pasar tamu juga faktor berkait kepada masalah ini, mungkin juga penjaja-penjaja yang dah berusia atau yang dah meninggal dunia dan warisnya tak berminat untuk menyambung urusan bisnes tersebut menyebabkan ia berlaku juga. Tempat parkir yang kurang juga menyebabkan ramai orang malas nak singgah di bangunan Pasar Tamu yang kebanyakan dimonopoli oleh kenderaan penjaja-penjaja.

Mungkin permasalahan-permasalahan yang ada boleh diselesaikan jika ada keinginan untuk menghidupkan balik Pasar Tamu Limbang ini, itupun Pasar Tamu Limbang yang moden dan pelbagai aktiviti jualan. Dan perlu perancangan yang teratur dan kerjasama daripada pelbagai pihak yang berkaitan bagaimana perubahan yang berkualiti dapat direalisasikan untuk kebaikan semua dan juga orang-orang luar yang datang bertandang ke Limbang.

Bangunan Pasar Tamu yang ada perlu perubahan secara drastik dan gerai-gerai yang sediada di bangunan tersebut perlu diubah aktivitinya seperti gerai pakaian, gerai cenderahati, produk tempatan dan dikekalkan gerai makan di situ. Mungkin disitulah tarikan akan datang nanti. Biasanya, orang luar yang datang ke Limbang akan bertanya, mana tempat yang menarik di sini, secara langsung Pasar Tamulah destinasinya sebab di situlah terjual pelbagai produk tempatan boleh didapati dan diperolehi dengan mudah. Yang ada sekarang di Pasar Tamu memang ada, tetapi tak tersusun dan perancangan yang tidak teratur. Sebab, orang luar tak tahu di situ ada dijual apa? Produk tempatan, kuih tempatan dan pelbagai lagi tidak diketahui oleh orang yang datang ke Limbang.

Seperti aku, kalau nak ke bangunan Pasar Tamu mungkin aku nak beli ikan, sayur dan bahan keperluan dapur sahaja dan yang datang ke situpun mungkin untuk menaiki perahu tambang untuk ke seberang. Jadi, seolah-olah Pasar Tamu di  Limbang bagaikan tiada berfungsi untuk mengenengahkan produk-produk Limbang yang ada serta memberi peluang perniagaan kepada penduduk bumipuetra khususnya.

Jadi, apabila ada perancangan yang teratur untuk gerai-gerai di bangunan Pasar Tamu dari segi aktiviti, pengendalian serta jualan, Insyaallah aktiviti di situ akan berkembang balik jika ada kerjasama yang betul antara pihak berkuasa dan penjaja-penjaja. Pengurusan parkir perlu disusun balik dan pembahagian gerai-gerai mengikut aktiviti perlu dibuat agar tidak berlaku aktiviti yang sama yang boleh mebosankan pembeli-pembeli yang datang bertandang ke situ. Sekurang-kurangnya ada juga tempat yang menjadi tumpuan dan tempat persinggahan para pelancong ataupun orang luar untuk datang ke Limbang.

Trip Ke <b>Limbang</b>

Posted: 29 Sep 2010 10:46 AM PDT

Trip ke Limbang kali ni atas urusan rasmi. Dijemput menyertai latihan senjata api oleh JKDM Limbang/Lawas. Di Limbang sesuai untuk aktiviti outing scenery dan landscape pasal bandar dia tak banyak tempat-tempat lepak. Tapi aku ingatlah.. kalau aku dapat lama di Limbang, kampung seberang sungai tu sangat-sangatlah menjadi inspirasi untuk berkarya..arghhh lain kali je lah..

Hotel Purnama ~ Bangunan tertinggi dan tercantik di Limbang!

Maaflah..gambar satu jer..hehe..

11 di mukah sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di mukah sarawak - Google Blog Search


Bahang Raya, Merdeka meriah <b>di Mukah</b> « Suara Anak <b>Sarawak</b>

Posted: 29 Aug 2011 05:42 AM PDT

Sambutan Hari Raya Aidilfitri 2011 mempunyai keistimewaan tersendiri kerana hampir dengan tarikh keramat pada 31 Ogos di mana Tanah Melayu mencapai kemerdekan 54 tahun lalu—detik bersejarah paling besar tanah air kita.

Walaupun sambutan ulang tahun Hari Kemerdekaan buat kali pertama tidak diadakan pada tarikh tersebut tahun ini,  sebalik pada 16 September iaitu Hari Malaysia (sempena pembentukan Malaysia pada 1963), ia tetap membawa makna tersendiri kepada seluruh rakyatnya.

Kesibukan jalan raya di bandar Mukah menjelang Aidilfitri, tetapi lancar.

Sudah pasti pertindihan dua keraian besar akan mewujudkan suasana lebih meriah daripada biasa,  terutama di kawasan luar bandar yang hanya sesekali sahaja menyambut bilangan tetamu dari luar dalam jumlah yang banyak.

Ditambah pula dengan pengibaran Jalur Gemilang di rumah, bangunan komersial dan pejabat kerajaan, tatkala lagu raya berkumandang di corong radio sambutan raya dan merdeka terasa sangat dekat di hati.

Mood saya yang tidak meraikan Aidilfitri ini pun sangat terasa bahang Aidilfitri. Namun kali ini benar-benar menarik kerana buat pertama kali selepas 17 tahun tidak menyaksikan perayaan itu di bahagian Mukah, sebuah kawasan yang terdiri daripada sebilangan masyarakat Melanau beragama Islam.

Orang ramai berbaris panjang di sebuah bank, kawasan pasar baru.

Seperti dijangka bandar Mukah pasti menerima jumlah kunjungan paling ramai pada Hari Raya Aidilfitri kali ini daripada tahun-tahun sudah. Perkembangan ini berikutan jalan Selangau-Mukah sejauh 53 kilometer sudah dinaiktaraf.

Berbanding pada tahun 1980 dan 90-an, keadaan feeder road itu teruk sehinggakan ia menjadi persoalan utama para penduduk setiap kali hendak merancang balik kampung pada musim perayaan besar di bahagian di pesisir pantai itu.

Tinjauan saya ke pekan tersebut mendapati jumlah kenderaan yang berada di jalan raya jauh lebih banyak daripada biasa. Menurut pegawai Jabatan Pengangkutan Jalan terdapat kira-kira 40,000 kenderaan pelbagai jenis di seluruh Mukah setakat ini.

Kenderaan berbaris panjang untuk membeli bahan bakar di Jalan Oya.

Mukah meliputi daerah Balingian, Dalat dan Matu dengan lebih 100,000 penduduk. Daripada jumlah itu kira-kira 40,000 menghuni daerah Mukah yang menjadi jantung Koridor Tenaga Diperbaharui Sarawak (SCORE).

Bahagian ini mengunjur dari Balingian di ufuk Timur sehingga Belawai di mega Barat dengan pantai berjajaran melebihi 200 kilometer persegi.

Persempadanan semula 2002 menyatukan Mukah dan Dalat dari Sibu, manakala Matu serta Daro berpisah dengan Sarikei untuk membentuk gandingan baharu di bawah Bahagian Mukah.

Kesesakan di pekan lama Mukah apabila bahan bakar di Stesen Shell kehabisan pada waktu puncak.

Stok habis dibeli pengunjung dan penduduk Mukah.

Dan hari ini ia menerima banyak kenderaan dari luar. Stesen minyak Shell di pekan lama kehabisan bahan bakar petrol awal pagi lagi, menyebabkan pengguna terpaksa pergi ke stesen Petronas di Jalan Oya untuk mendapatkan sumber petrol dan diesel.

Lalu lintas sibuk lagi sesak yang pernah saya saksikan berlaku semasa sambutan Pesta Kaul pada April lalu berulang lagi. Pekan Mukah bagaikan bandar besar penuh dengan kereta.

Jambatan kuning melancarkan pergerakan kenderaan masuk ke pusat bandar Mukah.

Tidak seperti dulu, dengan adanya Jambatan Kuning menyeberangi Batang Mukah, pengguna juga tidak perlu lagi berbaris panjang menunggu giliran menaiki perkhidmatan feri.

Sekarang dalam masa kurang 10 saat sahaja mereka sudah sampai ke seberang. Sebab itu sekelip mata sahaja Mukah dipenuhi kenderaan dalam satu-satu masa apabila musim perayaan. Kelancaran ini menggalakkan lagi orang luar datang ke Mukah.

Kalau empat bulan lalu tapak Pesta Kaul iaitu Kala Dana tepi pantai penuh dengan manusia, tetapi hari ini kebanyakan pasaraya pula sesak dengan orang ramai membeli belah sebagai persiapan terakhir menjelang sambutan lembaran.

Kali terakhir saya berkesempatan berkunjung ke rumah saudara dan rakan Muslim ialah pada 1993. Ketika itu, Mukah belum dinaik sebagai bahagian. Tiada pasar baru Mukah seperti yang disaksikan hari ini. Hanya pasar kecil berasaskan kayu terletak dalam kawasan 10 ekar sahaja.

Setelah dijadikan sebagai bahagian pada 2002, banyak perubahan berlaku. Perkembangan pesat Mukah menjadi buah mulut lebih-lebih lagi ia merangkumi sebahagian daripada SCORE.

Bagi keluarga Muslim ini adalah masa terbaik untuk mengumpul sebuah keluarga besar merakamkan kenangan sambil menghayati Hari Kemerdekaan.

Sudah pasti ini akan menjadi satu sejarah tersendiri apabila serentak melihat sekurang-kurang tiga generasi. Generasi sebelum merdeka dan selepas meredeka dalam satu lipatan kenangan untuk tatapan 20 tahun lagi.

Saya menjangkakan Mukah akan bertambah padat dalam tempoh lima tahun akan datang apabila kemudahan jalan raya Pesisir Pantai menghubungkan kawasan pesisir siap menjelang tahun 2020.

Lapangan terbang bertaraf antarabangsa bernilai RM600 juta akan dibina tidak lama bagi menggantikan lapangan terbang sedia ada. Masa itu nanti Mukah akan dihubung secara terus melalui pengangkutan udara dari Kuala Lumpur.

Penduduk Mukah sedar sudah banyak pembangunan telah dibawa masuk ke kawasan Mukah. Banyak tanah dibuka untuk tujuan mendirikan kawasan taman perumahan dan komersial selain industri.

Namun, yang paling banyak saya perhatikan merebut peluang ekonomi sebenarnya bukan Bumiputera.

Ke arah pembangunan pesat.

Ahli perniagaan yang mempunyai aset cair stabil dari Sibu telah mengambil langkah bijak melabur wang mereka dengan membeli unit rumah kedai dan rumah.

Bagi mereka yang lebih berkemampuan telah pun membeli beberapa unit pasar untuk tujuan membuat sarang burung walit.

Berikutan permintaan menggalak terhadap tanah-tanah di sekitar pusat pentadbiran, nilai hartanah meningkat dengan cepat saban tahun.

Disedari atau tidak, dalam tempoh 10 tahun kampung-kampung berdekatan bagai tersepit dihimpit fizikal bandar semakin membesar.

Orang ramai berbeli belah di luar premis pasar raya dekat laluan Boulevard Setia Raja.

Siapa tidak mahu melihat kemajuan. Tetapi jangan hanya selaku pemerhati. Kerana apa akan terjadi kemudian hari sekiranya terus menjadi golongan pemerhati.

Saya ingin mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan Selamat Hari Raya dan Selamat Hari Kemerdekaan. Sama-sama kita 'raya merdeka'…

Akhir kata sama-samalah kita realisasikan tema Hari Kemerdekaan tahun ini;  1Malaysia: Transformasi Berjaya, Rakyat Sejahtera

11 di kuching sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di kuching sarawak - Google Blog Search


MetroCity <b>Kuching</b> In Matang, <b>Sarawak</b> | CYRILDASON.COM

Posted: 29 Sep 2011 06:17 PM PDT

One thing excited me last week, and it's related to the title above.  You see, Kuching has in previous years seen many new projects announced and completed.  We had the CityOne Mall, Plaza Merdeka, The Spring, Boulevard, The Summer, E-Mart Lee Ling and many more.  All the projects are shopping malls, with hotels or apartments located nearby.  There are only two however (as I know) which are building a new township, complete with a mall, hotels, schools and houses for sale.  One would be the Kuching Isthmus (where BCCK is located), and the other, yes you got it right… The MetroCity Kuching (or should it be called MetroCity Matang?).

Either way, both projects are massive with over 180 acres of land each to be developed over a long span of years.  While I am excited about Kuching Ithmus, the construction of buildings on the project has been slow.  It's such a pity as the masterplan does include tonnes of exciting stuff.

With that said, the recent weeks saw the announcement of another massive city project, known as MetroCity.  I've heard about the project prior to the launch, but I never knew it would be so close, as in Matang!

The project will see many new additions for Matang area including the first fast food drive thru, a massive 2-storey shopping mall, a new school, a 4-storey 140 room hotel, a private medical center, a church, a mosque, a community hall, a bus terminal, a college, 314 shops, and over 500 residential units!  I'm excited about 3 things, the mall, the drive-thru and the church.  And get this, the developer Chong Kia Hoi Realty Sdn Bhd has informed me that they will start shopping mall and F&B Drive-Thru first. Wooohoooo!!

The fact that the project itself is like less than 5 minutes by foot towards my up-coming house makes me more excited because I have always figured that the Matang are will remain as it is, only boasting more houses than commercial centers.  MetroCity would definitely shift the excitement from the Kuching South side, to this area, and indirectly boost the price of my property.  I'm pleased that I made a very wise investment by getting a house in this area.

The possibilities are many.  I foresee that I could eventually sell my house at a much higher price when I decide to move outside the city, or I could just rent it out and reap the benefits.  Either way, MetroCity is a welcomed addition to Matang and I do hope that the construction of MetroCity will be smooth.

MetroCity Kuching… WoooohooOOOOoooooo!!! And jus in case you are looking to buy the property at MetroCity, do email me and we can nego-nego. I think i can give u something back. Hey, better some than none. Yep?

Popularity: 1% [?]

Related posts:

  1. MyHouse: Fence Is Up & MetroCity Kuching Is Near
  2. The House: Signed the S&P
  3. My First House Programme
  4. CityOne Mall @City One Mall Kuching
  5. MBO Cinema Kuching
  6. Warisan Merdeka: Do We Need Another Skyscraper?
  7. Abdul Taib Mahmud, Sarawak & Unity
  8. E-Mart Lee Ling
  9. Project Alpha in Kuching City
  10. Toys 'R' Us Kuching

11 di kanowit sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di kanowit sarawak - Google Blog Search


Chicken wings fly to an all time high in <b>Kanowit</b> | BorneoPost Online <b>...</b>

Posted: 27 Sep 2011 05:58 PM PDT

by Peter Boon. Posted on September 28, 2011, Wednesday

SCARCITY: MDTCC enforcement officer seeks explanation from a chicken vendor on the market shortage.

SIBU: The price of chicken wings has sky rocketed to RM16 per kg in Kanowit as the shortage of chicken now begins to affect even the rural folk.

Alarms rang when a consumer complained of the pricey chicken wings there, saying at that price, it
was beyond the reach of those in the lower income bracket.

"We are daily paid workers and if the price of essentials have become so high, how can we afford them anymore. Our pay is not much and we're already at our wits' end to place food on the table," he grimaced.

When contacted, the Ministry of Domestic Trade, Cooperatives and Consumerism (MDTCC) Sibu branch chief Balraj Singh said: "We have dispatched a team of enforcement officers to Kanowit to investigate the claim and would not hesitate to mete out stern actions on errant traders."

Balraj warned that they would enforce the new Price Control and Anti Profiteering Act 2011 on unscrupulous traders, which comes with a hefty fine.

He assured that their officers were constantly on the ground to keep tabs of the market situation.

Meanwhile, when interviewed earlier, Sibu Livestock Farmers Association chairman Ling Chi Kiong noted chicken wings was a favourite among locals here, which perhaps, is also causative of the current shortage.

He recalled that demand for chicken wings soared rapidly during Hari Raya Aidil Fitri.

Asked why chicken wings were a favourite of people here, Ling said: "That I am not too sure. But I know people just crave for it."

Meanwhile, prices of chicken had also climbed due to shortage in supply as demand continued to surge.

Ling nevertheless, reckoned that the current pricing of chicken between RM8.40 and RM9 per kg is still reasonable and within the reach of the masses.

Meanwhile, Deputy Minister Datuk Rohani Abdul Karim was quoted as saying that they were working with the Ministry of Agriculture and Agro-based Industry on the replenishment of chickens, which among others, included weighing the possibility of importing chickens from authorised countries.

An observation at Sibu Central Market yesterday morning, noted chicken vendors were set to close for the day as early as 10am.

11 di sri aman sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di sri aman sarawak - Google Blog Search


TBS <b>Sri Aman</b> hargai agensi, amil pada majlis Aidilfitri | BorneoPost <b>...</b>

Posted: 27 Sep 2011 07:16 PM PDT

Posted on September 28, 2011, Wednesday

PEMENANG BERTUAH: Shamsul (kanan) menyampaikan hadiah cabutan bertuah kepada salah seorang tetamu yang berkunjung ke majlis berkenaan semalam.

SRI AMAN: Tabung Baitulmal Sarawak (TBS) Cawangan Sri Aman mengadakan Majlis Ramah-iamah Aidilfitri 2011 di Bangunan Pejabat TBS Sri Aman di Bangunan Tabung Haji di sini, semalam.

Majlis tersebut bertujuan untuk mengeratkan silaturahim antara agensi-agensi Islam, para amil dan masyarakat sekitar Sri Aman.

Ia diserikan dengan acara cabutan bertuah sebagai menghargai para jemputan dan menambah keceriaan majlis.

Terdahulu, Pengurus Cawangan TBS Sri Aman, Shamsul Bahri Manap merakamkan setinggi penghargaan di atas perhatian dan sokongan terhadap kesinambungan TBS demi mendokong kemaslahatan umat Islam.

Justeru, tambah beliau, majlis yang diadakan meskipun sederhana, tetap memberi kesan mendalam kepada staf dan jemputan yang hadir.

11 di miri sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di miri sarawak - Google Blog Search


Lapan wanita China ditahan <b>di Miri</b>, seorang berbogel <b>...</b> - my <b>Sarawak</b>

Posted: 28 Sep 2011 08:15 PM PDT

MIRI: Sembilan wanita warga asing dengan seorang daripada mereka didapati sedang berbogel bersama pasangannya di dalam sebuah bilik telah ditangkap dalam serbuan di beberapa pusat hiburan serta pusat refleksologi dan urut di sini tengah malam semalam.

Serbuan yang bermula lewat malam semalam dilakukan oleh sepasukan anggota polis daripada Jabatan Siasatan Jenayah (JSJ) Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Kuching.

Dalam serbuan yang dilakukan sekitar jam 12 tengah malam itu, polis berjaya menahan lapan wanita warga China di sebuah pusat hiburan di kawasan Miri Waterfront di sini.

Pemeriksaan lanjut mendapati kesemua wanita terbabit yang berusia lingkungan 30-an mempunyai pasport dan pas lawatan sosial namun tidak memiliki permit kerja yang sah.

Mereka kemudian ditahan kerana disyaki bekerja di pusat hiburan tersebut tanpa mempunyai permit kerja sah.

Sementara dalam satu serbuan berasingan, polis berjaya menahan seorang lagi wanita warga China di sebuah pusat refleksologi dan urut di kawasan Bintang Commercial Centre di sini.

Ketika ditahan, wanita terbabit yang juga berusia lingkungan 30-an didapati sedang berbogel bersama seorang lelaki dipercayai pelanggannya di dalam sebuah bilik di pusat berkenaan.

Hasil pemeriksaan lanjut mendapati wanita terbabit ada memiliki pasport dan permit kerja sah.

Bagaimanapun, dia kemudian ditahan kerana disyaki melakukan kegiatan yang tidak bermoral dengan melacurkan diri di pusat tersebut.

Kesemua wanita yang ditangkap dibawa ke Balai Polis Pusat Miri untuk disoal siasat lanjut.

11 di sarikei sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di sarikei sarawak - Google Blog Search


Ziarah Da&#39;awah Ke Ulu Kota Siri 9 : Beraya <b>Di</b> <b>...</b> - AMAL <b>Sarawak</b>

Posted: 21 Sep 2011 04:21 PM PDT

Laporan Ziarah Kampung Nur Azhar, Ulu Kota, Pakan,
Sarikei, Sarawak 16-18 September 2011
oleh Amir Zulhaqeem Zakaria

Pada tanggal 16 September 2011, Yayasan Amal Malaysia cawangan Sarawak (AMAL) telah mengadakan sesi ziarah ke Kampung Nur Azhar di Ulu Kota, Pakan, Sarikei. Ekspidisi Ziarah kali ini di ketuai oleh Timbalan Pengerusi AMAL Sarawak Sdr Mohd Ali Murad. PAra ahli ekspidisi yang lain adalah Sdr Jaini (Jaini Water & Gas), Sdr Tajul Anuar (Uni Curtin), Sdr Amir Zulhaqeem (Uni Curtin) dan Sdr Awangku Iskandar (AMAL Bintulu). Penduduk-penduduk kampung itu merupakan saudara-saudara baru berbangsa Iban yang baru sahaja memeluk Islam.

Objektif ziarah tersebut adalah untuk melihat perkembangan mereka di sana di samping berkongsi ilmu-ilmu asas Fardhu Ain. Mereka juga turut diraikan dengan Majlis Jamuan Aidilfitri. Masyarakat Iban dari Rumah Bandok yang berhampiran juga dijemput sama untuk memeriahkan lagi majlis tersebut.

Perjalanan bermula pada malam 15/9 lagi dengan dua buah kenderaan bertolak memulakan misi dari Masjid Piasau di Miri sesudah selesai menunaikan solat fardhu Isya'. Setibanya di Sarikei pada Subuh berikutnya, kami disertai Ustaz Fadzli beserta anaknya yang mewakili HIKMAH. Setelah selesai membeli barang-barang keperluan di Bandar Sarikei, ekspedisi ke Ulu Kota diteruskan dan kami tiba di destinasi pada jam 12.30 tengah hari.


Kedatangan kami disambut dengan mesra oleh Ketua Kaum En Azhar dan penduduk-penduduk Kampung Nur Azhar. Setelah menunaikan solat Zohor, kami pun menjamu selera bersama-sama dengan mereka. Pada sebelah petangnya pula, kami telah menziarahi sebuah keluarga Iban di Rumah Panjang Bandok yang baru sahaja kematian salah seorang ahli keluarganya mereka. Kami diberi layanan yang baik oleh penghuni rumah panajng tersebut walaupun berbeza agama dan kepercayaan. Mudah-mudahan akhlak yang ditunjukkan umat Islam akan menarik lebih ramai lagi daripada kalangan mereka untuk memeluk agama yang suci ini.

Pada hari kedua, kami telah membahagikan tugas sesama kami untuk melaksanakan beberapa perkara. Ada yang ditugaskan untuk bersiap di dapur bersama orang kampung untuk Majlis Ramah-Tamah Aidilfitri selepas Zohor. Satu kumpulan lagi pula telah pergi menjalankan kajian di kawasan sekitar untuk mencari sumber air bagi kegunaan harian penduduk kampung tersebut. Sekumpulan lagi diketuai Ustaz Fadzli telah mengadakan Kelas Asas Fardhu Ain bagi penduduk kampung. Antara aspek ilmu yang ditekankan ialah cara solat, cara berwudhu', bertayamum dan bacaan Al-Fatihah. Pada hari itu juga, sahabat-sahabat seperjuangan yaitu Sdr Nuzul, Sdr Ali Aziz dan Sdr Abd Rahman dari Yayasan Amal Unit Kuching juga turut tiba untuk menghulurkan bantuan.

Majlis Ramah-Tamah Aidilfitri pada tengah hari itu berjalan dengan lancar. Ramai masyarakat Iban sekitar bukan Islam yang hadir sehingga malam. Majlis dimulakan dengan sedikit pengisian daripada Ustaz Fadzli untuk menyampaikan kepada para tetamu tentang keindahan dan kemurnian Islam serta erti kemenangan di Aidilfitri. Tazkirah yang disampaikan dalam bahasa Iban itu mudah-mudahan mampu menyentuh hati penduduk sekitar dengan izin Allah.

Pada sebelah petangnya juga kami berkesempatan untuk menikmati keindahan alam Ulu Kota dan juga tidak melepaskan peluang untuk mandi-manda di Sg Bundak yang terletak berhampiran. Airnya sejuk tetapi sedikit keruh disebabkan aktiviti pembalakan yang sedang dijalankan di hulu sungai. Diharapkan sungai ini tidak bertambah teruk dan tercemar kerana sungai inilah sumber air terpenting bagi Rumah Panjang Bandok dan kawasan sekitarnya.

Pada waktu malam, telah diadakan pemeriksaan kesihatan dan pemberian ubat menggunakan kaedah Homeopathy kepada para penduduk kampung. Ramai yang berbaris untuk urusan tersebut. Pemeriksaan tersebut dijalankan oleh Ustaz (Dr) Nuzul dari Yayasan Amal Unit Kuching. Dr Nuzul yang fasih berbahasa Iban sangat disenangi oleh para pesakitnya.

Pada hari terakhir, kami bercadang untuk bertolak dari Ulu Kota pada jam 8 pagi. Namun hujan yang turun menyebabkan kawasan tanah merah berbukit tidak dapat dilepasi kenderaan pacuan empat roda yang kami naiki. Mungkin kalau kenderaan kami menggunakan tayar jenis 'offroad' tentu dapat memanjat bukit yang tinggi itu. Walaugbagaimanapun, Alhamdulillah dengan izinNya, cuaca kembali baik kemudiannya pada pukul 10.30 pagi. Kami pulang pada jam 1.30 petang setelah menunaikan Solat Zohor. Sedikit majlis penutup dan pemberian sumbangan kepada penduduk kampung juga turut diadakan sebelum kami berangkat pulang.

Secara keseluruhannya, hadaf dan objektif ziarah kali ini tercapai dalam memberikan sumbangan kepada saudara-saudara Islam kita yang baru dan diharapkan akan lebih ramai masyarakat Iban tertarik dengan keindahan Islam. Pelbagai pengalaman berharga telah kami perolehi dan mudah-mudahan ziarah seperti ini akan dapat diteruskan dari masa ke semasa dalam menyebarkan agama Islam kepada seluruh pelusuk masyarakat.

ALLAHUAKBAR!! ALLAHUAKBAR!! ALLAHUAKBAR!!

11 di sibu sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di sibu sarawak - Google Blog Search


Penerbangan Firefly <b>di</b> Kuching, <b>Sibu</b> dihentikan? | BorneoPost <b>...</b>

Posted: 26 Sep 2011 08:27 PM PDT

[unable to retrieve full-text content]KUCHING: Ketua Biro Ekonomi Pemuda PBB Sarawak Abdul Aziz Adenan menyuarakan pertanyaan sama ada penerbangan Firefly di Kuching dan Sibu akan dihentikan atau sebaliknya. Beliau memberitahu, selepas dua ...

11 di matu sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di matu sarawak - Google Blog Search


SELAMAT DATANG KE LAMAN BLOG SAYA

Posted: 24 Sep 2011 07:17 AM PDT


Gambar ini saya ambil dalam bulan Jun 2011. Lokasi gambar ini di sawah padi Matu, Sarawak, Malaysia..
Saja saya ambil gambar ini....nak belajar bidang fotografi...tapi ini baru berjinak-jinak dalam bidang ini...harap-harap saya boleh terus dalam bidang ini Amin....

11 di padawan sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

11 di padawan sarawak - Google Blog Search


F A R A H K E I F L I: rumah panjang <b>di padawan</b>,borneo <b>sarawak</b>

Posted: 15 May 2011 03:48 AM PDT

weekend yang best tapi penat. semalam kitorang pergi puncak borneo lah. mulanya janji nak pergi tengok orang utan, tapi last2 pergi rumah panjang dekat padawan. kawan edy cakap nak pergi puncak borneo sebab nak tengok orang utan, so kami pun setuju la. sebab tak pernah sampai sana lagi. aku memang la baru dok berape bulan je. tapi edy pun tak pernah pergi jugak. kitorang pergi 2 buah kete. jauh ok. sampai aku dah pening2 lalat, nak muntah la. sampai je, kawan edy yang ajak kitorang tuh bawa pergi rumah panjang. masa tuh pukul 3lebih la. panas ok. tapi dah alang2 sampai, kitorang masuk la jugak. bayo rm8 sorang.
bagi aku la kan, tak best pun pergi sini. baik pergi kampung budaya. lagi meriah kot. siap ada tarian ape semua. kat sini tempat dorang menginap, so kurang umphh la sikit. melainkan kalau ada pesta ape2 best kot.

mula2 kena register dulu. masa register ni dorang tawarkan kita arak wangi. dia macam tuak la. tapi kita tak minum. dorang pun faham kita semua islam kan. cuma kita beli air mineral. haus kot panas2 gini. masa ni aku masih pening2 lagi. tapi gagahkan jugak.

kat sini memang tempat dorang menginap. kira memang rumah dorang la. tapi dorang dah maju la sikit. tapi ada lagi elemen2 kebudayaan dorang. kitorang boleh ambik gambar rumah2 je. nak ambik gambar orang2 situ, kita kena mintak izin. kalau dorang taknak, jangan pandai2 ko nak curi2 ambik. nak kena supit tak?muahaha.. kerja dorang buat kraft tangan, anyam tikar dengan tangan ok. kagum gilak. oh yea, lantai rumah dorang buat dengan buluh. aku nak jalan pun risau. yela, buluh kan bukan tahan lasak sangat. dah la aku tengok buluh macam dah lama je. pastu buluh2 tuh dorang ikat guna rotan saje.
kita memang tak boleh nak tahu sangat apa ada kat dalam rumah mereka. mereka pun nak privasi jugak. so kita tengok kat luar je. cuma kitorang masuk rumah panggah. tapi takde ape pun. cuma ada tengkorak je.
aku gemok. tapi ehem. nanti je la cerita.

di negeri sarawak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

di negeri sarawak - Google Blog Search


Kerja Kosong <b>di</b> Suruhanjaya Perkhidmatan Awam <b>Negeri Sarawak</b> <b>...</b>

Posted: 07 Feb 2011 12:00 AM PST

No. Nombor Iklan Jawatan Tarikh Tutup
1. S99B2011 TUKANG K2 (TUKANG LETRIK) 31-12-2011
2. S99A2011 PEGAWAI KEBUDAYAAN B17 31-12-2011
3. S98B2011 TUKANG K2 (TUKANG BESI) 31-12-2011
4. S98A2011 PEMBANTU LAUT 31-12-2011
5. S97B2011 TUKANG K2 (TUKANG LETRIK KERETA MOTOR) 31-12-2011
6. S97A2011 PENOLONG AKAUNTAN 31-12-2011
7. S96B2011 TUKANG K2 (TUKANG KIMPAL/PENGIMPAL) 31-12-2011
8. S96A2011 PENOLONG JURUAUDIT 31-12-2011
9. S95B2011 TUKANG K2 (JURUGEGAS/TUKANG LARIK) 31-12-2011
10. S95A2011 PENOLONG PEGAWAI PENILAIAN 31-12-2011
11. S94B2011 TUKANG K2 (MEKANIK JENTERA) 31-12-2011
12. S94A2011 PENOLONG PEGAWAI KESIHATAN PERSEKITARAN 31-12-2011
13. S93B2011 TUKANG K2 (MEKANIK KERETA MOTOR) 31-12-2011
14. S93A2011 JURURAWAT 31-12-2011
15. S92B2011 TUKANG K2 (MEKANIKAL) 31-12-2011
16. S92A2011 PENOLONG PEGAWAI PENERANGAN 31-12-2011
17. S91B2011 TUKANG K2 (JURUGEGAS JENTERA) 31-12-2011
18. S91A2011 PENOLONG PEGAWAI BELIA DAN SUKAN 31-12-2011
19. S90B2011 TUKANG K2 (MEKANIK MOTOR SANGKUT) 31-12-2011
20. S90A2011 PENOLONG PEGAWAI ARKIB 31-12-2011
21. S89B2011 PEKERJA AWAM (PENARIK RANTAI) 31-12-2011
22. S89A2011 PENOLONG PEGAWAI HAL EHWAL ISLAM (PENOLONG PEGAWAI PENGUATKUASA) 31-12-2011
23. S88B2011 PEKERJA AWAM (TUKANG SAPU) 31-12-2011
24. S88A2011 PENOLONG PEGAWAI HAL EHWAL ISLAM (PENOLONG PENYELIDIK SOSIO EKONOMI) 31-12-2011
25. S87B2011 PEKERJA AWAM (TUKANG KEBUN) 31-12-2011
26. S87A2011 PENOLONG PEGAWAI HAL EHWAL ISLAM (PENYELIA SEKOLAH AGAMA) 31-12-2011
27. S86B2011 PEKERJA AWAM (PENGUATKUASA) 31-12-2011
28. S86A2011 PENOLONG PEGAWAI HAL EHWAL ISLAM 31-12-2011
29. S85B2011 PEKERJA AWAM (PENTADBIRAN) 31-12-2011
30. S85A2011 PENOLONG PEGAWAI PEMBANGUNAN MASYARAKAT 31-12-2011
31. S84B2011 PEKERJA AWAM (SURVEI) 31-12-2011
32. S84A2011 PENOLONG KURATOR 31-12-2011
33. S83B2011 PEKERJA AWAM (PENJAGA PINTU TALI AIR) 31-12-2011
34. S83A2011 PENOLONG PEGAWAI PERPUSTAKAAN 31-12-2011
35. S82B2011 PEKERJA AWAM (MANDOR) 31-12-2011
36. S82A2011 PENOLONG PEGAWAI PENYELIDIK 31-12-2011
37. S81B2011 PEKERJA AWAM (AMAH) 31-12-2011
38. S81A2011 PENOLONG PEGAWAI TANAH NT31 31-12-2011
39. S80B2011 PEKERJA AWAM (DREBAR ENJIN MOTOR SANGKUT) 31-12-2011
40. S80A2011 SETIAUSAHA PEJABAT 31-12-2011
41. S79B2011 PEKERJA AWAM (BURUH) 31-12-2011
42. S79A2011 PENOLONG PEGAWAI TADBIR 31-12-2011
43. S78B2011 PEKERJA AWAM (PEMBERSIH PEJABAT) 31-12-2011
44. S78A2011 PENOLONG PEGAWAI TADBIR TANAH 31-12-2011
45. S77B2011 PEMBANTU MEKANIK 31-12-2011
46. S77A2011 PENOLONG PEGAWAI PENGUATKUASA (PENOLONG PENGUATKUASA SYARIE) 31-12-2011
47. S76B2011 PEMBANTU TUKANG KIMPAL 31-12-2011
48. S76A2011 PENOLONG PEGAWAI PENGUATKUASA 31-12-2011
49. S75B2011 PEMBANTU JURUGEGAS PAIP 31-12-2011
50. S75A2011 PENOLONG PEGAWAI PERANGKAAN 31-12-2011
51. S74B2011 PEMBANTU JURULETRIK AUTO 31-12-2011
52. S74A2011 PENOLONG PEGAWAI PENERBITAN 31-12-2011
53. S73B2011 PEMBANTU TUKANG KAYU 31-12-2011
54. S73A2011 PENOLONG PEGAWAI PENYELIDIK SOSIAL 31-12-2011
55. S72B2011 PEMBANTU TUKANG BESI 31-12-2011
56. S72A2011 PENOLONG PEGAWAI SYARIAH 31-12-2011
57. S71B2011 PEKERJA AWAM 31-12-2011
58. S71A2011 PEMBANTU UNDANG-UNDANG 31-12-2011
59. S70B2011 PEMBANTU TUKANG LETRIK 31-12-2011
60. S70A2011 PENOLONG PEGAWAI KESELAMATAN 31-12-2011
61. S69B2011 PEMBANTU PEMASANG/PENYAMBUNG 31-12-2011
62. S69A2011 PENGAJAR 31-12-2011
63. S68B2011 PEMBANTU TUKANG BATU 31-12-2011
64. S68A2011 PENOLONG PEGAWAI PERANCANG BANDAR DAN DESA 31-12-2011
65. S67B2011 PENGHANTAR NOTIS 31-12-2011
66. S67A2011 PENOLONG JURUTERA (MEKANIKAL) 31-12-2011
67. S66B2011 PENYELAMAT 31-12-2011
68. S66A2011 PENOLONG JURUTERA (LETRIK) 31-12-2011
69. S65B2011 TUKANG MASAK 31-12-2011
70. S65A2011 PENOLONG JURUTERA (AWAM) 31-12-2011
71. S64B2011 PEMBANTU AM RENDAH (ATENDAN UKUR TANAH) 31-12-2011
72. S64A2011 PENOLONG PEGAWAI SENIBINA 31-12-2011
73. S63B2011 PEMBANTU AM RENDAH (ATENDAN PERPUSTAKAAN) 31-12-2011
74. S63A2011 PEMBANTU TEKNIK UKUR 31-12-2011
75. S62B2011 PEMBANTU AM RENDAH (PENGHANTAR SAMAN) 31-12-2011
76. S62A2011 PENOLONG JURUUKUR BAHAN 31-12-2011
77. S61B2011 PEMBANTU AM RENDAH (WAKIL HULU SUNGAI) 31-12-2011
78. S61A2011 PENOLONG JURUTERA 31-12-2011
79. S60B2011 PEMBANTU AM RENDAH (ATENDAN PEJABAT) 31-12-2011
80. S60A2011 PENOLONG PEGAWAI PERIKANAN 31-12-2011
81. S59B2011 PEMBANTU AM RENDAH 31-12-2011
82. S59A2011 PENOLONG PEGAWAI PERTANIAN 31-12-2011
83. S58B2011 PENGAWAL KESELAMATAN 31-12-2011
84. S58A2011 PENOLONG PEMELIHARA HUTAN 31-12-2011
85. S57B2011 PENGAWAS HUTAN 31-12-2011
86. S57A2011 PENOLONG PEGAWAI HIDUPAN LIAR 31-12-2011
87. S56B2011 AHLI FOTOGRAFI B11 31-12-2011
88. S56A2011 PENOLONG PEGAWAI VETERINAR 31-12-2011
89. S55I2011 PEMBANTU AKAUNTAN 31-12-2011
90. S55B2011 DREBAR INJIN 31-12-2011
91. S55A2011 PENOLONG PEGAWAI SISTEM MAKLUMAT 31-12-2011
92. S54B2011 PEMBANTU TADBIR (KEWANGAN) 31-12-2011
93. S54A2011 PEG. PERKHIDMATAN PENDIDIKAN LEPASAN DIPLOMA (GURU SEKOLAH RENDAH AGAMA) 31-12-2011
94. S53B2011 PEMBANTU AKAUNTAN 31-12-2011
95. S53A2011 PEG. PERKHIDMATAN PENDIDIKAN LEPASAN DIPLOMA (GURU BESAR SEKOLAH RENDAH AGAMA) 31-12-2011
96. S52B2011 PEMBANTU PENILAIAN 31-12-2011
97. S52A2011 PEGAWAI PERKHIDMATAN PENDIDIKAN LEPASAN DIPLOMA 31-12-2011
98. S51B2011 PEMBANTU KESIHATAN AWAM 31-12-2011
99. S51A2011 PENOLONG PEGAWAI SAINS 31-12-2011
100. S50B2011 JURURAWAT DESA 31-12-2011
 

BLOG SARAWAK

Copyright 2010 All Rights Reserved