Isnin, 2 Jun 2014

11 di sri aman sarawak - Google Blog Search

11 di sri aman sarawak - Google Blog Search


BLOG SARAWAK: 11 <b>di sri aman sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 10 May 2014 02:04 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG SARAWAK: 11 <b>di sri aman sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 24 Apr 2014 01:24 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Jom Ke Pesta Benak <b>Sri Aman</b>, <b>Sarawak</b> | Mohdzaid.com

Posted: 14 Apr 2014 10:21 PM PDT

1904049_10203325392684223_66968760_n

Pada bulan May ini akan bermulanya pesta besar di Sri Aman, Sarawak. Pesta itu dipanggil Pesta Benak. Ianya berlangsung pada 16 May 2014 hingga 18 May 2014. Hanya terdapat di Sri Aman Sarawak je tau. Sebab apa? Kerana ombaknya yang cantik dan beralun sekitar bulan ini. Jangan ingat laut je ada ombak, dekat Sungai Batang Lupar Sri Aman ada juga tau. Dekat sungai pula tu. Haaaa lihat betapa uniknya sungai ini.

Seiring dengan Tahun Melawat Sarawak 2014, Dijangka Pesta Benak Sri Aman kali ini mampu menarik lebih ramai pengunjung dari dalam dan luar Negara. Tahun ini dianggarkan seramai 80,000 pengunjung menyaksikan Pesta Benak. Atas seruan itu, aku sendiri akan ke Sarawak untuk menyaksikan sendiri pesta yang julung kali diadakan ini. Siapa lagi kalau bukan kita sebagai rakyat Malaysia sendiri mempromosikan pesta yang diadakan dalam negara sendiri kan?..

Benak+Sri+Aman+3 Benak+Sri+Aman+5

Antara aktiviti yang akan dilaksanakan semasa Pesta Benak ini nanti adalah Reggatta Benak, Budayaria Benak, Sukan Tradisi Benak, Bazaria Benak, Benak Idol, 1st Benak Bike Week, Car Show dan banyak lagi.

Selain daripada itu, anda boleh mencuci mata dan membeli barang yang dijualkan di bazzar yang disediakan. Pelbagai barangan yang mereka jual antaranya kek lapis Sarawak, cendera hati dan sebagainya. Pergi la tengok.. Memang best. Siap ada persembahan seperti karaoke dan tarian kebudayaan. Yang dari semenanjung, dan Sabah, mari lah pergi kat tempat ni, SYIOK. Bawa lah family anda jalan-jalan, takpe letih kaki jalan, janji happy.

Kalau nak tahu lebih lanjut lagi apa yang "best" mengenai pesta ini, Anda boleh layari laman web seperti yang tertera dibawah:

www.sarawaktourism.com/en/event-detail/e-details?evid=2_Pesta_Benak_Tidal_Bore_Festival

borneo-tourism.blogspot.com/?m=1

https://www.facebook.com/groups/pestabenak/

https://www.facebook.com/pages/Benak-Sri-Aman/600143083376961 

BLOG SARAWAK: 11 <b>di sri aman sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 25 Apr 2014 01:27 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Tiga kampung <b>di Sri Aman</b> bantah pembukaan kuari batu <b>...</b>

Posted: 21 Apr 2014 03:06 PM PDT

KUCHING: Satu demi satu aduan diterima oleh DAP Cawangan Sri Aman daripada penduduk kampung berhubung masalah mereka.

Kali ini, pejabat DAP Cawangan Sri Aman dikunjungi oleh sekumpulan penduduk dari tiga buah kampung iaitu Melugu, Pangil dan Klauh yang membantah sekeras-kerasnya pembukaan kuari batu di kawasan mereka.

Bantahan bukan sahaja kerana memikirkan bahaya yang bakal diundang, malah lebih penting gunung di mana kuari itu akan dibuka merupakan sumber bekalan air kepada sembilan buah rumah panjang di kawasan berkenaan.

"Kehadiran kuari ini jelas mengundang bahawa kepada kehidupan penduduk Kampung Melugu, Pangil dan Klauh.

"Ia akan menjejaskan kehidupan kami, sumber air kami, sumber pendapatan kami dan kami tidak akan bersetuju dengan usaha ini," tegas Tuai Rumah (TR) Brown Sedok.

"Kami telah mengadakan sekatan, tiga laporan polis telah dibuat dan kami juga telah menghentikan syarikat tersebut daripada meneruskan sebarang kerja di tanah kami," tambah TR Kusam Tisong.

Oleh kerana gunung ter-sebut merupakan sumber bekalan air kepada 163 buah keluarga dari tiga buah kampung ini, Pengerusi DAP Cawangan Sri Aman Leon Jimat Donald berpendapat bahawa kuari tersebut perlu dihentikan.

"Saya akan menulis kepada Ketua Menteri yang merupakan Menteri Perancangan Sumber untuk menghentikan sebarang usaha oleh syarikat berkenaan.

"Saya juga akan mengemukakan masalah ini kepada beberapa agensi kerajaan yang berkenaan termasuk Pengerusi DAP Sarawak Chong Chieng Jen untuk mengetengahkan isu ini di Parlimen dan Dewan Undangan Negeri," kata Leon yang juga Naib Pengerusi DAP Sarawak.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads