ads

Isnin, 12 Mei 2014

11 di bau sarawak - Google Blog Search


URL Sumber Asal :-

11 di bau sarawak - Google Blog Search


BLOG SARAWAK: 11 <b>di bau sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 25 Apr 2014 11:27 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

tugasan rasmi <b>di bau</b>, <b>sarawak</b> (kemalangan maut pekerja <b>...</b>

Posted: 08 Apr 2014 06:20 AM PDT

Pada 22 Mac lalu aku berada di Kg Batu Laut, Banting kerana menghadiri majlis perkahwinan anak sedara aku Syazana Ramli dengan pasangan dia Syazwan Mahadhir.  Selepas asar aku bertolak pulang ke rumah...sempat singgah Perkuburan Bt Laut....dah lama aku tidak ziarah kubur emak dan abah..

Sebaik tiba di rumah aku dapat panggilan boss aku, menyuruh aku ke Kuching kerana ada kes kemalangan maut yang baru berlaku pagi itu di Bau, melibatkan seorang pekerja kontraktor TM. Kelam kabut cari tiket kapal terbang dan hotel. Syukurlah dapat tiket Malindo Air...kali pertama aku naik Malindo Air. Malam tu terus berkemas dan memang sengaja bawak lebih baju dan seluar , mana tahu kalau kes dan siasatan berpanjangan di Kuching nanti..  

Esoknya Ahad, 23 Mac....aku amik penerbangan jam 2.45 petang dari LTA KLIA .....mendarat di LTA Kuching lebih kurang 4.30 petang...hampir setahun aku tidak ke Kuching...bermacam2 difikiran aku dan perancangan untuk memulakan siasatan dan pemeriksaan pada keesokan harinya. Taklimat kepada DOSH Sarawak. Keesokan harinya terus ke Bau.
KPG MELAYU PENGKALAN , BAU
Sekadar berkongsi beberapa keping gambar untuk tatapan.....keputusan penuh dari pihak DOSH dan pihak kami tidak dapat disiarkan kerana dibimbangi mendahului keputusan awal pihak DOSH Sarawak.....semua ini satu pengalaman baru bagi  aku.  Aku memang ingin belajar dan menyiasat dari kes kemalangan maut ini. Pekerja tersebut berumur 18 tahun....muda lagi ....ajalnya telah tiba...

TALIAN TM DAN KABEL VOLTAN TINGGI SESCO SANGAT DEKAT DAN BERSEBELAHAN.
Yang pasti ada keluarga yang hilang anak dan berkemungkinan besar akan ada yang hilang pekerjaan dan ada Syarikat yang akan hilang projek akibat kemalangan maut ini. Itu realiti bila berurusan dengan Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan walau di mana kita berada selagi kita berada di Malaysia.

DI SINILAH PEKERJA KONTRAKTOR ITU MAUT
TIANG SESCO SEBELAH KANAN BEGITU RENDAH....SALAH SATU PUNCA BERLAKU RENJATAN KEPADA ANGGOTA KONTRAKTOR TM...ADA LAGI SEBAB LAIN ITU TIADA PENGALAMAN DAN KECUAIAN PEKERJA KONTRAKTOR TM...
Sekitar kawasan lokasi  kawasan kemalangan maut tersebut. 

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

BLOG SARAWAK

Copyright 2010 All Rights Reserved