Selasa, 14 Februari 2012

11 di padawan sarawak - Google Blog Search

11 di padawan sarawak - Google Blog Search


Uplifting Reflection Meeting - <b>Sarawak</b> Baha&#39;i Website

Posted: 13 Feb 2012 10:32 PM PST

Kuching Area Growth Committee chairman, Ms. Mantan Abet, welcoming the participants at the start of the Reflection Meeting for the Kuching Cluster held at the Kuching Bahá'í Centre on 12 February 2012.

The Kuching Cluster, comprising of 8 local spiritual assemblies, had a successfully reflection meeting on Sunday 12 February 2012. The meeting was held as part of the process of a programme of growth for the cluster, which will launch its 24th cycle of growth on Friday, 17 February 2012. More than 60 friends turned up. 

Organized by the Area Growth Committee and chaired by its chairman, Ms Mantan Abet, who was assisted by her youthful team members, the meeting got off to a good start at 9am with a devotional programme and an inspiring clip on `Abdu'l-Bahá.

This was followed by a group study on the sections dealing with the path of service and classes of children as contained in the 12 December 2011 letter from the Universal House of Justice to all National Spiritual Assemblies.

Existing status of core activities and targets for the 24th Cycle were then presented and discussed before being adopted by the community. After the sharing of teaching experiences, the participants pledged the activities they wished to participate in this cycle. These pledges, symbolized by fruits, were colourfully tagged and displayed on the picture of a big tree.

The meeting ended at 1pm with the chanting of a prayer by 4 junior youth, which was followed by a lunch provided by the Local Spiritual Assembly of the Bahá'ís of Kota Padawan.

(L-R) Andlie Asan, Jasmine Jacquil, Qawlsmith Nanang Petrus and Fatheazam Petrus, all junior youth, with their JY animator, Mdm Kong Ah Fah (right), chanting prayer at the close of the Reflection Meeting for the Kuching Cluster held at the Kuching Bahá'í Centre on 12 February 2012.

Bidayuh Culture: Masyarakat Bidayuh <b>Padawan</b> (Biatah)

Posted: 08 Feb 2012 12:47 AM PST

Masyarakat Bidayuh Padawan adalah sekelompok masyarakat pribumi Sarawak yang tinggal disebalik pergunungan Borneo. Penempatan masyarakat ini dipercayai telah wujud sejak lebih dari dua ratus tahun dahulu yang pada mulanya masyarakat ini mendiami pinggiran sempadan antara Sarawak dan Indonesia (Kalimantan). Masyarakat yang tinggal di kawasan ini mempunyai banyak dialek utama yang kebiasaan digunakan dalam pertuturan seharian mereka. Masyarakat bidayuh ini juga tidak mudah untuk melupakan bahasa ibunda mereka walaupun dipengaruhi oleh pelbagai bahasa di dunia. Sebagai contohnya, ramai masyarahat bidayuh ini yang menetap di luar negara atau bekahwin dengan warga luar Sarawak atau negara akan tetapi apabila mereka pulang ke Padawan mereka masih fasih bertutur dalam bahasa Bidayuh dengan bunyi dan intonasi yang betul dan tepat. Kegiatan utama bagi masyarakat ini adalah menjalankan aktiviti pertanian tradisional disebabkan bentuk muka bumi mereka yang dikelilingi pergunungan serta tanah yang subur mendorong mereka untuk menjalankan aktiviti pertanian. Masyarakat yang tinggal di kawasan ini sangat mementingkan sifat berjimat dalam perbelanjaan disebabkan punca pendapatan kewangan mereka yang terhad telah banyak mengajar mereka untuk berjimat. Pada zaman dahulu iaitu pada zaman pemerintahan Jepun dan British masyarakat di kawasan ini gemar dalam meneroka kawasan tanah sebagai tempat pertanian atau kediaman. Kegiatan tersebut telah menampakkan kepada generasi baru kini sejarah dalam penerokaan masyarakat Bidayuh Padawan. Mereka juga dilihat mempunyai pengetahuan yang luas (melalui pengalaman) berkaitan dengan struktur tanah yang sesuai bagi sesuatu tanaman yang bakal diusahakan mengikut musim yang sesuai....(ikuti sambungan seterusnya)...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads