Selasa, 11 Oktober 2011

11 di betong sarawak - Google Blog Search

11 di betong sarawak - Google Blog Search


YOTOKUU!!!.: <b>Betong Sarawak</b> bukannya Betong Thailand!!.(01)

Posted: 09 Oct 2011 07:46 PM PDT

                 Assalamualaikum, selamatsejahtera;
      Harap korang semua sihat selalulah dan antry aku yang ke67 ni,aku nak serita tentang bandar Betong. Hari ahad semalam aku serta keluaga pergi ke bandar nilah sekadar utk bersiar2 hujung minggu dismping nak memperkenalkan sikit tentang Pusat pentadbiran bahagian ke11 Betong Sarawak.
   
       Betong bukannya Betong di Thailand atau Bentong di Pahang tapi Betong di Sarawak sebuah bahagian yang baru 9 tahun menjadi pusat pentadbiran bahagian ke11, mengikut susunatur pentadbiran  di negeri Sarawak. Keadaan yg luas dan besar serta mempunyai bandar2, pekan2, kampung2 dan Rumah2 panjang yang padat secara bertaburan.
      Dalam pentadbiran Bahagian Betong diketua oleh seorang Residen dibawahnya pulak terdapat 2 pejabat Daerah yg diketua dua org D.O dan 8 daerah kecil yg diketua seorang SAO dlm tiap2 daerah.Setiap daerah dibantu oleh ketua2 masyarakat yang di ketuai oleh Temenggong/Pemanca dibantu penghulu,ketua2 kampung/Rh.panjang Iban/kapitan cina..nilah secara ringkas susun atur pentadbiran kerajaan di Betong.
      Bahagian Betong mempunyai seorang Ahli parlimen iaitu Datuk Seri Dauglas Uggah menteri sumber asli dan alam sekitar malaysia kita,Beliau dibantu oleh 4 orang ahli dewan undangan negeri yang diketuai oleh Timbalan ketua menteri Sarawak Datuk Partinggi Tan seri (Dr.) Alfred Jabu anak Numpang.
     
      Oklah..setakat ni saja dulu,panjang sangat nanti korang boring baca,tapi aku akan buat entry sambungannya kemudian tentang daerah Betong tempat aku dilahirkan. Korang ceritalah juga daerah kelahiran korang jika ada masa...........jumpa lagi di entry ke2.
  
Full content generated by Get Full RSS.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads