Rabu, 3 April 2013

11 di daro sarawak - Google Blog Search

11 di daro sarawak - Google Blog Search


BLOG SARAWAK: 11 <b>di daro sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 11 Nov 2012 03:11 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Anak melayu pecah monopoli barat dalam kajian Antropologi - Our <b>...</b>

Posted: 28 Oct 2012 03:18 PM PDT


SEJAK tahun-tahun 1800-an lagi penyelidik dan sarjana Barat telah menguasai kajian mengenai Orang Asli di hampir seluruh ceruk dunia termasuk di Malaysia dan Indonesia.
Pada 1824, John Anderson, warga kerja Syarikat Hindia Timur, memperkatakan mengenai suku kaum Semang di Semenanjung Malaya dan J.R. Logan menulis berkaitan Orang Binua di Johor pada 1847.
Lelaki Switzerland, Bruno Manser pernah mendapat sorotan dunia kerana cuba 'memperjuangkan' kawasan pembalakan kaum Penan di Sarawak. Begitu juga bagaimana pengkaji Czech, Paul Schebesta, tinggal di tengah-tengah kaum Semang dan sebelum ini kaum Kubu di Sumatera dan kaum Jakun di Malaya sekitar 1924-1925.
Bagaimanapun, penguasaan pengkaji dan sarjana Barat itu boleh dikatakan berakhir apabila pada 1972, seorang anak Melayu dari Negeri Sembilan, Hood Salleh, yang mempunyai minat mendalam dalam bidang antropologi memilih untuk tinggal bersama-sama Orang Asli Semelai di Tasik Bera, Pahang, bagi mengkaji tradisi dan kebudayaan masyarakat itu.

Beliau yang mendapat ijazah Doktor Falsafah dalam bidang Antropologi Universiti Oxford, United Kingdom, pada 1978 kini bergelar Profesor Emeritus, terkini bertugas sebagai Pengarah Muzium Warisan Akademik, Universiti Kebangsaan Malaysia, seterusnya tinggal bersama kaum Iban di Sarawak iaitu sekitar 1976.
Profesor Datuk Dr Hood kemudian terlibat dalam satu projek penyelidikan Kelastarian Terubok di Daro, Sarawak sebelum tinggal pula di kalangan masyarakat Dusun (Kadazan) di Kundasang, Sabah, dari 2001 hingga 2003. Dalam pada itu, beliau banyak menyentuh aspek penyelidikan alam sekitar yang memberi impak kepada penduduk setempat ketika berada di Kundasang.
Dalam usaha menimba dan menambah lagi pengalaman dan kepakaran beliau, Profesor Hood selanjutnya mendapat gelaran ' Tuhoi' ketika tinggal bersama-sama kaum Maori di New Zealand. Beliau juga pernah berada dalam kelompok peribumi Jepun iaitu kaum Ainu sekitar 1992.
Hasil daripada semua percampuran secara langsung itulah rumusan dibuat oleh Profesor Hood mengenai dimensi hidup dan persekitaran Orang Asli tidak mampu disanggah.
Beliau menarik perhatian bahawa alam lisan dan alam ghaib Orang Asli amat kaya dengan kisah lama yang membayangkan kepercayaan dan kiasan terhadap selok-belok kehidupan dalam kepelbagaiannya.
Di segi sosioekonomi juga, Orang Asli yang tinggal di tengah hutan rimba tropika adalah masyarakat yang kaya. Mereka kaya dengan kemewahan sumber dari bumi termasuk makanan yang sedia ada, proteinnya, karbohidrat, vitamin semula jadi dan sebagainya. Segalanya cukup banyak, amat mudah diperolehi serta bersih dan sentiasa dalam keadaan segar.
Satu aspek penting dalam kehidupan Orang Asli, kata Profesor Hood adalah ilmu perubatan diajar untuk semua anggota keluarga sejak kecil. Ini termasuk pembelajaran mengenai jampi serapah, rahsia kecantikan dan keberanian serta pengetahuan tentang kuasa alam ghaib.
Ibu bapa masyarakat peribumi biasanya bertindak sebagai dukun (pengubat amatur) kerana mereka telah dilatih golongan sebelum ini dan seperti warga tua, semua ilmu itu tidak lupa diaplikasikan setiap kali ia diperlukan.
Umum mengetahui bahawa khasiat tumbuh-tumbuhan di hutan banyak menjadikan penduduk di hutan sihat sejahtera. Malah hutan rimba tropika merupakan sebuah farmasi besar dan sentiasa terbuka untuk digunakan dan diterokai pada bila-bila masa saja.
Segala jenis ubatan daripada tumbuhan yang dibawa keluar sejak dulu masih tidak mengurangkan khazanah perubatan dan bekalan tumbuhan berkaitan di hutan sekeliling kampung Orang Asli.
Penggaga, manggis, petai, bunga kantan, halia, kunyit dan lengkuas adalah antara contoh tumbuhan berkhasiat yang banyak dalam hutan dan sentiasa digunakan.
Pengalaman dan sedikit penerangan mengenai Orang Asli ini terkandung di dalam buku kecil tulisan Profesor Hood bertajuk Memartabatkan Penyelidikan Peribumi di Malaysia.
Dua lagi buku beliau yang menjadi rujukan adalah Peoples and Traditions dan Health and Beauty from the Rainforest - Malaysian Traditional Ramuan. Buku mengenai kesihatan itu mensenaraikan ramuan dan campuran tumbuhan boleh dijadikan ubat dan penawar serta senarai pelbagai tumbuhan dan kegunaannya.
Kini Profesor Hood terlibat dalam projek penyelidikan di bawah Skim Geran Penyelidikan Jangka Panjang (2010-2015) membabitkan sekali empat universiti lain di Malaysia untuk mengkaji DNA masyarakat peribumi di Semenanjung.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads