Jumaat, 29 Mac 2013

11 di simunjan sarawak - Google Blog Search

11 di simunjan sarawak - Google Blog Search


BLOG SARAWAK: 11 <b>di simunjan sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 02 Feb 2013 07:21 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Misi ke <b>Simunjan</b>, <b>Sarawak</b> ~ Buletin Censerve

Posted: 12 Jul 2010 10:11 PM PDT

Simunjan, Sarawak- Perjalanan 22 peserta dan 3 orang pegawai pengiring ke Kampung Gayau menjadi titik mula kepada Ekpidisi Dakwah ke Sarawak (Desa 2010). Projek Dakwah ini bermula pada 30 Jun dan berakhir pada 9 Julai 2010. Dengan kerjasama daripada Urusetia Saudara Kita (USK), program ini berlangsung dengan lancarnya.
 Kelihatan pelajar-pelajar UIAM mengajar al-Quran kepada penduduk kampung
"Kami di sini pada awalnya telah diberi taklimat oleh Ustaz Sabri daripada USK bagi mnerangkan serta memberi gambaran yang jelas mengenai latar belakang kampung yang akan kami jejaki nanti," jelas saudara Aidil Nazri Karno, 23, selaku Ex-Oficio dan juga Presiden bagi Kelab Misi ini.
Menurutnya lagi, perancangan untuk ke Sarawak memang sudah di rangka, namun mereka menghadapi beberapa halangan seperti kekangan masa. Malah menurutnya lagi, program Desa 2010 ini nyaris-nyaris ingin ditangguh kerana faktor kekangan masa persiapan.
"Memang kami pada awalnya ingin menangguh sahaja program ini, namun selepas melihat kesungguhan yang ditunjukkan oleh barisan komiti Misi kali ini, saya membenarkan program ini berlangsung. Alhamdulillah, program ini berjalan dengan lancar malah berjaya melaksanakan projek Imam Muda serta bacaan Iqra' dengan jaya. Saya selaku Ketua Pusat Tanggungjawab Sosial Universiti memang merasa bangga dengan komitmen yang diberikan oleh pelajar-pelajar ini," luah Puan Martinelli Hashim, Ketua Pusat Tanggungjawab Sosial Universiti (Censerve) sebaik sahaja di hubungi baru-baru ini.
 Sufian (Kiri) berkongsi pendapat dengan abang daripada UIAM
Projek Imam Muda yang di jalankan di Kampung Gayau memang menjadi titik-titik kejayaan projek Misi di Sarawak. Menurut Suffian (gambar), 18, merupakan remaja Iban yang mengikuti Kursus Imam Muda mengucapkan syukur serta jutaan terima kasih kepada Ustaz Zunaidin Ibrahim, Pegawai Agama Masjid Shas UIAM, yang banyak meluangkan masa bersama mereka bagi mengajar ilmu-ilmu menjadi seorang Imam.
"Saya memang tidak sangka akhirnya saya sendiri berupaya untuk membaca Khutbah di depan orang kampung saya sendiri," katanya lagi.
Para Imam Muda bergambar kenangan
Ustaz Zunaidin pula berpendapat bahawa Kampung Gayau ini sangat sesuai untuk di jadikan tapak projek dakwah UIAM memandangkan komitmen serta kerjasama daripada penduduk sangat menggalakkan.
Bukan setakat Kampung Gayau sahaja dilibatkan untuk projek kali ini. Pada 4 Julai, peserta-peserta ini serta pegawai pengiring berpecah kepada dua kumpulan bagi melaksanakan ekpedisi dakwah ke dua buah kampung iaitu Kampung Ruan dan Kampung Gawang.
"Di kedua-dua kampung ini, mereka menjalankan projek bacaan Iqra' untuk orang-orang tua memandangkan golongan kanak-kanak semuanya tinggal di asrama sekolah. Saya sendiri turut menjadi ustaz untuk mengisi slot kulliyah-kuliyah seperti kulliyah Maghrib pada setiap hari," jelas saudara Razali Sudin, 24, wakil pegawai daripada Pusat tanggungjawab Sosial Universiti (Censerve) Uiam.
 Peserta mengambil gambar kenangan sebelum bertolak ke Pusat Informasi Islam, Kuching
Tambahnya lagi, kedua-dua kumpulan ini telah menjalankan program anak angkat bagi mendedahkan lagi peserta dengan pengalaman hidup di pedalaman. Ini juga bertujuan agar ajaran fardhu ain dapat di salurkan kepada keluarga angkat masing-masing dengan lebih efektif dan berkesan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads