Khamis, 25 April 2013

di negeri sarawak - Google Blog Search

di negeri sarawak - Google Blog Search


Mukah tuan rumah Majlis Tilawah Al-Quran Peringkat <b>Negeri</b> <b>...</b>

Posted: 12 Apr 2013 10:38 PM PDT

MUKAH: Bandar Mukah akan menjadi tuan rumah Majlis Tilawah Al-Quran Peringkat Negeri Sarawak Tahun 1434H/2013M dari 16 hingga 19 April ini

Diadakan di Dewan Suarah Mesra Mukah, di sini, program keagamaan itu akan menampilkan 12 Qari dan 12 Qariah.

Menurut Menteri Muda di Pejabat Ketua Menteri(Hal Ehwal Islam) dan Menteri Muda Pembangunan Infrastruktur Sarawak, Datuk Haji Daud Abdul Rahman, ia adalah merupakan salah satu daripada perayaan-perayaan Islam dan upacara rasmi kerajaan negeri yang diadakan setiap tahun.

"Ia akan diadakan secara bergilir-gilir bagi semua bahagian di negeri ini. Pejabat Majlis Islam Sarawak telah diamanahkan oleh kerajaan negeri untuk mengetuai pengelolaan majlis sambutan ini bersama-sama Pejabat Resident Bahagian Mukah dengan kerjasama agensi-agensi kerajaan negeri dan persekutuan seta pihak-pihak lain yang berkenaan," katanya pada sidang media yang diadakan di Menara Pehin setia Raja,
baru-baru ini.

TYT Yang Di-Pertua Negeri Sarawak, Tun Datuk Patinggi Abang Haji Muhammad Salahuddin yang ditemani Toh Puan Datuk Patinggi Hajah Norkiah dijangka akan merasmi Majlis Penyampaian Hadiah pada 19 April malam.

Mereka akan diiringi oleh Ketua Menteri Sarawak Pehin Sri Haji Abdul Taib Mahmud dan Puan Sri Ragad Kurdi Taib.

Adalah difahamkan bahawa Datuk Daud telah amanahkan untuk merasmikan upacara pembukaan pada 16 April.

Antara pengisian program empat hari itu ialah Persembahan Nasyid, Kuiz Al-Quran, Seminar Al-Quran, Lawatan ke beberapa tempat di Mukah dan pameran Mushaf Jualan Buku.

"Saya ingin mengambil kesempatan ini untuk menyeru orang ramai di daerah dan bahagian Mukah amnya untuk bertandang ke dewan suarah untuk menyaksikan Majlis Tilawah Al Quran pada tahun ini," ujarnya.

Tema Majlis Tilawah Al-Quran pada tahun ini ialah "Wasatiyyah Tonggak Kesatuan Ummah"

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads