Isnin, 4 Mac 2013

di negeri sarawak - Google Blog Search

di negeri sarawak - Google Blog Search


Bakteria Baru Untuk Perangi Aedes <b>di Sarawak</b> | Majalah Sains <b>...</b>

Posted: 04 Feb 2013 05:29 AM PST


Jabatan Kesihatan Sarawak akan memperkenal sejenis bakteria, yang dikenali dalam bidang perubatan sebagai Bacillus thuringiensis var. israelensis (Bti), sebagai sebahagian daripada senjata mereka untuk memerangi penularan demam denggi di negeri ini.

Pengarahnya, Datuk Dr Zulkifli Jantan hari ini berkata Bti akan dugunakan untuk membunuh jentik-jentik aedes, nyamuk yang menyebabkan penularan demam denggi yang setakat ini mengorbankan dua nyawa dan menjadi satu wabak di Sarawak tahun ini.

[Baca : Demam Denggi Wabak Membunuh]

"Kami akan menyembur bakteria ini di tempat-tempat yang menjadi tempat ia (nyamuk aedes) membiak. Ia (bakteria itu) akan menyerang jentik-jentik dan membunuhnya," katanya ketika memberi perkembangan terbaharu kepada media mengenai status demam denggi di negeri ini, di Kuching.

"Kami perlu memberi perhatian untuk menghapuskan tempat pembiakan bagi mengurangkan populasi nyamuk. Usaha melawan ini adalah ke atas nyamuk," katanya.

Beliau ditanya mengenai langkah-langkah tambahan yang diambil jabatan bagi mengawal penularan demam itu yang mana pada bulan lepas sahaja menjangkiti 219 orang di negeri ini, satu peningkatan mendadak daripada hanya 65 kes yang dilaporkan dalam tempoh yang sama tahun lepas.

Dr Zulkifli berkata koloni setinggan dikenali sebagai Muzako, berdekatan bandar perindustrian Sarawak di Bintulu, diklasifikasikan sebagai kawasan wabak yang tidak dapat dikawal selepas kes denggi berlaku berterusan sejak Julai tahun lepas.

Katanya kematian akibat kes denggi di negeri ini membimbangkan jabatan memandangkan hanya satu kematian dilaporkan sepanjang tahun lepas berbanding dua kematian sejak awal tahun ini.

"Ini bermakna ia (kes denggi) semakin teruk," katanya.

Katanya jabatan telah mengutip kompaun RM674,300 daripada pemilik-pemilik premis yang didenda kerana membenarkan premis mereka menjadi tempat pembiakan nyamuk tahun lepas, jumlah tertinggi yang dikutip sejak beberapa tahun lepas.

Beliau mengakui bahawa penguatkuasaan yang dijalankan jabatannya sahaja tidak mencukupi ke arah menyekat penularan denggi dan memerlukan kerjasama agensi-agensi kerajaan berkaitan dan kesedaran orang awam.

Sumber : MalaysiaKini & Bernama

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads