Jumaat, 22 Mac 2013

11 di serian sarawak - Google Blog Search

11 di serian sarawak - Google Blog Search


Berita Tanah NCR: United TeamTrade Sdn Bhd mengupah <b>...</b>

Posted: 16 Mar 2013 06:40 PM PDT

Inilah yang berlaku di Sarawak sekarang bagi yang mempertahankan tanah adat NCR dari diceroboh oleh syarikat-syarikat yang kebanyakkan mengupah 'samseng' untuk menghalau dan mengertak serta menakutkan penduduk.
Tidak dinafikan banyak kes yang melibatkan Syarikat Perladangan di Sarawak dikatakan berkompromi 'orang-orang berkuasa' bagi meneruskan aktiviti kekejaman dan merampas Tanah Adat penduduk dan segala berita ini tidak akan mampu dapat disalurkan kepada media-media Perdana yang dikuasai oleh kerajaan Sarawak dan hanya disiarkan oleh Media Alternatif UNITED DAILY NEWS sahaja.

Tetapi Tidak lagi , satu persatu pembongkaran dan kekejaman syarikat perladangan kelihatan banyak 'bersekongkol' dengan 'individu' yang mempunyai kepentingan dalam sesebuah 'parti politik'.

Danau Melikin iaitu dipegang YB bahagian tersebut ( tidak perlulah dinyatakan atas keselamatan penulis ) kelihatan 'tidak berupaya' malah banyak membuat sikap 'lepas tangan' dalam hal ini.

Sepertimana kes yang dinyatakan oleh YB See Chee How dibawah : 

Rosni ( Isteri Surik ) menunggu di luar hospital kelihatan sedih dan letih.

Seorang petani berusia 67 tahun dan penduduk kampung Kampung Tasik Krangas, Serian Surik Anak Muntal, diserang kejam di luar Sekolah Sg Menyan semalam, segera dimasukkan ke hospital Serian dan dipindahkan ke Hospital Umum Sarawak akibat kecederaan serius yang dialami, dengan pergelangan tangan patah, kedua-dua kaki luka patah dan pelbagai.

Menurut kepada isterinya, Rosni Langap, Surik mengalami patah pergelangan tangan apabila beliau memegang tangan beliau untuk menyekat parang yang mengayunkan ke arah lehernya.

Mangsa Surik ak Muntai yang mengalami kecederaan parah di kaki, lutut & tangan.


Eksekutif Pentadbiran Syarikat Perladangan United TeamTrade Sdn Bhd, yang Surik kenalpasti kepada polis, sebagai salah satu penyerang, telah ditangkap dan ditahan selama 3 hari.

Perkara mengenai tanah NCR penduduk di Danau Melikin telah dibawa ke Mahkamah Tinggi di Kuching.

Saya ( YB See Chee How ) telah menulis surat kepada Pesuruhjaya Polis Negeri Sarawak dan Tan Sri KPN, dengan harapan bahawa mereka akan mengambil notis peribadi perkara ini.

Sumber YB See Chee How.



Update: (pics yang diambil di hospital Serian pada hari kejadian)

Pembedahan di Hospital Umum Sarawak mengambil masa hampir 5 jam semalam. Pakar bedah yang baik dibaiki tendon yang telah dipotong dan bersalut patah pergelangan tangan beliau. 

Juga mereka dibaiki kecederaan lututnya. Dia perlu hidup tetapi kekal pada risiko jangkitan dalam tempoh beberapa minggu akan datang.

Sebagai hasil daripada serangan kejam, Surik mempunyai pelbagai kecederaan termasuk patah teruk berpecah kedua-dua tulang di pergelangan tangan kanan, dengan luka luka tercalar dari 4cm x 2cm parang. Dia mempunyai patah bersalut. Beliau juga mempunyai tendon cut dibaiki.

Beliau juga mengalami kecederaan pada kedua-dua lutut. Terdapat keretakan di kedua-dua tempurung lutut dan pakar bedah telah dikeluarkan tendon terperangkap dalam salah satu keretakan tempurung lutut. Rupa-rupanya kecederaan lutut disebabkan oleh trauma tumpul, dipukul dengan objek keras.

Pada masa ini, lengan kanan dan kakinya adalah dalam cast plaster.

Menurut kepada rakan doktor yang melawat Surik pagi ini, kecederaan serius. Beliau memuji pakar bedah di SGH untuk kerja-kerja baik mereka tetapi tidak boleh pasti sama ada Surik akan dapat menggunakan tangan kanannya seperti biasa dan berjalan biasanya dalam masa depan. 

Beliau, bagaimanapun, optimistik bahawa Surik mempunyai peluang yang baik pemulihan penuh dengan fisioterapi yang baik dan galakan.


Bonus:

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads