Rabu, 6 Mac 2013

11 di samarahan sarawak - Google Blog Search

11 di samarahan sarawak - Google Blog Search


Kadar jenayah <b>di</b> Kota <b>Samarahan</b> masih terkawal | my <b>Sarawak</b> <b>...</b>

Posted: 18 Feb 2013 04:23 PM PST

KOTA SAMARAHAN: Timbalan Pesuruhjaya Polis Negeri Datuk Law Hong Soon mengesahkan kadar jenayah di Kota Samarahan masih berada dalam keadaan terkawal.

Bagaimanapun, usaha pencegahan di bandar itu diarah dipertingkatkan bagi membanteras kegiatan jenayah kerap seperti kes curi motosikal, pecah rumah, curi dan masalah sosial daripada terus meningkat.

Justeru beliau mahu strategi dengan lebih interaksi, ceramah, penglibatan persatuan setempat dan sukarela perlu dipergiat bagi mengurangkan kadar jenayah di kawasan terbabit.

"Trend jenayah sekarang kian meningkat dan saya rasa anggota perlu tumpukan perhatian bagi mengurangkan kadaran jenayah dan saya mempunyai harapan yang tinggi atau strategi pencegahan jenayah agar diteruskan dan ditingkatkan bagi mengurangkan kadar jenayah seperti curi motosikal, curi kereta, pecah rumah dan curi.

"Ini merupakan empat kategori jenayah yang sedang meningkat dan saya percaya di bandar kadar ini boleh turun dengan kerjasama anda semua bagi ketenteraman masayarakat.

"Begitu juga halnya dengan masalah sosial di kalangan penuntut universiti lebih kepada pergaulan bebas dengan penyalahgunaan dadah," katanya ketika berucap pada Majlis Serah dan Terima Tugas ASP Mohd Ibrahim Jamaludin kepada Ketua Pegawai Daerah (KPD) Kota Samarahan yang baharu DSP Lee Chong Chern semalam.

Law turut menaruh harapan tinggi keanggotaan seramai 208 orang di IPD Kota Samarahan dapat melaksanakan segala tugas yang telah ditetapkan di bawah pimpinan Lee.

Beliau sebelum itu menyeru agar warga anggota IPD Kota Samarahan menambah ilmu ilmiah daripada aspek perundangan dan kehakiman yakni disiplin yang sentiasa diperhatikan masyarakat umum.

"Ia merupakan salah satu cabaran yang dihadapi oleh anggota untuk berurusan dengan masyarakat berpendidikan.

"Bila saya sebutkan mereka ini, mereka adalah golongan bijak yang akan memasukkan benda-benda di dalam Internet dan blog dan satu dunia yang membaca kerana sekarang ini era dunia tanpa sempadan," katanya semalam.

Pemilik motosikal juga dinasihati memberi kerjasama agar tidak meletakkan kenderaan mereka di tempat-tempat yang sunyi.

Lee sebelum ini merupakan seorang pegawai tatatertib di IPK.

Beliau merupakan anggota yang digeruni dan berpengalaman luas dalam setiap aspek pemerintahan sebelum mengambil alih tugas daripada Ibrahim yang telah menyandang tugas tersebut selama 135 hari selepas KPD IPD Kota Samarahan DSP Allahyarham Abdul Rahman Rahmat meninggal dunia baru-baru ini.

KPD BAHARU: Ibrahim (kanan) bertukar perjanjian serah tugas dengan Lee (kiri) sambil disaksikan Law di pejabatnya di Kota Samarahan semalam.

KPD BAHARU: Ibrahim (kanan) bertukar perjanjian serah tugas dengan Lee (kiri) sambil disaksikan Law di pejabatnya di Kota Samarahan semalam.

Category: Berita Tempatan, Sarawak

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads