Khamis, 28 Februari 2013

11 di bau sarawak - Google Blog Search

11 di bau sarawak - Google Blog Search


Gua Angin <b>di Bau</b> ditutup untuk sementara waktu akibat banjir <b>...</b>

Posted: 19 Feb 2013 06:13 AM PST

KUCHING: Sarawak Forestry Corporation (SFC) mengumumkan bahawa Gua Angin di Bau ditutup untuk sementara waktu akibat banjir.

Pihak perbadanan akan mengumumkan pembukaan semula gua tersebut kelak dan orang awam dinasihati menghubungi pihak perbadanan sebelum mengunjungi gua tersebut bagi mengelakkan kekecewaan.
Di samping itu Taman Negara Loagan Bunut dan jalan menuju ke Taman Negara Niah juga ditutup buat sementara waktu bagi menjalankan kerja-kerja penyelenggaraan.

Untuk maklumat lanjut mengenai perkara di atas, sila hubungi SFC di talian 082-629340.
Read more: http://www.theborneopost.com/2013/02/19/gua-angin-ditutup-akibat-banjir/#ixzz2LM1PDJgD

11 di betong sarawak - Google Blog Search

11 di betong sarawak - Google Blog Search


Sambutan Maulidur Rasul Peringkat Negeri <b>Sarawak di Betong</b>, 23 <b>...</b>

Posted: 16 Jan 2013 04:01 PM PST

BETONG: Sambutan Maulidur Rasul Peringkat Negeri Sarawak yang akan diadakan di Betong pada 23 dan 24 Januari ini melibatkan penyertaan daripada kontinjen dari seluruh negeri Sarawak.

Di samping itu pelbagai aktiviti diadakan bagi memeriahkan sambutan perayaan umat Islam dan acara rasmi kerajaan negeri yang dianjurkan pada setiap tahun.

Menurut Yang Dipertua Majlis Islam Sarawak Datu Putit Matzen, sambutan Maulidur Rasul adalah bagi memperingati kembali peristiwa kelahiran Nabi Muhammad SAW sebagai 'uswah hasanah' iaitu contoh teladan bagi semua umat Islam.

Pada masa yang sama menyampaikan ajaran Islam untuk dihayati dan dicontohi umat Islam masa kini melalui kajian dan penelitian sejarah perjuangan baginda.

"Selain itu ia juga bagi menyemarakkan kasih sayang umat Islam terhadap insan mulia ini sebagai landasan untuk memperkukuhkan perpaduan serta mengeratkan ukhuwah dalam kalangan umat Islam di negeri ini," katanya.

Beliau berkata demikian semasa sidang media mesyuarat akhir jawatankuasa pengelola di Kompleks Pejabat Kerajaan Negeri di sini semalam.

"Yang di-Pertua Negeri Tun Datuk Patinggi Abang Muhammad Salahuddin serta isteri, Toh Puan Datuk Patinggi Norkiah dan Ketua Menteri Pehin Sri Abdul Taib Mahmud serta isteri, Puan Sri Ragad Kurdi Taib dijangka akan menghadiri program yang bermula pada 23 Januari ini.

"Program yang akan dimulakan dengan Majlis Ceramah Agama dan Zikir Maulud bertempat di Masjid Jamek Betong akan berlangsung pada jam 5.45 petang.

"Majlis perhimpunan dan perarakan Maulidur Rasul akan dijalankan pada sebelah pagi iaitu bermula jam 8.00 pagi.

"Yang di-Pertua Negeri Tun Datuk Patinggi Abang Muhammad Salahuddin serta isteri, Toh Puan Datuk Patinggi Norkiah akan mengetuai perarakan yang bermula dari Kompleks Sukan Betong dan berakhir di Dewan Tan Sri Datuk Amar Stephen Kalong Ningkan sejauh 5.7 kilometer," jelasnya.

Tambahnya, sehingga kini sebanyak 100 kontinjen telah mengesahkan penyertaan terdiri daripada pelbagai agensi di Betong dan bahagian lain di negeri ini.

"Sebanyak 100 kontinjen akan terlibat dalam perarakan ini dan penyertaan melebihi 3,000 peserta yang bakal menyertai perhimpunan dan perarakan tersebut.

"Turut disenaraikan lapan kategori yang akan dinilai dalam perarakan itu nanti iaitu kategori A (jabatan/agensi kerajaan dan badan berkanun), kategori B (firma swasta/syarikat/institusi kewangan) kategori C (masjid/surau), kategori D (persatuan/kelab/pertubuhan) kategori E (institusi pengajian tinggi/pusat kemahiran/sekolah menengah), kategori F (sekolah kebangsaan dan kategori G (kumpulan hadrah).

"Tambah menarik, pelbagai hadiah menarik berdasarkan kategori akan diberikan kepada kontinjen terbaik yang akan dinilai semasa perarakan nanti," ujarnya.

Jelasnya, pelbagai aktiviti sampingan akan diadakan seperti ceramah, pertandingan membaca ayat-ayat lazim, pertandingan futsal dan sebagainya.

Justeru, beliau turut menyeru orang ramai terutama penduduk di sekitar Betong sama-sama hadir bagi memeriahkan sambutan Maulidur Rasul nanti.

Turut hadir dalam mesyuarat itu ialah Residen Bahagian Betong Datu Romie Sigan Daniel, Pengarah Jabatan Agama Islam Sarawak Abang Shamsuddin Abang Seruji dan Ketua Polis Daerah Betong DSP Wan Zaizodin Wan Jaafar.

Category: Berita Tempatan, Sarawak

I Am a Lover Not a Fighter: Banjir <b>di</b> Pais, <b>Betong</b>, <b>Sarawak</b>

Posted: 19 Nov 2012 08:14 AM PST

On the way balik ke Kampung Serdeng dari Kuching pada 12.11.2012 hari tu, saya dan bapak, abang serta adik lelaki saya telah tersekat kat kawasan Pais, Daerah Betong sebab banjir! 4 jam barulah air surut sikit. Syukur Alhamdulillah, dapatlah lalu kawasan tersebut. Kami stuck kat situ pada jam 1 tengah hari, tunggu dan tunggu sampai jam 5 petang! Sabar jela. So, nak share gambar-gambar sikit. :)





11 di serian sarawak - Google Blog Search

11 di serian sarawak - Google Blog Search


Sistem Kalendar DuniaFutsal Mudahkan Penganjur Kejohanan <b>...</b>

Posted: 08 Feb 2013 01:23 AM PST

DuniaFutsal bukan sahaja bertindak sebagai media yang membuat liputan terhadap sukan dan aktiviti futsal di Malaysia. DuniaFutsal juga turut menjadi medium atau saluran untuk penganjur-penganjur kejohanan futsal bagi memberi hebahan terhadap kejohanan mereka.

Di Malaysia, kejohanan futsal sentiasa diadakan pada hujung minggu. Pada bulan Disember dan Januari lalu sahaja, banyak kejohanan diadakan diseluruh negara sekaligus memberi lebih banyak peluang kepada pasukan dan pemain untuk menunjukkan bakat.

Berikut merupakan kejohanan futsal yang telah diadakan pada bulan Disember 2012:

2.12.2012 – Kejohanan Futsal Terbuka Hurricane Selayang di Pusat Futsal Selayang,Selangor.
12.12.2012 – Futsal Terbuka Piala FBSB 2012 di Stadium Tertutup Miri, Sarawak.
14-15.12.2012 – Kejohanan Futsal Piala Kopi Sukan di WNS Futsal Centre Alor Star, Kedah.
15.12.2012 – Sport Planet Senawang Futsal Challenge, Negeri Sembilan.
22.12.2012 – Piala Azmin Ali di Spot Planet Ampang, Selangor.
23.12.2012 – Binary Futsal Youth Challenge 2012 Sunway Sports Planet, Selangor. 29.12.2012 – Kejohanan Futsal MAYC di Kuala Terengganu.
30.12.2012 – Kejohanan Futsal Terbuka Orbit De Futsal Seagmabut, Kuala Lumpur. 31.12.2012 – Kejohanan Teruka Endurance 1 Malaysia, Padang Futsal BAtu 6 Tanjung Karang, Selangor.

4 tempat yang mengadakan kejohanan futsal di sekitar Selangor sementara masing-masing 1 tempat  mengadakan kejohanan futsal di sekitar Sarawak, Kedah, Negeri Sembilan, Terengganu dan Kuala Lumpur.

Ini pula antara kejohanan futsal yang diadakan pada bulan Januari 2013:

4-5.01.2013 – Karnival Futsal Terbuka Lelaki/Wanita Majlis Belia Negeri Terengganu.
13.01.2013 – Tournement VIP Futsal Terbuka Rawang di Selangor.
19.01.2013 – SP Cup 2013,Sports Planet Subang Grand di Selangor.
20.01.2013 – Kejohanan Futsal MN Tour,Ferro Futsal Subang di Selangor.
24-27.01.2013 – Figos Futsal Carnival Sarawak 2013 di Sarawak.
26-27.01.2013 – Kejuaraan Liga Futsal Serian,Stadium Tertutup Serian di Sarawak. 26.01.2013 – Futsal Terbuka Dungun, X-Zone Futsal di Terengganu.
26.012013 – SJOB Charity Futsal Viva Palestina Malaysia Sports Planet Subang di Selangor.
27.01.2013 – Gempita Cup Tour 2013,Sports Planet Senawang di Negeri Sembilan. 27.01.2013 – Kejohanan Futsal Terbuka Orbit DE Futsal Segambut di Kuala Lumpur. 27.01.2013 – Vrox Super Sunday for GAZA,Bangi di Selangor.
27.01.2013 -YOugen Open Futsal Safira Sports Planet Seberang Jaya di Pulau Pinang.

5 tempat yang mengadakan kejohanan futsal di sekitar Selangor. 2 tempat yang mengadakan kejohanan futsal di sekitar Terengganu. 2 tempat yang mengadakan kejohanan futsal di sekitar Sarawak. 1 tempat yang mengadakan kejohanan futsal di sekitar Negeri Sembilan. 1 tempat yang mengadakan kejohanan futsal di sekitar Pulau Pinang. 1 tempat yang mengadakan kejohanan futsal di sekitar Kuala Lumpur.

Apa yang kami cuba tekankan disini ialah, jika anda mempunyai permasalahan dalam mempromosikan kejohanan futsal yang anda anjurkan, kini ada penyelesaiannya menerusi sistem kalendar futsal  yang kami perkenalkan. Lebih penting, ianya percuma! Jadi apa tunggu lagi, layarilah sistem kalendar kejohanan kami di http://duniafutsal.my/calendar/
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

11 di sarikei sarawak - Google Blog Search

11 di sarikei sarawak - Google Blog Search


Kes pecah rumah tertinggi <b>di Sarikei</b> | my <b>Sarawak</b> - News coverage <b>...</b>

Posted: 18 Oct 2012 03:48 PM PDT

SERAH TUGAS: Kelihatan Nik (kanan) melakukan penyerahan
tugas secara rasmi kepada Ahamad (kiri) sambil disaksikan oleh
Poniman (tengah).

SARIKEI: Kes pecah rumah mencatat jumlah tertinggi daripada keseluruhan kadar indeks jenayah yang dicatat Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Sarikei bagi tempoh Januari hingga pertengahan Oktober ini.

Ini terutamanya apabila ia dibandingkan dengan dua jenis kes yang biasa berlaku iaitu kes melibatkan curi kereta dan motosikal, kata Ketua Polis Daerah (KPD) Sarikei DSP Poniman Margiman.

Katanya kes pecah rumah yang membabitkan rumah sewa adalah paling banyak berlaku.

Sehubungan itu beliau mahu orang ramai yang mempunyai maklumat atau menjadi saksi kejadian agar membuat laporan segera kerana tindakan serupa mampu memberi peluang kepada polis mengambil tindakan segera, terutama dalam membanteras dan mengatasi jenayah tersebut.

"Kadar indeks jenayah yang berlaku pada tahun ini telah menunjukkan penurunan sebanyak 13.75 peratus daripada tahun lepas bagi tempoh yang sama.

"Pada 2011, sebanyak 269 kes jenayah kami terima manakala bagi tahun ini pula kes yang kami terima ialah 232 kes dan daripada jumlah tersebut ia telah menunjukkan penurunan sebanyak 37 kes berbanding tahun lepas.

"Walaupun kes-kes jenayah masih ada berlaku di daerah ini, tetapi keadaannya masih terkawal dan selamat," kata Poniman.

Beliau berkata demikian sewaktu penyerahan tugas melibatkan Pemangku Ketua Bahagian Pengurusan dan Pentadbiran IPD Sarikei Inspektor Nik Mohd Nazri kepada Ketua Bahagian Pengurusan dan Pentadbiran IPD Sarikei yang baharu ASP Ahamad Fauzi Sabri, semalam.

Kekosongan jawatan tersebut telah berlaku apabila pemegang jawatan berkenaan iaitu ASP Willie Kikih telah dinaikkan pangkat dan berpindah ke Kuching.

Manakala bagi Ketua Bahagian Pengurusan dan Pentadbiran IPD Sarikei yang baharu pula, ASP Ahmad Fauzi beliau telah berpindah dari IPD Miri ke IPD Sarikei.

Dalam ucapan alu-aluannya pada majlis tersebut, Poniman menyeru semua anggota Polis Diraja Malaysia (PDRM) agar terus memberikan komitmen terhadap tugas yang telah diamanahkan.

"Dalam pihak kita menggiatkan aktiviti Komuniti Policing yang berobjektif merapatkan lagi hubungan pihak polis dengan masyarakat, kita telah menyediakan pelbagai program untuk aktiviti ini.

"Salah satunya pada Ahad ini (21 Oktober) kita bersama dengan sebuah pertubuhan bukan kerajaan (NGO) iaitu Persatuan Chan Chuan akan menganjurkan kempen derma darah dan aktiviti pemeriksaan kesihatan.

"Sehubungan itu, kita menyeru kepada masyarakat dan anggota PDRM khasnya, agar turun beramai-ramai pada program ini nanti kerana ia adalah satu daripada tanggungjawab sosial," ujarnya.

Kata Poniman lagi, program ini akan diadakan di Dewan Suarah Sarikei bermula jam 8 pagi hingga 12 tengah hari pada hari tersebut.

Category: Berita Tempatan, Sarawak

11 di padawan sarawak - Google Blog Search

11 di padawan sarawak - Google Blog Search


MPP hadapi masalah pembuangan sampah haram | my <b>Sarawak</b> <b>...</b>

Posted: 27 Feb 2013 01:32 PM PST

Lebih 20 tapak pembuangan dikenal pasti kebanyakan di estet perumahan, tempat terpencil

TIDAK BERTANGGUNGJAWAB: (dari kanan) Segar, Ting, Lo dan Sarius melihat longgokan sampah yang dibuang oleh pihak tidak bertanggungjawab di tepi Jalan Sungai Tapang/Jalan Lapangan Terbang Lama.

TIDAK BERTANGGUNGJAWAB: (dari kanan) Segar, Ting, Lo dan Sarius melihat longgokan sampah yang dibuang oleh pihak tidak bertanggungjawab di tepi Jalan Sungai Tapang/Jalan Lapangan Terbang Lama.

KUCHING: Pembuangan sampah haram menjadi masalah serius di kawasan seliaan Majlis Perbandaran Padawan (MPP), dengan kini lebih 20 tapak pembuangan dikenal pasti yang kebanyakannya di estet perumahan dan tempat terpencil.

Pengerusinya Lo Khere Chiang berkata keadaan yang semakin berleluasa itu bukan sahaja mencemari persekitaran tetapi turut membazirkan dana majlis bagi membiayai kerja pembersihan.

"Antara kawasan tapak yang dikenal pasti ialah di Desa Wira, RPR Batu Kawa, Stakan, Padawan, Jalan Stephen Yong, Matang Jaya, Malihah, Jalan Batu Kawa-Matang, Sungai Moyan dan banyak lagi.

"Misalnya bagi Desa Wira sahaja, dalam setiap dua atau tiga tahun MPP telah membelanjakan RM60,000 untuk kerja pembersihan," katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang media selepas mengadakan lawatan ke tapak pembuangan sampah haram di Jalan Sungai Tapang/Jalan Lapangan Terbang Lama di sini, semalam.

Turut hadir ialah Ketua Pegawai Eksekutif Trienekens Ting Ching Zung, Pengurus Bahagian Logistik dan Perkhidmatan Trienekens Sarius Lee dan Pegawai Kesihatan Awam MPP Segar Kallang.

Menurut Lo, adalah sukar bagi MPP mengesan pihak atau individu yang terlibat dalam kegiatan tersebut namun mengakui ada yang sanggup membayar lori bagi mengangkut sampah untuk dibuang ke tapak pembuangan haram.

Justeru, beliau menasihati penduduk khususnya di estet perumahan agar bekerjasama dengan majlis dengan mengamalkan penjagaan kebersihan alam sekitar dengan tidak membuang sampah merata-rata.

"Jika kuantiti sampah terlalu banyak, mereka dialu-alukan menghubungi MPP atau Trienekens bagi mendapatkan nasihat atau perkhidmatan untuk membuang sampah tersebut dengan baik," katanya.

Dalam pada itu, Lo turut menyarankan penduduk khususnya yang hendak membuang sampah terkumpul agar menyewa kontena sampah daripada Trienekens.

Jelas beliau, inisiatif tersebut amat membantu dalam mengelakkan berlakunya pembuangan sampah haram terutama di estet perumahan.

"Ini galakan yang kita berikan kepada orang ramai kerana sewa kontena juga berpatutan iaitu RM220," katanya.

Berhubung pembuangan sampah haram di Jalan Sungai Tapang/Jalan Lapangan Terbang Lama, Lo berkata MPP dan Trienekens berbincang bagi usaha membersihkan tapak tersebut.

Katanya kerja pembersihan itu dianggarkan menelan kos RM8,000 dan ia akan dibiayai menggunakan hasil kutipan cukai MPP.

"Ini amat membazir duit masyarakat tetapi kami perlu membersihkannya kerana keadaan ini mencemari persekitaran dan boleh menjejaskan kesihatan awam.

"Selepas pembersihan, kami akan memasang penghadang jalan agar kenderaan khususnya lori tidak dapat lagi memasuki kawasan berkenaan bagi membuang sampah," katanya.

Bagaimanapun, Lo menjelaskan MPP hanya melakukan kerja pembersihan bagi tapak pembuangan sampah haram yang melibatkan tanah kerajaan dan bukannya swasta.

Pembuangan sampah secara haram adalah satu kesalahan di bawah Ordinan Lembaga Sumber Alam Sekitar dan boleh dikenakan denda maksimum RM20,000 di bawah Seksyen 30 (1) (a) & (b).

Untuk melaporkan sebarang kegiatan pembuangan sampah haram, sila hubungi MPP di talian 082-615566 atau Trienekens di 082-612300.

Category: Berita Tempatan, Sarawak

Rabu, 27 Februari 2013

11 di bau sarawak - Google Blog Search

11 di bau sarawak - Google Blog Search


Pindahkan tapak pelupusan sampah | my <b>Sarawak</b> - News coverage <b>...</b>

Posted: 22 Feb 2013 05:21 PM PST

MIRI: "Kami tidak mahu digelar sebagai penduduk sampah," keluh Sabak Isa tentang projek pelupusan sampah di Bekenu, di sini.

Menemui pemberita di sini semalam, Sabak, 65, meminta kerajaan segera memind­ahkan tapak pelupusan itu ke lokasi lain agar masalah bau dan pencemaran sungai dapat diatasi.

Berasal dari Kampung Keluru Jaya Sibuti, Sabak mendakwa masalah berk­enaan semakin serius sejak lima tahun lalu setelah long­gokan sampah harian dika­takan tidak diuruskan dengan sempurna.

"Setiap kali hujan lebat, air sampah ini mengalir ke sungai dan membawa bersama bau busuk," katanya sambil memberitahu bahawa sungai berbau busuk seperti Sungai Kejapil, Buaya, Keluru dan Maritam.

Sabak tidak mahu pence­maran bau dari projek itu akan memberi imej negatif terhadap cara hidup mereka di mata masyarakat lain, kerana mendiami kawasan berdeka­tan sampah sarap.

Beliau memberitahu, kam­pung paling terjejas ialah Kampung Subak yang terletak berhampiran pusat berkenaan termasuk beberapa kampung lain seperti Kampung Keluru Jaya, Satap, Keluru Tengah, Kejapil, Sepurau, Opak dan Beraya.

"Harapan kami agar kera­jaan akan meneliti permasala­han dan mengambil tindakan segera mengatasi masalah terbabit," jelasnya.

Masalah itu katanya, turut mendapat perhatian wakil-wakil rakyat serta Datuk Bandar Miri Lawrence Lai yang hadir menemui pen­duduk dan mengunjungi pusat berkenaan.

Menurutnya, aduan juga telah dikemukakan kepada Jabatan Perdana Menteri (JPM) pada Januari lalu.

Dalam pada itu, pusat berk­enaan yang beroperasi sejak 2003 menguruskan sampah dari kawasan di bawah tad­biran Majlis Bandaraya Miri (MBM), Majlis Daerah Subis (MDS) dan Bakong dengan purata sampah sebanyak 75 tan metrik sehari.

Kerajaan telah membina sebuah sel pelupusan sanitari yang baharu di tapak pelupu­san sisa pepejal di Kampung Subak, Bekenu bernilai RM24 juta dan siap pada penghujung Disember lalu untuk menam­pung tiga sel pelupusan yang hampir penuh.

Pembinaan sel keempat itu mampu menampung bilangan sampah sebanyak 200 tan metrik sehari dalam tempoh lima tahun.

Ia memiliki teknologi efis­ien seperti aplikasi sel pelu­pusan sanitari, kemudahan pengumpulan larut resapan atau air sampah (leachate) dan loji rawatan air sampah.

Teknologi ini diharap da­pat mengatasi masalah yang dihadapi oleh penduduk di Kampung Subak dan kawasan sekitarnya yang sebelum ini mengadu bau busuk, lalat, air sampah yang masuk ke Sungai Nibong serta tumpahan air sampah di kawasan kampung mereka.

Category: Berita Tempatan, Sarawak

11 di lawas sarawak - Google Blog Search

11 di lawas sarawak - Google Blog Search


rempeyek bahulu: MAJLIS MAULIDUR RASUL <b>DI LAWAS SARAWAK</b>

Posted: 14 Feb 2013 01:25 AM PST

sempena kelahiran nabi junjungan muhammad s.a.w lawas ada mengadakan perarakan keliling lawas am nya.....
majlis start awal pagi jam 6
tapi semangat maw berarak tu
menghadirkan sang mentari
(ramli m.s sila ambik ni buat lirik lagu)
para para dato dato yang mengetuai majlis ni
mereka duduk di  barisan hadapan
guwe yang terkena kejutan budaya
betapa sakai nya guwe bila melihat sepanduk tu tidak perlu di angkat lagi
just cuma letak roda di kaki
dan para peserta akan menyorong sepanduk tersebut
(agak2 berapa lama sudah guwe x pernah ikut perarakan yer....seingat guwe dulu2 berarak hujung kain tu diikat dengan kayu,then ada orang pegang kiri kanan kayu tersebut)
guwe ikut mana2 parti jer
pakaian mereka jugak seragam
ramai yang menyambut kelahiran nabi muhammad saw
barisan ini adalah sangat panjang
errrrr tetiba................

11 di betong sarawak - Google Blog Search

11 di betong sarawak - Google Blog Search


Penjurai Apaienduq: SDNU/SPA Outreach Program <b>di Betong</b> (Part 7)

Posted: 19 Feb 2013 11:31 PM PST

Tu berita SDNU/SPA Outreach Program ti ke7, di atur ba menua Betong kena 16/12/2012. Pengawa tu mujur di atur begulai enggau raban SIDS pampang Betong ti betuai ka Pn. Rosline Ginjah ba Dewan Panglima Rentap.
SDNU ngenatai ka terima kasih ngagai YB Dato Sri Douglas Uggah Menteri Alam Sekitar Malaysia ti minta SDNU ngatur pengawa nya awak ka meri nembiak pesisir ba pelilih Betong rejista online. Terima kasih mega ngagai Dr. Richard Rapu ti nyadi Political Secretary Menteri Alam Sekitar Malaysia, ti udah mantu raban SDNU mutar ka sekeda penekul enggau penanggul maya Outreach Program nya.

Pengawa pagi nya mega di bantu bala pegawai/kakitangan ari Opis Parti, PBB pampang Betong.

SDNU/SPA Outreach Program pagi nya di penyadi En. James Agat Digat pengari YB Dato Sri Douglas Ugah. Enda kurang ari 700 nembiak ti datai ari pelilih Betong, Lubok Antu enggau Engkilili ti nyangkaum semua raban bansa Iban, China enggau Melayu.

 En. Mohd Saiful Sungkih seduai En. James Agat Digat di apit pengari SDNU enggau Pengerusi SIDS Betong Pn. Rosline Ginjah

 En. James Agat Digat pengari YB Dato Sri Douglas Ugah ngenatai ka jaku sereta bejadi program pagi nya
  Pegawai SPA benung meri penerang/taklimat kerjaya
 Bala kaban SIDS Betong Pn. Rosline Ginjah mantu ngerista penatai bala nembiak
 Berita ayan ba Utusan Borneo kena 18/12/2013
 Berita ayan ba Utusan Borneo kena 19/12/2012

cda4800

11 di saratok sarawak - Google Blog Search

11 di saratok sarawak - Google Blog Search


Mawan turut kemukakan calon wanita <b>di Saratok</b> | my <b>Sarawak</b> <b>...</b>

Posted: 22 Feb 2013 05:11 PM PST

KUCHING: Presiden Parti Demokratik Progresif Sarawak (SPDP) Tan Sri William Mawan Ikom mengesahkan ada mengemukakan beberapa nama termasuk wanita untuk bertanding atas tiket Barisan Nasional (BN) di kerusi Parlimen Saratok.

Menurutnya senarai yang dikemukakannya sejak sekian lama, mengandungi beberapa nama bagi kerusi-kerusi SPDP adalah untuk membolehkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak membuat pilihan.

"Kita mengemukakan beberapa nama untuk meluaskan pilihan Perdana Menteri. Kita beri pilihan beberapa nama untuk membolehkan beliau membuat keputusan," katanya selepas menghadiri sesi perjumpaan pemimpin BN Negeri dengan Najib di sini, semalam.

Mawan yang juga Menteri Pembangunan Sosial berkata beliau turut memasukkan wanita dalam pilihan untuk Saratok berpandukan permintaan pemimpin akar umbi BN di kawasan tersebut.

"Itu permintaan orang di situ, pucuk pimpinan BN mempunyai penilaian sendiri dalam menentukan siapa calon paling layak bertanding," ujarnya.

Beliau menegaskan apa jua keputusan pucuk pimpinan BN kelak, persoalan peribadi wajar diketepikan demi memastikan kemenangan calon BN yang dipilih Perdana Menteri.

"Pada akhirnya yang penting ialah orang itu (calon) dapat bekerja untuk rakyat," katanya.

Kelmarin, beberapa pemimpin BN dari kawasan Parlimen Saratok mencadangkan agar calon wanita dicalonkan untuk kerusi itu pada Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU13).

Mereka dalam kenyataan akhbar berkata keputusan itu dibuat untuk membuka peluang kepada calon wanita yang lebih berpengalaman dan berkelayakan membuktikan kredibiliti mereka sebagai pemimpin terbaik.

"Demi menyahut seruan Perdana Menteri (Datuk Seri Najib Tun Razak) dan Ketua Menteri (Pehin Sri Abdul Taib Mahmud) untuk memastikan kejayaan BN di Sarawak, kami mewakili ahli BN di kawasan Parlimen Saratok telah berpakat dan sebulat suara mencadangkan agar calon yang bakal ditampilkan Perdana Menteri untuk Parlimen Saratok kali ini adalah daripada kalangan wanita.

"Merujuk kepada laporan akhbar baru-baru ini, Ketua Menteri dan Ahli Parlimen Batang Sadong Nancy Shukri amat menggalakkan penyertaan wanita yang masih muda dan berpendidikan untuk menyumbang ilmu pengetahuan mereka menerajui pucuk kepimpinan parti agar wanita tidak terus ketinggalan," kata mereka.

Kenyataan akhbar berkenaan ditandatangani  Nasir Manap (Parti Pesaka Bumiputera Bersatu-PBB), Hossin Sulaiman dan Ahli Majlis Lim Kieng Huat (Parti Demokratik Progresif Sarawak) dan Ahli Majlis Roland Angking (Parti Rakyat Sarawak), Lau Pun Hui dan Wee Lee Gua (Parti Rakyat Bersatu Sarawak).

Menurut mereka lagi, ketika ini rakyat amat memerlukan pemimpin yang lebih aktif, berpendidikan tinggi, berdaya maju serta mampu membawa perubahan besar kepada Parlimen Saratok seterusnya memastikan pembangunan pesat Sarawak dapat direalisasikan demi kepentingan rakyat.

Pelantikan wanita sebagai wakil rakyat pastinya memberi impak positif kepada parti dan memastikan kejayaan BN pada PRU13 akan datang, tambah kenyataan akhbar itu.

"Kami benar-benar percaya dan yakin dengan kewibawaan serta kemampuan calon wanita menerajui BN di kawasan Parlimen Saratok yang seterusnya membawa kepada kejayaan parti.

"Kami amat berharap keputusan bakal ditetapkan kekal mengambil kira kepentingan rakyat di Saratok," ujar mereka.

Category: Berita Tempatan, Sarawak

11 di lubok antu sarawak - Google Blog Search

11 di lubok antu sarawak - Google Blog Search


Jangan berjinak-jinak dengan SWP, gesa Nyalau | my <b>Sarawak</b> <b>...</b>

Posted: 11 Feb 2013 04:01 PM PST

MRP: Nyalau (tengah) menyampaikan geran MRP kepada Guru Besar Sebangki Arifahamalina @ Adeline Abdullah sambil disaksi Mussen (tiga kanan) dan Dr Rayong (empat kiri) di Lubok Antu.

MRP: Nyalau (tengah) menyampaikan geran MRP kepada Guru Besar Sebangki Arifahamalina @ Adeline Abdullah sambil disaksi Mussen (tiga kanan) dan Dr Rayong (empat kiri) di Lubok Antu.

LUBOK ANTU: Ahli Parlimen Lubok Antu William Nyalau Badak mengingatkan rakyat di Lubok Antu terutama tuai-tuai rumah agar jangan berjinak-jinak dengan Parti Pekerja Sarawak (SWP) menjelang Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU13) yang diadakan tidak lama lagi.

"Saya mengingatkan kepada rakyat di sini agar jangan cuba hendak menghampiri SWP kerana ia sebuah parti yang tidak mampu membela nasib rakyat kerana perjuangan mereka untuk kepentingan peribadi keluarga Sng sahaja," katanya pada Majlis Perasmian Program Rakan Alam Sekitar (RAS) Peringkat Parlimen Lubok Antu, di Rumah Jubang, Sebangki Panjai, Lubok Antu, di sini.

Pada majlis itu, Nyalau mengumumkan peruntukan sejumlah RM10,000 kepada Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) Sebangki dan RM5,000 kepada Biro Wanitanya.

Di samping itu, Nyalayu turut menyampaikan peruntukan projek kecil luar bandar (MRP) dan empat Komputer Riba 1Malaysia (KR1M) kepada empat sekolah rendah di daerah Lubok Antu.

Seramai 5,000 penduduk daripada 62 rumah panjang Parlimen Lubok Antu hadir pada majlis itu.

Selain itu, Nyalau juga mahu rakyat tahu bahawa BN akan terus menunaikan janji kepada rakyat sekiranya berjaya memegang kembali tampuk pemerintahan kerajaan pada PRU13 nanti.

"Saya mengajak semua lapisan rakyat untuk bersatu menyokong kerajaan agar permintaan mereka ditunaikan untuk penggal seterusnya," katanya.

Turut hadir Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Engkilili Dr Johnnical Rayong Ngipa, ADUN Batang Ai Malcom Mussen Lamoh, Penolong Kontroler Kualiti Alam Sekitar (NREB) Sarawak Jiram Sidu, Pegawai Daerah Lubok Antu Jack Aman dan Pegawai Penerangan JASA Parlimen Lubok Antu Geoffery Baja Ricky Maba dan ketua-ketua masyarakat sekitar Lubok Antu.

Category: Berita Tempatan, Sarawak

Selasa, 26 Februari 2013

11 di serian sarawak - Google Blog Search

11 di serian sarawak - Google Blog Search


sambutan maulidur rasul 2013 peringkat daerah <b>serian</b> - sk tebedu

Posted: 07 Feb 2013 06:14 PM PST

JUARA 2 TAHUN PERARAKAN SAMBUTAN MAULIDUR RASUL 2013 26 Januari 2013/ 1434H ( Sabtu ) seramai 35 orang peserta muslim antaranya murid-murid, guru-guru dan staf sokongan SK Tebedu telah menyertai perarakan sempena sambutan Maulidur Rasul yang bertempat di Stadium Mini Serian, Sarawak. Bermula nya program pada pukul 7.30 Pagi dan Semua peserta yang mengambil bahagian berkumpul di dalam perkarangan stadium Mini Serian. Sebanyak 40 penyertaan antaranya agensi-agensi kerajaan dan NGO-NGO yang terlibat.

Wanita terkejut jumpa bom tangan dalam kedai pakaian - my <b>Sarawak</b>

Posted: 26 Feb 2013 02:02 PM PST

SERIAN: Seorang pemilik sebuah kedai pakaian terpakai terkejut apabila menemui sebiji objek dipercayai bom tangan di kedainya di sini, petang semalam.

Wanita tersebut yang ber-usia 43 tahun semasa insiden tersebut dikatakan sedang mengilat kasut di kedainya sebelum terjumpa bom tersebut di dalam sebuah bakul sekitar jam 4 petang.

Risau terjadi perkara yang tidak diingini, wanita tersebut segera menghubungi pihak polis untuk memaklumkan mengenai penemuan tersebut.

Bertindak atas laporan, sepasukan polis dari Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Serian bergegas ke kedai mangsa yang terletak di pekan Serian.

Ketua Polis Daerah Serian DSP Mohamad Jamali Umi semasa dihubungi mengesah-kan kejadian tersebut.

"Kes ini masih disiasat dan kita masih menunggu laporan pakar bom sama ada bom jenis 'hand grenade' itu masih aktif atau tidak," katanya.

Category: Berita Tempatan, Sarawak

11 di sri aman sarawak - Google Blog Search

11 di sri aman sarawak - Google Blog Search


Lebih RM400j untuk laksana pembangunan <b>di Sri Aman</b> - my <b>Sarawak</b>

Posted: 21 Feb 2013 01:24 PM PST

SRI AMAN: Ketua Menteri Pehin Sri Abdul Taib Mahmud menjelaskan bahawa kerajaan pusat sudah memperuntukkan lebih RM400 juta untuk pelaksanaan beberapa pembangunan mega di Sri Aman dalam tempoh tiga tahun sebelum ini.

Sehubungan itu beliau menyeru rakyat di Sri Aman agar terus memberi sokongan padu kepada kerajaan Barisan Nasional (BN) untuk memastikan Sri Aman terus maju pada masa akan datang.

"Untuk memastikan Sri Aman terus membangun sokongan kepada calon BN yang bertanding di Parlimen Sri Aman pada Pilihan Raya Umum Ke-13 nanti adalah penting," katanya.

Taib berkata demikian ketika berucap pada Majlis Pemimpin Bersama Rakyat di Padang Lama Kementerian Pembangunan Sosial dan Urbanisasi Sri Aman, semalam.

Majlis itu dirasmikan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak.

Antara projek mega yang sudah dan sedang dilaksanakan di Sri Aman ialah Hospital Sri Aman yang bernilai lebih RM200 juta, naik taraf Loji Rawatan Air Bayai (RM43 juta) dan Projek Bekalan Elektrik Luar Bandar (RM160 juta).

Sementara itu menurut Taib untuk merancakkan lagi pembangunan di Sri Aman, beberapa batang jalan raya ke luar bandar sekitar Sri Aman perlu dibina bagi memajukan tanaman ladang kelapa sawit secara komersil.

"Saya sedar kerajaan sudah melaksanakan industri tanaman padi secara komersil tetapi ia kurang mendapat keuntungan berbanding dengan tanaman lain seperti kelapa sawit," katanya.

Turut hadir pada majlis itu isteri Najib iaitu Datin Seri Rosmah Mansor, isteri Taib Puan Sri Ragad Kurdi Taib, Timbalan Ketua Menteri Datuk Patinggi Tan Sri Alfred Jabu Numpang, Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah Datuk Seri Shafie Apdal, Ahli Parlimen Sri Aman Masir Kujat dan menteri –menteri kabinet Sarawak.

Category: Berita Tempatan, Sarawak

11 di miri sarawak - Google Blog Search

11 di miri sarawak - Google Blog Search


RAKYAT MARHAEN: Anwar Ibrahim berpeluh <b>di Sarawak</b>

Posted: 11 Feb 2013 06:16 PM PST

Tatkala Najib mencatat sejarah buruk dalam kariernya sebagai Perdana Menteri apabila ditolak secara terang-terang oleh rakyat Pulau Pinang semasa konsert PSY, Anwar pula terus mencipta kegemilangan peribadi di Sarawak apabila kunjungan beliau di sana dalam siri Jelajah Merdeka Rakyat mendapat sambutan rakyat dari segenap lapisan masyarakat.

Kedatangan beliau di Beluru, Bakong disambut ribuan penyokong dengan pelbagai sepanduk. Antara rintihan yang paling memilukan adalah sepanduk 'Majukan Baram' yang mana jelas sekali menunjukkan masyarakat Baram tertindas sehingga sekarang. Kemajuan jauh panggang dari api. Ini kalilah!!!!

Disambut meriah sebaik tiba di lapangan terbang Miri, Sarawak tengah hari semalam.
Waterfront Commercial Centre, Miri


Sambutan Tahun Baru Cina diteruskan Anwar ke Sarawak pada hari ini. Program dimulakan dengan ceramah Anwar 'Solusi Baram' di Beluru Bazaar, Beluru, Bakong.

7.00 malam tadi Anwar bersama pemimpin Pakatan Rakyat meneruskan program Makan Malam Gong Xi Fa Cai di Restoran Cina Mega Hotel, Miri. Acara diakhiri dengan Ceramah Perdana Gong Xi Fa Cai di Waterfront Commercial Centre, Miri bermula jam 8.00 malam.

Selain Anwar, penceramah dibarisi, Pengerusi KEADILAN Sarawak, Baru Bian, Ali Biju, See Chee How dan Dr Michael Teo Yu Keng.
Semoga PR berjaya memerintah kali ini demi kemajuan hidup rakyat secara menyeluruh.

11 di sarikei sarawak - Google Blog Search

11 di sarikei sarawak - Google Blog Search


Little SunShine: <b>di</b> perpustakaan <b>sarikei</b>,<b>sarawak</b>

Posted: 08 Dec 2012 08:23 AM PST

[unable to retrieve full-text content]Saya tinggal di Pangkalan Tentera Darat , Kem Sungai Besi , Kuala Lumpu... CERITA SEDIH. Cerita sedih sepasang kekasih sedih giler tu......pastikan tisu berada di sisi anda... Tersebut ... di perpustakaan sarikei,sarawak ...

11 di lubok antu sarawak - Google Blog Search

11 di lubok antu sarawak - Google Blog Search


Semina BN aja ngemeratka pengelantang rayat <b>...</b> - my <b>Sarawak</b>

Posted: 21 Feb 2013 01:21 PM PST

Peranak menua sitak Parlimen Lubok Antu dilalau nyukung pengari Barisan Nasional maya PRU13 tu

LUBOK ANTU: Kaban Kunsil Nengeri (ADUN) Engkilili Dr Johnnical Rayong anak Ngipa ngelalau peranak menua ari sitak Parlimen Lubok Antu terus meri sukung ke penuh ngagai chalun Barisan Nasional (BN) ba Pengawa Bepilih Besai ti Ke-13 (PRU13) tu ila.

Ku iya, rayat Lubok Antu nyengkaum Engkililii mengkang begunaka perintah BN ngemaju sereta bejalaika mayuh bengkah projek pemansang ngambi pulaika pengelantang pengidup sida.

Beri meh sukung penuh ngagai Kaban Parlimen Lubok Antu William Nyalau anak Badak enti sema iya dikearapka ngetanka penuduk BN ba pengawa bepilih besai tu ila.

"Nyalau seiku pengari rayat ukai semina suah begulai enggau rayat tang chakah ngemansangka sitak Parlimen Lubok Antu, nya alai sukungan meh iya ila," ku iya.

Dr Rayong bejaku munyi tu ba Pengerami Ketuai Begulai Enggau Rayat di rumah panjai Medan, Nanga Pan, Lubok Antu, apin lama ke udah.

Atur pengawa nya udah dipenyadika Nyalau ke mega digulu ADUN Batang Ai Malcom Mussen Lamoh.

Ku Dr Rayong, pengelantang idup rayat di sitak Parlimen Lubok Antu semina ulih dikemataka perintah BN ke mayuh endar peneleba megai sereta ngemansangka menua tu .

"Aku arapka rayat ditu nemu semina perintah BN aja ulih nyungkak tikas pengidup kita semua enda ngira bansa enggau jalai pengarap," ku iya.

Sama bisi ngulu pengerami nya, Injinir Opis Kereja Raya (JKR) Pelilih Sri Aman Cassidy Morris, Pemesai RELA Pelilih Mit Lubok Antu, Leftenan Kolonel Silon Janda, Pemantu Luar Kanan JASA N.

28 Engkilili Encik Edwin ak Ancheh enggau bala ketuai raban bansa ba kandang menua Engkilili.

Category: Berita Iban, Sarawak

Isnin, 25 Februari 2013

11 di bau sarawak - Google Blog Search

11 di bau sarawak - Google Blog Search


Gua Angin <b>di Bau</b> ditutup untuk sementara waktu akibat banjir <b>...</b>

Posted: 19 Feb 2013 06:13 AM PST

KUCHING: Sarawak Forestry Corporation (SFC) mengumumkan bahawa Gua Angin di Bau ditutup untuk sementara waktu akibat banjir.

Pihak perbadanan akan mengumumkan pembukaan semula gua tersebut kelak dan orang awam dinasihati menghubungi pihak perbadanan sebelum mengunjungi gua tersebut bagi mengelakkan kekecewaan.
Di samping itu Taman Negara Loagan Bunut dan jalan menuju ke Taman Negara Niah juga ditutup buat sementara waktu bagi menjalankan kerja-kerja penyelenggaraan.

Untuk maklumat lanjut mengenai perkara di atas, sila hubungi SFC di talian 082-629340.
Read more: http://www.theborneopost.com/2013/02/19/gua-angin-ditutup-akibat-banjir/#ixzz2LM1PDJgD

ads