Ahad, 17 Februari 2013

11 di subis sarawak - Google Blog Search

11 di subis sarawak - Google Blog Search


Cendawan Kelapa Sawit <b>di</b> Miri, <b>Sarawak</b>: | PROJEK CENDAWAN <b>...</b>

Posted: 25 Apr 2008 07:17 PM PDT


Pada 22 hingga 25 april 2008. Pasukan Usahawan Tani Trading (projekcendawan.com) telah melawat ke Miri dan Mukah, Sarawak bagi mencari peluang perniagaan hasil tani. Sepanjang berada di Negeri Kenyalang ini, hampir keseluruhan muka bumi di dua daerah ini diusahakan tanaman ladang kelapa sawit. Ladang yang berkeluasan beribu-ribu ekar diusahakan lebih rancak disini.

Di Miri, daerah kecil Subis yang jaraknya 120 km, telah dijadikan ladang kelapa sawit besar-besaran disini. Dari Ladang kelapa Sawit satu hingga lima zon yang telah ditanam pokok kelapa sawit sebagai sumber pendapatan utama penduduk di daerah Kecil Subis.

Semasa melawat tapak projek baru (site survey), projekcendawan.com telah melawat di tamu Batu Niah, kami amat tertarik dengan hasil tani yang dijual oleh orang kampung khususnya dari kaum Kayan, Kenyah dan Iban disini. Hasil tani seperti buah-buahan seperti Salak Madu dijual disini disamping sayur-sayuran. Pusat pengumpulan pertanian dikumpul segar sebelum dipasarkan ke penduduk setempat di daerah Miri, Batu Niah.

Asyik leka kami memerhati suasana di Tamu, saya terpandang longgokan hasil tani yang dipamerkan disana. Hasil tani yang dimaksudkan ialah cendawan. Cendawan yang saya lihat ini bukanlah cendawan yang biasa saya lihat di Semenanjung. Cendawan ini diambil dari hasil komposit atau hampas kelapa sawit yang tidak digunakan. Penduduk setempat memanggilnya kulat kelapa sawit. Rasanya lemak dan sedap bila dimasak. Saya bertanyakan kepada peniaga tamu disana, 1 longgokan cendawan yang dipamerkan berharga RM 6.00, kalau tidak silap saya kalau lebih kurang 400 gram. Kulat kelapa sawit ini di dapati pada komposit atau hampas kelapa sawit yang dibuang (wasteproduct). Dilonggokkan pada satu kawasan dan dibiarkan basah serta ditutup plastik. Selapas 5 hari, dibuka plastik kanvas biru dan dibiarkan untuk menunggu cendawan yang tumbuh di longgokan hampas kelapa sawit ini.

Saya juga telah membeli Kulat Kelapa Sawit untuk merasa keenakannya. Di dalam fikiran saya, sekiranya hasil tani dari bahan terbuang seperti hampas kelapa sawit, boleh digunakan sebagai medium beg cendawan bagi menghasilkan tanaman cendawan kelapa sawit atau Cendawan Tiram Kelabu. Penanaman yang sistematik dapat menggalakan produktiviti penghasilan cendawan yang sememangnya mendapat permintaan tinggi di Sarawak. Ini menggalakan usahawan-usahawan di dalam bidang pertanian sebagai sumber pendapatan yang lumayan.

Coretan perjalanan: Peluang ada dimana-mana, terpulang kepada kita untuk merebut segala peluang yang diberi untuk menjana pendapatan berasaskan pertanian. Semoga coretan perjalanan projekcendawan.com membuka minda anda kalian. Tunggu coretan perjalanan ke negara Laut Meditranean mencari projek cendawan di luar negara. Tunggu ya- Izwan

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads